3) Laki tuloverolain 127 c §:n muuttami-sesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite sisältyy kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin, ja sitä pidetään
melko tärkeänä lakialoitteena. Kun olemme
huomanneet, että sosialidemokraatit ovat samalla linjalla,
niin lakialoitteeseen on pyydetty myöskin sosialidemokraattien
ryhmäpuheenjohtajan nimi, niin kuin myöskin entisen puheenjohtajan
ed. Eero Heinäluoman nimi.
Viime kaudella teimme saman sisältöisen lakialoitteen
sen jälkeen, kun toinen valtiovarainministeri Wideroos
oli ilmoittanut, että hallitus oli vastannut kirjalliseen
kysymykseen, ettei hallitus aio ryhtyä muuttamaan tuloverolakia.
Sen jälkeen teimme tämän lakialoitteen.
Lakialoite korjaisi erään suuren epäkohdan. Tämä epäkohta
koskee asunto-osakkeen omistajia, kun he eivät saa suuresta
huoneistoon kohdistuvasta remontista huolimatta tehdä mitään
kotitalousvähennystä. Jos omakotitalon omistaja maalauttaa
talon, niin hän saa kotitalousvähennyksen. Jos
siinä tehdään putkiremontti, niin hän saa
kotitalousvähennyksen. Vähennys tulee ensi vuonna
olemaan verraten suuri, 3 000 per verovelvollinen, ja kun
talon niin kuin osakkeenkin omistavat puolisot yhteisesti, niin
vähennys verosta on 6 000 euroa vuodessa. Putkiremontit ulottuvat
usein kahdelle kalenterivuodelle, eli voidaan saada peräti
12 000 euron vähennys verosta.
Miksi sitten asunto-osakas ei sitä saa, vaikka kustannukset
ovat aivan yhtä suuret, vaikka taloyhtiö perii
ne rahat asunto-osakkaalta ja tilittää ne sitten
edelleen urakoitsijalle? Vastaus kysymykseen, miksi ei saa, on lähinnä juridinen,
tekninen, eli se johtuu siitä, että taloyhtiö vastaa
putkistosta, ja kun taloyhtiö vastaa putkistosta, niin taloyhtiö myöskin
valitsee urakoitsijan ja perii tämän maksun osakkaalta.
Minä ymmärrän tämän
logiikan, mutta minä en ymmärrä sitä,
että tällaisen muodollisen seikan vuoksi kohdellaan tiettyjä osakkeenomistajia
eri tavalla, vain tämän muodollisen seikan vuoksi.
Kun viime kaudella tästä käytiin
keskustelua, niin yksi perustelu, minkä takia lakia ei
haluta muuttaa, oli se, että se tulisi liian kalliiksi.
Minä en ymmärrä, että jotain
epäoikeudenmukaisuutta ei voida poistaa sen takia, että se
tulee liian kalliiksi. Jos todetaan, että tämä on
epäoikeudenmukaista, tämä on epäkohta,
niin kai se poistetaan riippumatta siitä, tuleeko se kalliiksi
vai ei.
Nyt Kiinteistöliitto on paljon miettinyt, miten tätä ongelmaa
ja tätä epäkohtaa voitaisiin kiertää.
On kysytty, onko mahdollista, että urakoitsija laskuttaisi
osakkeenomistajia suoraan, etteivät ne rahat kulkisi taloyhtiön
kautta. Verohallitus on tähän ottanut selkeän
kannan. Verohallitus katsoo, että niin kauan kuin yhtiöjärjestyksen mukaan
taloyhtiö vastaa putkistosta, niin riippumatta siitä,
miten tämä maksu peritään osakkaalta,
osakas ei saa siitä kotitalousvähennystä.
Ei Kiinteistöliitto eivätkä, sanoisinko,
nämä, jotka edustavat osakkeenomistajia, ole tähän
vastaukseen oikein tyytyneet, vaan ovat kysyneet, no mitä,
jos asunto-osakas tekee suoraan sopimuksen urakoitsijan kanssa ja
maksaa sitten suoraan urakoitsijalle, ilman että siinä on
taloyhtiö millään lailla mukana, saako
silloin vähentää. Vastaus on ollut, että ei
saa vähentää, mutta saa vähentää,
jos muuttaa yhtiöjärjestyksen niin, että yhtiöjärjestyksen
mukaan taloyhtiö ei vastaa esimerkiksi putkistosta. Silloin
saa vähentää.
Minä olen kyllä melko varma, että Helsingissä,
missä näitä putkiremontteja tulee tavattoman paljon
ja missä kustannukset tällä hetkellä ovat noin
700 euroa neliöltä, 50 neliön huoneistossa 35 000
euroa, 100 neliössä 70 000 euroa jne., semmoisessa
talossa ruvetaan miettimään, että muutetaan
yhtiöjärjestys niin, että taloyhtiö ei vastaa
putkistosta, ja silloin kaiken järjen mukaan kotitalousvähennys
hyväksyttäisiin ja tulisi hyväksyä.
Minä pidän tällaista järjestelmää kikkailuna,
ja kikkailuun ei pidä ryhtyä, vaan paljon yksinkertaisempaa
olisi muuttaa tuloverolakia niin, että sovellettaisiin
asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöissä ihan
samanlaisia periaatteita kotitalousvähennyksissä kuin
mitä sovelletaan omakotitaloissa. Tiedän tietenkin
hyvin, että tämä nyt menee verojaostoon
ja siellä makaa aika kauan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos asiaa tarkastellaan niin, kuin ed. Kallis
on kirjoittanut, niin kaikki tuntuu äärimmäisen
loogiselta, ja vielä kun siihen lisätään
seuraksi se, mitä hän tuolla pöntöstä sanoi
ja että hän otti tämän kikkailumallin
myöskin esille, niin jälleen voidaan eräällä tavalla
loogisesti todeta, että ei pitäisi kikkailla ja
pitäisi päätyä juuri tähän
tulokseen.
Arvoisa puhemies! Totean vaan tästä arkipäivän
realismista, että olen juuri kuullut muutamaa kertomusta
siitä, millä tavalla asunto-osakeyhtiöt
täällä Helsingin kaupungissa ja Oulun
kaupungissa myöskin ovat ratkaisseet nämä putkihommat
nykyisellään: sillä tavalla, että on
ullakkokerrokseen rakennettu, tietysti kaupungin oivallisella suostumuksella
yksi kerros, joka on kalliilla myyty, ja sillä on rahoitettu
putkiremontti.
Elikkä siis toisin sanoen tämähän
tarkoittaa sitä, että tämähän
voidaan kanssa kiertää niin, että muutetaan
se yhtiöjärjestys ja sitten sumplitaan niin, että saa
tämän vähennyksen toisaalta ja toisaalta
sitten niillä tuloilla, jotka on saatu siitä myynnistä,
hoidetaan pois kokonaan yhtiövastike.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis oikeastaan puhui kaiken siitä asiasta,
mistä piti huomauttaa. Mutta sen verran, kun kansalaiset
taas eivät oikein tajua — kun moni muukin asia,
jos on seurattu näitä kyselyjä, jää kansalaisten
ulottumattomiin — mitä tämä oikeastaan
tarkoittaa, niin minä voisin teiltäkin kysyä,
kenelle tämä on suunnattu, tai näiltä muilta
kansanedustajilta, vaikka puhemieheltä, että jos
minä nyt sitten tästä palkastani, joka
monen mielestä on aika yllättävän
pienikin meillä suomalaisilla kansanedustajilla, rupean
vähentämään 3 000 euroa kuukaudessa,
niin kansalaiset luulevat, että minä tosiaan saan
vähentää jotain 3 000 euroa
tai jotain. Todellisuudessahan kaikki täällä ilmeisesti tietävät,
kuinka se lasketaan eli mitä minulle henkilökohtaisesti
poikamiehenä jää tämmöisestä, jonka
sitten esimerkiksi maaseudulla jotkut yritysperheet, joissa sekä vaimo
että isäntä voivat laittaa tämmöisen
vähän isomman kakun, vähentää siitä pienestä tulosta,
mikä vaan kirjataan palkkana, ja saavat aika uskomattomat
jutut hoidettua itselleen ja monen tuhannen hyödyt, kun meikäläinen
saa muutaman kympin ehkä koko potista, vaikka tämä olisi
kaikille tarkoitettu, että me voimme remontoida kämppiämme
ja muuta vastaavaa. Eli tämä on hyvin epäoikeudenmukainen
ja hyvin selkeästi tietylle sektorille suunnattu etuisuus.
Kun täällä on kikkailusta puhuttu,
niin tätä on kanssa tavallaan mainostettu suurella
jutulla hienona kehitysverotuksellisena ansiona tältä hallitukselta,
mutta todellisuudessa se kohdistuu hyvin pienelle joukolle ja hyvin
mitättömässä hyödyssä,
kuitenkin oikean suuntainen. Tämmöistä lisää.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen lakialoitteet ovat usein aika
kalliita toteuttaa, mutta tällä kertaa tämä esitys
on myöskin perusteltu yhdenvertaisuusperiaatteen kannalta,
sen verran eriarvoisessa asemassa omakotitaloasuja ja asunto-osakeyhtiön
osakas ovat tämän kotitalousvähennyksen
soveltamisessa. Voisi melkein kysyä, että nyt
kun perustuslakivaliokunta on alkanut käsitellä veropolitiikkaa
ja verolakeja yhdenvertaisuusperiaatteen valossa käsitellessään
perintö- ja lahjaverouudistusta, niin pitäisikö tämäkin
asia viedä sinne.
No, ihan vakavasti puhuen, minusta tuntuu, että valtiovarainministeriön
vero-osasto ei ole tähän asiaan oikein kunnolla
paneutunut muilta kiireiltään. Varmaan pitäisi
selvittää joku yksinkertainen tapa toteuttaa tämä asia
yhdenvertaisesti myöskin asunto-osakeyhtiön osakkaille. Minusta
tämä tie, että jouduttaisiin muuttamaan yhtiöjärjestystä ja
sitten määrittelemään nämä maksutavat
siellä, jotta kotitalousvähennykseen olisi oikeus,
tuntuu perusteettoman mutkikkaalta asian laatuun nähden.
Kannatan tätä ed. Kalliksen esitystä.
En tosin verojaostossa tule sitä kannattamaan, mutta kannatan
sitä siinä mielessä, että hallituksen
ja valtiovarainministeriön pitäisi paneutua tähän
asiaan ja selvittää tätä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen lakialoite on tärkeä,
ja olen iloinen, että siinä on myös kaksi
sosialidemokraattista kansanedustajaa sitä tukemassa. Sanoisinko
niin, että talonpoikaisjärki, vai onko tässä tapauksessa kysymys
kaupunkilaisjärjestä, jota tuolla lähiöissä käytetään
erityisesti, ihmettelee tietysti suuresti, miten on mahdollista,
että asunto-osakkaita ja omakotitalojen omistajia tässä tapauksessa kohdellaan
kovin kovin eri tavalla. Eli tässä tulee tämä yhdenvertaisuusperiaate,
johon ed. Kivirantakin viittasi, tietenkin vastaan, ja myöskin ed.
Kallis on jo tähän viitannut.
Arvoisa puhemies! Kun en ollut aivan varma siitä, mitä ed.
Kiviranta täällä äsken sanoi:
Jos hän sanoi niin, että hän on esittämässä,
että tämä viedään myöskin
perustuslakivaliokuntaan, niin kannatan sitä. Jos hän
ei sitä sanonut, niin minä esitän sitä,
että tämä viedään myöskin
perustuslakivaliokuntaan käsittelyyn nimenomaan tästä yhdenvertaisuusperiaatteen
lähtökohdasta arvioitavaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Jos se viedään perustuslakivaliokuntaan,
niin saman tien voisi tietenkin yhtä toista epäkohtaa
miettiä, jossa taas asunto-osakas on paremmassa asemassa
kuin omakotitalon omistaja eli asunto-osakas maksaa saannostaan
varainsiirtoveroa 1,6 prosenttia, kun omakotitalon omistaja maksaa
4 prosenttia. Eli kyllä näitä epäkohtia
laista löytyy, ja näitä kaikkia epäkohtia
pitäisi poistaa. Olen kyllä melko varma, ettei
tätä lakia ja tätä lakimuutosta
pystyttäisi rahoittamaan sillä, että varainsiirtoverolakia
muutettaisiin niin, että tulisi sama varainsiirtovero kaikille.
Mutta kyllä tämä aina herättää pahennusta, kun
ihminen kokee, että häntä kohdellaan
verotuksessa epäoikeudenmukaisesti, niin kuin kiistatta
tässä tapauksessa tehdään. Ei
tätä epäkohtaa pidä ylläpitää,
ja kun sen muuttaminen on suhteellisen helppoa, niin minä en
ymmärrä, minkä takia sitä ei
muuteta.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennys on tärkeä vähennyksen
osio yksittäiselle perheelle. On hyvä muistaa,
että ennen kuin kotitalousvähennyksen pääsee
vähentämään, se täytyy
myös maksaa sitä ennen. Täällä on
puhuttu paljon yhdenvertaisuusperiaatteesta, ja muistuttaisin siinä yhteydessä, mitä
tehdään
sitten sellaisille kansalaisille, jotka asuvat kunnan vuokratalossa,
kuinka heitä tämä kotitalousvähennys
sitten yhdenvertaisuusperiaatteen mukaan kohtelee. Mielestäni
eivät hekään pääse
tästä nauttimaan samalla tavalla kuin nyt yksityisessä kodissa
asuvat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Molemmissa tapauksissa kyse on siitä,
jotta tämä henkilö omistaa tämän
asunnon. Siinä mielessä tässä se
logiikka pettää, jotta jos on omakotitalossa asuva
henkilö, joka omistaa sen asunnon, niin hän voi
vähentää tämän vähennyksen
riippuen tuloistaan. Tietysti pienempituloiset eivät saa
mitään hyötyä siitä,
koska he eivät maksa veroakaan sillä tavalla.
Sitten osakkeessa asuva taas, joka omistaa sen, ei pysty vähentämään.
Siinä mielessä tässä on minusta
se yhdenvertaisuuskysymys.
Minusta tämä pitäisi korjata, niin
kuin ed. Kallis esittää. Harmi vaan, kun tässä on
näin vähän nimiä, jotta tietysti
tätä ei ole pakko ottaa käsittelyyn.
Tähän olisi varmaan mielellään
laitettu nimiä, että olisi yli 100 nimeä,
niin se olisi ainakin ollut pakko ottaa käsittelyyn. Nyt
voi olla, että se kirjataan nätisti vaan ylös
ja todetaan, jotta se on paperikorissa. Mutta toivon mukaan hallitus
ottaa tämän vakavasti, ja minä kannatan,
mitä ed. Kiljunen esitti, tämän perustuslakivaliokuntaan lähettämistä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Selvyyden vuoksi totean ed. Kimmo Kiljuselle, että en
ollut tässä vaiheessa esittämässä tätä asiaa
perustuslakivaliokuntaan vaan katson, että verokysymykset
pitäisi yleensäkin riittävän
tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti voida hoitaa ihan veropolitiikkana,
enkä lämpimästi kannata perustuslakivaliokunnan
rasittamista näillä asioilla, vaan asioitten hoitamista
normaalilla, vanhalla veropoliittisella tyylillä.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite, jonka
ensimmäinen allekirjoittaja ed. Kallis on, on mielestäni
tähdellinen, ja jos olisi kysytty allekirjoittamaan tätä lakialoitetta,
niin mielelläni olisin nimeni laittanut. Aina, kun täällä lakia
säädetään, yleensä sitten
huomataan myös näitä virheitä ja
puutteita, mutta nyt tietysti olisi oiva tilaisuus, kun tämä hallituksen esitys
tulee tänne eduskuntaan tämän kotitalousvähennyksen
katon nostamisesta, samalla korjata tämä puute.
Ja kun aiemmin kotitalousvähennyksistä tässä talossa
on puhuttu, niin olen tuonut esille sen, että näissä tulkinnoissa
valtakunnassa eri puolilla on kirjavuutta, mikä kuuluu tämmöiseen
peruskorjaukseen ja mikä ei kuulu esimerkiksi omakotitalojen
osalta. Varmasti vuosien mittaan nämä käytännöt
ovat sitten tulleet suhtkoht samanlaisiksi, mutta niin kuin tämäkin
lakialoite osoittaa, niin tässä on tähdellinen,
erittäin karkea epäkohta. Tuossa huoneessani kuuntelin
ed. Bjarne Kallista, ja olen hänen kanssaan myös
samaa mieltä tästä varainsiirtoverosta,
että siinä on merkittävä epäkohta
ja se tulisi korjata.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä muistuttaa, että omakotitalossa
asuvat, kun täällä on käytetty
esimerkiksi putkiremonttia esimerkkinä, maksavat itse kaiken siitä remontista,
mutta osakehuoneistossa osa remontista menee yhteiseen piikkiin.
Esimerkiksi tontin reunoilta kiinteistölle tehtävä putki
jaetaan aika suuren ryhmän kesken. Ei se jää pelkästään
yhden osakkaan maksettavaksi. Se on yhteistä osiota. Ei
siinäkään yhdenvertaisuusperiaate toteudu
omakotiasujan ja osakehuoneistossa asujan välillä.
Se putki siellä maan alla maksaa molemmille kyllä yhtä paljon.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä muutaman minuutin
aikana olen saanut vahvaa juridista konsultaatiota lakialoitteiden valiokuntakäsittelystä.
Näiden juridisten konsultaatioiden jälkeen olen
informoitu siitä, että lakialoitteiden, kansanedustajien
lakialoitteiden, luonne on sen kaltainen, että ne lähetetään
vain yhteen valiokuntaan käsiteltäväksi
ja tämä yksi valiokunnista tarpeen mukaan pyytää lausuntoja muilta
valiokunnilta, jolloin täysistunto ei tätä prosessia
tee. Ja koska mielelläni noudatan perustuslakia ja myöskin
valtiopäiväjärjestystä ja siinä olevia
peruslähestymistapoja, niin vedän itse asiassa
pois esitykseni siitä, että tämä menisi perustuslakivaliokuntaan.
Toivon, että varsinainen valiokunta sitten pyytää myöskin
perustuslakivaliokunnalta arvion siitä, noudatetaanko tässä yhdenvertaisuusperiaatetta
vai ei.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärsin ed. Pakkasen puheenvuorosta,
että hän ei tätä lakialoitetta
kannata. Hän on sitä mieltä, että ei
ole mitään epäoikeudenmukaisuutta siinä,
että osakas ei saa kotitalousvähennystä,
vaikka kysymyksessä on lähes identtinen työ omakotitalon
putkiremonttiin nähden. Näin ymmärsin ilmeisesti
oikein. Perustelette sitä sillä, että kustannuksista,
kun on kyseessä muutama metri putkea tai se putki talosta
siihen kadun viemäriin, vastaa sitten niin moni. Ed. Pakkanen
tietää varmasti, että se putki, joka
tulee kadun viemäristä taloon, on kyllä yleensä kustannuksiltaan
erittäin edullinen ja helppo toteuttaa. Sen kustannukset verrattuna
siihen, mitä huoneistossa tapahtuu, ovat, sanoisin, marginaaliset.
Mutta jos tällainen marginaalinen ero tekee tämän
epäoikeudenmukaisuuden oikeudenmukaiseksi, niin sille en
tietenkään mitään mahda.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt eräs ministerinä oleva
henkilö aina totesi tuolla työelämävaliokunnassa,
jotta tässä hyvväillään
pilikkuja, ja tässä on pilikkujen hyvväilystä kyse varmaan,
kun puhutaan tuommoisista asioista, onko se se putkenpätkä kenen
maksettava. Todellisuudessa kai siinä käy niin,
jotta viime kädessä kyllä ne asunto-osakeyhtiön
omistajat ne maksavat kuitenkin, onpa se miten hyvänsä.
Siinä mielessä tämä vähennysoikeus
ei mitenkään olisi väärin. Mutta
kun tuossa kannatin ed. Kimmo Kiljusen esitystä, niin kyllä se
kirvelee, mutta minun on pakko vetää kannatus
pois siltä, koska tuntuu pahalta. Mutta olen sitä mieltä ehdottomasti,
että valiokunnan pitäisi kyllä tämä ottaa käsittelyyn,
ja saadaan tämä niin kuin tulille niin sanotusti,
ja pitäisi kyllä katsoa perustuslakivaliokunnan
näkemys tässä asiassa.
Keskustelu päättyi.