17) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2003
jatkuu:
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen perinteisesti käyttänyt
pienen puheenvuoron aina silloin, kun käsitellään
sekä eduskunnan oikeusasiamiehen että oikeuskanslerin
kertomusta.
Ensiksi voi todeta sen, että työt eivät
ole loppuneet eduskunnan oikeusasiamiehen toimistosta; niitä on
erittäin paljon. Kun käy lävitse näitä toimenpiteitä ratkaistuissa
asioissa, voi todeta, että tietysti aika paljon on sellaisia,
joissa ei ole ollut aihetta epäillä virheellistä menettelyä eli
yli 1 000 ja virheellistä menettelyä ei
todettu yli 550 tapauksessa. Olen joskus aikaisemminkin pohtinut
sitä, mitä kaikkea todellisesti sisältyy
näihin sanoihin "ei aihetta epäillä virheellistä menettelyä",
ja muistaakseni viime kerralla eduskunnan oikeusasiamies sitä selvitti
meille. Toisaalta on myöskin todettava se, että on
kuitenkin myös ollut muutamia sellaisia ratkaisuja, yli
400, jotka ovat aiheuttaneet määrätynlaisia
toimenpiteitä.
Arvoisa herra puhemies! Itse, kun kävin tätä kertomusta
lävitse, voi todeta sen, että tästä olisi varmasti
opiksi otettavaa jokaiselle kansanedustajalle, ainakin sellaisille,
joihin kansalaiset ottavat yhteyttä omine murheineen.
Mielenkiinnolla kävin lävitse oikeusasiamies Paunion
puheenvuoroa täällä ja toteaisin kyllä sen,
että tekisi hyvin hyvää monelle kuntapäättäjälle
lukea tästä kirjasta ainakin oikeusasiamiehen
puheenvuoro nimenomaan terveydenhuollon osalta, millä tavoin
perustuslaki velvoittaa valtion ja kunnat turvaamaan riittävät
terveyspalvelut ja edistämään väestön
terveyttä jne. Oikeusasiamies on myös käsitellyt
niin sanottua hoitotakuuta, joka täällä eduskunnassa
ihan hiljakkoin oli esillä. Siltä osin kyllä pelkään
pahoin, että tämä lainsäädäntö lisää eduskunnan
oikeusasiamiehen työmäärää sen
jälkeen, kun kunnat eivät toteutakaan niitä velvoitteita,
joita laissa määritellään.
Erityisesti kiinnitin itse huomiota lakisääteiseen
järjestämisvelvollisuuteen kiireellistä hoitoa
koskevissa asioissa ja nimenomaan siihen, kuinka voimakkaasti oikeusasiamies
otti esille ei-kiireellisen hoidon tarpeellisuuden. Tämä oli jopa
minulle aika tavalla uutta, että näinkin voimakkaasti
asia on tuotu esiin. Minun mielestäni se on hyvä ja
antaa pontta ainakin kunnallisessa päätöksenteossa
niille henkilöille, jotka haluavat kiinnittää huomiota
nimenomaan terveydenhuoltoasioihin.
Oikeusasiamies on myös puuttunut voimavaroihin perusoikeuksien
toteamiskeinoina, ja tältä osin toivoisin, niin
kuin joskus aikaisemminkin täällä olen
todennut, että oikeusasiamiehen toimisto vaikka oma-aloitteisesti
ottaisi esille erityisesti terveydenhuollossa olevat pätkätyöt,
koska niistä tulee erittäin paljon yhteydenottoja.
Kun niitä on yrittänyt selvittää,
niissä on kyllä itselle jäänyt
sellainen käsitys, että hyvin usein näitten henkilöitten
oikeusturva on minun mielestäni ainakin vaarantunut ja
heitä käytetään hyvin voimakkaasti
pelinappuloina, vaikka tarvetta tällaiseen minun mielestäni
ei olisi ollut.
Arvoisa puhemies! Erityisellä mielenkiinnolla kävin
läpi apulaisoikeusasiamies Raution puheenvuoroa. Tässä on
otettu kantaa nyt niihin asioihin, joita itse olen täällä lähes
vuosittain ainakin viimeisten kymmenen vuoden aikana ottanut esille,
eli tässä on pohdittu vastuuta ja sitä, kohtaavatko
valta ja vastuu oikealla tavalla. Tässä puheenvuorossa
minun mielestäni on otettu nyt käytännönläheinen
lähestymistapa juuri sillä tavoin kuin minun mielestäni
pitää olla ja pohdittu myös sitä,
mihin liittyen muistaakseni viime vuonna otin esille erään
kanteluasian.
Olen täällä jo myöskin edeltävän
oikeusasiamiehen aikana todennut, että itse olen pitänyt
poliisikanteluissa puutteena sitä, että esimiehet
eivät ole uskaltaneet sanoa suoraan niin kuin asia on eli
että tutkimatta jättäminen on johtunut
siitä, että ei ole ollut resursseja. Nyt minun
mielestäni on erittäin hyvä, että tässä on
otettu nimenomaan oikeusasiamiehen toimiston kanta asiaan ja viitattu
siihen, että päätöksentekomenettelyssä vastuu
joissakin tilanteissa voi mennä hyvinkin korkealle. Tämä asia
on ollut yhteiskunnassa minun mielestäni esillä liian
vähän.
Sen johdosta pidän erittäin hyvänä sitä,
että tässä on tähän
puututtu muun muassa sivulla 111 olevassa tapausselvittelyssä,
joka on tyypillinen eri puolilla Suomea. On erittäin hyvä,
että on otettu nimenomaan esille se, että kun
yritetään säästää ja
kihlakuntien alueita suurennetaan, mikä on tilanne niitten
henkilöitten osalta, jotka joutuvat yksin jäämään
esimerkiksi poliisivankilaan rikoksen johdosta tai sitten päihtymyksen johdosta
ovat tuolla maakunnissa säilössä. Näitä tilanteita
käytännön elämässä valitettavan
paljon tulee.
Tältä osin voin kyllä yhtyä hyvin
pitkälle tähän käsitykseen,
jonka apulaisoikeusasiamies Rautio on ottanut esille, lähinnä senkin
johdosta, että kirjeitä tulee kansalaisilta ainakin
allekirjoittaneelle erittäin paljon, joissa arvostellaan
yksittäisen virkamiehen tekemättömyyttä useinkin. Mutta
silloin tämä henkilö ei ole huomioinut
sitä, että virkamies yrittää tehdä parhaansa,
mutta ei ehdi eikä jaksa enempää, kun
ei ole riittävästi resursseja. Tältä osin
minun mielestäni viestin pitäisi mennä myös
erityisesti valtiovarainministeriöön ja asianomaisten
erikoisministerien tulisi minun mielestäni budjettineuvotteluissa
viitata myöskin oikeusasiamiehen toimiston viime vuoden
kertomukseen näiltäkin osin.
Vähän samaa asiaa sisältyy myös
valtion vastuuseen, nimenomaan erääseen tuoreeseen
ratkaisuun siitä, että käsittely kestää liian
pitkään, eli Euroopan ihmistuomioistuimen päätökseen. Muistelen
myös näin, että oliko Oikeuskanslerinvirasto
vai Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia, taisi olla Oikeuskanslerinvirasto,
joka huomautti Helsingin poliisia siitä, että määrätty
tutkinta kestää liian pitkään.
Myös täällä olevat muutamat
tapaukset, muun muassa sivulla 55 ja 56, osoittavat sen, millä tavoin
asia yksilön kannalta voi venyä liian pitkään.
Kun esimerkiksi jonkun vakuutusoikeuden käsittely kestää 24
tai 27 kuukautta, niin kyllä se tuntuu aika mahdottomalta,
eli silloin ollaan kyllä jo oikeusturvan kanssa aika pitkälle
tekemisissä.
Arvoisa puhemies! Kello käy niin nopeasti, mutta otan
lyhyesti muutaman asian esille:
Erityisesti olen kiitollinen siitä, että vammaispalvelulain
osalta on otettu useampia ratkaisuja ja annettu ohjeistusta siitä,
millä tavoin niitä asioita täytyy käsitellä.
Sama tilanne on minun mielestäni myöskin sivulla
168 oleva asiantuntijalääkäriin kohdistuva arviointi.
Siltä osin voi sanoa näin, että monessa tapauksessa,
niin kuin täällä on vuosikausien aikana
useamman kerran puhuttu, asiantuntijalääkäriproblematiikka
yleisesti on eräs suuri ongelma minun mielestäni.
Kun on puoli minuuttia aikaa, arvoisa puhemies, niin viimeisenä ottaisin
esille sivulla 241 olevan huivipäätöksen.
Siitä en ole kaikilta osin ihan täysin samaa mieltä,
koska minun mielestäni maassa maan tavalla, eli jos huivilla
peitetään kasvoja niin paljon, että tunnistaminen
ei käy passivalokuvasta täysin, niin pidän
sitä hieman arveluttavana. Kun muistelen aikoinaan olleita ohjeita
nimenomaan siitä, että molempien korvien pitää näkyä jne.
passivalokuvassa, ja jos ne pystytään huivilla
peittämään ja vielä enemmänkin,
niin en tiedä, onko lähdetty tulkitsemaan uskonnonvapausproblematiikkaa
liian löysästi.
Arvoisa puhemies! Kun olen mennyt hyvin pitkälle tätä viime
vuoden kertomusta, voin tyydytyksellä kyllä tällä kertaa
sanoa, että siinä on hyvin paljon myönteistä.
Tietysti kansalta tulee erittäin paljon kriittistä arviointia,
mutta ymmärtää sen, että kun
kantelujen lukumäärä on niinkin suuri,
aina monenlaisia mielipiteitä on.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2003
antaa mielestäni hyvän kokonaiskuvan lainkäytön
ja julkisten tehtävien hoidon tilasta. Puutun tässä puheenvuorossani
erääseen aivan keskeiseen asiaan hallintomme toiminnassa
eli viran- ja toimenhaltijoitten vääriin asenteisiin kansalaisia
kohtaan. On pakko todeta, että kantelut oikeusasiamiehelle
johtuvat aivan liian usein asianomaisten viran- ja toimenhaltijoitten
vääristä asenteista kansalaisia kohtaan.
Kun ihmiset kokevat ongelmiensa ratkaisemisen mahdottomaksi ja toivottomaksi
ammattiorganisaatioiden henkilöiden kanssa, he turvautuvat
kanteluihin oikeusasiamiehelle. Niin sanottuja ammattivalittajia
lukuun ottamatta tämä on myös hyvin ymmärrettävää.
Kertomuksessa kysytään mielestäni
aivan aiheellisesti, kohtaavatko valta ja vastuu oikealla tavalla
toisensa. Tällä puheenvuorollani haluan vastata
tuohon kysymykseen niin, että valitettavasti mielestäni
ne eivät läheskään aina kohtaa toisiaan.
Monet organisaatiot toimivat sisäänlämpiävästi
itseään varten. Asiakasnäkökulma saa
aivan liian pienen huomion, ja ratkaisevassa roolissa toimivat viran-
ja toimenhaltijat unohtavat keskeisen asian eli sen, että he
ovat ihmisten palvelijoita. Moni kantelu olisi voitu välttää,
jos asenteet ihmisiä kohtaan olisivat oikeat, heitä kuultaisiin
ja kuunneltaisiin ja heidän toiveitaan myös kunnioitettaisiin.
Pahinta mahdollista jälkeä syntyy silloin, kun
erimielisyydestä muodostuu arvovaltakiista. Silloin aina
kansalainen häviää.
Arvoisa puhemies! Haluan omalta osaltani korostaa panostusta
koulutuksessa asennekysymyksiin ja ihmissuhdetaitoihin, ennen kaikkea oikeaa
asennetta kansalaisiin päin. On luonnollisesti tärkeää,
että lakeja noudatetaan, mutta sen rinnalla olisi myös
ratkaisuhetkellä syytä kysyä itseltään,
miltä minusta tuntuisi, jos olisin tuo ihminen. Lakia rikkomatta
ratkaisu saattaisi tuolloin tyydyttää kumpaakin
osapuolta ja kantelu oikeusasiamiehelle jäisi tekemättä.
Varsinkin ympäristökysymykset ja niihin liittyvä lainsäädäntö ovat
kansalaisen kannalta katsottuna tavattoman monimutkaisia, vaikeita,
pitkäkestoisia asioita. Yksityisellä kansalaisella
ei useinkaan ole minkäänlaisia mahdollisuuksia puolustaa
oikeuksiaan ilman asiantuntija-apua. Kun käytännön
elämälle merkityksellisille tekijöille
ei anneta riittävästi painoa eikä tietoisesti edes
haluta olla joustavia tarkoituksenmukaisuuskysymyksissä,
on lain turvin helppo tehdä juridisesti oikeita mutta kansalaisten
kannalta täysin kohtuuttomia päätöksiä.
Eräs pahimmista tuntemistani esimerkeistä edellä mainitussa
mielessä on valkoselkätikan suojelusta alkunsa
saanut Keski-Suomen Luhangan—Onkisalon tie- ja siltariita.
Onkisalon saaressa asuvat ihmiset ovat taistelleet jo yli kymmenen
vuotta oikeudestaan rakentaa saareen silta ja tie. He ovat valittaneet
ja laatineet kanteluja lähes kaikille oikeusviranomaisille,
mutta heille myönteistä ratkaisua ei ole saatu
aikaan. Jopa puutavarakuljetus saaresta yritettiin estää viime keväänä,
mutta ympäristöministeriö ratkaisi asian
myönteisesti. Käsittämättömintä asiassa
on se, että ympäristökeskuksen esittämällä korvaavalla vaihtoehdolla
turmellaan todella räikeästi luontoa rakentamalla
väylä rakentamattoman kauniin saaren läpi
sekä siihen liittyen kaksi uutta siltaa. Näin
menetellen tuhlataan kaiken lisäksi valtion varoja moninkertainen
määrä kansalaisten ajamaan ratkaisuun
verrattuna.
Arvoisa puhemies! Olen monen asian yhteydessä joutunut
toteamaan, että nykyisten lakien puitteissa ministeriöillä ei
ole riittävästi valtuuksia puuttua asioihin. Ainakin
näyttää siltä. Muun muassa ympäristöministeriön
ja ympäristökeskusten välille on muodostunut
kuilu, jonka yli eivät kulje kansalaisten toiveet eikä toiseen
suuntaan ministeriön ote riitä. Suurelta osaltaan
on kylläkin mielestäni kysymys siitä,
että tuon otteen on annettu karata tietoisesti eli koko
ympäristöhallinnon ketju on aivan liian sisäänlämpiävä ja
kansalaisten jokapäiväiset murheet unohdetaan
tietoisesti. Tällä tyylillä valkoselkätikka
ja ihminen asetetaan vastakkain ja ihminen tuomitaan hävinneeksi.
Ei ole mitään pahempaa tapaa tehdä luonnosta
pitävistä ja luonnonsuojelun hyväksyjistä kyseessä olevien
asioiden vastustajia, ja näin ei missään
tapauksessa saisi olla.
Edellä esittämälläni Luhangan—Onkisalon esimerkillä haluan
muistuttaa siitä, että me täällä eduskunnassa
olemme kansalaisten edustajia. Meidän tulee puuttua vastaaviin
epäkohtiin rohkeasti ja tehokkaasti sekä käytännön
elävää toimintaa seuratessamme että lakeja
säädettäessä. Tätä samaa
luonnollisesti toivon oikeusasiamieheltä ja olen huomannut,
että näin tosiasiallisesti tilanne myöskin
on. Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2003 osoittaa
siis, että tavoitteemme on sama.
Haluan kuitenkin korostaa vielä lopuksi sitä, että asioita
tulisi tarkastella todella käytännönläheisesti
ihmisten kannalta eikä pelkästään
juridisesti. Piiloutuminen pelkästään
juridisten pykälien taakse johtaa monta kertaa pattitilanteeseen
ja kanteluihin oikeusasiamiehelle ja oikeuskanslerille.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta
2003 on erittäin kuvaava ja kirjoitettu sillä tavalla,
että sieltä saa, vaikka kaikki asiat eivät
ole edes sillä lailla ihan tuttujakaan, selkeän
kuvan siitä, mitkä kaikki asiat meidän
kansalaisillemme ovat sellaisia, joissa he kokevat tulleensa epäoikeudenmukaisesti
kohdelluiksi tai sillä tavalla, ettei ainakaan heidän
asiansa ole mennyt eteenpäin.
Nyt kun tätä kertomusta lukee, niin todella
voi sanoa, että meillä on kuitenkin olemassa,
niin kuin katsauksessa vuoden 2003 toimintaan ensimmäinen
otsake kertoo, laillisuusvalvonta ja tavoitteet ja toimintamuodot.
Oikeusasiamiehen tehtävänä on valvoa,
että kaikki ne, jotka hoitavat julkisia tehtäviä,
toimivat näissä tehtävissään lainmukaisesti
ja velvollisuutensa täyttäen. Näin oikeusasiamies
valvoo tällöin erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien
toteutumista. Voi ajatella, että kaikki meidän
kansalaisemme eivät uskalla lähestyä päättäjiä tai
virkamiehiä, ehkä kaikki eivät edes tiedä,
mihinkä voisivat asioittensa kanssa edetä. Mutta
tämänkin kertomuksen myötä voi sanoa,
että kannattaa viedä asioitansa eteenpäin ja
ottaa asioita esille.
Jos katsoo, kuinka paljon asioita täällä on
otettu esiin, niin vuodesta toiseen ovat suurin piirtein nämä määrät
samanlaisia. Huomasin, että ne asiat, mitä oikeusasiamiesten
toimesta on otettu omaehtoisesti esille, ovat jonkin verran lisääntyneet,
ja se tuntui hyvältä täältä lukea.
Myöskin ne asiat, mitkä nousevat erityisesti oikeusasiamies Paunion
omassa puheenvuorossa esille, ovat ajankohtaisia, koska olemme juuri
tätä hoitotakuulakia terveyspalveluihin pääsystä ja
hoitoonpääsystä kirjoittaneet. Laillisuusvalvonta
ja palvelujen saanti on erittäin tärkeää,
ja sen oikeusasiamies Paunio on nostanut esille. Olen samaa mieltä kuin
täällä jo aikaisemmassakin puheenvuorossa,
että nämä kysymykset saattavat nyt nousta
esille, ja silloin luin tämän puheenvuoron tässä juuri
sellaisena, että ehkä tässä kuitenkin ennakoidaan,
että niitä voitaisiin jotenkin estää tai
ainakin varautua niihin sitten vastaamaan, ja on tietysti hyvä asia,
että varaudutaan myös.
Arvoisa puhemies! Puutun pariin kohtaan täältä kertomuksesta.
Terveydenhuollon kohdalla täällä todetaan,
että kertomusvuonna ratkaistiin terveydenhuoltoon kohdistuvia
kanteluita 235, niistä 7 omasta aloitteesta tutkittavaksi
otettua asiaa. Jos ajattelen terveydenhuoltoa, jossa ollaan ihmisten
terveyden ja sairauden kanssa tekemisissä ja silloin hyvin
herkällä alueella, niin se, että siinä ihmiset
joutuvat kokemaan, että eivät tule kuulluiksi
tai asiassa on sellaista, että ehkä ihmisarvo
tai heidän asiansa ei etene, on tietysti ikävä asia.
Erityisesti sivuilla 182—183, Potilaan tiedonsaantioikeus
ja itsemääräämisoikeus, kiintyi huomioni
siihen, että oikeusasiamiehelle on kanneltu muun muassa
dementoituneen potilaan kohdalla määrätyssä hoitotilanteessa
tapahtuneesta asiasta. Toinen tapaus, mikä täällä oli
otettu esille, koski myös vanhuspotilasta, millä tavalla
hän sai hoitonsa vaihtoehdoista jne. tietoa. Tässä tietysti
kysymykseni nousee arvoista ja asenteista ja hoitoon suhtautumisesta,
millä tavalla meidän hoitohenkilökuntamme
voisi onnistua työssään entistä enemmän.
Tiedämme, että on ihmisiä, joiden kohdalla,
niin kuin dementoituneenkin kohdalla, välttämättä kaikki
asiat eivät ole kovin helppoja. Siinä jos missä pitäisi
sitä osaamista ja palvelualttiutta olla entistä enemmän.
Tulisi tehdä oikeastaan kaikki mahdollinen ja vähän
enemmän kuin edes odotetaan, tiedottaa enemmän,
puhua, neuvoa, ohjata enemmän, mahdollistaa hyvinkin paljon.
Varsinkin, kun tässä toisessa tapauksessa kyse
on tilanteesta, jossa omaiset ovat tämän mukaan
ainakin olleet hoidossa mukana, mutta jotenkin siinä on
sitten tapahtunut, että ei asiaan ole oikein suhtauduttu, niin
tämänlaisia ponnisteluja toivoisi. Tietysti on hyvä,
että niistä ehkä tulee tieto, mutta ajattelisin näin,
että nämä voitaisiin estää,
ettei tämänlaisia valituksia tai kanteluita tai
asioita tarvitsisi tänne saakka tulla.
Toinen kohta on opetustoimen alue, jossa on tarkastustoiminnassa
todettu monenkinlaisia asioita. Täällä todetaan,
että vuonna 2003 on tehty neljä tarkastusta ja
edellisvuonna ei työtilanteiden johdosta pystytty tekemään
yhtään opetusalan tarkastusta. Hyvä näin,
että nyt on.
Oma huomioni kiinnittyi kahteen asiaan eli oppilaan erityisopetuksen
tarpeeseen ja siihen, miten oppilaat saavat omaan oppimiseensa juuri sitä opetusta
ja senlaisia toimintoja kuin heidän tilanteensa edellyttää.
Tässä tietysti nousee kysymys siitä,
miten vakavasti otetaan, miten suhtaudutaan, kun opetustoimen henkilöitä lähestytään
joko
kirjein tai muuten. Nyt tässä tulee kuva, että ei
ole kovin ripeästi toimittu. Tietysti tässäkin ajattelen
perustaa, tarvitseeko näin lähteä kirjeitse
toimimaan. Erityisopetuksen arvion, mihin oppilaan kanssa päädytään,
minkälaista opetusta ja minkälaista erityisopetusta
hän saa, mielestäni tulisi olla sellainen, että siihen
osaamiseen nähden, mitä siellä henkilökunnalla
ja opetustoimella on, tulisi se tehdä, ilman että sitä täytyy
kirjallisesti anoa. Senkin vuoksi pidän hyvänä,
että tämäkin täällä on
noussut esille, että oppilaalla on oikeus erityisopetukseen.
Kysymykseni vain on, ovatko ongelmana myös resurssit, työntekijöitten
riittämättömyys, kaikki se toimintakulttuuri ja
toimintatilanteet, mitkä siellä ovat, suuret opetusryhmät
ja luokat jne. Totta kai näistä olisi kysyttävää,
mistä kaikesta tässä on kysymys, kun vuorovaikutus
ei ole aivan toiminut. Tietenkin ehkä tässä on
myös muistettava, että oppilashuollosta olemme
vasta tehneet lain ja siellä on hyvin suuria haasteita
ja vaateita, ja silloin tarvitaan hyvin paljon paitsi resursseja
myös uutta osaamista.
Toinen asia, minkä opetustoimen alalla haluan nostattaa
esille, on konsulttiyrityksen käyttäminen ammattikorkeakoulun
oppilasvalinnassa. Olen jo aikaisemminkin pohtinut hyvinkin paljon
sitä, jos ajattelemme meidän perusyleisopetustamme
ja perusopetusta, millä tavalla erilaiset kilpailut ja
markkinat mahdollisesti tulevat sinne sisälle. Tässä on
erittäin hyvä, että oikeusasiamiehen
kautta on otettu kantaa siihen, että silloin, jos tämmöisiin
pääsytutkintoihin otetaan ulkopuoliset konsulttiyritykset
tai toimijat, niin tiedon siitä substanssista, tavoitteista
ja tarkoituksesta, minkälaisesta koulutuksesta on kysymys, tulee
olla silloin selkeästi mukana siinä.
Vielä aivan lopuksi kiinnitin myös huomiota näihin
vammaisten asioihin, millä tavalla niihin oli ohjeistusta
annettu ja niitä asioita oli käsitelty.
Ihan lopuksi asia, jonka käsittelyyn nyt ei aika riitä.
Täällä on sivuttu ulosottoon liittyvää huolellisuutta
asioiden käsittelyssä, tämä siis
on perus- ja ihmisoikeuksien valvontaan liittyvää. Tässä yhteydessä vain
kysymykseni on, miten tällaisissa ihmisille hyvinkin vaikeissa
asioissa huolellisuus asioiden käsittelyssä ja
mahdollisesti ohjeitten ja neuvojen antaminen tapahtuu, että ihmisen
tilanne ei vaikeutuisi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisat muut runsaat läsnäolijat!
Minun ei ehkä pitäisi oikeastaan olla täällä lainkaan.
Olen nimittäin lukenut tästä 300 sivua
käsittävästä asiakirjasta vain
kolme sivua, mutta pitää vedota vanhaan dialektiseen
totuuteen, että laadun ollessa riittävän
painavaa kyllä se aina määrän
korvaa.
Nämä kolme sivua sijaitsevat tässä kirjassa
sivuilla 11—13 ja kyseessä on eduskunnan oikeusasiamiehen
puheenvuoro. Tämä puheenvuoro on merkittävä,
such as, sellaisenaan, mutta erityisen merkittäväksi
sen tekee se, että tämän käsittely täällä osuu
lähestulkoon ajallisesti yhteen — kuten täällä on
jo aiemmin mainittu — hoitotakuulainsäädännön
käsittelyn kanssa. Siinä katsannossa se, mitä oikeusasiamies
puheenvuorossaan on sanonut, on todella painavaa sanottavaa. Minua
hieman huolestuttaa vain se, onko tämä sanoma,
vaikka toki kuulimme sen sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsitellessä hoitotakuulainsäädäntöä,
mennyt tai menikö se perille, kun lopullisia päätöksiä tästä laista
teimme, ja onko se sanoma ollut tiedossa, kun lakiin kirjoitettiin
sitä, mitä sinne kirjoitettiin.
Ehkä se, mitä oikeusasiamies on sanonut, ei välttämättä vielä asetu
ristiriitaan pykälien kanssa, mutta se, mikä minua
edelleen huolestuttaa, on kysymys voimavarojen riittävyydestä sen
hoidon saatavuuden takaamiseen, josta me muutama päivä sitten
täällä lopullisesti päätimme.
Siinä katsannossa oikeusasiamiehen selkeä näkemys
siitä, että ne perusoikeudet, jotka täällä olemme
jokaiselle suomalaiselle kuuluviksi säätäneet,
koskettavat terveydenhuollon osalta kiireellisen hoidon ohella myös
kiireetöntä hoitoa.
Minua edelleen epäilyttää, eikä epäilykseni ole
yhtään hälventynyt tässä niitten
muutamien päivien aikana, jotka ovat kuluneet siitä,
kun toisessa käsittelyssä hoitotakuun hyväksyimme, että voimavarat,
joita siihen on suunnattu, eivät tule riittämään
ja siitä selkeästi kyllä seuraa se uhka,
että yksilötasolla mahdollisuus valitusten kirjoittamiseen
oikeusasiamiehen virastolle tulee kasvamaan, koska syntyy se ongelma,
että yksilöt uskovat ja tietenkin nyt voimassa
olevan lainsäädännön mukaan
aivan oikeutetusti uskovat saavansa kiireetöntä hoitoa.
Mutta kun kunnilla ei ole osoittaa — ei ole joko kykyä tai
ei ole halua osoittaa — riittäviä voimavaroja
erityisesti erikoissairaanhoitoon tässä siirtymävaiheessa, niin
päädytään tilanteeseen, jossa
tämän lainsäädännön
ja saman tien myöskin perusoikeuslainsäädännön
mukaisia säännöksiä rikotaan,
mihin oikeusasiamies kertomuksessaan on viitannut ja mistä hän
on meitäkin varoittanut.
Tässä nimittäin ongelma syntyy siitä,
että jokaisella yksilöllä on oikeus saada
kiireetönkin hoito, mutta voimavarat kuitenkin osoitetaan ikään
kuin yhteisötasolle. Siitä saattaa hyvinkin seurata,
että yksilötasolla voimavaroja tarvittavankaan
hoidon järjestämiseen yksittäisissä kunnissa
tai yksittäisissä sairaanhoitopiireissä ei
riitä. Silloin kyllä siinä tilanteessa,
kun ja jos siihen joudutaan — toivon tietysti, että ei
jouduta, mutta jos joudutaan — tekee varmasti hyvää itse
kullekin lukea, mitä oikeusasiamies tässä kertomuksessa
asiasta on sanonut.
Se sanoma, että hoito on järjestettävä,
koska niin olemme säätäneet, pitäisi
saattaa myöskin valtiovarainministeriön, sosiaali-
ja terveysministeriön ja miksei nyt sitten myöskin
ensi syksyä ajatellen valtiovarainvaliokunnan selkeään tietoisuuteen.
On sinänsä valitettavaa, että valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtaja juuri äsken kävi ovella kääntymässä,
mutta hän lähti pois. Pitää uskoa,
että hän on lukenut eduskunnan oikeusasiamiehen
kertomuksen sivut 11—13. Sitten kun ensi syksynä voimavaroja
hoitotakuuseen siirtymiseen päätetään
tässä salissa, niitä tulee riittävästi,
koska muuten on olemassa todella suuri vaara, että se,
mitä oikeusasiamies tässä on esittänyt,
ei toteudu käytännössä. Siihen
meillä ei ole varaa ei yksilötasolla, ei perusoikeuksien
tasolla eikä myöskään sillä tasolla,
jolla haluamme turvata sen, että suomalainen julkinen terveydenhoitojärjestelmä edelleenkin
on kenties maailman paras. Kun täällä aiemmin
puhuttiin siitä, kuinka hyvä tai huono se on,
niin uskon, että esimerkiksi tapaus Myyrmanni tai Konginkankaan rekkaonnettomuus
osoittivat, että ilman hyvin toimivaa terveydenhoitojärjestelmää ne
onnettomuudet eivät olisi tulleet niin hyvin hoidetuiksi kuin
ne tulivat. Tämäkin itse asiassa vahvistaa sitä samaa
näkemystä, jotka näillä kolmella
sivulla nousevat esiin. Me olemme säätäneet
kaikille suomalaisille oikeuden riittäviin terveydenhoitopalveluihin.
Lopulta kysymys on tietysti voimavarojen ja tarpeitten ristiriidasta,
ja voimavarat eivät koskaan riitä kaikkien tarpeitten
tyydyttämiseen. Siinä mielessä on erittäin
oleellinen tämä oikeusasiamiehen puheenvuoron
viimeinen kappale, jossa hän toteaa, että hänen
tehtävänsä ei ole ohjata terveydenhuollon
palveluitten osoittamista yksilötasolla, vaan se tehtävä kuuluu
julkiselle vallalle, erityisesti tietysti sekä sosiaali-
ja terveysministeriölle että kunnille. Mutta jotta
kumpikin voi hoitaa tehtävänsä, se edellyttää,
että voimavaroja on riittävästi. Tässä katsannossa
siitä pitää pitää huoli,
että niitä on. On nimittäin niin, että joka
tapauksessa hoitotakuun toteutuminen synnyttää nyt
ihan oikean priorisointijärjestelmän, järjestelmän,
jossa toivon mukaan jatkossa lääkärit
edelleenkin leikkaavat potilaita ja poliittiset päättäjät
leikkaavat voimavaroja, mutta siten, että oikeusasiamiehen
ei tarvitse leikata ainakaan jälkimmäisten päitä lyhyemmäksi.
Sitä toivon sekä suomalaisten potilaitten että oikeusasiamiehen
että myöskin suomalaisesta terveydenhuollosta
vastaavien kunnallisten ja valtiollisten viranomaisten puolesta.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nämä oikeusturva-asiat
kiinnostavat perussuomalaista eduskuntaryhmää,
niin kuin näkyy. Olemme täällä täysilukuisena
paikalla. Se johtuu siitä, että me törmäämme
näihin asioihin päivittäin. Ihmiset kokevat,
että he eivät ole saaneet oikeutta. Kun hätä on
suurin, olemmeko me sitten se viimeinen perälauta, johon
turvataan näissä asioissa? Ed. Vistbackalla alkaa
olla siitä 17 vuoden kokemus. Olen kyllä lievällä ihailulla
katsonut, kuinka hän aina jaksaa ja viitsii valituksia laatia.
Viimeksi viime viikolla hän teki useampia.
Mutta, arvoisa herra puhemies, yksi asia, johon kiinnitän
huomiota, joka toistuu täällä aina vaan,
ovat nämä vammaispalvelut ja niiden saatavuus.
Siinä laki on aivan yksiselitteisen selvä, että ne
on kunnan järjestettävä, mutta kuitenkin minäkin
törmäsin viime vuonna Parkanon, Hämeenkyrön
osalta siihen, että piti vaatimalla vaatia ja valittaa
ja tehdä asiasta julkinen paikallislehteen, ensin eduskuntakysely
ja sitten julkaisu. Vain tätä painetta ylläpitämällä saatiin
tähän korjausta. Toivoisin, että nyt
ministeriöt lääninhallituksen kautta
ohjeistaisivat kuntia, etteivät nämä kaikista
vaikeimmassa asemassa olevat ihmiset joutuisi ikään
kuin jatkuvasti anelemaan sitä, mikä heille kuuluu.
Monilla on puutteelliset voimavarat. He eivät itse osaa
tai uskalla vaatia näitä. Tämä on
yhtenä epäkohtana, tämä on hirveän turhauttavaa,
että tähän aina törmätään
ja tavallaan käytetään hyväksi
näitten ihmisten puolustuskyvyttömyyttä.
Tämän halusin tässä tuoda esille.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Otan vielä erään
asian, joka on mieltäni askarruttanut näissä tapauksissa.
Useinkin kun täällä monessa yhteydessä viitataan,
että ihmisten täytyisi olla tasavertaisia perustuslain
mukaan lain edessä, niin kun lukee näitä muun
muassa syyttäjälaitoksen osalta, jossa valtakunnansyyttäjä Kuusimäki
on aivan oikein ilmaissut huolensa siitä, että syyttämättäjättämispäätökset lisääntyvät
hirvittävällä määrällä,
samalla tavoin kuin esitutkinta pitkästyy, niin samalla
tavalla syyteharkinta-ajat lisääntyvät.
Täällä viitataan muutamiin tapauksiinkin.
Mutta ongelmana näissäkin on käsitykseni
mukaan ja saamani tiedon mukaan se, että kun syyttäjiä on
vähän, työpaine on niin kova, tulee monenlaisia
stressiongelmia, sairaslomia jne., budjetissa ei ole osoittaa riittävästi
varoja sijaisten hoitamiseen, oikeusministeriö ei pysty
niitä osoittamaan, niin sen jälkeen tulee lumipalloilmiö ja
sen jälkeen syyteharkinta pitenee ja osassa saattaa jopa
vanhentua. Kun syyttämättäjättämispäätökset
toisaalta lisääntyvät, niin silloin kyllä ihmiset
joutuvat eriarvoiseen asemaan, kun pohtii sitä myös siltä pohjalta,
että jos on tuomittu vaikka pieneenkin sakkorangaistukseen,
niin se näkyy ja seuraa monta kertaa ihmistä,
vaikkei se rikosrekisterissä näy. Mutta se, että silloin
kun tehdään syyttämättäjättämispäätös,
vaikkakin todetaan, että on rikokseen syyllistynyt, niin
se on eri asia kuitenkin näitten ihmisten tulevaisuuttakin
ajatellen. Toivoisin, että syyttäjälaitokseen
kohdistuvassa laillisuusvalvonnassa tähän oikeusasiamiehen
toimistossa kiinnitettäisiin vielä enemmän
huomiota.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan kanssa käyttää lyhyen
puheenvuoron, kun tuossa edellisessä aika meni yli. Täällä on erittäin
hyvin nostettu esille vankeinhoito, ja siellähän
näyttää, että kertomusvuonna
vankikohteluista tuli valituksia enemmän kuin aikaisemmin.
Varmasti siinä todetaan, että syy tähän
on vankimäärän lisääntyminen,
mutta sitten myös se koko tilanne, mikä vankeinhoidossa
ilmeisesti on, ja kun me olemme odottamassa uutta vankeinhoitoon
liittyvää lakia, niin oma kiinnostukseni on, kun
näitä valituksia on oikeastaan aika erilaisia,
on terveydenhuoltoon ja sitten näihin omaistapaamisiin,
perhetapaamisiin liittyviä, poistumislupiin, kirjeenvaihtoon,
puhelimenkäyttöön ja tietysti siellä täytyy
olla tiukat säädökset, se, millä saadaan
se yhteiskuntakelpoisuus, saadaanko se näillä?
Totta kai tiukkaa pitää olla, mutta mikä on
se kohtelun muoto ja laatu, mitä sinne vankeinhoitoon saadaan,
ja saadaanko se näillä, kun nyt näyttää,
että nämä resurssit ovat erittäin
niukat nimenomaan vankeinhoidossa tätä terveydenhuoltoa
ajatellen, koska nämä mielenterveyskysymykset
ovat nousseet siellä hyvin voimakkaasti esille ja monet
muut ihmisten sairauksiin liittyvät, ja ne kuitenkin pitäisi minun
mielestäni hoitaa hyvinkin asianmukaisesti? Vielä se,
että meillä on tänä päivänä perheitä, äitejä ja
lapsia vankilassa entistä enemmän. Miten sitten
kaiken kaikkiaan, millä siinä taataan se tuki,
mitä nämä äidit tarvitsevat?
Keskustelu päättyy.