9) Hallituksen esitys laiksi ammattikorkeakoulun jatkotutkinnon
kokeilusta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
asia koskee ammattikorkeakoulujen jatkotutkintoja.
On todettava, että ammattikorkeakoulujärjestelmä on
sinänsä erittäin hyvä ja kannatettava
ja monella seutukunnalla se on aluekehityksellisesti seutukunnan
eräänlainen moottori ja kehityskeskus. Yhdistyneenä alueen
elinkeinoelämän kanssa se saattaa tuottaa monenlaista
hyötyä alueelle.
Kuitenkin jatkotutkintojen kohdalla on mielestäni eduskunnassa
ja hallituksen esityksessä alun perin pidetty liiallista
kiirettä ja on monta tärkeää seikkaa
jäänyt selvittämättä.
Näistä ensimmäisenä ottaisin
tutkintojen kelpoisuuden. On erittäin ikävää opiskelijoiden
oikeusturvan kannalta, että kelpoisuuskysymystä ei
ole tässä vaiheessa vielä ratkaistu,
vaikka kokeilulaki nyt astuu ilmeisestikin voimaan.
Toinen seikka on opettajien virkarakenne. Ei ole myöskään
millään tavalla selvitetty, minkä tyyppisellä opettajahierarkialla,
virkarakenteella, jatkotutkintoja aiotaan ruveta järjestämään. Todellakin
vaatii kompetenssia opettajakunnalta erityisesti tutkintojen laatiminen
ja opettaminen. Sen lisäksi myöskään
ei ole selvitetty kustannuskysymystä, mitä tämä kaikki
maksaa. Mutta ennen kaikkea kritisoin sitä, että valmisteluvaiheessa
ei ole yliopistojen kanssa käyty dialogia eikä myöskään
nyt myöhemminkään otettu tätä huomioon
ollenkaan. On pidetty duaalimallista niin kiveenhakatusti kiinni,
että vuoropuhelu yliopistojen kanssa on jäänyt
käymättä. Mielestäni sillä tavalla
kyllä hukataan resursseja tässä massa.
Voi kysyä, onko tällä maalla varaa
tähän kaikkeen. Kun ikäluokat pienenevät,
meillä on piakkoin 90 prosentille ikäluokasta
korkeakoulupaikka. Kymmenen prosenttia siis jää ilman
akateemista tai siihen rinnastettavaa, ehkä myöhemmin verrattavaa
loppututkintoa. Se on mille tahansa kansakunnalle aika kova voimainponnistus.
Me tulemme, arvoisa puhemies, esittämään ponnet
muutamien asioitten korjaamiseksi. Siinä on myös
opintososiaalisista kysymyksistä jatkossa kyse. Näitä seuraava
puhuja tulee ehdottamaan ja tyydyn itse tässä vaiheessa
toteamaan aikaisemmassa käsittelyssä kerratut
asiat.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen ollut tähän asti ja
olen edelleenkin sitä mieltä, että tämä ammattikorkeakoulujen
jatkotutkintokokeilulaki on huterasti ja liian kapealla pohjalla
valmisteltu. Olisi ollut tarpeen miettiä tämä asia
osana korkeakoulututkintojärjestelmän kokonaisuutta,
niin että, aivan niin kuin ed. Hyssälä sanoi,
olisi yhdessä yliopistojen kanssa valmisteltu asia, jotta
olisi saatu sellainen kokonaisuus aikaiseksi, joka on myöskin
kansallisten sekä henkisten että aineellisten
voimavarojen kannalta järkevä ja joka ei sekavoittaisi
tutkintojärjestelmää sen paremmin opiskelijoitten
kuin myöskään työelämän
näkökulmasta.
Nythän tätä ruvetaan kokeilemaan
ja sitten seuraillaan tulevien vuosien aikana, onko työelämässä kysyntää tälle
jatkotutkinnolle vai ei ja mihin sitten opiskelijat sijoittuvat,
mikä on heidän virkakelpoisuutensa jnp. Tietysti
kokeileminen on sinänsä ihan ok ja siitä voidaan
saada hyviäkin tuloksia, mutta jotenkin tuntuu tarpeelliselta kysyä,
onko tämä ihan opiskelijoittenkaan oikeusturvan
kannalta järkevin kokeilukohde, että edetään
tavallaan ajopuun tavoin. Tietysti on sinänsä hyvä,
että näitä jatkotutkintopaikkoja näyttäisi
tulevan aika vähän ja kokeilu jää siinä mielessä kapeaksi,
ettei se kuitenkaan kovin paljon tätä tilannetta
hajota. Mutta kyllä se tulee jakamaan myös ammattikorkeakouluja
tasonsa mukaan, kun näitä jatkotutkintopaikkoja
ja -oikeuksia todennäköisesti saavat varsin harvat
ammattikorkeakoulut.
Niin kuin ed. Hyssäläkin sanoi, olen samaa mieltä siitä,
että ammattikorkeakouluajatus sinänsä on
erittäin hyvä. Se on korottanut koulutuksen tasoa
entisellä opistoasteella, koonnut oppilaitoksia monialaisiksi
yksiköiksi, kohottanut opettajien koulutusastetta ja tuonut
tavoitteellisuutta ja kansainvälisyyttä opiskeluun
ja myös työelämän yhteyksiä.
Minusta olisi ollut järkevintä, että ammattikorkeakoulut
olisivat keskittyneet tähän perustutkintojen laadun
varmistamiseen, koska nämä vaihtelevat valitettavan
paljon eri ammattikorkeakouluissa. Myös ihan erinomainen
keskittymisen aihe olisi ollut yleinen täydennys- ja lisäkoulutus,
joka palvelee oman alueen työelämän kehittämistä ja
alueellisiakin tarpeita.
Mitä tulee tutkintoon suuntautuviin opintoihin ammattikorkeakoulun
perustutkinnon jälkeen, minusta ne olisi ollut järkevämpää ohjata yliopistoihin
niin, että yhdessä yliopistojen kanssa olisi paremmin
katsottu, miten perustutkinnon korvaavuus järjestetään,
ja uuden tyyppisten maisteriohjelmien kautta olisi voitu jatkotutkintoja
järjestää. Minusta tässä asiassa
ovat yliopistot ja ammattikorkeakoulut olleet ihan liikaa napit
vastakkain. Myös yliopistoja on moittiminen siitä,
että ne eivät ole ottaneet ammattikorkeakouluja
partnerinaan tarpeeksi vakavasti ajoissa, jolloin on ajauduttu tämmöiseen
tilanteeseen. Tätä pitäisi jatkossa kyllä välttää ja
vuoteen 2005 mennessä tietenkin seurata kokeilua. Mutta
kun sen jälkeisiä ratkaisuja tehdään,
tulee miettiä vielä kerran, olisiko olemassa kansallisesti
ja myös kansainvälisesti ajatellen parempaa ratkaisua, jossa
yliopistojen mahdollisuudet tarjota jatkotutkintoja yliopistoväylän
kautta tulisivat paremmin huomioiduiksi. Silloinhan juuri tästä järjestelmästä ei
tulisi pussinperää.
Kun muistan ed. Tulosen sanoneen täällä viime
kerralla, että jatkotutkinto on sen takia perusteltu, että ei
saa olla pussinperiä koulutusjärjestelmässä ja
että ammattikorkeakoulun perustutkinnon jälkeen
pitää olla jokin jatkomahdollisuus, niin eihän
se ongelma tähän pääty. Kysyn vain,
mitä seuraavaksi aletaan miettiä. Onko meillä ammattikorkeakoulun
lisensiaatti ja ammattikorkeakoulun tohtori? Jotenkin tuntuu, että voimavarat
nyt kyllä hajautuvat aika laajalle. Myös pussinperien
välttäminen olisi ollut minusta järkevämpää vahvistamalla
myös tätä yliopistoväylää.
Sen takia ehdotan lain perusteluissa lausuttavaksi, että "eduskunta
edellyttää, että hyväksyessään
ammattikorkeakoulujen jatkotutkintokokeilun opetusministeriö edistää aktiivisesti
ammattikorkeakoulun perustutkinnon suorittaneiden jatkomahdollisuuksia
myös yliopistojen maisteriohjelmien kautta niin, että vuonna 2005
ennen lopullista jatkotutkintoratkaisua arvioidaan muun muassa taloudellisten
resurssien riittävyys ja suuntaaminen ottaen huomioon koulutusjärjestelmän
kehittämiskokonaisuus".
Toiseksi haluan kiinnittää huomiota ammattikorkeakouluopiskelijoitten
opintososiaalisiin etuuksiin, jotka eivät nykyisessä mallissaan
mahdollista sitä, että opintososiaalisia etuuksia
voitaisiin myöntää opiskelijalle, joka
suorittaa näitä jatkotutkintoja työn
ohessa. Sama ongelmahan koskee myös meidän yliopistojemme
opintososiaalista järjestelmää ihan samalla
tavalla. Samanlaisia uudistustarpeita olisi sitäkin puolta
ajatellen. Siksi myös ehdotan, että "eduskunta
edellyttää, että ammattikorkeakoulun
jatkotutkintoa suorittavan opiskelijan opintososiaalisia etuuksia
määriteltäessä tulee pyrkiä siihen,
että ammattikorkeakoulun jatkotutkinto-opiskelu voi tapahtua
myös työn ohessa".
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Toisin kuin aikaisemmat puhujat, näen
ehdottoman tärkeänä sen, että Suomen
duaalimalli säilyy edelleen voimassa, vaikka kyseessä onkin kokeilu.
Nimittäin haluan nähdä sen, että ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen tavoite on kuitenkin erilainen. Toinen keskittyy
tieteen tekemiseen. Toinen keskittyy työelämän
ammattilaisten kouluttamiseen. Mikäli hyväksyttäisiin
ponsi, jonka ed. Aula äsken esitti, tämä johtaisi
siihen, että ammattikorkeakoulut olisivat yliopistojen
eteisiä, ja tuskinpa kukaan täällä olijoista
sitä haluaa. Me tiedämme sen, kuinka hyvä tutkinto muun
muassa tradenomin tutkinto tänä päivänä on
kaupallisella sektorilla, puhumattakaan ammattikorkeakoulun insinööreistä.
Eli en kannata ed. Aulan tekemää pontta, vaan
haluan nähdä, että Suomeen syntyy erittäin
hyvin suunnitellut ammattikorkeakoulun jatkotutkinnot, jotka varmistavat
sen, että meillä on erittäin osaavia
ammattilaisia työelämän tarpeisiin.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin haluan kannattaa
näitä ed. Aulan tekemiä ponsiehdotuksia.
Ihmettelen ed. Lehtimäen esiin nostamaa asiaa näistä tutkinnoista.
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäki totesi, kuinka hyvä tutkinto
tradenomin tutkinto on. Emme aseta sitä lainkaan kyseenalaiseksi.
Emme missään olosuhteissa ole asettaneet kyseenalaiseksi, etteivätkö nämä tutkinnot
olisi hyviä. Olemme puhuneet siitä, että tämän
koulutuksen kehittäminen on vielä kesken. Ammattikorkeakoulujärjestelmä on
Suomessa kovin nuori. Siellä on erittäin epätasaista
laadultaan tämä opetus. Sen takia voi kysyä,
olisiko ollut parempi, että olisi saatu tällainen
tasalaatuinen, korkealaatuinen ammattikorkeakoulujärjestelmä,
ennen kuin olisi lähdetty kehittämään
seuraavaa askelta.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että se
vaatii kehittämistä ja täytyy olla mahdollisuus
jatkaa näissä tutkinnoissa, totta kai. Mutta miten
se tehdään, kun opettajien koulutus on esimerkiksi
pahasti vielä kesken? Opettajathan kouluttautuvat nyt.
En tiedä, vastaako se maisterin tasoa, sitähän
me emme tiedä kukaan, koska puhutaan tästä jatkotutkintotasosta.
Jotta voi kouluttaa sillä tasolla olevaa, opettajien täytyy
tietenkin olla ylempänä ja opettajahierarkian
ja -rakenteen olla vahvasti substanssiosaamisessa kiinni eli henkilöllä,
joka kantaa vastuuta näiden tutkintojen sisällöstä,
täytyy olla itsellään asiaan todellinen kompetenssi,
siis todellinen kompetenssi, ja näinhän ei nyt
aina ole. Kyllä siellä täytyy olla professoritasoisia
virkoja ja yliopettajia ja dosentuureja jne., mutta mitään
tällaista ei ole esitetty täällä,
ei minkään valtakunnan selvitystä. Millä ihmeen
rakenteella näitä opetetaan, saati mihin nämä tutkinnot
kelpaavat? Kun opiskelija opiskelee tämän kokeilun
aikana, mihin hänen tutkintonsa kelpaa? Täytyy
odottaa vuoteen 2005, ennen kuin saadaan kokeilulaki loppuun. Sitten voidaan
ilmeisesti määritellä, mihin tämä tutkinto
kelpaa. Tämä ei ole opiskelijoitten oikeusturvan
kannalta millään tavalla oikein. Tämä on väärää lainsäädäntöä,
mitä tässä tehdään.
Täytyykö opiskelijan hakea oikeusistuimesta se
kelpoisuus, kun sitä ei lainsäätäjä näköjään
määrittele, vaikka tiedetään,
että tässä tehdään
virhe? Ei tällaista lakia voi säätää.
Tämmöisistä sekaannuksistahan on aivan
tarpeeksi jo esimerkkejä ennestään.
Todellakin, kun tämä kokeilu päättyy,
mihin tätä kokeilua verrataan? Verrataanko sitä siihen itseensä,
siihen samaan putkeen? Miksi ei tehdä mahdollisuutta, jos
aiotaan tehdä saman tasoisia tutkintoja kuin akateeminen
loppututkinto, että voitaisiin verrata molempia järjestelmiä?
Eihän se olisi keneltäkään poissa,
jos myöskin yliopistot saisivat olla mukana tässä.
Uskoisin, että se kehittäisi myöskin
yliopistoja. Niidenkin on jatkotutkintojen osalta mietittävä näitä kysymyksiä,
ja se myöskin kehittäisi.
Arvoisa puhemies! Tässä on myöskin
aika suuri taloudellinen huoli, josta nyt puhun. Tämä liittyy
korkea-asteen koulutuksen rahoitukseen. Kun hallitus on vuosikaudet
tietoisesti alimitoittanut yliopistojen perusrahoitusta, yliopistot
ovat olleet pakotettuja hakemaan perusrahoitusta ulkopuolelta. Nythän
hyvin monissa yliopistoissa se on pääsääntöisesti
yli 30 prosenttia, mutta se on 40 ja ylikin. Yliopistot käyttävät
ulkopuolista rahoitusta. Se imetään siltä talousalueelta,
ja samalla talousalueella, kun ammattikoulut nyt kilpailevat, kilpailu
on tietenkin aika veristä. Myöskin ammattikorkeakoulut
kilpailevat ulkopuolisesta rahoituksesta. Se saattaa olla kuntien
rahoitusta, mutta myöskin alueen elinkeinoelämän
rahoitusta. Tämä on ratkaisematta tässä laissa,
mitä nämä tutkinnot itse asiassa maksavat,
millä puolella tutkinnot tulevat halvemmiksi tai kalliimmiksi
samalla laatutasolla. Ei tätä ole millään lailla
selvitetty. Olisin toivonut, että valiokunta olisi paneutunut
jämäkämmin näihin ihan peruskysymyksiin,
jotka tässä ovat ratkaisematta.
Sitten tuo, mihin ed. Aula viittasi: mitä sitten, kun
on tämä jatkotutkinto? Mikä on tästä pussinperästä seuraava
askel? Totta kai siellä voi olla ihmisiä, jotka
haluavat suorittaa vielä enemmän, aina tohtorintutkintoon
saakka. Onko tässä sitä mahdollisuutta
vai onko tässä tarkoitettukaan, että olisi
sitä mahdollisuutta, vai mitä mahdollisuutta?
Minä en käsitä tällaista koulutuspolitiikkaa,
jota Suomen maassa nyt harrastetaan, että tehdään
jotakin sinne päin, kun mahdollisuus olisi, kaikki eväät
on siihen, että voitaisiin tehdä kunnollinen ja
hyvä lainsäädäntö.
Kukaan ei pakota tällaista tekemään paitsi
tämä hallituksen esitys. Toivottavasti myöskin
salissa olevat kansanedustajat voivat huomenna äänestää näiden ponsien
puolesta, jotka huomattavasti jo parantavat tätä lakia.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ammattikorkeakoululla
ja tiedekorkeakoululla on selvästi oma rooli kummallakin, eikä niitä tulisi
keskenään verrata. Määräaikainen
ammattikorkeakoulun jatkotutkintojen kokeilu on perusteltua ja tarpeellista
jo ammattikorkeakoulun opetuksen kehittämisen kannalta. Mielestäni
onkin vain valitettavaa, että kokeilu on kovin suppea.
Toivon, että kokeilun suppeudella ei vesitettäisi
kokeilun lopputuloksia ja sillä perusteella hylättäisi
kokonaan.
Itse olisin toivonut, että aloituspaikkoja olisi ollut
enemmän ja että niitä olisi ennen kaikkea suunnattu
teknisille aloille, joilla juuri tarvitaan kilpailukykyistä ja
kehittynyttä opetuksen laatua ja opetuksen saanutta henkilökuntaa.
Ihmettelen vähän ed. Hyssälän
puhetta siitä, mihin näitä ihmisiä tarvitaan.
Ainakin yksityisen sektorin puolella työelämässä olleita
ihmisiä, jotka ovat jatkokoulutettuja, tarvitaan runsaasti
teknisille aloille, ja varmasti he löytävät
paikkansa.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tässä, kun verrataan
tiedekorkeakouluja ja ammattikorkeakouluja, on jossakin määrin semmoista
puheenpartta, joka minulle ei ole oikein auennut ja joka johtuu
juuri siitä, että näitä asioita
on käsitelty erillisinä. Puhutaan siitä,
että yliopisto kouluttaa tieteen tarpeisiin ja ammattikoulu
työelämän tarpeisiin. Mutta eikö yliopistosta
valmistu aika paljon ammattilaisia: lakimiehiä, opettajia,
lääkäreitä ym? Hehän
ovat työelämässä ja kehittävät
työelämää korkeimman opetuksen,
tieteentutkimuksen kautta. Eihän se pidä paikkaansa,
että yliopistoista valmistuisi vain tutkijoita. Myöskin
yliopistojen tulisi kehittyä mielestäni siihen
suuntaan, että siellä voitaisiin suorittaa maisterintutkintojakin
entistä enemmän myöskin työn
ohessa. Tässä on jossakin määrin
minulle vähän hämäräksi
jäänyttä vastakkainasettelua. En lainkaan
epäile, etteivät yliopistot pystyisi antamaan
ammattikorkeakoulun perustutkinto-opiskelijoille, ajatellaan vaikka terveydenhuollonkin
alalla, jotain terveydenhuollon maisterin koulutusohjelmaa, jossa
suuntaudutaan terveydenhuollon suunnittelu-, kehittämis-
ja johtamistarpeisiin. En usko, että se olisi niin huono
jatkopaikka ammattikorkeakoulun perustutkinnon suorittaneelle sairaanhoitajalle. Myöskin
ed. Kurvinen viittasi tähän, että ei
pitäisi vertailla tutkintoja. No niin, ei pitäisi
varmaankaan, mutta on vääjäämätöntä,
että vertailun tarve tulee. Tässä haluttiin
ohittaa se ja jättää se johonkin hamaan
tulevaisuuteen. Kun virkoihin haetaan, on totta kai pakko vertailla,
valitaanko esimerkiksi terveydenhuollon johtaviin virkoihin ammattikorkeakoulun
jatkotutkinnon suorittanut, onko hän kelpoinen vaikka erikoissairaanhoidon
johtaviin virkoihin vai pitääkö hänen
olla terveydenhuollon maisteri esimerkiksi.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälän puheenvuoron
jälkeen vasta tavallaan ymmärsin syyn, mistä hänen
puheenvuoronsa lähti. Kun meidän ammattikorkeakoulumme vakinaistettiin,
niitä käytettiin aluepolitiikan välineinä eli
meille perustettiin ammattikorkeakouluja lähes joka kuntaan.
Tilanne on käytännössä se, että meillä on
liikaa ammattikorkeakouluja, mistä seuraa, että korkeakoulujen
taso ei ole sellainen, että ne kykenevät toteuttamaan
jatkotutkintoja.
Siinä olen samaa mieltä ed. Aulan kanssa,
että nyt kun tutkinnot käynnistyvät,
olennaisin asia on huolehtia siitä, että tutkintojen
laatu on sellainen, että ne eroavat yliopistojen jatkotutkinnoista.
Kuitenkin näen ehdottoman tärkeänä myöskin
sen, niin kuin jo äsken mainitsin, että duaalimallia
ei rikota, koska ammattikorkeakoulun jatkotutkintoihin mennään
kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen. On täysin
mahdotonta ajatella, että perustutkinnon plus työkokemuksen jälkeen
yliopisto kykenisi tarjoamaan sellaisen jatkotutkinnon kuin ammattikorkeakoulut
vaativat.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä en nyt ymmärtänyt
mitä edellinen puhuja tarkoitti yliopistojen jatkotutkinnoilla.
Nehän ovat tohtorin ja lisensiaatin tutkintoja. Ei kai
tässä ole tarkoitus kuitenkaan ammattikorkeakouluissa
tehdä tohtoreita tai lisensiaatteja. Nythän puhutaan ammattikorkean
jatkotutkinnoista, joita ei mitenkään voi verrata
yliopistopuolen jatkotutkintoihin.
Kuten ed. Lehtimäki puheessaan sanoi, todellakin tässä on
aluepoliittinen aspekti ehkä liikaakin korostunut laadun
kustannuksella. Se ei todellakaan ole oikein. Kyllä laatu
on ykköstekijä, olen ihan samaa mieltä.
Se on eräin paikoin ollut todella heikko. Viimeksi tänään
olen saanut puhelun ammattikorkeakouluasiasta, ja opiskelija, joka
opiskeli siellä, sanoi, että se on ammattikoulutasoa.
Hän kritisoi kovasti saamaansa opetusta, ja on erittäin
valitettavaa, että näin on.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäki otti esille ammattikorkeakoulujen määrän.
Voi olla, että tähän liittyy joitakin
tarkastelun tarpeita ja että tähän liittyy
myös se, että liian nopeasti on tämä järjestelmä luotu.
Mielestäni kuitenkin pääsääntöisesti
on edetty oikein. Alussahan vakinaistettiin vain osa hakijoista, lähdettiin
liikkeelle, kuten muistamme, kokeiluista. Perustana olivat silloiset
opistotasoiset ammatilliset oppilaitokset, joista on luotu ammattikorkeakoulujärjestelmä.
Olen itse ollut läheltä seuraamassa Pohjois-Karjalan
ammattikorkeakoulun aloitusta ja käynnistysvaiheita. Olen
tässä suhteessa ollut varsin tyytyväinen.
Henkilöstö on siellä halunnut kehittää itseään
niin kuin laki on edellyttänyt. On kouluttauduttu, on yritetty
pitää mahdollisuuksien mukaan kiinni laadusta,
ja se onkin minusta olennaisen tärkeä asia, yhteys
työelämään ja se, että koulutuksen
laatu pidetään korkeana ja että henkilöstö kehittää kaiken
aikaa itseään.
Tähän liittyy tietysti, arvoisa puhemies,
myös kysymys voimavarojen riittävyydestä.
Ylipäätänsä koulutussektorin
riittävien voimavarojen turvaaminen on jatkossa meidän
menestyksemme kannalta aivan olennaisen tärkeä kysymys.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin ongelmallista
esimerkiksi terveysalalla. Esimerkiksi Turussa yliopiston hoitotieteen
laitos sijaitsee fyysisesti samassa rakennuksessa kuin ammattikorkean
terveyspuoli. Tuntuu aika kummalliselta, miten yliopiston terveystieteiden
laitos voi olla niin erilainen opinahjo, että siellä eivät
voisi ammattikorkeakoululaiset suorittaa jatkotutkintoa. Mikä ihme
on terveydenhoitoalalla semmoinen, että hoitotieteen laitos
niin paljon poikkeaisi, jos ajatellaan osastonhoitajia tai ylihoitajia
jne? Mikähän siinä on se erottava tekijä?
Sanoisin, että olisi suurta rikkautta, että siellä voitaisiin
suorittaa ja opiskelija voisi valita, kummassa suorittaa nyt nimenomaan
tämän kokeilun aikana. Sitten saataisiin vertailupohjaa.
Tässä on tehty aivan kummallista rajausta.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta on itsestäänkinselvää se,
että laatutaso on pidettävä jatkotutkinnoissa
korkealla ja siihen on panostettava, mutta palaisin vielä vertailtavuuteen.
Nyt lähdetään siitä, että jatkotutkintoa
pääsee suorittamaan vasta, kun on kolme vuotta
ollut työelämässä. Jos mentäisiin
yliopiston puolelle, siellä vastaavuudet, mitä lasketaan opintoviikkoja
ammattikorkeakoulusta, mitä sitten työelämästä,
ovat aivan auki. Tällä hetkellä ei käytännössä ole
vastaavuutta ollenkaan. Ainakin tekniikan alalla on juuri kysymys
siitä, että on huutava pula työntekijöistä,
jotka ovat työelämässä saatua
kokemusta syventäneet ammattikorkeakoulutasoisesti.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyt vastaus ed. Hyssälälle
vielä on se, että yliopistot eivät halua
kouluttaa sairaanhoitajia. Meidän pitää hyväksyä se,
että eri opinahjoilla on eri tavoitteet.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuo on aika outo vastaus. Kyllä kai
se riippuu rahoittajan tahdosta, mihin rahat suunnataan. Haluaako
vai ei — ei se tietenkään näin
demokratiassa toimi, vaan jos yliopistot otetaan mukaan tähän prosessiin,
mitä olisin toivonut, olisi varmasti ollut ihan koko Suomen
koulutusjärjestelmän kannalta hyvä, että tätä olisi
voitu laajemmin tarkastella. Kuten sanottu, pidän tätä onnettoman
huonona lainsäädäntönä.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ongelma on se, niin kuin ed. Kurvinen sanoi,
että vertailtavuus ammattikorkeakoulun perustutkinnossa
suoritettujen opintojen ja yliopisto-opintojen välillä on
ollut vaikeaa, ja sitten on ollut hankalaa jatkaa ammattikorkeakoulusta
yliopistoon. Tässähän se ongelma juuri
on. Minä toivoisin, että tätä vertailtavuutta
edistettäisiin ja perustutkinnon laatu olisi tasainen ja
vahva, niin että yliopistot voisivat hyväksyä siitä mahdollisimman
suuren osan, jos opiskelija haluaa jatkaa opintojaan, ja se olisi
sillä tavalla tunnustettu.
Toinen asia, mikä tässä keskustelussa
minua hämmästyttää, on se, että koko
ajan ajatellaan, että yliopistojemme nykyinen tutkintorakenne
on hyvä ja tarpeen säilyttää entisellään,
siis 5—7 vuoden maisteriopintoputki. Kyllä siinäkin
on uudistustarpeita. Sitä olisi pitänyt miettiä tässä yhteydessä kokonaisuutena.
Minusta olisi tarpeen vahvistaa myös yliopistotasolla välitutkinnon
itsenäistä roolia ja toimia niin, että myös
yliopistossa voisi suorittaa ensin välitutkinnon, sitten
olla töissä ja mennä takaisin yliopistoon maisterintutkintoa
varten, voisi suorittaa maisterintutkinnon vaikka vähän
toisella alalla kuin välitutkinto oli. Tämä toisi
myös yliopistolliseen opiskeluun monitieteisyyttä ja
lähentäisi opiskelua työelämän
ja nykyajan tarpeisiin.
Sitä tarkoitan tällä kokonaisuudella,
että ennen kuin lähdetään jatkotutkintokokeiluun,
olisi pitänyt miettiä yliopisto- ja korkeakouluasteen kokonaisuus.
Jo nyt yliopistot tarjoavat niin sanottuja uusia maisteriohjelmia,
jotka on nimenomaan työelämässä mukana
olleille räätälöityjä erilaisia
kokonaisuuksia. Näitä olisi pitänyt käyttää hyväksi
paremmin myös ammattikorkeakoulun perustutkinnon jälkeisen
tutkinnon tekemisessä.
Vielä tässä on se yksi sotkeva tekijä,
kun tätä kutsutaan ammattikorkeakoulun jatkotutkinnoksi,
ja yliopistossa jatkotutkinto on tohtorin- tai lisensiaatin tutkinto.
Jo näiden käsitteiden sekoittaminen hämmentää tätä kenttää jossakin
määrin.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Työelämä tarvitsee
kuitenkin ihan todellisia ammattilaisia, kädentaitajia,
myös. Kun puhutaan ammattikorkeakoulusta, niin jo se viittaa
siihen, että kyseessä on jotakin vähän
merkittävämpää ja suurempaa,
semmoista koulutuksellisesti muka niin tärkeää,
että välttämättä ei
näitä kädentaitajia sitten enää hakeudukaan
työelämään ammattikorkeakoulututkinnon
suoritettuaan. Tämä viesti tulee ihan niiltä työnantajilta,
jotka valitsevat työntekijöitä.
Toivoisin myös, ettei ammattikorkeakoulu ylipäätään
olisi uhkana yliopistotason koulutukselle jatkossa. Nyt pitäisi
muistaa, että kyseessä on kokeilu, josta pitää sitten
myös nähdä paitsi myönteiset
myös kielteiset piirteet ja niitä tarkastella
myöhemmin kriittisesti.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Meillähän yliopistotutkinnot
ovat muuttuneet ikävä kyllä siihen suuntaan,
että opinnot venyvät sen takia, että opiskelijat
ovat työelämässä. Tämä on
todellinen ongelma, että hyvin monet opiskelijat ovat saaneet
työelämäkokemuksen opintojensa ohessa.
Esimerkiksi toimittajista hyvin suuri osa on työelämässä,
eivätkä he ole saaneet loppututkintoa valmiiksi
ollenkaan. Tampereen yliopisto on nyt houkutellut heitä erikseen
vielä peräti gradun tekoon. Ei työelämään
tutustumisessa nyt niin hirveän suuria eroja yliopistojen
ja ammattikorkeakoulutuksen välillä ole. Se ei
ole se ongelma mielestäni, että yliopistot olisivat
liian tieteellisiä, että työelämää ei olisi
mukana. Päinvastoin ongelma on siinä, että sieltä ei
todellakaan valmistuta riittävän nopeasti. En
tiedä, mitä tämä työelämälähtöisyys
ja sen korostaminen nyt niin kovin tässä on.
Keskustelu päättyy.