Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Sijoittajien luottamus euromaiden kykyyn
hoitaa velkaongelmaansa horjuu, ja aika on käymässä vähiin.
Eurooppa-neuvosto on jälleen etsimässä uusia
keinoja kriisin taltuttamiseksi.
Suomessa on hyvin vähän puhuttu vaihtoehdosta,
jonka Saksan hallituksen talousneuvonantajat ovat luonnostelleet
euroalueen vakauttamiseksi. Tämän suunnitelman
mukaan EU perustaisi väliaikaisen pelastusrahaston, joka
yhdistäisi velkoja sellaisista maista, joiden valtionvelka
on yli 60 prosenttia bruttokansantuotteesta. Tämän bkt-osuuden
ylittävien velkojen kattamiseksi perustettaisiin rahasto,
joka laskisi liikkeelle omia joukkovelkakirjalainoja. Onko tätä ehdotusta analysoitu
valtiovarainministeriössä, ja mitä mieltä valtiovarainministeri
on tällaisen ehdotuksen käyttökelpoisuudesta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Euroopan taloustilanne on hyvin vakava, ja
paineet ja odotukset tänä iltana alkavalle EU:n
huippukokoukselle ovat suuret. Ilmassa ja keskustelussa on ollut
esillä erilaisia ratkaisuesityksiä, joilla tätä akuuttia
talouskriisiä Euroopassa pystyttäisiin hoitamaan.
Keskeisiä ovat kansalliset toimet, ne toimet, joita olemme
niin me Suomen eduskunnassa kuin ovat myöskin tietenkin
ennen kaikkea näissä ylivelkaantuneissa maissa
kansalliset parlamentit tekemässä. Se on siis
keskeistä. Mutta sen ohella tarvitaan myöskin
Euroopan tasolla päätöksiä:
väliaikaisen mekanismin toimintakyvyn parantamista, josta
euroryhmä päätti viime viikolla; kansainvälisen
valuuttarahaston mukaan tuomista kriisin hoitoon, mitä Suomi
on pitkään ajanut ja siinä myöskin
tuloksia viime aikoina saavuttanut; ja sitten pysyvän kriisimekanismin
käyttöönottoa. Tämä edustajan
viittaama niin sanottu velkarahastomalli on yksi asia, joka on ollut
keskustelussa, mutta me emme Suomessa ole pitäneet ajatusta
Euroopan tasoisesta velkarahastosta kannatettavana.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Iltapäivälehtien
mukaan Ranska ja Saksa esittävät, että Euroopan
pysyvän vakausmekanismin käytöstä päätettäisiin
määräenemmistöllä.
Tämähän tarkoittaisi silloin sitä,
että Suomen antamat vakuudet päätettäisiin
maksettaviksi meitä kuulematta, jos tämä menee
läpi. Mitä hallitus aikoo tehdä sille,
että meidän vakuuksiamme ei käytetä ilman
sitä lupausta, jonka valtiovarainministeri täällä eduskunnassa
on antanut eduskunnan päätöksestä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tällä määräenemmistöpäätöksellä ei
ole mitään tekemistä Suomen vakuuksien
kanssa. Tästä vakuussopimuksesta parhaillaan neuvotellaan
Kreikan viranomaisten kanssa, ja uskon, että ennen joulua
pystymme tuon vakuussopimuksen allekirjoittamaan. Se on meidän
tavoitteemme.
Se on totta, että Saksa ja Ranska ovat tuoneet julkisuuteen
ajatuksen siitä, että jatkossa, kun otetaan käyttöön
tämä pysyvä mekanismi, jolla voidaan
ehkäistä tulevaisuudessa toivottavasti talouskriisejä,
päätökset tehtäisiin määräenemmistöllä eikä yksimielisesti,
ja tässä Suomen kanta on ollut eri. Suomen linja
on ollut alusta lähtien hyvin selkeä, ja se on
se, että me haluamme pitää kiinni yksimielisyyspäätöksenteosta, koska
vain sitä kautta myöskin pienillä mailla, kuten
Suomella, on sananvaltaa päätöksiä tehtäessä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Monta kertaa ovat tämän
hallituksen ministerit palanneet Brysselistä, kertoneet:
nyt on ratkaisut tehty. Teitä on juhlittu täällä hienoina
ja suurina voittajina. Muutaman päivän päästä markkinat
ovat sanoneet totuuden: ei ole tullut mitään lopullista
ratkaisua.
Tällä kertaa neuvottelut ovat jälleen
kerran hyvin tärkeät. Näin sanotaan,
ja sitä ne varmasti ovatkin. Äsken tuli esille
jo tämän pysyvän kriisirahaston päätöksentekomenettely.
Esillä pöydällä on myös
kysymys siitä, miten jatkossa kehitetään
väliaikaista kriisirahastoa ja pysyvää kriisirahastoa.
Hyväksyykö Suomi vai ei sitä, että väliaikaisen
ja pysyvän kriisirahaston vastuut molemmat olisivat yhtä aikaa
voimassa? Tällä hetkellähän
päätös on, että se raja on 500 miljardia
euroa. Suomenkaan vastuut eivät voisi nousta siis siitä 14
miljardista. Pitääkö hallitus tiukasti
kiinni tästä, vai onko mahdollista, että tämän
lisäksi meille tulisi kannettavaksi se vastuu, mikä pysyvästä kriisirahastosta,
siitä 500 miljardista, noin 12—13 miljardia, saattaa
tulla?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tätä hallitusta tuskin voi syyttää siitä,
että Euroopan talouskriisiä ei ole ratkaistu,
koska me kaikki tiedämme, että siihen tarvitaan
kaikkien jäsenmaiden panosta ja onnistumista. Välillä tuntuu,
että sekään ei riitä vielä rauhoittamaan
markkinoita, vaikka kuinka onnistutaan päätöksiä tekemään.
Mutta mitä tulee edustaja Pekkarisen kysymykseen, niin
alusta lähtien, jo silloin kun keskusta oli hallituksessa
ja näitä mekanismeja oltiin luomassa ja niitä eduskunnassa
käsiteltiin, oli lähtökohta se, että tämä väliaikainen
mekanismi nimensä mukaisesti on voimassa siihen asti, kunnes
pysyvä mekanismi tulee voimaan. Näin on edelleenkin
tarkoitus. Se ei tietenkään poista sitä,
että ne lainat, jotka tästä väliaikaisesta
mekanismista on jo nyt myönnetty joillekin kriisimaille,
ovat voimassa siihen asti kunnes tuo laina-aika päättyy.
Mutta uusia lainoja tuon väliaikaisen mekanismin kautta
ei myönnettäisi siitä lähtien,
kun tuo pysyvä mekanismi on voimassa.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä Euroopan talouskriisi
on hyvin vakava ja tuntuu, totta kai, myös täällä Suomessa,
vaikka me olemmekin asiamme hyvin hoitaneet. Se, että nyt
viikonvaihteessa tehdään ratkaisuja, on varmasti
tärkeää myös Suomen talouden
kannalta. Suomessahan on pidetty hyvin tärkeänä — varmaan
me kaikki Suomessa pidämme hyvin tärkeänä sitä — että sijoittajat
ovat mukana kantamassa sitä vastuuta. Nyt kun tehdään
uusia suunnitelmia eteenpäin, niin totta kai kaikkia kiinnostaa
se, saadaanko vakuudet ja takuut siitä, että jatkossa
eivät pelkästään kansalaiset
kanna näitä riskejä vaan myös
sijoittajat pidetään mukana tässä niin,
että toteutuu se aito sijoittajavastuu, joka taitaa olla
kirjattuna siellä hallitusohjelmassakin.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä edustaja
Lapintien kanssa siitä, että pankkien ja sijoittajien
pitää ottaa suurempi vastuu tulevaisuudessa mahdollisten
kriisien hoitamisesta ja myöskin tämän
akuutin kriisin hoitamisesta. Näinhän on käymässä esimerkiksi
Kreikan ta- pauksessa, kun yksityisten sijoittajien lainoja ollaan
leikkaamassa 50 prosentilla niin kuin huippukokouksessa lokakuun
lopussa päätettiin. Erityisesti olemme korostaneet
sitä, että tässä pysyvässä kriisimekanismissa
tai -työkalussa, joka on nyt tulossa käyttöön
joko ensi kesänä 2012 tai viimeistään
2013, täytyy tämän sijoittajavastuun olla
sisällytettynä. Tätä linjaa
Suomen hallitus on hyvin määrätietoisesti
edistänyt, ja tästä linjasta me pidämme
kiinni.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Sosialidemokraatit, valtiovarainministeri
ja hallitus ovat tuoneet selvän muutoksen myös
kansallisen edun näkökulmasta tämän
eurokriisin hoitoon. Sijoittajavastuun korostamisen ohella on nyt
erittäin tärkeätä, kuten tänään
valtiovarain-valiokunnassa sosialidemokraatit esittivät,
pi- tää kiinni yksimielisyysvaatimuksesta, samoin myöskin
huolehtia siitä, että emme ajaudu velkaunioniin,
yhteisvastuuseen toisten veloista. Nyt on kysymys siitä,
että Suomi pystyy myöskin turvaamaan oman taloutensa
ja selviytymisensä.
Haluaisin varmistaa nyt valtiovarainministeriltä, ovatko
nämä kolme peruspilaria — sijoittajavastuu,
yksimielisyysvaatimus ja nimenomaan tämmöisen
velkaunionin, eurobondiyhteisvastuujärjestelmän,
torjuminen — kestävästi kaik-kien hallituspuolueiden
sitoutumisen mukaisia käyttäytymisiä nyt
tässä tilanteessa. Kuten Paavo Lipponen eilen
totesi, on kansallisten parlamenttien kannalta erittäin
huolestuttavaa, että Saksa ja Ranska komission lailla ryhtyvät
ajelehtimaan ja runttaamaan tiettyjä malleja eteenpäin.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallituksella on hyvin selkeä ja
yhtenäinen linja ollut alusta lähtien tämän
Euroopan talouskriisin hoitamiseen. Se ajatus ja linja pohjautuu
siihen, että jokainen maa vastaa itse omasta taloudestaan
ja omista veloistaan. Se on ollut myöskin Euroopan unionin
lähtökohta, sen Euroopan unionin, johon Suomi
aikoinaan on liittynyt. Myöskin tästä lähtökohdasta
katsottuna me olemme halunneet rajoittaa suomalaisille veronmaksajille
aiheutuvia riskejä ja tämän johdosta
vaatineet muun muassa seuraavaan Kreikan lainapakettiin vakuuksia,
jotka onnistuimme neuvottelemaan.
Niin kuin aikaisemmin jo totesin, me olemme korostaneet tätä yksimielisyyspäätöksentekoa
juuri
siitä syystä, että se takaa jokaiselle
jäsenmaalle, myöskin pienelle jäsenmaalle,
mahdollisuuden vaikuttaa ja osallistua päätöksentekoon. Tämä on
ollut hallituksen linja jo hyvin pitkään, kuten
myös sijoittajavastuu, josta aikaisemmin täällä puhuin.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Puhuitte äsken Euroopan unionista,
johon olemme liittyneet. Siinä on yhdenvertaisuus ja tasaveroisuus
yksi perusteista. Nyt esimerkiksi rikkidirektiivi on erittäin
epätasa-arvoistava, joten on syytä kysyä,
onko koko Eurooppa enää semmoinen, mihin olemme
liittyneet.
Tästä yksimielisestä päätösasiasta
haluan vielä varmistaa kantanne. Perustuslakivaliokunta
on lausunut siitä, että se ei ole perustuslakimme
mukaisesti mahdollista. Kysymys kuuluu: aikooko hallitus noudattaa
Suomen perustuslakia?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomen hallitus noudattaa perustuslakia, ja
toivon, että sitä noudattavat kaikki Suomen kansalaiset.
Se on lähtökohta tässä yhteiskunnassa.
Niin kuin olen tässä nyt useampaan kertaan myöskin
todennut, siitä lähtien, kun tätä pysyvää mekanismia
oltiin neuvottelemassa ja tuo ajatus pysyvän mekanismin
luomisesta syntyi, olemme korostaneet yksimielisyyttä päätöksenteossa,
koska se takaa jokaiselle jäsenmaalle aidosti mahdollisuuden
vaikuttaa asioihin, joilla on mahdollisesti myöskin merkittäviä taloudellisia
seurauksia jäsenmaille.