1) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
2005
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kerrankin kohdallani käy niin,
että perjantaina pääsen sovitun esittelyn
tekemään. En käytä koko tätä istunnon
aikaa siihen, mutta käyn nyt läpi keskeiset asiat,
mitä valiokunta on Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomuksen
kautta halunnut sanoa.
Ensinnäkin on myönteisesti todettava, että Kansaneläkelaitos,
joka on organisaatioltaan varsin mittava ja käyttää mittavan
määrän rahaa etuuksien hoitamiseen kansalaisten
edellyttämällä tavalla, on kertomusvuoden
aikana kehittänyt asiakaspalveluaan myönteiseen
suuntaan, ja tätä on tietysti tervehdittävä kaikin
puolin tyydytyksellä. Kun asiaa on palvelustrategian ja
tietojenkäsittelyn toimintastrategian kannalta tarkasteltu erilaisin
tutkimuksin, niin Kelan toimistojen asiakkaiden selvityksissä antaman
palautteen perusteella tyytyväisyys toimintoihin ja palveluihin näyttää olevan
korkealla tasolla, korkeammalla kuin Kelaan kohdistuvasta julkisuuskeskustelusta
voitaisiin päätellä.
Meillä on kuitenkin Kansaneläkelaitoksen puitteissa
tehtävää vielä palveluhenkisyyden
lisäämisessä ja asiakaspalveluosaamisen
syventämisessä ja ehkä toimintatapojen
yhtenäistämisessäkin, joka kyllä on
tämän sähköisen tietojärjestelmän
käyttöönoton kautta antanut ihan uudet mahdollisuudet
Kelan toimintojen järjestelemiseen konttorista toiseen.
Erityisen keskeinen asia on se, että lainsäädäntöä pystyttäisiin
uudistamaan siellä, missä käytännön
ongelmat ovat kaikkein suurimmat, ja Kansaneläkelaitoshan
on laitos, joka joutuu eduskunnan päätösten
jälkeen käytännössä ne lainsäädäntökysymykset
hoitamaan. Sen takia nämä selkeyttämisvaatimukset
ovat erityisen merkittäviä, koska on useita esimerkkejä siitä, että lainsäädäntö on
monimutkaista ja varsinkin kansalaisen, jonka toiminnan tukemiseen
ja tilanteiden auttamiseen nämä on tarkoitettu,
on vaikeata lainsäädäntöä ymmärtää.
Jokainen, joka on nähnyt Kansaneläkelaitoksen
etuuskartan, voi jo pelkästään sen perusteella
päätellä, minkälainen vyyhti
on kysymyksessä, kun Kansaneläkelaitoksen ...
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies :
(koputtaa)
Ed. Koski, ihan pieni hetki. Pyydän edustajia istuutumaan.
Salissa on aivan liian paljon hälinää.
Jos on tarvetta palavereihin, niin ne voidaan pitää tämän
salin ulkopuolella. Ed. Valto Koski, olkaa hyvä!
Niin, on tarvetta selkeyttää lainsäädäntöä,
ja miellyttävää on tietysti Kelan valtuutettuna
todeta, että keskustelut Kelan ja valtuutettujen kanssa
ovat johtaneet siihen, että Kelalla on lukuisa joukko esityksiä,
jotka on tarkoitus esitellä ministeriölle ja käydä ministeriön
kanssa keskeisesti neuvottelut siitä, mitä selkeyttämishankkeille
voidaan tehdä. Valiokunta yhtyy kertomuksessaan näkemykseen
siitä, että asioiden käsittelyä on
tarpeen edelleen helpottaa ja lainsäädännön
ymmärrettävyyttä parantaa.
Sen lisäksi poimin täältä muutaman
kohdan. Yksi asia, joka on paljon aiheuttanut keskustelua tässäkin
salissa, on 65 vuotta täyttäneiden vaikeavammaisten
kuntoutukseen liittyvät väliinputoamiskysymykset.
Tärkeänä esimerkkinä edellä mainitun
tehtävän toteuttamisesta voidaan mainita 65 vuotta
täyttäneiden vaikeavammaisten kuntoutukseen liittyvien
väliinputoamisriskien käsittely ja valtuutettujen
sosiaali- ja terveysministeriölle toimittama kirjelmä,
jossa nimenomaan korostettiin, ettei kuntoutus saisi keskeytyä vain
65. ikävuoden täyttymisen takia. Valtuutetuthan
esittivät myös pikaisen selvityksen tekemistä vanhuuseläkeiän
täyttäneiden vaikeavammaisten kuntoutuksen rahoituksen
ja kuntoutusvastuun järjestämisestä.
Eduskunta edellytti vastauksessaan Kansaneläkelaitoksen
kuntoutusetuuksia koskevaan hallituksen esitykseen HE 3/2005
vp, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin sellaisten yksiselitteisten menettelytapaohjeiden
laatimiseksi, joiden perusteella turvataan myös 65 vuotta
täyttäneiden vaikeavammaisten lääkinnällisen
kuntoutuksen joustava jatkuminen yksilöllisen kuntoutustarpeen
mukaisena. Hallituksen toimenpidekertomuksen mukaan menettelytapaohjeet
on laadittu syksyllä 2005 yhteistyössä sosiaali-
ja terveysministeriön, Kansaneläkelaitoksen ja
Kuntaliiton kesken ja ne on jaettu muun muassa sairaanhoitopiireille
ja terveyskeskuksille. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ohjeiden toimivuutta ja kuntoutuksen toteutumista
edelleen seurataan.
Valiokunta on kiinnittänyt mietinnössään
huomiota Kansaneläkelaitoksen merkittävään
rooliin sairausvakuutuksen lääkekorvausten kehityksen
seurannassa ja kustannuskehityksen hallinnan vaihtoehtojen arvioinnissa.
Erinomaisena esimerkkinä on kertomuksen liitteessä mainittu selvitys
kolesterolilääkkeiden käytön
yleistymisestä ja lääkevaihdolla
saavutettavissa olevista kustannussäästöistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Kansaneläkelaitos edelleen seuraa aktiivisesti ja aloitteellisesti
lääkekustannusten kehitystä ja tekee
tarvittaessa ehdotuksia lainsäädännön
kehittämiseksi.
Meillä oli Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen,
sosiaali- ja terveysvaliokunnan, Kansaneläkelaitoksen johdon
ja sosiaali- ja terveysministeriön johdon seminaari maanantaina
ja tiistaina. Siellä Kela oman organisaationsa kautta antoi meille
selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin tässä lääkekustannusten
kasvun hillitsemisessä on aikomus ryhtyä, että hallituksen
asettama 5 prosentin korotuskatto ei tulisi ylitetyksi. Voin tässä yhteydessä todeta,
että tämän kolesterolilääkekokeilun
jälkeen meillä on aika paljon vielä muitakin
mahdollisuuksia, kun lääkevalikoimaa käydään
uudelleen läpi. Kansaneläkelaitos on tältä osin
tehnyt merkittävää työtä ja
uraauurtavaakin, voidaan sanoa, tällä alueella.
Uskon, että tämä toiminta jatkuu ja tulee
omalta osaltaan edesauttamaan sitä, että lääkekustannukset
saadaan kohtuulliselle tasolle.
Sen lisäksi meille jokaiselle, varsinkin nyt eduskuntavaalien
alla, kenttäkeskustelussa tulee esille Kansaneläkkeiden
hylkäyspäätökset. Kansaneläkelaitoksen
ja työeläkejärjestelmän yhteistyönä on
nyt ryhdytty kokeilemaan työ- ja toimintakyvyn arvioinnin
uusia menetelmiä. Tämä on tänne
toimintakertomukseenkin kirjattu niin sanottuna pca-mallina, joka
on Englannissa ollut käytössä. Tämän
menetelmän tavoitteena on lisätä työ-
ja toimintakykyarvion läpinäkyvyyttä ja vähentää asiakkaan,
hoitavan lääkärin ja eläkelaitoksen
vakuutuslääkärin näkemyseroja.
Uskon, että tämän asian käytäntöön
ottamisella pystytään monta ongelmaa, jotka nyt
aiheuttavat turhaa byrokratiaa ja kirjeidenvaihtoa ja ihmisille inhimillistä hätää,
kun eläkepäätös jää roikkumaan,
kohtuullisen hyvin hoitamaan. Uskon ja toivon, että tämä asia
etenee nopealla tavalla ja pystytään saamaan se
käytäntöön.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi haluan vielä korostaa
Kelan toiminnan uudistamista lähinnä eläkepolitiikkaan
ja yhteistyöhön liittyen, jota on ehdottomasti
kaivattu. Tässä on nyt kysymys Kelan mukanaolosta
työvoiman palvelukeskuksissa, joidenka toiminta alkoi vuonna
2002. Tarkoituksena oli vastata 1990-luvun laman jälkeiseen työttömyysongelmaan
ja tarjota palveluja erityisesti niille työttömille,
jotka olivat vaarassa syrjäytyä työelämästä kokonaan.
Palvelukeskuksissa eri hallinnonalojen toimijat pyrkivät
tiiviillä yhteistyöllä edistämään
asiakkaan elämänhallintaa ja työllistymismahdollisuutta.
Kelan ohella mukana ovat olleet muun muassa työvoimatoimistot
sekä sosiaali- ja terveystoimi. Tältä osin
on paljon vielä tehtävää, mutta
se, että Kela on tässä keskeisesti mukana,
edesauttaa toivottavasti näitten ihmisten sijoittumista työelämään, ja
tarvittaessa terveydenhuollon kautta kuntoutuminen työelämään voidaan
saavuttaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kelan valtuutetut ovat viime vuoden aikana
käsitelleet ansiokkaasti Kelan asiakaspalvelua, henkilöstöasioita
ja, kuten valiokuntamme puheenjohtaja mainitsi, lääkekustannusten kehitystä.
Valtuutetut ovat pyrkineet vaikuttamaan lääkekustannuksia
hillitsevästi. Erilaiset toimenpiteet ovatkin johtaneet
hyvään tulokseen. Vuonna 2005 korvaukset kasvoivat
enää 6,1 prosenttia, kun ne 1990-luvun lopulla
kasvoivat jopa 13 prosenttia vuodessa. Tämän vuoden alkupuoliskon
aikana lääkekustannukset kasvoivat enää 2,7
prosenttia.
Kalleimpia korvattavia ovat kolesterolilääkkeet
eli statiinit, joita viime vuonna käytti lähes puoli
miljoonaa suomalaista. Eniten käytettiin halvinta lääkettä eli
simvastatiinia, mutta myös kalliita uudempia statiineja,
kauppanimiltään Lipitor ja Crestor, käytettiin
lisääntyvässä määrin.
Tänä vuonna Kelan valtuutettujen tulisi valvoa,
että hintalautakunnan 18.5.2006 antama päätös
ei johda kohtuuttomuuksiin eräiden potilaiden kohdalla.
Hilan päätöksen mukaan kalliita kolesterolilääkkeitä ei
korvata, ellei lääkäri ole erikseen todennut
kalliimman lääkkeen tarpeellisuutta juuri tälle
potilaalle, eikä silloin, jos potilas ei ole noudattanut
laihdutus- ja ruokaohjeita. Lisäksi potilaan tulee määräyksen
mukaan kokeilla halvempia lääkkeitä,
ennen kuin hänelle määrätään
kalliimpi.
Kelan tulisi tarkistaa erikoiskorvattavuuden rajoittaminen sepelvaltimotautiin
ja perinnöllisiin rasvahäiriöihin sairastuneiden,
etenkin diabetes- ja aivohalvauspotilaiden, kohdalla, sillä oikea
statiini voi sulattaa valtimoseinämän tukoksen
ja kansalainen jatkaa elämäänsä terveenä.
Yksikään potilas ei ehdoin tahdoin saa jäädä ilman
lääkitystä, jos on vaarana, että hän
ilman asianmukaista lääkitystä sairastuu
hengenvaaralliseen infarktiin tai aivohalvaukseen ja jää loppuiäkseen
invalidiksi.
Kelakorvauksiin ei ole tehty vuosikymmeniin tasokorotuksia,
joten viimeistään seuraavan hallituksen tulee
korottaa Kelan varsinkin hammashoidon palautustaksoja. Aikaisemmat
valtuutetut eivät ole tähän puuttuneet.
Nyt suurissa kaupungeissa hammashoitojonot kasvavat hillitsemättömästi,
ja ainoa tapa purkaa jonot on kelakorvausten nostaminen, jolloin
hoitoa tarvitsevat hakeutuisivat yksityisille hammaslääkäreille. Nyt
kunnat joutuvat kilpailuttamaan näitä yksityisiä hammaslääkäreitä. Seurauksena
on
usein valituskierre markkinaoikeudessa, ja näitä palveluntuottajia
ei saada määriteltyä. Jos meillä olisi kunnolliset
kelakorvaukset, ihmiset itse hakeutuisivat hammaslääkäriin,
enkä usko, että kukaan meistä vapaaehtoisesti
menee hammaslääkäriin. (Naurua)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En provosoidu äskeisen ulvahduksen
johdosta. Sen sijaan johdannoksi totean erään
mielenkiintoisen yleisluontoisen asian. Aivan tieteellisluontoisissakin
kirjoituksissa viitataan siihen, että suomalaisen tunnistaa
siitä, että hänelle on tärkeintä se,
mitä muut minusta ajattelevat. Se liittyy tähän
mietintöön, joka nyt pöydällä on.
Kun alueen kansanedustajat ovat käyneet alueen Kelan
toimistossa lakisääteisellä visiitillä — sehän
tapahtuu muutaman vuoden väliajoin, se kuuluu kutyymiin,
että näin tehdään — niiden parin
vuosikymmenen aikana, kun olen siellä käynyt,
aina muutaman vuoden väliajoin muitten mukana, aina kaikki
tilaisuudet ovat alkaneet sillä, että aluejohtaja
ryhtyy kertomaan, mikä on asiakastyytyväisyys
meihin, ja se aina paranee, se on aivan selvästi aina paraneva
trendi. Sehän on hienoa kuin mikä.
Kun tämä mietintö tuli tuohon pöydälle,
niin ensimmäisenä luin ensimmäisen kappaleen,
ja kuinka ollakaan, siellä lukee: "- - toimistojen asiakkaiden
selvityksissä antaman palautteen perusteella tyytyväisyys
toimistojen palveluihin on korkeammalla tasolla kuin Kelan julkisuuskuvan
perusteella voisi päätellä." Kun valiokunnan arvoisa
puheenjohtaja esitteli tämän mietinnön, niin
hänkin toimi täysin kansallisten sääntöjen mukaan
ja alkoi tällä samalla esittelyllä.
Arvoisa puhemies! Minulla on harras toivomus sosiaali- ja terveysvaliokunnalle:
Kun seuraava kertomus tulee, voisitteko pohdiskella vähän
sitä ja ottaa selville, mistä ihmeestä tämä ristiriita
syntyy, sillä kummankin täytyy perustua johonkin
objektiiviselta tuntuvaan selvitykseen. Silloin saatettaisiin aloittaa
joskus jokin tilaisuus, jokin mietintö jollakin muulla
kuin asiakastyytyväisyyskatsauksella, joka aina Kelan puolelta
osoittaa, että aina ollaan menossa parempaan suuntaan.
Jos tämä on totta, niin hyvä on.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En oikein ymmärrä tätä ed. Pulliaisen, sanoisinko nyt,
pilkkaa, näitä selvityksiä kohtaan, jotka
ovat osoittaneet kiistattomasti, että Kelan asiakkaat ovat
olleet monilta osin tyytyväisiä siihen palveluun,
mitä Kelalta saavat. Mielestäni se on erittäin
myönteinen asia, että näin on, ja erittäin
myönteinen asia on se, että Kela kiinnittää huomiota
tähän oman palvelunsa kehittämiseen.
Kyllähän on sitten taas toiseen suuntaan olleita
esimerkkejä, kun on lähetetty joku kirje laajalle
joukolle, joka on ollut niin monimutkaista kieltä, että pitää olla
melkein juristi, jotta siitä saa selvää,
ja kyllä siitä sitten on kritiikkiä taas
Kelan suuntaan tullut.
En itse usko, että Kelan asiakkaiden tyytymättömyys
kohdistuu Kelan palveluihin. Sen sijaan varmasti tyytymättömyyttä kohdistuu
erilaisten sosiaaliturvaan liittyvien etuuksien (Puhemies: Minuutti!)
ehtoihin, (Puhemies koputtaa) joista päätetään
ihan muualla kuin Kelassa. Niissä (Puhemies koputtaa) poliitikot
lupaavat liikoja, ja se aiheuttaa tyytymättömyyttä.
Edustajat Arja Alho ja Mauri Pekkarinen
merkitään läsnä oleviksi.
Maija Perho /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin tarpeellista, että näitä asiakaspalvelukyselyjä
tehdään,
mutta se ei toki tarkoita sitä, etteikö siihen
kritiikkiin, jota tulee tämän asiakaspalautteen
mukana, puututtaisi. Kela-valtuutettujen kokouksissa aina nousee
esille joitakin epäkohtia, joita on tullut. Viimeksi esimerkiksi
nämä vammaistukipäätökset ovat aiheuttaneet tavattomasti
huolta ja murhetta.
Valtuutetut ovat edellyttäneet, että saamme selvityksiä,
edellytämme sitä, että kirjeiden, joita
asiakkaat saavat, sisältöä parannetaan
ja ymmärrettävyyttä kehitetään
jne. Eli tämä on aivan jatkuva prosessi, ja sitä tarkoittaa
asiakaspalaute, ja sitä tarkoittaa myöskin Kela-valtuutettujen valvontavelvollisuus.
Valto Koski /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen todella iloinen, että tässä pienessä joukossa
on näinkin vilkas keskustelu siitä, mitä Kelan
toimintakertomukseen liittyy. Varmasti on tarpeen tarkastella, koska
Kansaneläkelaitos on eduskunnan valvonnan alainen laitos,
kaikin puolin tätä asiaa.
Ed. Pulliainen varmasti otti tämän asian esille ihan
tietyistä syistä, jotka nyt on hyvä käydä läpi.
Yksi vaikuttava tekijä on tietysti tämä kansanedustuslaitos.
Meillä on vähän tapana kiirehtiä joulun
alla kansaneläkelainsäädäntöön
isoja uudistuksia, joita ei keritä kunnolla henkilöstön koulutuksen
kautta saamaan käytäntöön, ja
sitten tietokoneohjelmat ja kaikki sellaiset on viritettävä.
Kyllä, kun ottaa huomioon koko sen lainsäädännön,
johon viittasin tämän etuuskartan kautta, ihmeen
hyvin Kansaneläkelaitoksen henkilökunta tästä vaikeasta
työstään on selvinnyt. Pitää ottaa
sekin huomioon, että vaikkei kansalaisissa itsessään
ole mitään vikaa, niin heissä on usein
erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset luonteet, ja he
suhtautuvat palveluun eri tavoin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Nämä muutamat
puheenvuorot ovat osoittaneet juuri sen, että se analyyttinen
lähestymistapa, jota nyt äsken peräänkuulutin
tuossa, on äärimmäisen suureen tarpeeseen.
Elikkä siis toisin sanoen kai se sillä tasolla
voisi tämmöinen toimintakertomus ja analyysi olla,
että juuri tämänlaatuiset asiat
tulisivat esille kuin mitä edustajat Perho ja Koski äskeisissä puheenvuoroissa
toivat esiin, koska silloinhan sillä olisi jotakin merkitystä tämän
talon kannalta, kun siis on meidän laitoksestamme niin
sanotusti kysymys.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä puhuttiin
palveluista ja niihin liittyvästä problematiikasta,
niin varmasti kaikki olette lukeneet tämän Kelan
tiedotuslehden, jossa johtaja Mikael Forss, joka vastaa siis Kelan
sairausvakuutuksesta ja tutkimustoiminnasta, lähti kokeilemaan
käytännön työtä ja
häkeltyi siitä laajasta tietomäärästä,
joka Kelan työntekijöillä täytyy
olla hallinnassaan. Hehän joutuvat hallitsemaan yli 150
säädöstä, ja sitten heiltä vaaditaan
myös hyvää psykologista silmää.
Johtaja Forss on sitä mieltä ja on vakuuttunut siitä,
että kaikkia asioita ei voida hoitaa puhelimitse taikka
internetissä edes tulevaisuudessa. Esimerkiksi kuntoutukseen
liittyvät seikat ovat näitä. Aika häkellyttävää,
että nyt otetaan tällainen kanta, kun esimerkiksi
tiedän, että kansliapäällikkö Erkki
Virtanen on ollut sitä mieltä, että tulevaisuudessa
ei tule olemaan lainkaan työpaikkoja, joita voitaisiin
hoitaa ilman atk:ta. Mutta valistustoiminta voidaan tehdä ilman
atk:n apua.
Mutta Kansaneläkelaitoksen, siis Kelan, tehtävänä on
tehdä ehdotuksia toimialaansa koskevan lainsäädännön
kehittämisestä. Tätä Kela on
tehnytkin. Ehdotukset ovat kaikuneet kuuroille korville. Tarpeellisista
muutoksista mainittakoon esimerkiksi taksojen tarkastus, täällä jo
aiemmin ed. Asko-Seljavaaran esiin ottamat hammaslääkärihoidon
taksojen korotukset, joita esimerkiksi johtaja Mikael Forss on ajanut,
mutta jotka on ammuttu alas sillä syyllä, että sitten
yksityiset hammaslääkärit korottavat
taksojaan. Tästä hammaslääkärit
ovat erittäin huolissaan, koska hampaat jäävät
hoitamatta ja, kuten tiedetään, hoitamattomat
hampaat voivat aiheuttaa vakavia terveysuhkia ihan
kokonaisvaltaisen terveydentilan kannalta.
Ehkä olisikin syytä kansanterveydellisistä syistä terästää niin
sairaanhoitajien, lääkäreitten kuin myös
opettajien terveyskasvatukseen liittyvien ajankohtaisten tietojen,
miten sanoisin, terävöittämistä,
että he osaavat tarkemmin kohdentaa tietoutta siitä,
että hampaat on hoidettava asianmukaisesti ja pian ja niiden
on oltava kunnossa, joko terveinä taikka yleensäkin
hyvin hoidettuina. Toivon siis taksoihin korotusta muun muassa
hammaslääkärin hoidossa. Varmasti muissakin
taksoissa on tarkistamisen varaa.
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
mietinnössä ihan hyvin otettu huomioon nämä 65
vuotta täyttäneiden vaikeavammaisten kuntoutukseen liittyvät
väliinputoamisriskit. Mielestäni pelkät selvitykset
eivät tässä riitä, vaan on pidettävä huolta
siitä, että vaikeavammaiset 65 vuotta täyttäneet
henkilöt saavat edelleen kuntoutusta. Tiedän tällaisia
tapauksia itse omasta tuttavapiiristäni, ja voimme esittää mielestäni
vaatimuksen, että näiden henkilöiden
täytyy saada kuntoutusta, jotta he pystyvät elämään
mahdollisimman hyvää elämää ja
pärjäämään kotioloissaan.
Kuntoutus on taattava. Heitä ei kuitenkaan ole niin paljon,
että tämä maa tähän
kaatuisi.
Toinen seikka on takaisinperintä. Opiskelijat ovat
olleet äänessä, kun budjetin teko lähestyy ensi viikolla. Olen sitä mieltä, että
opiskeluaikana
opiskelijoitten pitäisi vapaasti saada tienata, mikäli
he opinnoiltaan jaksavat vielä työssä käydä.
Tämä lainsäädäntö vaatii
kokonaan uudistusta ja korjausta. Mielestäni tämä koko
ajattelutapa, että opiskelija ei saa tienata opiskelun ohessa
kuin tietyn määrän ja sitten pitää palauttaa
opintorahat takaisin, on vanhanaikaista kateuspolitiikkaa.
Viimeisenä asiana, arvoisa puhemies: Matkakorvaukset
ovat kohonneet. Olen sitä mieltä, että Kela
ei ole oikea taho maksamaan sitä, että Suomessa
joukkoliikennettä on alas ajettu. Suomi on siitä poikkeuksellinen
maa, että meillä joukkoliikenne eli bussiyhteydet
ovat enimmäkseen yksityisten toimijoiden hallinnassa, kun
taas muualla Euroopassa niitä hoitavat julkiset tahot.
Näinpä matkakorvaukset Suomessa ovat jo pitkään
nousseet. Tietenkin se summa, kuinka paljon korotettavia matkoja
on, riippuu siitä, kuinka pitkiä matkat ovat ja
millä välineillä ne tehdään.
Mutta ehdottomasti meidän on tarkasteltava budjettiamme
ja eduskuntamme työskentelyä poikkihallinnollisesti
eikä vain aina pilttuujärjestelmällä,
muuten emme saa näitä matkakustannuksiakaan kuriin.
Yleensäkin uskon, että suomalaiset pikemminkin
kärsivät siitä ja päätöksenteko
kaventuu, kun poikkihallinnolliseen päätöksentekoon
ei päästä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Asian käsittely keskeytetään.