Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! "Oma koti kullan kallis" on vanha suomalainen sananlasku.
Hyvin monen suomalaisen unelmana onkin oma koti. Valtiovarainministeri
Katainen: Te poistitte työnantajilta kelamaksun. Tämä maksoi
noin 1 000 miljoonaa euroa yhteiskunnalle. Tälle
syntyneelle laskulle te nyt haette maksajaa energiaveroilla. Lähettämänne
energiaverolasku sähkölämmitteisessä omakotitalossa
tarkoittaa pienituloiselle lapsiperheelle noin 250—300
euron laskua, ja tämä lasku on sama niin köyhille
perheille kuin rikkaillekin.
Miksi te, ministeri Katainen, esitätte haittaveroa
suomalaiskotien lämmittämiselle? Miksi te siirrätte
verotaakkaa työnantajilta kotiaan lämmittäville
lapsiperheille, palkansaajille, eläkeläisille?
Miksi te, ministeri Katainen, ajatte näitä tasaveroja,
joista köyhät maksavat yhtä paljon kuin rikkaat?
Eikö olisi oikeudenmukaisempaa maksaa veroja tulojen mukaan?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Äärettömän
hyvä peruskysymys.
Hallitus ei halunnut nostaa palkka- ja eläketuloverotusta.
Se oli meille tärkeä periaate sen takia,
että se vaikuttaa suoraan ihmisten ostovoimaan ja työllisyyteen.
Me poistimme kelamaksun eli työllisyysveron yrityksiltä laman
syvimmässä kuopassa siksi, että halusimme
maksimoida työpaikkojen määrän,
koska hallitukselle hyvinvointiyhteiskunnan kaikkein tärkein
rakennuskivi on työllisyys. Sen takia me poistimme sen
työllisyysveron. Yritys voi välttyä kelamaksulta
ainoastaan irtisanomalla ihmisen. Meidän mielestä se
oli väärin. Me poistimme työllisyysveron
ja ilmoitimme jo silloin, että se tullaan korvaamaan kulutusverojen
nostolla, johon itse kukin meistä jollakin tavalla voi
vaikuttaa. (Ed. Martti Korhonen: No ei paljoa!) Eli mieluummin kulutusveroja
kuin sitten työllistämisveroja. Kaikkein pienituloisimpien
ihmisten kohdallahan tietysti kustannusten nousu kompensoituu etuuksien
indeksin tarkistuksina. Meillä tulee nyt varsin mittava,
yli 100 euron takuueläkkeen korotus, kansaneläkkeen
korotus, tai takuueläke, joka siis korottaa eläkettä yli
100 eurolla. Lapsilisät, muut vähimmäisetuudet
pääsääntöisesti ovat
indeksissä. Ja näin ollen kaikkein pienituloisimmille
ihmisille hintojen nousu, sikäli kuin verojen nosto siihen
vaikuttaa, tulee kompensoitua.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Te, ministeri Katainen, mainostatte tätä energiaverouudistusta
vihreäksi verouudistukseksi. Tämän vihreän
sävy on kuitenkin nyt muuttumassa kivihiilen mustaksi.
(Ed. Zyskowicz: Höpöhöpö!) Näin
tapahtuu, kun verouudistus ajaa kaukolämpöä alas
ja kun maakaasua korvataan kivihiilellä ja turpeella. Me
saimme eilen kuulla, että hallitus ei ole edes pyytänyt
Valtion taloudellista tutkimuskeskusta arvioimaan tämän
energiaveroratkaisun päästövaikutuksia.
Ministeri Katainen, teillä on ollut puolitoista vuotta
aikaa valmistella tätä uudistusta, koska puolitoista
vuotta sitten kelamaksun poisto päätettiin.
Kuinka on mahdollista, että energiaverouudistusta ollaan
tekemässä ilman, että te tiedätte
sen vaikutuksia Suomen hiilidioksidipäästöihin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Valtion taloudelliselta tutkimuskeskukselta
emme ole tilanneet mitään, mutta Vtt:ltä kylläkin.
Voin toimittaa vaikka sen toimeksiannon, eli siinä pyydettiin
liikennepolttonesteisiin nimenomaan ympäristöperusteista veroa.
Sen jälkeen kun liikennepolttonesteverouudistus oli tehty,
valtiovarainministeriön virkamiehet soittivat ja pyysivät
suullisesti, että voisitteko tehdä tämän
saman mallin mukaisen ympäristöveroporrastuksen
myös lämmityspolttoaineisiin. Julkisuudessa valitettavasti
on tästä esiintynyt väärää tietoa.
Me olemme siis ottaneet semmoisen lähtökohdan,
että me teemme ympäristöporrasteisen
päästöihin ja energiasisältöön
liittyvän porrastuksen energiaverotukseen. Tämä on
kansainvälisestikin arvioituna varsin merkittävä uusi
uudistus. Nyt olemme saaneet uusia tietoja joistakin asioista, me
tarkistamme, ovatko ne tiedot oikein, mutta meillä ei ole
semmoista mahdollisuutta, että me jokaisen tutkimuksen
perässä aina lähtisimme juoksemaan. Pöyryn
tekemä selvitys on varmasti asiallinen oikea selvitys heidän
itsensä määrittelemillä kriteereillä.
Mutta antaa nyt Vtt:n selvittää ja tuoda omat
kantansa Pöyryn näkemyksistä esiin. Jos
on yksityiskohtiin tarvetta puuttua, niin totta kai se tehdään,
koska meillä on ainoastaan kaksi motiivia. Ensimmäinen
motiivi on kerätä rahaa hyvinvointiyhteiskunnan
tarpeisiin ja toinen tehdä se ympäristöystävällisemmällä tavalla
kuin tähän saakka Suomessa on tehty. (Ed. Rajamäki:
Ja tarttis tietää, mitä tekee!) Ja nämä motiivit
meidän pitää täyttää,
ja jos jotakin tarvitaan, että saavutetaan tuloksia, niin
tehdään se sitten.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tämä niin
sanottu vihreä verouudistus on osoittautumassa ympäristön
kannalta todella haitalliseksi uudistukseksi. Olen kyllä huolissani
siitä, millainen on hallituksen kyky ratkoa näin
isoja asioita, kun tuntuu, että ei tule muuta kuin sutta
ja sekundaa. Tulonjakovaikutukset ovat eräs keskeinen kysymys,
jota hallitus ei ole ilmeisesti vaivautunut selvittämään
miltään taholta. Haluaisin kyllä tietää,
ministeri Katainen, mitä arvelette suomalaisten oikeudenmukaisuustajun
sanovan siitä, että ilmastonmuutoksen, tärkeään
ilmastonmuutoksen hidastamistyöhön liittyviä toimenpiteitä maksatetaan
yhtä lailla samalla tasolla niin rikkailla kuin köyhilläkin kansalaisilla.
Eikö tämä sodi todella vahvasti ihmisten
ja suomalaisten kansalaisten oikeudenmukaisuustajua vastaan? Kyllä tässä pitäisi
löytyä todellisia selvityksiä. Ja niitä te
ette ole ilmeisesti tehneet lainkaan, vai oletteko?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallituksen linja on se, että me satsaamme
sosiaaliturvan kohdennukset niille ihmisille, jotka sitä kaikkein
eniten tarvitsevat. (Ed. Gustafsson: Köyhien määrä vaan
lisääntyy!) Jos välillisten verojen korotuksen
myötä esimerkiksi hinnat nousevat, se tulee ensi
vuoden aikana, ensimmäistä kertaa Suomen historiassa
muun muassa lapsilisien kohdalla, kompensoitumaan indeksikorotusten
myötä. Jos katsotaan vaikkapa takuueläkettä,
joka on 100—160 euroa kuukaudessa lisää,
niin tämä takuuvarmasti kompensoi kaikki hinnankorotukset.
Mutta tämä hallitus on myös vakavissaan
ilmastonmuutoksen torjunnan suhteen. Ensimmäistä kertaa
me olemme vakavasti luomassa kokonaista näkökulmaa
siihen, että ilmastonmuutoksen torjumisen ei tarvitse olla
kurjistamispolitiikkaa, sen ei pidä olla kurjistamispolitiikkaa,
vaan sen pitää olla semmoista, että se
tuo uusia työpaikkoja, tuo uusia vaihtoehtoja, eikä vain
kurjista. Näin ollen me siirrämme työllistämisen
ja työn antamisen veroja kulutusveroihin, ja kaikkein pienituloisimmille
ihmisille ne tietysti kompensoidaan esimerkiksi indeksikorotusten kautta.
Tämä on se iso filosofia.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä nyt
ollaan siinä tilanteessa, että tässä siivotaan
ministeri Kataisen päätöksenteon jälkiä.
Te tammikuussa yksipuolisesti, kertomatta edes muulle hallitukselle,
ilmoititte, että työnantajan kansaneläkemaksu
poistuu, eikä teillä ollut mitään
tietoa, mitä tulee tilalle. Nyt te olette puolitoista vuotta
miettineet, mitä tulee tilalle, ja nyt selviää,
että se mitä te tarjoatte, näyttää olevan
sutta ja sekundaa.
Ministeri Pekkarinen sanoi, että kaikki nämä ongelmat
olivat tiedossa, kun hallituksessa asiaa käsiteltiin. Kaikki
ongelmat olivat tiedossa, eli että tämä tulee
johtamaan kivihiilen käytön lisääntymiseen
ja saastuttavamman turpeen käytön lisääntymiseen.
Hän sanoi edelleen, että siitä, mistä ei
voi puhua, pitää vaieta, kun kysyttiin, miten
tässä näin kävi. Siitä,
mistä ei voi puhua, pitää vaieta.
Onko todellakin niin, ministeri Katainen, että te yksin
vastaatte tästä koko uudistuksesta ettekä pysty
tunnustamaan, että nyt tuli virhe?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mielelläni ottaisin tämän
koko glorian itselleni, mutta kyllä siitä täytyy
kiittää hallituskumppaneita. Meillä on
hyvässä yhteistyössä pystytty
tekemään Suomen historian suurin ympäristöperusteinen
verouudistus. Voi, jos edeltävät hallitukset olisivat
edes aloittaneet vihreää verouudistusta, niin
Suomessa moni asia olisi toisin.
Minä uskon, että kun tämä energiaveropaketti tulee
eduskuntaan ja kun te pääsette kuuntelemaan asiantuntijoita,
niin monella varmaan kanta tarkistuu. Tunnustan sen, että varmasti
tässä isossa kokonaisuudessa eli siis liikennepolttonesteiden
ympäristöporrasteisuudessa ja lämmitys-
ja energiamuodon ympäristöporrasteisuudessa voi
olla yksityiskohtia, joita on syytä tarkistaa, mutta me
emme tiedä sitä vielä. Moni, veikkaanpa,
oppositiokansanedustajistakin on lehtitietojen varassa. En usko,
että kovin moni teistä on vielä päässyt
tutustumaan yksityiskohtiin. Varsinkin, kun arvostetut tutkimuslaitokset tekevät
tutkimuksia, ja varsinkin, kun he valitsevat omat lähtökohtansa,
niin tulokset ovat hyvin moninaisia. Mutta nyt me katsomme, mikä on
se paras kokonaisuus, jotta se meidän maalimme pystytään
saavuttamaan eli saamme hyvinvointiyhteiskuntaan verotuloja ja saamme
(Puhemies: Ja jälleen pitää siirtyä seuraavaan
kysyjään!) entistä ympäristöystävällisemmän
energiaverotuksen.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Edesmennyt isoäitini aina pruukasi
sanoa, että on kaksi asiaa, jotka on pakko tehdä.
Toinen on tämä köyhän kuolema.
Hän sanoi aina, että köyhän
on pakko kuolla. Mutta on toinenkin asia, jota on pakko tässä yhteiskunnassa
tehdä: asua ja syödä. Ne ovat kumminkin
niitä, joita ei voi niin kuin hirveästi väistää mitenkään.
Ja kyllä te, ministeri Katainen, nyt olette tekemässä tätä asumista
nimenomaan kohtalokkaalla tavalla kalliiksi. Kunnat ovat nostaneet
kiinteistöveroja. Se on ollut se, jolla kunnat ovat omaa
talouttaan paikanneet.
Nyt, kun siihen pannaan energiaveron korotukset päälle
ja sitten lisätään siihen vielä kunnallisveron
korotukset, oletteko te laskenut kokonaisvaikutusta tästä teidän
sosiaalisesta oikeudenmukaisuudestanne? Sosiaalinen oikeudenmukaisuus
ei ole missään vaiheessa sitä, että se kaikista
pienituloisin ihminen ja kansanosa pannaan kaikista tiukimmalle.
Kyllä pitää aidosti lähteä.
Te puhutte kauniisti ympäristöperusteisesta verouudistuksesta,
mutta se on nyt hiilenmusta ja sosiaalisesti epäoikeudenmukainen. Mitä te
teette tälle sosiaalisesti epäoikeudenmukaiselle
asialle konkreettisesti?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Mitä tehdään kaikkein
pienituloisempien ihmisten hyväksi? Ensi vuonna esimerkiksi
lanseeraamme takuueläkkeen, joka tarkoittaa 100—160
euroa lisää eläketuloja kuukaudessa kaikkein
pienituloisimmille eläkkeensaajille. Se on varsin merkittävä teko.
Aiemmin tämä hallitus on nostanut kaikkein pienimpiä äitiys-,
isyys-, sairauspäivärahoja, kuntoutuspäivärahoja
noin 170 eurolla kuukaudessa. Sidomme lapsilisät ja osan
muista etuuksista indeksiin, joka siis tarkoittaa sitä,
että kun hinnat nousevat, niin etuuksien tasot nousevat
vastaavalla tavalla. Eli juuri tällä tavalla me
pystymme vaikuttamaan positiivisesti kaikkein pienituloisimpien ihmisten
tulokertymään. Kehottaisin kuitenkin olemaan tuomitsematta
vihreää verouudistusta kovin rankasti ennen kuin
siihen perehtyy. Se on nimittäin oikeastaan nyt kaikkien
asiantuntijoiden mukaan erittäin hieno asia. Siinä voi
olla yksityiskohtia, joita muutetaan, mutta se kannattaa tehdä,
jotta tavoitteet saavutetaan.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Puhemies! Energiaveroesityksen ilmastopoliittista vaikutusta
pitää tarkastella yhdessä päästökauppajärjestelmän
kanssa, koska päästökauppajärjestelmän
kautta tulee lisäkustannusvaikutusta fossiilisille polttoaineille,
joten tätä verotusta ei voi irrallisena siitä pitää.
Oli tiedossa valmisteluvaiheessa, että herkkä tilanne
liittyy siihen, mikä on kivihiilen ja maakaasun keskinäinen
kilpailuasetelma. Mutta myöskään maakaasun
ihanuutta ei pidä tässä yhteydessä ylikorostaa,
koska pitkällä aikavälillä me
olemme kaikki sitoutuneet siihen, että Suomen energiantuotannon
tulee olla päästötöntä,
ja maakaasusta fossiilisena polttoaineena pitää pitkässä juoksussa
pystyä joko pääsemään
eroon tai ottamaan hiilen talteenotto- ja varastointiteknologia
käyttöön. (Ed. Arhinmäki: Eikö turve
olekaan fossiilinen polttoaine?) — Myös turve
on, ja siinäkin on linjattu, että vuoteen 2050
mennessä pitää hiilen talteenotto- ja varastointiteknologia
olla käytössä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tuohon alkuperäiseen kysymykseen
kuului myöskin kelamaksun poisto. Minusta kelamaksun poisto
oli aivan oikea ratkaisu. Se alentaa työkustannuksia, ja
suurin hyötyjä oli kunnat. Kunnat hyötyivät
250 miljoonaa euroa, ja ilman sitä olisi esimerkiksi omassa
kaupungissani pitänyt korottaa veroprosenttia 0,5 prosenttiyksiköllä,
ja se on erittäin paha asia. Sen takia kysynkin, ministeri
Katainen:
Kun on ruvettu parantamaan suomalaisen yrityksen kilpailukykyä ja
yksi keino oli siis tämä kelamaksun poisto, mitkä ovat
ne seuraavat toimenpiteet, mihin te aiotte ryhtyä, jotta
kilpailukyky edelleen paranisi ja löytyisi suomalaisille työmiehille
työtä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis hyvin muisti tämän kelamaksun
eli siis työllistämisveron poiston positiivisen
vaikutuksen kuntatalouteen, 250 miljoonaa euroa. Elikkä kun
otimme sen veron pois, josta myös kuntatyönantaja
maksaa ainoastaan silloin, kun palkkaa ihmisen, ja josta voi välttyä ainoastaan
silloin, kun irtisanoo ihmisen, niin siitä kunnat hyötyvät
noin 250 miljoonaa euroa.
Mitä muuta tehdään? Varmasti tarvitaan
iso joukko asioita, joita varmasti myös seuraava hallitus
tulee tekemään tämän hallituksen
lisäksi. Minä haluaisin tähän
listaan mainita muun muassa ne asiat, jotka on jo tehty: ydinvoimalapäätös, uusiutuvan
energian päätös. Nämä kaikki
tukevat kilpailukykyä, eli meillä on kohtuuhintaista energiaa
saatavilla. Myös uusiutuvaan energiaan ja uusiutuvan energian
teknologian kehittämiseen tulee tätä kautta
myös paukkuja.
Laaja verouudistus on asia, jossa meillä on mahdollisuus
tehdä yrittäjyyden ja työnteon palkitsemiseksi
entistä enempi. Nämä ovat semmoisia asioita,
jotka pystyvät vaikuttamaan kilpailukykyyn pitkällä jänteellä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ilmasto- ja energiapolitiikan ohjenuorana
on CO2-päästöjen alentaminen,
ja se tarkoittaa fossiilisista polttoaineista luopumista ja niitten
korvaamista uusiutuvilla vähitellen. Tämän
takia hallitus esittää vihreää verouudistusta eli
saastuttavien energialähteiden verottamista 700 miljoonalla
eurolla ensi vuoden alusta lähtien lisää.
Valmistelun kuluessa tuo esitetty vero sitten kuitenkin muljahti
syystä tai toisesta muotoon, ettei se kaikissa tapauksissa
alenna päästöjä vaan voi johtaa
siihen, että kaasua korvataan kivihiilellä silloin,
kun päästöoikeuden hinta on alhainen.
Asia voitaisiin korjata muuttamalla verojen kohdentamista siten,
että maakaasun verotusta kevennettäisiin, kivihiilen
vastaavasti korotettaisiin, jolloin fossiilisten kokonaisverokuormitus pysyisi
samana.
Onko valtiovarainministeriöllä valmiutta korjata
tätä energiaverotusta esittämälläni
tavalla, jotta alkuperäinen tarkoitus päästöjen
alentamiseksi vihreässä verouudistuksessa toteutuisi?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Aivan oikein, niin kuin edustaja sanoi, tarkoitus
on siis yhtäältä kerätä rahaa
hyvinvointiyhteiskunnan tarpeisiin, toisaalta tehdä se
vihreämmin kuin tähän saakka on tehty.
Meidän tavoitteemme on se, että päästöt
tämän verouudistuksen jälkeen vähenevät
ja että tulevaisuuden investoinnit ohjautuvat entistä päästöttömämpään
suuntaan ja että kansalaiset käyttävät
entistä päästöttömämpää energiaa,
koska se on taloudellisesti järkevää.
Me katsomme nyt, onko tarvetta muutoksiin. On tullut erilaisia
tutkimuksia. Me katsomme hyvin avoimella mielellä, voidaanko
vielä joiltakin osin parantaa tätä esitystä.
Jos siihen ei ole tarvetta, emme tee, jos on tarvetta, sitten harkitsemme
sitä keinoa, jonka esimerkiksi mainitsitte, tai jotain
muuta vastaavaa keinoa. Olennaista on, että saavutamme
tulokset — vähemmän päästöjä,
tulevaisuuden investoinnit, kulutusmuutokset — ja saamme
rahaa hyvinvointiyhteiskunnalle.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa puhemies! On todellakin niin, että kelamaksun
poistolla oli erittäin ratkaiseva vaikutus kuntatalouden
vuoden 2009 parempiin tuloksiin kuin mitä osattiin odottaakaan.
Se on todellakin ihan kiistaton tosiasia, ja hyvä, että se
tuli esille.
Toinen asia, jonka haluaisin korjata, on että ainakin
minun muistini mukaan samassa yhteydessä, kun hallitus
ilmoitti kelamaksun poistosta, se ilmoitti myöskin sen,
millä tavalla se tullaan kompensoimaan, aivan kristallinkirkkaasti
tässä salissa. (Ed. Zyskowicz: Energia- ja ympäristöverolla!) — Kyllä,
näin todellakin juuri sanottiin. Mutta, kysymykseni, ministeri
Katainen, kuuluu:
Voisitteko hieman avata sitä, että kun energiaverotus
nyt kiristyy, millä tavalla se kohdistuu suomalaisessa
yhteiskunnassa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Sekä elinkeinoelämä että kotitaloudet.
Veroja Suomessa maksavat elinkeinoelämä ja kotitaloudet,
niin tässäkin. Jos katsotaan sitten kelamaksun
poiston vaikutuksia: Tässä jo todettiin, että kuntasektorille
se toi lisää rahaa 250 miljoonaa euroa. Yrityspuolella
sitten hyöty oli tietysti suurempi, eli me vältyimme
mittavilta irtisanomisilta. Eihän tätä kukaan
voi todentaa, mutta jos katsoo, että yritysten tilauskirjat
kapenivat, yritysten rahoitusasema heikkeni, auttoiko kelamaksun
poisto, työllisyysveron poisto? Varmasti auttoi pitämään
ihmisiä töissä, ja näin ollen
se hyöty on tullut ihan suoraan niille ihmisille, niille
kodeille, jotka säilyttivät työpaikkansa ja
jotka pystyvät sitten saamaan työpaikan myös tulevaisuudessa,
kun tätä työllistämisveroa ei ole.
Eli tämä hyöty on moninainen. Tämä hallitus
uskoo työllistämiseen ja työntekoon,
ja silloin pitää tehdä tämmöisiä valintoja.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä nyt
taisi niin käydä, ministeri Katainen, että tuli
tämmöinen miljardin huti. (Välihuutoja)
Eli miljardin huti tuli tehtyä eli tulonsiirto tavallisilta
kotitalouksilta, pienituloisilta eläkeläisiltä,
lapsiperheiltä, palkansaajilta työnantajille.
Näinhän tässä nyt kävi.
Mutta se, ministeri Katainen, johon olisin toivonut teiltä tänään
vastausta, koskee nimenomaan tätä oikeudenmukaisuuskysymystä,
koska uskon, että tuolla kotikatsomoiden ääressäkin on
paljon sellaisia perheitä, jotka aidosti miettivät,
mistä tämän 200—300 euron lisälaskun,
jonka te nyt lähetätte tavallisille palkansaajille,
lapsiperheille, eläkeläisille, he tulevat sen
maksamaan, koska tulot ovat niin tiukilla. Eli te olette nyt siirtämässä veroja
entistä enemmän tasaveron suuntaan, mikä tarkoittaa,
että köyhät ja rikkaat maksavat yhtä paljon
veroja. Ja se on väärin, se on epäoikeudenmukaista.
Kysynkin teiltä, ministeri Katainen:
Miksi te ette ole tehnyt tätä tulonjakovaikutuslaskelmaa,
jotta me näkisimme reilusti ja rehellisesti ja avoimesti,
miten tämä vero tulee kohdentumaan eri väestöryhmille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minulle on hyvin vieras tämä vastakkainasettelumaailma,
(Naurua vasemmalta) että kaikkea katsotaan aina nollasummapelinä.
Tuolla ajattelutavalla tietysti työnantajien, yritysten
verot kannattaisi nostaa kymmenillä prosenteilla, koska
siitä olisi vain hyötyä. Minä en
usko siihen. Tämä ei ole mikään
huti, vaan tämä on tietoinen valinta. Me olemme
poistaneet työllistämisveron, jotta mahdollisimman
moni suomalainen saisi töitä, koska sen varassa
hyvinvointiyhteiskunta lepää. Ja tämän
lisäksi meillä on ollut mahdollisuus tehdä ne
kohdennukset niille ihmisryhmille, jotka kaikkein eniten apua tarvitsevat.
Kuka muistaa, milloin viimeksi Suomessa on korotettu eläkkeitä 100
tai 160 eurolla kuukaudessa? Kuka muistaa, milloin ennen tätä hallitusta
on pienimpiä etuuksia nostettu 170 eurolla kuukaudessa?
Ei varmasti koskaan. Mutta tällä tavalla kun on
töitä, on hyvinvointia.