6) Ilmastolaki
Tanja Karpela /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän ilmastolain
tarkoituksena on lyhyesti sanottuna vähentää kansallisia
kasvihuonekaasupäästöjä vuosittain
5 prosentilla jäljellä olevista päästöistä laskien.
Miksi tämä ilmastolaki on tehty? Se on tehty siitä yksinkertaisesta
syystä, että vaikka Suomessa on päästöjä pyritty
rajoittamaan hyvin erilaisin ohjauskeinoin vapaaehtoisista sitoumuksista rakennusten
energiatodistuksiin ja polttoaineveron korotukseen asti, niin nämä toimet,
joita meillä Suomessa on tehty, eivät yksinään
riitä välttämättömien
päästövähennysten saavuttamiseen.
Siksi tämän ilmastolain mukaan katsomme, että ilmastokatastrofin
torjumisen tulisi olla hallituksen laillinen velvoite.
Tästä ilmastolaista sanottakoon vielä sen
verran, että tämä sai alkunsa Polttava
kysymys -kampanjan yhteydessä. Tämä Polttava
kysymys -kampanjahan alkoi tämän vuoden helmikuussa, ja
tässä kampanjassa on mukana 15 yhteisöä, muun
muassa Helsingin yliopiston ylioppilaskunta, Kehitysyhteistyön
palvelukeskus, Sähköautot.fi, Plan Suomi Säätiö sekä poliittisia
nuorisojärjestöjä ja ympäristöjärjestöjä.
Lisäksi tämän ilmastolakialoitteen on
allekirjoittanut moni kansanedustaja yli puoluerajojen. Tämä ei
siis ole yhden puolueen aloite, vaan tämä on yhteinen,
yli puoluerajojen ulottuva lakialoite, koska ilmastokatastrofin
torjuminen on sanansa mukaisesti yhteinen haasteemme.
Arvoisa puhemies! Paljon positiivistakin on toki jo tapahtunut.
Jos muistelemme aikaa vielä kymmenen vuotta sitten, silloin
vielä kiisteltiin aika lujaäänisestikin,
onko ilmastonmuutosta ylipäätänsä todettavissa,
ja tänään tutkimustulokset osoittavat
kiistatta ilmastonmuutoksen tosiasian ja sen aiheuttamat vaarat.
Nyt siis voimme keskittyä puhumaan niistä keinoista,
joilla globaali lämpötilan nousu saadaan pidettyä tuossa
alle 2 asteessa, mikä on siis Hallitustenvälisen
ilmastopaneelin Ipcc:n mukaan kriittinen raja. Kuten tiedämme,
tämän rajan ylittyessä laajojen ja äkillisten
katastrofien riski kasvaa.
Minusta on erinomaisen hyvä asia, että hallitus
laatii ilmasto- ja energiastrategian ed. Tynkkysen johdolla. Uskon,
että tämä on välttämätöntä,
ja tämä on myös merkki siitä,
että asia on otettu vakavasti ja parhaat mahdolliset asiantuntijat ovat
asiaa ratkaisemassa. Näen, että tämä ilmastolaki
olisi tämän ilmasto- ja energiastrategian ohella
hyvä työväline, jolla voisimme onnistua luomaan
instrumentin, jolla seuraamme, miten ja mihin päästövähennyksiä kohdistamme
ja mitä siitä seuraa.
Tämän lakialoitteen tarkoituksena on vähentää kansallisia
kasvihuonepäästöjä vuosittain
siis 5 prosentilla, ja nämä 5 prosentin vuotuiset
vähennykset vuodesta 2010 alkaen johtaisivat päästöjen
vähenemiseen 38 prosentilla vuoteen 2020 mennessä ja
87 prosentilla vuoteen 2050 mennessä vuoden 1990 tasoon
verrattuna. Lain tulisi rajoittaa hiilidioksidin, metaanin ja typpioksiduulin
päästöjä.
Yhteiskunnan kannalta ennustettavuus siitä, miten päästövähennyksiä teemme,
on välttämätöntä. Silloin
kun toimintaympäristö on selkeä useiden
vuosikymmenien päähän, silloin voivat yritykset
tehdä myös harkittuja ekologisia investointipäätöksiä ja
välttää sellaiset harhainvestoinnit,
jotka paitsi ovat kalliita myös saattavat olla hiili-intensiivistä teknologiaa
tai energiaa tehottomasti käyttäviä.
Nimenomaan pitkäjänteisyys ilmastopolitiikassa
on kilpailukykyisen elinkeinoelämän reunaehto.
Ei siis riitä, että olemme aktiivisia kansainvälisesti
ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Vanhasen kakkoshallituksen hallitusohjelman
mukaisesti meidän tulee olla aktiivisia myös täällä kotimaassa
ja täällä tehtävissä toimissa.
Arvoisa puhemies! Ilmastolaki-aloitteessa esitetään
konkreettista instrumenttia 5 prosentin tavoitteessa pysymiseksi,
ja tämä instrumentti on hiilibudjetti. Tällä hiilibudjetilla
tarkoitetaan tiettynä aikavälinä sallittujen
päästöjen kokonaismäärää miljoonissa
tonneissa hiilidioksidiekvivalenttia ja hiilibudjettien yhteydessä säädettäisiin
siitä, miten ilmastolaissa säädetyt päästövähennykset
toteutetaan, keneen ne kohdistuvat, ja mitä päästövähennystoimista
seuraa. Eli ilmastolakia täsmennetään
hiilibudjetein.
Ilmastolaki-aloitteessa esitetään, että eduskunta
hyväksyisi hiilibudjetit joko vuosittain tai viisivuotiskausiksi
ja hiilibudjettien tulisi ulottua vähintään
15 vuoden päähän ennustettavuuden varmistamiseksi.
Tarvittavista säännöksistä ja
määrittelyistä tulisi hallituksen antaa
aina esitys eduskunnan hyväksyttäväksi.
Hiilibudjettikausien välillä voi tämän
lakiesityksen mukaisesti lainata päästövähennysprosentteja
korkeintaan 1 prosenttiyksikön. Tämä siis
tarkoittaa sitä, että näin ollen päästöjä voidaan
vähentää kaudella n esimerkiksi 4 prosenttia
ja vastaavasti sitten 6 prosenttia seuraavalla kaudella ja lainaaminen
olisi sallittua ainoastaan yhdestä seuraavasta hiilibudjettikaudesta.
Seuraavan hiilibudjettikauden jälkeisiltä kausilta
lainaaminen ei olisi sallittua. Nämä rajoitteet
koskevat yhtä lailla yhden ja viiden vuoden mittaisia hiilibudjettikausia.
Me tarvitsemme myös seurantajärjestelmän, jolla
hiilibudjetin toteutumista seurataan, ja tähän
olisi tarkoituksenmukaisinta käyttää olemassa
olevaa järjestelmää. Tilastokeskushan
toimii Suomen kansallisena kasvihuonekaasujen inventaarioyksikkönä ja
raportoi vuosittain ihmisen toiminnasta aiheutuvat Suomen kasvihuonekaasupäästöt
YK:n ilmastosopimukselle ja Euroopan yhteisön komissiolle.
Vuodesta 2007 lähtien tämä raportointi
on myös ollut osa Kioton pöytäkirjan
velvoitteita. Näin ollen Tilastokeskuksen on luontevaa
hallinnoida ilmastolain päästöseurantaa.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi. Tätä kansallista
ilmastolakia tarvitaan ennen kaikkea ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi,
mutta myös elinkeinoelämän, yksittäisen
ihmisen ja koko yhteiskunnan ennustettavuuden takia. Ilmastolaki mahdollistaisi
sekä lyhyen että pitkän aikavälin ennustettavuuden
ja loisi näin vahvan kilpailukyvyn edellytykset ennustettavalle
toimintaympäristölle. Kun toimintaympäristö on
selkeä useiden vuosikymmenten päähän,
voivat yritykset tehdä informoituja investointipäätöksiä ja
välttää kalliit harhainvestoinnit, ja
lisäksi muistuttaisin, että pitkäjänteinen
ilmastopolitiikka takaa samalla Suomelle edelläkävijän
roolin ilmastopolitiikassa kuin myöskin vahvistaisi oma-aloitteista
kansainvälistä rooliaan ilmastosopimusta neuvoteltaessa
sekä tietysti parantaisi meidän edellytyksiämme
menestyä ilmastoteknologian markkinoilla.
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä oma ilmastolakialoitteeni
on hyvin samansisältöinen ja samantapainen ja tavoitteeltaan
täsmälleen sama kuin ed. Karpelan äsken
esittelemä ilmastolakialoite. Ja täytyy sanoa,
että näillä on vielä ihan sama
syntysyykin, eli kiitoksen saa antaa tälle Polttava kysymys
-kampanjan aktiivisuudelle. Hehän ovat olleet hyvin aktiivisesti
yhteyksissä moniin kansanedustajiin ja järjestäneet
tempauksia, ja sen vuoksi kesän aikana myös vasemmistoliiton eduskuntaryhmän
kesäkokouksessa ja sitä edeltävissä suunnittelukokouksissa
päätimme kirjoittaa tällaisen lakialoitteen.
Ihan toisistamme tietämättä ed. Karpela
on sitten päätynyt samaan lopputulokseen, mutta
parempi niin, että on kaksi keskenään
samanlaista lakialoitetta kuin että ei olisi lakialoitetta
ollenkaan.
Eli meidän lakialoitteemme sysäyksenä on
ollut nimenomaan tämä Polttava kysymys -kampanja,
jonka tavoitteena on saada Suomessa voimaan ilmastolaki, ja lain
tarkoitus on säätää vuosittaisista
5 prosentin päästövähennyksistä.
Tä-mä laki on sikäli erikoinen ja poikkeuksellinen verrattuna
Suomen tavalliseen lainsäädäntöön, että tämä laki
velvoittaisi sekä istuvan hallituksen että tulevat
hallitukset vuorollaan toteuttamaan osansa ilmastonmuutoksen torjumiseksi tarvittavista
päästövähennyksistä.
Tällainen samanlainen päästövähennyskampanja
on käynnissä tai käynnistymässä yhteensä 17
Euroopan maassa, ja yleiseurooppalaisella tasolla kampanjaa koordinoi
Euroopan Maan ystävät. Tavoitteena on, että Euroopan
unioni ryhtyisi ilmastonmuutoksen torjumisen tiennäyttäjäksi.
Ed. Karpela tuossa edellisessä puheenvuorossaan hyvin
perusteellisesti kävi läpi tätä omaa
lakialoitettaan, joten ihan näitä samoja perusteluita
en tässä nyt lähde toistamaan, mutta
sen voin sanoa, että myös tämän
ilmastolakialoitteen tavoitteena on, että Suomen alueelta
peräisin olevien kasvihuonepäästöjen
kokonaismäärää vähennetään
vuoden 1990 laskennallisesta lähtötasosta vähintään
38 prosenttia vuoteen 2020 mennessä ja mennään
sitten eteenpäin 5 prosentin tavoitteilla. Tässä lakialoitteessahan
on näitä perusteluita kirjattu, ja niitä en
lähde toistamaan, mutta sen sijaan esitän muutaman
tällaisen toteamuksen tai ajatuksen siitä, millä tavalla
näitä tavoitteita sitten voisi saavuttaa.
Ensinnäkin haluaisin todeta sen, että päästövähennys
vuoden 1990 tasosta, 38 prosenttia, on täysin realistinen,
mutta se vaatii hyvin laajan paletin erilaisia toimenpiteitä.
Itse asiassa, kun tällaisia lähdetään
suunnittelemaan ja tekemään, katseen on oltava
kaukana horisontissa. Olemme tehneet myös lyhyen tähtäimen
tavoitteen, ja eräs niistä meidän aikaisemmista
lakialoitteistamme koskee ruuhkamaksuja täällä Pääkaupunkiseudulla.
Muistaakseni se on ed. Arhinmäen ensimmäisenä allekirjoittama,
ja tällaisia tarvitaan myös. Mutta jos todella
tavoitteena on näin suuret päästövähennykset,
kuten näissä molemmissa ilmastolakitavoitteissa
on, niin silloin täytyy todeta, että nämä ruuhkamaksut
ja tämän tyyppiset esitykset ovat vain pientä näpertelyä siihen verrattuna,
mitä oikeasti tarvitaan, kun katsotaan kauas eteenpäin.
Wwf:n Virtaa tulevaisuuteen -mallissa puhutaan myös 30
prosentin päästövähennystavoitteesta
vuoden 1990 tasosta. Siinä on laaja kirjo näitä hyviä esityksiä,
ja kaikille, jotka ovat siitä kiinnostuneita, voi lämpimästi
suositella sen lukemista.
Mutta noin pitkällä aikavälillä tärkein
asia on oikeastaan se, että tavoittelemme ekotehokasta yhdyskuntarakennetta.
Tällainen nykymallinen, jota pääministerikin
esitteli otsikolla "Puutarhakaupunki", lisää liikennettä,
ja todellisuudessa tällainen harvaanrakennettu kylä ei
ole ekotehokas yhdyskunta. Haluan kyllä saman tien heti
sanoa, että itse, niin kuin varmasti moni moni meistä,
arvostan sitä, että asutaan matalasti mutta kuitenkin
tiiviisti ja ympärillä on vihreää ja
puutarhaa, mutta se ei sulje pois sitä, että yhdyskunta voi
olla myös samalla ekotehokas eikä hajautettu.
Toinen tällainen pitemmän aikavälin
tavoite on, totta kai, vanhan rakennuskannan uudistaminen. Suomessa
on 250 000 öljylämmitteistä taloa,
ja ne ovat tulevaisuuden ja nykypäivän ongelma.
Sähkölämmitteisiin taloihin pitäisi
lisätä ilman muuta lämpöpumput
ja pitemmällä tähtäimellä vielä sähkö-
ja öljylämmityksestä olisi luovuttava
ja otettava tilalle mahdollisimman paljon kaukolämpöä ja
aurinkoenergiaa. Myös esimerkiksi lämpöä varaavat
takat voisivat torjua talven energiapiikkiä, ja onkin outoa,
että niiden rakentamista ei enemmän tueta.
Kolmas tällainen pitkän aikavälin
satsaus voisi olla, tai tulee olla, rautatieliikenteen tukeminen
niin, että sillä tuetaan myös tätä yhdyskuntarakenteen
muutosta.
Neljäntenä, vaikka ei suinkaan vähäisimpänä, on
laajojen tuulivoimapuistojen rakentaminen. Niistähän
meillä on jo kokemuksia muualta Pohjoismaista. Ruotsissahan
jokin aika sitten suunniteltiin myös raskaan teollisuuden
käyttöön tuulivoimapuistoja, ja jokainen,
joka on Tanskassa tai Saksassa käynyt, ei voi välttyä huomaamasta, miten
paljon enemmän siellä on tuulivoimaa. Tuulivoimaloiden
maisemahaitoista näin saariston ystävänä ja
Varsinais-Suomesta tulevana joutuu aika ajoin väittelemään,
siitä, ovatko ne kauniita vai rumia, mutta täytyy
sanoa, että kyllä kauneus on katsojan silmässä.
Eli nämä tuulivoimalat saaristossa sopivat aivan
erinomaisesti sinne, ja aikoinaan rakennettuja vanhoja tuulimyllyjä ihannoidaan
nykyään kauniina rakennuksina. Aika hyvin myös
nämä uuden ajan energialähteet eli tuulivoimapuistot
kyllä sopivat myös sinne avomerelle, varsinkin
avomerelle, ja samalla tavalla kuin muualla jo osataan tehdä.
Lopuksi muutama lyhyen aikavälin toimenpideohjelma.
Hallituskin on ottanut ensiaskeleen siinä, että kotitalousvähennys
laajennetaan korjausrakentamiseen. Ongelma on vain se, että siinä ei
rajata sitä, vaan yhtä hyvin voidaan toteuttaa
sähkölämmitteinen laajennus. Siihen saa
sen korjausrakentamisavustuksen samalla tavoin, mutta mikäli
tätä viedään eteenpäin
ja parannetaan, niin siinä on varmaan yksi keino. Hybridiautojen
ja sähköautojen verottomuus voisi olla yksi keino,
ja yksi keino, joka varmasti tepsii, on luotettava ja varma julkinen
liikenne. Edullisesti ja riittävän tiheillä vuoroilla
toimiva julkinen liikenne varmasti houkuttelee monia luopumaan yksityisautoilusta.
Metsäteollisuuden käynnissä olevan
rakennemuutoksen suuntaaminen bioenergiateollisuudeksi olisi myös
yksi lähiajan tavoite. Näitä mahdollisuuksia
ei ole täysin hyödynnetty. Hankintaketjut ovat
valmiina olemassa, ja tällä olisi vielä suuri
aluepoliittinen työllisyysvaikutus.
Viimeiseksi heittäisin pohdittavaksi kysymyksen, joka
ehkä ei ole täysin valmiiksi pureksittu: pitäisikö yksityisautoilua
suosivista työmatkavähennyksistä kokonaan
luopua ja tällä tavalla vieläkin kannustaa
ihmisiä siirtymään joukkoliikenteeseen?
Mutta toivotan oikein hyvää käsittelyä näille kummallekin
ilmastolakiesitykselle, ja olkoon se sitten merkkinä siitä,
että niin hallituspuolueen kuin oppositionkin puolesta
voidaan tehdä samansisältöisiä lakialoitteita
silloin, kun tavoite on yhteinen ja asia on riittävän
iso ja vakava ja tärkeä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä me olemme nyt uudessa
ajassa siinä mielessä, että jonkun Kioto
1997:n jälkeen kuitenkin nyt 2008 on 37 kansanedustajaa
näihin kahteen lakialoitteeseen laittanut nimikirjaimensa
perään, ja taustalla mukana on siis hyvin merkittävä kansanliike,
jossa on laajasti mukana erilaisia toimijoita. Silloin 1997 Kiotossa,
missä ed. Tynkkysen kanssa olimme — hän
tuli sinne Siperian kautta junalla, me muut kyllä lensimme
eli tässä ed. Tynkkynen oli selvästi
jo silloin paremmalla tiellä — joka tapauksessa
tuolloin nämä kaikki peruspremissit olivat ihan
selvillä, mihin ilmastonmuutos johtaa, mitä pitäisi
tehdä, kansakunnat olivat paikalla ja laittoivat nimensä alle. Yhdysvallat
allekirjoitti, Venäjä allekirjoitti, siis kaikki,
jotka olivat mukana Riossa 1992, kun syntyi YK:n ilmastosopimus,
sieltä lähti liikkeelle. Allekirjoituksia oli.
Sen jälkeen tapahtui sitten Yhdysvaltain irtautuminen,
Australian irtautuminen, myöhemmin, noin vuosi sitten,
Australia tuli takaisin. Yhdysvaltoja odotetaan edelleenkin. Tämä Kioton
sopimus on 5 prosenttia lähtökohtaisesti, Oecd-maat
ovat lähinnä näitä päästönrajoittajia.
5 prosenttia vuoden 1990 tavoitteista Kioton kaudella pyritään
sen alle. Suomen kohdalla se on siis tämä nollataso
ja EU:lla 8 prosenttia, mutta senkään saavuttaminen
ei näytä todennäköiseltä.
Ja kun meidän pitäisi vuoteen 2020 mennessä saavuttaa
varsinaisen tavoitteen kannalta 30 prosentin vähennys vuoden
1990 tasoon, siis tämä on vähimmäislähtökohta,
jotta pysymme sillä täällä mainitulla
alle 2 asteen tasolla, niin tuon tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan
aivan uudenlaisia toimenpiteitä. Tämän
vuoksi tämä ilmastolaki hiilibudjetteineen olisi
käyttökelpoinen, vaikuttava sopimus.
Osa meistä oli eilen ilmastokeskustelussa, ja siellä ikään
kuin poleemiseen tapaan puhuttiin siitä, mitä kansalaiset
voivat itse tehdä, miten omilla valinnoillaan ratkaisevat
ilmastonmuutosta oikeaan suuntaan. Varmasti ihan oikea tapa, kaikki
keinot tarvitaan, mutta ilman kansallisia ja ennen muuta kansainvälisiä,
sitovia, vaikuttavia sopimuksia ei tätä planeettaa
pelasteta.
Otetaan pieni esimerkki: Suomen puunjalostusteollisuus ja Suomen
vesistöjen tila. Jos silloin 1960-luvun jälkeen
1970-luvulla ja 1980-luvulla olisi pohjattu siihen, että kansalaiset
lukevat vain niitä sanomalehtiä, jotka on valmistettu paperista,
jonka tuotanto on tapahtunut niin, että vesien suojelu
on otettu huomioon taikka rikkipäästöt
ilmaan on otettu huomioon, taikka käyttävät
vain niitä paperituotteita kotitaloudessaan, jotka täyttävät
tämän kriteerin, niin meidän järvemmehän
kuplisivat edelleen tänään. Mutta kun tehtiin
velvoittava sopimus, asetettiin päästörajoitukset,
niin kumma kyllä, Suomen vesistöt pelastuivat
ja niiden taso on tällä hetkellä kohtuullinen,
ei hyvä, mutta kohtuullinen ja syyllinen ei ole enää juuri
tällä hetkellä toimiva paperi- ja puunjalostusteollisuus
lipeäpäästöineen, mustalipeäpäästöineen,
niin kuin se oli silloin 1960-luvun aikoihin.
Näin ollen näitä ohjaavia, velvoittavia
säädöksiä ehdottomasti tarvitaan.
Sen lisäksi tarvitaan kansalaistoimintaa. Mielestäni
se, että meillä on 37 nimeä ja varmaan
enemmänkin tahtotilaa kansanedustajien keskuudessa, osoittaa
kansanliikkeiden merkityksen. Maan ystävät tässä on
hyvin tärkeä kansallisesti, kansainvälisesti,
ja myös voidaan katsoa esimerkki Isosta-Britanniasta, jossa
asia menee eteenpäin. Polttava kysymys -kampanjalle kaikki
kunnia tässä asiassa ja myöskin kunnia
siitä, että he ovat pitäneet kansanedustajia
tässä asiassa hereillä, aktivoineet meitä ja
tällä tavalla vieneet asiaa eteenpäin.
Uskon, että kun meillä on myöskin hallituspuolueista kansanedustajia,
joilla on myös keskeinen asema valtioneuvoston toimissa,
näiden ilmastolain allekirjoittajien joukossa, niin tämä asia
menee eteenpäin. Sen on pakko mennä, siis on pakko uskoa,
että myös valtioneuvostossa järki voittaa ja
siellä ymmärretään, että tämä on
kätevä, käyttökelpoinen väline
toteuttaa se, että Suomi ja Euroopan unioni, jossa toivon
myös ilmastolaille kaikissa niissä 17 maassa,
joissa tämä asia on vireillä, menestystä,
pystyy saavuttamaan tämän vuoden 2020 tavoitteen,
joka on vähintään se 30 prosenttia. Tämän
mukaanhan päästään 38 prosenttiin
vuoden 1990 päästöihin nähden
alentamaan hiilidioksidi- ja kasvihuonekaasumääriä ilmakehässä.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ilmastolakialoite on
erittäin tarpeellinen ellei suorastaan välttämätön.
Meidän on toden totta otettava ilmastohaaste vakavasti
ja ryhdyttävä ripeisiin toimenpiteisiin maapallon
terveellisen ja turvallisen elinympäristön eteen.
Tulevillakin sukupolvilla tulee olla oikeus hyvään
elinympäristöön, ja kerta kaikkiaan ihmiskunta
ei voi tuhota tätä upeaa planeettaamme elinkelvottomaksi.
On hyvä, että toimissa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
on menty eteenpäin muun muassa EU:n ilmastopaketin mukaisin
toimin, kuten esimerkiksi tämä kasvihuonekaasupäästöjen
vähentäminen 20 prosentilla vuoteen 1990 verrattuna vuoteen
2020 mennessä. On hyvä, että myös
tietoisuus on lisääntynyt ilmastonmuutoksen hillinnän
eduksi sekä että eri sektoreilla on tehty ja tehdään
parannuksia. Nämä eivät ole kuitenkaan vielä olleet
riittäviä, vaan ponnekkaampia toimia tarvitaan,
mikäli halutaan pitää huolta siitä,
ettei lämpötila nouse yli tuon kriittiseksi arvioidun
2 asteen rajan. Tämä ilmastolakihan lähtee
juuri siitä, että yli tuon rajan lämpötila
ei nousisi.
Hienoa on se, kuten edelliset puhujatkin toivat esiin, että tämän
lain takana on suuri joukko kansalaisjärjestöjä ja
tuo Polttava kysymys -kampanja.
Ilmastolaki perustuu vuosittaisiin 5 prosentin päästövähennyksiin
vuodesta 2010 alkaen siten, että vuoteen 2020 mennessä päästöt
vähenisivät 38 prosenttia. Tämä mukailee
Hallitustenvälisen ilmastopaneelin Ipcc:n laskelmia, joiden
mukaan teollisuusmaiden tulee vähentää päästöjä 25—40
prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Nämä toimet
maksavat, mutta ovat välttämättömiä kaikkien
kannalta, kuten esimerkiksi Sternin raportti aiemmin ilmastonmuutoksen
osalta toikin esiin. Toimet maksavat kuitenkin vähemmän kuin
toimettomuus.
Kansantaloudenkin kannalta on tärkeää toteuttaa
päästövähennyksiä mahdollisimman
nopeasti. Näin vältytään äkillisemmiltä,
kivuliaammilta ja kalliimmilta päästövähennyksiltä tulevaisuudessa.
Näin ei vastuuta myöskään siirretä kauemmaksi.
Yhteiskunnan ennustettavuus on tärkeää, ja
ilmastolaki omalta osaltaan vahvistaisi ja ohjaisi eri toimijoita
pitkän tähtäimen suunnitelmien osalta.
Päästövähennykset voivat tukea
myös tulevaisuuden alojen kehittymistä kuten ympäristö-
ja energiateknologian vahvistumista ja energiaomavaraisuutta, ja
nämä voivat taas omalta osaltaan lisätä myös
työllisyyttä maassamme.
Aloitteessa vähennysten konkreettisena mittarina ja
toteutustapana käytetään hiilibudjettia, millä tarkoitetaan
tiettynä aikavälinä sallittujen päästöjen
kokonaismäärää miljoonissa tonneissa hiilidioksidiekvivalenttia.
Hiilibudjettien yhteydessä säädetään
siitä, miten ilmastolaissa säädetyt päästövähennykset
toteutetaan, keneen ne kohdistuvat ja mitä päästövähennystoimista
seuraa. Eduskunta sitten seuraisi päästövähennyksen
toteutumista muun muassa vuosittaisen selonteon kautta, kuten ed.
Karpela tässä edellä hyvin toi esiin.
Ilmastolain toteuttamisessa ja muussa ilmastonmuutoksen hillinnässä tulee
aivan erityisesti satsata energiansäästöön
ja energiatehokkuuteen nykyistä enemmän. Tässä toivon
hallitukselta nykyistä voimakkaampia toimia. Energiansäästö on
paitsi ekologista, pitkällä aikavälillä myös
taloudellisesti edullista. Sen eteen on tehtävä kaikki
voitava. Ilmastolain yhteydessä tai sen lisäksi tulee
harkita sitä, että hajanaiset energiansäästödirektiivit
esimerkiksi koottaisiin yhteen energiansäästölaiksi,
missä yhteydessä olisi mahdollista asettaa myös
kansallisesti tiukempia tavoitteita energian säästölle
kansallisesti keskeisillä aloilla sekä porkkanoita
ja velvoitteita näiden ratkaisujen edistämiselle.
Tarvitaan muun muassa ympäristö- ja energiateknologian
edistämistä ja esimerkiksi rakennussektorille
tiukempia energiansäästötavoitteita,
mutta myös monia muita seikkoja, joilla energiansäästöä saataisiin
todella aikaan. Tarvitaan ekotehokasta yhdyskuntasuunnittelua ja
-rakennetta, joka voisi nojata yhä vahvemmin joukkoliikenteeseen.
Aivan kuten ed. Lapintie edellä toi esiin, tämä ei
tarkoita, että kaikkien tulisi asua kaupungeissa ja betonilähiöissä,
vaan sitä, että haja-asutusalueillakin voitaisiin
asua kohtuullisien joukkoliikenneyhteyksien päässä.
Tarvitaan joukkoliikenteen edistämistä ja lisäresursseja
tähän työhön ja muun muassa
sitä, että lippujen hinnat pysyisivät
kohtuullisina.
Tarvitaan myös kestävästi tuotettujen
biopolttoaineiden käytön edistämistä,
uusiutuvien energianlähteiden käytön
lisäämistä, uusien mahdollisuuksien kuten
vetytalouden sekä hiilen talteenoton mahdollisuuksien selvittämistä sekä ympäristötietoisuuden
lisäämistä. Kerskakulutukselle on tultava
loppu. On muutettava elämäntapamme tulevien sukupolvien
hyväksi eikä tappioksi. Tähän
tarvitaan erityyppisiä kannustimia sekä joissakin
asioissa myös keppiä. Tarvitaan myös ekologista
verouudistusta.
Kioton sopimuksen jatko on tärkeää,
samoin se, että näihin tavoitteisiin saataisiin
maailman maat mahdollisimman laajasti sitoutumaan. Ennen kaikkea
Aasian maat, Kiina sekä USA tulee saada mukaan. Mutta myös
kehitysmaille tulee tarjota tukea ja mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen
hillintään ja sopeutumiseen. Paljon kansainvälisesti
odotetaan ensi vuoden Kööpenhaminan kokoukselta.
Balin kokous antoi pientä toiveikkuutta siitä,
että globaalisti todella päästäisiin
sopimukseen.
Ilmastolaki vahvistaa myös maamme asemaa ja uskottavuutta
tässä kansainvälisessä yhteistyössä,
ja useassa muussakin maassa on tämän kaltainen
ilmastolaki vireillä.
Ilmastonmuutoksen seuraukset kohtelevat köyhiä maita
kaikista pahiten, ja niillä on kaikista heikoimmat mahdollisuudet
ilmastonmuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen.
Ilmastonmuutos on vahvasti eriarvoistava. Me teollisuusmaissa käytämme
kaikista eniten energiaa henkeä kohden, joten meillä tulee
olla myös vahva globaali vastuu seurauksista. Tästä globaalista vastuusta
osoitus on myös tämä ilmastolaki.
Arvoisa puhemies! Meidän tulee toimia nyt rivakasti
sekä rohkeasti. Voimme olla viimeinen sukupolvi, jolla
on mahdollisuus ratkaista maapallon tulevaisuus. Vielä on
mahdollista löytää tasapaino ja turvata
tulevien sukupolvien elinmahdollisuudet. En halua toden totta, että meidän
sukupolvemme on se, joka tiesi, mitä olisi pitänyt
tehdä, muttei toiminut. Aikapommi tikittää,
hintana on maailma. Toivottavasti tämä ilmastolakialoite
etenee suotuisasti ja johtaa myös toimenpiteisiin sekä huomioidaan
hallituksen ilmasto- ja energiapoliittisen selonteon sekä -strategian
valmistelussa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! YK:n hallitustenvälinen ilmastopaneeli Ipcc
on arvioinut, että jos ilmaston lämpeneminen halutaan
rajata 2 asteeseen, tulee teollisuusmaiden vähentää päästöjään
vuoden 1990 tasosta 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä ja
80 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Viimeisimpien tutkimustulosten
mukaan päästövähennystavoitteiden
saavuttaminen näyttää erittäin
epätodennäköiseltä nykyisillä toimenpiteillä.
Päinvastoin päästöt voivat vuoteen
2030 mennessä kasvaa jopa huikeat 90 prosenttia nykyisestä.
Vapaaehtoisilla päästövähennyksillä tätä suuntaa
ei käännetä. Tarvitaan sitovat kansalliset
tavoitteet.
Arvoisa puhemies! Ison-Britannian uraauurtava lakiesitys kansallisiksi
pitkän aikavälin päästövähennysvelvoitteiksi
tulee ottaa malliksi myös Suomessa. 5 prosentin vuosittaisilla
päästövähennyksillä 2
asteen lämpenemisen raja pystyttäisiin alittamaan.
Lailla luotaisiin yli vaalikausien käyvää pitkäjännitteisyyttä ilmasto-
ja energiapolitiikkaan. Ennakoivuus ja harkiten tehdyt vähennykset
ovat myös elinkeinoelämän etu. Lain säätämiselle
oikea aika on samassa yhteydessä, kun ilmasto- ja energiapoliittinen
selonteko ensi keväänä valmistuu.
Arvoisa puhemies! Ilmastonmuutos on meidän aikamme
tärkein poliittinen kysymys. Kaikki muut poliittiset kysymykset
ovat sidoksissa siihen, kykenemmekö pysäyttämään
ilmaston lämpenemisen. Voimme vähentää köyhyyttä maailmasta
kestävällä, pysyvällä tavalla
vain, jos otamme ympäristönäkökohdat
vakavasti huomioon. Ilmastonmuutos on myös aikamme vakavimpia
eettisiä kysymyksiä, sillä kaikkein eniten ilmaston
lämpenemisestä kärsivät maailman köyhät.
Siksi onkin syytä kiittää Polttava kysymys
-kansanliikettä sekä muita kansanliikkeitä ja ympäristöjärjestöjä ilmastoasian
ponnekkaasta esiin nostamisesta ja päättäjille
esitetyistä vakavista vaatimuksista.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänään on
esillä kaksi ilmastolakialoitetta, jotka ovat syntyneet
Maan ystävät -kansalaisjärjestön ilmastoprojektin
osana, ja siinä on myös muita kansalaisjärjestöjä ollut
mukana. Kansalaisjärjestöt tekevät todella
tärkeää työtä meidän
asenteidemme, tietoisuutemme ja toimintatapojemme muuttamiseksi
ympäristön kannalta myönteisemmiksi.
Arvostamme kokoomuksessa ympäristöjärjestöjen
työtä ja kuuntelemme mielellämme lakiesitysten
yhteydessä järjestöjä myös
valiokunnassa.
YK:n ilmastoneuvottelut ovat kesken. Vasta ensi vuoden lopulla
olemme paremmin selvillä, millainen kansainvälinen
ilmastosopimus meitä tulee velvoittamaan YK:n kautta. Täällä Suomessa
olemme valmistelemassa laajaa EU:n energia- ja ilmastopaketin toimeenpanoa
strategialla ja tulevaisuusselonteolla. Lukuisia lakimuutoksia on valmisteilla.
Myös verotuksen ilmasto-ohjausta tarkastellaan vasta Kataisen
nimittämässä verotuksen kehittämisen
työryhmässä.
Juuri tällä hetkellä minun on pakko
kysyä, miksi ilmastolaki säädettäisiin
juuri tässä tilanteessa, missä nyt olemme.
Pakko kysyä myös, että sisältääkö lakialoitteiden
jättäminen epäilyn siitä, että kansainväliset
ilmastoneuvottelut eivät ehkä johdakaan riittäviin
tuloksiin tai että EU:n velvoitteet eivät johda
päästöjen vähenemiseen. Tämä kysymys
on aiheellistakin kysyä tästä ilmastolaista
huolimatta.
Juuri tällä hetkellä tulee mieleen,
että ilmastolain säätäminen
olisi tårta på tårta eli torttua tortun
päälle. Voi olla, että ilmastolaki on
tarpeen säätää, mutta onko ajankohta
juuri nyt? Katsomme ensin kansainväliset neuvottelut ja
EU:n vaatimukset, millaisina ne toteutuvat. En sano, että ilmastolakia
ei koskaan laadittaisi. Voi olla, että se on ajankohtainen
ja että se on hyvinkin tarpeellinen heti ensi vuosikymmenen
alkupuoliskolla. Kiitän aloitteellisuudesta, näitä tarvitaan lisää.
Tanja Karpela /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Perkiö peräänkuulutti
kysymystä, miksi ilmastolaki nyt, miksi emme odottaisi
myöhempää ajankohtaa. Kysyisin ed. Perkiöltä,
että miksei kymmenen vuotta sitten. Itse asiassa tämä ilmastolaki
olisi pitänyt säätää jo
vuosia aikaisemmin. Me olemme liikkeellä nyt. Toivottavasti
emme liian myöhään. Toinen syy, miksi
ilmastolaki on laadittu, on se, että nämä suositukset
ja tavoitteet, niin hyvät kuin ovatkin ilmastonmuutoksen
hillitsemiseksi, eivät ole tehonneet toivotulla tavalla.
Sellaista tulosta ei ole syntynyt, mitä olemme toivoneet,
joten me tarvitsemme hieman järeämpiä aseita.
Aikaisemmin tämä toki olisi pitänyt tehdä,
mutta parempi nyt kuin ei milloinkaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Karpela sanoi, olemme
mieluummin myöhässä kuin etuaikaisesti.
Me toki tiedämme ja olemme tienneet kymmenen vuotta sitten
jo, ja aikaisemminkin, miten nopeasti, miten paljon pitäisi
vähentää hiilidioksidimäärää,
ja mikä pitäisi tason olla vähintään
vuonna 2020 ja siitä eteenpäin. Nyt tämä ilmastolaki
on väline tämän saavuttamiseen. Aivan
sama, mikä on Kööpenhaminassa 2009, onnistutaanko
siellä globaalisti saavuttamaan tämä 30
prosentin tilanne vuoteen 2020, pääasia on, että me
pääsemme siihen. Siis tavoite on ihan selvä,
ja se on välttämättömyys, ja
siihen tämä ilmastolaki antaa keinot.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoite on tullut erittäin hyvään
aikaan. Totta kai olisi ollut paikallaan, että meillä olisi
ollut jo aikaisemmin omassa lainsäädännössämme
sitovia päästövähennystavoitteita,
mutta on mielestäni asiallista, että tässä yhteydessä,
kun eduskunta tulee käsittelemään energia-
ja ilmastostrategiaa ja valmistellaan pitkän aikavälin
tulevaisuusstrategiaa, tulevaisuusselontekoa ilmastokysymyksistä,
niin myös tämän tyyppisen säätämisen
periaatteet on hyvä siinä yhteydessä käsitellä.
Kansalaisjärjestöjen lisäksi tässä on
itse asiassa kysymys hyvin suuresta joukosta Suomen kansalaisia,
jotka vaativat meiltä tällä eduskuntakaudella
toimenpiteitä.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri näin, kuten edustajat edellä,
Karpela, Tiusanen ja Sinnemäki sanoivat. Miksi ei kymmenen
vuotta sitten, mutta viimeistään nyt. Tällaisena
arjen jonkinlaisena asiantuntijana, äitinä, haluaisin
kuitenkin, että meillä puhuttaisiin tässä salissa
ja yhteiskunnassa vielä enemmän siitä,
mitä me voimme tehdä niillä pienillä arjen
ratkaisuilla.
On toki erinomaisen tärkeää, että puhumme globaalista
vastuusta, Suomen roolista siinä tiennäyttäjänä,
mutta samaan aikaan on äärettömän tärkeää,
että me, jotka olemme osallisina myös kerskakuluttajina
tässä yhteiskunnassa, hyvinvoivina pohjoismaalaisina
ihmisinä, niin meille puhuttaisiin niistä arjen
valinnoista, millä omin keinoin voimme vaikuttaa. (Puhemies:
Minuutti on kulunut!) Kotitalousvähennys on yksi niistä, mutta
kulutustottumusten muuttaminen, hybridiautojen verotuskohtelu ja
esimerkiksi raideliikenteen kehittäminen ovat niitä arjen
ratkaisuja.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meidän on tässä talossa
käytävä koko lainsäädäntö läpi
ja poistettava sen haitallisia ilmastovaikutuksia. Siinä on
meille aivan valtavasti lainsäädäntötyötä,
ja haastankin nyt, arvoisat kollegat, teitä tarkastelemaan
kaikissa valiokunnissa siellä käytäviä esityksiä ja
sellaisiakin lakeja, jotka ovat voimassa, että mitä siellä on
sellaista, joka vie väärään
suuntaan meidän ohjaustamme.
Näin ollen tämä menetelmänä,
tämä hiilibudjetti, niin se on varmasti kaunis
ajatus, vähän myötäilee tällaista
taloudellista budjetointikäytäntöä ja
siinä mielessä tuntuu kivalta ja fiksulta, mutta
kyllä meidän pitää paneutua
niihin lakeihin, jotka meitä tällä hetkellä koskevat,
ja yrittää sieltä löytää ihan
vastaavat päästöjen vähentämiset.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevassa ilmastolakiehdotuksessa
esitetään vuosittaisia 5 prosentin päästövähennyksiä kasvihuonekaasuista,
joihin esityksen mukaan sisällytetään
hiilidioksidi-, metaani- ja typpioksiduulipäästöt
hiilidioksidiekvivalenteiksi muunnettuina. Lisäksi esitetään
jatkuvaa seurantaa, hiilibudjetointia sekä eduskuntakäsittelyjä tavoitteista
ja toteutuksesta selonteon kautta. Kannatan lämpimästi
tällaista toimintatapaa, koska muutosta ei tule ilman poliittisia
päätöksiä. Aloitteessa esitetyt
tavoitteet ovat linjassa EU:n asettamien ilmastotavoitteiden kanssa
ja Kansainvälisen ilmastopaneelin Ipcc:n tavoitteiden kanssa.
Ilmastonmuutosta ei voi pysäyttää,
mutta sitä voi hillitä. Kasvihuonekaasut lämmittävät
ilmastoa, vaikka uusien päästöjen tuottaminen
lopetettaisiin välittömästi. Ilmastonmuutosta
voidaan kuitenkin hidastaa niin, etteivät ympäristölle
ja ihmisille aiheutuvat vahingot ole ylitsepääsemättömiä.
Jos ilmasto lämpenee yli 2 astetta, sopeutuminen siihen
on äärimmäisen vaikeaa. Lakialoite tähtää juuri
siihen, ettei 2 astetta ylitetä. Ilmastomallien mukaan
suuret sateet lisääntyvät 35—65
prosenttia vuosisadan loppuun mennessä. Toisaalta jotkut
seudut aavikoituvat, toiset peittyvät tulvaveden alle.
Viimeisin arvio Science-lehden mukaan merenpinnan noususta vuoteen
2100 mennessä on 80—100 senttimetriä.
Olen silti optimisti, sillä ihmiskunta on selviytynyt
otsonikerroksen vähenemisestäkin. Kun freonien
käyttö lopetettiin, napa-alueiden otsoniaukko
on alkanut korjaantua. Happosateet ja metsäkuolemat saatiin
pysäytettyä, kun teollisuus vähensi rikkidioksidipäästöjään.
Meillä on toivoa saada ilmaston lämpeneminen hidastumaan,
mutta työtä se vaatii. Maapallo selviää ja sopeutuu
2 asteen lämpenemiseen, mutta 5 astetta olisi liikaa. Vaikka
muutos on hidas, se on tajuttava ja jokaisen on omaksuttava elintapamuutos.
Talousasiantuntija Sternin mukaan ilmastonmuutos on kaikkien
aikojen suurin ja laaja-alaisin markkinavirhe. Koska fossiiliset
polttoaineet ovat halpoja, uusilla teknologioilla on vaikea nousta.
Toisaalta, mitä nopeammin korjaamme tuon markkinavirheen,
sen vähemmän tulee vaurioita jälkipolville.
Ilmastonmuutos on uusi teollinen vallankumous, ja markkinavirheen
korjaaminen synnyttää sekä voittajia
että häviäjiä. Voittajia ovat
ne, jotka nopeimmin omaksuvat uudet tekniikat, ja hyötyjiä ovat
lopulta kaikki ihmiset.
Maailma pyörii liiaksi öljyn ympärillä.
Se vaikuttaa vahvasti talouteen ja inflaatioon. Koska öljy
on myös tärkeä materiaalien kuten muovien ja
lannoitteiden raaka-aine, sen käyttö polttamiseen
kuten energiantuotantoon ja autoiluun tulisi siirtymäajan
kuluessa lopettaa. Jos näin ei tehdä, yhä saastuttavammat
tekniikat valtaavat alaa. Fossiilista polttoainetta sisältäviä kaivannaisia, esimerkiksi
Viron palavan kiven kaltaisia polttoaineita, otetaan enenevässä määrin
käyttöön, mikäli saastuttamista
ei rajoiteta kansainvälisin sopimuksin.
Ilmastolaki on hyvä lähtökohta vauraille
teollisuusmaille. Me voimme toimia tiennäyttäjinä ja pienentää ekologista
jalanjälkeämme, joka on väestömääräämme
suhteutettuna suuri. On järkevää, että päästöjä vähennetään
suunnitelmallisesti ja kunnianhimoisesti. Keinoja on monia. Tärkeää on
kierrätys, lähipalvelut, joukkoliikenteeseen panostaminen,
raideliikenteen lisääminen ja ratojen kunnossapito,
yhdyskuntasuunnittelu, uusiutuvat energianlähteet ja ekologinen
verouudistus ilmastomaksuineen.
Energiansäästö on kuitenkin tärkeintä,
kaiken a ja o. Säästämällä energiaa,
kuten suosimalla matalaenergiarakentamista ja olemassaolevan rakennuskannan
energiatehokkuuden parantamista, suosimalla energiansäästölamppuja,
led-valaisimia, teollisuudessa taajuusmuuntajia jne. helpotamme
oleellisesti EU:n Suomelle asettaman uusiutuvan energian tavoitteen
toteuttamista. EU:n komissio on määrittänyt
Suomen uusiutuvan energian tavoitteeksi 38 prosenttia vuoteen 2020
mennessä, mikä on meille varsin realistinen ja
hyvä tavoite.
Kansainvälisen ilmastopaneelin mukaan lämpeneminen
on ollut nopeinta juuri Pohjolassa ja edellinen talvi on ollut Suomessa
lämpimin 130 vuoteen. Toimet ilmastomuutoksen hidastamiseen
ovat todella tarpeen. Hallituksessa on otettu pieniä askelia,
päästöjen mukaan porrastettu auto- ja
ajoneuvovero, tulossa olevat energiansäästö-
ja rakentamismääräykset ja lisääntyvä satsaus
joukkoliikenteeseen. Tyytyväisyyteen ei pidä tuudittautua,
vaan työtä pitää jatkaa tästä eteenpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On ollut erittäin asiantuntevia
puheenvuoroja, jotenka en pyrikään niitä täydentämään.
Totean vaan, että olen näitten aatteitten takana.
Minä kiinnitän vaan huomiota siihen, että tässä on
kysymys nyt nimikoidusti kahdesta ilmastolaista yhtä aikaa.
Ne on samana päivänä jätetty,
ja ed. Tiusanen on allekirjoittanut molemmat. Elikkä toisin
sanoen olisi tietysti hyvä ratkaista jollakin tavalla,
ed. Tiusanen, minkä lain kannalla te oikein olette, ja
onko tarkoitus eduskunnan säätää ilmastolaki
1 vai 2.
Mutta, arvoisa puhemies, minun ehdotukseni on, että lain
nimikettä muutetaan. Nimittäin kun nyt olen kuunnellut
näitä perusteluita ja näitä tekstejä katsonut,
niin oikea nimike olisi elämäntapamuutoslaki.
Silloin se kertoisi siitä, mitä ylipäätään
näissä asioissa pitää tehdä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ed. Pulliainen kiinnittää huomiota
siihen, että on kahdessa lakialoitteessa nimi. On tietysti
valtavan paljon muitakin lakialoitteita, joissa nimi on, mutta nimenomaan
nämä kaksi lakialoitetta ovat täysin saman
suuntaisia.
Silloin kesäkuussa, kun vasemmistoliitto päätyi
tähän, olin itse juuri sitä mieltä,
että vasemmistoliiton kuuluu myöskin aloittaa
ilmastolakitoiminta. Kun muuten olen ollut tietysti vahvasti mukana
ed. Karpelan ja oikeastaan meidän kaikkien taustaryhmänä olevassa
Polttava kysymys -kampanjassa pitkään, niin oli
aivan luontevaa, että ed. Karpelan tekemään
lakialoitteeseen laitan myös nimeni. Näillä ei
ole mitään ristiriitaa. Nimestä en sitten
tiedä. Nimikin on sama.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiö esitti mielestäni
ihan asiallisen ja perustellun kysymyksen, miksi ilmastolaki ja
miksi ilmastolaki juuri nyt.
Lähtisin liikkeelle siitä isosta haasteesta,
miten on mahdollista saada koko maailma mukaan näihin ilmastotalkoisiin.
Tämähän on siis sekä Euroopan
unionin että Suomen hallituksen keskeinen päätavoite
ilmastoneuvotteluissa. Sille, että saadaan riittävän
laaja joukko maita mukaan, on monia välttämättömiä edellytyksiä. Niistä yksi
ja merkittävin on se, että me rikkaissa, vauraissa
pohjoisen teollisuusmaissa ensin olemme valmiita näyttämään
tietä muille maille. Se on välttämätön,
mutta ei vielä riittävä ehto. Tarvitaan
monia muitakin. Mutta on mahdotonta kuvitella sellaista globaalia
kattavaa kansainvälistä ilmastosopimusta, jossa
teollisuusmaat eivät sitoutuisi ensin hyvin voimakkaisiin
päästövähennyksiin.
Ilmastolakialoite esitetyssä muodossaan tukisi hyvin
voimakkaasti tätä tavoitetta. Se osoittaisi meillä Suomessa,
että me olemme valmiita näyttämään
tietä, me olemme valmiita vähentämään
omia päästöjämme radikaalisti,
jotta voimme yhdessä globaalisti saada ilmastonmuutoksen
vielä jotenkin hallintaan. Perinteisestihän Suomi
on lähtenyt kansainvälisiin ilmastoneuvotteluihin
ja osittain myös EU:n sisäisiin neuvotteluihin
pikemminkin mukautuvalla kuin aktiivisella asenteella eli me olemme
katsoneet, mitä EU:ssa ja ilmastoneuvotteluissa valmistellaan,
ja sitten olemme reagoineet siellä pöydällä oleviin
ehdotuksiin. Ilmastolaki osoittaisi Suomen omaa aloitteellisuutta.
Se näyttäisi, että tämä on
se tahtotila, joka meillä täällä Suomessa on,
ja me toivomme, että muut maat EU:ssa ja kansainvälisesti
saadaan samalle linjalle mukaan.
Suomessa on ehkä jäänyt vähän
huomaamatta, että itse asiassa aika merkittävä joukko
maita ja alueita on jo asettanut omia pitkän aikavälin päästötavoitteita.
Lähimpänä tietysti Pohjoismaista löytyy
Ruotsi, missä on esitetty, että vuosisadan toisella
puoliskolla Ruotsi painaisi päästönsä käytännössä nollaan.
Norja on asettanut toistaiseksi ehkä kunnianhimoisimman
tavoitteen. Norjan tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä maa
on täysin päästöneutraali eli
ensin omat päästöt vähennetään
minimiinsä ja sen jälkeen jäljelle jäävät
päästöt kompensoidaan rahoittamalla päästövähennyksiä muualla.
Samantapaisia pitkän aikavälin päästötavoitteita
on muualla. Isossa-Britanniassa ilmastolaissa määritellään
tavoite vuodelle 2050. Ranskassa tavoitteena on leikata päästöt
neljäsosaan nykytasosta. Kalifornian osavaltio Yhdysvalloissa on
asettanut tavoitteeksi leikata päästöjä 80
prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Nämä kaikki linjaukset
on tehty riippumatta siitä, että meillä on
parhaillaan meneillään kansainväliset
ilmastoneuvottelut, sen takia että nämä maat
ja alueet ovat halunneet osoittaa sen oman tahtotilansa, sen, mihin
ne ovat itse valmiita, ja sen, minkä puolesta ne itse tulevat
tekemään töitä.
Kansainväliset ilmastoneuvottelut ovat hyvin vilkkaassa
ja kiinnostavassa vaiheessa, ja toivottavasti puolentoista vuoden
päästä meillä on sopimus, josta
selviää, minkälaisia päästötavoitteita
eri alueet ottavat ainakin vuoteen 2020 mennessä. Mutta
kuten tässä on jo edellä todettu, muun
muassa ed. Tiusanen totesi, me olemme jo pitkään
tienneet, mitä meidän pitää tehdä.
Meidän ei tarvitse odottaa Kööpenhaminan
ilmastokokousta, jotta tiedämme, kuinka paljon päästöjä Suomessa
pitää vähentää. Itse
asiassa jo vuonna 1988, siis tasan 20 vuotta sitten, Torontoon kokoontunut
kansainvälinen ilmastokonferenssi suositti, että päästöjä pitäisi
leikata 20 prosenttia vuoteen 2005 mennessä, mikä on
aika lailla samassa haarukassa kuin mitä nyt tässä käsiteltävässä ilmastolaissa
ehdotetaan Suomelle.
Hallitustenvälinen ilmastopaneeli Ipcc on antanut omat
päästöhaarukkansa siitä, mitä 2
asteen tavoitteen saavuttaminen edellyttää. Meillä on
siis hyvin tarkkaan jo pitkään ollut ja itse asiassa
nyt on vielä aiempaa tarkemmin selvillä se, mitä Suomessakin
pitää tehdä, jotta voimme omalta osaltamme
tukea globaalisti 2 asteen tavoitteen saavuttamista. Meidän
ei siis ole välttämätöntä odottaa
Kööpenhaminan ilmastokokousta, meidän
ei ole välttämätöntä odottaa
edes EU:n ilmastoenergiapaketin selviämistä, vaan sen,
mikä on ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta välttämätöntä,
me tiedämme jo nyt.
Se on toki totta, että jos Suomeen aikanaan säädetään
kansallinen ilmastolaki, sen tulee olla linjassa sen kanssa, mitä EU-tasolle
ja kansainvälisesti on sovittu. Onkin luonnikasta, että näitä ilmastolakiin
sisällytettyjä hiilibudjetteja tarkistetaan tarvittaessa
sen mukaan, mitä kansainvälisesti tai EU-tasolla
säädetään. Mutta me voimme jo
nyt asettaa sen oman tahtotilan, mitä pitkällä aikavälillä haluamme
saavuttaa, ja sitten sitä voidaan tarpeen mukaan justeerata
sen perusteella, mitä kansainvälisesti ja EU:ssa
linjataan.
Mikä nyt on sitten tämän ilmastolakialoitteen suhde
kahteen hallituksessa valmisteilla olevaan selontekoon, toisaalta
tähän ilmasto- ja energiastrategiaan, joka vastaa
ennen kaikkea vuoden 2020 ilmasto- ja energiatavoitteiden asettamiin haasteisiin,
ja toisaalta ilmasto- ja energiapoliittiseen tulevaisuusselontekoon,
jossa tarkastellaan vielä pitemmän aikavälin
ilmasto- ja energiapolitiikkaa eli vuosisadan puoliväliin
ja loppuunkin asti? Itse näen niin, että yksi
luonteva paikka ilmastolaille eduskunnan näkökulmasta voisi
olla se, kun eduskunta käsittelee vastaustaan hallituksen
ilmasto- ja energiastrategiaan. Siinä voisi olla paikallaan
esittää, että hallitus selvittää tämän
tyyppisen ilmastolain käyttöönoton mahdollisuuksia
Suomessa, ja pistettäköön tämä korvan
taakse. Tätä voidaan sitten harkita mietintö-
ja lausuntovaliokunnissa, olisiko tämä järkevä tapa
eduskunnassa edetä.
No, olen allekirjoittanut tämän lakialoitteen vihreiden
kansanedustajana. Puhun vielä muutaman sanan toisessa roolissani
eli valtioneuvoston kanslian ilmastopoliittisena asiantuntijana.
Valtioneuvoston kanslia tilasi oikeustieteiden tohtori Robert
Utterilta selvityksen siitä, millaisia edellytyksiä Suomessa
voisi olla soveltaa Ison-Britannian mallin mukaista ilmastolakia
ottaen huomioon tämä meidän kotimainen
oikeusjärjestelmämme. Tästä selvityksestä käy
ilmi, että yksi yhteen tätä Ison-Britannian
ilmastolakia ei voida Suomeen soveltaa johtuen ihan meidän
perustuslakimme asettamista tietyistä reunaehdoista. Mutta
toisaalta ei ole mitään ylitsepääsemättömiä esteitä soveltaa
ilmastolakia Suomen olosuhteisiin niin, että sen keskeinen
sisältö — lakiin kirjatut pitkän
aikavälin päästötavoitteet,
vuosittaiset tai vaikka viisivuosittaiset hiilibudjetit ja muut
keskeiset ilmastolain elementit — voidaan ottaa käyttöön
myös Suomen oloissa, kun se vaan laaditaan tänne
paikallisiin käytäntöihin sopivalla tavalla.
Ilmasto- ja energiapoliittinen tulevaisuusselonteko on tarkoitus
antaa eduskunnalle vielä ennen kesäistuntotaukoa
ensi vuonna. Siinä tullaan tarkastelemaan myös
monia niitä institutionaalisia ratkaisuja, ohjauskeinoja,
joita todennäköisesti tarvitaan, jotta näihin
haastaviin pitkän aikavälin ilmasto- ja energiatavoitteisiin
voidaan vastata.
Ehkä uskallan tässä vaiheessa jo
ennakoida, että tulevaisuusselonteossa tullaan tarkastelemaan
myös ilmastolakia yhtenä mahdollisena työkaluna
vastata näihin haasteisiin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puutun tuohon ed. Tynkkysen hyvän
puheenvuoron viimeiseen virkkeeseen. Todellakin, eikö nyt
voisi olla sillä tavalla, että kun ed. Tynkkynenkin
on ollut allekirjoittamassa yhtä näistä lakialoitteista,
niin hän tuossa kakkosroolissaan toimisi juuri sillä tavalla,
että tuohon selontekoon tulee lakialoiteluonnos? Ei se
ole mitään tavatonta, niitä on ollut
aikaisemminkin, ja sillä tavalla se keskustelu, mikä eduskunnassa
käytäisiin, saisi konkreettista sisältöä eikä olisi
vain semmoista niin kuin pohdiskelua ja pilkkuvirheitten korjaamista.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uskon, että tämä valtioneuvoston
kanslian tilaama selvitys antaa hyviä eväitä juuri
tähän ed. Pulliaisen kaipaamaan keskusteluun.
Tulevaisuusselonteko on valtioneuvoston tulevaisuusselonteko, ja
sen linjauksista päättää valtioneuvosto
viime kädessä. Itse tämän tulevaisuusselonteon
valmistelijana tulen toimimaan niin kuin edellä puheenvuorossa
esitin, mutta sitten on viime kädessä valtioneuvoston asia
päättää, mitä tulevaisuusselontekoon
kirjataan.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Polttava kysymys -kampanjassa 16 000
suomalaista on vaatinut meiltä kansanedustajilta toimintaa,
päätöksiä ja vastuullisia linjauksia
ilmastopolitiikassa. Tämä on erittäin
hieno asia, ja se varmasti kannustaa meitä kaikkia kansanedustajia
toimimaan. Nimenomaan tällä eduskuntakaudella
meillä on velvollisuutena saada aikaan sellaisia päätöksiä ja
avata sellainen tie, että me olemme Suomessa valmiita niihin
päästövähennyksiin, joita 2
asteen lämpenemistavoite Suomen osalta tarkoittaa.
Haluan myös kiittää ed. Karpelaa
siitä, että hän on ottanut vetovastuun
tämän aloitteen eteenpäinviemisestä,
ja hänen esittelypuheenvuorossaan tulivat erittäin
hyvin esiin ne elementit ja ne edut, joita nimenomaan tämän
tyyppisen ilmastolain säätämisessä olisi.
Päästövähennysten ennustettavuus
yhteiskunnan kaikkien toimijoiden kannalta ja se, että päästövähennysten
tavoitteet asettuisivat sekä pitkälle että riittävän
lyhyelle aikavälille, ovat mielestäni sellaisia
tavoitteita, joihin Suomessa tulisi tavalla tai toisella päästä.
Tällaisessa ilmastolakimallissa, jossa nimenomaan puhutaan
esimerkiksi viiden vuoden hiilibudjetoinnista, tulisi hyvin paljon
ikään kuin jämäkkyyttä sen
osalta, mihin itse asiassa pyritään. Tietenkin
kiistattomana etuna tämän kaltaisessa säätelyssä verrattuna
nyt ainakin aikaisempiin selontekokäytäntöihin
olisi se, että näiden päästövähennysten
sitovuustaso olisi huomattavasti korkeampi kuin yleispiirteisissä selonteoissa
on ollut.
Viimeistään tässä vaiheessa
pitäisi olla selvää, että yhteiskunnassa
kenenkään ei pitäisi enää olla
tekemässä sellaisia pitkäkestoisia virheellisiä investointeja,
jotka vievät meitä poispäin siitä tavoitteesta,
että pystyisimme vähentämään
päästöjä, tekemään
yhteiskunnastamme energiatehokkaan, ehkä tekemään
myös yhteiskunnastamme kilpailukykyisen siinä mielessä, että emme
olisi niin riippuvaisia energiasta, jota tuotetaan esimerkiksi Lähi-idässä tai
miksei vaikka naapurissamme Venäjällä.
Ohjeita ja näkymää siihen, mitkä ovat
tällaisia virheellisiä investointeja, kaipaavat
julkishallinto, yksittäiset ihmiset ja yritykset.
Näkisin, että se selvä ja luotettava
näkymä siitä, minkälaisia päästövähennyksiä tarvitaan
sekä lähiajan kuluessa että pitkällä aikavälillä,
olisi asia, joka edesauttaisi koko suomalaisen yhteiskunnan asennoitumista
ja suuntautumista siinä, että me todella olisimme
yksi niistä toimijoista kansainvälisessä ilmastopolitiikassa,
joita voitaisiin pitää edelläkävijöinä.
Tähän mennessä valitettavasti emme ole
sitä olleet, mutta ei varmasti vielä ole liian
myöhäistä.
Tässä yhteydessä on hyvä varmasti
myös keskustella siitä, että Euroopan
unioni on ilmoittanut valmiudesta 20 prosentin päästövähennyksiin
vuoteen 2020 mennessä, mutta itse asiassa ehkä isompana
ja olennaisempana kysymyksenä siitä, että Euroopan
unioni on ilmoittanut valmiudestaan 30 prosentin päästövähennyksiin,
jos saadaan aikaiseksi kattava kansainvälinen sopimus.
Nimenomaan tämän valmiuden ilmoittaminen ja toimiminen
selkeästi ja johdonmukaisesti niin, että jokaisessa
kohdassa kansainvälisessä keskustelussa ja kansainvälisissä neuvotteluissa on
selvää, että Euroopan unionilla on tämä valmius,
on yksi niistä olennaisista tekijöistä,
että voimme saada aikaiseksi kansainvälisen sopimuksen.
Tarvitaan luottamusta eri maanosien eri taloudellisessa kehitysvaiheessa
olevien maiden välillä siinä, että kaikki
aikovat toimia, ja Euroopan unionilla on keskeinen rooli tämän
luottamuksen rakentamisessa. Myös siinä mielessä tämä Britanniassa
oleva ilmastolaki on mielenkiintoinen, että siinä tämä päästövähennystavoite
vuodelle 2020 asettuu tähän haarukkaan 26—32
eli vielä Euroopan unionin sisällä he
ovat selvästi viestineet valmiudestaan tehdä päästövähennyksiä nimenomaan
tämän 30 prosentin mukaan.
Muutamia asioita: Tässä keskustelussahan on tullut
hirveän paljon, niitä konkreettisia tapoja, joilla
päästöjä itse asiassa voidaan
vähentää, ja sitten monia konkreettisia
ohjauskeinoja, joilla voidaan toimia ilmaston kannalta vastuullisemman
Suomen puolesta. Ehkä näistä vastuullisista investoinneista
ja vääriltä investoinneilta välttymisestä esimerkkinä,
yhtenä keskeisenä esimerkkinä, otan esille
kysymyksen kaavoituksesta ja yhdyskuntasuunnittelusta.
On vastuullinen valinta, että tästä eteenpäin ne
asuma-alueet, joita kaavoitetaan ratojen varsille tiiviisti, rakennetaan
viihtyisästi siten, että ne asuma-alueet voivat
olla sellaisia, jotka toteuttavat ihmisten unelmia esimerkiksi pihalla möyrimisestä
mutta
samalla ovat sellaisia, että suomalainen yhteiskunta ei
lisää öljyriippuvuuttaan, ei lisää riippuvuuttaan
autoilusta, ei ehkä edes lisää riippuvuuttaan
sähköautoilusta. En ole sähköautoja
vastaan erityisesti, mutta mielestäni yksityisauton roolia
Suomen liikennejärjestelmässä ei kannattaisi
ainakaan nykyisestä kasvattaa.
Tässä Britannian lakiesityksessä itse
asiassa itselleni tämän selvityksen luettuani
ei jäänyt aivan selväksi, kuinka täsmällisesti
nämä hiilibudjetit käsittelevät
sektorikohtaisia päästövähennyksiä.
Se on mielestäni myös tärkeä keskustelu. Tässä asiassa
on varmaan menty jonkin verran eteenpäin, kun puhutaan
päästökauppasektorin päästövähennyksistä ja
päästökauppasektorin ulkopuolisista päästövähennyksistä.
Mutta uskon myös, että yhteiskunnan yksittäisten
sektorien kannalta se, että näille sektoreille
olisi asetettu selkeät päästövähennystavoitteet,
voisi inspiroida eri sektoreita toimimaan sen eteen, että päästövähennykset
itse asiassa saavutetaan.
Yksi asia, joka ei ole ollut keskustelussa voimakkaasti hirveän
pitkän aikaa, on ollut ruuan ilmastovaikutukset ja esimerkiksi
se, että myös nimenomaan ravinnolle olisi asetettu
omat päästövähennystavoitteet.
Se varmasti edesauttaisi sitä, että Suomessakin
siirryttäisiin ilmaston kannalta kestävämpiin
ruokailutottumuksiin, joissa yksi keskeinen elementti on kasvispainotteinen
ruokavalio ja toisaalta sitten tietenkin se, että ruokaa ei
olisi kuljetettu liikaa.
Yhtä asiaa toivon valiokunnassa pohdittavan siinä vaiheessa,
kun käsitellään tätä aloitetta,
ja uskon, niin kuin täällä ovat monet
puhujat sanoneet, että tätä aloitetta
on luonteva käsitellä siinä yhteydessä,
kun valiokunnassa käsitellään ilmasto-
ja energiastrategiaa. Olisi hyvä, jos pohdinnassa olisivat
myös sitten yksittäisten ihmisten henkilökohtaiset
hiilibudjetit eli käytännössä se, miten
käydään keskustelua siitä, että ihmisillä olisi
henkilökohtaiset päästökiintiöt.
Ed. Perkiö ei ole enää salissa. Hän
suhtautui tähän esitykseen ehkä hieman
skeptisesti, mutta toivon, että myös kokoomuksen
puolelta valiokunnassa tähän aloitteeseen suhtaudutaan
myönteisesti ja ollaan valmiita pohtimaan sitä,
miten tämän kaltainen instrumentti voisi selkeyttää ja tehdä meidän
ilmastopolitiikkaamme nykyistä ryhdikkäämmäksi.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Polttava kysymys on hanke, joka on herättänyt niin
meidät kansanedustajat kuin myöskin poliittiset
puolueet. Aloitteet, joita tänä iltana käsitellään
niin opposition kuin hallitusakselinkin puolelta, toivottavasti
kirittävät meitä yhteistyöhön ja
saavutamme tuon 38 prosentin tavoitteen vähentää päästöjä vuoteen
2020 mennessä.
Kristillisdemokraatit ovat myöskin ottaneet haasteen
vakavasti, ja olemme laatineet tiekartan Suomen päästövähennyksistä,
ja ilmasto- ja energiapoliittinen työryhmämmehän
on laatinut oman raporttinsa, jota on jaettavissa myöskin sähköisessä muodossa.
Se on julkaistu 11.9. Nostan esille muutamia asioita, joita tuossa
oli, ikään kuin evästykseksi keskusteluun
myös valiokunnassa.
Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi
näemme, että meidän on päästävä eroon
fossiilisista energianlähteistä, ennen muuta öljystä ja
kivihiilestä. Kd on sitoutunut tavoitteeseen puolittaa
kivihiilen ja öljyn käyttö energianlähteenä vuoteen 2020
mennessä, ja osaan jäljelle jäävästä hiilen käytöstä sovelletaan
hiilidioksidin talteenotto- ja varastointitekniikkaa. Näin
Suomen hiilidioksidipäästöt alenevat
alle EU:ssa asetetun tason, enemmän kuin 20 prosenttia
alle vuoden 1990 päästötasosta.
Kd:n tavoitteissa myöskin halutaan energiatehokkuuden
kasvulla täyttää EU:n tavoite, ja myös
uusiutuvien energiamuotojen lisäys täyttää EU:n
tavoitteen 38 prosentin osuudesta energian loppukäytöstä Suomessa
ja moninkertaisesti tavoitteen 10 prosentin osuudesta liikennepolttoaineissa.
Visiossamme suurin suhteellinen öljynkäytön
vähenemä tapahtuu nimenomaan liikenteessä,
kun siirrytään biopolttoaineisiin sekä hybridi-
ja sähköautoihin. Korostamme myös toimia,
joihin jokainen voi ryhtyä, ja kotien omia energiaratkaisuita.
Otan muutamia poimintoja ja toivoisin, että näitä asioita
valiokunnassakin vakavasti käsitellään
aloitteiden yhteydessä.
Esitämme tiukentavia säännöksiä ja
lisääntyviä tukitoimia uusien rakennusten
ja korjausrakentamisen energiaratkaisujen suuntaamiseksi kohti matalaenergia-
ja passiivitaloja. Vuoteen 2012 mennessä rakennusmääräyksiä olisi
kiristettävä 60 prosenttia. Passiivirakentaminen
on saatava vallitsevaksi käytännöksi,
ja korjausrakentamisessa ulkovaipan lämmöneristyksen
ja talotekniikan parantamiseen on lisättävä tukea.
Toisena asiana kiinnitämme huomiota kannustavien tukien
merkittävään lisäämiseen,
jotta kotitaloudet siirtyisivät sähkö-
ja öljylämmityksestä kaukolämpöön,
lämmön talteenottojärjestelmiin, aurinkokeräimiin,
pelletti- ja muuhun puulämmitykseen tai maalämpö-
ja ilmalämpöpumppuihin. Rahoitukseen voidaan käyttää esimerkiksi
windfall-voittojen verotusta, mikäli eduskunta päättää sellaisesta.
Kolmantena siirryttäisiin tosiaikaiseen sähkönkulutuksen
seuraamiseen etälukumittareilla. Samalla kun asennetaan
etälukumittareita, tulisi asentaa yhteisen standardin mukaisesti
myös tietokoneohjattu mahdollisuus kodinkoneiden säästämiseen
yhteistoiminnassa siten, että esimerkiksi pakastimen sähkönkulutusta
siirretään sellaisiin vuorokaudenaikoihin, jolloin
sähköverkko on vähiten kuormitettuna.
Tällöin tulisi sähköllä olla
tuntihinnoittelu, jolla kannustetaan sähkönkulutuksen
siirtoa pois huippukulutuksesta.
Neljäntenä nostimme esiin tietenkin valaistuksen,
johon varmaan kaikissa liikkeissä kiinnitetään
huomiota, eli valaistuksessa siirtymisen energiansäästölamppuihin
ja tulevina vuosina led-valoihin mahdollisimman nopeassa aikataulussa.
Liikenteen laajamittaista siirtymistä hybridi- ja sähköautoihin
sekä biopolttoaineisiin siirtymistä voidaan nopeuttaa
vähäpäästöisyyttä suosivilla
veroratkaisuilla, ja toivon, että nämä energia-
ja ilmastopoliittisessa keskustelussa myöskin nostetaan
voimakkaasti esiin. Edistämme joukkoliikennettä.
Linja-autoliikenteen lisäksi haluamme tukea erityisesti
raideliikennettä siten, että junalla matkustaminen
olisi edullisempaa kuin mitä ovat oman auton käytön
välittömät kustannukset. Olen joskus
miettinyt, miksi yksin kannattaisi taloudellisesti ajaa omalla autolla Helsinkiin,
miksi junalippu maksaa enemmän ja onko valtion välttämättä tuloutettava
omistamaltaan VR:ltä niinkin suuria vuosittaisia tuloutuksia
kuin se tällä hetkellä tulouttaa. Eikö se
ollut viime vuonna noin 80 miljoonaa, mitä VR teki voittoa?
Edulliset työmatkaliput lisäisivät myöskin
raideliikenteen käyttöä, ja riittävät
pysäköintialueet raideliikenteen yhteydessä takaavat myöskin
sen paremman ja laadukkaamman käytön.
Edistetään yhdyskuntarakenteen tiivistymistä suuntaamalla
kaavoitus pääosin alueille, joilla on mahdollisuus
kaukolämpöön ja joukkoliikenteeseen.
Kahdeksantena nostimme esiin sen, että haluamme järjestelmällisiä toimia
teollisuuden ja palvelusektorin energiatehokkuuden parantamiseksi.
Yleisiä keinoja tehostaa energiankäyttöä teollisuudessa
ovat muun muassa prosessioptimointi, kehittyneet prosessien ohjausmenetelmät
ja säädöt, entistä tehokkaammat
ja oikein mitoitetut moottorit, pumput ja vaihteet, taajuusmuunteet
ja lämmönsiirtimet. Prosessien yleiseen optimointiin
kuuluvat muun muassa prosessien sisäisten materiaali- ja
energiavirtojen sulkeminen ja integroiminen.
Yhdeksäntenä otimme esille sen, että perheillä on
edessään monimutkaiset energiaratkaisut ja me
tarvitsemme lisää neuvontaa julkisrahoitteisena
palveluna. On lisättävä energiakatselmuspalveluita,
joissa asunnon energiankulutuksen mittauksen, analyysin ja suositukset
sekä energiatodistuksen saisi edullisesti. Omatoimimiehet saisivat
tällaisesta palvelusta ilmaiseksi lainata energiankulutusta
mittaavia laitteita tai lämpökameroita. Myös
Esco-yhtiöiden palveluja on edistettävä siten,
että ne siirtyvät sijoittamaan myös yksityistalouksien
energiatehokkuuden parantamiseen ja saavat maksun vuosien mittaan
energiansäästöistä.
Vielä kymmenentenä: Energia-alan tutkimus- ja
kehittämisponnistelujen kasvattamista kannustamme, ja uusia
ratkaisuja on kehitettävä lisäämällä t&k-rahoitusta,
tukemalla koe- ja demonstraatiolaitoksia. Koska uusiutuvaan energiaan
tullaan investoimaan paljon, on tärkeää valita
alusta lähtien parhaita ja kustannustehokkaita teknisiä ratkaisuja,
joita voi joustavasti täydentää. Lisäksi
toivoisimme, että käynnistetään
järjestelmä, jossa hyödynnetään
kotitalouksien massatilauksia esimerkiksi korjausrakentamisessa,
kodin energialaitteissa ja lämmitysjärjestelmien
vaihdossa.
Kahdentenatoista teesinä: Julkiset hankinnat on suunnattava
energiatehokkaampiin laitteisiin ja rakennuksiin. Julkisten rakennusten
tulee näyttää mallia korjausrakentamisen
energiaratkaisuissa, ja energiapiheimpiä laitteita voidaan suosia
myös arvonlisäverotuksessa.
Jatkan hetken päästä teemaa ja toivon,
että voidaan jatkaa keskustelua myöskin siitä,
miten voitaisiin energiaomavaraisuutta ja kotimaisia energialähteitä Suomessa
lisätä vuoteen 2020 mennessä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yksi näitä tapoja, joilla
me saavutamme paremman hiilidioksiditason, on tietysti tehokkuuden lisääminen,
ja minä luulen, että me olemme aika pitkään
jo puhuneet tästä asiasta ja on ollut hyvä keskustelu.
Sen takia käytän nyt ihan lyhyen puheenvuoron.
Ajattelin, että alkaa olla tämä puheenvuoromäärä kylliksi.
Täällä todettiin, että teollistuneilla
mailla on vastuu, ja näin se nimenomaan on, niin kuin ed. Tynkkynen
myös sen tuossa totesi. Kun mennään kansainvälisiin
sopimuksiin, jotka ovat siis globaalinen edellytys tälle
onnistumiselle, että torjutaan Venus-ilmiö, niin
tällöin meillä on se taakka. Se on se
taakka, joka tulee jo 1800-luvun puolelta. Voi ajatella, että niiden
tykkiveneiden, joita tehtiin Englannissa 1800-luvun lopulla ja jotka
osallistuivat oopiumsotaan Kiinaa vastaan, aikaansaama hiilidioksidi
on edelleen tuolla ilmakehässä ja näin
ollen on aika lyhytnäköistä syyllistää kiinalaisia
tästä ilmiöstä, minkä kanssa
me olemme tekemisissä. Eli tekniikan siirto on se myös,
mihinkä kolmas maailma kiinnittää koko
ajan huomiota. Sitten tuo Kööpenhaminan kokous
2009, siitä voi vaan todeta sen, että siihen on
tavattomasti ladattu toiveita eli sen onnistuminen on todella tärkeää.
Lopuksi, puhemies, on todettava, että eduskunta on
ollut mukana säännöllisesti ja aktiivisesti
vuodesta 1997 kaikissa osapuolikokouksissa. Toivon, että tämä jatkuu
tulevaisuudessa ja myöskin ympäristövaliokunta
pystyy todella käsittelemään tätä asiaa
eteenpäin. Minä katson, että meitä on
ainakin neljä valiokunnan jäsentä, jotka
ovat allekirjoittaneet tämän. Meidän
työtehtävämme on hoitaa se, että valiokunta
myös tosiaan tätä asiaa käsittelee.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ilmastolaista on käyty varsin
positiivinen keskustelu, suorastaan kannustava keskustelu. On syytä kiittää Polttava
kysymys -kampanjaa, joka on onnistunut aktivoimaan näin
monta kansanedustajaa tämän ilmastolain taakse.
Minusta tuo ajatus, jonka ed. Tynkkynen esitti, että hallitus
selvittäköön ilmastolain käyttöönottoa
sopivana ajankohtana, kuulostaa hyvin realistiselta. Tietysti nopeasti
toimiminen on paitsi ympäristön kannalta välttämätöntä,
myös taloudellisesti huomattavasti edullisempaa. Toivon,
että tämä lakialoite otetaan vakavasti,
ja teemme niin valiokunnassa kuin muutenkin poliittisella rintamalla
työtä, että saamme asiaa eteenpäin.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti haluan yhtyä ed. Karpelan
ajatuksiin ja lisätä muutaman asian, jotka vielä haluaisin
nostaa tähän aloitteiden käsittelyn yhteyteen. Toivomme,
omassa ryhmässämme olemme puhuneet siitä,
että vesivoiman tehoa voitaisiin lisätä 450
megawattia uusimalla jo rakennettuja vesivoimaloita ja hyödyntämällä tulvajuoksutuksia,
pienvesivoimaa. Tästä voitaisiin käydä myöskin
energia- ja ilmastopoliittisen selonteon yhteydessä tiivis
keskustelu. Vuotoksen ja Kollajan altaiden rakentaminen ei liene
mahdollista, niin kuin kaikki me sen tiedämme, luonnonsuojelullisista
syistä ja EU-säädösten takia.
Toinen asia on tuo tuulivoima. Olemme omassa ryhmässämme
arvioineet, että sen kapasiteettia olisi nostettava nykyisestä 200
megawatin nimellistehosta 3 000 megaan, elikkä se
on 1 000 megaa enemmän kuin hallituksen tavoite,
minkä arvioimme tuottavan sähköenergiaa
kaksinkertaisesti vesivoiman lisäykseen verrattuna. Tuulivoiman
tuet on säädettävä markkinaehtoisesti sellaisiksi,
että ne kannustavat nimenomaan nopeatahtiseen tuulipuistojen
rakentamiseen.
Keskustelu päättyi.