5) Laki työttömyysturvalain muuttamisesta
Merja Kyllönen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseinen aloite on vasemmistoliiton
eduskuntaryhmän ehdottamaa toimeentuloturvan vähimmäisetuuksien
yhtenäistämistä ja tuloköyhyyden
vähentämiseen tähtäävää sosiaalipoliittista
linjausta. Ajatuksena vähimmäisturvan osalta vasemmistoliiton eduskuntaryhmä ehdottaa
perusturvan etuuksien yhtenäistämistä ja
korottamista tällä hetkellä yksinäiselle
tarkoitetun täyden kansaneläkkeen tasolle verottomana.
Lisäksi ehdotamme, että näin korotettuja
vähimmäisturvaetuuksia ja kansaneläkettä edelleen
korotettaisiin 100 eurolla kuukaudessa 1.7.2009 lukien.
Tällä hetkellä käsittelyssä olevassa
aloitteessa ehdotetaan työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamista
osana toimenpidekokonaisuutta, jolla niin sanottuja aitoja köyhyysloukkuja
pyritään purkamaan ja lisäämään
työstä saatavien ansiotulojen käteen
jäävää osaa samalla, kun perhe
on vähimmäisetuuksien saaja.
Tällä hetkellä työmarkkinatuki
on tarveharkintainen, mikä merkitsee sitä, että saajan
ja hänen puolisonsa tai avopuolisonsa tulot pienentävät
työttömänä olevan osapuolen
työmarkkinatukea. Jos vanhempien kanssa samassa taloudessa asuva
työtön ei täytä työssäoloehtoa,
vanhempien tulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Tuki maksetaan
silloin osittaisena, ja se on 50 prosenttia tuesta, jonka saaja
muutoin saisi.
Voimme esittää kysymyksen, onko suomalainen
kansalainen, joka olisi oikeutettu työmarkkinatukeen, täysivaltainen
Suomen kansalainen, jos hänen tulonsa ovat täysin
riippuvaisia toisesta henkilöstä; miehestä,
vaimosta, äidistä, isästä.
Työmarkkinatuen tarveharkinta on todettu tutkimuksissa
ja ihan arjen elämässä yhdeksi suurimmaksi
köyhyyttä aiheuttavaksi tekijäksi Suomessa.
Myös naisköyhyys on tutkitusti aika pitkälti
juuri työmarkkinatuen tarveharkinnan aiheuttamaa. Samoin
perheköyhyydessä sillä on iso merkitys.
Aiheuttaa usein hyvin pitkälle menevää epätasa-arvoisuutta
perheessä, jos toinen puolisoista saa kohtuullista palkkatuloa
ja toinen ei sen toisen palkkatulon vuoksi saa minkäänlaista
tuloa. Olen törmännyt monenlaisiin ongelmiin niin
yhteisessä perhe-elämässä kuin
parisuhteessa lähipiirissä silloin, kun toinen
osapuoli ei saa mistään penniäkään.
Siinä äkkiä rakkaus lentää ikkunasta
tai ovesta tai vaikka takapihalle savuluukusta, mutta yleensä perheiden
ongelmien taustalla on usein puhtaasti raha ja sen riittämättömyys.
Suomessa ja useissa muissa maissa kannustin-ajattelu läjähti
sosiaalipolitiikan keskiöön 1990-luvun laman myötä,
ja se on vähän jäänyt sinne, jämähtänyt
paikoilleen. Tuolloin Suomen työttömyysaste kasvoi
kolmessa vuodessa 3:sta 18:aan prosenttiin. Syyllisiä etsittiin
kissojen ja koirien kanssa, ja niitähän löydettiin.
Laajalti esiintyi syyttelyä anteliasta työttömyysturvaa
kohtaan: nyt ei työnteko kannata. Ikään
kuin yhdessä yössä sadattuhannet työntekijät
olisivat tajunneet, että työtä tekemättä saa
paremman toimeentulon kuin työtä tekemällä.
Järjestelmähän ei ollut kuitenkaan muuttunut
sitten 1980-luvun täystyöllisyyden, mutta arveltiin
ihmisten asenteiden muuttuneen yhdessä yössä.
Kannustinloukkuja on tutkimusten mukaan, ja ihan ei tarvitse
lukea tutkimuksiakaan, kun menee tuonne kadulle, tapaa ihmisiä ja
kuulee otteita heidän elämästään
tai otteita lähipiirin ihmisten elämästä.
Varsinkin pieni- ja keskituloisten lapsiperheiden keskuudessa köyhyys
on lisääntynyt ja lisääntyy
koko ajan.
Tässä salissa on puhuttu paljon yksinhuoltajien
köyhyydestä ja myös vähimmäisturvan
riittämättömyydestä. Kummallista,
me puhumme, me puhumme, mutta mitään ei tapahdu.
Ei tarvitse ihmetellä, jos kansalaiset uskovat meidän
puhuvan lämpimiksemme.
Puolison palkkatulojen merkitys perheessä on iso silloin,
jos toinen osapuoli on tipahtanut työmarkkinatuelle. Puoliso
on toisen armoilla. Kuten jo aiemmin mainitsin, usein tällaisissa
tilanteissa hiipuvi rakkaus, kylmenee kodin lämmin liesi
ja tulee eteen ylitsepääsemättömiä vaikeuksia
niin siinä lähisuhteessa kuin muissakin ihmissuhteissa,
ja yleensä sijaiskärsijöinä näissä perheissä toimivat
lapset, jotka todennäköisesti ovat aika lailla
syyttömiä perheen senhetkiseen tilanteeseen tai
yhteiskunnan senhetkiseen tilanteeseen.
Pääministeri Matti Vanhasen toisen hallituksen
ohjelmassa korostetaan hyvinvointipolitiikkaa, mennään
kannustaen ja välittäen 2010-luvulle, halutaan
kannustavaa ja oikeudenmukaista sosiaaliturvaa. Tässä salissa
kuluneen kohta kahden vuoden aikana, ei ihan reilun puolentoista
vuoden aikana, olen kuullut monta kysymystä liittyen sosiaaliturvaan,
liittyen tuloloukkuihin, vähimmäisturvan korottamiseen,
ja aina vastaus on: Sata-komitea, Sata-komitea, Sata-komitea. Minä odotan
sitä päivää, jolloin Sata-komiteasta Sadan
viisaat ilmoittavat meille, millä tavalla nämä ongelmat
ratkaistaan ja kenen kukkarosta ne rahat kaivetaan näitten
asioitten hoitamiseen.
Haluan lopuksi teille kertoa suomalaisesta kannustinkäsitteistöstä.
Meillä tällä hetkellä on yleiskäsitteenä kannustinpulmille
kannustinloukku, tuloloukku, työttömyysloukku
ja köyhyysloukku. Mutta voin kertoa teille, rakkaat kollegat,
jotka täällä ahkerasti edelleen istutte, että köyhälle,
todella köyhälle kansalaiselle, tässä yhteiskunnassa
ei monesti jää kouraan yhtään mitään
muuta kuin kärpäsloukku ja sillä olisi
tultava toimeen. En ihmettele, että niitä kansalaisia ei
paljon naurata ja he käyvät jo eduskunnan edustajien
kraiveliin tuolla kaduilla. En ihmettele.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa on esitetty eräs
tärkeä seikka, työmarkkinatuen tarveharkinnan
poistaminen. Se on asia, joka on vihreiden tavoitteissa muun muassa
Sata-komitean työssä. Ed. Kyllönen jo
viittasikin Sata-komitean työhön, johon sisältyy
paljon odotuksia mutta myös pelkoja. Se työ on
ollut kovin salamyhkäistä, ja toisaalta asia on
niin valtava ja suuri ja se korjaamisen tarve on niin suuri, että tavallaan
ehkä jonkinlainen hetken työrauha ei ole niin
kovin kummallinen asia. Siksi tämä aloite tuleekin
hyvään aikaan, koska Sata-komitea valmistelee
sosiaaliturvan uudistusta ja sen parantamista. Sosiaaliturvan puutteista
onkin tärkeää keskustella juuri nyt.
Kuten aloitteessa on esitetty, tukien pitäisi olla henkilökohtaisia
eikä sidottuja perheenjäsenten tuloihin. Lisäksi
tarvitaan pienimpiin etuuksiin korotusta, sillä tuet ovat
30 prosenttia alhaisemmalla tasolla kuin 1990-luvulla. Sen vuoksi
köyhyys ja eriarvoisuus ovat lisääntyneet
lamavuosista lähtien talouskasvusta huolimatta. Täytyy
todeta tähän, että hyvään
alkuun hallituksen työssä on päästy
sillä, että minimivanhempainrahoja ja minimisairauspäivärahoja
on korotettu 170 euroa kuukaudessa eli tämänkin
asian eteen on otettu pieniä askelia, pieniä kädenojennuksia erityisesti
niitä köyhimpiä lapsiperheitä kohtaan, köyhiä pikkulapsiperheitä kohtaan.
Todella tärkeä mielestäni tähän
Sata-komitean työhön liittyen on myös
työllisyys ja sen edistäminen, se, että työnteko
olisi aina kannattavaa, kaikesta työstä pitäisi
saada käteenjäävä korvaus. Työttömällä,
osa-aikatyökykyisellä, eläkeläisellä,
kaikilla heillä pitäisi heidän omien
mahdollisuuksiensa mukaan olla mahdollisuus osallistua siten, että tulot
eivät toisaalta vähene. Tämä kannustavuus
tulee nimenomaan taloudellisten kannustimien kautta, ja se vähentää myös
harmaata taloutta, ja sitä kautta saisimme verotuloja ylläpitää tätä hyvinvointiamme.
Viimeinen tärkeä seikka, jonka haluan nostaa sosiaaliturvan
uudistuksesta, on se, että se tavoittaisi paremmin ihmiset
ja kohtaisi heidät heidän tarpeidensa ja heidän
elämäntilanteidensa mukaan. Nyt meillä on
liikaa sosiaaliturvan väliinputoajia.
Vielä työllistämisnäkökohdista
haluan ottaa esiin työllistämisen palkkatuen,
jota saa siis maksimissaan yhdeksi vuodeksi. Se on erittäin
tärkeä ihmiselle. Se antaa elämänsisältöä,
työyhteisön ja merkityksen. Siksi sen merkitys
onkin valtava. Vaikka itse työntekijälle käteenjäävä osuus ei
ole sen suurempi kuin työttömyyskorvaus, nurinkurista
tässä on se, että jos henkilö ei
sitten työllistykään tämän
jälkeen pysyvästi, hänen tulee olla kaksi
vuotta työttömänä, jotta saisi
uudestaan tätä työllistämisen
palkkatukea. Tästä johtuen työtön
voi joutua tällaiseen oravanpyörään — työtön,
tukityöllistetty, työtön, tukityöllistetty — ja
haasteena olisikin työllistää nämä työttömät
lopullisesti. Tarvitsemme räätälöityjä vaihtoehtoja,
yhteistyötä yritysten kanssa, on tuettava sosiaalista
yrittäjyyttä, ja pitää hakea
kaikki mahdolliset parhaat ratkaisut, että löytyy
pysyvä ratkaisu ihmisten elämäntilanteiden
parantamiseen. Sillä on merkitystä sekä työllistettävälle että hänen
läheisilleen, puolisolleen, lapsilleen, ennen kaikkea lapsille,
sillä huono-osaisuuden on todettu periytyvän,
huono-onnisuus periytyy. Tämä epäonnen
kierre on saatava pysähtymään. Me tarvitsemme
parempia lähtökohtien tasa-arvoa kuin nyt on.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä työmarkkinatukijärjestelmähän
kaiken kaikkiaan on osoitus siitä kastijakoisesta järjestelmästä,
joka viime vuosikymmenellä luotiin. Jaettiin työttömien
ryhmäkin niin moneen osaan; ansiosidonnaisella eläviin,
peruspäivärahalla toimeen tuleviin ja työmarkkinatukilaisiin ja
vielä työmarkkinatukeakin saavat moneen eri ryhmään.
Tämä työmarkkinatuen tarveharkinta
on semmoinen järjestelmä, joka johtaa avioeroihin,
parisuhteitten hajoamiseen, riitaisuuksiin perheissä, koska
se pakottaa puolison elämään toisen tuloilla
ilman, että itse saa pienilläkään
tuloilla omaa rahaa käyttöön ensinkään.
Mitään perustetta sille, että työttömyysturvalla
elävät ovat eri asemassa kuin työmarkkinatuella
elävät, ei ole olemassa, vaan tämä työmarkkinatukijärjestelmä ja
vielä tämä tarveharkinta erikseen tehtiin sen
takia, että kyseessä oli puhtaasti säästölaki. Tulothan
lähtevät pienenemään jo vähän
päälle 500 euron kuukausituloista, ja kun yhteiset
tulot puolisoilla ovat vähän alle 1 900
euroa, niin silloin tätä työmarkkinatukea
ei makseta olleenkaan.
Tänä päivänä viimeksi
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa oli
apurahansaajien työttömyysturva ja siellä perusteena,
että haluttiin yhdenmukaistaa käytäntöjä,
ja tämmöistä järjestelmää kuitenkin
halutaan pitää yllä, jossa tasa-arvon
näkökulmastakaan ei ole olemassa mitään
perusteita.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi totesi juuri työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuulemisesta, miten jotenkin tuntuu
omituiselta se, kun siellä on näitä tieteilijöiden
ja taiteilijoiden edustajia ja he ovat tavallaan tyytyväisiä tähän
tilanteeseen, joka pitää sisällään
tämän tarveharkinnan. Minusta se kuvaa tietysti
jotenkin semmoista toivottomuutta, että ilmeisesti koetaan,
että tämmöistä ei pystytä muuttamaan.
Kuitenkin kaikki nämä säännöt, mitkä ovat
olemassa, ovat tässä salissa muutettavia pykäliä.
Ennen kaikkea tässä tarveharkintakysymyksessä on
kyse semmoisesta asiasta, josta edelliset puhuivat, tosi isosta
asiasta, joka repii perheitä. Sen takia aina oikeus omaan
rahaan pitää saada ajoiksi. Nyt tässä aloitteessa
esitetään sitä, jotta olisi oikeus työmarkkinatukeen,
että ei olisi riippuvainen sillä tavalla toisesta,
niin kuin tänä päivänä on.
Ihan veres esimerkki, joka tässä on viikon
sisällä ollut. Olen pyörittänyt
sitä ja yrittänyt saada ratkaistua, mutta näyttää siltä,
jotta tämän hetken säännösten
mukaan sitä ei pystytä oikaisemaan. Se on se,
jotta tässä Pääkaupunkiseudulla on
yksi taksiyrittäjä, jonka puoliso on ajanut taksia.
Siis vaimo on ajanut taksia 15 vuotta, mutta hän sairastui
vuonna 2006. Nyt hän on ollut sitten kaksi vuotta saamatta
mistään mitään, ei saa eläkettä,
koska katsotaan, että ei ole niin työkyvytön,
että jotain muuta voisi tehdä, koska taksikortti
on otettu pois. Mutta kun ei terveydentila salli muuta eikä ole
muuta työtä saanut, niin hän on, totta
kai, työnhakijana nyt. Ainut konsti tässä ilmeisesti
on enää, kun kaikki pykälät
käydään läpi, jotta hänen
täytyy erota tai hänen miehensä pitää lopettaa
se taksiyritys, jomminkummin.
Mitään muuta vaihtoehtoa tämänhetkisten
pykälien kohdalla ei ole olemassa. Siis on lähdettävä erikseen
asumaan, otettava ero, koska he ovat naimisissa, tai sitten on lopetettava
se yritys, koska hän on ollut töissä pitempään
kuin puoli vuotta siinä firmassa. Sitä ei kuulemma
tämänhetkisten säännösten
mukaan saa poikki. Yhtään ennakkotapausta ei ole
olemassa näissä valitusasteissa, jotta se olisi
muuttunut, vaikka työvoimatoimiston ja Kelan taholta sanovat,
että no, valittakaa siitä. Mutta kun sitten selvitin
tapauksen, niin on turha valittaa, koska yhtään
tulkintaa vielä tähän mennessä ei
ole tullut muuta.
Sen takia se vaatisi sen, jotta silloin poliittinen tahto pitää olla,
että todetaan, että jos ei koko tätä pumpsia
saada vielä muutettua kertaheitolla, niin tämän
tyyppisissä tapauksissa, mitä äsken kerroin,
pitäisi olla sillä tavalla tulkintaa, jotta jos voi
osoittaa, että hän ei enää työskentele
siinä oman puolisonsa firmassa, niin pitäähän
se nyt jollakin tavalla saada poikki eikä pidä loputtomiin
killuttaa siinä tilanteessa, jotta joutuu kerjäämään
rahaa. Siinä käy, niin kuin ed. Kyllönen totesi,
että siinä äkkiä kyllä alkavat
tunteet kylmetä, ja voi olla, että joutuu olemaan
siinä asennossa, polvillaan rukoilemassa, saako vaaterahaa
tai mihin hyvänsä muuhun rahaa.
Sitten, kun puhuttiin muutenkin vähän laajemmin
näistä asioista, minusta mielenkiintoinen näkökulma,
joka tässä viikonloppuna uutisoitiin, oli se,
kun työministeri esitti sitä, jotta pitää tehdä vähemmän
töitä. Minulle on jotenkin jäänyt semmoinen
mielikuva, jotta en tiedä, onko siinä nyt ratkaisu
sitten tähän kysymykseen, jotta kaikille riittäisi
työtä siinä. Kun tehdään
vähän laiskemmin ja vähemmän,
niin useampihan pitää tietysti työmaalla
olla ihmisiä. En tiedä, mutta tämä jäi
minulle vaan aivoitukseksi tässä. En ole esittämässä missään
tapauksessa sitä, mitä työministeri esitti,
mutta tiedän, jotta se voi olla aika vaikea toteuttaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Karimäki jo vihreitä aatoksia
tämän aloitteen johdosta esitteli. Olen tietysti
niitten ajatusten kanssa yhdenmukaisessa linjassa. Totean vaan,
että tämän lakialoitteen vankimpia perusteita
ymmärtääkseni on se, että tämä rakenteellisesti
tuottaa eriarvoisuutta, joka kuitenkin kanavoituu viime kädessä yhteiskunnan
yhteisestä kukkarosta maksettavaksi, mutta se tapahtuu
sillä tavalla, että se kumuloi sitä laskua
eikä edes pidä sitä samana, ja tällä perusteella
toivottavasti Sata-komitea tässä tuottaa asiallisen
tuloksen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kiittää kollegoja
rakentavasta keskustelusta, ja illan kunniaksi kehittelin tässä pienen,
tilanteeseen sopivan runonpätkän, jonka haluan
kiitokseksi teille lausua: "Ka, riittääkö perheessä rakkaus,
silloin kun on jääkaapissa vain lihaliemipakkaus.
Ei lämmitä lämpö lemmen, kun
katkaisi Vorttumi virrankin tullen ja mennen. Nyt ootetaan koholla
kourin, että Sata-komitea järkeä tilanteeseen
tuopi ja ihmisarvonnii vielä köyhällehi
kansalle suopi."
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuohon ei olisi pitänyt enää mitään
jatkaa, mutta kiitoksia hienosta runosta. Mutta sen verran tähän,
kun äsken unohtui vielä tuossa pöntöstä puhuessani, jotta
minusta tässä logiikan pitäisi toimia
sillä tavalla, kun meillä on kuitenkin olemassa
erillisverotus ja jokainen maksaa niistä tuloistaan veroja niin
kuin kuuluupi, että samalla tässä asiassa
pitäisi olla sillä tavalla, jotta myös
molemmilla puolisoilla pitää olla siis erillistulot
olemassa tai sitten pitää kääntää se
niin päin, että sitten pannaan yhteisverotus,
jotta perheen tulot pannaan yhteen ja katsotaan sitten, mikä se
verotus on. Sitten se menee synkassa tämän vero-
ja työttömyysturvajärjestelmän
kanssa.
Keskustelu päättyi.