2) Eduskunnan pankkivaltuuston kertomus 2006
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
Suomen ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Skinnari, täällä on nyt puolenkymmentä turhaa
kokousta tässä salissa. Ne pitää pitää tämän
salin ulkopuolella. Rauhoitutaan kuuntelemaan ed. Skinnaria.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on tämä eduskunnan
pankkivaltuuston kertomus viime vuodelta, joka yleensä sillä tavoin
ei niin kovin paljoa innosta, koska se on katsaus ja on menneisyyden
valvonnasta kysymys. Mutta me olemme lähestymässä nyt
sitä taitekohtaa, jonka ennustaminen on se vaikein asia,
missä kohden talouden nousukausi tulee taittumaan ensiksikin maailmassa,
Euroopassa ja kuinka paljon se vaikuttaa sitten Suomeen. Kun laitetaan
yhteen talousvaliokunnassa vuoden aikana olleet asiantuntijat ja
muutoinkin esimerkiksi talousvaliokunnan Intiaan ja Kiinaan tekemän
matkan yhteydessä olleet asiat, niin olemme lähestymässä sitä aikaa,
kun tutkimuslaitokset toisensa jälkeen saattavat ilmoittaa
toisenlaisista näkymistä kuin tähän
asti.
Talousvaliokunnan mietinnössä tästä pankkivaltuuston
kertomuksesta on pyritty varautumaan näihin uusiin haasteisiin.
Ensinnä tässä kuitenkin tuodaan esille
tämä merkittävä tutkimustoiminta,
joka Suomen Pankissa on tehty ennen kaikkea Venäjän
ja Kiinan osalta. Nyt kun valiokunta oli Intiassa, niin todettiin
myös niin, että tämä tutkimustoiminta
laajennettaisiin näissä siirtymätalouksissa
myös Intiaa koskevaksi.
Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen mielellään
aina viittaa siihen, kuinka tarkkaan Venäjän keskuspankin
pääjohtaja seuraa viikoittaista Suomen Pankin
Bofit-raporttia, joka ilmestyy myös Suomen Pankin kotisivuilla
kaikkien kansanedustajien luettavaksi, ja näkee siitä,
mitä Venäjällä todella tapahtuu.
Tämä on selkeä tunnustus siitä,
että me Suomessa osaamme laittaa asioita järjestykseen.
Varmaankin yksi sellainen lähtökohta on se, mikä viimeaikaisessa
keskustelussakin on tullut esille, että Euroopan unioni koittaa
rakentaa sellaista järjestelmää, jossa
vakuutus- ja rahoituslaitosten ongelmien osalta olisi jonkinlainen
early warning -järjestelmä silloin, kun taloudet
alkavat mennä sellaiseen tilanteeseen, että kansakuntien
Euroopan unionin alueella kannattaa olla siitä huolestuneita.
Suomen kokemukset silloin 80-luvun lopussa, 90-luvulla, ovat kuin
pienoiskoossa se, mitä tällaisissa markkinatalousmaissa
voi tapahtua, ja tätä taustaa vasten myös
käytiin tätä keskustelua valiokunnassa,
ja jokaisella on tietysti hieman erilainen lähtökohta
käyttää hyväksi näitä 90-luvun
tapahtumia. Mutta tämäkään lama
ei kaikilta osin ole vielä päättynyt,
kun uusi alkaa olla ovella.
Valiokunta kiinnittää huomiota Kiinan mahdollisuuksiin
yhteistyökumppanina, jos Suomen osalta niin voidaan puhua
ja oikein hyvin voidaankin, koska suomalaisia on siellä ollut
ja on asiantuntijatehtävissä. Esimerkiksi suomalaisen yrityksen,
vaikka ulkomaalaiset sen pääasiassa omistavatkin
Nokiankin osalta, matkapuhelinmarkkinat ovat lähes 40 prosenttia
Nokian hallinnassa, ja monet suomalaiset yritykset ovat Kiinan infrastruktuurin
ja ympäristöongelmien kanssa tekemisissä.
Voidaankin oikeastaan sanoa, että Kiinassa ja Intiassa
ovat kaikki maailman parhaat yhtiöt tekemässä jotain
näiden kansojen hyväksi, ja siellä on
40 prosenttia koko maailman väestöstä.
Tässä talousvaliokunnan mietinnössä tuodaan esille
myös se, että Kiinassa on maailman suurin valuuttavaranto,
tällä hetkellä yli 1 300 miljardia dollaria.
Venäjällä, jota koskeva seminaari oli
tänään Sitran järjestämänä,
on kolmanneksi eniten, noin 500 miljardia euroa, siis toisin sanoen käytännössä noin
puolet siitä, mikä on Kiinan valuuttavaranto.
Mutta molemmat Suomelle tärkeät valtiot ovat selkeästi
nousseet ja ovat erittäin tärkeitä yhteistyökumppaneita,
kun nyt näyttää siltä, että entinen
maailman veturi Yhdysvallat alkaa hiipua ja Eurooppa nyt sitten
ikääntyvän väestön
osalta katselee paitsi sitä, miten eläkkeet rahoitetaan,
niin myös sitten sitä, mihin kannattaisi panostaa.
Mutta joka tapauksessa valiokunta nyt päätyy tässä omassa
mietinnössään siihen, että Intia
pitäisi ottaa mukaan. Vähän yli miljardin
asukkaan Intia pitäisi ottaa mukaan tähän
Suomen Pankin tutkimustoiminnan tarkasteluun, joista raporteista
olisi hyötyä sitten paitsi eduskunnalle, joka valvoo
Suomen Pankkia, niin myös suomalaiselle elinkeinoelämälle
ja tutkimustoiminnalle, mutta myös sitten laajemminkin,
koska nämä raportit ilmestyvät ainakin
englannin kielellä.
Tähän rahoitusmarkkinoitten epävakauteen tässä valiokunnassa
kiinnitetään huomiota. Vuosi sittenhän
me toimme esille yhtenä pienenä yksityiskohtana
nämä niin sanotut pikavipit, ja vuosi on siitäkin
jo kulunut ja pikavippien merkitys on vain kasvanut ja niitä myöntävien
pikavippipankkien määrä on kasvanut ja
ongelmat ovat kasvaneet. Mutta hallitus on nyt siihen sitten omalta
osaltaan vastannut niin, että on laittanut eräiltä osin
asiaa tutkimaan työryhmän, jonka toimikausi on
yksi vuosi.
Mutta tämän lisäksi tähänhän
kuuluu myös Rahoitustarkastuksen toiminta, joka on suomalaisten
pankkien kannalta se merkittävin valvoja. Me kävimme
läpi näiden subprime-lainojen vaikutusta Suomeen,
ja lopputulos nyt on ainakin tässä vaiheessa se,
että tämä vaikutus ei olisi kovin suuri
täällä, mutta subprime-lainathan ovat vain
yksi osa koko taloutta, ja taas kansainväliset esimerkit,
esimerkiksi Citigroupin, suurimman pankin, vaikeuksiin joutuminen
Yhdysvalloissa ja monien muitten rahoituslaitosten vaikeuksiin joutuminen,
ovat yksi oire siitä, että jotain tulee tapahtumaan.
Kotitalouksien velkaantumiseen tässä kiinnitettiin
huomiota, ja asuntolainakanta onkin noussut aika reippaasti. Kun
se oli 48,5 miljardia vielä 2005, niin nyt se on noin 60
miljardia euroa. Toisin sanoen yli 10 miljardia lainakanta on lisääntynyt,
ja siinä on varmasti sitten monenlaisia mahdollisuuksia,
koska korot ovat nousseet. Ja jos on ollut ongelmia yleensäkin
suurten lainojen hoitamisessa, niin vaikka korot ovat edelleen alhaisia,
noin 5 prosenttia, verrattuna siihen, mitä ne olivat 90-luvun
lamavuosina, niin ne ovat kuitenkin nousseet 50 prosenttia. Yhdessä lainanlyhennyksien
kanssa sekin on jotain, ja kaikki merkit viittaavat siihen, että käytettävissä olevien
tulojen osuus kotitalouksissa on niukentunut.
Mutta sellaista vaaraa kuin meillä oli 80-luvun loppupuolella,
kun siirryttiin sitten vaikeimpiin aikoihin, ei kotitalouksien osalta,
ei yritysten osalta eikä kansantaloudessa muutoinkaan ole.
Ehkä sellainen vaara on kyllä olemassa näitten
kansainvälisten vastuitten osalta, joita Euroopan unioni
koittaa saada aikaan, että kun tulee tällainen
solidaarinen vastuu, niin silloin jos menee oikein hyvin, saattaa
olla, että joutuu vastaamaan enemmän nyt ainakin
teoreettisella tasolla näitten direktiivien pohjalta kuin
sitten muut. Eli jälleen joudutaan kysymään
sitä, mikä on se Suomen etu Euroopan unionissa
näissä asioissa, kun katsotaan, miten vastuu ja
taakka jaetaan sitten, jos rahoituslaitokset ja vakuutuslaitokset
joutuvat vastaamaan siitä, että asiakkaat tulevat
saamaan sen, mitä asiakkaille on luvattu.
Mutta tässä valiokunnan mietinnössä tuodaan esille
myös se luottolaitosten vastuu, vaikka tietysti jokaisen
oma vastuu on siitä, paljonko lainaa ottaa. Mutta myöskään
lainaa ei pitäisi tyrkyttää. Yhä enemmän
on tiedossa lainoja, jotka ovat sataprosenttisia esimerkiksi asuntojen
rahoituksen osalta.
Tässä ihan lopuksi, arvoisa puhemies, tuon esille
myös rakennemuutokset rahoitusmarkkinoilla. Suomen osaltahan
merkittävää oli Sampo Pankin myyminen.
Nyt suomalaisten rahoituslaitosten osalta on tilanne, jossa puolet
on ulkomaalaisten käsissä ja toinen puoli lähinnä OP—Pohjolan
ansiosta on sitten kotimaisissa käsissä. Jos verrataan
Ruotsiin, niin Ruotsissa 90-prosenttisesti rahoituslaitokset ovat
ruotsalaisten omissa käsissä. Virossahan se on
juuri päinvastoin. Siellä on 10 prosenttia omissa
käsissä ja 90 prosenttia ulkomaalaisten käsissä.
Suomessa pankkitoiminnan kansainvälistyminen on jatkunut
ja vuonna 2006 suuntautunut erityisesti Venäjälle.
Tänään kun oli tämä Sitran järjestämä Venäjä-seminaari,
niin täytyy todeta Venäjän talousministerin
katsauksesta kyllä se, että kaikissa niissä toiminnoissa,
joita länsimaissa on luotu näitten rahoitusmarkkinoitten
tukijärjestelmien ja vastaavien osalta, ainakin otsikkotasolla
Venäjällä on päästy
nyt samaan ja siellä talousministeri voi esitellä näitä ihan
samalla tavoin kuin Suomessakin valtiovarainministeri. Käytännössä tilanne
tietysti on monessa asiassa aivan toinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota sellaiseen asiaan,
johon talousvaliokunta ei ole kiinnittänyt huomiota, mutta
johon olisi voinut kiinnittää huomiota tätä pankkipuolen
kertomuskokonaisuutta arvioidessaan. Nimittäin talousvaliokunta
toteaa täällä kannanottojensa toisessa
kappaleessa: "Talousvaliokunta kiinnittää huomiota
seikkoihin, joilla on ulottuvuuksia kertomusvuotta laajemmin." Sitten
kerrotaan siitä, kuinka kysymys on seurannasta, joka kohdistuu
Euroopan keskuspankkiin ja myöskin euroalueeseen ja sitten
myöskin Suomen Pankin toimintaan ja reaktioihin suhteessa näihin
edellä mainittuihin.
Talousvaliokunnan puheenjohtaja kertoi niistä näkökohdista,
jotka on kirjattu tähän mietintöön,
jossa ei mitään yllättävää ole.
Ne olivat näitä suuren luokan asioita, Intiaan
ja Kiinaan ulottuvia jnp., jotka ovat varmasti ihan mielenkiintoisia
asioita.
Mutta euroalueella tapahtuu myöskin jotakin, jossa
on hyvin mielenkiintoisia ulottuvuuksia ja jossa reaktiot muualla
euroalueella ja Suomessa ovat olleet aivan päinvastaisia,
ja tietysti olen liikkeellä arvioimassa harmaan talouden
roolia. On erinomaisen hyvä, että pankkivaltuuston
arvoisa puheenjohtaja on pakkotilanteessa kuuntelemassa tämän
saarnan, joten hän voi välittää myöskin
pankkivaltuutetuille tämän viestin.
Nimittäin euroalueen lounaisessa osassa tällä hetkellä ollaan
todella hankalassa tilanteessa, kun on siirrytty kaikenlaisessa
liiketoiminnassa käteisvaluuttaan. 500 euron seteleillä ja
vastaavilla hoidetaan maksut. Kiinteistökaupat hoidetaan
tällä tavalla ja kaikki muut, ja sillä tavalla julkinen
talous jää ihan paitsi näistä asioista. Tämä on
tietysti näkynyt sillä tavalla, että liikkeellä olevien
suurten seteleitten määrä on ollut erittäin
voimakkaassa kasvussa. Se on ollut paljon voimakkaammassa kasvussa
kuin talouden kasvu sinänsä on ollut, elikkä toisin
sanoen siis pallo on karkaamassa käsistä.
Nyt sitten tähän liittyy erittäin
mielenkiintoinen kotimainen havainto. Nimittäin Suomen Pankki
julkisti äskettäin tilaston, jonka mukaan aivan
sama ilmiö on nähtävissä myöskin
Suomessa. 500 euron seteleitten määrä on
aivan lyhyessä ajassa kaksinkertaistunut, jopa 2,5-kertaistunut.
Se, mikä on tässä kaikkein mielenkiintoisinta,
on se, millä tavalla Suomen Pankki reagoi tähän:
ilmoittamalla Kari Takala -nimisen virkamiehen suulla, että ei
tässä mitään, tämä on ihan
tavallista vaan, että ihmiset nyt vaihtavat isoja seteleitä,
kulkevat viissataset taskussaan, vaikka ollaankin eurotaloudessa,
eurokulttuurissa.
Ja tästähän syntyi erittäin
mielenkiintoinen sanailu viranomaisyhteistyöprojektin johdon
ja Suomen Pankin kesken, miten tämä katsottiin
aivan erityisesti tällä tavalla julkistettavaksi
ja kannanotettavaksi asiaksi, ja siitä sitten on käyty
hyvin seikkaperäinen keskustelu, joka on johtanut siihen,
että Suomen Pankki joutuu nyt tarkistamaan suhtautumistaan
tähän, koska juuri siihenkin harmaaseen talouteen,
jota täällä Suomessa ja Suomesta käsin
operoidaan, liittyy nimenomaan suurten setelien käteistalous,
siis kuljetetaan salkussa miljoonia euroja, jos sen voisi näin
ilmaista.
Se, minkä näitten rahojen käytössä Suomen Pankkikin
oli havainnut, tukee tätä, mutta Suomen Pankin
oma tulkinta oli tästä kokonaan poikkeava, elikkä että se
on ihan tämmöistä tavanomaista puuhailua
vaan, ei nähty ollenkaan sitä, ketkä puuhaavat,
juuri millä tavalla puuhaavat ja millä tavalla
rahaa samalla pestään, kun kysymys on siis eräällä tavalla
tai toisella rikollisesti hankitusta varallisuudesta.
Arvoisa puhemies! Tässä on minusta ehdottomasti
sellainen asia nyt, kun Suomen Pankki on saatu kaidalle tielle tässä asiassa,
että toisaalta pankkivaltuutetut ja toisaalta sitten talousvaliokunta
seuraavaa mietintöä tehdessään
tekevät tässä suhteessa myöskin
perustavaa laatua olevaa työtä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ilahduttavaa, että ed. Pulliainen
vuodesta toiseen muistuttaa tästä erittäin tärkeästä asiasta,
koska harmaan talouden merkitys on edelleen kaikissa kansantalouksissa
suuri, kasvava, ja sen lisäksi on vielä sitten
tämä musta talous, josta hän ei puhunut
mitään. Mutta tämä varmasti
olisi kyllä sellainen asia, jota myös pankkivaltuuston
pitäisi Rahoitustarkastuksen kanssa yhdessä katsoa.
Muistan vaan, että kun ministeriaikanani nämä asiat
kuuluivat minulle, niin Markku Hirvonen, joka siellä valtiovarainministeriössä tai
jossain sen byrokratioissa on, on jäänyt ainoaksi
sellaiseksi voisi sanoa eleeksi siitä, että yritetään
valtion taholla jotain tehdä, mutta raha ei niin paljon
sitten näköjään kiinnosta, että tässä pystyttäisiin
tekemään enemmän, että saataisiin
pelisäännöt kentälle. Siitähän
tässä on kysymys.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erinomainen puheenvuoro talousvaliokunnan
puheenjohtajalta. Totean vaan, että puhuin rikollisesti
hankitusta rahasta ja sitten muutoin puhuin harmaasta taloudesta laajemmassa
kontekstissa. On hienoa, että tämä viesti
meni perille, ja jännityksellä vuoden kuluttua
käymme saman keskustelun ja katsomme, mitä olette
saaneet aikaiseksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Pankkivaltuusto ja Suomen Pankki viime
vuodelta ansaitsevat ihan kiitoksen. Kertomus on hyvin tasainen
eikä sisällä mitään
dramatiikkaa. Arvoisa puhemies on ollut siellä vastuussa,
vai oliko viime vuonna? Ei ollut viime vuonna vielä, mutta
tänä vuonna on ja ed. Kalliomäki toisena.
Mutta viime vuodesta tähän hetkeen taloudessa
on tapahtunut tavattoman paljon muutoksia, jotka sitten talousvaliokunnassa
nousivat esille, ja niitä on tänne talousvaliokunnan
mietintöön myös sisällytetty.
Tämä Venäjä, Kiina ja Intia
-kohta on vankkaa asiaa, ja siinä valiokunta ensi sijassa
kehottaa sekä poliittista päätöksentekijää että Suomen
Pankkia ja sen siirtymätalouksien tutkimuslaitosta keskittymään
tutkimaan näitä mahdollisuuksia, joita Suomen
taloudella on ottaa oma osuutensa näistä nopeasti
kasvavista talouksista. Se on tärkeä asia, ja
siitä on paljon talousvaliokunnassa viime aikoina puhuttu,
ja siihen on helppo yhtyä.
Sitten keskustelussa olivat nämä rahamarkkinoiden
levottomuudet ja Suomen asema niissä. Erityisesti saimme
selvitystä Yhdysvaltain asuntolainoihin liittyvistä subprime-lainariskeistä. Meitä
kyllä voimakkaasti
rauhoiteltiin, tai ehkä voimakkaasti on väärä sana,
mutta kuitenkin mietintöön on kirjoitettu, että riskit
ovat erittäin pienet Suomen osalta. Mutta emme voi tästä olla tietystikään
täysin vakuuttuneita, mitkä ne riskit ovat. Monet
merkit antavat viitteitä siihen, että voi olla
tulossa vielä isompia vaikutuksia kuin on nähty.
Yhdysvalloissa Citigroupin pääjohtajan ero kertoo
siitä, että siellä on tapahtunut aikamoisia muutoksia,
ja se heijastuu globaaleilla markkinoilla Eurooppaan ja aina meille
asti. Onko Suomessa näitä subprime-lainoja, ostettuina
niitä paketteja, sen näemme lähiaikoina.
Tämä kertoo kuitenkin siitä järjettömyydestä,
minkälaista saattaa vielä rahamarkkinoilla maailmalla
olla eli miten tehdään aivan käsittämättömiä paketteja
ja päätöksiä pankkisektorilla
ja vieläpä Yhdysvalloissa. Meillä on
tehty samanlaisia aikanaan. Siitä on nyt syytä ottaa
oppia. Mutta on korostettava, että tätä on
syytä kyllä niin Suomen Pankin kuin hallituksenkin
tarkoin seurata, mitä tapahtuu rahoitusmarkkinoilla jatkossa,
ja varautua myös hankaliin kysymyksiin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Pekkarinen antoi haastattelun
viime tiistaina Keskisuomalaiseen. Se julkaistiin viime keskiviikkona.
Hänen viestinsä oli tietysti poliittista varovaisuutta osoittaen
vakava suomalaisille. Hän totesi metsäteollisuuden
vaikeuksista, ylikapasiteetista ja sen purkautumisesta ja myös
siitä, että metallin osalta on suuri vaara, että tullaan
perässä telakoiden aloittaessa ja siitä eteenpäin.
Hän viittasi näihin Yhdysvaltain ongelmiin.
Tiedämme, kuten tänäänkin
kyselytunnilla esillä oli, että metsäteollisuudessa
raaka-aineiden hinnat ovat olleet viime aikoina varsin korkealla,
energiakustannukset ovat voimakkaassa nousussa päästökaupan
ja monien muiden tekijöiden osalta. Työn hinta
on nousussa, korot ovat nousussa ja valuuttariskit tai -ongelmat
ovat metsäteollisuudessa varsin isoja. Myös sitten
osaltaan on metallin puolella samanlaisia ongelmia. Ministeri Pekkarinen
kyllä näytti olevan syvästi huolissaan
tästä kehityksestä. Oikeastaan mitkään
tekijät eivät osoita, että oltaisiin
menossa vakaampaan suuntaan, kun vielä kilpailukyky näitten
tekijöitten vuoksi uhkaa heikentyä jatkuvasti.
Tämä on sellainen kysymys, joka on meillä koko
ajan tarkkaa seurantaa edellyttävä myös.
Talousvaliokunta on paneutunut kotitalouksien velkaantumiskysymykseen,
koska Ratan toimintakertomus on tässä myös
mukana. Täällä mietinnössä ovat
nämä luvut, jotka kertovat aika karua kieltä muun
muassa kotitalouksille myönnettyjen asuntolainojen määristä ja
korkojen kehityksestä. En summiin lähde, mutta
totean, että ne ovat huikeita lukuja ja suunta on varoittava. Miten
käy kiinteistöjen arvojen jatkossa ja varsinkin
sellaisilla paikkakunnilla, missä esimerkiksi suuri yritys
lopettaa, niin kuin nyt on käynyt tämänkin
hallituksen aikana? Silloin asuntojen hinnat samalla helposti romahtavat
ja se johtaa ihmiset suuriin vaikeuksiin, ja sitten toisaalla taas,
kun väestön muuttoliike on kiihkeää ja
aluepolitiikka on täysin ajettu alas ja epäonnistunut, nyt
sitten tämä epäterve kehitys nostaa asuntojen hintoja
hurjasti näillä muutamilla seuduilla, tähän
asti on nostanut ainakin, ja edelleen tilanne näyttää kärjistyvän.
Eli tämä kotitalouksien velkaantumiskehitys saattaa
laueta kyllä tässä kansantaloudessa myös käsiin,
ellei sitä saada hillittyä. Ja täällä todetaan,
että kilpailu lainamarkkinoilla on kireää eivätkä pankit
Rahoitustarkastuksen havaintojen mukaan juurikaan hinnoittele kotitalousluottoja riskin
mukaan. Tällainen tilanne on syytä pankkivaltuustossakin
noteerata ja ottaa hyvin vakavasti.
Arvoisa puhemies! Viimeinen kappale tässä talousvaliokunnan
mietinnössä, johon siis valiokunta on
paneutunut, on nämä pankkimaailman ja rahoitusmarkkinoiden
rakennemuutokset. Meillä tulee näitä pankkifuusioita
tai oikeastaan paikalliset pankit fuusioituvat kansainvälisiin
pankkeihin, ja se aiheuttaa valvonnalle suuria haasteita ja myöskin
monella tavalla edellyttää sen selvittämistä,
mikä on suomalaisten veronmaksajien vastuu, jos vaikeuksia
pankkimarkkinoilla tulee näille pankeille. Tämä on
hyvin vakava ja iso kysymys.
Tänään on valiokunnassa esillä ollut
vakuutuspuolen samanlainen kysymys valvonnan osalta, ja näissä tarvitaan
tavattoman selkeitä malleja ja järjestelmiä,
ja niiden aikaansaaminen tässä markkinatilanteessa
ja näiden suurten pankkien ja vakuutusyhtiöiden
osalta on suuri haaste, mutta niissä on myös takana
niin suuret riskit, että siihen on kyllä todella
vakavasti paneuduttava.
Euroopan unionissa näyttää, että suuret
jäsenmaat ajavat erilaisia malleja kuin esimerkiksi Suomen
edun mukaista olisi, ja kun määräenemmistöllä tehdään
sitten siellä nämä päätökset, niin
meillä on todella tiukat paikat, että pystytään
järjestämään valvonta, ettemme
joudu joihinkin sen tapaisiin ongelmiin kuin oli 15 vuotta sitten.
Samanlaisiin emme varmaan tässä tilanteessa ihan
helposti joudu, mutta kun viittasin ministeri Pekkarisen haastattelussa
esillä olleisiin asioihin ja sitten näihin kotitalouksiin
ja rahamarkkinoiden myllerrykseen aina Yhdysvaltoja myöten,
niin siinä on kokonaistilanne sellainen, että hallituksen
ja eduskunnan olisi syytä käydä ehkä erillinen
talouspoliittinen keskustelu näistä asioista ja
miettiä, mitä on tehtävissä ja
miten on varauduttavissa siihen tilanteeseen, joka saattaa laueta
meillä hyvinkin yllättävällä tavalla jopa
nopeasti ja ikävällä tavalla.
Antti Kalliomäki /sd:
Puhemies! Kuten ed. Pulliainen täällä totesi,
niin pankkivaltuuston puheenjohtaja puhemiehenä toimiessaan
joutuu vaikenemaan, ja siksi ehkä pari sanaa täältä pankkivaltuuston
syvemmistä riveistä.
Tämähän on sillä tavalla
menneen talven lumia valtuuston kannalta, että se on edellisen eduskunnan
ja pankkivaltuuston aikana rakennettu paperi. Mutta mielenkiintoinen
se kyllä on ennen kaikkea siksi, että tässä pankkivaltuuston kertomusten
pitkässä virrassa tämä on hyvin poikkeava
paperi sen vuoksi, että siellä ei oikeastaan ole
yhtään pahaa sanaa Suomen talouden kehityksestä kertomusvuonna
2006. Se on todella poikkeavaa. Totta kai se minua vähän
kismittääkin, koska sitten tulivat vaalit ja nyt
on muun muassa ed. Kääriäinen pankkivaltuuston
puheenjohtajana.
Talousvaliokunta on mietinnössään
kyllä toiminut niin kuin sen pitääkin,
eli se on pyrkinyt kaivamaan täältä joitakin
syöppöjä, aivan oikein: Kiina, Intia
ja nämä kaikki. Erityisenä asiana on
se, mikä tässä kertomuksessa on vain
lyhyesti mainiten viitattu tulevaisuus: rahoitusmarkkinoilla tapahtuvat
häiriöt saattavat hyvin nopeasti vaikuttaa, hyvin
dramaattisesti, globaalilla tasolla ja Suomeenkin ulottuen.
Siitä tosiaan tämä Yhdysvaltain asuntomarkkinoiden
subprime-luottokriisi on hyvä esimerkki. Nimi on kyllä muuten
mielenkiintoinen, koska voisi suoraan sanoa myöskin roskaluotto,
koska sen rakenne on sen kaltainen, että ei sellaisia luottojärjestelyjä pitäisi
ylipäänsä olla. Mutta reagointihan on
ollut sitten sen kaltaista, että korkopolitiikassa, jossa
sekä Fed että Ekp olivat aiemmin nostamassa korkoja
mieluummin, tämän seurauksena käännyttiinkin
toiseen suuntaan. Taloutta lähdettiin tällä tavalla
kannustamaan. Se kertoo siitä, että todella keskuspankkien
pitää olla valppaina.
Lopuksi vain myöskin kannatus tuolle ed. Pulliaisen
suuret setelit -puheenvuorolle. Kyllä näissä asioissa
kannattaa olla hyvin tarkkana. Rahamäärän
kasvu tätä kautta, suurten setelien kautta, on
huolestuttavaa ennen kaikkea rikollista toimintaa estämään
pyrittäessä.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Talousvaliokunta on mielestäni
mietinnössään nostanut esiin monia ajankohtaisia
ja tärkeitä asioita. Venäjä,
Intia ja Kiina ovat Suomelle erittäin tärkeitä maita
niin vientikohteina kuin mahdollisina Suomeen investoijinakin. Näiden
maiden osalta on helppo yhtyä talousvaliokunnan mietinnössään
esittämiin johtopäätöksiin.
Hyvin ajankohtainen aihe on myös kotitalouksien velkaantuminen,
joka on ollut viime aikoina selkeästi nousussa. Kotitalouksilla
lienee tällä hetkellä velkaa jokseenkin
käytettävissä olevien vuositulojen verran.
Eniten kotitalouksien velanottoa ovat lisänneet asuinrakennusinvestoinnit
sekä vilkas vanhojen asuntojen kauppa, mutta näiden
ohella myös velaksi kuluttaminen näyttää kasvaneen.
Tähän talousvaliokunnan puheenjohtajakin viittasi.
Mietinnössä on mielestäni erinomaista
faktatietoa Suomen tämänhetkisestä kotitalouksien
velkaantumisesta. Velaksi kuluttaminen ei ymmärtääkseni
voi jatkua pitkään. Säästämisen
täytyy ennen pitkää lisääntyä,
ja silloin yksityisen kulutuksen kasvu väistämättä hidastuu.
Kulutusmahdollisuuksia leikkaavat myös korkojen nousun
myötä kohoavat lainanhoitomenot. Mietinnön
mukaan keskikorot ovat nousseet vuoden 2005 lopun 3,22 prosentista
tämän vuoden elokuun lopun 4,85 prosenttiin. Eli
koronnousu on ollut melko tuntuva, ja ilmeisesti edessä on
vielä ainakin yksi Ekp:n koronnousu.
Maailmantalouden epävarmuus ja sen heijastusvaikutukset
Suomeen ovat myös erittäin tärkeä ja
ajankohtainen asia. Yhdysvaltojen dollari vajoaa tasaisen varmasti
suhteessa euroon, ja öljyn tynnyrihinta on lähennellyt
100 dollarin haamurajaa. Onko niin, että dollarin jatkuva
heikentyminen viestii siitä, että sijoittajien
usko maailman suurimpaan talouteen tällä hetkellä horjuu?
Raha- ja osakemarkkinoiden keinunta sai tällä kertaa
alkunsa Yhdysvaltojen asuntomarkkinoilta, joilla heikon maksukyvyn
omaaville lainanottajille oli myönnetty runsaasti näitä täälläkin
jo mainittuja subprime-luottoja. Tässä tilanteessa pankeilta
oli unohtunut se, että lainaamiseen kuuluu aina myös
riski.
Euroalueen viennille edellä mainitsemani dollarin halventuminen
on kova haaste. Se vaikuttaa epäilemättä myöskin
suomalaisiin yrityksiin, niiden kilpailukykyyn, metsäteollisuuteen
muun muassa. Mitä sitten tulee subprime-kriisin vaikutuksiin
Suomeen, niin on todettava yleisesti, että kansainvälisten
luottomarkkinoiden vakaus on tärkeä asia Suomelle
joka tilanteessa, ja jos näillä luottomarkkinoilla
esiintyy häiriöitä, niin ne välittömästi
heijastuvat Suomen talouteen.
Tässä tilanteessa on kuitenkin lohdullista,
että suomalaisissa pankeissa, niiden taseissa, ei ilmeisesti
juurikaan ole subprime-lainoihin sidottuja arvopapereita. On myös äärettömän
hyvä, että pankkien taseet Suomessa ovat hyvässä kunnossa.
On nimittäin niin, että yleensä kriisien
aikana kovimman hinnan laskusta maksavat ne, jotka ovat raskaassa
velkakuormassa.
Arvoisa puhemies! Ehkä vielä on syytä todeta mietinnön
ulkopuolelta, että tällä hetkellä talouttamme
ja rahamarkkinoitamme uhkaavana asiana on kiihtyvä inflaatio,
mistä pääjohtaja Liikanenkin on useampaan
otteeseen varoitellut. Tästä inflaation kiihtymisestä on
selviä viitteitä, ja on syytä todeta,
että hallitus on omalta osaltaan ensi vuoden talousarvioehdotukseen
sisältyvillä toimilla, lähinnä maksujen
ja verojen korotuksilla, lisäämässä inflaatiopaineita.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä näitä erilaisia
kertomuksia tekevät Suomen Pankki, valtiovarainministeriö ja
yleensä pankit sekä finanssitavaratalot. Nämä tulkinnat ovat
sitten hyvinkin mielenkiintoisia siinä mielessä,
kenen pitää tehdä semmoiset oikeat ja
syvemmät johtopäätökset siitä,
missä mennään kunakin vuonna, esimerkiksi
nyt tässä tapauksessa vuonna 2006.
Kun ajattelee näitä subprime-juttuja, niin kumminkin
tänä päivänä erilaiset
talouselämän vaikuttajat toteavat sen, että meillä on
jo jonkin näköinen taloudellinen lama päällä,
että itse asiassa valtiovarainministeriö arvuuttelee,
onko laskukausi jo alkanut vai onko se tulossa. Ja kun ajatellaan,
että Suomen Pankin minusta pitäisi olla jonkin
näköinen, sanoisinko, myöskin kriittinen arvioitsija
kustakin talousvuodesta, niin tämä on aika siloteltua
tarinaa, mitä talousvaliokunta on tehnyt.
Kotitalouksien velkaantumisesta puhutaan aika yleisesti, ja
siinä väitteet kuuluvat aika pitkälle,
että meillä on jo aika syvä kriisi elikkä monen
omakotitalon lainat ovat niin isot, että pankinjohtajat
ennustelevat jo pikkuhiljaa, että on monta perikuntaa,
joka ei pysty maksamaan niitä velkoja, mitkä jäävät
komeista isoista taloista.
Siinä mielessä toivoisi, että — sinänsä hyvä esitys — mutta
toivoisi, että täällä olisi
myöskin kritiikkiä vuonna 2006 harjoitetusta talouspolitiikasta
eikä pelkästään myönteistä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi ehti häipyä tuosta,
mutta hän peräänkuulutti tämmöistä seminaaria
tai keskustelua, joka oli siis eilen, kesti kolme tuntia muistaakseni,
kolmisen tuntia. Tulevaisuusvaliokunta järjesti seminaarin
kyseiseen aiheeseen hyvin vahvasti liittyen.
Ed. Uusipaavalniemi oli ansiokkaasti tuonut tämän
kysymyksen, miksei tätä nähdä,
mitä tässä on tullut esiin, miksi tätä ei
yhtään ennakoida, mihin me olemme menossa. Pankinjohtajien,
nimekkäidenkin, joita nyt on turha mainita, mielipide oli
suunnilleen se, että ei tässä nyt mitään hätää oikeastaan
ole, joka on tavallaan samanlainen asenne, joka tavallaan on ihan
hyväkin, mutta toisaalta saattaa olla jotenkin poliittisesti
valittukin, kun on taas saatu tällainen ... Kaikkien pitää muistaa
aina se, että se oli oikeistohallitus, joka myös
teki tämmöisen jättipotin, jonka jälkihoidonkin
vielä vasemmistoliiton eksä, ex-puheenjohtaja
Siimes, vielä siunasi kaikkine roskapankkeineen, mikä tuntui
aika järkyttävältä siihen aikaan.
Eli kyllä tässä näkyy koko
ajan semmoinen tai tuntuu välillä, että mitä tässä nyt
oikein ollaan tekemässä, koska meikäläinenkin,
vaikka on pienen puolueen edustaja — tai juuri ehkä sen
takia minä en ole näihin pankkiasioihin niin paljon
perehtynyt, kun ei ole toivoa päästä mihinkään pankkipomoksi,
pankinjohtajaksi, oikein hyville palkoille — niin minäkin
ymmärrän, että tästä puuttuu
selkeästi joku tämmöinen tulevaisuuden visio
näitten asioitten todellisesta laadusta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä kotimaisen
kulutuksen kasvu perustuu sekä tuloveron alennuksiin että kotitalouksien
suureen lainanottoon. Se, että kotitalouksilla on ollut
käytettävissä olevaa rahaa, on tietenkin lisännyt
talouskasvua. Mutta ennemmin tai myöhemmin tulee maksun
aika, ja se maksun aika alkaa koittaa. Enää nämä kotitalouksien
velat eivät nouse siinä suhteessa kuin aikaisemmin,
ja kun ottaa huomioon, että tuo maailman suurin talous USA
ja sen vaikeudet heijastuvat koko maailmaan, koko Eurooppaan ja
myöskin näin ollen Suomeen, niin on aivan selvä asia,
että kuljemme kohti ei laskua missään
nimessä mutta kohti huonompia aikoja.
Minä en jaksa uskoa, että tähän
maahan tulisi lähivuosina lama, niin ettei meillä olisi
talouskasvua. Kyllä minä luulen, että meillä on
talouskasvua, mutta se talouskasvu on aika pieni varsinkin verrattuna
siihen, mitä meillä on ollut. Kyllä nämä ovat
asioita, mitä meidän tulisi ottaa huomioon ja
huolehtia kaikin tavoin siitä, että suomalaisten
tuotteiden kilpailukyky säilyisi, ja hyvä olisi,
jos vielä paranisi.
Ne päätökset, jotka nyt pian tulevat
vielä tämän vuoden aikana, ikävällä tavalla
kyllä lisäävät yritysten kustannuksia
ja sellaisia kustannuksia, joita ei aina voida tuotteisiin siirtää,
ja jos voidaan siirtää, niin siirretään,
mutta silloin ne myöskin heikentävät
meidän kilpailukykyämme. Ajattelen nyt lähinnä polttonesteiden
veronkorotuksia ja eräitä muita korotusesityksiä,
mitä on tullut.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleen kotitalouksista. Yhtenä suurimpana
riskinä kotitalouksien velkaantumiselle ovat mielestäni avo-
ja avioparien mittavat hankinnat ja sitten usein pesänjako,
työpaikan menetys, sairaus tai korkokanta. En myöskään
lakkaa edelleenkään mainitsemasta ed. Pulliaisen
puhetta pimeästä taloudesta. Se on vähän
paranemaan päin, mutta paljon on tehtävissä sillä alueella.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnassa kävimme niin Suomen
Pankin johdon kuin pankkivaltuuston johdon kanssa ehkä arvokkaampaa
keskustelua kuin on luettavissa tästä käsittelyssä olevasta
talousvaliokunnan mietinnöstä, mutta se taas johtuu
siitä, että meidän tehtävämme
oli antaa mietintö pankkivaltuuston kertomuksesta, joka
taas oli kertomus vuodesta 2006. Tämähän
on vuosittain se ongelma, että katsomme kertomusta, joka kertoo
vanhasta vuodesta, eikä siihen yhteyteen ole mahdollista
ottaa kovinkaan tiukkaa kantaa tai edes saatuja tietoja ajankohtaistilanteesta.
Mutta tuossa keskustelussa ja myös muissa keskusteluissa,
mitä talousvaliokunta on viime kauden ja tämän
kauden aikana käynyt, kun olen siinä mukana ollut,
ajankohtaiskeskusteluissa Suomen Pankin johdon kanssa, jotta meillä myös olisi
jonkinlainen kuva siitä, missä mennään,
esimerkiksi ajankohtainen subprime-korko ja sen heijastusvaikutukset
Amerikasta Eurooppaan ja edelleen Suomeen ovat olleet hyvin esillä.
Myös huolta on kannettu ja seuraamista on harjoitettu
koskien velanottoa ja sen kasvavaa määrää ja
erityistä huolta on kiinnitetty siihen velan määrän
kasvuun mutta erityisesti kohdentumiseen. Taisi ed. Laxell mainita
juuri tämän saman, että lainoja, suuria
ja yhä suurempia lainoja, ehkä vähemmin
vakuuksin ottavat erityisesti lapsiperheet ja nuoret perheet, ja
jos tapahtuu jotain perheelle tai jos tapahtuu suuria muutoksia koroissa,
niin silloin meillä on käsissämme ongelma,
ja tätä keskustelua pitäisi pystyä joillain foorumeilla
käymään. Siinä sitten ovat eduskunnan
valta ja mahdollisuudet kovin kapeat.
Keskustelu päättyi.