14) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n
muuttamisesta
Katja Taimela /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen arvonlisäverokanta on korkea,
22 prosenttia, ja siihen on olemassa melko vähän
poikkeuksia. Pienyrittäjät nuohous- ja käsityöaloilta
kokevat arvonlisäverokannan liian korkeaksi.
Nuohous on lakisääteinen palvelu ja sen laadun
turvaamiseksi tarvitaan toimenpiteitä. Nuohousala kärsii
ankarasta työvoimapulasta, joka uhkaa pahentua, koska alalle
ei tahdo olla uusia tulijoita. Koulutuspaikkoja on riittävästi,
mutta ne eivät täyty, koska alan houkuttelevuus
ei ole riittävällä tasolla.
Käsityöläisten tilanne on sekava,
koska taiteilijoiden arvonlisäverokanta on 8 prosenttia. Moni
käsityöläinen valmistaa sekä käyttö-
että taide-esineitä. Näin ollen välillä ollaan
tilanteessa, jossa osa tuotannosta myydään 8 ja
osa 22 prosentin verokannalla. Meillä on tässä nyt
hyvä mahdollisuus tukea kotimaista luovuutta. Maailmalta
tuleva halpatavara saa tällä hetkellä suuren kilpailuedun
hintatasonsa myötä. Suomalaisen ammattitaitoisen
ja laadukkaan käsityötaiteen suosiminen halpaa
ulkomaista rihkamaa vastaan on tärkeä asia kulttuurimme
kannalta. Käsityöalalla pienyrittäjät
tekevät toimeentulonsa ahkeruudellaan omin käsin
ja joutuvat vastaamaan pitkälti myös tuotteiden
myynnistä itse. Ei ole siis ihme, että verrattuna
suuryrityksiin sama verokanta vaikuttaa käsityöyrittäjistä kohtuuttomalta.
Verokannan alennus merkitsisi valtiovallan taholta kädenojennusta
arvokkaalle pienyritystoiminnalle maassamme. Rahallisesti toimenpide
voisi hyvinkin mahdollisesti maksaa itsensä takaisin uusien
työpaikkojen synnyttyä käsityöharrastajien
piiriin. Arvonlisäverotus on maassamme melkoinen tabu,
ja siihen puuttuminen ei ole helppoa. Toivon kuitenkin eduskunnalta
ennakkoluulottomuutta tässä asiassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen tämän lakialoitteen
toinen allekirjoittaja. Aloite on lähtenyt liikkeelle pienyrittäjien
toivomuksesta. Suomessa on noin 140 000 yksinyrittäjää ja 90
prosenttia yrityksistä on sellaisia, joissa on alle 10
työntekijää. On tärkeätä,
että Suomessa luodaan lainsäädännöllisin
keinoin pienyrittäjyyttä tukeva verotus. Lisäksi
tarvitaan toimenpiteitä, joilla pienyritykset saadaan kasvuun.
Kasvuyrittäjyydellä edistetään
työllisyyttä ja saadaan lisää verotuloja.
Kaipaan hallitukselta myös esitystä yksinyrittäjän
palkkatuen laajentamisesta koko maahan. Näin luotaisiin
kahdessa vuodessa hyvinkin 10 000 uutta työpaikkaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kaikin tavoin, pienyrittäjyyden kannalta
varsinkin, erittäin suotava laki. Tämä liittyy
myös siihen, kun tässä aikaisemmin illalla
ed. Pulliainen puhui tästä pimeästä taloudesta.
Sitäkin on. Tämä liittyy siihen siinä — nimitin
aikoinaan osaa siitä kirjavaksi taloudeksi — eli
että arvonlisävero pienille yrityksille, onko
se nyt sitten alle viiden työntekijän, 92 tai
93 prosenttia yrityksistä, mutta kuitenkin ... Tämä on
ainakin keino hyvin paljon vaikuttaa siihen, kun ihmiset kirjavaa
taloutta varsinkin harrastavat, eivät rikollisessa mielessä,
vaan tutkimusten mukaan sellaiset, jotka jäivät
silloin laman jäljiltä velkakierteisiin ja takaajakierteisiin
ja muuta vastaavaa. Siinä jäi kymmeniätuhansia
ihmisiä, jotka sitten eivät koskaan oikein, kun
oppivat pahoille tavoille, ole toipuneet siitä.
Mutta tämä olisi ainakin yksi hyvä ratkaisu siihen
lisää, että tehtäisiin selkeästi
arvonlisä, ja luulisi, että tämän
hallituksen aikana olisi kiinnostusta auttaa myös nyky-yrittäjien
asiaa tässä mielessä. Kannatettava esitys.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Taimelan lakialoite
on sinänsä ihan kannatettava, kun hän
ehdottaa käsityötuotteiden valmistuksen ja nuohouspalveluiden
arvonlisäverokannan alentamista 8 prosenttiin. Meillähän
on menossa vuoden 2010 loppuun asti EU-kokeilu, joka koskee parturipalveluja
ja pieniä korjauspalveluja. Nyt varmaan katsotaan loppuun,
miten tämä kokeilu onnistuu, mutta sinänsä ihan
sympatiaa tuntee tätä ehdotusta kohtaan kyllä.
Tilannehan on usein niin, että pienistä käsityöyrittäjistä arvonlisävero
tuntuu melkeinpä tuloverolta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä parturi- ja kampaamoalaa
sekä pienkorjaamoita koskeva arvonlisäveronalennus,
tämä kokeilu, josta juuri ed. Kiviranta puhui,
siirtyi yhdellä vaalikaudella, kun valtiovarainministerinä ollut
Niinistö ei lämmennyt tälle asialle niin
kovin paljon. Tällä hetkellä se kokeilu
on käynnissä, ja itsekin kannatan tätä aloitetta.
Niin kuin näissä puheenvuoroissa on tullut esille,
todella kun tätä käsityöalaa
ajatellaan, niin se on monenlaisten haasteitten alla ja nämä kannattavuuskysymykset
ovat erittäin suuria. Täällä viitattiin
todella näihin EU-säännöksiin,
ja ne sitten ovat rajoittamassa varmasti, mutta jos ei yritä,
ei onnistu. Toivottavasti tässä voitaisiin edetä.
Mitä sitten tulee nuohousalaan, niin kuten ed. Taimela,
tämän lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja,
totesi, se kärsii opiskelijapulasta, ja siihen varmasti
on myös muita syitä. Nimittäin palautetta
tulee siitä, että nuohousalalla nämä taksat
ovat liian korkeat. Minä en käy sitä arvioimaan,
mutta osaltaan juuri arvonlisävero tietysti on näitä taksoja
korottamassa. Joka tapauksessa jokainen ihminen, joka nuohouspalveluja
tarvitsee, varmaan ne tilaa, koska se on myös turvallisuuskysymys
ja on säännökset siitä, kuinka
usein on nuohottava. Mutta olisin kirjoittanut tähänkin lakialoitteeseen
nimeni alle, jos tämä olisi eteeni tullut. Toivotaan,
että edettäisiin myös tällä alueella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Allekirjoittanut olisi myös antanut
nimensä aloitteen alle, mutta kannatan sitä tässä lähetekeskustelussa.
Kysymys on tärkeästä asiasta niille pienimuotoista
yritystoimintaa tekeville henkilöille, jotka ovat pyöränkorjaajia,
suutareita ja vastaavia, nuohoojiakin. Nuohoojat nyt ovat jo enemmänkin
työllistettyjä, koska lakisääteisestä tehtävästä on
kyse. Mutta kuitenkin näkisin, että arvonlisäverokantaa
tulisi alentaa. Se olisi käyttäjille edullista.
Palveluita käytettäisiin, ja ihmiset saisivat
työtä ja toimeentuloa, ja monella paikkakunnalla
olisi tämmöinen pienimuotoinen ja tärkeä palvelu
saatavana, jos se antaisi tekijälleen toimeentulon.
Keskustelu päättyi.