5) Hallituksen esitys arpajaislaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toisessa käsittelyssä oleva
uusi arpajaislaki muodostaa tukevan perustan pelitoiminnan suomalaiselle
mallille. Suomalaiseen malliin kuuluu kolmelle toisistaan erottuvalle
rahapeliyhteisölle annettu yksinoikeus pelitoiminnan harjoittamiseen.
Suomalaiseen malliin kuuluu myös tuottojen ohjaaminen yleishyödyllisiin
tarkoituksiin. Nyt hyväksyttävä laki
vahvistaa nämä perusperiaatteet ja antaa hyvät
lähtökohdat vastuulliseen pelitoiminnan harjoittamiseen
ja suomalaisten hyvinvoinnin lisäämisen sen tuottojen avulla.
EY-tuomioistuimen vahvistaman yksinoikeuden oikeusperiaatteet
vahvistuvat ja selkeytyvät uuden arpajaislain myötä.
Rahapeliyhteisöjen — Raha-automaattiyhdistyksen,
Veikkauksen ja Suomen Hippoksen — välinen tehtäväjako
perustuu erilaisiin peleihin, ja PAF:n toiminta rajataan alueellisesti
Ahvenanmaalle. Laki määrittelee myös
rajat yksinoikeudella harjoitettavan pelitoiminnan ja yksityisenä elinkeinotoimintana
harjoitettavan
viihdepelitoiminnan välillä.
Pelitoimintaa koskeva teknologinen kehitys on nopeaa ja saattaa
tuoda eteen uusia ongelmia näiden rajausten kannalta. Tämän
vuoksi onkin tärkeää, että lain
periaatteiden toteuttamiseen kiinnitetään tulevaisuudessa
riittävästi huomiota. Uusi arpajaislaki antaa
tähän mahdollisuuden, kun se edellyttää ja
vastuuttaa viranomaisen vahvistamaan kaikkien uusien pelien säännöt. Lain
toimeenpanossa on tärkeää huolehtia myös siitä,
että viranomaisvalvontaan ja -ohjaukseen varataan riittävästi
resursseja.
Arvoisa puhemies! Arpajaislain uudistamisen yhteydessä myös
rahapeliyhteisöjen tuottojen jakamisesta säädetään
nyt lailla. Näiden säädösten nostaminen
lakitasolle lisää edunsaajien, Raha-automaattiyhdistyksen
tapauksessa sosiaali- ja terveysalan järjestöjen
rahoituksen pitkäjänteisyyttä. RAY:n
kohdalla uusi laki vahvistaa aikaisemmat käytännöt
eikä nykyiseen verrattuna rajoita eikä lisää mahdollisuutta
myöntää avustuksia yleishyödyllisille
järjestöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin
edistämiseen. Raha-automaattiyhdistys valmistelee jakoehdotuksen
kuten tähän saakka, ja valtioneuvosto tekee jakopäätöksen
sosiaali- ja terveysministeriön esityksestä.
Lakiin veikkausvoittovarojen tuoton käytöstä sisältyy
ehdotus valtiontalouden säästöohjelman nimissä tehtyjen
kirjastotoimen rahoitukseen suunnattujen säästöpäätösten
asteittaisesta purkamisesta. Raha-automaattiyhdistyksen voittovaroista
on puolestaan vuosittaisilla budjettilaeilla siirretty runsas puoli
miljardia markkaa RAY:n perinteisten edunsaajien, sosiaali- ja terveysalan
järjestöjen, käytöstä Valtiokonttorille. Myös
tämän säästölinjauksen
purkaminen tulee nyt ajankohtaiseksi, vaikka toisaalta esimerkiksi veteraanikuntoutukseen
ja sotainvalidien sairaskodeille osoitetuista rahoista on jo tullut
lähes pysyvä käytäntö.
Arvoisa puhemies! Uusi arpajaislaki on pitkän ja monivaiheisen
työn tulos. On syytä olla erittäin tyytyväinen
siitä, että eduskunta voi nyt lähes yksimielisesti
hyväksyä tämän tärkeän
lakipaketin kokonaisuudessaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitkään valmisteltu arpajaislakiuudistus
on nyt tulossa valmiiksi. Uudistuksen valmisteluhan käynnistyi
toimikunnassa jo vuonna 1993. Sittemmin valmistelua on jatkettu
arpajaislakihankkeessa, jota valvoi oma ohjausryhmänsä.
Viimeistely lakiehdotusten osalta on tehty sisäasiainministeriössä virkatyönä.
Kuten käsittelyssä olevasta hallintovaliokunnan
mietinnöstä havaitsemme, valmistelua on jouduttu
jatkamaan myös eduskuntakäsittelyn aikana. Mietintöönhän
sisältyy kunkin lakiehdotuksen osalta useita korjauksia.
Valiokunta on sivistysvaliokunnan yksimielisen ehdotuksen pohjalta
ottanut mukaan myös mietintöön sisältyvän
kahdeksannen lakiehdotuksen, joka säätää tuottojen
jakamisesta.
Lakiin sisältyvät säännökset
arpajaisten toimeenpanosta, valvonnasta, tuottojen tilittämisestä ja
tuottojen käyttötarkoituksista sekä tuottojen käytön
valvonnasta. Tavoitteena on, että lakiehdotukset tulisivat
voimaan ensi vuoden alusta. Pääsäännön
mukaan arpajaisten toimeenpano on edelleen luvanvaraista ja rahapelitoimintaa
varten valtioneuvosto myöntää määräaikaisen
luvan.
Tavoitteena, arvoisa puhemies, on, että me kykenisimme
tällä linjauksella, ed. Ilkka Kanerva, säilyttämään
sen peruslinjauksen, joka meillä on näiden varojen
hankinnan ja käytön osalta yhteiskunnassa tärkeinä koettaviin
sosiaalisiin ja sivistyksellisiin tarkoituksiin tai muuhun yleishyödylliseen
toimintaan ollut tähänkin saakka. On korostettava,
että yhteiskunnalliset hyödyt tulisi kyetä saamaan
mahdollisimman suuriksi rahapelitoiminnan ja arpajaisten osalta
ja toisaalta minimoimaan pelitoiminnasta aiheutuvat haitat. Tämän
vuoksi on tärkeää, että valvonnassa
on riittävästi voimavaroja ja kyettäisiin
estämään tähän pelitoimintaan
liittyvä rikollisuus.
Arvoisa puhemies! Olennaista mielestäni on, että näillä ratkaisuilla,
joihin eduskunnassa on päädytty, kykenemme säilyttämään
arpajaistoiminnan yksinoikeusjärjestelmän ja säilyttämään sääntelyn
kansallisella pohjalla. Perustuslakivaliokuntahan toteaa, että yksinoikeuteen
perustuva sääntely ja lupajärjestelmä on
hyväksyttävä, ja tätä,
kuten arvoisat edustajat tietävät, edellyttää myös
EY-oikeus. Meidän on toimittava niin, että rahapelitoiminnan
yksinoikeusperiaatteesta pidetään jatkossakin
kiinni.
Gunnar Jansson /r:
Herr talman! Den politiska kampen är över
och förlorad. Tre iakttagelser har blivit kvar hos mig.
För det första går särintressen
framom allmänintresset. Veikkaus, Hippos och Ray:s monopol
kör över respekten för grundlagarna.
För det andra klarade riksdagsledamöterna i dessa
organisationer inte av att se skillnaden mellan politisk makt och
juridisk begränsning i denna maktutövning. För
det tredje är ärendet så speciellt att
det inte blir stilbildande för riksdagens hållning
till Åland och självstyrelsen i allmänhet.
Men det är tillräckligt illa ändå.
När det autonoma Finland under tsardömet
utsattes för en massiv förryskning för
hundra år sedan och när allting annat vacklade,
då hade Finland inget annat kvar än lagen. Den
rättskampen blev framgångsrik. För Åland återstår
nu en ungefär likadan rättskamp. När
politiken går vilse måste man ta hjälp
av den juridiska kompassen för att komma tillbaka på rätt
spår. När Ålandsexemplet marknadsförs
runtom i världens olika konflikthärdar är
det en framträdande fråga hur konfliktlösningsmekanismerna
fungerar i självstyrelsesystemet.
Lotterilagens, alltså första lagförslagets, olycksaliga
moment 2 och 3 i 5 § och deras exeptionella tillkomst
erbjuder ett bra tillfälle att testa dessa mekanismer.
Jag hoppas att tre insikter skall ledsaga detta test. För
det första står behovet av ett enigt
uppträdande. På Åland inbegriper
detta uppträdande lagtinget, landskapsstyrelsen,
riksdagsmannen, tills vidare mig själv, likaså landshövdingen
och partierna. För det andra är rättsprövningen
av nämnda moment 2 och 3 i 5 § en angelägenhet
för det rättsliga systemet i Finland och tilltron
till rättssystemet. Här måste särintressena
vika för allmänintresset. Allmänintresset
kräver att alla rättsvårdande instanser
måste ta sitt ansvar. För det tredje måste
allmänhetens berättigade intresse för
insyn i processen tryggas, men processen kan och får inte
föras i medierna.
Strategierna för att genomföra denna process bör
göras upp innan riksdagens svar sänds till statsrådet
så att republikens president kan medverka i processen.
På det hela taget vittnar behandlingen av detta lagpaket
om hur illa det kan gå när beredningen är
svag och när utskott i riksdagen börjar både bereda
och stifta lagar och rollerna blandas ihop med uppbackning från
utomstående särintressen. Det är min övetygelse
att det inte kan fortsätta så här.
Arvoisa puhemies! Poliittinen taisto on ohi ja hävitty.
Kun politiikka on tullut tiensä päähän, juridiikka
jatkaa, kuten autonomian aikana, tsaarinvallan aikana. Ahvenanmaata
odottaa nyt oikeustaistelu samalla tavalla kuin Suomella noin sata
vuotta sitten. Arpajaislain oikeuskäsittely on koko Suomen
asia, ei ainoastaan Ahvenanmaan, ja jos Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmään
on luottamista ylipäänsä, yhtenäisen
Ahvenanmaan tulee nyt toimia yhteistyössä valtakunnan
oikeutta vaalivien tahojen kanssa tasavallan presidenttiä myöten.
Jos tästä prosessista ylipäätään
on jotain opittavissa, se on tietämys siitä, että eduskunta
on lainsäätäjä eikä lain
valmistelija, ja se, että erillisintressien täytyy
väistyä yleisen intressin tieltä. Ainakin
perustuslain pitää käydä erillisintressien
edellä.
Tämmöinen Suomen kansalaisia diskriminoiva
erillislaki, joka iskee toiseen oikeusjärjestelmässä toimivaan
oikeushenkilöön, on omiaan horjuttamaan luottamusta
oikeusvaltioon ja sen oikeusjärjestelmään.
Virhe on korjattavissa, mutta — ja se on valitettavaa — oikeuslaitosten kanssa.
Kollegat, kuten huomaatte, en millään kritisoi
lakia sellaisenaan tai monopolia vaan kritisoin sitä seikkaa,
että eduskunta nyt säätää lakia
alalla, jolla sillä ei ole kompetenssia. Kompetenssia on
itsehallintolain mukaan nyt järjestetty niin, että näin
voidaan tehdä, ja näin pitääkin
tehdä. Siinä olen kollegojen kanssa samaa mieltä, mutta
sitä kompetenssirajaa, mikä nyt itsehallintolaissa
on, pitää kunnioittaa. Muuten järjestelmät
menevät sekaisin, ja silloin ei ole muuta apua kuin oli
koko Suomella sata vuotta sitten — oikeuslaitokset.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Ilkka Kanerva /kok:
Arvoisa puhemies! Ei ollenkaan merkiksi siitä, että olisi
paljon sanottavaa tästä asiasta, niin kuin olisi
poikkeuksellisen pitkän, valitettavan pitkän — ja
sanoisiko jopa tehottoman — lainvalmisteluprosessin tuloksena,
tulen korokkeelle, vaan sen takia, että paikalta puhuessa
tahtoo aina olla se aikapuite niskassa.
En nyt lähde käymään läpi
historiaa; katson mieluummin pari askelta eteenpäin. Tästä päivästä on
kuitenkin aihetta todeta, että tämä on
tämän eduskunnan kevätistuntokauden yhteiskunnallisilta
vaikutuksiltaan aivan eturivin lakeja, sen kansalaisyhteiskunnan
ajatuksen mukainen, joka on varmasti tämän talon
tavoitteena yhteiskunnallisen ajattelun mukaisesti, sillä Veikkauksen,
Raha-automaattiyhdistyksen samoin kuin Hippoksenkin toiminta on
niin merkittävää yhteiskunnallisesti
kaikkine vaikutuksineen, että Suomi olisi koko lailla toisen
näköinen ilman näiden monopoliyhtiöiden
vaikutuksia. Niitten merkitys on, voisiko sanoa, giganttinen kaikessa siinä,
miten kansalaisyhteiskunta toimii kaikkien niiden edunsaajatahojen
nimissä, jotka hyötyvät näitten
peliyhtiöitten toiminnasta, joitten peliyhtiöitten
tuottoa vaille jäätäessä ei
olisi mahdollista kuvitella sitä moninaista toiminnan kenttää,
joka yhtiöitten kautta on rahoitettavissa.
Valtion budjetti ei koskaan mahdollistaisi, ei missään
mitassa, niin voimakasta kansalaisyhteiskunnan tukemista kuin peliyhtiöt.
Niillä on siis erittäin keskeinen yhteiskunnallinen
merkitys, ja niitten puolesta pitää paitsi taistella
kansalaisyhteiskunnan hyväksi myöskin kieltämättä tässä tapauksessa — niin
porvari kuin olenkin, sanon — valtiokapitalismin säilyttämisen
merkeissä. Valtion monopolioikeus näissä yhteyksissä on
ilman muuta ehto sille, että kansalaisyhteiskunta voi monimuotoisuudessaan
toimia tavalla, johon olemme tottuneet ja jota pidämme varmasti
vasemmalta oikealle erittäin keskeisessä arvossa.
Mutta, puhemies, kysymys ei ole vain siitä, että saadaan
hoidettua tänä päivänä tämä asia
satamaan, vaan myöskin hieman pidemmällä aikavälillä siitä,
että ei kannata tuudittautua uskoon, että nämä peliyhtiöt,
monopoliyhtiöt, olisivat asemaltaan itsestäänselviä.
Maailmalla on paljon tahoja, jotka ovat valmiita maksamaan suuria
summia, suuria korvauksia, niille aivoille, jotka kykenevät
murtamaan näitten monopoliyhtiöitten kansallista
asemaa. Niitä on meillä Suomessa ollut, horjutusyrityksiä saattaa
peliyhtiöiden asema kyseenalaiseksi. Hiushalkeamakin olisi
voitto niille. Erityisesti niitä on Euroopan tasolla ja
laveammaltakin.
Nyt on kysyttävä, mikä on suomalaisten
strategia, mikä on Suomen idea siinä, että voidaan jatkossakin
nauttia Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja Hippoksen tälle
yhteiskunnalle tuottamista eduista. Uhkia on aika monenlaisia. Veikkauksen
osalta on ilmiselvästi nähtävissä se,
että sen asema turvautuu vain sitä kautta, että sillä on
selkeä monopoli ja Veikkauksen tuottoa ei käytetä yleiskatteisesti
valtion muiden menojen kattamiseen, vaan nimenomaan tämän kansalaisyhteiskunnan
tukijärjestelmien tukemiseen. Me olemme olleet aika lailla
lähellä niitä rajoja, jotka antavat valtiolle
oikeuden pitää monopoliyhtiöitä yllä.
Nyt on hyvin tärkeää se, että edunsaajatahot
määritellään lainsäädännössä selkeästi
osuuksineen, kuinka paljon niille tulee jatkossa osuuksia tuotoista
Veikkauksen kautta saataviksi, jotta vältetään
se, että Veikkauksen tuotto ei mene yleiskatteeksi budjettiin.
Pidän kyseenalaisena pitkän päälle
sitä, että annetaan vaikutelma, jonka mukaan Raha-automaattiyhdistys
puolestaan on yhtiö, joka jakaa vain keskinäisesti
avustuksia ja jossa valtion rooli monopolin turvaajana jää toissijaiseksi.
Sinulle—minulle-periaatteella tapahtuva valtion varojen
jakaminen Raha-automaattiyhdistyksen kautta on asia, johon varmasti
vastustajat ovat kiinnittämässä huomiota.
Ovat jo kiinnittäneet ja pyrkivät sitä kautta
myöskin jatkossa horjuttamaan kysymystä siitä,
onko tällaisen yhtiön asema lainmukainen, kun
sen jakopolitiikka kuitenkin perustuu tämän kaltaiseen
päätöksentekojärjestelmään,
vaikka muodollisesti viime vaiheen jako tapahtuisikin valtioneuvoston
siunauksella.
Kolmas seikka, joka liittyy näihin peleihin on se,
että Internet kansainvälisenä järjestelmänä ilman
muuta tulee kuvioihin mukaan. Jää nähtäväksi,
kuinka merkittävästi sen vaikutus tulee lisääntymään
pelimonopoliyhtiöiden toimintakentässä,
mutta tuskinpa tässä salissa on ketään,
joka voisi väittää, että Internetin
vaikutus, kansainvälinen pelaaminen ilman rajoja, olisi
vähenemään päin. Näin
ollen pitäisi miettiä sitä, mikä on
se lainsäädäntö, jolla Veikkauksen,
Raha-automaattiyhdistyksen samoin kuin Hippoksen asema ja rooli
voidaan turvata myöskin jatkossa niin, että ne
voivat turvatusti hoitaa omia tehtäviään
ja että niiden tuotto on yhteiskunnan käytettävissä,
ilman että se menee yksityistä voitontavoittelua
hakevien erillisten firmojen, kansainvälisten tai kansallisten,
omistajien tai pyörittäjien taskuun ohi yhteiskunnan
tarpeitten.
Tämä on vakava kysymys, jonka vuoksi on aihetta
kysyä, onko tämä organisatorinen malli, joka
nyt lainsäädännöllä tässä ollaan
hoitamassa sinänsä, pitkän päälle
paras mahdollinen itsepuolustusjärjestelmä monopoliyhtiöiden
aseman turvaamiseksi. Oma vastaukseni on hyvin epäileväinen.
Pelkään nimittäin, arvoisa puhemies,
että näiden peliyhtiöiden asemaa pitäisi
vähän pidemmällä sihdillä katsoa,
niin että niiden asema voidaan turvata kaikkia niitä kansainvälisiä ja kansallisia
uhkia vastaan, joita ei kannata pätkääkään
väheksyä.
Näissä on isot, miljardiluokan, bisnekset
kyseessä, joita moni erillinen taho haluaa tietysti saattaa
omaan toimipiiriinsä, omaan toimivaltaansa ja omille pankkitileilleen.
Sen vuoksi olen myöskin julkisesti tässä haastamassa
keskustelua siitä, onko Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen
pitäminen erillisinä valtion monopoliyhtiöinä organisatorisesti
pitkän päälle järkevää.
Ei minulla ole lopullista vastausta tähän kysymykseen,
mutta se on, arvoisa puhemies, mielestäni perusteltu.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Olemme päättämässä nyt
vuosia kestänyttä prosessia, joka ainakin eduskunnan
osalta on nyt loppuun käsitelty. Toivon hartaasti, että tämä prosessi
on loppuun käsitelty myös eduskunnan ulkopuolella,
ja uskon, että tämä lainsäädäntöpaketti
kestää kriittisen tarkastelun niin nyt kuin tulevaisuudessakin.
Parhaillaan Euroopassa on meneillään useita prosesseja,
joissa tutkitaan joidenkin muiden maiden vastaavanlaisia toimintoja,
ja koko ajan ollaan tässä suhteessa ikään
kuin herkässä tilassa. Tämän
vuoksi onkin mielestäni erittäin tärkeää,
että tätä EY-tuomioistuimen hyväksymää suomalaista
mallia, joka ainakin meille suomalaisille on maailman paras, noudatetaan
kaikilta osin sille kuuluvalla tarkkuudella, sanoisinpa jopa: pikkutarkkuudella.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Varmasti jokainen täällä olija
on hyvin tyytyväinen siitä, että laki
on vihdoin viimein saatu tähän pisteeseen ja se
on tulossa.
Pyysin puheenvuoroni kuitenkin ed. Väistön puheenvuoron
johdosta, kun hän aika optimistisesti suhtautui siihen,
että voittovarojen jako-osuuksien kirjaaminen lakiin poistaa
vuosittaiset kiistelyt siitä, mihin voittovarat käytetään.
Olen siinä kuitenkin sen verran realisti, että pelkään
sitä, että vaikka osuudet ovat laissa, tulemme
keskustelemaan myös siitä, pitääkö lakia
muuttaa jako-osuuksien osalta sen takia, että vuosi 2003 on
muun muassa aika lähellä, ja kun kirjastorahoja
aletaan siirtää budjettiin, saattaa olla, että jako-osuuksien
pitää joustaa.
Niin kuin ed. Väistö totesi, on hyvä,
että ne on kirjattu lakiin, mutta pitää olla
realisti. Ainakin alkuvaiheessa on ehkä mahdollista, että joudumme
pohdiskelemaan sitä, mitkä ovat oikeat jako-osuudet.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Rahapelitoimikunta sai tehtävän
miettiä uutta arpajaislainsäädäntöä jo
vuonna 93. Nyt se on sitten laki. Onko se laki todella toimiva,
niin kuin ed. I. Kanerva pohdiskeli? Sitä pohdiskelua on varmaan
syytä jatkaa. Mikä on Raha-automaattiyhdistyksen
ja Veikkauksen suhde? Onko siinä riittävän
selkeä työnjako? Onko Veikkauksen ja Hippoksen
välillä riittävän selkeä työnjako?
Itse olen lain valmistelun aikanakin nostanut esiin sen, että hevospelit
kohteena kahdella eri peliyhtiöllä pikkuisen teknisesti
pelejä muutellen ei välttämättä täytä yksinoikeudellisuuden näkökulmaa.
Toivon, että kun näitä asioita jatkossa
tarkastellaan, tarkastellaan kiihkottomasti, tehdään
selkeitä muutoksia lakiin, jos tarve edellyttää,
ja pyritään rinnakkaiselossa turvaamaan suomalainen
yksinoikeudellisuus eikä keskinäisellä riitelyllä avata
sitä muiden temmellyskentäksi.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hienoa, että hallintovaliokunta
on arpajaislakiehdotuksen yhteydessä pystynyt ratkaisemaan
myös sen pitkäaikaisen ongelman, että veikkausrahoitus
saadaan suunnattua, joskin asteittain ja pitkällä tähtäimellä,
alkuperäisiin tarkoituksiinsa. Valtiovarainvaliokuntakin
on tätä monta kertaa ponsien muodossa edellyttänyt
ja toivonut hallituksen suuntaan, että näin tehtäisiin.
Itse asiassa tämän vuoden talousarviota laadittaessa
teimmekin jo pienen muutoksen. Se oli 8 miljoonaa määrärahoja,
jotka siirrettiin kirjastorahoituksesta liikunnan ja nuorisotyön
tarpeisiin. Ikään kuin ennakoitiin tätä suuntaa,
jonka hallintovaliokunta on tässä lain muotoon
pukenut. Tämä on erittäin myönteistä juuri
kansalaistoiminnan rahoituksen kannalta, koska sekä liikunnan
että myös nuorisotyön rahoitus on polkenut
aika tavalla paikallaan koko 90-luvun juuri siitä syystä,
että kirjastot lakisääteisinä ovat
haukanneet Veikkauksen tuoton kasvusta sen siivun.
Mitä tulee jako-osuuksiin, saattaa hyvinkin olla niin
kuin ed. Lehtimäki sanoi, että tulee tarpeita
näitäkin muuttaa, mutta tämän
jälkeenhän ne ovat kuitenkin eduskunnan käsissä,
niin että eduskunta voi sitten ratkaista, ja ainahan lakipykäliä voi
muuttaa. Eiväthän ne koskaan ikuisia ole. Mutta
kuitenkin tämä on eduskunnan budjettivallan kannalta
minusta selkeämpi ratkaisu, kun ne on laissa kirjattu.
Silloin jos niitä halutaan muuttaa, se on sitten tietoisesti
tämän talon käsissä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Sekä liikunnan, nuorisotyön
että taiteen edustajat tukivat hyvin voimakkaasti tätä mallia,
joka hallintovaliokunnan mietintöön sisältyy
Veikkauksen tuoton jakamisesta. Mielestäni tässä ollaan
tilanteessa, että nyt päätetään
tässä yhteydessä laintasoisesti jako-osuuksista.
Lakia, kuten ed. Aula totesi, voidaan toki perustellusta syystä eduskunnan
päätöksellä myös muuttaa.
Olennaista minusta on tässä juuri se, mihin
ed. Ilkka Kanerva viittasi, että tällä tavoin
poistuu se yksi vakava uhka ja ongelma, joka tässä on
ollut. Viime vuosina noin viidennes tuotosta on käytetty
kirjastojen tukemiseen, niiden lakisääteisiin valtionosuuksiin,
eikä voida oikein perustella, että tämä olisi
millään muotoa nuorisotyötä,
taidetta tai muutakaan kansalaisyhteiskunnan tärkeää näillä varoilla
tuettavaa toimintaa.
Tästä syystä minusta on tarpeetonta
tässä yhteydessä käydä enää keskustelemaan
siitä, ovatko nämä asiat kohdallaan ja
oikein ja tarvitaanko kenties jatkossa muutoksia. Ellei tätä lakia
olisi tehty, niin vääjäämättä joka
vuosi käytäisiin tätä keskustelua
siitä, miten näitä varoja jaetaan, jo budjetin
valmistelun yhdessä valtiovarainministeriössä ja
ministeriöiden välisissä neuvotteluissa.
Mielestäni tässä tulee ainakin hyvä lähtökohta,
laintasoinen lähtökohta, jota on pidetty yleisesti
hyvänä.
Gunnar Jansson /r:
Fru talman! Ed. Ilkka Kanervalle kaksi olennaista kysymystä:
Kasvavatko pelit Internetin kautta? Ja toinen: Pärjäävätkö Veikkaus
ja muut toimijat, pelin monopolijärjestöt, muuttuvassa
maailmassa? Ensimmäiseen kysymykseen on totta kai vastattava,
että kasvavat, ne kasvavat. Sinä aikana, kun laki
oli perustuslakivaliokunnassa, toimijoiden määrä Internetin
kautta kasvoi ihan uskomattoman paljon kahdessa viikossa, ja se
kasvaa päivä päivältä,
se on ihan päivänselvä asia. Se vie minusta myöskin
toiseen kysymykseen: Pärjääkö Veikkaus
tämän lain suojan alla? Ei tietenkään,
ei tietenkään. Sodan jälkeinen monopolitalous
on elänyt aikansa. Jos ei omaan tuotteeseen uskalla luottaa,
jos ei ole tarpeeksi itseluottamusta, niin en usko, että pärjää markkinoilla
ylipäänsä. Totta kai monopoli monopolina
toimii, mutta ei nykymaailmassa, koska ei kukaan voi tietää,
mikä on monopoli.
Hallituksen alkuperäinen esitys tässä kohdin hylättiin
perustuslakivaliokunnassa. Sitten tuli vielä surkeampi
esitys, joka rikkoi sekä perustuslakia että Ahvenanmaan
itsehallintolakia, ja sen jälkeen perustuslakivaliokunta
itse ryhtyi lain valmistelijaksi. Tämä on niin
outo prosessi kauttaaltaan, että minusta olisi ihan välttämätöntä seurata
kehitystä ja olla pistämättä päätä pensaaseen,
koska se ei auta, vaan pitää seurata kehitystä,
luottaa tuotteeseen ja valitettavasti Ahvenanmaan asian johdosta
mennä tuomioistuimiin.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aika tyytyväinen ed. I. Kanervan
analyyttiseen puheenvuoroon, jossa hän toi esiin tiettyjä riskejä ja
myös uhkia, joita veikkaustoimintaan liittyy. Hän
lähti siitä, että ulkoinen uhka Internetin
kautta on yksi suurimpia uhkia. Haluan kuitenkin miettiä sitä,
että meillä on olemassa myös sisäinen
uhka. Tänä päivänähän
Veikkaus varsin pienin korvauksin käyttää hyväkseen
jalkapallokohteita, jääkiekkokohteita. Jos jonain
päivänä urheiluseurat päättävätkin
rahastaa enemmän näistä tuloksista, otteluistaan,
niin mitäs sitten? Oli todella hyvä, että ed.
I. Kanerva tämän keskustelun avasi. Pitää myös
miettiä näitä kaikenlaisia uhkia, joita
on olemassa. Monopoli on hyvä asia, mutta monopoliyhtiönkin
pitää varautua tulevaisuuteen.
Keskustelu päättyy.