4) Laki ajoneuvoverosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on käsittelyssä valiokunnassa
hallituksen antama muutosesitys ajoneuvoverolain muuttamisesta,
ja tämä lakialoite on sille rinnakkainen.
Arvoisa puhemies! Kun pohdittiin sitä, millä tavoin
käytännössä tulisi toimia, kun
vuoden loppupuolella tässä salissa äänestetään
ajoneuvoverolain korottamisesta, niin neuvottelujen tuloksena oli
se, että muuten ei päästä äänestämään
kuin tekemällä lakialoite, koska voimassa oleva
laki on silloin vielä vireillä. Sen johdosta todella
nyt on tehty tämä rinnakkaislakiesitys.
Hallitushan esittää, että ensi vuonna
veroa korotetaan 10 eurolla molemmissa maksuluokissa. Silloin aikoinaan
ministeri Viinasen aikana, kun tämä laki säädettiin
periaatteessa yksivuotiseksi, 94 oli se vuosi, jolloin vero tuli
kalliimmaksi uusilla ajoneuvoilla ja vanhoilla se oli sitten tapettuja
markkoja 500.
Mielenkiintoista on se, että hallituksen lakiehdotus
perustellaan pelkästään valtiontaloudellisilla
syillä eli sillä halutaan paikata verokertymää tuloveron
ja muiden verojen kevennysten aiheuttamien verotulojen menetysten
takia. Autot ja autoilu yleensäkin on aina saanut toimia
valtiovallan lypsylehmänä silloin, kun on tarvittu
lisää verotuloja kasvaneille menoille tai muille
verotulojen menetyksille. Näin siis nykyhallituksenkin
linja näyttää olevan.
Kuluvana vuonna tullaan Suomessa ensirekisteröimään
arvion mukaan noin 156 000 henkilöautoa. Tämän
lisäksi tuodaan maahan ennen vuotta 94 käyttöönotettuja
autoja noin 16 500 kappaletta. Näin ollen korkeampaan
ajoneuvoveroluokkaan kuuluvien autojen määrä tulee
kasvamaan tänä vuonna yli 170 000 autolla.
Tämä merkitsee veron tuoton nousemista 1 100
miljoonaan euroon. Se on noin 350 miljoonaa euroa enemmän
kuin kuluvan vuoden budjetissa on edes ennustettu. Myös
ensi vuodelle on ennustettu vähintään
saman suuruista uusien tai uudehkojen autojen rekisteröintiä.
Näin ollen ajoneuvoveron niin sanottu fiskaalinen tuotto
tulee joka tapauksessa kasvamaan huomattavasti, kun autokanta uusiutuu
ja vanhimpia, alempaan maksuluokkaan kuuluvia ajoneuvoja poistuu
käytöstä. Tämän huomioon
ottaen maksun korotus ei ole perusteltua mielestämme edes
valtiontaloudellisista syistä.
Lisäksi Suomen tiestö on jo vuosikymmenen ajan
kunnoltaan heikentynyt, ja kehitys näyttää jatkuvan
samana, ellei tiestön kunnon parantamiseen osoiteta lisää varoja
valtion talousarviossa. Näin ei ainakaan ole hallituksen
eduskunnalle antamassa vuoden 2004 talousarviossa, vaan päinvastoin
rahoitusvaje syvenee edelleen.
Perussuomalaisten mielestä ajoneuvovero on harvaanasutulla
maaseudulla asuvien kannalta polttoaineveroa oikeudenmukaisempi
veromuoto, mutta sen tuotto tulisi ohjata edes jollakin tavoin niin
sanottuna korvamerkittynä rahana tiestön kunnon
parantamiseen. Kun näin meneteltäisiin, olisimme
me perussuomalaiset myös voineet olla hyväksymässä ajoneuvoveron
varovaista korottamista, mutta näin ei menetellä,
vaan päinvastoin rahaa kerätään
autoilijoilta ja tiestön kunto heikkenee ja rahoja sinne
ohjataan vähemmän.
Arvoisa puhemies! Niin kuin alussa totesin, lakiteknisistä syistä on
tämä aloite jätetty, ja siinä esitetään,
että nykyistä veroa vähennettäisiin molemmissa
maksuluokissa 1 eurolla.
Ed. Aulis Ranta-Muotio merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä perussuomalaisten
aloite on vakavissaan tehty, ja semminkin se on tarpeellinen ja
perusteltu. Eilen täällä valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja Olavi Ala-Nissilä kehua retosteli oikein,
kuinka autovero on tuottanut satoja miljoonia ja on ylittynyt tämä määrä.
Ihmettelen nyt keskustan ja sosialidemokraattien tapaa lyödä autoilijaa
tällä 10 euron lisämaksulla. Se ei ole mitään
muuta kuin rahastusta, jolla otetaan 27 miljoonaa euroa lisää.
Tämän käyttömaksun historiahan
on se, että vuonna 76 liimattiin sellainen yksi tarra sinne
auton lasiin ja se oli yksivuotinen. Samoin tämän
piti olla 90-luvun puolivälissä yksivuotinen,
että kerralla tehdään. Tästä on tullut
kuin kiinteistövero, tällainen lypsyautomaatti.
Varsinkin vanhempien autojen arvo tulee jo moninkertaisesti maksettua,
kun on vanhaa rahaa 500 markkaa vuosittain. Tuolta saa sellaisia Toyota
Terceleitä ja muita tällä käyttömaksun hinnalla.
Siinä tulee kalliit kilometrit. Toivon, että jos
tällaisia tehdään, sanottaisiin suoraan, että tässä on
rahastusvero eikä höpötetä sitten
mitään muita perusteita. Tässä on
kysymys siitä, että auton omistamisesta maksetaan,
siitä, että sinulla on auto. Minä pidän
tätä käsittämättömänä. Sitten
viittaan vielä ed. Vistbackan perusteisiin, että jos
näitä autoilusta kerättäviä veroja
käytettäisiin tiestön kuntoon, se olisi
jotenkin järkevästi perusteltavissa, mutta kun
ne menevät valtion pohjattomaan kassaan muutoin.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Todella, tähän ed. Soinin
puheenvuoroon on erittäin hyvä jatkaa. Olen itse
myöskin sitä mieltä, että pikkuhiljaa
tässä alkaa itsekin autoilijana olla mittari täynnä,
koska näitä erilaisia kustannuksia jatkuvasti
kohdennetaan autoilijoihin ja auton käyttöön
liittyviin kustannuksiin. Meillä paitsi autot ovat kalliita
myöskin autojen vakuutukset ovat suhteessa kalliita vuositasolla.
Kun katsotaan meidän maaseutuamme ja syrjäalueita — itsekin
olen Kylmäkoskelta kotoisin, 2 600 asukasta — ja
kun katselee, kuinka paljon tai kuinka vähän tänä päivänä on
esimerkiksi julkista liikennettä, kuinka vähän
esimerkiksi bussit liikennöivät tällä hetkellä syrjäseuduilla,
niin auton käyttö ja omistaminen, jotta pääsee
liikkumaan, käymään esimerkiksi työssä,
on tänä päivänä melkein
elinehto. Sen tähden on aika kurjaa se, että aina
käydään autoilijoiden pussilla ja kerätään
erilaisia kustannuksia lisää. Todellakin, tämä olisi
jollakin tavalla perusteltu, jos tämän saisi tiestön
kunnossapitoon ja näitten syrjäseutujen teiden
kunnossapitokustannuksiin jollakin tavalla suoraan ohjattua, mutta
sitä ei ole korvamerkitty millään tavalla.
Koska tämmöiset erinäiset kustannukset
oli alun perin tarkoitettu, kuten tämäkin tässä,
väliaikaisiksi, niin en käsitä kyllä tätä,
että aina ollaan autoilijoiden kukkarolla.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ihmettelen kansanedustajien
kiinnostusta eduskunnan istuntotyöhön. Kun nyt
tunti 15 minuuttia on mennyt siitä, kun istunto aloitettiin,
yhtään punamultahallituksen edustajaa ei ole salissa,
kaksi kokoomuksen kansanedustajaa ja kaksi perussuomalaisten ja
sitten arvoisa herra puhemies, joka edustaa keskustaa viran puolesta.
Tämmöinen ajoneuvokeskustelu pitäisi
käydä niin, että paikalla olisi vähintään yksi
hallituspuolueitten edustaja, joka viestittäisi poissaolijoille.
Ei yhtään uutta kansanedustajaa istu takarivissäkään.
On ihmeellistä minun mielestäni.
Mutta, arvoisa herra puhemies, menen itse asiaan. Minä olen
nyt yhdeksän vuotta kohta ollut kansanedustajana ja aina
olen ajanut sitä linjaa, että autovero pois Suomesta.
Meidän pitäisi ottaa se malli Ruotsista tai Saksasta.
Siellä ei ole autoveroa ollenkaan, vaan käyttömaksu
käyttöön, ja kahdeksan vuoden ajalle
tämä käyttömaksu jaettaisiin
sillä tavalla, että niin sanottu autovero maksettaisiin
kahdeksan vuoden aikana. Silloin autojen hinnat putoaisivat voimakkaasti,
autokanta uusiutuisi jne.
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka on tehnyt todella hyvän
aloitteen, että nyt ainakaan ajoneuvomaksua ei punamultahallitus
korottaisi, koska tilanne on monta kertaa näin, että varsinkin
eläkeläiset autoilevat vain kuusi kuukautta vuodessa
mutta joutuvat maksamaan kahdentoista kuukauden ajoneuvomaksun.
Sitten kun auto laitetaan seisontavakuutukselle, siitä huolimatta
tämä ajoneuvomaksu pitäisi maksaa. Minä henkilökohtaisesti
esitän sitä, että tämä ajoneuvomaksu pitäisi
määrätä kuukausittain sen mukaan
kuin ajoneuvo on käytössä.
Keskustelu päättyy.