Juha Väätäinen /ps:
Herra puhemies! Helsingissä vuokra-asuntojonossa on
yli 24 000 tarvitsijaa. Yksiöistä huudetaan
900 euron vuokraa, eikä niitä silti riitä kaikille.
Ilmiö on samanlainen kaikissa suurissa kaupunkikeskuksissa.
Töitä vielä olisi, muttei missä asua.
Uusien asuntojen myyntihinnat huitelevat liki 4 000 eurossa neliöltä,
keskustassa 8 000:ssa. Kenen tulot näihin yltävät?
Samaan aikaan haja-asutusalueilla asunnot jäävät
käyttämättöminä lahoamaan,
uupuu töitä. Hallituksen lupaus laskea 7 000
rakennettavan vuokra-asunnon korkotukilainan omavastuukorko puoleen
ei alenna vuokria eurollakaan. Satojentuhansien asuntojen ylikorkeat vuokrat
jatkavat nousuaan.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mitä ministeri
aikoo tehdä asumisen kustannusten saattamiseksi kansalaisten
maksukyvyn mukaiselle tasolle?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Väätäisen kanssa
siitä täsmälleen samaa mieltä,
että jotakin tarttis tehrä. Tämä sama
kirjaus, kuitenkin tällaisella poliittisesti korrektilla
kielellä, sisältyy hallitusohjelmaan. Nimittäin
ensimmäistä kertaa hallitusohjelmassa on näin
mittava asuntopoliittinen paketti rakennettu sisään,
ja olemme hanakasti tarttuneet niihin toimiin, joita hallitusohjelma
edellyttää tilanteen korjaamiseksi. Tätä kautta
olemme luomassa, niin kuin edustaja Väätäinen
toivoi, nyt ihan toisenlaista pakettia sille, että me saamme
asuntotuotannon vuokra-asuntomarkkinoilla liikkeelle, ja tietenkin
valtion panos on tässä olennainen. Olemme tehneet
lukuisia toimia, jotka tähtäävät
samaan.
Aivan lopuksi pitää sanoa, että minulle
jäi vähän epäselväksi,
onko edustaja sitä mieltä, että tehdään
nyt jotakin vai ei. Kyllä me teemme, se on aivan selvä,
ja kerron varmaan kohta vähän tarkemmin lisää.
Juha Väätäinen /ps:
Herra puhemies! Maamme asuntokannasta suuri osa on rakennettu
1960- ja 70-luvuilla. Rakennuksissa tarvitaan mittavia peruskorjauksia,
jotta niissä voisi asua. Hallitus leikkaa korjausrakentamisen
avustukset tulevalle vuodelle 90 miljoonasta 55:een, vaikka edellyttää voimakkaita
toimia rakennusten energiatehokkuudessa ja -säästöissä.
Eläkeläiset eivät mahdu senioriasuntoihin.
Heidän ja muiden asujien talot on täysremontoitava
tuleviksi vuosikymmeniksi.
Palauttaako hallitus korjausavustukset tämän vuoden
tasolle? Pudotitte niitä 9 miljoonaa. Uusiutuvien energiamuotojen
käyttöönotosta viette 20 miljoonaa, jää 10.
Asuntoministeri, onko viestinne kansalaisille, että nyt
ei kannata korjata eikä panostaa uusiin energiamuotoihin?
Homeongelman ratkaisuun tarvitaan 4 miljardia. Mitä teette
ongelmalle?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kyllä se on totta, että vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa on myös jouduttu tekemään
ikäviä päätöksiä.
Tätä kautta olemme joutuneet katsomaan kaikki
valtion menot uudelleen, ja valitettavasti myös punakynää on
jouduttu käyttämään täällä minun
tontillani, mutta minusta tilanne ei kuitenkaan ole niin epätoivoinen
kuin äskeisessä kysymyksessä annettiin
ymmärtää. Nimittäin se kohta,
joka on nyt kokenut kaikkein pahimmat kolaukset, on lämpöpumppujen
vaihtaminen. Tosiasiassa vaikka me valtiona avustaisimme kuinka
paljon ihmisiä lämpöpumppujen vaihtamisessa
kotitalouksiin, niin yksistään sillä tuella
tuskin kukaan meistä vaihtaa omakotitalonsa lämmityspumppua.
Eli tätä kautta epäilen kuitenkin, että tämä on
ollut sellainen tukeva toimi, joka on kannustanut kansalaisia siihen,
että pidetään huolta oman kodin arvosta
ja myöskin siitä, että vastaamme näihin ympäristöpoliittisiin
haasteisiin, jotka tulevaisuudessa ovat edessä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa asumisen kustannukset ovat Euroopan kalleimmasta
päästä. Ympäristöministeriön
vuoden takaisen selvityksen mukaan pääkaupunkiseudun
asuntopula ja asumisen kalleus ovat muodostumassa esteeksi koko
maan talouskasvulle. Työvoiman saatavuus riippuu mahdollisuudesta kohtuuhintaiseen
asumiseen. Kunnat kilpailevat hyvätuloisista asukkaista
ja haluavat tarjota myös suurempia asuntoja. Kun tämä kilpailu
on kohdannut rakentajien ja asuntomarkkinoilla toimijoiden intressit,
on päästy tilanteeseen, jossa tarjonta ei kohtaa
kysyntää. Asuntotuotanto on etenkin viime vuosina
keskittynyt vahvasti isompiin omistusasuntoihin. Samalla toimitiloja
on kaavoitettu niin paljon, että ne kumisevat tyhjyyttään.
Kehitys on johtanut siihen, että jopa keskipalkkaisen
on haastavaa järjestää asumisensa pääkaupunkiseudulla.
Määräaikaisten työsuhteiden
ja taloudellisen epävakauden aikana on huomiota herättävän
vastuutonta, että politiikalla ei haluta puuttua suuria
tuloja vaativien asuntojen rakentamisvimmaan. Miksi käytännön
asuntopolitiikka on niin läpinäkyvästi
ristiriidassa todellisen asuntotarpeen ja vallitsevan taloudellisen
tilanteen kanssa?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On ihan totta, että meillä on näkyvissä laman
jälkeinen kehityslinja, joka on kiteytettävissä oikeastaan
kahteen suureen linjaan. Niitä nimittää yhteisenä nimittäjänä se,
että tarve ei kohtaa kysyntää. Ensinnäkin
on niin, että meillä on aivan liian paljon isoja
vuokra-asuntoja suhteessa tarpeeseen, ja juuri tähän
me olemme omilla toimillamme myös hallituskauden aikana
puuttumassa. Olen siitä erittäin tyytyväinen,
että nyt korjaamme tätä linjaa.
Toinen iso linja, joka on nähtävissä,
on se, että valitettavasti me emme ole vastanneet yhteiskunnalliseen
kysyntään vuokra-asumisesta. Meillä on
yliopistokaupunkeja, joissa saattaa olla lähes puolet vuokra-asuntokantaa,
ja kuitenkin valtion toimin me olemme rakentaneet laman jälkeen
korkeintaan tuhatta asuntoa per vuosi ja valitettavasti viime vuosina
pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta muutamia satoja. Sitä kautta
me korjaamme nyt linjaa ja laitamme sellaisen paketin pöytään,
että vuokratuotanto saadaan liikkeelle valtion toimin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Asuntojen korkeat hinnat johtuvat myös
siitä, että tämä hallitus haluaa
keskittää ihmiset suuriin kaupunkeihin (Ben Zyskowicz:
Eihän tuo ole totta!) sen vuoksi esimerkiksi, että puhutte
ehyestä yhdyskuntarakenteesta, vaikka Aalto-yliopisto on
tutkinut, että kasvihuonekaasupäästöjä ei
tule sen kummemmin harvaan asutulla alueella kuin erittäin
tiuhassa asutuksessa. Siksi haluankin kysyä, jatkatteko
te vielä tätä betonipuoluelinjaa vai
aiotteko muuttaa esimerkiksi ne ohjeistukset, joilla estetään
uuden talon rakentaminen yli viiden kilometrin päähän
koulusta.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Puhemies! Harvoin ministerinä joutuu olemaan niin eri
mieltä kysyjän kanssa, mutta rohkeasti kuitenkin
haluan tänään sitä olla. Nimittäin
minusta kyllä näyttää siltä,
että meidän pitkäaikainen linjamme, yli
hallituskausien oleva linjamme, on se, että me olemme halunneet
pitää huolta siitä, että silloin
kun eletään tiiviin yhteiskuntarakenteen piirissä,
sen infran, joka on jo valmiina, lihottamiseksi ei lähdetä merta
edemmäs kalaan vaan pidetään huolta siitä,
että laajennetaan tuota yhdyskuntarakenteen reunaa aina
uusille ja uusille alueille.
Mutta, hyvä edustaja, olen siitä samaa mieltä, että tämä ei
ole millään tavalla maaseudulta pois. Ei maaseudulla
yhdyskuntarakennetta tiivistetä. Silloin, kun siellä on
Lisman kylässä kahdeksan taloa, se on yhdyskuntapoliittisesti
täällä eduskunnalle sama, onko siellä tulevaisuudessa
yhdeksän vai kymmenen taloa. Sillä ei näitä isoja
ilmastotalkoita pelasteta.
Mutta minusta näitä ei kannata laittaa vastakkain.
Me jatkamme tiiviin yhdyskuntarakenteen parissa toimimista ja pidämme
huolta siitä, että tonttitarjontaa on niillä alueilla,
joilla kysyntää on. Valitettavasti kysyntää vain
ei ole niillä hiukan harvempaan asutuilla alueilla siinä mittakaavassa,
vaan suomalaiset ovat keskittyneet omasta tahdostaan asumaan sinne,
missä he ovat. Niin kauan kuin laissa on kirjaus siitä,
että jokainen saa ikään kuin asua ihan
missä vaan, niin kyllä se vaan nyt niin on, että ei
ainakaan minun tahdollani tätä yhteiskuntapoliittista
linjaa muuteta, enkä usko, että eduskuntakaan
lähtisi muuttamaan tätä perustavaa laatua
olevaa oikeutta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan minuutin rajoituksesta myös vastauspuheenvuoroissa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Asuntopula on kiistämättä yksi
suurimmista ongelmista etenkin täällä pääkaupunkiseudulla.
Pitää kuitenkin muistaa, että me elämme
markkinataloudessa, jossa hinta määräytyy
kysynnän ja tarjonnan mukaan, ja siltä osin edes
hallitus ei voi yksin tätä tarjontaongelmaa ratkaista.
Tarvitaan paljon eri keinoja, jotta varmistetaan riittävä asuntotuotanto.
Yksi näistä on varmasti se, että katsotaan
kokonaisuuksia — täällä pääkaupunkiseudulla
kuntarakenne on yksi asia, joka varmasti tulee tällöin
kyseeseen. Kilpailua rakennusalalla voidaan kuitenkin edistää tekemällä rakentamisen
hintaan vaikuttavia poliittisia päätöksiä.
Kysyisinkin nyt asuntoministeriltä: Viime kaudella käynnistettiin
Rakentamisen normitalkoot, joissa tunnistettiin turhia ohjaavia normeja,
jotka nostavat rakentamisen hintaa ja joita voitaisiin lieventää,
mikä edelleen houkuttelisi lisää rakentajia
rakentamaan. Onko tätä tarkoitus jatkaa ja päästä normitalkoiden
osalta myös konkretiaan tällä hallituskaudella?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On ihan totta, että asumisen hintaan
vaikuttaa erityisesti se, kuinka halvalla tai kalliilla me pystymme
rakentamaan. Vaikka joskus voisi olla niin, että saisimme
tehtyä merkittäviä muutoksia rakentamisen
hintaan, niin usein kuitenkin markkinakehitys, niin kuin edustaja
totesi, voi määrätä myös
sen, että hinnat ovat jo ylhäällä,
ja samalta pohjalta sitten ponnistetaan eteenpäin. Mutta
olen samaa mieltä siitä, että jos me
löydämme rakentamiseen liittyen sellaisia toimia,
jotka eivät meidän asumisemme viihtyvyyttä ja
turvallisuutta millään tavalla haittaa, niin olen
avoin kaikille normitalkoille ja niin on tämä hallituskin,
koska me lähdemme siitä, että normitalkoita
jatketaan. Itselleni on vaan vähän tullut epäselväksi
se, missä ne liikkumatilat ovat, koska viime hallituskaudella
käytiin tämä sama keskustelu ja valitettavan
vähän liikkumatilaa siellä jäi
tietyille asioille, mutta minusta asia on niin tärkeä,
että ponnistelemme edelleen eteenpäin.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri ensimmäisessä vastauspuheenvuorossa
totesi, että on laaja asuntopoliittinen paketti. Äkkiä en
tunnista ainakaan budjetista, että se olisi kovin laaja
tai veisi tätä asuntopolitiikkaa oikeaan suuntaan.
Edellisellä kaudella oli käytössä niin
sanottu välimalli, joka mahdollisti merkittävän
määrän vuokra-asuntojen rakentamista.
Tästä on nyt luovuttu, on niin sanottu takauksellinen
välimalli. Oletteko valmis ottamaan käyttöön
tämän vanhan välimallin, joka mahdollistaisi
vuokra-asuntojen huomattavasti suuremman rakentamismäärän?
Arvoisa puhemies! Johtavilla hallituspuolueilla, kokoomuksella,
sosialidemokraateilla ja vihreillä, on pääkaupunkiseudulla
keskeinen kunnallispoliittinen asema. Tonttipolitiikalla voidaan
merkittävästi vaikuttaa asuntorakentamiseen. Oletteko
valmis edistämään sitä, että täällä tonttipolitiikalla
pystyttäisiin asuntojen hintoja alentamaan?
Lopuksi kysymys: Helsingissä on vallassa (Puhemies
Eero Heinäluoma: Ja nyt tuli aika kyllä täyteen!)
semmoinen määräys, että huoneistokoon
pitää olla tietyn kokoinen. Oletteko valmis vaikuttamaan
siihen, että huoneistokokoa voidaan alentaa?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Aion olla nyt nopea, kun tuli monta kysymystä.
Kahteen viimeiseen vastauksena: kyllä, positiivisesti suhtaudun
molempiin kysymyksiin, katsotaan, mitä me asiassa voimme
tehdä.
Sitten mitä tulee siihen kysymyksen ensimmäiseen
osaan, on tietenkin hyvä, että kerrataan vielä,
sillä kertaaminen on opintojen äiti. Meillä on
tuo keltainen kirja pöydällä. Siinä on
huikea yhteiskuntapoliittinen ote laitettu sinne riveille, nimittäin
me moninkertaistamme, itse asiassa suorastaan kuusinkertaistamme
ensi vuonna käytettävissä olevat voimavarat
vuokra-asuntotuotantoon. Minä pidän sitä merkittävänä panostuksena,
joka löytyy tuosta keltaisesta kirjasta ensimmäistä kertaa
pitkään aikaan. Se on eduskunnan budjettivallan
käsissä nyt sitten, miten asiaan suhtaudutaan,
ja olen saanut ainakin myönteistä vihreää valoa,
eli nähdään sitten, miten käy.
Sitten valtioneuvosto on tehnyt omalta osaltaan ne kirjaukset,
joista on lähdetty, eli olemme omalta osaltamme halunneet
vaikuttaa rakentamisen kustannuksiin ja olemme laskeneet omavastuukorkoa,
jolla sitten pääsee rakentamaan valtion tuella,
ja kun se puolittuu, se vaikuttaa merkittävästi
rakennuskustannuksiin niin niille, jotka aloittavat näitä töitä,
kuin myöskin niille, jotka tulevat asumaan uusissa valtion
tukemissa vuokra-asunnoissa. Silloin tuo vuokra jää odotettua
alhaisemmaksi, ja pidän näitä merkittävinä avauksina,
ja sellaista ei ole vielä nähty.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri on viime aikoina itsekin todennut, ihmisten
välinen eriarvoistuminen jatkaa yhteiskunnassamme kasvuaan
ja näkyy myös kaupunkirakenteessamme. Asuinalueiden
jakautuminen hyviin ja huonoihin alueisiin on ongelma erityisesti
pääkaupunkiseudulla. Eriytyminen ruokkii ihmisten
välistä eriarvoisuutta ja sosiaalista syrjäytymistä.
Huono-osaisuuden keskittyminen saattaa johtaa asuinalueen palveluiden
heikentymiseen ja huono-osaisuuden laajenemiseen. Mitä ministeri
aikoo tehdä asuinalueiden eriarvoistumisen vähentämiseksi?
Kysyisin ministeriltä myös, onko tarkoitus jatkaa
maankäytön ja asumisen osalta edellisellä kaudella
aloitettuja MAL-aiesopimuksia.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitän myös tästä ulottuvuudesta
keskusteluun, nimittäin segregaatio on varmasti meidän
tulevaisuutemme suurimpia haasteita. Valitettavasti suomalaiset
asuinalueet ovat eriytyneet aikaisemmin luultua enemmän,
ja minusta se on erittäin huolestuttava kehitys, ja tämä on
myöskin eduskunnan erittäin suuri tahtotilan osoitus,
että jotakin asialle on tehtävä. Sekä viime
eduskunta että myöskin nyt nykyinen hallitusohjelma
lähtevät siitä, että vastaamme
edustajan huutoon, eli olemme ottamassa segregaation yhdeksi painopisteeksi
ja tulemme omalta osaltamme pitämään
huolta siitä, että tehdään nyt
hyvin poikkihallinnollinen ohjelma, jolla pyritään siihen,
että eriytymiskehitystä voidaan pysäyttää.
Tämä tulee koskemaan aika merkittäviä ministeriöitä,
ja olen sitä mieltä, että tällä kollegaporukalla
meillä on vielä jotain tehtävissä.
Ikkunat valitettavasti eivät ole kauaa enää auki
siihen maailmaan, jossa tällaista eriytymistä ei
ole, eli huono-osaisuus kasvaa liikaa ja erityisesti tietyillä asuinalueilla,
ja minusta se on valitettava yhteiskuntakehitys, johon on puututtava.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Korjausvelan määrän
arvioidaan olevan Suomessa jopa kymmenien miljardien suuruinen.
Putkistojen ja kiinteistöjen kunto on monissa kohteissa hälyttävän
huonolla tolalla, varsinkin 60- ja 80-luvuilla rakennetuissa kiinteistöissä.
Taloyhtiöiden onkin pian ryhdyttävä toimenpiteisiin
ongelman korjaamiseksi. Ongelmaksi tulevat nousemaan korjausten
suuret kustannukset, jotka nostavat varmuudella asukkaiden asumiskustannuksia
muun muassa yhtiövastikkeiden kautta. Korjausrakentamisessa
tullaankin tarvitsemaan myös yhteiskunnan apua. Kysyn asianomaiselta ministeriltä:
mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä tämän
valtavan kalliin mutta aivan välttämättömän
korjaustarpeen rahoittamiseksi, jotta kustannukset eivät
karkaisi aivan käsistä, jos nämä välttämättömät
korjaukset siirtyvät hamaan tulevaisuuteen?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Yhdyn ihan siihen arvioon, että meillä on
todella paljon vielä korjausvelkaa edessämme,
ja sen lasku ei ole ainoastaan yhteiskunnan maksettavana, vaan kyllä meistä jokaisella
on oma vastuunsa siitä, että me pidämme huolta
meidän niin sanotusta tulevaisuuden perinnöstämmekin
jo tänään, eli tätä kautta
me kaikki joudumme osallistumaan. Tietenkin tämä aika
on myös sillä tavalla haasteellinen, että mielellään
sitä ajattelisi, että kaikki käytettävissä oleva
energia kannattaa käyttää niin, että jää sitten
sitä pientä luksusta eikä lämmitetä pelkästään
meidän seiniämme, eli sitä kautta myös
uudet ilmastopoliittiset tavoitteet ovat osa sitä pakettia,
johon pitää vastata. Tätä kautta
olemme varmasti aika monista maista, joissa nyt olen päässyt
muutaman kerran jo käymään, ainokaisia
Suomessa siinä, että me emme ole ulottaneet korjausrakentamisen
puolelle minkäänlaista sääntelyä,
ja on tärkeää tuon ison massan osalta, joka
nyt on korjaustarpeessa, miettiä myös yhteiskuntapoliittisesti,
miten me teemme näitä korjauksia jatkossa. Tehtävä on
vaikea, ja toivon eduskunnan tukea siinä, että onnistumme
oikealla tavalla löytämään kustannustehokkaita
ratkaisuja, jotka vastaavat tämän päivän
tarpeisiin. Omalta osaltani olen avoin kaikille viesteille.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yksi kansalaisten perusoikeuksista on mahdollisuus
valittaa erilaisista päätöksistä, muun
muassa eri toimielimien päätöksistä.
Kaavoista valittaminen on yksi tämmöinen kansalaisen
perusoikeus. Nyt on kuitenkin tilanne niin, että kun kuntalaisilla
on mahdollisuus valittaa maakuntakaavasta, yleiskaavasta, asemakaavasta
ja vielä viime kädessä vaikka rakennusluvasta ja
kun nyt tiedetään se, että esimerkiksi
pääkaupunkiseudulla yksi keskeinen syy asuntotuotannon
vähäiseen määrään
on vahvojen kaavojen lukumäärä, niin
tällä hetkellä kaavoista merkittävä osa
on kuitenkin valituksen alaisena prosesseissa ja kestää vuosia
ennen kuin ne sitten tulevat käyttöön.
Onko harkinnassa kaavoituksiin tai rakennuslupiin liittyvä rajoittaminen
siltä osin kuin se toistuu samassa asiassa useampaan kertaan?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tällä kysymyksellä on
tietysti myös juridista ulottuvuutta. Mutta omalta puoleltani
ehkä on hyvä sanoa, että rakennetun ympäristön
näkökulmasta on tietenkin iso juttu se, että meidän
pitää kunnioittaa sitä ihmisten oikeutta
tavallaan vaatia myöskin itselleen oikeutta. Mutta samaan
aikaan tietenkin yhteiskuntapoliittisesti on hankalaa se, jos meillä on
vuosikausia isot rakentamisen ja yhteiskunnan kehittämisen projektit
jäissä. Mutta en voi sanoa kyllä suoraan,
että me voisimme katsoa tätä myöskään
siitä näkökulmasta, että tällaiset
perustuslailliset näkökulmat eivät olisi
tärkeitä, mutta ne eivät kuulu minun
tontilleni.
Muilta toimin me olemme kyllä arvioimassa tätä tilannetta
nyt vakavasti uudelleen, eli hallitusohjelmaan sisältyy
se, että maankäyttö- ja rakennuslakia
arvioidaan ja mietitään vielä uuden kerran
sitä, miten saadaan tämä tonttitarjonta liikkeelle
ja saadaan myöskin suunnitelmallisuutta yhä enemmän
siihen maankäyttöön, jota näissä isommissa
kaupungeissa on. Kyllä se vaan niin on, että asiat
ovat aika vakavia silloin, kun me rakennamme niille avoimille, rakentamattomille
tonteille kaikkea muuta kuin vuokra-asumista. Siten on erittäin
vaikeaa olla tässä rakennetussa ympäristössä myös
ministerinä. Toivon, että tämän
viestin vieminen otetaan joka paikassa vakavasti. Kyllä meidän
täytyy ensin pitää huolta siitä,
että ihmisillä on asuntoja, ja sen jälkeen
katsotaan, mitä muuta rakennetaan. Sillä tavalla
olen edustajan kanssa kyllä ihan samaa mieltä.