5) Hallituksen esitys eräiden Caymansaarten kanssa tehtyjen
tuloverotusta koskevien sopimusten hyväksymisestä ja
laiksi sopimusten lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen ollut kyllä vähän
nyt huuli pyöreänä tämän asian
kanssa. Minä olen nyt ymmärtänyt tämän uuden
käytännön ensinnäkin sillä tavalla,
että niin sanotut tärkeät hallituksen
esitykset jaetaan pöydälle tuohon edustajien eteen — siellä on muun
muassa yli tuhatsivuinen teos jnp. — ja sitten vähäpätöisemmät
ovat tuolla peräkonttorissa, josta sellaiset fanaatikot
kuin juuri puhuva, jos haluavat tutustua myöskin niihin,
käyvät ne noutamassa. Arvoisa puhemies! Minä olen
nyt hallinnon, tämän eduskunnan ikioman hallinnon,
kanssa eri mieltä merkittävyyksistä ja
myöskin olen hallituksen kanssa, vaikka olenkin hallituksen
uskollinen soturi, eri mieltä siitä, millä tavalla
asioita esitellään merkittävyyksien osalta.
Kysymys on siis Caymansaarten kanssa tehtyjen tuloverotusta
koskevien sopimusten hyväksymisestä ja laiksi
sopimusten lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Tämähän tuli jo täällä eduskunnassa
noin päivän tekstinä hyvin esille, kun
kehittyvien veroparatiisisaarien Karibia-yhteisö on ruvennut tukemaan
suomalaisia kansanedustajaehdokkaita täkäläisissä parlamenttivaaleissa.
Siis toisin sanoen meidän pitää olla
Caymansaarista nyt aivan erikoisesti kiinnostuneita. Ja millä tavalla tätä sopimusta
esitellään? Täällä esitellään,
että tässä on kysymys siis veroasioista
annettavia tietoja koskevasta sopimuksesta ja luonnollisten henkilöiden
kaksinkertaisen verotuksen välttämisestä;
kun kysymys on siitä, ettei maksa yhteenkään
kertaan, elikkä kysymys on veronkierrosta. Nyt on kyllä tämä retoriikka
tuolla valtiovarainministeriössä mennyt aivan
... — No, meinasin sanoa tuhmasti. Onneksi en sanonut,
ettei tarvinnut pyytää anteeksi.
No, sitten kävin tuolta peräkonttorista hakemassa
tämän hallituksen esityksen, jotta näkisin, onko
siinä se asia, kun esittelytekstissä se sanotaan
ihan ihmeellisesti — kyllä siitäkin varmasti on
kysymys, että kaksinkertaista verotusta pyritään
välttelemään, se on vero-oikeudellisesti
ja oikeudenmukaisuuden kannalta ihan ok, ei siinä mitään — jotta
näkisin, mitä on itse hallituksen esityksen esittelyssä.
Täältä sitten paljastuukin, että kyllä tässä ihan oikeilla
asioilla ollaankin. Nimittäin täällä sitten kerrotaan
sivulla 3 kohtana 2 Kansallinen ja kansainvälinen kehitys
ja aivan oikein palautetaan mieliin, että 1990-luvun alussa
tuli Oecd:n ikioman historian kaikkein merkittävin asia,
jos sitä tarkastellaan finanssikriisin olosuhteissa. Se
on juuri tämä veroparatiisit kuriin -hanke, joka
on aivan loistava. Pitää huomata, että siis
tämä teollisuusjärjestö keksi
sen, virkamiehet keksivät tämän hankkeen,
ja nyt jos se olisi onnistunut, niin tätä finanssikriisiä ehkä ei
olisikaan. Miten se sitten pieleen meni? Se meni pieleen
sillä tavalla, että vuonna 2001 toukokuussa George
W. Bushin hallinto teki täyskäännöksen
republikaanien konservatiivisimman siiven vaatimuksesta. Kaikki
oli menossa ihan hienosti, mutta sitten tuli valtiovarainministeri
O’Neill, teki temput ja meni Bushille sanomaan, että ei
myö voia olla tämmösessä, että pittää olla
vapaus olla maksamatta veroja, jos siltä tuntuu, ja niin
se koko homma meni kiville.
Arvoisa puhemies! Tässä finanssikriisitilanteessa
tämä asia tuli uudelleen esille tänä vuonna,
ja sekin kerrotaan nyt aivan oikein sitten yllättäen
tässä ja Pohjoismaitten työt jnp. ja
kaikki muut. Mutta se asia esitellään ihan väärin.
Arvoisa ministeri, ei tämä ole nyt reilua, ei
kerta kaikkiaan.
Vielä kun te suunnittelette sijoitusrahastolain elikkä Suomesta
veroparatiisi -lain tuomista tänne eduskuntaan — sehän
on HE-luettelossa mainittu jälleen — niin toivon
mukaan sitten ainakin nyt puhutaan oikeista asioista oikeassa paikassa. Tällaista
sumutusta en voi hyväksyä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen herätti meidät
kaikki poikkeuksellisen tärkeässä kysymyksessä.
Jos veroparatiisi-käsitteestä on yksi klassisin esimerkki,
niin se on Caymansaaret. Siellä on siis rahoituslaitoksia,
pankkiiriliikkeitä, enemmän kuin Saksassa, näissä pankkiiriliikkeissä on
pääomia enemmän kuin Saksassa, jolloin
tämä on varsinainen keidas. Ja se, mikä tämän
Caymansaarten keitaan tarkoitus on, on juuri se, minkä ed.
Pulliainen tässä sanoi: se mahdollistaa sijoittamisen,
sijoitustoiminnan, rahaomaisuuden arvonmuutoksella spekuloinnin
ympäri maailmaa veroparatiisin suojissa. Ja niin kuin meidän
oma hallintarekisterilainsäädäntömmekin
sen mahdollistaa, myöskin Helsingin pörssissä voidaan taidokkaasti
operoida täältä veroparatiisista käsin
tarpeen mukaan myöskin suomalaista pääomaa.
Meillä käydään verotuskeskustelua
Suomessa parhaillaan, ja raadollinen tosiseikkahan on se, että kun
keskustellaan, onko meillä progressiivista veroa vai ei,
niin tosiasiassa suomalainen verotus on luonteeltaan regressiivistä:
mitä suuremmat tulot, sen pienemmät verot. Senhän
tietysti me näemmekin, ja kysymys ei ole vain pääomatulojen
verotuksesta Suomessa jakoverona, vaan ennen kaikkea siitä,
että kun oikein suuret tulot on kyseessä, silloinhan
se on nollaverotuksen piirissä olevaa kiertämistä sijoitusyhtiön kautta
näissä veroparatiiseissa.
Nämähän ovat tietysti niitä isoimpia
asioita silloin jos me haluamme pohtia globaalia finanssijärjestelmää,
myöskin Suomen valtiontalouden pohjia. Näihinhän
tietysti täytyy silloin kiinni päästä:
anonymiteettiin kokonaisuudessaan pankkisektorilla ja ennen kaikkea
tähän veroparatiisikäytäntöön
ja sen päälle vielä tähän
käsittämättömään
kummajaiseen, tähän käsittämättömään
kummajaiseen, että meillä on yksi hyödyke,
josta käydään laajasti kauppaa, ja siinä ei
ole minkäänlaisia välillisiä veroja
mukana. Kaikessa muussa kaupankäynnissä on arvonlisäveroa tai
jopa kiinteistökaupassa varainsiirtoveroa; rahalla käytävää kauppaa
ei veroteta lainkaan välillisesti. Miksi? Miksi se on suojattu?
Siinä on isot ... (Puhemies: 2 minuuttia!) — Täytyykö tulla pönttöön
puhumaan tämä loppu?
Ensimmäinen varapuhemies:
Olkaa hyvä, jos jatkatte, niin mielellään
puhujakorokkeelta.
Pyydän anteeksi, tässä ei olisi ollut
kuin ehkä 15 sekuntia lisää, mutta kun talon
tavat ovat talon tavat, niin niitä noudatetaan. — Niin,
tämä kysymys siitä, että meillä ei ole
nimenomaan rahalla käytävässä kaupassa, ennen
kaikkea arvopaperikaupassa mukaan lukien johdannaiskaupat, luonnollisestikaan
minkäänlaista välillistä veroa,
on valtava ongelma sekä valtiontaloudellisesti eri yhteiskunnissa
että myöskin ongelma, joka liittyy tähän
valvontaan, mistä ed. Pulliainen tässä puhui.
Jos meillä olisi siellä edes pieni välillinen
vero, esimerkiksi arvopaperipörssissä sen mukaisesti
kuin Lontoossa 0,5 prosentin varainsiirtovero, niin se ensiksikin
tuottaisi, kun liikevaihto Helsingin pörssissä on
noin 300 miljardia euroa, 1,5 miljardia valtion kassaan rahaa. Mutta
sen lisäksi, jos olisi globaali järjestelmä,
olisi eurooppalaisella tasolla käytössä tämä Englannissa
ja eräissä muissa pörsseissä käytössä oleva
varainsiirtovero, meillä olisi valvonta päällä.
Meillä ei olisi tämän finanssikriisin
tapaisia ilmiöitä, joissa vain puistellaan päätä ja
ihmetellään, että niin piilossa on kaikkea
tapahtunut. Tämä automaattisesti lyö myöskin
seurantajärjestelmää. Minkä takia
Suomen hallitus, minkä takia niin monien muiden maiden
hallitukset suojaavat tätä keinottelutoimintaa?
Minusta ed. Pulliaisen puheenvuoro oli tässä erittäin
painava.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Kiljuselle, lämpimät
kiitokset, että edes joskus saa tukea täällä!
Tässähän on kysymys suomalaisten
toimijoitten meikäläisen hallintarekisterin varjossa
ulkomaalaiseksi tekeytymisestä ja nimenomaan Caymansaarilla.
Ei se ole sattuma ollenkaan, että hyvin merkittävät
täällä olevat kansanedustajat saavat
tukea Caymansaarilta. Ne ovat suomalaisia rahoja, jotka on hallintarekisterin
kautta kiplautettu sinne, ja on tekeydytty ulkomaalaisiksi, vaikka
he ovatkin näitä kanssaeläjiämme
tässä Suomen tasavallan Suomi-rekisterissä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä haluan tästä hallintarekisteristä sanoa,
että me tunnistamme sen. 70 prosenttia Helsingin pörssissä käytävästä arvopaperikaupasta
tapahtuu
siis hallintarekisterissä piilossa. Me emme tiedä,
me emme tiedä, ketkä omistavat suomalaiset yhtiöt
tältä osin, siellä rekisteröidyt yhtiöt,
ja ketkä käyvät todellisuudessa sitä kauppaa.
90 prosenttia Nokian omistuksesta Helsingin pörssissä on
hallintarekisterissä piilossa. Me emme tiedä,
edes Nokian johto ei tiedä, kuka Nokian omistaa. Tämähän
on käsittämätön tilanne, tämä on
käsittämätön tilanne, että niin
merkittävä osa kansainvälisessä taloudessa
vaikuttavasta voimasta on piilossa, viranomaisvalvonnasta piilossa,
näkymättömissä myöskin
muusta yhteiskunnallisesta seurannasta. Ja minkä takia
tämä sallitaan, minkä takia tämä sallitaan
ja haluaa hallitus vielä viedä eteenkinpäin
tätä hallintarekisterilakia Suomessa? Se on keinottelun
mahdollistamista myöskin jatkossa. Tämä on äärimmäisen
vakava kysymys.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! En ole kuullut kaikkea sitä, mitä täällä on
sanottu, mutta haluaisin tässä yhteydessä tuoda
esille kuitenkin tämän organisaation, joka esimerkiksi
ministeriötasolla on. Aikanaan 1990-luvun loppupuolella
Markku Hirvonen oli se, joka ministeriöön erilaisten
vaiheitten jälkeen tuli tavallaan tekemään
tätä tärkeää työtä,
mutta voi hyvin kysyä, kuka on nyt se uusi markkuhirvonen
ja mitkä ovat tässä sitten ne käytännön
muut toimenpiteet, koska ongelmat ovat vain kasvaneet. Siis se oli
pitkään niin, että tässä oli
yksi ainoa ihminen — ei se nyt tietysti koko totuus ole.
Samaan aikaan Suomessa, silloin kun nämä ahneuden
vuodet olivat kovimmillaan, meillä muutettiin tilintarkastuslainsäädäntöä.
Se on nyt eduskunnassa esillä, ja lisää on
tulossa. Siinä yhteydessä kyllä nämä taustavoimat
... Eikä viime hallituksessakaan kyllä päästy
sellaiseen lopputulokseen, joka ainakaan minua olisi käytännössä tyydyttänyt,
vaan meillä lähdetään liian
helposti siitä, että se on jonkunlainen kaikkien
etu ja vapaus silloin, kun tilintarkastus on joko kokonaan poistettu
tai on sitten niin, että se on annettu maallikkojen käsiin.
Tätä keskusteluahan tällä hetkellä käydään
esimerkiksi asunto-osakeyhtiölain osalta — monien
suomalaisten tärkein omistushan on siinä talossa — on
niitä asuntoja sitten sata tai kolmekymmentä,
joka on tämä raja. Mutta joka tapauksessa olisin
nyt kysynyt tässä ministeriltä: Mikä on
se organisatorinen tapa, jolla tätä veroparatiisiongelmaa
lähestytään? Mitä tehostettavia
toimenpiteitä on menossa sillä tavoin, että nämä Oecd:nkin
tavoitteet tässä saavutettaisiin ja saataisiin
valtiolle rahaa?
Keskustelu päättyi.