Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Suomea on jo toisen kerran kohdannut järkyttävä koulutragedia.
Kauhajoella tapahtunutta silmitöntä väkivaltaa
ei voi hyväksyä eikä sitä voi edes
ymmärtää. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä haluaa
esittää syvän osanottonsa tähän tragediaan
osallisille ihmisille, heidän läheisilleen ja
ystävillensä. Haluamme myös kiittää niitä ihmisiä,
jotka ovat olleet avunantotyössä ja ovat olleet
tässä prosessissa avuksi niin omaisille kuin muillekin
ihmisille. Mutta täällä eduskunnassa
meidän yhteinen tehtävämme on huolehtia siitä,
että me teemme kaikkemme, että me osaamme paremmin
ennalta ehkäistä väkivaltaa sen kaikilla
tasoilla. Kysynkin nyt hallitukselta:
Mihin toimiin hallitus ryhtyi nimenomaan tässä ennalta
ehkäisevässä mielessä Jokelan
tragedian jälkeen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Uskon, että tähän
pitää useammankin ministerin vastata omilta vastuualueiltaan.
Oikeusministeriö asetti tutkijalautakunnan, joka tutki
Jokelan tapauksen hyvin tarkkaan. Sen työ on kesken, mutta
sen suosituksia on luonnollisesti toteutettu ja sen päälle
on useita muita toimenpiteitä tehty. Arvelisin, että olisi
paras menetellä niin, että ainakin peruspalveluministeri,
opetusministeri, sisäministeri ja oikeusministeri kukin voisivat
esitellä tässä vastauksen niin, että oikeusministeri
voisi aloittaa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Todellakin kun Myyrmannin traagiset
tapahtumat tapahtuivat, niin asiasta suoritettiin vain poliisitutkinta
vaikka jo silloin ennaltaehkäisyn ammattilaiset suosittelivat,
että käytetään myös
onnettomuustutkinnan metodia. Nyt kun Jokela tapahtui, niin hallitus
suostui oikeusministeriön esitykseen, että tutkitaan
poliisitutkinnan jälkeen myös onnettomuustutkinnan
keinoin tämä traaginen tapahtuma. Onnettomuustutkinta
on aina vasta rikostutkinnan jälkeen tapahtuvaa. Se tekee
lainsäädäntö- ja prosessimuutosehdotuksia
ennaltaehkäisyn näkökulmasta, kestää yleensä vuodesta
jopa esimerkiksi Estonia-onnettomuuden useisiin vuosiin. Onnettomuustutkinnan
alkuvaiheessa huomattiin, että Myyrmannin tilanteessakin
olisi tarvittu, mutta Jokelassa varsinkin, oikeuksia tutkia myös
yksityistä viestinkulkua sekä sosiaali- ja terveys-
ja koulupuolen yksityisiä tietoja tietosuojalain takaa.
Sen takia eduskunnalle jouduttiin valmistelemaan tutkinnan samaan
aikaan jo käynnissä ollessa myös lakiehdotus,
joka tällä hetkellä on eduskunnan perustuslakivaliokunnassa
ja saamieni tietojen mukaan aika pian sieltä valmistumassa.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Se, mitä on Jokelan jälkeen
tehty, niin se on ollut sitä, että on jatkettu myöskin,
mitä jo aikaisemmin tehtiin eli lasten, nuorten ja perheiden
palvelujen kehittämistä, ja esimerkiksi se, että me
pääsisimme paremmin niihin syihin. Tällä hetkellä monesti
käy niin, että lapsia ja nuoria hoidetaan esimerkiksi
vain mielenterveysongelmien vuoksi ja että vain oireisiin pystytään
vaikuttamaan. Nyt on tämä palvelurakenteen kehittäminen
tavoitteena sillä tavalla, että me voisimme vaikuttaa
niihin syihin ja tällaiseen yhteisölliseen auttamiseen.
Sitten koulu- ja opiskeluterveydenhuollostahan meillä on
ollut käynnissä tämän asetuksen
tekeminen. 2000-luvulla meillä on annettu monia suosituksia
ja monia ohjeita, mutta ne valitettavasti eivät ole täysin
toteutuneet. Siitä syystä näiden sitovuustasoa
päätettiin jo hallitusneuvotteluissa nostaa ja
sitä on myöskin tehty, elikkä on valmisteltu
asetusta, joka nyt on saatu sitten valmiiksi. Sillä me
toivomme tietysti, että me saamme tasalaatuisempaa ja saatavuudeltaan
kattavampaa koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa. Tässä nyt
kaksi isoa kokonaisuutta lyhyesti kerrottuna.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Sisäasiainministeriössä on
ensinnäkin ryhdytty välittömästi
tämän Jokelan tragedian jälkeen kouluttamaan
henkilökuntaa aivan tuoreen ampuma-aselainsäädännön
yleisohjeen yhtenäistämiskäytännön
kouluttamiseksi koko lupapalveluhenkilökunnalle. Helmikuuhun
mennessä olimme saaneet koulutettua 850 henkilöä tähän
tarkoitukseen. Uusien ohjeiden kauttahan on tarkoitus ollut nimenomaan
puuttua siihen, että henkilöarviointi, joka tehdään
lupaharkinnan yhteydessä, olisi mahdollisimman asiantunteva
ja mahdollisimman perusteellinen. Vielä tämän
vuoden maaliskuussa käytiin syvällisesti läpi
niiden henkilöiden kanssa koulutusrupeama psykologin ja
psykiatrin yhteistyöllä, jossa pyrittiin haastatteluja
painottamaan ja siihen liittyviä kysymyksiä, jotta
mahdollisimman tarkkaan voitaisiin arvioida, onko henkilö sopiva
käyttämään asetta ja voidaanko
hänelle tällainen lupa myöntää.
Samanaikaisesti on sisäisen turvallisuuden ohjelmassa
useita toimenpiteitä, joilla on pyritty ennalta ehkäisemään
toimintaa. Lisäksi internetin valvontaan, internetin seulontaan
on panostettu useinkin eri toimin. Poliisi on myös käynyt
paljon yhteistyötä koulujen kanssa, ja turvallisuustekijöiden
osalta on kiinnitetty myös huomiota ja annettu ohjeistuksia.
Puhemies:
Tämä kysymys varmasti herättää lisäkysymyksiä.
Pyydän nyt niitä haluavia ilmoittautumaan nousemalla
seisomaan ja painamalla V-painiketta. Vielä opetusministeri
halusi tähän vastata. Korostaisin kuitenkin, että jotta
saamme kyselytunnin nimenomaan edustajien käyttöön, niin
tällaista laajaa ministerivastauskierrosta ei tänään
sitten enää käydä.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kuten täällä ed.
Filatov totesi, nämä järkyttävät
tapahtumat ovat sellaisia, joita kukaan ei voi käsittää,
ja kyllä ne ovat vakavasti vaurioittaneet suomalaisten
perusturvallisuuden tunnetta. Ja kun mietitään
näitä hirvittäviä tekoja, mitä nuoret
ovat tehneet, niin kyllä siinä mennään
kaikkein perimmäiseen kysymykseen siitä, miten
me välitämme lapsistamme, miten me saamme riittävästi
vanhempien aikaa ja välittämistä lapsille,
kaikkien läheisten aikuisten. Sen takia kaikki ne toimet,
mitä me teemme valtiovallan puolelta, kunnissa, seurakunnissa,
perheet, miten me voimme tukea perheitä ja tukea heitä kasvatustehtävissä;
ne ovat aivan ensisijaisia.
Opetustoimen osalta kaikki toimet, mitä me teemme koulujen
kehittämiseksi, suuntaavat siihen, että koulu-
ja oppilaitokset parhaalla mahdollisella tavalla tukisivat lasten
ja nuorten hyvinvointia. Näissä toimissa on oltu
ja niitä todellakin tehdään. Kun tuo
Jokelan hirvittävä (Puhemies: Nyt on minuutti
kulunut jo!) tapaus oli ollut, niin sen jälkeen me perustimme
joukkueen, ja yhdessä eri tahojen kanssa, opettajat, rehtorit, lapsiasiainvaltuutettu,
vanhempien edustukset, mietimme niitä toimia, miten me
voimme rakentaa turvallisempaa koulua ja kouluyhteisöä.
Mutta tämä on pitkäjänteistä työtä,
ja sitä parhaillaan tehdään, ja työ jatkuu.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteisöllisyyden vahvistaminen on
varmasti äärimmäisen tärkeää tällaisissa
prosesseissa, mutta myös aseiden saatavuuden rajoittaminen
on yksi keino. Se ei yksin riitä, mutta kysyisin silti
ministeri Holmlundilta:
Kun te vastasitte ed. Södermanin kysymykseen, joka
liittyi aselupien käsittelyyn, te tuolloin sanoitte, että perusteellisia
haastatteluja ei voida luvanhakijoille tehdä, koska hakijoita
on 60 000. Eikö silloin olisi syytä rajoittaa
noiden lupien määrää, jotta
nämä haastattelut voidaan riittävällä tarkkuudella
tehdä?
Te sanoitte myös tuossa vastauksessanne, että lääkärintodistusta
ei voida vaatia, koska se on resurssikysymys. Emmekö me
voisi ennemmin luopua vaikka työelämän
sairauspoissaoloissa olevista nuhakuumelääkärintodistuksista
ja käyttää tämän rahan
lääkärintodistusten tekemiseen tai kysymiseen
silloin, kun on aseluvasta kysymys? Ja tuo ed. Södermanin
kysymys oli esitetty Jokelan tragedian jälkeen.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin näiden haastattelujen osalta
on todettava sen verran, että on tärkeää, että keskitämme
haastattelut nimenomaan nuoriin hakijoihin, niihin, jotka hakevat
ensimmäistä aselupaansa, ja niihin tapauksiin,
jolloin jo ylipäätään tiettyä asetyyppiä haetaan
ensimmäistä kertaa. Toki, jos kaikki 60 000
luvanhakijaa haastatellaan, tämä on myös
resurssikysymys, se on aivan selvää.
Haluan kuitenkin muistuttaa, että 63 prosenttia näistä luvista
on metsästyslupia, ja ehkä se, josta meidän
tänään pitää vakavammin
keskustella, ovat nimenomaan käsiaseet, ja tältähän osalta
sisäasiainministeriö on lähtenyt viemään nyt
nopealla aikajänteellä lakimuutosta läpi. Taustallahan
tässä on se, että olemme joutuneet odottamaan
muun muassa ampuma-asedirektiiviin liittyviä muutoksia,
jotka ovat valitettavan pitkään kestäneet,
ennen kuin olemme voineet ottaa ne huomioon.
Se, että kaikilta vaaditaan kategorisesti lääkärintodistus,
ei ehkä vastaa ihan siihen tarpeeseen, mikä meillä on.
On ensiarvoisen tärkeää, että lupaharkintaa
tekevällä poliisilla on käytössään
kaikki relevantti terveystieto, ja tältä osin
on varmasti tärkeää, että pyrimme
katsomaan myös tietosuojakysymyksiä, miten poliisille
voitaisiin antaa tarvittaessa esimerkiksi Kelan rekistereistä se
tärkeä tieto, joka pitää olla
hänellä lupaharkinnan yhteydessä. Sama
koskee tietysti lupien peruuttamista, ja ehkä vastaavasti
tulee tarkastella sitä, voidaanko ampuma-aserekisteristä antaa
tietyin reunaehdoin myös terveysviranomaisille tietoja.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! On varmasti totta, että tällaiset
vakavat tragediat vaativat paljon pohdintaa myös sen suhteen,
millä tavoin voidaan ennakolta puuttua. Ongelmahan ei synny
vuodessa eikä kahdessa vaan vuosikymmenten myötä,
ja silloin tarvitaan totta kai tätä kouluviranomaisten
ja sosiaaliviranomaisten yhteistyötä. Tosiasia
on myös, että Suomessa on maailman liberaalein
aselainsäädäntö USA:n jälkeen.
Meillä on kodeissamme 1,6 miljoonaa asetta. Tähän
olisi pitänyt puuttua.
Kysynkin teiltä, ministeri Katainen, hallitusryhmän
puheenjohtajana: Teillä oli selkärankaa vaihtaa
ministeri, joka oli kompuroinut yksityiselämässään.
Onko teillä nyt selkärankaa vaihtaa ministeri,
joka selkeästi on laiminlyönyt työtehtäviensä hoitamisen,
koska jo aikaa sitten olisi pitänyt muuttaa tämä suomalainen
aselainsäädäntö?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ministeri Holmlundilla on täysi tukeni
työssään. Niin kuin edustaja sanoi, että aselainsäädäntö olisi
pitänyt aikaa sitten muuttaa, niin kuinka pitkästä ajasta
te puhutte? Kaikki olemme varmaan sitä mieltä,
että siihen lainsäädäntöön
täytyy puuttua, niin kuin täällä on useampi
sanonutkin. Minulla ei asiantuntemus itselläni riitä sanoa
tältä seisomalta, kuinka sitä pitää muuttaa,
mutta varmasti pitää muuttaa, jos sillä pystyttäisiin
ehkäisemään tämmöisten
hirveyksien tapahtuminen. (Ed. Jaakonsaari: Tarvitaanko käsiaseita
yleensä?) Tietysti ihminen, joka ilmoittautuu ihmiskunnan
vihaajaksi, todennäköisesti etsii kanavat, joilla
sen vihansa sitten purkaa, oli kysymys Myyrmannin pommeista tai muista.
Mutta on päivänselvää, että tähän
pitää puuttua, ja hallitus keskuudessaan käsittelee
kokonaisuudessaan sen, mitkä ovat ne oikeat keinot esimerkiksi
käsiaseiden lupakäytännöissä tai ylipäänsä lupien
tiukentamisessa.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Brax ikään kuin
piiloutui eduskunnan taakse ja ministeri Holmlund piiloutui EU:n taakse.
Minusta Jokelan jälkeen ei olisi ollut tarvetta odotella
mitään EU:n direktiiviä, vaan ryhtyä töihin.
Mutta, ministeri Risikko, oletteko te ihan oikeasti tietoinen kouluterveydenhuollon
aliresursoinnista,
kun te sanoitte tämän päivän
Iltalehdessä, että "henkilöstön
lisääminen ei auta, pitää työtapoja
korjata". Onko kouluterveydenhuollon piirissä työskentelevien
työtavoissa teidän mielestänne jotain
moittimisen varaa? Minusta tämä on heidän
syyllistämistään, koska kaikki me ainakin
tiedämme kouluterveydenhuollon aliresursoinnista.
Ministeri, mitä mieltä olette tämän
alan ehkä parhaimman asiantuntijan Matti Rimpelän
ehdotuksesta siitä, että pitäisi saada
erillinen opiskeluhuoltolaki, joka turvaisi lapsen peruspalvelut kuudesta
ikävuodesta täysi-ikäisyyteen saakka, nimenomaan
kouluterveydenhuollon, joka, minä koen, on ihan eturintamassa
huomaamaan lasten vaikeudet (Puhemies: Minuutti on kulunut!) ja nuorten
vaikeudet ja käymään niihin käsiksi?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tiedän
kouluterveydenhuollon tilanteen, olenhan siellä toiminut
itsekin 15 vuotta. Meillä on todella puutteita kouluterveydenhuollossa
ja opiskeluterveydenhuollossa, niitä on meillä ihan
moneen kertaan selvitetty. Me olemme antaneet erilaisia asetuksia
tai näitä suosituksia ja erilaisia sääntöjä,
mutta ne eivät ole päteneet. Siitä syystä me
olemme tekemässä nyt asetusta, ja sitä on
tehty koko tämä aika, lähes koko aika
viime syksystä lähtien, kun olen tässä työssä ollut.
(Ed. Jaakonsaari: Tarvitaan henkilöstöä!) — Se
liittyy myös henkilöstöön. Siellä tullaan
esittämään lisäystä henkilöstöön.
Ed. Jaakonsaari, ette ole lukenut tarkasti sitä kirjoitusta,
siinä sanotaan näin, että "yksin henkilöstön
lisäämisellä me emme tule tätä ratkaisemaan".
Me emme myöskään voi ratkaista tätä yksin
sillä, että me peräänkuulutamme
palveluja. Meidän kaikkien välittämisestä on
nyt kysymys. Te kysytte minulta, mitä mieltä olen
oppilashuoltolaista. Sanon teille, että kannatan sitä.
Olen siihen ottanut kantaa Opettaja-lehdessä viime kolumnissani.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä tapahtuma on tuonut
esiin myöskin kysymyksen meidän tietosuojajärjestelmämme toimivuudesta.
On selvää, että viranomaisten tiedonvaihto
keskenään näyttää olevan
tavattoman ongelmallista. Jos kyseessä on kouluviranomainen,
sosiaali- ja terveysviranomainen, Puolustusvoimien edustaja, poliisi,
Kelan edustaja jne., on käynyt ilmi tapauksia, että ei
voida kyseisestä henkilöstä saada toinen
toisiltaan tietoja. On jopa käynyt ilmi, että Jokelan
tutkimuksia on selkeästi haitannut tämän
ongelman olemassaolo. Sama haaste koskee myöskin teletunnistetietoja.
Voidakseen saada esimerkiksi sähköpostiosoitteen tai
muita teletunnistetietoja, tarvitaan oikeuden päätös.
Nyt kysynkin, arvoisa puhemies, hallitukselta:
Aikooko hallitus ryhtyä nyt kattavaan tietosuojajärjestelmän
uudistamiseen sillä tavoin, että viranomaisten
keskinäinen tiedonsaanti tämän kaltaisissa
tapauksissa tulee helpottumaan ja näin ollen myöskin
ehkäisemään ongelmatapauksia?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jaakonsaarelle: Laillisessa ja
oikeusvaltiossa tietoja, joita laki ei viranomaisten anna etsiä ilman
lainmuutosta, ei laittomasti haeta ilman eduskunnan lupaa. Se ajatus,
että silloin muka mentäisiin eduskunnan selän
taakse, on käsittämätön, ja
juuri tästä syystä se lakiesitys on eduskunnassa,
että Tuulikki Petäjäniemen johtama työryhmä saisi
valtuudet tutkia myös näitä tietosuojaongelmia.
Teillä on täällä talossa lakiesitys
51, jossa seikkaperäisesti selitetään,
että onnettomuustutkinnan yksi keskeinen seikka on selvittää,
miltä osin tietosuojalainsäädäntö tai itse
asiassa sen väärinkäsityksistä johtuvat
tulkinnat, sen väärät tulkinnat, vaikeuttavat
näiden ennalta ehkäisevien toimien, mutta myös
sitten kriisitilanteen sattuessa pelastustoimien tai tutkinnan tekemistä.
Sen takia tämä onnettomuustutkinta on niin tärkeä.
Sen takia on haettava eduskunnalta valtuudet tehdä tämä tutkimus
perinpohjin, että me voimme katsoa, miltä osin
tietosuoja on aito ongelma, (Puhemies: Minuutti on kulunut!) miltä osin
on kysymys siitä, että sitä väärin
tulkitaan tai sitä väärin tunnetaan.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Aselailla tätä pahaa, traagista
tapahtumaa ei olisi voitu estää. Kysymys on nuorison
pahoinvoinnista, ja sieltä se lähtee.
Mutta mitä tulee aselakiin, jo nykyinen aselaki olisi
antanut mahdollisuuden ja olisi pitänyt poliisin olla myöntämättä — se
ei ole subjektiivinen oikeus — tuollaista asetta, joka
on räiskintäase. Se ei ole mikään
harrastusase, se on räiskintäase, niin kuin eilen
käytti asekauppias nimeä "peltipurkkiase". Ne
kuvat, jotka on, eivät kuvaa mitään ampumaharrastusta.
Täysi oikeus olisi ollut olla myöntämättä.
Myöskin olisi pitänyt pidättää,
että ei mennä nyt sitten tässä ojasta
allikkoon. Annetaan myöskin hyvän harrastuksen
jatkua nuorison parissa. Ampumaurheilun parissa tehdään
hyvää kasvatustyötä, aloitetaan
ilmakivääreistä, opetetaan käsittelemään
asetta, ja tämä pitäisi myöskin
muistaa tässä tapauksessa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Kyllä aselakia olisi pitänyt Jokelan
jälkeen tiukentaa. On hyvä, että nyt
pääministerin käskytyksellä sisäministeriö on
lähtenyt liikkeelle. Tämä on tärkeätä.
Se piti tehdä jo silloin, mutta hyvä, että lähdettiin
liikkeelle edes nyt.
Tästä koulu- ja opiskelijaterveydenhoidosta: Olin
maanantaina Rovaniemen opiskelijoiden kanssa keskustelussa. Yliopistolla
tilanne on hyvä; ylioppilaskunta hoitaa sitä.
Mutta Rovaniemen ammattikorkeakoulussa on 3 000 opiskelijaa
ja heillä on käytettävissään
vain osa-aikainen koulupsykologi tai psykologi ja kaksi terveydenhoitajaa,
jotka käskevät nämä oppilaat
sitten jonottamaan terveyskeskukseen, joka jo muutoinkin on täysin
ruuhkainen.
Miksi ammattikorkeakoulujen osalta ei ole päästy
puusta pitkään terveydenhoitojärjestelmän
luomiseksi? Älkääkä puhuko rahasta.
Teillä on jakaa rahaa verohelpotuksina isotuloisille vaikka
kuinka paljon.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On todella näin, että korkeakouluopiskelijat
ovat eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, ovatko he tiedekorkeakoulussa
tai ammattikorkeakoulussa. Sitä nyt tällä laatimallamme
asetuksella tullaan korjaamaan. Sen lisäksi on päätetty
selvittää, voisiko tällaista Yths-tyyppistä toimintaa
käynnistää myös ammattikorkeakoulussa.
Tällä hetkellä se työ on meneillänsä,
ja katsotaan, mitä sieltä seuraa.
Tuossa äsken kysyttiin tästä tietosuojasta,
ja monta kertaahan on niin, että tietosuoja estää joitain
toimintoja, mutta ei mikään laki estä välittämistä eikä auttamista.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Menneisyydestä voimme enää ottaa
vain opiksi. Surun jälkeen katse on kohdistettava ja nostettava
tulevaisuuteen. Tässä mielessä minäkin
kysyisin vielä, tuleeko hallitukselta esityksiä sen
hyväksi, että viranomaiset voisivat luontevasti
luottamuksella vaihtaa tietoja. Esimerkiksi opettajat toivovat tätä voimakkaasti.
Kysyn myös ministeri Holmlundilta, kun te vastasitte
ed. Södermanin kysymykseen tämän Jokelan
traagisen tapahtuman jälkeen, että intressiryhmät
vastustavat aselain tiukentamista:
Mitä te silloin ajattelitte, mitä te olette
tarkoittanut, ja minkälaiset intressiryhmät sitä ovat
voineet vastustaa?
Puhemies:
Tässä on suorin kysymys nyt ministeri Holmlundille.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Viitaten tähän ed. Södermanille antamaani
vastaukseen tämä on tullut ilmi edellisen ampuma-aselain
kokonaisuudistuksen yhteydessä. Eli silloin eri tahoilta
on tullut vastustavia kommentteja, ja jostakin syystä silloinen
hallitus on tällaiseen kokonaisuuteen päätynyt.
Eli en tietenkään voi vastata niiden puolesta,
jotka silloin ovat olleet.
Edellinen muutos, johon tässä viitattiin,
on tapahtunut vuonna 1998 ja tarkennus vuonna 2002.
Sen verran ehkä tässä yhteydessä voisin
vastata vielä ed. Jaakonsaarelle, kun hän totesi,
että olen paennut direktiivin taakse. Näin en
suinkaan ole tehnyt, vaan olen muun muassa ed. Jaakonsaarelle tässä salissa
13.12.2007 kertonut, että välittömästi,
kun meillä on se tieto, avaamme ampuma-aselainsäädännön.
On tietenkin valitettavaa, että direktiivin lopullinen
muoto on tullut selville niin myöhään,
mitä en itsekään siinä vaiheessa
vielä voinut tietää enkä ennakoida.
Kuitenkin jos pohditaan sitä, olisiko tällä aikajänteellä todella
voitu tuoda eduskunnalle sellainen esitys, joka olisi (Puhemies:
Minuutti on jälleen mennyt!) vielä saanut lainvoiman,
niin en pidä sitä mahdollisena.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Koko Suomen kansa on syvästi järkyttynyt
ja varmasti me jokainen täällä myös.
Nyt herää kysymys, aikooko hallitus tuoda muutosehdotuksia tähän
budjettikirjaan, jota nyt täällä käsitellään, siltä osin,
että nuorten pahoinvointiin puututtaisiin niin nopeasti
kuin mahdollista. Määrärahoilla yksin
sitä ei hoideta, mutta niitäkin tarvitaan. Puolustusministeriltä kysyisin:
Kun tässäkin tapauksessa oli kysymyksessä nuori
mies, jonka asevelvollisuus oli keskeytetty henkisten, psyykkisten,
vaikeuksien takia, niin miten Puolustusvoimissa reagoidaan tällaiseen? Heitetäänkö
hänet
vain ulos ja jätetään kadulle vai voidaanko
ottaa yhteyttä poliisiin, sosiaaliviranomaisiin, muihin,
että näin ei pääsisi tapahtumaan,
kuten tässä tapauksessa tapahtui? Puolustusvoimissa
kuitenkin kaikki miehet ovat mukana kutsunnoissa ja sen jälkeen
armeijassa, ja toisaalta nämä tapaukset, monetkin
tapaukset, ovat juuri sellaisia, missä nuori mies on ollut
kysymyksessä, ei nainen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vielä tuohon äskeiseen kysymykseen. Tarkistin
tästä kirjallisesta kysymyksestä. Siinä vastauksessa
on viitattu siihen vuoden 1998 lain käsittelyyn. Silloin
intressiryhmät vastustivat. Tätä on kuvattu,
se on tuolloin tapahtunut. Hallitus on budjettiehdotuksensa antanut.
Kuntien valtionavut, joista muun muassa nämä terveyspalvelut
rahoitetaan, olivat vuonna 2003 noin 6 miljardia euroa, ensi vuoden
budjetissa ne ovat noin 9 miljardia euroa, eli voimavaroja on lisätty,
ja tietysti eduskunnalla on nyt budjettivalta katsoa tämä budjetti
loppuun.
Mutta haluaisin kuitenkin palauttaa tässä keskustelussa
myös sen tarkastelun kohteeksi, että tässä tehtiin
kylmäverinen murha, suunniteltu murha. Tähän
haetaan selitystä tämmöisen perinteisen
nuorisokäyttäytymisen näkökulmasta, mutta
jo tässä vaiheessa tutkintaa on tullut tietoon
se, että tässä on ollut yhteyksiä myös
tähän vuoden takaiseen murhaan. Se on täsmälleen
kopioitu malli siitä. Me olemme ilmiön kanssa
tekemisissä, jossa tämmöinen ihmisviha
esiintyy, ja se sitten toteutetaan tällaisilla kylmäverisillä murhilla.
Myös nimikkeiden tässä on syytä olla paikallaan.
Kyse oli murhasta, väkivallasta, suunnitelmallisesta teosta,
ja tätä tutkitaan ja pitää tutkia
rikoksena. Taustasyitä on luonnollisesti haettava yhteiskunnasta,
mutta on myös ehkä kiinnitettävä erittäin
suuri huomio nyt siihen, minkälaisen ilmiön kanssa
olemme tekemisissä. Ei se ole vain nuorison häiriökäyttäytymistä, vaan
uuden tyyppinen ilmiö, jolle ei oikein ole termiä edes
vielä olemassa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Puolustusvoimissa kiinnitetään
erityistä huomiota juuri nuorten, käytännössä nuorten
miesten, syrjäytymiseen niin kutsunnoissa kuin varusmiespalveluksen
aikana. Teemme tiivistä yhteistyötä muun
muassa Stakesin kanssa tällä saralla.
Mutta mitä sitten tulee ed. Kankaanniemen kysymykseen
siitä, kun varusmiespalvelus keskeytyy syystä tai
toisesta, niin tällä hetkellä lainsäädäntö,
käytännössä henkilötietolaki
ja laki yksityisyyden suojasta, estävät tuon tyyppisen
toiminnan, joka ed. Kankaanniemen kysymyksessä ikään
kuin on esityksenä. Asiahan on eduskunnan käsissä,
ja hallitus on tietysti esittelyroolissa, jos lakeja muutetaan.
Tässä suhteessa, totta kai, sitten voidaan tämän
tyyppisesti asiassa nopeammin reagoida.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Jokainen meistä potee riittämättömyyden
tunteita, ja me ihmiset erehdymme luulemaan, että meidän
pitää tulla joksikin. Se, että on, mikä on,
ei harhaluulon mukaan riitä. Riittämättömyyden
tuntemukset ja kyvyttömyys luottaa omaan minäänsä saavat
ihmisen pelkäämään, ja kun mieli
pelkää, kärsimys pääsee
käsistä karkuun ja mieli eristyy. Tämä on
erittäin vakava ja traaginen tapahtuma, ja tässä näkyy
selvä kuvio.
Onko hallitus muuttamassa suhtautumistaan väkivaltaviihteeseen
ja tietokonepeleihin? Tuleeko siihen lisää valvontaa?
Ja olisiko nyt tähän järjettömään
kilpailuyhteiskuntaan, joka vaatii lainojen antamista ympäri
vuorokauden, joka vaatii kauppojen aukioloa joka hetki, vihdoinkin syytä puuttua,
että vanhemmilla olisi aikaa olla lastensa kanssa?
Puhemies:
Asianomainen ministeri ei ole paikalla. Pääministeri
vastaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Joo, ministeri Lindén, jolle nämä videopelit
ja tv-ohjelmat kuuluvat — meinasin sanoa, että valvonta
kuuluu, mutta kuuluvat. Videopeleissähän on tämmöinen
itsevalvontajärjestelmä, jonka osalta voi esittää kysymyksiä,
toimiiko se, onko se oikein. Siinä on itsesäätelyjärjestelmä, jossa
tietyn mallinnoksen mukaan pelin tekijät ikään
kuin testataan, mitataan, ja sieltä tulee ikäluokkasuositus,
mikä on käyttösuositus. Tämä on kansainvälinen
järjestelmä. Voimavaroja oikeastaan missään
yhteiskunnassa ei ole ollut tehdä niihin tällaista
mittavaa niin sanottua ennakkosensuurijärjestelmää.
Minusta ed. Soini kyllä osui aiheeseen, josta pitäisi
pystyä, ei vaan Suomessa vaan paljon kansainvälisemminkin,
keskustelemaan, mistä nämä mallit tulevat,
joista tässäkin käyttäytymisessä näyttää olevan
kyse.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä järkyttävässä tilanteessa
on pakko viimeistään todeta, että ei
ole mitään järjellistä syytä sille,
minkä takia tavallisella ihmisellä pitäisi
olla hallussaan sen tyyppinen käsiase, jota tässäkin joukkomurhassa
on käytetty. On suorastaan järkyttävää,
että me olemme kuunnelleet, jotkut ovat kuunnelleet, intressiryhmiä.
Ne perusteet sille, miksi näitä käsiaseita
kuitenkin pitäisi voida olla ihmisillä, käyvät
nyt erittäin ontoiksi. Kysyisinkin pääministeriltä:
Kun aselain uudistus tässä tulee toivottavasti hyvin
pian käsittelyyn, niin otetaanko tämä asia siinä vakavasti
esiin?
Sitten haluaisin kysyä sisäministeriltä:
Tiettävästi Riihimäen asemessuilla
ensi viikolla poliisi myy aseita, jotka ovat joko takavarikoinnin
kautta tai muulla tavoin palautuneet poliisille. Pitääkö tämä paikkansa?
Eikö olisi paljon tärkeämpää,
että nyt keräämme suomalaisesta yhteiskunnasta
nämä kaikkein vaarallisimmat aseet mahdollisimman
nopeasti pois?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin äsken totesin, tuo viittaus
intressiryhmiin liittyi vuoden 1998 lain valmisteluvaiheeseen. Ministeri
Holmlund oli vastannut siihen. EU:n puitteissa aselainsäädäntö uudistettiin,
ja se astui voimaan nyt heinäkuussa, tämän vuoden
heinäkuussa. Siinä muun muassa tulee säädeltyä tämä ikärajakysymys,
ja on luonnollista, että Suomen oma aselainsäädäntö pitää tehdä nyt
linjaan tämän EU-lainsäädännön
kanssa, mutta EU-lainsäädäntö asettaa
tässä suhteessa vain minimivaatimuksia.
Meillä hallitus tulee käymään
perusteellisen lähetekeskustelun siitä, millä keinoilla
aselupien myöntämistä tiukennetaan, ja
siinä samassa yhteydessä luonnollisesti keskustellaan
se, onko olemassa sellaisia aselajeja, jotka pitäisi tässä mielessä poistaa
tästä järjestelmästä kokonaan. Tämä keskustelu
tullaan käymään, yksityiskohtia hallituksen
puolelta ei ole tähän nyt esittää.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin sisäasiainministeriössä on
jo pitkään valmisteltu ampuma-aselainsäädännön
muutosta, eli muun muassa ed. Tennilän väittämä siitä,
että siinä olisi nyt herätty, ei pidä paikkaansa.
Olemme pitkään jo tehneet työtä sen
eteen ja erityisesti direktiivin jälkeen olemme panostaneet
tähän kokonaisuuteen.
On hyvin tärkeää, että kiinnitämme
huomiota nimenomaan nyt käsiaseisiin, koska ne ovat aiheuttaneet
erityistä huolta. Ja tälläkin hetkellä ampuma-aselainsäädäntö on
varsin tarkkarajainen, eli tietyn tarkoituksen toteen näyttämisen
lupaharkinnassa pitää olla mahdollisimman selkeä. (Ed.
Jaakonsaari: Miksi se ei toimi?) Mutta on aivan selvää,
että tätä on nyt syytä tarkastella.
Tarkemmat yksityiskohdat luonnollisesti selviävät siinä vaiheessa,
kun valmistelutyötä tehdään,
eli on valittava linja siitä, miltä osin tullaan
kiristämään. Kiristämään
joka tapauksessa tullaan, mutta se, minkälaisiin lopputulemiin
tullaan, on vielä tässä vaiheessa auki.
Nopeasti joka tapauksessa etenemme, katson sen välttämättömäksi.
Ja kevään kuluessa eduskunnalle on tulossa valmis esitys.
Anna-Maja Henriksson /r:
Herr talman! Tragedin i Kauhajoki visar med all tydlighet
att vi behöver mera samarbete mellan olika sektorer, mellan
skolan, skolhälsovården, ungdomsarbetet osv. Multiprofessionella
team jobbar också i många av våra skolor
i flera kommuner och det här är alldeles nödvändigt.
Men i många fall utgör sekretessbestämmelserna ändå ett
problem för utlämnandet av information.
Herra puhemies! Kauhajoen tragedia osoittaa aivan selvästi,
että tarvitsemme enemmän yhteistyötä eri
sektoreitten välillä, siis koulun, sosiaalihuollon,
kouluterveydenhuollon, nuorisotoimen jne. On olemassa monta koulua,
on olemassa monta kuntaa, joissa on jo tänä päivänä moniammatillisia
työryhmiä ja tiimejä, jotka tekevät
erittäin tärkeätä työtä.
Monessa tapauksessa ovat kuitenkin salassapitosäännökset
esteenä tässä työssä.
Herr talman! Därför frågar jag:
Vad tänker regeringen göra för att klarlägga
lagstiftningen gällande utlämnandet av känsliga
eller sekretessbelagda uppgifter mellan de aktörer som
våra barn och unga träffar i sin vardag?
Mitä hallitus siis aikoo tehdä selkeyttääkseen arkaluontoisten
tai salassa pidettävien tietojen luovuttamista koskevaa
lainsäädäntöä näiden
eri tahojen välillä, jotka tekevät yhteistyötä lastemme
kanssa päivittäin?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Tosiaan, kun puhutaan lasten ja nuorten hyvinvoinnista,
ensisijaiset vaikuttajat ja vastuulliset ovat vanhemmat. Vanhemmat
tarvitsevat apua ja tukea. Juuri kouluissa oppilashuolto, se, että moniammatillisesti
erilaiset ihmiset ovat siinä tukena, se on kaiken lähtökohta.
Kun hallitus aloitti työnsä, niin ministeri
Risikon kanssa käärimme hihat ja olemme tiiviisti miettineet
sitä, miten oppilashuoltoa voitaisiin kehittää.
Ja ihan ensi vuoden alussa on tulossa lainsäädäntöhanke,
joka mahdollistaa sen, että koulut saavat todellakin sen
tiedon, mitä tarvitsevat. Samoin tällä hetkellä kunnat
ovat saaneet lisärahoja. Ne kehittävät
yhteistyötään. Jo nykylainsäädännön
puitteissa voidaan tehdä yhteistä työtä,
paljon siinä on kyse myöskin työtavoista
ja käytännöistä. Sata kuntaa
jo heti, kun hallitus aloitti työnsä, sai kuukauden
päästä voimavaroja, ja ne kehittävät
oppilashuoltoa. Eli tämän kanssa todellakin tehdään
työtä, ja tämä on tärkeä alue.
On tärkeää, että koulut eivät
jää tässä tilanteessa yksin.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Näiden ja muiden tietosuojaongelmien
osalta: Kun Jokela-tutkimus saadaan valmiiksi, niin me pystymme
sen jälkeen myös kaikilta muilta alueilta toteamaan
ainakin, mitä tietosuojaongelmia siinä tilanteessa
oli. Samassa yhteydessä myös, kun katsotte sitä eduskunnassa
olevaa hallituksen esitystä, on tarkoitus, arvoisa puhemies,
katsoa, mikä rooli näillä tietokonepeleillä ja
internetillä on ollut, joten ed. Soinin kysymykseen vielä näin
jälkikäteen, että jos eduskunta nyt hyväksyy
nämä valtuudet, niin tutkijalautakunta tutkii
myös tietokonepelien roolin tässä Jokelan
tilanteessa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tiistaina tapahtunut kauhea tragedia on nostanut esille,
kuinka tärkeätä on lapsen ja nuoren kasvaminen
yhteisöllisyyteen. Koulun tehtävä oli
aiemmin kasvattaa kansalaisuuteen. Nyt vallalla on yksilökeskeisempi
kasvatustavoite. Kysyn opetusministeri Sarkomaalta:
Olisiko nyt tarve vahvistaa humanististen aineiden osuutta opintosuunnitelmissa?
Erityisesti historian, yhteiskuntaopin, uskonnon ja filosofian aineissa
oppilas hahmottaa paremmin paikkansa ja vastuunsa yhteisön
jäsenenä.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kyllä on niin, että perusopetuslaissa sanotaan,
että peruskoulun tehtävä on myöskin kasvattaa
lapsia. Koulu on vanhemman kasvatuskumppani. Tuo tehtävä ei
ole kadonnut mihinkään. Mitä oppiaineita
sitten pitäisi koulussa olla, jotta lapset ja nuoret voisivat
paremmin, siitä varmasti voidaan käydä keskustelua,
ja kun opetussuunnitelmia katsotaan, niin varmaan tähän palataan.
Mutta sen sanon, mikä viesti on tullut opettajilta
ja kasvattajilta, että taito- ja taideaineita, niin että voidaan
oppia elämyksien kautta, voidaan onnistua liikunnassa ja
käsitöissä ja piirustuksessa, niitä tarvitaan.
Eli se muutos, joka ministeri Raskin aikana tehtiin, että näitä vähennettiin,
se oli varmasti virhe. Mutta en usko, että tämä on oppiainekysymys,
kun puhutaan näin vakavasta asiasta. Syyt ovat paljon syvemmällä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kysytään hallituksen
ja eri ministeriöiden tekemisiä Jokelan jälkeen.
On kuitenkin samalla ymmärrettävä, että näiden
traagisten tapahtumien, ongelmien syyt ovat syvemmällä.
On kyse inhimillisen välittämisen puutteesta.
On kyse terveen yhteisöllisyyden puutteesta tämän päivän
suomalaisessa yhteiskunnassa. Omakin kysymykseni olisi liittynyt
tietosuojaan.
Oikeusministeri Brax, olette kiinnittänyt huomiota
siihen, että siihen liittyy tässäkin
tilanteessa ongelmia. Itse olen täällä salissa
välillä kokenut, että tietosuoja asetetaan
arvoksi yli monien monien muiden arvojen ja tärkeiden arvojen. Onko
nyt todella oikeusministeriöllä valmius ja halu
katsoa tätä tietosuojaa läpi niin, että tyhmät tietosuojasäädökset
eivät estäisi työtä nuorten
ja lasten hyväksi?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa siltä osin, kuin
on kysymys oppilashuollon sisäisestä tiedonkulusta,
tietosuojavaltuutettu Aarnio on jo 2002 tehnyt hyvin selväksi,
että tietosuojasäännöt eivät
miltään osin estä parempaa tiedonkulkua.
Tietosuojan näkökulmasta on mahdollista tehdä lait
niin, että oppilashuollon sisällä kaikki
tieto eri ammattiryhmien sisällä kulkee, joten
sinänsä erittäin tärkeä kysymys
ed. Zyskowiczilta. Ei ihan ole myöskään
aina niin, että se tietosuoja on niin paha kuin miten sitä pahimmissa
tilanteissa tulkitaan. Siitä on liikkeellä vääriä käsityksiä,
ja tältä osin tietosuojavaltuutettu Aarnio on
tehnyt aivan selväksi, että tietosuoja ei ikinä voi
estää sitä, että nuoren suojaksi
rakennetun turvaverkon sisällä tieto ei kulje.
Sen sijaan sitten, kun tullaan näihin tietosuojaongelmiin
esimerkiksi puolustusministeriössä tai poliisissa,
kun ministeri Holmlund on nyt puhunut poliisin tarpeista sosiaali-
ja terveyspuolelle, siellä on paljon ihan kartoittamatonta
työmaata. (Puhemies: Minuutti on kulunut!) Sen kimppuun nyt
käydään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Nämä traagiset tapahtumat
velvoittavat meitä jokaista päättäjääkin
katsomaan peiliin ja kysymään, mitä me
voimme tehdä suomalaisen yhteiskunnan eheyden vahvistamiseksi.
Minä vertaan siihen, että Suomi on mukana erittäin
kunnianhimoisissa ilmastotalkoissa, joissa pyritään puhdistamaan
maailmaa ja sen ilmaa. Onko mahdollista, että maan hallitus
miettii tällaisten ilmastotalkoiden tasoista ambitiotasoa
niille tavoitteille, että lähdettäisiin
kansallisiin kasvatustalkoisiin, joissa palautetaan vanhemmuuden
arvo, annetaan täysi tuki niille henkilöille,
jotka tekevät työtä lasten ja nuorten
parissa, ja tällä tavalla eheytetään
suomalaista yhteiskuntaa lasten ja nuorten kasvun ympäristönä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä tarve on varmaan tunnistettu
erittäin laajasti yhteiskunnassa. Siitä kertoo
myös se, että tämän hallituksen
kolmesta poikkihallinnollisesta laajasta politiikkaohjelmasta yksi
on nimenomaan omistettu tälle tarpeelle. Tarvetta siihen
on. Tämä yhteiskunta on vuosien ja vuosikymmenten
mittaan kehittynyt tavalla, jossa selvästi vieraantumista
tapahtuu ja sen tyyppinen yhteisöllisyys, jossa jokainen
tuntisi todella kuuluvansa johonkin ryhmään, on
heikentynyt. Tähän työhön on
tarvetta.
Mutta kaiken tämän keskustelun rinnalla minusta
Kauhajoen ja Jokelan ja myös Myyrmannin tapausten yhteydessä on
tarkasteltava tätä ilmiötä myös
uuden tyyppisenä rikollisuutena ja pyrittävä sen
ennalta ehkäisemiseen myös poliisin toimin, myös
niin, että yhteisö ottaa laajemmin osaa, pystyisi
antamaan ennakkovaroituksia siitä, jos havaitsee tällaista
käyttäytymistä. Kyllä tämä koskee
koko yhteiskuntaa. (Puhemies: Nyt on minuutti kulunut!) Pelkään,
että olemme sellaisen ilmiön kanssa tekemisissä,
johonka tällä hetkellä ei selitystä ole.
Ehkä tulevaisuudessa paremmin näemme sen, mitä näiden
nuorten miesten päässä liikkui.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt täytyy sanoa, että en
ihan samaa mieltä ole kyllä pääministerin
kanssa tästä tulkinnan lopputuloksesta, että tämä on
uutta rikollisuutta pelkästään. Kyllä meidän
pitää tunnistaa yhteiskunnassa ne muutostilanteet,
jotka täällä ovat menossa, ja tunnistaa
myös siinä yhteisössä, silloin
kun riskejä alkaa olla.
Tässä puhutaan tietosuojasta. Mutta seuraavana
päivänä me jo saimme tietää näiden
tapahtumien jälkeen, että nämä henkilöt,
jotka ovat syyllistyneet näihin traagisiin tapahtumiin,
ovat olleet koulukiusattuja tai siellä on ollut muuta tällaista
historiaa. Ei mikään tietosuoja niitä peittänyt.
Kyllä se tiedossa oli. Kysymys tietenkin kuuluu, miksi
me emme reagoineet siihen ja mistä syystä meidän
yhteiskuntamme yhteisvastuu ei kanna niin, että me olemme
riittävän aikaisin ottamassa kiinni sen ongelman.
Eihän se tule hetkessä. Sen täytyy olla
pitkän ketjun tulos. Tässä on varmasti
paljon syitä sysissä jos sepissäkin, enkä halua
ketään alkaa osoitella, mutta kyllä tässä myös
on asenteista kiinni. Tässä on monta kertaa nyt
viitattu esimerkiksi EU-direktiiviin. Kun se oli käsittelyssä keväällä,
niin ymmärtääkseni ministeri Holmlund äänesti
tyhjää siellä. Sen on täytynyt
olla teidän kaikkien käsittelyssä, ja joku
syyhän siihen on, miksi tyhjää on äänestetty,
mikä osoittaa tietynlaista asennetta. Ei voi mennä jonkun
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) toisen selän taakse. Minä,
pääministeri, kysyn, mikä se syy oli.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän EU:n aselain käsittelyn
yhteydessä ennen Jokelaa meidän neuvottelijamme toimivat
meidän olemassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Meidän olemassa olevassa aselainsäädännössä on
15 vuoden ikäraja. Jokelan jälkeen hallitus ja
EU:n ministerivaliokunta muuttivat Suomen positiota tästä.
Asetuimme kannattamaan 18 vuoden ikärajaa. Tämän
käsittelyn yhdessä prosessissa äänestimme
tyhjää sen tähden, että se käsittelyssä ollut
esitys olisi tehnyt siitä epäselvemmän.
Se olisi ollut jopa ehkä lievempi kuin se, mikä oli
tämä Suomen muuttunut positio. Sen tähden
Suomella oli tyhjä äänestys olemassa.
Mikäli tämän Kauhajoen tekijästä olisi
tiedetty se, että Matti Saari on mahdollisesti ollut yhteydessä Jokelan
Auvisen kanssa, ovat kuuluneet netissä jonkinlaiseen ihmisvihaajien
ryhmään, tällä tiedolla, tällä yhteydellä olisi
ollut varmasti sellaista vaikutusta, että myös
viranomaiset, myös poliisi olisi voinut puuttua tähän
etukäteen. Sen tähden minusta tällaisen
uuden tyyppisen rikollisuuden lajia täytyy nyt tutkia hyvin paljon,
ja arvelen, että tässä rikostutkinnassa
nyt selviää meidän eteemme jotain sellaista
kauhistuttavaa, (Puhemies: Puolitoista minuuttia alkaa kulua!) että meillä on
tällainen ilmiö nyt olemassa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on monelta kantilta
tässä tullut esille. On tietysti valitettavaa,
että Pisa-tutkimuksissa hyvin menestynyt suomalainen koulumaailma saa
tällaisen kolauksen. Koti, perhe, isä ja äiti ovat
nuorille tärkeitä, mutta sellainen yksi asia tässä on
jäänyt vaille huomiota, ja se on se, että nuoret
pojat, nuoret miehet ovat tässä yhteiskunnassa
se yksi väestönosa, joka näyttää pärjäävän huonommin
kuin muut. Tässä suhteessa varmasti koululaitoksessa,
opetusministeriössä mutta myös armeijassa,
joka kerää nämä nuoret miehet yhteen,
pitäisi kyllä miettiä sitä,
millä tavoin nuorten miesten ja poikien asemaa tässä suhteessa
voitaisiin parantaa ja se yhteisöllisyys ja se kaikki hyvä,
mitä täällä on nyt koetettu
tuoda esille, saataisiin nimenomaan myös sitten tähän porukkaan.
Molemmathan tekijöistä ovat olleet juuri näitä,
tai kaikki oikeastaan Myyrmannia myöten, joista on puhuttu,
nuoria miehiä.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi haluan sanoa sen, että hyvä asia
on se, että valtaosa suomalaisista lapsista ja nuorista
voi hyvin. Mutta meillä on se kasvava joukko lapsia, jotka
voivat huonosti. Ihan tärkeää on huomata
se, että emme voi sanoa näin, että pojat
voivat huonosti ja tytöt hyvin. He vaan ilmaisevat sen
vähän eri tavalla. On hyvin tärkeää,
että tämän tyyppisiä yleistyksiä ei
tehdä. On tärkeää, että koulussa
nähdään, että tytöt
ja pojat ovat erilaisia ja heitä tarvitsee kohdella tasavertaisesti
ja molempien huoliin, niin tyttöjen kuin poikienkin, ja
oireiluun pitää puuttua.
Selvä on, että koulu ottaa vastaan tämän
tilanteen, jossa yhteiskunnan monet haasteet tulevat ovista ja ikkunoista.
Mutta yksin koulu ei siihen voi vastata. Mutta kaikki toimet, mitä esimerkiksi
perusopetuksen kehittämiseksi teemme, ovat sellaisia, että ne
edistävät myöskin sitä, että koulu
edistää lasten ja nuorten terveyttä ja
hyvinvointia yhteistyössä kotien ja ympäröivän
yhteiskunnan kanssa.
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Asevelvollisuuden suorittaminen on mielestäni
osa tällaista yhteisöllisyyttä. Koko ikäluokka
kutsutaan asepalvelukseen ja noin 10 prosenttia kutsuntatilaisuudessa
vapautetaan erilaisista syistä johtuen. Nyt kesän
aikana on tullut tietoja, että varusmiespalveluksen aikana
olevat keskeyttämiset ovat kasvussa fyysisistä tai psyykkisistä tai
sopeutumattomuussyistä. Sekä kutsunnan että varusmiespalveluksen
aikaiseen tukeen panostetaan voimakkaasti ja sitten myöhemmin
kutsutaan heidät uudelleen lääkärintarkastukseen.
Mielestäni Puolustusvoimat jo nykyisellään
tekee sekä fyysisen että psyykkisen kunnon vahvistamiseksi
kaikkensa, ja meidän pitää tietysti katsoa
sitten edeltäviin ikäkausiin entistä tiiviimmin.
Silloin puhutaan tietysti kodista, koulusta, liikuntaseuroista jne.,
tämän tyyppisestä yhteistyöstä,
jota kautta tähän asiaan voidaan kiinnittää huomiota.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tuo tapahtumasarja varmasti
jää meidän kaikkien mieleen, meidän
on tietysti katsottava tulevaisuuteen ja pyrittävä meidän
yhteiskuntaamme rakentamaan paremmaksi. Tässä keskustelussakin
ovat nousseet nämä palvelut hyvin tärkeänä osana
esille. On kuitenkin merkillepantavaa, että sekä Kauhajoen
kaupungin että tämän oppilaitoksen palvelut
olivat erittäin hyvässä, poikkeuksellisen
hyvässä kunnossa. Silti näin pääsi
tapahtumaan. Haluaisin kysyä ministeri Hyssälältä:
Kun kyse useimmiten on ihmisen omasta itsestä, siitä että hän
tunnistaa itsessään sellaisia piirteitä,
jotka eivät ehkä ole normaaleja tai terveitä,
miten työterveyshuolto voisi tulevaisuudessa vastata paremmin
siihen tilanteeseen, kun ihminen ei rohkene, ei osaa, ei kehtaa
tai ei tunnista itsessään näitä piirteitä?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Työterveyshuolto kuuluu sinänsä ministeri
Risikolle, joka voi jatkaa tästä.
Minä sanon, että yhteiskunnassa suuri ongelma,
mikä nyt näittenkin nuorten miesten kohdalla on
ollut, on masennussairaus elikkä depressio. Siellä on
hyvin usein taustalla depressio, ja siihen on nyt entistä enemmän
kiinnitettävä huomiota niin työterveyshuollossa
kuin työsuojelun henkisen puolen alueellakin, mikä on
meillä nyt tapetilla erityisesti. Mehän olemme
käynnistäneet koko vaalikauden mittaisen Masto-hankkeen,
joka nimenomaan masennukseen haluaa erityisesti tarttua. Mutta työterveyshuolto
sinänsä on ministeri Risikon.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa puhemies! Pojat ja tytöt myöskin
kehittyvät eri aikaan varsinkin yläasteella ja
vielä lukiossa. Haluaisinkin kysyä:
Onko nyt aivan mahdotonta palata takaisin edes osittain aikaan,
jolloin meillä olisi mahdollisuus saada kiinteäluokkaiset
lukiot niin, että meillä olisi nuorilla siinä vaiheessa,
kun he vertaistukea ja ystäviä tarvitsevat, kiinteä,
turvallinen ystävyysverkko tukenaan ja mahdollisesti jopa
ystäviä muuttamaan pois lukioiästä jatko-opintoihin
niin, ettei tarvitsisi muuttaa vielä jatko-opiskelemaan
vieraaseen kaupunkiin entistä yksinäisempänä?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kun puhumme lasten ja nuorten pahoinvoinnista,
puhumme kyllä hyvin syvällisistä asioista.
Monet asiat vaikuttavat siihen. Haluan kyllä tässä korostaa
sitä, että aivan ensisijaisia toimia ovat juuri
ne, että tuemme vanhemmuutta, sitä että vanhemmilla
on aikaa lapsille, että kaikin tavoin saamme lasten lähelle
tuttuja aikuisia. Myöskin ystävät ja
toverit ovat tärkeitä. Sen takia monin tavoin
omalta osaltani olen kannustanut niitä toimia, joita koulussa
voidaan tehdä, jotta siellä lisättäisiin
yhteisöllisyyttä.
Lukiokysymys ei tässä asiassa ole varmasti
aivan ensisijainen, mutta kaikin tavoin me kehitämme lukioiden
työtä. Meillä on Lukiolaisten liitto
ja opettajat mukana. Työryhmässä katsomme,
miten saamme toimia lukioihin, että siellä olisi
yhteisöllisyyttä, oppilaanohjausta. Mutta tietysti
lailla me emme ystäviä saa, ja sen takia ne toimet,
joita me teemme kouluissa kiusaamisen kitkemiseksi, että kouluissa
olisi nollatoleranssi, ovat ehkä kaikkein tärkeimpiä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tuohon aselakiasiaan:
Olen samaa mieltä kuin ed. Nepponen siitä, että räiskintäkäsiaseita
ei sallita lainkaan, ei hankintalupia eikä hallussapitolupia,
ja sillä siisti.
Mutta, arvoisa puhemies, hallitukselle kysymys eräästä käytännöstä yleisen
turvallisuuden perusteella. 1980-luvulla Euroopassa oli valtioita,
joissa oli ampumaurheilun kohdalla sellainen sääntö,
että ampumaurheilussa käytettyä, ampumaradalla
käytettyä, asetta ei saanut viedä pois lainkaan
sieltä ampumarata-alueelta, jolloinka siis niin kuin kulttuurisesti
koulutettiin jo ihmiset siihen, että nämä eivät
ole räiskintää varten, tämä on
hallittua toimintaa niille, jotka sitä haluavat harrastaa.
Herättikö tämä ministeri
Holmlundissa mitään ajatuksia, kun mietitte aselakiasioita
tulevaisuudessa?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Paljon on esitetty ajatuksia siitä,
että ampumaradoilla voitaisiin säilyttää ampuma-aseita.
Kuitenkin lähtökohta meillä Suomessa
on se, että meillä on yhden käden sormilla
laskettavissa sellaiset ampumaradat, joilla käytännössä voitaisiin
turvallisesti säilyttää aseita tällä hetkellä.
Tavattoman suuri määrä ratoja on syrjäisissä paikoissa,
ja lähestulkoonkaan kaikissa se ei ole ollenkaan mahdollista.
Tietysti tässä yhteydessä pitää arvioida
myös se, onko ylipäätään
turvallista, että yhdessä paikassa säilytetään
suurta määrää aseita, se on
valitettavasti helposti eräänlainen tavaratalo
rikolliselle toiminnalle, jolloin tiedetään, minne
kannattaa murtautua. Nämä kaikki ovat asioita,
jotka pitää arvioida erikseen, mutta se ei ole
kovin yksiselitteinen kysymys. Tällä hetkellä on
lähdetty siitä, että kotona, missä on
tarkkaan säädellyt olosuhteet sille, miten ampuma-aseita
säilytetään, säilytyspaikka
olisi kaikkein turvallisin, mutta toki tätäkin
vaihtoehtoa tullaan varmasti pohtimaan.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ministeri Holmlund on varmasti oikeassa, että kyse on
käsiaseista, mutta kyse ei ole vain käsiaseiden lupaehtojen
kiristämisestä vaan myös säilytyksestä,
ja mielestäni hallituksen on nimenomaan tähän
säilytykseen kiinnitettävä huomiota.
Terveen järjen käyttö ei ole poissuljettua.
Aseita voidaan tietenkin säilyttää paitsi
etäisillä ampumaradoilla myös jossakin
muualla. Nyt kuitenkin tilanne näyttää olevan
se, että on ikään kuin osa väkivaltakulttuuria,
että esimerkiksi viikonloppuisin nuoret miehet kulkevat
kaupungilla ase mukana, käsiase mukana. Ja nyt on kyse
siitä, miten nämä käsiaseet
saadaan pois kuljeksimasta. Ne ovat useimmiten laillisia aseita.
Tiedän, että poliisikin pelkää tätä tilannetta.
Eli kyse on silloin siitä, miten me saamme nämä aseet
pois kaupungilta sellaiseen säilytykseen, ettei niitä esimerkiksi
hetken mielijohteesta tai raivostumisen tai suuttumuksen tuloksena
voida yhtäkkiä ottaa käyttöön.
Silloin pitää löytää (Puhemies: Minuutti
on nyt kulunut!) joku sellainen paikka, missä niitä säilytetään,
joka on turvallinen.
Täytyy sanoa, että hallituksen kiireet ovat
kyllä hitaita. Me saimme pakkotyölain aikaan yhdessä viikossa,
nyt me odotamme lakia ensi kevääksi.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso on tässä aivan
oikeassa, eli se, että nuoret kantavat mukanaan aseita
kaupungilla ja eri olosuhteissa, on erityisen huolestuttavaa. Tämän
pitää olla meille kaikille, myös poliisille,
huolestuttava kysymys.
Toinen kysymys on se, mitä käytännössä voidaan
tehdä. Tällä hetkellähän
meillä on poikkihallinnollinen sisäisen turvallisuuden
ohjelma, ja meillä on siihen valittuna myös ministeriryhmä, joka
seuraa tämän toimeenpanoa. Tämän
ohjelman yhtenä toimenpiteenä on kartoittaa se,
millaisia aseita nuoret mukanaan kantavat, sekä teräaseiden
että myös ampuma-aseiden osalta. Uskon, että siitä saamme
paitsi tietoa myös ehkä käytännön
toimenpiteitä, miten voidaan tähän kokonaisuuteen
puuttua.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Holmlund jätti vastaamatta
ed. Hautalan kysymykseen.
Pitääkö paikkansa, että poliisi
olisi ensi viikolla Lahden asemessuilla myymässä takavarikoituja
käsiaseita? Jos pitää, salliiko hallitus
tämän?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Minun tietooni ei ole tullut, onko poliisi
siellä kahden viikon kuluttua, mutta aina, kun poliisi
myy aseita huutokaupalla, se tapahtuu täysin lain mukaisesti
ja pykälän mukaisesti, eli siinä ei ole
mitään epäselvää. Poliisi noudattaa
tässä ehdottomasti lakia, ja se on aivan ehdoton
edellytys. (Ed. Laakso: Aiotteko estää sen?) — Kun
asiassa on lain mukaan edetty, niin en näe syytä siihen,
miksi ministeri sen estäisi.