Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Yleishyödyllisiä yhdistyksiä koskeva
verolainsäädäntö ei ole vuosikymmeniin
muuttunut. Mutta ei ole myöskään muuttunut
toiminta niissä yhdistyksissä, jotka ylläpitävät
esimerkiksi veteraanitaloja tai vanhustentaloja. Viime kaudella oli
tästä keskustelua ja aivan yksimielisesti eduskunnan
kaikki ryhmät olivat sitä mieltä, että verotuskäytäntö ei
saa muuttua.
Nyt viime viikkoina kymmenet, mahdollisesti sadat, mutta ainakin
montakymmentä yhdistystä on tästä huolimatta
saanut verovirastolta ilmoituksen: yhdistys on verovelvollinen.
No, mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa
sitä, että vaikkei tosiasiallisesti mitään
voittoa syntyisi, niin syntyy kuitenkin kirjanpidollinen voitto
ja verotuksessa voitto, joka tarkoittaa sitä, että veroa
syntyy ja pitäisi niiltä vanhuksilta periä enemmän
maksuja kuin verot edellyttävät.
Puhemies:
Ja nyt kysymykseen.
Minä kysyn, onko hallitus tästä tietoinen,
ja aikooko hallitus toimia niin kuin eduskuntaryhmät viime
kaudella edellyttivät.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Edellinen hallitus pisti pystyyn politiikkaohjelman,
jossa kansalaisjärjestöjen arkea pohdittiin. Sen
jälkeen oikeusministerin vastuulla on nyt pohtia neuvottelukunnassa,
johon kuuluu myös valtiovarainministeriön edustus
ja kaikkien keskeisten kansalaisjärjestöjen edustus,
juuri muun muassa kaikki nämä verotuksen tulkinnat,
myös kilpailulainsäädännön
tulkinnat sekä se, että kun tällä vaalikaudella
yhdistyslaki uusitaan kokonaan, näistä syntyisi
kokonaisuus, joka poistaisi ne arjen ongelmat, joista todella täällä salissakin
on keskusteltu ja jotka ovat olleet jo monta vuotta tapetilla.
Tämä työ on nyt käynnistynyt,
toimikunta on nimetty, ja se aivan ensimmäisenä alkaa
rajata verolainsäädännön kannalta
tärkeintä rajausta siitä, miten turvallisesti
määritellään nykyistä tarkemmin
voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys ja miten
sen jälkeen päästään
räätälöimään
sille omia sääntöjä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki nämä ongelmat
olivat meidän tiedossamme viime vuonna ja pelättiin,
että jotain tällaista voi tapahtua. Sen takia
eduskuntaryhmät viime kaudella ilmaisivat hyvin selkeästi,
että näin ei saa tapahtua. Nyt on vahinko jo tapahtunut.
Mitä minä vastaan niille yhdistyksille, jotka
murehtivat, pitääkö niiden nostaa vanhuksille
näitä maksuja ei mitenkään vähän,
vaan huomattavasti, jotta yhdistys selviäisi? Siis minä en
ymmärrä, minkä takia annetaan tämän
ajautua tähän pisteeseen, kun tiedettiin, että mikäli
ei anneta selkeitä ohjeita, niin tähän
se johtaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta täsmälliset yksityiskohdat
kannattaa käydä hallinnon kanssa lävitse.
Sitä ennakoitiin jo viime vaalikaudella, jolloinka iltakoulun
toimesta käynnistettiin juuri se työ, jota nyt ministeri
Braxin johdolla jatketaan, jossa käydään
ylipäätään läpi yhdistysten
ja kolmannen sektorin mahdollisuudet aidosti jatkaa toimintaansa
ilman, että EU-lainsäädännön,
on se sitten kilpailupolitiikkaa, hankintalainsäädäntöä tai muuta,
tai veropolitiikan kautta tulee sellaisia paineita, jotka tekevät
mahdottomaksi tämän työn. Tässä on
sitten näitä rajanveto-ongelmia luonnollisesti
sektoreilla, alueilla, joilla yhdistykset ehkä asiallisesti
kilpailevat muiden toimijoiden kanssa. Oikeudenmukaisen rajalinjan
löytäminen tähän on tässä työssä tavoitteena.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun olin tuota työtä käynnistämässä ja
olen seurannut sitä, niin kyllähän siinä olisi
jo toimenpiteidenkin aika. Ainakin sellainen valtiovarainministeriön
tai verohallinnon paimenkirje olisi paikallaan, jolla pysäytettäisiin
nämä paikkakuntakohtaiset offensiivit, joissa
on nyt sitten hyvin hajanaisesti lähdetty verottamaan ja
poistamaan verovapautta yleishyödyllisiltä yhteisöiltä.
Tämä olisi kyllä hallituksen ja valtiovarainministeriön alaisen
verohallinnon käsissä ja päätettävissä jo heti,
että tällaisia satunnaisia, hyvin ristiin meneviä päätöksiä ei
lähdetä tekemään. Kysynkin, koska
tämä paimenkirje lähtee.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Varmasti näin on olennaista tehdä,
koska suomalainen kansalaisjärjestökenttä ja sen
tuottama lisäarvo yhteiskunnalle on mittava. Ei ole perusteltua,
että joillakin, sanotaan, veroteknisillä syillä vaikeutetaan
kansalaisjärjestöjen toimintaa. Jokainen tietää sen,
joka kansalaisjärjestöissä toimii, että kysymys
on vapaaehtoistyöstä ja vapaaehtoisesti kerätyistä rahoista.
Erityisesti ongelma on tietysti siinä, jos eri paikkakunnilla
sovelletaan erilaista tulkintaa kyseisestä laista. Täytyy
katsoa, minkälaisia ongelmia ja minkälaisia yhteydenottoja
valtiovarainministeriöön tai verohallintoon on
tullut, ja toimia sitten sen mukaisesti. (Ed. Jaakonsaari: Eli kirje
lähtee!)