16) Laki roskaamiskiellon valvonnasta ja hallinnollisesta roskaamismaksusta
Timo Heinonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kesällä, syksyllä aina
tasaisesti tapahtumien yhteydessä nousee esille se, millä tavalla
roskaaminen on lisääntynyt Suomessa. Monien tapahtumien
jälkeen hauskanpito ja ilottelu valkenee seuraavana aamuna
valtaviin jätevuoriin. Nurmikot ovat peittyneet monissa kaupungeissa
ja kylissä roskista ja tölkeistä ja tienvarret
pulloista ja pitsalaatikoista. Se on muulloinkin kuin vappuna usein
arkipäivää. En tiedä sitten,
olisiko ollut hieman vähemmän hauskaa niissä juhlissa,
jos nuo roskat jokainen juhlija olisi juhlinnan lomassa tai sen
jälkeen itse kerännyt. En usko, että näin
olisi, tai jos niin on, niin minun mielestäni siitä lisäilosta
eli roskaamisesta saisi maksaa, ja puhun nyt tässä sakosta, vaikka
tuossa lakiehdotuksessani käytetään siitä luonnollisesti
toista lain termiä.
Ruotsissa tuli tämän vuoden heinäkuussa
voimaan laki, jonka perusteella roskaajia voidaan sakottaa. Britannia
on puuttunut erittäin kovalla kädellä jopa
muun muassa autoista tapahtuvaan roskaamiseen. Brittein saarilla
autorekisteriin merkitty autonhaltija on vastuussa jokaisesta ulos
lentävästä roskasta 90 euron sakolla.
Ja onhan niitä vieläkin tiukempia roskaamislakeja maailmassa,
vaikkapa Singaporesta lähtien, mutta pysytellään
nyt täällä ihan kotikulmilla.
Meillä Suomessakin on ollut voimassa jo pitkään
roskaamisen kieltävä laki. Sirpa Pietikäisen ollessa
ympäristöministerinä hämeenlinnalainen poliisimies
Ilkka Iivari teki Tampereen yliopistoon lopputyön roskaamiskiellosta.
Hän esitti silloin nykyrahassa 50 euron rikesakkoa roskaajalle,
ja ympäristöministeri Pietikäinen ajoi
esityksen läpi. Laista tuli samalla silloin ensimmäinen laki
tieliikennelain ulkopuolella, josta määrättiin rikesakko.
Jätelain mukaan poliisi voi siis nykyään
sakottaa roskaajia, mutta rangaistuksia jaetaan kovin harvoin. Tämä itse
asiassa tuossa viime syksyisessäkin keskustelussa hieman
unohtui, että meillä on voimassa oleva lainsäädäntö, jossa
poliisi voi rikesakon kirjoittaa, ja on ollut aina tuolta Sirpa
Pietikäisen ympäristöministeriajoilta
lähtien.
Tein lyhyen katugallupin tuossa syksyllä aiheesta,
ja ei kukaan niistä, kenen kanssa puhuin, ollut koskaan
saanut puistojen roskaamisesta sakkoa eikä edes ollut nähnyt
sellaista tilannetta eikä tiennyt, että ystäväkään
olisi sellaista saanut saatikka joku vähemmän
tuttu. Myös nopea tiedustelu poliisilta vahvisti lain jääneen
pienelle käytölle. Roskaamiskieltojen ikuisuusongelma onkin
juuri valvonta. Poliisin voimavarat eivät ole riittäneet
roskaajien jahtaamiseen, ja ymmärrän sen hyvin.
Arvoisa puhemies! Jos esimerkiksi väärin pysäköimisestä voi
kaupungin pysäköinninvalvoja ja jopa yksityinen
firman toimija kirjoittaa virhemaksun, niin miksi sitä ei
voisi kirjoittaa roskaamisestakin. Esitykseni lähtee siitä,
että annetaan siis kaupungeille ja kunnille mahdollisuus
itse ryhtyä tämän roskaamisen kuriin
laittamiseen. Sievä 50 tai 100 euron sakkolappu pullojen
rikkomisesta tai roskien heittämisestä puistoon
laittaisi monen meistä miettimään varmasti
kahdesti. Ehkä alkuun ei tarvitsisi sakkoa kirjoittaa sinänsä myös
typeristä tupakantumppien tai karkkipaperien maahan heittämisestä,
mutta esimerkiksi pitsalaatikot, hampurilaisateriapussit, puhumattakaan
särjetystä pullosta, olisivat ran-gaistuksen arvoinen
hölmöys. Roskaaminen on nimittäin lisääntynyt
meillä vuosi vuodelta. Kaupunkien roskaantumisen yksi syy
on se, että ihmiset eivät tunne vastuuta omasta
ympäristöstään. Nimittäin,
kuinka moni tässä salissa nyt paikalla olevista
taikka yleensä meistä tumppaa tupakan omalle kotipihalleen
tai heittää karkkipaperin kotipihalleen taikka
kodin lattialle? Ulkona se tapahtuu tänä päivänä valitettavasti
aika monella. Ehkäpä siis näistäkin
hölmöilyistä julkisella paikalla voisi
sittenkin sakottaa.
Tiedän, että joku nyt toteaa, että kyllä hän
roskat roskikseen laittaisi, jos roskiksia olisi. Olen samaa mieltä.
Tämä on toinen ongelma ja varmaankin roskaamisen
osasyy. Ohjataan siis nämä kaupunkien tai jopa
kaupungin ja poliisin hyväksymänä vaikkapa
vartiointiliikkeidenkin kirjoittamat roskaamisen virhemaksuista
saadut tulot uusien julkisten roskalaatikoiden ja vessojen hankkimiseen.
Ja jos tulovirtaa eli roskasakon maksajia riittää pitkään,
niin sitten ostetaan lisää puistonpenkkejä ja
parannetaan muuten kaupunkien keskustojen viihtyvyyttä.
Näinhän meillä tapahtuu nyt jo pysäköinnin
virhemaksujen osalta. Poliisin kirjoittamat sakot menevät valtion
kassaan mutta kuntien kirjoittamat, kaupunkien kirjoittamat, kaupungeille.
Osa varmasti näkee tässä lakialoitteessani
poliisivaltiota ja vetoaa yksilönvapauteen ja sen sellaiseen.
Itse en kuitenkaan usko pelkän asennemuutoksen voimaan,
en usko asennemuutokseen tässä asiassa itse asiassa
lainkaan, valitettavasti. Ja kun niin monella meistä ei
ole käytöstapoja, ainakaan juhlatuulella, ja tavallinen
puhe ei auta, niin silloin minusta on otettava kovemmat keinot käyttöön,
kuten nyt Liettuassa. Siellä roskaaja saa 560 euron sakon
ja nimensä kaupungin nettisivuille sellaisen otsakkeen
alle kuin "he eivät kaunista kaupunkiamme". No, jos meillä ei pelkkä puhe
riitä, ja asenteiden muutosta parempaan on näköjään
turha odottaa, niin otetaan meillä käyttöön
kunnalliset roskaajien sakot, mutta jätetään
nyt sentään nimet nettisivuilta pois.
Olen asiasta valmistellut nyt lakialoitteen 32/2011
vp: Laki roskaamiskiellon valvonnasta ja hallinnollisesta roskaamismaksusta.
Tämän lain rakenne on hyvin sama kuin nykyisen
pysäköintivirhemaksulainsäädännön.
Tutkin hieman, mitä roskaaminen Suomessa maksaa. Esimerkiksi
Helsingin kaupungille kertyy yksin vapun sotkuista yhtenä vuonna
noin 100 000 euron lasku. Puistojen ja katujen ros-kien
keruuseen hupenee Kymenlaaksossa useita tuhansia euroja, isoihin
kesätapahtumiin Kotka ja Kouvola varautuvat läpi
yön kiertävillä roskapartioilla, mutta
tavallinenkin maanantaiaamu alkaa paperiroskan, ruuantähteiden
ja pullojen keräämisellä, kun hieman
katsoin, mitä eri puolilla Suomea roskaamisesta kirjoitetaan.
Itse asiassa sottaisuus ja roskaaminen vähentävät
meidän kaikkien asumisviihtyvyyttä, ja tämän
lakiesitykseni tavoitteena on se, että saisimme nyt lisäresursseja,
lisävoimaa roskaamisen valvontaan. En usko siihen, että meidän
poliisin voimavarat tulevat siihen riittämään.
Me tarvitsemme tulevaisuudessa poliisit entistä vahvemmin
muunlaiseen valvontatehtävään kuin roskaamisen
valvontaan, ja silloin itse olen valmis viemään
eteenpäin tätä lakialoitteessa esittämääni mallia.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen puuttuu lakialoitteessaan
tärkeään asiaan. Tuleeko roskaamisesta
rangaista nykyistä aktiivisemmin? Mielestäni ehdottomasti
tulee. Roskaaminen ei suinkaan ole uusi vaan jatkuvasti arjessamme
läsnä oleva ongelma, joka ärsyttää ja
vihastuttaa monia. Osan mielestä tosin kyseessä on
niin vähäpätöinen asia, ettei
siitä kannattaisi vaivautua puhumaankaan, kun tärkeämpiäkin
asioita on. Ja totta, tärkeämpiäkin asioita
löytyy, mutta fakta on, että esimerkiksi Helsingin
siivoamiseen kuluu tällä hetkellä valtavasti
rahaa, kaikkiaan lähes 13 miljoonaa euroa vuodessa, ja
säästöä varmasti tulisi, jos
poliisi jakelisi edes joskus rikesakkoja roskaajille, ehdotetusta
roskaamismaksusta puhumattakaan. Siivouskuluista säästyneille
rahoille kyllä todellakin riittäisi muutakin käyttöä.
Kunnille tulisi myös mielestäni palauttaa omat
kuntakohtaiset järjestyssäännöt.
Niillä kunnat voisivat itse puuttua roskaamiseen. Nykyinen
koko maata koskeva järjestyslaki on liian jäykkä,
eikä roskaamiseen puututa juuri lainkaan.
Paitsi että roskaamisella on taloudellisia vaikutuksia,
sillä on myös suuri vaikutus ympäristöstämme
syntyvään mielikuvaan ja kaupunkilaisten hyvinvointiin.
Suhtautumisessa siivottomuuteen tulee noudattaa ehdotonta nollatoleranssia.
Kaupungeilla on totta kai vastuunsa siisteydestä, mutta
sillä ei saa väistää jokaisen
yksilön omaa vastuuta. Siisteys ei voi perustua vain kaupunkien
yksipuoliseen huolenpitoon.
Mielestäni olisi nyt aika avata keskustelu myös
siitä, voitaisiinko puistojen valvonnassa käyttää yksityisiä vartiointiliikkeitä.
Nykyäänhän vartijat saavat valvoa vain
kiinteistöjen sisällä, mutta tarvetta
nykyistä laajemmalle vartiointialueelle todella on.
Mutta ennen kaikkea kyse on asenteista ja yhteisestä ympäristöstämme
välittämisestä, ja tietysti niitä roskakoreja
aina voisi myös olla enemmän, mutta pelkästään
niiden lisääminen ei riitä, jos välinpitämättömyys
jatkuu. Roskaaminen lähtee korvien välistä.
Toisin kuin edustaja Heinonen, minä olisin valmis jakamaan
niitä sakkoja myös tupakannatsojen ja karkkipaperien
heittelystä maahan.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinosen tekemä lakialoite
on erinomainen ja hyvä ja kaikin puolin kannatettava. Tunnen
tosiaan itseni myöskin erittäin surulliseksi siitä,
että suomalaisten kansalliskunto ja vastuun ottaminen luonnosta,
meidän rakentamattomasta ympäristöstä,
on tällä tasolla. Jos ihan yksinkertaistaa sen,
niin jaksetaan kyllä täytenä pullot metsään kantaa
ja puistoon, mutta tyhjänä niitä ei sieltä pois
jakseta kantaa, ei sitten millään. No, ehkä se johtuu
siitä pullojen sisällöstä osittain,
ettei niitä enää jakseta kantaa.
Itse retkeilen, silloin kun vähänkin aikaa
on, mahdollisimman paljon luonnossa, ja täytyy sillä tavalla
kauhukseni todeta, että tuonne haja-asutusalueille, saaristoon,
järvien rannoille ja vaikkapa nyt tuonne rakkaaseen Lapinmaahan roskia
kasautuu paljon, ja ne eivät hoidu sieltä ikinä millään
pois, vaan ne pilaavat siellä omalta osaltaan luontoa.
Eli tällä Heinosen lakialoitteella kyllä hoituvat
taajamat, okei, mikä on erinomainen asia, totta kai, ja
tämä ei ole kritiikkiä lakialoitetta
kohtaan, mutta kyllä meidän pitäisi myöskin
tuonne haja-asutusalueille, järvien rannoille, saariin
ja sellaisiin paikkoihin myöskin joku roti saada, ja siinä kyllä tulee
tämä jokaisen oma vastuu siitä, että ne
roskat kerätään talteen.
Siinä olen samaa mieltä, että poliisilla
on erinomaisen paljon tärkeämpiä töitä ja
poliisien resursseja ei tule käyttää tähän,
vaan tässä pitää keksiä ihan
uudet lääkkeet, millä tavalla tämä roskasakko,
tai mikä hänen nimensä ikinä sitten onkaan,
saadaan hoidettua.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä edustaja Heinosen
tekemä esitys oli ajatuksena ihan hyvä, sillä luontoa
ja ympäristöä ei todellakaan pidä eikä saa
roskata. Mutta vaikka tämä ajatus onkin hyvä,
niin siinä kannattaa lähteä miettimään
näitä eri tapahtumia ja ihmisiä, missä niitä on.
Esimerkiksi minun rakkaat tapahtumani, suunnistustapahtumat, partiotapahtumat — ei
niiden jälkeen ole juuri yhtään roskia. Mutta
musiikkitapahtumat tai monet muut tällaiset, niin roskia
on todella paljon.
Sinänsä tätä aloitetta kun
mietin, niin tämä aloite on minun mielestäni,
ikävä kyllä, ylimitoitettu ja se ei pysty
toimimaan. Elikkä miten me saisimme kannustettua ihmisiä elämäntapoihin, joihin
kuuluu, ettei heitetä roskia luontoon tai kadulle? Elikkä meidän
pitäisi saada kaikki ihmiset ymmärtämään,
että tämä on meidän yhteinen
koti, jota ei saisi roskata, elikkä juuri se, miten me saamme
sitä vastuuta kasvatettua.
Nyt sitten se olennainen asia tästä, että jotta sanktiolla,
rikoksen tuomiolla, olisi merkitys, tulee niiden perusteiden olla
sellaisia, että tekoon syyllistyneen tulee todellakin tuntea
olevansa rikollinen, tehdä rikos. Tämmöiset
lait ikävä kyllä vähentävät
ihmisten arvostusta lakeja kohtaan ja yleensäkin kunnioitusta
lakeja kohtaan. Elikkä lakien kunnioitus minun mielestäni
tällaisilla esityksillä, päätöksillä kärsii
inflaation.
Tätä asiaa ei voitaisi riittävästi
valvoa. Kunnilla ei ole resursseja, ei todellakaan. Hirveitä resursseja
tarvitsisi muualle laittaa. Poliiseilla ei ole resursseja; valtavasti
pitäisi saada panoksia muualle, ja ne ovat rajalliset.
Elikkä tavoite on hyvä. Kun menemme vielä pysäköintiin,
niin pysäköinti on helppo todeta ja valvoa. Roskaaminen
ei todellakaan ole. On hirveän vaikea näyttää,
että kuka tämän teki. Tämän
toteutus on mahdoton. Elikkä tavoite on hyvä,
mutta toteutusta tulee vielä miettiä. Ei opeteta
tällaisilla esityksillä ihmisistä rikollisia.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustajia,
jotka osallistuivat tähän keskusteluun lakialoitteestani.
Edustaja Pelkonen toi esille kustannuksia, joita esimerkiksi pelkästään
Helsingissä aiheutuu roskaamisesta. Tuossa esitykseni tekstissä muun
muassa kerron yhdestä tapahtumasta, niin sanotusta, paljon
uutisissakin julkisuutta saaneesta, Kaljakellunnasta, jonka yksittäisen
tapahtuman kustannukset ovat olleet 25 000 euroa jätehuollossa.
Turussa on laskettu, että sotkun ja roskaamisen sekä siihen
usein liittyvään ilkivallan hoitamiseen kuluu kaupungissa
vuosittain kahden uuden leikkipuiston verran rahaa. Roskaamisen
ennaltaehkäisyllä saavutetaan siis huomattavaa
taloudellista hyötyä yhteiskunnalle.
Olen edustaja Kärnän kanssa samaa mieltä, että tuo
omavastuu näkyy luonnollisesti monessa paikassa ja emme
pysty huolehtimaan siitä, että joka paikassa roskalaatikoita
olisi. Esimerkiksi hän viittasi saariin, retkeilyyn ja
tämäntyyppiseen, mutta toki tehdyillä vaellusreiteillä ja
tämäntyyppisten varrella pidetään
roskapisteitä, ja tämä osaltaan on myös
sitä vahvistamassa.
Sen sijaan olin hivenen hämmästynyt edustaja Maijalan
kommenteista liittyen tähän lakiesitykseen. Minä olen
eri mieltä. Minun mielestäni roskaaminen on vakava
ongelma, ja minun mielestäni se on yhtä lailla
rikos tai rike kuin esimerkiksi sen auton väärin
parkkeeraaminen vaikkapa kulkusuunnan vastaisesti. Minä pidän
jopa pahempana rikkeenä sitä, että ihminen
heittää pitsalaatikot ja muut tuohon rotvallin
reunalle ja lähtee tyytyväisenä matkaa
jatkamaan. En ymmärrä sitä, millä tavalla
tämä tekemäni lakialoite heikentäisi
lakien kunnioitusta. Meillä on olemassa, edustaja Maijala,
Suomessa jo tällä hetkellä laki, joka
kieltää roskaamisen, mutta kyse on siitä,
että meillä ei ole resursseja sen valvontaan.
Samasta syystä aikanaan myös pysäköinninvalvontaa
vapautettiin kunnallisille pysäköinninvalvojille.
Se toimii tällä hetkellä valtaosassa
kuntia, jotka ovat sen käyttöön ottaneet,
niin että sieltä tulee varmasti tuon työntekijän
palkat, mutta myös sitä rahaa, jota käytetään
esimerkiksi siellä sitten muuhun toimintaan.
Tässä ajatuksena on nimenomaan se, että niillä kunnilla,
kaupungeilla, jotka kokevat, että heillä tämä on
ongelma, olisi mahdollisuus valvoa. Esimerkiksi Helsingin ylipormestari
on nostanut tämän esille, samoin lukuisat helsinkiläiset kaupunginvaltuutetut:
minä soisin heille mahdollisuuden kokeilla Helsingissä sitä,
että olisi samanlaisella järjestelmällä rakennettu
kunnallinen valvoja tässä kuin liikenteenkin valvonnassa.
En koe, että tämä olisi millään
tavalla ylimitoitettu, ja sen takia olin hämmästynyt
edustaja Maijalan ajatuksista, että tämä nyt
heikentäisi lakien kunnioitusta. Jos joitain lakeja voi
miettiä, niin meillä on esimerkiksi pyöräilykypärän
käyttö pakollista, mutta siitä ei ole
annettu mitään sanktiota. Sentyyppistä lainsäädäntöä pitäisi välttää.
Mutta sellaiset ongelmat, mitä roskaaminen tänä päivänä on — yksistään
Helsingin kaupungissa 13 miljoonaa euroa vuodessa — ei
se, edustaja Maijala, aivan mitätön summa rahaa ole.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Maijala peräänkuulutti
vastuuta. Joka ikinen meistä tietää,
missä vastuunkanto ja perusarvot elämään
pitäisi opettaa ja oppia ja saada, ja tuo paikka on koti.
Ikävä tosiasia kuitenkin näyttää olevan,
että aika harvassa kodissa näitä perusasioita
enää lapsille opetetaan. Ja jos näitä asioita
ei kotona opeteta, niin silloin ikävä kyllä sitä keppiä joudutaan
ottamaan avuksi. En itsekään tietenkään
ensisijaisesti kannata kepin käyttämistä,
eli tässä tapauksessa sakkoja, mutta kyse on oikeasti,
kuten edustaja Heinonen sanoi, isosta ja vakavasta ongelmasta, ja
se ei näytä pelkällä kauniilla
puheella tänä päivänä hoituvan.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puheenjohtaja! Halusin vain herättää tässä asiassa
keskustelun, että tämä ei todellakaan
ole niin yksiselitteinen, helppo asia. Meidän kaikkien
tavoite on varmasti se, että tuolla kadulla ei niitä roskia
olisi. Pitsalaatikoiden heittämistä en pysty hyväksymään
ollenkaan. Minun autossani esimerkiksi on monesti roskia siellä sisällä.
Se on merkki siitä, että ne ovat autossa. Ne eivät
ole varmastikaan siellä ojassa.
Mutta se, mitä edustaja Pelkonen sanoi tästä kodin
merkityksestä, niin kyllä se on kodin, koulun
ja ennen kaikkea meidän vanhempien vastuu. Me näytämme
esimerkkiä kaikille muille, mitä tämä toiminta
on.
Ja todellakin vielä se, minkä takia minä olen niin
varovainen tämmöisten uusien lakien esittämisestä,
on se, että kun meillä olisi jätelaki,
jos sitä vain alettaisiin oikealla lailla noudattamaan. Pelkään
tämmöisten uusien lakien tekemistä, jolla
rasitetaan meidän ennestään ylikuormitettua valvontaresurssistoamme.
Sitten olisi se valtava valituskierre, mikä lähtisi
siitä, että "hei, en minä laittanut sitä roskaa
sinne". Ja yhtäkkiä se valituskierre vie sieltä hallinnosta
niin paljon resursseja, että meillä jää nykyisin
tärkeitä valitusasioita sitten hoitamatta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi, kiitokset vielä tästä lähetekeskustelusta
lakialoitteelleni. Nyt asia etenee tästä valiokuntaan,
ja toivon, että valiokunnassa asia otetaan käsittelyyn
ja pohditaan näitä kysymyksiä, joita
täällä edustajakollegat esille nostivat.
Tämä laki nimenomaan tuo resursseja lisää eli
mahdollisuuden ottaa poliisin rinnalle valvojiksi myös muita
henkilöitä. Itsekin pidän ensiarvoisen
tärkeänä sitä, että me
korostamme kodin vastuuta ja sen kautta omaa henkilökohtaista
vastuuta jnp. Sieltähän sen pitää lähteä.
Jos me kaikki toimisimmekin niin hienosti, niin emmehän
me itse asiassa tässä maassa yhtään
lakia sen jälkeen tarvitsisi, kun kaikki ajaisivat kauniisti
sulassa sovussa. Mutta kun aina on niitä, jotka haluavat ajaa
kovempaa, aina on niitä, jotka haluavat heittää roskansa
maahan, ja aina on niitä, jotka haluavat muuten tehdä jotain,
mikä ei ole yleisesti hyväksyttävää.
Sen takia me tarvitsemme lakeja, ja sen takia tulokset, uutiset,
tiedot kaupungeista osoittavat sen, että me tarvitsemme
lain roskaamisen valvonnan tehostamiseksi.
Keskustelu päättyi.