1) Hallituksen esitys laeiksi oikeudenkäymiskaaren ja
oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain muuttamisesta
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys oikeudenkäymiskaaren
ja oikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain
muuttamisesta on mielestäni kannatettava. Uskon, että lakimuutos
toteutuessaan lisää järjestelmän
joustavuutta ja kustannustehokkuutta ja vastaa vanhaa käytäntöä paremmin
nykypäivän vaatimuksia.
Tiedoksiantojen tehostaminen oikeudenkäynneissä on
tärkeä tavoite, jota puhelintiedoksiantojen ja
muiden sähköisten viestintämenetelmien,
kuten sähköpostin käytön, lisääminen
hyvin palvelee. Etenkin riidattomissa velkomisasioissa, jotka viime
vuosina ovat lisääntyneet ja varmaan nyt laman
aikana lisääntyvät entisestään, olisi
perusteltua siirtyä pääosin puhelintiedoksiantoihin.
Haastemiehen käyttö on monissa tapauksissa tarpeetonta,
ja sen kustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin muiden tiedoksiantotapojen.
Lainmuutos on kuitenkin toteutettava siten, ettei asianosaisten
oikeusturva missään olosuhteissa vaarannu. Vaikeimmat
tapaukset on jatkossakin syytä jättää haastemiehen
ja poliisin tehtäväksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Ruohonen-Lerner totesi, tämä hallituksen
esitys varmasti on kannatettava. Täytyy todeta, että käytännön
elämässä joskus todella tuntuu turhauttavalta,
kun on seurannut, millä tavalla haastemiehet joutuvat siviilijutuissa
suorittamaan haasteenantotehtävää.
Mutta sen haluan vaan tuoda esiin nimenomaan tässä,
että oikeusturvaan pitää kiinnittää todellista
huomiota ja kantaa siitä huolta valiokunnassa, kun erityisesti
tätä puhelintiedoksiantoa käsitellään,
eli siihen, mikä on tilanne, jos kuitenkin tämä henkilö,
jolle asia on puhelimitse tiedoksi annettu, kiistääkin
sen, vaikka täällä pykälässä on
todettu se, että asiakirja on lähetettävä sen
jälkeen haastettavalle tiedoksi. Lähinnä tämä oikeusturva-asia
minun mielestäni on erittäin tärkeä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitos jo käytetyistä puheenvuoroista!
Todellakin tällä hallituksen esityksellä haetaan
tehoa ja järkeä tiedoksiantamisprosesseihin ja
haetaan keinoja, joilla tiedoksiannot tapahtuisivat nykyistä nopeammin
mutta myös tavalla, joka vie vähemmän
veronmaksajien rahaa ja oikeuslaitoksen resursseja. Näin
vapautuu myös muun muassa haastemiesten kallista aikaa
niihin todella vaikeisiin ja tärkeisiin asioihin, joissa
heidän ammattitaitoaan tarvitaan.
Ed. Vistbacka puhui viisaasti myös tästä oikeusturva-asiasta,
ja se on se asia, mitä tietysti valmistelussa oikeusministeriössäkin
on paljon mietitty. Valiokuntakäsittelystä toivon,
että sekä lakivaliokunta että tarpeiden
mukaan perustuslakivaliokunta katsovat, olemmeko me kääntäneet kaikki
kivet ja pysyneet oikeassa kohdassa rajaa siltä osin, että tehokkuus
lisääntyy ja tosiasiassa myös oikeusturva
lisääntyy, koska tosiasiassa tuomioistuinlaitos
toimii tehokkaammin tästä eteenpäin,
resurssit ovat oikeassa kohdassa.
Kun me mietimme oikeusturvaa, niin täytyy muistaa myös,
että Suomen oikeuslaitoksen suurin oikeusturvaongelma on
tietyissä rikosjutuissa liian pitkät oikeudenkäynnit.
Silloin täytyy osata punnita se resurssinkäyttö,
että käytetään oikeissa paikoissa
rahaa, että joissakin asioissa etsitään
näitä moderneja, uusia tapoja tehdä asioita
joustavammin ja uudella tavalla. Oikeusturva ei aina tarkoita sitä,
että pitää tehdä prikulleen sillä tavalla
kuin on tehty 1950-luvulla. Tämmöisiä tulkintoja
välillä nähdään, että se
on oikeusturvaa, että mitään ei muuteta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tuosta, mitä ministeri Brax sanoi,
totean, että kaiken kaikkiaan hallituksen linjauksissa
on ollut se ongelma, että siellä on tuottavuusohjelmaa noudatettu.
Se on vaikuttanut sekä hallinto-oikeuksien että myös
muun oikeuslaitoksen toimintaan ja laajemmin koko valtiovallan toimiin
hidastavasti ja heikentävästi. Varmasti tuota
tuottavuusohjelmaa pitäisi entisestään
vielä tarkistaa, niin kuin ministeri Brax on aikaisemmin
todennut, että osin sitä on tehtykin, mutta vielä enemmän
tarkkuutta ja vähentäen sen vaikutusta.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on ongelma, johon
on kiinnitetty monella taholla huomiota. Tässä pieni
parannus tulee, mutta todellakin toivotaan sitä, että meillä koko oikeudenkäyntien
kestoaika lyhenisi nykyisestä huomattavasti, että voitaisiin
laajentaa erilaisia prosesseja, joilla sitten voidaan edistää sitä,
että todella ihmiset saavat oikeuden riittävän
ajoissa. Tämä ei tähän kuulu,
mutta esimerkiksi lasta koskevissa oikeudenkäynneissä tulisi
huomattavasti nopeuttaa käsittelyaikoja. Yleisestikin usko suomalaiseen
yhteiskuntaan tämmöisenä oikeusvaltiona
on uhattuna silloin, kun näin pitkiä oikeuden
käsittelyaikoja on kuin nyt on vallinnut.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri poistui, mutta ihan lyhyesti
vaan oma käsitykseni. Nimenomaan rikosten käsittelyn
jouduttamiseksi olisi tärkeätä se, että määrätyissä tilanteissa,
joissa on sellainen vastaaja, jota mahdollisesti ei heti saada haastettua,
olisi pyrittävä siihen, niin kuin aikaisemmin
ainakin oli, että kun esitutkinta saadaan mahdollisesti päätettyä ja
vastaaja on paikalla, niin silloin voitaisiin haastaa suoraan ja
määrätä se päivä.
Mutta nyt on se ongelma, mihin ed. Vuolanne osittain viittasi, että kun
on jutturuuhkaa, niin käräjäoikeuksista
ei saa edes sitä päivää silloin
heti, ja se vaikeuttaa sitä tilannetta ja kokonaisuutena pitkittää juttujen
käsittelyä, varsinkin jos ei vastaajaa saada haastettua.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Monet ministerit ja hallitus kokonaisuudessaan
ovat olleet huolestuneita Suomi-brändistä. Sen
parantamiseksi on perustettu kokonainen työryhmä, joka
on saanut laajalti julkisuutta. Yksi Suomen kuvaa heikentävistä seikoista
on se, että Suomelle langetetaan jatkuvasti tuomioita Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimessa sen takia, että oikeudenkäyntien
käsittelyajat ovat liian pitkiä. Tavan takaa tulee
langettavia päätöksiä, joissa
Suomen valtio tuomitaan siitä, että itse asiassa
valtio on rikkonut yksityisten kansalaistensa ihmisoikeuksia sen
takia, että oikeudenkäynnit ovat pitkittyneet
jopa kuusi—seitsemänvuotisiksi ennen päätöstä.
Tämä kysymys olisi hoidettavissa lisäämällä resursseja,
mutta mitään ei näytä tapahtuvan.
Tämä meno jatkuu vuodesta toiseen, ja tuntuu oudolta,
että Suomi-kuvasta huolestunut hallitus ei pane tikkua
ristiin resurssien lisäämiseksi, jotta käsittelyajat
supistuisivat nykyisestä olennaisesti.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laakso totesi tuossa, että nämä Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimesta tulleet tuomiot liittyvät siihen,
että asioiden käsittely ei ole ollut riittävän
nopeaa. Tämä hallituksen esitys puuttuu juuri
tuohon epäkohtaan. Juuri tuolla tavoin tämä hallituksen
esitys nopeuttaa tätä, koska suurin syy, minkä takia
oikeudenkäyntejä lykätään
eteenpäin, on se, että kaikkia asian, prosessin,
osapuolia ei pystytä haastamaan, koska heitä ei
löydetä. Juuri tämä on nyt vastaus
siihen ed. Laakson esittämään kritiikkiin siitä,
miksi nämä oikeudenkäynnit pidentyvät.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Hakola totesi, tämä on
yksi konkreettinen osoitus siitä, että tuohon
ed. Laakson esille nostamaan ongelmaan on puututtu tämän hallituksen
toimesta — tuo oli se, mitä ed. Hakola totesi.
Mutta näitä muita keinoja, joita nyt on otettu
käyttöön, on muun muassa parhaillaan
käsittelyssä oleva hovioikeusmenettelyn uudistaminen
ja valituslupajärjestelmän käyttöönotto. Toinen
merkittävä seikka on syyttäjän
ja poliisin yhteistyön lisääminen. Myös
käräjäoikeusuudistuksella on suuri vaikutus
siihen, että käräjäoikeudet
voivat erikoistua ja siten tuottaa hyviä tuomioita, oikeusvarmoja
tuomioita, nopeammin. Myös lautamiesjärjestelmän
uudistaminen kohdentaa resursseja nimenomaan sinne oikeaan päähän,
ja tuomiot ovat oikeusvarmempia ja nopeampia.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni käsillä oleva
hallituksen esitys on aivan oikean suuntainen. Jollain tavalla välillä pohdituttaa
se, että meillä teknologia on tuonut valtavan
määrän uusia mahdollisuuksia toimittaa
tietoja, toimia eri tavalla, ja tässä kohdin on aivan
loistava esimerkki siitä, että aina ei tarvita henkilökohtaista
vientiä, vaan se tieto voidaan myös toimittaa
puhelimitse. Tässä kohdin me voimme sitten kohdistaa
niitä resursseja sinne oikeudenkäynteihin ja tuomariresursseihin,
joissa erityisesti tarvitsemme lisää resursointia.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Laakson esille tuoma ongelma ei koske
pelkästään ihmisoikeustuomioistuimen
tuomioita siitä, että oikeudenkäynnit
viipyvät. Vielä suurempi ongelma tulee siitä,
että koko järjestelmä ihmisoikeustuomioistuimineen
ei toimi, sillä kun sieltä tulee tuomio, niin
meidän oikeuslaitoksemme kieltäytyy perumasta
sitä tuomiota, jonka suomalainen oikeuslaitos on antanut
ja jonka Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on todennut vääräksi.
Joillakin konstein tällainen seikka kyllä pitäisi
meidän järjestelmässämme pystyä oikaisemaan.
Se ei tule oikaistuksi tällä lakiesityksellä,
joka nyt on käsiteltävänä. Halusin
käyttää vain tästä puheenvuoron,
että oikeusministeriön pitäisi tähän
asiaan kyllä vähän enemmän panostaa.
Jos Euroopan ihmisoikeustuomioistuin esimerkiksi sananvapaustuomiossa
toteaa, että suomalainen oikeuslaitos on väärin
tuominnut, niin se tuomio pitäisi purkaa täällä suomalaisessa
oikeuslaitoksessa. Nyt niin ei tehdä.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys todellakin tulee
tarpeeseen ja lähtee niistä käytännön
tarpeista, kun epäkohtia on havaittu. Tämä esitys
on myös hyvä osoitus siitä, miten oikeusministeriöllä on
nyt hyvä tahto uudistaa ja yksinkertaistaa, tehdä toimenpiteitä ja
käytäntöjä tarkoituksenmukaiseksi
yhteiskunnassamme nykyaikaisten toimintatapojen myötä.
Se, mihin oikeastaan haluaisin kiinnittää huomiota,
on tämä lupaus näistä taloudellisista
vaikutuksista. Täällä esityksessä todetaan,
että vapautuvia resursseja tulisi suunnata jatkossa vaikeiden
tiedoksiantotehtävien hoitamiseen ruuhkaisissa käräjäoikeuksissa.
Tuntien tilanteen käräjäoikeuksissa pidän
tätä erittäin tärkeänä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! On ilahduttavaa huomata, että olen
täysin samoilla linjoilla kuin ed. Jaakko Laakso ja ed.
Tuulikki Ukkola, ehkä jossakin näiden ääripäitten
välissä, mutta molemmissa puheenvuoroissa tuotiin
todella tärkeä asia esille. Tämä on
perustuslakivaliokunnassa meillä ollut paljon esillä,
että nämä meidän oikeudensuoja-aikamme
ovat todella Euroopan oikeusperiaatteitten valossa niiden vastaisia
ja tämä ei voi olla oikea tilanne. Me ihan turhaan
Euroopan erilaisissa foorumeissa ylpeilemme sillä, että me
hoidamme asiamme hyvin. Ehkä me hoidammekin joitain byrokraattisia
asioita huomattavasti tehokkaammin kuin monet muut EU-maat, mutta
kansalaisten oikeusturvan osalta me olemme hoitaneet asiat huonommin.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on äärettömän
tervetullut lakialoite hallituksen puolelta. Tällä nopeutetaan
prosessien alkua mutta ei varsinaista prosessia. Sekään,
että näitä haastettuja ei saada kiinni,
ei ole kaikista kalleinta meidän oikeusprosessissamme,
vaan kaikista kalleinta on se, että he eivät tule
vastaamaan käräjäoikeuksiin teoistaan,
ennen kaikkea syytetyt, joskus myöskin asianomistajat ja
todistajat. On paljon ollut semmoisiakin tapauksia, että kun
on haastettu oikeuteen ja sinne on tullut todistajia jopa ulkomailta,
jopa USA:sta saakka, ja sitten kun vastaaja ei ilmestykään
paikalle, niin tällaiset joudutaan uusimaan. Tällaisia
istuntoja joudutaan uusimaan jatkuvasti, satoja — ellei
tuhansia — kertoja vuodessa. Se on kaikista kalleinta Suomen
oikeuslaitoksessa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Olen parinkymmenen vuoden ajan joutunut tutustumaan
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toimintaan. Se on ainutlaatuinen
tuomioistuin, sillä se on juuri se, mihin suomalaiset voivat
kääntyä sen jälkeen, kun kaikki
instanssit on käyty Suomessa lävitse. Kansankielessähän
tämä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin elää EU:n
tuomioistuimena, vaikka sillä ei ole mitään
tekemistä EU:n kanssa. "Käännyn EU:n
puoleen saadakseni oikeutta", sanovat monet tuolla turuilla ja toreilla.
Mutta joka tapauksessa tämä on ainoa tuomioistuin,
joka voi tehdä toisenlaisia päätöksiä kuin suomalaiset
tuomioistuimet ovat tehneet, ja se on se viimeinen instanssi, johon
suomalaiset voivat kääntyä. Sen takia
on tietenkin tärkeää, että ne päätökset,
joita Euroopan ihmisoikeustuomioistuin tekee, otetaan vakavissaan
Suomessa ja lainsäädäntöä tarkistetaan
sen mukaisesti kuin langettavia tuomioita tulee.
Suurin ongelma, kuten jo aikaisemmin totesin, on resurssipula.
Tämä lakiesitys, jota me nyt käsittelemme,
vaikka se nopeuttaakin jonkin verran nimenomaan käsittelyä ennen
prosessia, ei ratkaise kuitenkaan tätä resurssipulakysymystä. Siihen
meidän on paneuduttava, sillä tavan takaa tulee — tämänkin
kuukauden aikana on taas tullut — langettavia päätöksiä Suomelle,
ja Suomella on, mitä tulee oikeudenkäyntien käsittelyaikojen
pituuksiin, huono maine Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen piirissä.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys, joka tässä on
nyt käsittelyssä, on erittäin odotettu
ja toivottu, jotta voidaan menettelyjä nopeuttaa.
Olen saanut aivan viime aikoina palautetta oikeudenkäynteihin
liittyen siitä, että kun myönnetään
valtion varoista korvaus oikeudenkäynnistä, niin
sitä käyttävät monta kertaa
henkilöt, jotka itse syyllistyvät rikkomuksiin,
ovat varattomia ja toistamiseen syyllistyvät, mikä myöskin venyttää oikeudenkäyttöä,
ja että se, että syyllistymällä rikkomuksiin
saa sitten kuitenkin valtion varoista maksuttoman oikeudenkäynnin,
ei ole oikeudenmukaista. Monet joutuvat jättämään
oikeudenkäynnit väliin, kun ei ole itsellä varoja
ottaa omia oikeuksiaan esille oikeudessa. Tähän
pitäisi puuttua ja säätää jonkinnäköinen laki
siitä, että vain kerran voi saada korvauksen silloin,
kun on tällaisista hämärämiehistä tai -naisista
kysymys.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tervetullut hallituksen
lakiesitys ja varmaan selkeyttää asioita ja, voisiko
sanoa, Suomen imagoa parantaa. Toivottavasti näin tapahtuu.
Ihmisoikeusasiamiehelle tulee valituksia, mutta myös EU:n
oikeusasiamiehelle. Entistä enemmän suomalaiset
kokevat, että kotimaassa ei saa oikeutta erilaisissa asioissa,
ja sitten valitetaan EU:hun. Sieltä on tullut myönteisiäkin
päätöksiä, ja hyvä,
että on tämmöinen mahdollisuus. Käytetään
EU:ta hyväksi tässäkin asiassa, ja ihmiset
kokevat myönteisenä EU:n sitten.
Keskustelu päättyi.