Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eräs aivan ratkaiseva asia
yrityksen, myös valtion omistaman yrityksen, menestyksessä on
johtamisen osaaminen. Lähes monopolitilanteessa toimivissa
valtionyhtiöissä osaamista ei voida kiitellä.
Yhtiöt ovat tehneet tappiota ja paikanneet johdon virheitä ylisuurilla
hinnankorotuksilla ja rajulla saneerauksella. Valtio omistajana
on sallinut kaiken aikaa jättipalkat ja -palkkiot usein poliittisin
ansioin valituille johtajille. Ei ole oikein, että talousvaikeuksissa
oleva valtionyhtiö maksaa lähes miljoonaluokan
vuosipalkkaa johdolle, jonka pätevyyttä voidaan
oikeutetusti epäillä. Liian usein tämä niin
sanottu osaaminen on perustunut työntekijöiden
massairtisanomisen toteuttamiseen, kuten aivan tuore suunnitelma
Kemijoki Oy:n yt-neuvottelujen aloittamisesta osoittaa.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: jos yrityksen kehittäminen
ja tuloksen tekeminen tapahtuvat pääasiassa irtisanomalla
ihmisiä, niin voiko se olla syy kannusteiden maksamiseen
ja ylisuuriin palkkoihin, ja miten hallitus aikoo puuttua tällaiseen
toimintaan muutenkin kuin eilisen keskustelun johdosta tehdyn kannanoton
mukaan?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Eilen jo sanoin täällä salissa,
kun keskusteltiin tarkastusvaliokunnan valtio-omisteisten yhtiöiden
johdon palkitsemista koskevan mietinnön yhteydessä,
että milloin tahansa eduskunta haluaa, olen valmis käymään
esimerkiksi ajankohtaiskeskustelun valtio-omistuksesta ja omistusohjauksesta
yleisesti. Kahdessa minuutissa on hyvin vaikea vastata kaikkiin
edustajan tekemiin kysymyksiin, mutta parhaani mukaan yritän.
Siis nykyisessä palkitsemisohjeessa, jonka hallitus
hyväksyi vuosi sitten, eksplisiittisesti todetaan, että irtisanomisten
ei tule kannustaa mihinkään ylimääräisiin
palkkioihin. Tämä on semmoinen linjaus, jota hallitus
valvoo, ja omistajaohjauksessa tätä noudatetaan.
Edustaja otti puheeksi myös tämän
Kemijoki Oy:n sopeuttamisen siihen tilanteeseen, että käytännössä Kemijoki
Oy:n uuden vesivoiman rakentaminen on tullut tiensä päähän.
Myöskin hallitusohjelma on tämän kanssa
sopusoinnussa. Nyt sitten Kemijoki Oy on sopeuttanut omaa toimintaansa
ja henkilöstöänsä tähän
tilanteeseen, ja olen täysin tietoinen siitä,
että siellä tullaan kahden vuoden aikana käymään
nämä yt-neuvottelut ja niistä seuraavat
ratkaisut. Luonnollisesti seuraamme ja edellytämme sitä,
että nämä neuvottelut tapahtuvat parhaassa
mahdollisessa ilmapiirissä. Tilannehan on se, että 185
työntekijästä suurin osa joko jää (Puhemies
koputtaa) yhtiöön tai sitten heille järjestetään
työpaikka yhtiöistä, jotka tulevat käyttämään
Kemijoki Oy:n palveluja.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jätin juhannuksen jälkeen
omistajaohjausministeri Heidi Hautalan vastattavaksi kirjallisen
kysymyksen liittyen keväisessä Ylen Ulkolinja-ohjelmassa
esitettyihin väitteisiin Stora Enson kirjanpidon vääristelystä.
Stora Enson konsepti oli ohjelmassa esitetyn mukaan vääristellä kirjanpitoaan
ja tilinpäätöksiään
kirjaamattomilla todellisilla arvonalennuksilla useina vuosina.
Arvonalennukset syntyivät epäonnistuneista liiketoimintakaupoista.
Yksi niistä oli ainakin Amerikan-kauppa, josta syntyi huomattava
tappio. Ohjelman lopussa kävi ilmi, että epäonnistuneita kauppoja
oli muitakin.
Ministeri Hautala, te vastasitte muun muassa näin:
"Asiasta uudelleen virinneen keskustelun vuoksi näen tärkeäksi,
että nämä tapahtumat ja vaiheet kerrataan
ja että teeman käsittelyä voidaan jatkaa
mahdollisimman avoimena." Kysyn teiltä, ministeri Hautala:
miten aiotte jatkaa teeman käsittelyä ja tapahtumien
tutkimista?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tässä tosiaan puhutaan
siitä, että Stora Enso, joka on yksi Solidiumin
salkkuyhtiöistä, on tehnyt takavuosina epäonnistuneita
kauppoja Amerikan mantereella, ja kyse on sitten näiden
toimintojen alaskirjauksesta. Olen vastannut edustaja Lindströmille,
että tämä asia on pariinkin kertaan tutkittu
Finanssivalvonnan toimesta, ja valtion tietysti täytyy
luottaa siihen, että toimivaltainen viranomainen tekee
työnsä hyvin. Tiedän myös, että korkeimmassa
hallinto-oikeudessa on ollut asianosaisen vaatimus saada nähdäkseen
tämä Finanssivalvonnan raportti, mutta korkein
hallinto-oikeus on tehnyt mielestäni lainvoimaisen ratkaisun
tähän mennessä siitä, että se
ei ole julkinen. Mutta pidän tärkeänä sitä,
että jos tulee uusia tietoja siitä, että tässä on
rikottu Suomen lainsäädäntöä,
esimerkiksi kirjanpitolakia, niin totta kai sitten on selvä,
että se johtaa uusiin toimenpiteisiin, mutta tähän
mennessä olemme sitä mieltä, että Finanssivalvonta
on tehnyt työnsä ja tutkinut tämän
asian. Myöskin yhtiön hallitus on tämän
asian selvityttänyt.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen kesän aikana tutustunut
Hanna Kuuselan ja Matti Ylösen kirjaan "Konsulttidemokratia — Miten
valtiosta tehdään tyhmä ja tehoton".
Tässä kirjassa on lukuisia esimerkkejä siitä,
kuinka julkisella sektorilla tuhlataan monissa epäonnistuneissa
hankkeissa. Esimerkiksi sähköinen resepti ja potilastietojärjestelmä söivät
rahaa mutta eivät koskaan tuottaneet mitään. Rahoille
ei saada vastiketta eikä lakeja noudateta. Internetistä löytyy
jopa Facebookista sivusto, jossa kuvataan julkisten it-hankintojen
ongelmia. Tietotekniikkaan keskittyvällä foorumilla keskustellaan
vilkkaasti aiheesta "Julkisen sektorin hankintojen parhaat veijaritarinat
(eli kuka varasti veroeurosi)".
Valtion tuottavuusohjelman takia on henkilökuntamääriä vähennetty
ja siirrytty ostopalvelusopimuksiin viimeisten 20 vuoden
aikana, ja se on johtanut siihen, että osaaminen on paljolti
kadonnut (Puhemies koputtaa) julkiselta sektorilta. Kysynkin, onko
asianomainen ministeri tietoinen tästä tilanteesta,
mihinkä julkisella sektorilla on ajauduttu viimeisten vuosikymmenten
aikana.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Valtionhallinnolle on erittäin tärkeää,
että kun meillä työikäinen työvoima
jatkossa on niukempi, niin pystymme rekrytoimaan osaavia asiantuntijoita
valtionhallintoon ja pyrimme olemaan kilpailukykyinen työnantaja
myös tässä mielessä. Valtionhallinnossa on
kiinnitetty paljon huomiota siihen, että osaamisen taso
muun muassa hankinnoissa olisi mahdollisimman korkealla tasolla,
mutta kuitenkin tietyillä puitesopimuksilla voitaisiin
päästä siihen, että aivan kaikkein
pienimmissä hankinnoissa ei aina tarvitsisi tehdä alusta
saakka suuria kilpailutuksia. Ministeriöiden osalta pohditaan
juuri sitä, tulisiko kaikkien ministeriöiden hankintaosaamista
entistä vahvemmin tuoda yhteen samoin kuin tiettyjä muita
hallintoon ja tukipalveluihin liittyviä tehtäviä.
Näiden tietojärjestelmähankintojen osalta,
joihin edustaja viittasi, on totta, että julkisuudessa
esitetään hyvin paljon kritiikkiä näihin
ja siellä on epäonnistumisia tapahtunut, mutta
on hyvä huomata, että pääosa tietojärjestelmähankinnoista
on onnistunut hyvin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministerin vastaus tähän
palkitsemiskysymykseen oli ihan oikeansuuntainen. Nyt kuitenkin
kysyisin, kun olot ovat mitä ovat, kun on tehty tupo, minkälainen
on vastuullinen tupo: onko hallituksen piirissä ajateltu,
että valtio omistajaohjauksessa tarkentaisi palkitsemisohjeistoa
tavalla, joka tapa merkitsee sitä, että ainakin
valtionyhtiöissä johdon ansioita vedettäisiin
alas tavalla, joka tekee moraalisesti hyväksyttäväksi laajemminkin
ne linjaukset, mitä tällä tupo-kentällä on
nyt tehty?
Toinen kysymys liittyy nyt sitten siihen, kun Kemijoessa on
tehty tunnettuja ratkaisuja, Finnairissa on tehty tunnettuja ratkaisuja
ja niin poispäin, yhtiöissä, joissa valtiolla
on strategista omistusta. Nyt kysymys kuuluu: Miksi esimerkiksi
valtio aikoo todella ajaa Kemijoen, jonka hallussa on vesiosaaminen
Suomessa, alas tähän tapaan kuin nyt? Onko se
vain sillä perusteella, että ministeriö on
halunnut kerta kaikkiaan varmistaa, että Kemijokea ei koskaan
rakennettaisi? Tällaisen päätöksen
tausta, jos se on totta, on kyllä kyseenalainen tausta.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Minä olen erittäin iloinen
edustaja Pekkarisen kysymyksestä, koska hän jos
kuka tuntee tässä salissa omistajaohjauksen erittäin hyvin
yhtenä edeltäjistäni.
Ensinnäkin tämä palkitsemisohje:
Minulla on ilo kertoa, että tämän uuden
palkitsemisohjeen, joka on ollut voimassa vuoden, koko henki on
se, että vain aivan erinomaisesta tuloksesta voi saada
maksimipalkkiot, ja siinä korostetaan nimenomaan kohtuullisuutta
ja pitkäjänteisyyttä. Nyt on tietysti
kyse sitten siitä, keillä on vastuu tämän
toimeenpanemisesta, ja siinä me olemme vastuuttaneet erittäin
voimakkaasti yhtiöiden hallitukset. Ja sinne on aika suoraan
kirjoitettu se, että jos hallitus ei huolehdi vastuustaan
tämän ohjeen toimeenpanossa, niin se on pian entinen
hallitus, sikäli kuin valtiolla on siihen vaikutusvaltaa.
Sitten kysymys Kemijoki Oy:stä: Minä ymmärrän
erittäin hyvin tämän huolen Lapissa siitä, että Lapin
työpaikat vähenevät. Nyt minä kuitenkin
haluaisin verrata siihen, että jos Kemijoki Oy:stä ollaan
vähentämässä 50—60
työpaikkaa, niin jo tällä hetkellä Lapissa
matkailu työllistää pysyvästi
5 000 ihmistä ja väliaikaisesti kausityöntekijöitä (Puhemies
koputtaa) vielä paljon enemmän. Eli meidän
täytyy löytää uusia tapoja (Puhemies
koputtaa) myös tukea Lapin kehitystä. Kyse ei
ole yhtiön eikä vesivoiman alasajosta, mutta niin
kuin hallitusohjelmassa todetaan, niin nyt vesivoimassa keskitytään
olemassa olevan vesivoiman käytön tehostamiseen.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Vaikka Talvivaaran kaivososakeyhtiö ei
olekaan suoranaisesti valtionyhtiö, valtio on kuitenkin
siinä Solidiumin kautta tällä hetkellä suurimpana
yksittäisenä omistajana. Nyt Talvivaaran kaivososakeyhtiöllä on
suunnitelmat jatkossa laskea jätevetensä purkuputkea
pitkin jopa suoraan Oulujärveen. Oletteko te siellä valtioneuvoston
ja hallituksen piirissä, ministerit, miettineet tätä asiaa? Aiotteko
puuttua tähän tilanteeseen millään
tavalla vai annatteko vain mennä, kun on alamaata? (Pertti
Virtanen: Palkita johdon!)
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Minä olen erittäin iloinen
siitä, että edustaja Kettunen seuraa niin tarkkaan
Talvivaara-yhtiön tilannetta.
Kukaan ei voi kieltää sitä, etteikö siellä olisi erittäin
vakava ympäristökatastrofi, ja nyt varmasti sekä säätelyviranomaisten,
siis ympäristöviranomaisten, että valtion
välillisenä suurena omistajana Solidiumin kautta
suurin intressi on, että nämä asiat pystytään
korjaamaan. Tässä ei suinkaan olla mitenkään
leväperäisiä sen suhteen, mutta tietysti
päävastuu siinä, mitä kaikkea yhtiö saa
tehdä, on ympäristöviranomaisilla, ja tästä varmasti
ympäristöministeri Niinistö mielellään
kertoisi teille sitten lisää. Minkäänlaista tämmöistä ajatusta
siitä, että yhtiö tai omistaja kannustaisi
toimimaan leväperäisesti ympäristön
suhteen, ei ole, vaan päinvastoin me kannamme joka päivä huolta
siitä, miten saamme yhtiön tämän
akuutin tilanteen huolehdittua niin, ettei sinne alamaille mene
vettä tarkoituksetta, ja sitten siitä, miten tämä toiminta
saadaan ylipäätänsä pysyvästi
kuntoon. Siinä on erittäin paljon haastetta. (Pentti
Kettunen: Jäämme odottamaan pikaisia toimia!)
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tähän
samaan kysymykseen, mikä oli jo kahdessa puheenvuorossa,
eli Kemijoki Oy:hyn. Myöskin itse pidän vähän
huolestuttavana sitä, jos suomalainen vesienergiaosaaminen
häipyy tätä myöten, ja siitä olisin
vielä kysynyt myöskin ministerin mielipidettä.
Itse olen mukana Kemijoen hallintoneuvoston jäsenenä,
ja siellä on myöskin ollut aika paljon keskustelua,
voisiko tämä itse asiassa Pohjois-Euroopan tai
Pohjoismaiden tehokkain vesiyhtiö olla myöskin
vientiyritys eli antaa vesiosaamista johonkin muualle, eli strategia
olisi toisena vaihtoehtona voinut olla kasvattaa ja laajentaa vaikka
muihin Pohjoismaihin. Onko omistajaohjausministeriössä mietitty
tällaista strategiaa vaihtoehtona supistamiselle ja tehostamiselle?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Tarkoitus on siis se, että nimenomaan tämä vesiosaaminen
jää Kemijoki Oy:hyn ja siitä tulee vesiosaamiskeskus,
ja on tärkeää pitää huolta
siitä, koska totta kai myös kotimainen vesivoiman
ylläpito ja tehostaminen vaatii, että tämmöistä osaamista
kotimaassa on. Itse pidän täysin mahdollisena
sitä, että yhtiö voisi löytää myöskin
maarajojen ulkopuolelta vastaavan tyyppisiä tehtäviä,
asiantuntemusta ja näin, että tarvitaan muuallakin.
Edustaja Jaskari on tosiaan hallintoneuvoston jäsenenä osallistunut
näihin viime viikkojen keskusteluihin. Mielelläni
tapaan hallintoneuvoston jäseniä ja myöskin
erikseen Lapin kansanedustajia, jotka kantavat huolta siitä,
miten tästä eteenpäin. Se on varmasti
nyt lähiviikkojen asia, että tämmöisiä keskusteluja
pitää meidän käydä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Heti ensimmäinen kysymys tähän
Kemijoki Oy:hyn liittyen: mikä oli hallintoneuvoston kanta
tässä asiassa?
Sitten yleisesti näihin palkitsemisjärjestelmiin
ja palkitsemisohjeeseen: Meillähän on valtionhallinnossa
nyt tämä palkitsemisohje, mutta miten on valtionyhtiöitten
hallitusten jäsenten laita? Mikä instanssi tai
kuka ne valitsee, kun hyvinkin monessa eri valtionyhtiössä on
samoja henkilöitä?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Nyt varmaan täällä on
paikalla useampiakin Kemijoki Oy:n hallintoneuvoston jäseniä,
jotka ehkä voivat vastata tarkemmin siihen. Mutta tiedossani
on, että yhtiöjärjestyksen mukaisesti
hallitus on tuonut nämä uudet suunnitelmat hallintoneuvoston
käsiteltäväksi muistaakseni 29. elokuuta. — Eikö näin
ollut, edustaja Jaskari? — Hallintoneuvosto on sitten evästänyt hallitusta
muutamilla ohjeilla, jotka osoittavat sen, että hallintoneuvosto
kantaa yhtiön tilasta vastuullisesti huolta ja haluaa miettiä näitä uusia strategioita.
Mutta hallintoneuvosto varmaan puhuu puolestaan.
Sitten kuka valitsee hallintoneuvostojen jäsenet — eikö niin
ollut tämä kysymys? Kyllä nyt itse asiassa
eduskuntaryhmillä on aika iso merkitys osan... (Välihuuto) — Niin,
hallituksen jäseniä tietysti valitaan sillä tavalla,
että silloin, kun kyse on valtion nimittämistä jäsenistä,
koetamme seuloa esiin parhaat edustajat, parhaat jäsenet,
yritämme soveltaa monimuotoisuutta niin, että yhtiöiden
hallituksiin saadaan monenlaista osaamista, ja itse asiassa otamme
vastaan tietoa siitä, että jos on sellaisia henkilöitä,
joiden kompetenssi sopisi joihinkin tiettyihin valtionyhtiöihin,
niin kyllä tällaisia katsotaan, mutta käydään erittäin
tarkan seulan läpi sitten, että ei ole intressiristiriitoja
ja että (Puhemies koputtaa) nämä kompetenssit
ovat sopivat.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun Kemijoki-yhtiössä puhutaan
siitä, että 180 työntekijästä 150
ollaan siirtämässä yhtiön ulkopuolelle,
niin mielestäni ei voida puhua siitä, että yhtiöön
vesiosaaminen jää tämän jälkeen.
Kysymys erilaisista strategisista vaihtoehdoista on aivan olennainen,
ja haluaisinkin kysyä arvoisalta ministeriltä:
tuletteko te omistusohjausministerinä vaatimaan yhtiöltä ennen
lopullisia päätöksiä erilaisia
strategisia vaihtoehtoja, mihin esimerkiksi yhtiön vuosikymmenien
aikana syntynyttä osaamista voitaisiin käyttää,
niin että tällaisiin henkilöstön
vähentämisiin ei tarvitsisi välttämättä mennä,
kun löydettäisiin uusia liiketoiminta-alueita,
missä voitaisiin kenties hyödyntää tuota osaamista?
Kehitysministeri Heidi Hautala
Varmasti tästä strategiasta tulen omistajaohjausministerinä keskustelemaan
yhtiön hallituksen ja erityisesti sen puheenjohtajan kanssa.
Mutta täytyy sitten kuitenkin todeta, että ihan
osakeyhtiölain mukaisesti ja toimivaltajaon mukaisesti
tällaiset operatiiviset päätökset
eivät sitten kuitenkaan ole ministerin toimivallassa, ja
toivon, ettei täällä elätellä sen
tyyppisiä toiveita, että omistajaohjausministeri
puuttuu näihin sopeuttamistoimiin ihan yt-neuvottelujen
tasolla. Näin ei voi tapahtua.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Me käsittelimme täällä eduskunnassa
joku aika sitten työeläkevakuutusyhtiöiden
vakavaraisuusasioita, ja tämän käsittelyn
yhteydessä tuli selville, että työkyvyttömyyseläkemaksua
on peritty liikaa pääsääntöisesti
pk-yrityksiltä. Siitä, kuinka paljon sitä on
peritty, on erilaisia laskelmia. Ne liikkuvat siitä vakuutusyhtiöiden
omasta 200 miljoonasta aina 1,6 miljardiin euroon. Mutta tässä on
nyt tapahtunut kuitenkin joka tapauksessa niin, että yhtiöihin
on kertynyt tätä maksua satoja miljoonia euroja,
ja samaan aikaan on nähtävissä kehitys,
että yhä vaikeammin ihmiset pääsevät
työkyvyttömyyseläkkeelle tai sairauspäivärahalle.
Kysyisinkin sosiaali- ja terveysministeriltä: onko teidän
tiedossanne, että vakuutuslääkäreitä olisi
ohjeistettu nyt tai aiemmin 2000-luvulla vaikeuttamaan ihmisten
työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä?