12) Laki perintö- ja lahjaverolain 55 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelman mukaan hallituksella
on tarkoitus vapauttaa sukupolvenvaihdokset kokonaan verosta. Tämä hallitusohjelmaan
merkitty kirjaus on tuottanut jonkin verran vastustusta. Professoripiireissä monet
katsovat, että tällaiseen ei pitäisi
mennä, että yhden ryhmän perintövero-
ja lahjavero poistettaisiin kokonaan, kun samanaikaisesti toiset
joutuvat maksamaan samanlaisesta omaisuudesta huomattavan veron.
Ilmeisesti hallitusneuvotteluissa ja hallitusohjelmaa kirjoitettaessa
otettiin tämä seikka huomioon, kun hallitusohjelmaan
merkittiin ilmaisu, että tämä koskisi
vain "aitoja" yrityksiä ja siihen sisällytettiin
myöskin maa- ja metsäyritykset. Koska tämä on
tuottanut ongelmia, se on sitten johtanut siihen, että hallitus
ei ole kyennyt eduskunnalle esitystä antamaan. Hallitus
ei ole keksinyt sellaista muotoa tälle verovapaudelle niin,
ettei tämmöisiä veronkiertoteitä syntyisi.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että olisi toivottavaa, että sukupolvenvaihdoksia
edistettäisiin. Pidän myöskin aika lailla
oikeana, että nämä vapautettaisiin verosta.
Haluan kuitenkin todeta, että tänä päivänä sukupolvenvaihdoksissa
vero on varsin vaatimaton. Se on pahimmassa tapauksessa hieman päälle
6 prosenttia, mutta käytännössä 1,
2 tai 3 prosenttia. Tämä johtuu siitä,
että viime kaudella sukupolvenvaihdoksia koskeva verolainsäädäntö muutettiin
niin, että verotusarvoksi sukupolvenvaihdoksissa otetaan 40
prosenttia omaisuuden verotusarvosta.
Otan yhden konkreettisen esimerkin:
Keski-Pohjanmaalla pellon käypä arvo on noin
5 000 euroa. Sen verotusarvo on alle 1 000 euroa,
ja kun siitä otetaan huomioon vain 40 prosenttia, niin
sukupolvenvaihdoksissa verotuksen pohjaksi, verotuksen perustaksi,
tulee tuollainen 300—400 euroa hehtaarilta. Jos ajattelemme vaikkapa
100 hehtaarin tilaa, niin sen käypä arvo on 500 000.
Verotuksessa otetaan kuitenkin huomioon vain 30 000 ja
30 000:sta menee noin 5 000 euroa veroihin eli
tuollaisessa sukupolvenvaihdoksessa veroprosentti on 0,5. Eli toisin
sanoen sukupolvenvaihdoksista syntyvä vero ei ole tänä päivänä mitenkään
suuri.
Mutta jotta tuo hallituksen tavoite toteutuisi, jotta yhä edelleen
edistettäisiin sukupolvenvaihdoksia, olen tehnyt lakialoitteen,
että tuota viime kaudella muutettua pykälää,
jonka mukaan verotusarvosta vähennetään
60 prosenttia ja verotuksen pohjaksi pannaan 40 prosenttia, muutetaan niin,
että vähennys olisi 90 prosenttia ja 10 prosenttia
olisi verotuksen pohjana silloin, kun sukupolvenvaihdoksen muut
kohdat täyttyvät. Tämä ei merkitsisi
minkäänlaista muutosta verotuskäytäntöön,
vaan vanha käytäntö, johon ei ole liittynyt
mitään ongelmia, jatkuisi ja hallituksen tavoite
vapauttaa sukupolvenvaihdokset verosta toteutuisi lähes
täysin.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen lakialoite uskoakseni herättää tiettyä ymmärtämystä
ja
sympatiaa hallituspuolueidenkin perintö- ja lahjaverotusta
hyvin tuntevien kansanedustajien keskuudessa. Täytyy sanoa, että ei
tämä ed. Kalliksen ehdottama lopputulos niin hullumpi
vaihtoehto olisi ollut hallitusohjelmassakaan, vaikka tietysti perintö-
ja lahjaverosta vapauttaminen on tietyllä tavalla vielä parempi.
Tällä ehdotuksella, minkä ed. Kallis
tässä nyt tekee, vältettäisiin
ilmeisesti tai ainakin voitaisiin välttää tämä hankala
rajanveto aidon yritysvarallisuuden ja muun yrityksen varallisuuden kesken.
Sillä olisi tietysti myöskin sitten luovutusvoittoverotuksessa
tietty verovelvolliselle edullinen vaikutus.
Pelkäänpä, että tämä juna
on jo mennyt. Kun hallitusohjelmassa on luvattu vapauttaa yritystoiminnan
ja maa- ja metsätalouden jatkaja perheyrittäjyyden
edistämiseksi kokonaan perintö- ja lahjaverosta,
niin siitä on vaikea tinkiä, mutta ymmärrän
hyvin ed. Kalliksen ehdotuksen motiivit.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävän aloitteen
osalta totean, että hallituksen esitys on tässä asiassa
parempi, ja kannatan hallituksen esityksen mahdollisimman nopeaa toteutumista
kuitenkin sillä ajatuksella, että perittävän
omaisuuden rajaa voitaisiin ensimmäisessä perintöveroluokassa
elikkä lähiomaisten kohdalla edelleen nostaa,
ja samoin näkisin, että metsätalouden
harjoittajien sellaista rajaamista, ketkä ovat aidosti
metsätalousyrittäjiä, ei tehtäisi,
vaan metsäomaisuus kokonaisuudessaan tekemäni
lakialoitteen mukaan katsottaisiin perintöverosta muun
varallisuuden myötä verovapaaksi. Toivon, että hallituksen
esitys etenee ja että hallitus valmistelemallaan linjalla
voi myös korottaa perintöveron vapaan omaisuuden
rajoja lähiomaisten ollessa kyseessä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt on valitettavasti vaan niin, että hallitus
ei ole mitään esitystä vielä antanut,
koska hallitus on hallitusohjelmaan tehnyt sellaisen kirjauksen, joka
tekee esityksen antamisen erittäin vaikeaksi. Sitten kun
hallituksen esitys aikanaan tulee, jos se tulee, niin tietenkin
minä tulen vertaamaan sitä tähän
lakialoitteeseen, ja olen täysin vakuuttunut siitä,
että esittämäni lakialoite tulee olemaan
selvästi parempi kuin hallituksen esitys, jos hallitus
aikoo todella toimia, niin kuin se on hallitusohjelmaan kirjannut.
Tämä on synnyttänyt vastustusta yrittäjien
piireissä, tiedemiesten piireissä ja verottajapiireissä ja
tulee olemaan erittäin vaikea soveltaa ilman, että nämä veronkiertotapaukset
lisääntyisivät.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kommentoida tätä,
kun ed. Kallis sanoi, että hallituksella olisi ollut vaikeuksia
valmistella tätä esitystä. Se ei pidä paikkaansa. Tämä esitys
on vaan jäänyt muiden, tätäkin
kiireellisemmin valmisteltavien esitysten takia nyt valmisteltavaksi.
Tämä alustava valmisteluhan on nyt ollut pari
kolme viikkoa käynnissä, ja sitä tehdään
koko ajan. Onhan tässä nyt sekin mahdollisuus,
että perintö- ja lahjaverosta vapauttamisen pohjalta
tehdään vielä parempi laki kuin ed. Kallis
esittää, ja näin minä toivon
tässä käyvän.
Keskustelu päättyi.