3) Laki rikoslain 48 a luvun muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen nimikkeenä on
laki rikoslain 48 a luvun muuttamisesta, joka tarkoittaa metsästyslakia.
Lakialoitteessa ehdotetaan törkeän metsästysrikoksen
säätämistä ankarammin rangaistavaksi
erillissäädöksellä. Uusi säännös
mahdollistaisi salametsästyksen tuomitsemisen ankarammalla
asteikolla silloin, kun salametsästystä harjoitetaan
laajamit-taisesti tai teko tehdään erityisen suunnitelmallisesti
taikka teko tehdään metsästysrikoksen
laajamittaiseen tekemiseen erityisesti järjestäytyneen
ryhmän jäsenenä. Näissä tapauksissa
salametsästykseen tulee sisältyä kokonaisuudessaan sellaisia
piirteitä, joiden vuoksi teko tulee tuomita törkeänä metsästysrikoksena.
Aloitteessa säännös sisällytettäisiin
rikoslain luonnonvararikoksia koskevaan lukuun.
Salametsästys on Suomessa saanut uusia ammattimaisia
järjestäytyneen rikollisuuden tunnusmerkkejä.
Nykytilanteessa ammattimaisesti toimivaa järjestäytynyttä metsästysrikollisuutta joudutaan
tutkimaan ja syyttämään samojen pykälien
perusteella kuin yksittäisiä tai taloudellisesti
merkitykseltään vähäisiä metsästysrikoksia.
Ammattimainen ja järjestäytynyt rikollisuus edellyttää onnistuakseen
myös ammattimaista laittoman saaliin kätkemistä,
kuljettamista, välittämistä ja kauppaamista.
Koko rikollinen tuotantoketju on vakavissa metsästysrikoksissa
arvioitava rikosoikeudellisen vastuun kannalta.
Kirjallisessa kysymyksessä, jonka jätin vuonna
2006, kysyin ministeriltä, mitä valtioneuvosto
aikoo tehdä organisoidun, ammattimaiseksi kasvaneen salametsästyksen
lopettamiseksi, ja onko valtioneuvosto valmis tuomaan lainsäädäntöön
törkeän metsästysrikoksen. Oikeusministeriön
tuolloin antamasta vastauksesta ilmenee muun muassa se, että ennen
metsästysrikosten ja -rikkomusten siirtoa rikoslakiin 1990-luvun
lopulla valtaosa rangaistuksista oli sakkoja ja ehdollista vankeutta
tuomittiin keskimäärin kerran vuodessa vankeuden
pituuden ollessa 1—2 kuukautta. Vuodesta 2002 alkaen ehdollisten
vankeusrangaistusten määrä on kuitenkin
lisääntynyt 5—7 tuomioon vuodessa. Edelleen
vastauksesta ilmeni, että vuonna 2004 tuomittujen 7 ehdollisen
vankeusrangaistuksen keskimääräinen pituus
oli myös aikaisempaa pidempi eli 10,3 kuukautta ja että viime
vuoden tilastojen valossa on havaittavissa suuntaus metsästysrikoksista annettujen
tuomioiden hienoiseen ankaroitumiseen ehdollisen vankeusrangaistuksen
lisääntyneen käytön muodossa.
Vastaus puhuu siis sen puolesta, että organisoitujen ja
ammattimaisten rikosliigojen vastainen toiminta edellyttää törkeän
metsästysrikoksen ottamista rikoslakiin.
Aloitteessa ehdotetaan, että jos metsästysrikoksessa
tavoitellaan huomattavaa taloudellista hyötyä,
rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti tai
rikoksentekijä toimii rikoksen laajamittaiseen tekemiseen
erityisesti järjestäytyneen ryhmän jäsenenä ja
rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä,
rikoksentekijä on tuomittava törkeästä metsästysrikoksesta
vankeuteen vähintään neljäksi
kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.
Aloitteessa törkeän metsästysrikoksen
tunnusmerkkien täyttyminen edellyttää aina tekijän
tahallisuutta.
Viranomaispalautteen perusteella ei järjestäytyneen,
menetelmiltään törkeäksi salametsästykseksi
luokiteltavan salametsästyksen torjunta nykylainsäädännön
vallitessa onnistu. Salametsästykseen liittyvä uhkailu
ja piittaamattomuus laista ovat viime vuosina lisääntyneet
erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Arvoisa puhemies! Uskon, että useampikin kansanedustaja
tietää, että Itä- ja Pohjois-Suomessa
todellakin vallitsee hiljaisuus. Tilanne muistuttaa sitä kuuluisaa
omertaa, mafiamaista tilannetta, mikä esimerkiksi Italiassa
on ollut ominaista rikollisuudelle. Myöskin viranomaiset ovat
varsin turhautuneita, koska he katsovat, että heidän
ei ehkä odotetakaan valvovan metsästyslakia ja
-oikeutta alueella, jolla resurssit ovat heikot ja ne on jätetty
heikoiksi myös Metsähallituksen toimesta toimitetun
valvonnan osalta.
Arvoisa puhemies! Tämä lainmuutos antaisi poliisille
paremman mahdollisuuden seurata tilannetta, valvoa ja myös
tutkia rikoksia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän
ed. Tiusasen ensimmäisenä allekirjoittaman lakialoitteen.
Pidän sitä erinomaisen tarpeellisena ja ajankohtaisena
lainsäädäntötoimena.
Totuus on se, niin kuin ed. Tiusanenkin tässä esittelypuheenvuorossaan
jo totesi, että metsästysrikokset ovat ammattimaistuneet
mitä suurimmassa määrin. Ne ovat todella
järjestäytynyttä rikollisuutta, ja niissä liikkuu
paljon rahaa ja paljon tuottoja, ja niissä ei piitata metsästyslainsäädännöstä sinänsä
eikä paljon
muustakaan lainsäädännöstä yhtään
mitään. Törkeä tekomuoto on
siten paikallaan aikaansaada rikoslakiin metsästysrikoksesta,
ja toivon, että tämä toteutuu mahdollisimman
pian.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Suomessa salametsästys on
erittäin yleistä ja, mikä valitettavinta,
se myös muodoissaan esiintyy äärimmäisen
raakana. Menetelmät ovat todellakin ammattimaisia, kuten
ed. Tiusanen ja ed. Pulliainen edellä totesivat. Pidän
tätä lakialoitetta varsin hyvänä.
Uskon, että lakialoite on koko yhteiskunnan kannalta varsin
hyödyllinen, koska tällä hetkellä nimenomaan
laajamittainen salametsästys on suurin este muun muassa
petoeläinten suojelutoimille. Kun esimerkiksi myönnetään
kaatolupia metsästysaikana, niin salametsästys
on silloinkin esteenä tarkkojen kaatolupien määrittelyssä ja
myös siinä mielessä, kuinka laajasti
suojelutoimia ulotetaan millekin lajille. Hyvä aloite.
Toivon, että ministeriöstä näytettäisiin
positiivista valoa, ja toivon, että valiokunnassa tämä aloite
nostetaan tarkasti esille ja voisimme tältä kohdin
lakia parantaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kiitän näistä puheenvuoroista
ed. Pulliaista ja ed. Karpelaa, jotka ovat allekirjoittaneet tämän
lakialoitteen, ja totean, että oikeusministeriössä on valmiuksia,
näin on ministeri Brax kertonut, viedä asiaa eteenpäin.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutamalta osin haluan kommentoida käytyä keskustelua
ja ed. Tiusasen alustusta tästä asiasta. On totta,
että salametsästys muun muassa Lapissa on lisääntynyt.
Siitä on selviä näyttöjä muun
muassa viime keväänä tehtyjen tehoiskujen
kautta, joissa eri viranomaiset yhteistyössä tähän
asiaan kiinnittivät huomiota. Laajoilla kairoilla tietysti
on paljon sellaista, jota ei tiedetä, ja siinä mielessä tällaiset
valvontaiskut antavat suuntaa-antavan kuvan siitä, missä mennään. Mutta
aika vahvoja ilmauksia ed. Tiusanen käytti. Hän
puhui mafiatoiminnasta meillä Pohjois- ja Itä-Suomen
alueella. Ehkä siinä voisin sanoa, että ilmaukset
olivat turhankin vahvoja.
Riittääkö lainsäädännön
tiukentaminen näiden rikosten osalta? Ei varmasti riitä.
Täytyy huolehtia siitä, että suurpetokannat
pysyvät kohtuullisina niin, että elinkeinon harjoittaminen
ja eläminen noissa kairoissa on mahdollista. Kun näitä vahinkoja
syntyy muun muassa elinkeinoille, poro- ja maataloudelle esimerkiksi,
niin tuolloin petovahinkojen korvaamisen täytyy olla oikeassa
mittasuhteessa syntyneisiin vahinkoihin. Näillä kaikilla
on vaikutus ja merkitys yleiseen yhteiskuntamoraaliin ja lain noudattamiseen. Yksistään
se, että on rangaistusasteikot olemassa ja tiukkoina, ei
tuo lopulta muutosta tähän tilanteeseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kiitän ed. Seurujärveä,
joka pohjoisen, siis todella pohjoisen Lapin kansanedustajana tietää tilanteen
siellä. Hänhän puheenvuorossaan vahvisti,
että metsästysrikokset ovat merkittävä ongelma.
Viittaan tuohon mafiaan ja tuohon hiljaisuuteen ja painostukseen
sen takia, että tiedot esimerkiksi Kainuun seudulta ja
siellä myös hyvin tärkeätä virkatehtävää suorittavan
henkilön välittäminä kertovat
nimenomaan siitä, että ei uskalleta todistaa,
ei uskalleta kertoa. Siellä tilanne on yllättävän
heikko yleensä lain kunnioituksen näkökulmasta.
Niin kuin täällä ed. Pulliainen totesi,
ei ainoastaan metsästyslakia vaan yleensäkin lakia
poljetaan. Yleisen lain kunnioituksen ja lain toteutumisen näkökulmasta
tämä ei voi olla kokonaisyhteiskunnallisesti hyväksyttävä tilanne.
Sitten elinkeinoihin. On selvää, että esimerkiksi
porotalouden menetykset pitää korvata täysimääräisesti.
Se on tärkeätä myös tämän
ed. Karpelan viittaaman suurpetosuojelun näkökulmasta,
näin pitää menetellä. Mutta
yhtä hyvä on huomata se, että meillä on
jo sellaisia elinkeinoja, jotka ovat merkittäviä ja
pohjautuvat siihen, että meillä on esimerkiksi
suurpetokantaa. Tämä liittyy matkailuun muun muassa
Kainuun alueella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Rikollisuutta kaikissa muodoissaan on vastustettava.
Kesällä olen allekirjoittanut ed. Tiusasen esitettyä tämän
aloitteen. Sitten olen paneutunut tuohon teemaan. Yleensä kun
on rikos ja sitten on törkeä rikos, niin toisaalta
meidän pitäisi olla hyvin pidättyväisiä siinä,
missä me tuomme tämän törkeän
rikoksen esille, jotta tämä ei kärsisi inflaatiota.
Törkeän rikoksen rangaistukset ovat yleensä kaksinkertaiset
verrattuna normaaliin rikokseen. Tässä tapauksessa
olen ajatellut, olisivatko jotkut muut lait mahdollisesti tehokkaampia.
Jos uhkaillaan niin, että joku fyysisen väkivallan
pelossa tai muuten ei uskalla toimia todistajana, niin löytyykö tähän
sitten jostakin muusta lainsäädännöstä selkeämmät
keinot, joilla ihmisten fyysinen turvallisuus myöskin uhkailua
ja kiristystä kohtaan voitaisiin paremmin kenties toteuttaa?
En ole tässä asiassa asioista perillä, mutta
ajattelen, että juuri uhkailu ja kiristys on varmasti muussa
lainsäädännössä käsitelty
ja siellä myöskin löytyy varmasti törkeä aste.
Varmastihan siinä voi olla vaarana jopa hengen vaarantaminen äärimuodoissa,
joten minä luulen, että sieltä löytyy
tehokkaammatkin sanktiot.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä muutama vuosi, olisiko
pari kolme vuotta sitten oli oikein iso projekti Oulun läänissä,
jossa selviteltiin näitä asioita, mistä ed.
Lauri Oinonen äsken juuri puhui. Se selvitys, joka poliisipäällikkö Karjalaisen
johdolla tehtiin, osoitti hyvin selvästi sen, että itsessään
nämä helposti noteerattavissa, no, helpohkosti
todistettavissa olevat teot jo sellaisinaan täyttivät
tahallisuuden ja merkittävyyden osalta tämän
törkeän tekomuodon tunnusmerkistöt. Mutta
sen sijaan sitten, kun me siirryimme siihen uhkailun ja kiristyksen
puoleen, niin kyllä niiden todistaminen on hirmuisen vaikeaa,
koska ne tapahtuvat siellä, missä ihmisiä ei
paljon ole.
Keskustelu päättyi.