Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Herra pääministeri,
te olette tänään Elinkeinoelämän valtuuskunnan
tilaisuudessa sanonut, että pankkiunioniin on lähdettävä puhtaalta
pöydältä. Tä-mä on
kauniisti sanottu. Totesitte myös, että euroalueen
kunto pitää tarkistaa ja lähtökohtaisesti jokainen
maa hoitaa itse ongelmansa ja että jos ei siihen kykene,
valtion pitää ajaa pankit alas ja omistajien kärsiä tappiot.
Miksi näin ei ole nyt tehty? Miksei tätä hyvää periaatetta
ole kahteen vuoteen Euroopassa toteutettu, vaan on lapioitu Suomen
rahaa takauksina, vastuina, suorana rahoituksena? Olen todella iloinen,
että hallitus teidän johdossanne on tässä asiassa
nähnyt valonpilkahduksen ja tulossa tähän
tulemaan, että meidän ei pidä vastata
muiden veloista. Kuinka todennäköisenä pidätte,
että tämä teidän kantanne tähän
pankkiunioniin tulee toteutumaan ja todella ne, jotka ovat virheet
tehneet, maksavat laskun?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Pankkiunionia on kaavailtu sen takia, että pystyttäisiin
erottamaan pankkien ja valtioiden välinen kytkös.
Niin kuin nyt on nähty, me olemme tähän
saakka eläneet semmoisessa maailmassa, että kun
merkittävä pankki tai useampia pankkeja jossakin
maassa huojuu, niin se heiluttaa koko maata, ja tämmöinen
kytkös pitäisi pystyä poistamaan. Yhdysvalloissa
on tehty ihan toimiva malli. En osaa sanoa, voidaanko sitä ihan kopioida
suoraan Eurooppaan, mutta siinä on semmoisia elementtejä,
jotka varmasti sopivat meillekin. Eli ensinnäkin tarvitaan
rajat ylittävään pankkiliiketoimintaan
ja ehkä muutenkin systeemiseen pankkisektoriin parempaa
eurooppalaista valvontaa, ja sitten katsotaan ajan myötä,
pystytäänkö siihen kytkemään
esimerkiksi pankkien itsensä rahoittama pankkikriisirahasto. Eli
jos pankki ajautuu kriisiin, se voidaan pilkkoa tai lopettaa ilman,
että valtiot siitä horjuvat.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nordea Pankki toimii laajasti Suomessa,
mutta pääkonttori on Ruotsissa. Ruotsin valtiovarainministeri,
teidän puolueveljenne Borg, on todennut, että eivät
he anna tämmöiselle pankkiunionille oikeutta tulla
Nordeaa kuurnimaan. Käykö tässä nyt
niin, että OP-Pohjola jää ainoana suomalaisena
pankkina vastaamaan talletussuojasta ja mahdollisesta resoluutiorahastosta,
vai miten tämä on ymmärrettävissä?
Näettekö tällä mahdollisella
pankkiunionin muodostamisella ja tällä keskustelulla
yhteyttä niihin massairtisanomisiin, jotka OP-Pohjola voittoa
tuottavana pankkikonsernina on eilen ilmoittanut?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! En usko, että tällä on
mitään tekemistä niiden irtisanomisten
kanssa sen takia, että jollakin aikataululla tulevien kuukausien
aikana todennäköisesti päädytään
yhteiseen eurooppalaiseen pankkivalvontaan, ja sillä nyt
ei ole minkäännäköisiä kustannusvaikutuksia.
Siihen, päädytäänkö joskus
pankkikriisirahastoon, jonka pankit itse rahoittaisivat, voi mennä pidempi
aika. Eli tällä ja OP-Pohjolan muilla järjestelyillä ei
ole mitään tekemistä.
Mutta kun tämmöistä yhteistä pankkiunionia ollaan
rakentamassa, on tärkeää, että se
tehdään puhtaalle pöydälle,
ei niin, että nykyisin vaikeuksissa olevat pankit saisivat
pelastusapua toisilta pankeilta, jotka ovat terveempiä.
Niin se ei voi lähteä, eli tämä on
kokonaan uusi järjestely. Katson sen kyllä hyvin
tärkeäksi, että pystyisimme saamaan paremman
eurooppalaisen pankkivalvonnan, jotta voisimme välttyä siltä,
että kansalliset valvojat katsovat läpi sormien
omia pankkejaan ja pahimmassa tapauksessa sitten nämä pankit
rojahtaessaan aiheuttavat vahinkoa myös toisille maille.
Eli tämä peruslähtökohta on
minusta rakentava ja hyvä, mutta yksityiskohtiin, mitkä pankit
tähän kuuluvat, en osaa vielä ottaa kantaa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän pankkiunioniinhan
kuuluu paitsi valvonta myös ajatus yhteisestä talletussuojasta ja
yhteisestä kriisien selviytymisrahastosta. Nyt minä olen
ihan varma, että suomalaisia kiinnostaa kuulla, mitä hallitus
on mieltä. Antaako hallitus vakuutuksen nyt siitä,
että Suomi ei missään oloissa mene mukaan
sellaisiin järjestelyihin, joissa suomalaisten pankkien
asiakkaat ja omistajat joutuvat talletussuojajärjestelyn
kautta osallistumaan esimerkiksi portugalilaisiin pankkeihin talletuksia
tehneitten ihmisten talletusten suojaamiseen — tämähän
on siellä sisässä ajatuksena mukana — tai
näitten kriisien selviytymisrahastojen rahoittamiseen,
mikä myös on tässä arkkitehtuurissa
mukana? Antaako hallitus vakuutuksen, että Suomi ei vie
suomalaisia pankkien asiakkaita ja tallettajia, näitten
rahoja, tämän tapaisiin tarkoituksiin?
Toinen kysymys samalla pääministerille: EKP teki
tunnetun ratkaisun. Suomen eduskunta ei ole saanut sanallakaan selvyyttä siitä,
miten tuota jättiratkaisua arvioidaan. Saksan parlamentissa käydään
aktiivista keskustelua, (Puhemies koputtaa) Suomessa ei. Mitä seuraamuksia
EKP:n ratkaisusta Suomelle voi olla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puheenjohtaja! Tuohon jälkimmäiseen
kysymykseen liittyen kehotan eduskuntaa olemaan kyllä aktiivisesti
yhteydessä Suomen Pankkiin. Suomen Pankki on eduskunnan
pankki, ja jos ei ole informaatiota tullut, niin minä olen
ihan varma, että Suomen Pankki palvelee edustaja Pekkarista ja
kaikkia muitakin kansanedustajia informaatiolla.
Mutta mitä tulee tähän ensimmäiseen
osaan kysymystä: Uskoisinpa, että jos talletussuojarahastoon
joskus päädyttäisiin, niin siihen menee kyllä aikaa.
Se on erittäin monimutkainen järjestely (Mauri
Pekkarinen: Ei tai joo?) siinä suhteessa, että eri
maissa on erilaisia talletussuojarahastoja jo tällä hetkellä.
Hallitus käsittelee tätä pankkiunionikokonaisuutta
tulevien päivien aikana, ja me sitten vahvistamme omat
kantamme näihin.
Mutta mitä tulee tähän pankkikriisirahastoon, niin
meidän pitää siinä valita, haluammeko
me, että pankkien ja valtioiden kytkös poistetaan,
vai emmekö me sitä halua. Tämä on
semmoinen iso kysymys. Yhdysvalloissahan on näin tehty:
eli huonoon kuntoon menevät pankit valvoja pystyy pilkkomaan
tai lopettamaan, ja ne parhaat osat heikoista pankeista voidaan
pääomittaa sitten (Puhemies koputtaa) erillisellä pankkikriisirahastolla,
jolloin se ei heiluttele kokonaista valtiota.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Olemme suomalaiset mukana patoamassa Euroopan velkakriisiä,
jotta pystyisimme varjelemaan Suomen taloutta ja Suomen työllisyyttä syvältä lamalta.
Olen sitä mieltä, että tämä velkakriisin
patoaminen ei onnistu näillä tukipaketeilla, elleivät nämä maat,
joista on kyse, esimerkiksi Kreikka, Portugali, Espanja, tee itse
paljon nykyistä enemmän oman taloutensa kohentamiseksi.
Enkä tarkoita pelkästään säästöjä ja
veronkorotuksia vaan sellaisia rakenteen muutoksia heidän
taloudessaan, jotka lisäävät näiden
maiden kilpailukykyä.
Mutta tarkoitan myös näiden maiden verotuksen
porsaanreikien tukkimista ja veronmaksun, veronperinnän
tehokkuuden vahvistamista. Jokainen suomalainen, joka on lomaillut
esimerkiksi Kreikan lomasaarilla tai Espanjan Aurinkorannikolla,
tietää, että siellä veronmaksuun
suhtaudutaan hyvin välinpitämättömästi.
Millä keinoin Suomi voisi näissä ohjelmissa
painostaa näitä maita tehostamaan veronkantoaan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin mailla on tämmöisiä tukipaketteja,
niin nehän rakennetaan Kansainvälisen valuuttarahaston,
Euroopan keskuspankin ja komission kanssa yhteistyössä ja
siinä jäsenmaat vaikuttavat niiden sisältöön
ja näissä kaikissa paketeissa olennainen osa on
esimerkiksi veronperinnän parantaminen. Tämä on
ollut merkittävä ongelma esimerkiksi Kreikassa.
Jos oikein muistan — nyt voi olla, että luku ei
ole ihan oikea, mutta jos oikein muistan — niin Espanjassa
on tehty muutoksia veronperintään siten, että he
laskevat saavansa noin 8 miljardia euroa lisää verotuloja
pelkästään tehostamalla veronperintää.
Tämähän on ihan välttämätöntä.
Ei ole ihme, että maat ovat huonossa kunnossa, jos eivät
pysty perimään veroja. Vaikka säätävät
verolakeja ja säätävät veroprosenttia
mutta eivät pysty niitä perimään,
niin eihän mikään valtio pysy pystyssä. Tässä onneksi
nyt tapahtuu aika paljon, mutta pitää kyllä ihmetellä,
miten monet maat ovat näin pitkään näin
holtittomasti ja huolettomasti eläneet.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta pääministeri aivan
oikein viittasi myös Eduskunnan pankkivaltuuston suuntaan,
ja toivoisinkin, että puheenjohtaja Ben Zyskowicz viimein
tulisi näissä pankkiasioissa ja valvonta-asioissa
pois sieltä kaapista. (Välihuutoja)
Mitä tulee sitten itse tähän asiaan,
niin miten nyt on mietitty sitä, että Euroopan
keskuspankki on hyvin keskeisesti kaikkien pankkien rahoittajana,
on näitten velkakirjojen ostajana ja samaan aikaan sen
pitäisi ruveta valvomaan sitten sitä, mitenkähän
tämä kaikki on onnistunut? Kuitenkin tässä Suomi
voisi olla mallimaa tähän. Meillä on
valvonta järjestetty erikseen. Meille joka vuosi, kun annetaan
Pankkivaltuuston kertomus, tämän Zyskowiczin johtaman,
siellä on pankkien osuus erikseen, joka on Liikasen osuus.
Sitä ylikorostetaan tässä nyt. Siellä on
myös Finanssivalvonnan osuus, jossa ovat myös
suomalaiset eläkeyhtiöt, mutta eipä se
tule täällä keskeisesti esille. Ja nykyisin
Mauri Pekkarisen johtama talousvaliokunta valvoo tätä,
ihan niin kuin talousvaliokunta olisi kaikista keskeisin. Mutta
Suomessa Pankkivaltuusto on kaikista keskeisin elin näissä.
Mutta kysymys... [Puhemies antoi puheenvuoron seuraavalle
puhujalle.]
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Suomessa pankkivalvonta toimii hyvin, ja
täytyy sanoa, että Suomessa myös pankit
toimivat hyvin. Meillä on opittu 90-luvun alun tilanteesta
aika paljon, ja meillä riskinotto on ollut vähäisempää kuin
monessa muussa maassa, ja toivon, että näin jatkuu.
Tällä hetkellä Suomessa toimivat pankit — välttämättä ne
eivät ole kaikki suomalaisia, mutta Suomessa toimivat pankit — ovat
Euroopan parhaimmistoa vakavaraisuudeltaan ja elinkelpoisuudeltaan.
Tässä suhteessa meillä on asiat ihan
hyvin.
Tätä ihan samaa ei voi sanoa kaikkialla Euroopassa.
Ei se ole mikään salaisuus, että erityisesti maan
kriisiytyessä ja pankkisektorin kriisiytyessä toisinaan
kansalliset valvojat katsovat pankkisektoria hieman läpi
sormien, ja jos tämä jatkuu liian pitkään,
niin sitten pankkikriisi uhkaa ei vain sitä maata vaan
myös naapurimaita ja pahimmillaan koko euroaluetta. Sen
takia me tarvitsemme tiiviimpää eurooppalaista
yhteistyötä, eurooppalaista pankkivalvontaa. Tässä on
periaatteessa siis kysymys siitä, halutaanko, että veronmaksajat
maksavat pankkikriisin, vai halutaanko, että pankkisektori
itse maksaa pankkikriisin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto on ollut koko ajan sitä mieltä,
että pankkien vastuuta kriisien hoidosta pitää lisätä ja pankit
on saatava yhteiseen tiukempaan kontrolliin ja valvontaan. Totta
kai tähän liittyy kovia haasteita tämän
yhteisen talletussuojan näkövinkkelistä ja
myöskin valvonnan näkövinkkelistä,
miten läpinäkyvä ja avoin uusi järjestelmä ehkä tulevaisuudessa
tulee olemaan.
Mutta hallitusohjelman mukaisesti meillä ollaan myöskin
kansallisesti säätämässä pankkiveroa
elikkä saamassa pankit maksamaan myöskin tuloksestaan
pikkasen yhteiseen kassaan joko Ruotsin mallin mukaan niin, että tämä pankkiveron
tuotto rahastoidaan puskuriksi pankkisektorin mahdollisia kriisejä varten,
tai sitten niin, että se tuotto käytetään
yhteiskunnan välttämättömiin
tarpeisiin niin kuin muukin tulopuoli. Miten pääministeri
näkee tämän yhteyden: meidän kansallinen
valmistelu pankkiveron suhteen ja sen yhteys sitten tähän
pankkiunioniin? On ollut huhuja, että nyt pelotellaan,
että jos säädämme pankkiveron,
niin sitten pankit ja sijoittajat karkaavat.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Pankkivero tai mikä hyvänsä lisäkustannus
mille hyvänsä elinkeinohaaralle yleensä aina päätyy
sen lopputuotteen ostajan tai palvelun saajan maksettavaksi. Sen
takia niissä maissa, missä pankkivero tai vakausmaksu
on otettu käyttöön, kuten nyt vaikkapa
Ruotsissa, se on hyvin maltillinen tasoltaan, sitä kerrytetään
pidemmän ajan kuluessa, jotta siitä ei tulisi
asuntovelallisille tai muille pankin asiakkaille kohtuutonta kustannuserää.
Ruotsissa on päädytty tämmöiseen
rahastomalliin, missä ajatuksena on se, että pankit
itse maksavat tämmöistä — olen
tässäkin salissa tainnut aikaisemmin kutsua sitä hautajaisrahastoksi — pankkikriisirahastoa.
Jos sattuu pankkikriisi, niin niitä kustannuksia hoidetaan
pankkien itsensä rahoittamasta rahastosta eikä veronmaksajien
piikistä. No, rehellisyyden nimissä monesti ne
pankkikriisit ovat niin hintavia, että yleensä myös
veronmaksajatkin pääsevät niistä osallisiksi,
mutta onpahan siellä nyt ainakin se rahasto pohjalla, joka
käytetään ensin. Meillä hallituksen
sisällä on tarkoitus käydä tämä keskustelu
vielä tässä lähipäivien
aikana uudestaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni talousvaliokunnan
puheenjohtaja Pekkarinen on siinä oikeassa, että vastuu
kokonaiskuvan antamisesta Suomen tilanteesta tässä kriisin
keskellä on myös hallituksella. (Mauri Pekkarinen:
Totta kai!) Se ei tietenkään tarkoita sitä,
että hallitus voisi puuttua tai tehdä päätöksiä itsenäisen
Suomen Pankin tai Euroopan keskuspankin puolesta, mutta eduskunnan
tarkastusvaliokunta on nyt jo aika moneen kertaan muistuttanut,
että kaikki yksittäiset päätöksenteot
tämän kriisin aikana pitää pystyä sekä hallituksen
että sitten eduskunnan vastausten tasolta yksilöimään
koko siihen suureen vastuukokonaisuuteen. Tältä osin
varmasti on oikein, että koko kuva tuotetaan myös
hallituksen tasolta. Tästä näkökulmasta
olisin kysynyt: Aikooko hallitus, nyt kun EKP:n rooli tulee voimakkaasti
kasvamaan jo tehdyillä päätöksillä ja
sitten valvonnan osalta, ajaa loppuun asti vaatimuksen EKP:n valvonnan
parantamisesta, sen tilintarkastuksen avoimemmaksi tekemisestä ja — niin
kuin Suomen Pankin pääjohtaja on esittänyt — hallintoneuvoston
pöytäkirjojen julkistamisesta? Onko tämä Suomen
hallituksen linja?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ne ovat ihan hyviä esityksiä,
koska tämä EKP:n rooli on hyvin monimutkainen
sen takia, että sillähän ei ole parlamentaarista
kontrollia. Miksi ei ole? Siksi, että muun muassa Suomi
on halunnut, että keskuspankki ei ole poliittisessa ohjauksessa.
Miksi me olemme halunneet näin? (Timo Soini: Onhan se nytten!)
Siksi, että on erittäin suuri... (Välihuutoja) — Jos
minä saisin sanoa nyt, jos minä saisin sanoa kuitenkin. — Miksi
me emme ole halunneet? Siis kaikki hallitukset Suomessa ovat olleet
sitä mieltä, että keskuspankin pitää olla
itsenäinen eikä poliittisessa ohjauksessa. Se
on lähtenyt siitä, että meillä on
suuri pelko siitä, että jos esimerkiksi Euroopan keskuspankilla
olisi suurempi poliittinen ohjaus, niin se johtaisi siihen, että ehkä jotkut
suuret maat haluaisivat painostaa Euroopan keskuspankkia toimimaan
oman etunsa nimissä, joka ei olisi välttämättä koko
euroalueen etu tai Suomen etu. Tässä suhteessa
itsenäisyys on hyvä asia, ja sitä puolustaisin
jatkossakin, mutta avoimuus on totta kai tärkeää,
että tiedetään, mitä pankissa
on tehty, koska ne sitten vähintäänkin
mutkan kautta ovat kansallisia vastuita.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vanhat puolueet halusivat aikoinaan EU:lle
presidentin; nyt he ovat saaneet Herman Van Rompuyn, ja hallitus
korostaa vahvan komission roolia. Nyt sitten Rompuy ja Barroso vuorotellen
tuovat esiin omia kantojaan EU:n tulevaisuudesta. Niitä käsitellään
meidän eri valiokunnissamme, virallisia papereita. On tuotu
esiin valtioiden federaatio, valtioiden välinen liittovaltio,
perussopimusmuutos, eurobondit, yhteinen talous- ja veropolitiikka
sekä lopulta myös yhteinen sosiaalipolitiikka.
Nämä kaikki ovat niissä virallisissa
papereissa, joita meille ideapapereina kiikutetaan. Haluankin nyt
kysyä: mitä mieltä hallitus on tästä asiasta,
ja millä vakavuudella näihin komission puheisiin
ja EU:n presidentin puheisiin tulee suhtautua? Samalla voisi myös kysyä:
miten vakavasti teidän mielipiteenne tulee ottaa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jotta näitä asioita voitaisiin
käsitellä järjestäytyneesti
eduskunnassa, niin meillähän on ensi viikolla — muistaakseni
ensi viikolla, joo — seminaari suuren valiokunnan kanssa,
ja taitaa siellä olla joitakin muitakin henkilöitä.
Siinä on tarkoitus puhua EU:n tulevaisuudesta. Niin kuin useampaan
otteeseen on todettu, meillä on käyty tätä keskustelua
aina kriisinhoidon yksittäisistä vaiheista mutta
ei niinkään siitä, mitä Suomi
haluaa Euroopan integraatiolta. Me tiedämme, että on
puolueita ja henkilöitä, jotka eivät
siltä paljoa halua, mutta on myös olemassa puolueita
ja henkilöitä, jotka odottavat, että EU
on vahvempi, toimintakykyisempi, turvallisempi ja demokraattisempi
ja se hoitaa sellaisia asioita, joita kansallisvaltio ei yksin pysty
hoitamaan. Tätä keskustelua me käymme
nyt muun muassa kansainvälisten vieraitten kanssa eduskunnassa
ja toivon mukaan jossakin vaiheessa myös tässä salissa.
Erilaiset mielipiteet ja esitykset kuuluvat tähän
keskusteluun. Jokainen voi ottaa ne sitten millä vakavuudella
hyvänsä, mutta meidän pitää suhtautua
vakavasti siihen, että Suomella on oma linja ja Suomella
on oma tahtotila, mitä me haluamme EU:n tulevaisuudelta.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen pääministerin kanssa
samaa mieltä siitä, että on tärkeä,
että Suomi tietää, mitä me tahdomme
Euroopan unionin tulevaisuudelta. Tietenkin on tärkeä,
että tiedetään myös se, mitä tulevat
tai tehdyt esitykset tarkoittavat. Täällä sivuttiin
jo tätä talletussuojarahastoa. Haluaisin kysyä,
arvoisa pääministeri: mikä on teidän
käsityksenne siitä, että jos tämä yhteinen
talletussuojarahasto tulee, mikä olisi suomalaisten veronmaksajien
enimmäisvastuu siinä tilanteessa, jos eurooppalaisia
pankkeja alkaisi kaatua?
Pääministeri Jyrki Katainen
Eurooppalaisesta talletussuojarahastosta, siitä, tuleeko
sitä ylipäänsä, ei ole kovinkaan
paljon käyty keskustelua. Siitä, minkälainen
se olisi, jos semmoinen tulisi, on käyty ehkä vielä vähemmän
keskustelua. Keskustelua siitä, kuinka suuri se olisi,
ei ole edes aloitettu. Ja se, kuinka paljon taloudellisia tappioita
tulisi, jos pankkeja Euroopassa kaatuisi, riippuu siitä,
kuinka suuria ja kuinka monta pankkia. Eli valitettavasti en pysty
vastaamaan tuohon teidän kysymykseenne. Tämä on
ehkä kaikkein eniten auki oleva kysymys ja kysymys, johon
on edes niille, jotka sitä ovat ääneen
pohdiskelleet, kaikkein vähiten vastauksia.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Pankkiunionin kohdalla varmasti on selvää se, että yhteisiä pelisääntöjä
tarvitaan,
ja myös se, että yhteistä valvontaa pelisääntöjen
noudattamisesta tarvitaan, ja aikaa varmasti menee joitakin vuosia,
ennen kuin siihen päästään.
Toinen kysymys liittyy talletussuojarahastoon ja siihen, millä tavalla
se koetaan oikeudenmukaiseksi eri toimijoiden kesken. Siltä osin
onkin pohdittava, millä tavalla vältetään
se, ettei hyvin hoitaneiden pankkien talletussuojarahastoja sosialisoida,
ja miten rakennetaan järjestelmä, joka kannustaa
hoitamaan asiat hyvin. Kysynkin pääministeriltä:
voiko Suomi lähteä ajamaan sellaista talletussuojarahastoa,
jossa katsotaan pankin tilannetta eli riskikerrointa ja maksujen
alennus on sitä suurempi, mitä paremmin pankki
on asiansa hoitanut, kuten suomalaiset ja pohjoismaiset pankit ovat
tehneet?
Pääministeri Jyrki Katainen
Tuo talletussuojarahaston toteutusmalli on, niin kuin äskeisessä vastauksessa
totesin, ihan levällään, ja ylipäänsä se,
luodaanko semmoista, halutaanko semmoista, on täysin auki.
Minä en osaa ottaa kantaa nyt tuohon edustaja Lauslahden
kysymykseen, mutta voisi itse asiassa samaa logiikkaa siirtää tähän
pankkikriisirahastoon, eli mihin se kannustaa, minkälainen
se rahasto on, jotta se kannustaisi järkevään
toimintaan eikä syntyisi tämmöistä moraalikatoa
eli että kun tiedetään, että on
yhteinen rahasto, niin sitten voi elää miten hyvänsä.
Ne ovat tosi vaikeita ja haastavia, teknisiä ratkaisuja.
Koko idea tässä pankkiunionissa on se, haluammeko
parempaa eurooppalaista valvontaa, vai emme, haluammeko, että veronmaksajat
jatkossakin maksavat pankkikriisin, vai emme. Minusta on tavoiteltavaa
se, että meillä on parempi eurooppalainen valvonta,
jossa tietysti kansallisilla valvojilla on oma roolinsa, ja sitten
tavoiteltavaa on se, että me pystyisimme minimoimaan niin pitkälle
kuin mahdollista veronmaksajien roolin tulevissa pankkikriiseissä,
koska kyllä niitäkin jossakin maassa vielä joskus
nähdään.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys lähti
aika hyvin liikkeelle siitä, kun Soini kysyi, että miksi
vasta nyt, miksei aiemmin, ja itsekin olen vähän
samaa mieltä, kun näitä pankkikriisejä katson,
että parempaa valvontaa olisi voinut olla aiemmin.
Meillä suomalaisilla on ollut tiukka linja hallituksessa,
ja on katsottu ihan hallitusohjelmaa myöten, että liikepankkitoiminnassa
sijoittajavastuuta tulee korostaa ja myös omia vastuitamme
rajata. Nyt on paljon asioita auki, ja muun muassa EKP:n rooli elää.
Olen talousvaliokunnan jäsenenä saanut, niin kuin
kaikki muutkin edustajat, kutsun huomiseen kokoukseen, johon Erkki
Liikanen tulee — sattumalta Mauri Pekkarisen puheenjohtamaan kokoukseen — kahdeksi
tunniksi asioita avaamaan. Ajattelin, että tämä on
hyvä paikka kutsu kaikille kertoa, jos Pekkarinen sen itse
oli unohtanut. Ja meillä on myös suureen valiokuntaan pääjohtaja
Liikanen tulossa, ja kun meillä on järjestelmä,
eduskunnan pankki, niin sieltä saamme aina tietoa ja tätä tietoa
myös käytämme.
Kysyn pääministeri teiltä, uskotteko,
että hyvä linja vastuiden rajaamisesta on mahdollista
vielä näiden uudistustenkin aikana.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kysyittekö kansanedustaja Pekkariselta vai pääministeriltä,
mutta pääministeri Katainen vastaa ensin.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Uskon, että on. Se, mikä tässä niin
sanotussa pankkiunionissa on näiden äsken mainitsemienne
asioitten ohella tavoiteltava asia, on se, että me saisimme
järjestäytyneen muodon siihen, että jos
pankki kriisiytyy, se aidosti voisi tarkoittaa sitä, että pankin
omistajat ovat ensimmäisenä maksumiehinä.
Näinhän sen pitää mennä,
tämä on normaalia markkinataloutta. Voisimme välttää sen
tilanteen, jossa veronmaksajat ovat aina ensimmäisenä turvaamassa
tilannetta.
Samassa yhteydessä pitää pystyä keskustelemaan
siitä, voimmeko me jotenkin rajata pankkien kokoa, koska
niin kuin Englannin keskuspankin pääjohtaja Mervyn
King on todennut, jos pankki on liian iso, niin se on liian iso;
kun tätä keskustelua on käyty, voiko
pankki olla liian iso kaatuakseen. Jos se on liian iso kaatumaan,
niin sitten se on liian iso. Näin ollen pystyisimme ehkä löytämään
ratkaisuja myös siihen kysymykseen, millä tavalla
pystyttäisiin rajaamaan sitä, etteivät
pankit ole niin megalomaanisia, että se heiluttaa koko
maailmantaloutta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tilanne on nyt niin, että huominen
tilaisuus on jo ihan ylibuukattu, en voi enää teistä ketään
kutsua sinne. Myöskin media on mainiosti paikallaan. Se
on nettilähetyksenä kyllä, että siitä voi
seurata.
Arvoisa puhemies! Pääministeri, jos joku voi ottaa
suomalaisten veronmaksajien piikkiin riskejä, niin kuin
Euroopan keskuspankki nyt tekee, huikean suuria riskejä,
niin kyllä Suomen hallituksella pitää olla
joku käsitys siitä, kuinka suuria nämä riskit
ovat ja millä todennäköisyydellä,
missä olosuhteissa nämä kenties lankeavat suomalaisten
veromaksajien maksettaviksi. Teidän pitää tähän
pystyä jollakin tavalla vastaamaan, antamaan jonkunlainen
arviointi.
Toisekseen, te kierrätte kuin kissa kuumaa puuroa vastauksessanne
siihen, miten talletussuojan tai kriisien selviytymisrahaston kanssa menetellään.
Sanokaa selvästi "ei" tai "joo". Joutuvatko suomalaiset
pankkien asiakkaat ja omistajat jatkossa osallistumaan näitten
ulkolaisten pankkien talletussuojaan ja kriisirahastoon vai eivät?
"Ei" tai "joo".
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei edustaja Pekkarisen tarvitse yhtään aggressiiviseksi
ryhtyä. (Mauri Pekkarinen: En-kä ollut, normaalia
lempeyttä! — Hälinää ja
naurua) Minä kerroin jo vastauksessani sen, että meillä ei
ole minkäännäköistä esitystä koko
talletussuojarahastosta eikä ole minkäännäköistä käsitystä,
halutaanko tai tuleekokaan semmoinen.
Jos olisi eurooppalainen talletussuojarahasto, sehän
tarkoittaisi sitä, että pankit maksavat talletussuojarahastoon
varoja jollakin perusteella eri vuosina ja sitä sitten
käytetään niin kuin suomalaista talletussuojarahastoa
pankin asiakkaiden varojen suojaamiseen johonkin tiettyyn rajaan saakka,
jos semmoiseen on tarvetta, millä pyritään
välttämään siis tämmöistä bank
runia eli talletuspakoa. Tämmöistä esitystä ei
vielä ole, ja minusta tuntuu, että semmoiseen
malliin ei oikein edes päästä, koska
se on aika hankalasti toteutettava.
Mutta minä olen viisaampi vähän myöhemmin,
kun olen pystynyt perehtymään erilaisiin eurooppalaisiin
ajatuksiin ja on voitu käydä keskustelua sitten
myös hallituksen piirissä. Jos sopii, niin mielellään
palataan tähän asiaan myöhemmässä vaiheessa.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Pankkiunioniin liittyy tämä talletussuojarahasto.
Sehän on se kolmas elementti tässä. On suuri
vaara, että joudumme yhteisvastuuseen etelän maiden
pankkien ongelmista ja kansalaisten talletusten, kansalaisten talletusten,
turvaamisesta. Tiedättekö te, että suomalaiset
eivät saa enää rahojaan pois espanjalaisista
pankeista? Eikö tämä yhteinen talletussuojarahasto
johda nimenomaan suomalaisten rahojen siirtymiseen etelään?
Tätä kautta ollaan luomassa pysyvä tulonsiirtounioni
suomalaisten veronmaksajien tap- pioksi.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa meni nyt aika monta asiaa keskenään
sekaisin, mutta minä ajattelin, että jos nyt kuitenkin
puutun tuohon pääasiaan eli talletussuojarahastoon.
Jollekin on voinut jäädä nyt kuva,
että tässä oltaisiin rakentamassa hyvin
aktiivisesti talletussuojarahastoa. Semmoisia ajatuksia on esitetty, mutta
muistaakseni komission puheenjohtaja Barrosokin dubioi, voikohan
sitä tehdä. Ymmärrän hyvin nämä ajatukset.
Itselläni oli vähän samanlaisia ajatuksia
talletussuojarahastosta eurooppalaisella tasolla, mutta ettei nyt
vain kenellekään jää semmoista
väärää käsitystä,
että semmoinen on nyt just tulossa tai siitä olisi
päätöksiä tehty, niin ehkä se
nyt on syytä tässä yhteydessä korjata.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Man kunde dra den slutsatsen av
ledamöterna Pekkarinen och Jääskeläinen,
att om man inte kan ha ett gemensamt ansvar i Europa, så betyder
det då att de finländska deponenterna som har
deponerat till exempel i irländska eller isländska
banker inte heller borde ha fått några pengar
tillbaka i samband med de här kriserna. Det är
en ganska logisk fortsättning, till exempel finländska
kommuner.
Mutta kysyisin pääministeriltä: oletteko
tekemässä jonkinlaista arviota, että miten
toimisi pankkiunioni, jos se olisi ollut olemassa 90-luvun alussa,
jolloin meillä oli pankkikriisi, jolloin sekä valtiolla
että pankkisektorilla oli suuria ongelmia? Yleensä kun
on pankkikriisi, on kansantaloudessa myöskin kriisi. Kehoittaisin
meitä, niin kuin komission jäsenkin, pieneen sellaiseen nöyryyteen:
meilläkin ovat pankit olleet aika huonossa jamassa ja mikään
ei ole poissuljettua, että vastaavaa tehtäisiin.
(Puhemies koputtaa) Eli teettekö tällaisen simulaation,
että mitä olisi tapahtunut Suomessa, jos me olisimme
saaneet esimerkiksi ratkaisuapua? Minun mielestäni pitää myöskin
erottaa talletussuoja ja… [Puhemies antoi puheenvuoron
seuraavalle puhujalle.]
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvä kysymys.
Oletetaan, että 90-luvun alussa olisi ollut tämmöinen
eurooppalainen pankkiunioni ja euroalue olisi ollut silloin voimassa,
ja oletetaan, että se unioni toimisi niin kuin sen on tarkoitus
toimia. Silloin todennäköisesti eurooppalainen
pankkivalvoja olisi huomauttanut suomalaista pankkisektoria hyvissä ajoin, että nyt
menee vikaan eli teidän taseenne eivät ole kunnossa
ja riskit ovat liian suuria. Se olisi käyttänyt
sitten valtaoikeuksiaan todennäköisesti niin,
että nämä pankit eivät olisi
kriisiytyneet. Jos joka tapauksessa joku olisi voinut kriisiytyä, tällä pankkivalvojalla
olisi ollut velvollisuus toimia, pilkkoa pankit terveisiin ja sairaisiin
osiin, ja siltä osin kuin pankissa on hyviä osia,
ne olisi todennäköisesti pääomitettu
tämän eurooppalaisen kriisirahaston kautta, jolloin
suomalaisten veronmaksajien osuus pankkikriisin hoidossa olisi ollut
erittäin vähäinen, jos sitä ylipäänsä olisi
ollut.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Kysyisin pääministeriltä,
tuleeko meille nyt sitten kahdenlaisia pankkeja Euroopan unionin
sisälle: niitä, jotka ovat euromaitten pankkeja,
ja sitten niitä, jotka ovat euron ulkopuolisia pankkeja. Entä jos
nämä ulkopuoliset pankit kaatuilisivat? Miten
niitten kanssa meneteltäisiin? Eikö siinä huudeta
sitten apuun solidaarisuutta näiltä muilta?
Ymmärrän sen, että kaikilta osin
nämä maat eivät osallistu euron pelastamiseen,
mutta sitä en ymmärrä, miksi ne jäisivät
pankkijärjestelmien ulkopuolelle, koska ei sillä ole
mitään merkitystä näitten pankkien
osalta, mikä se valuutta on. Tämä mielestäni
pitäisi aika tarkkaan selvittää.
Sitten vielä se kommentti, että eihän
meillä olisi mitään euron kriisiä,
jos pelisääntöjä olisi kaikilta
osin noudatettu, niitäkin surkeita, jotka ovat jo tähän
asti olleet. Ja nyt on aivan välttämätöntä,
jos me haluamme, ja ymmärrän, että kaikki
tässä salissa haluavat, pelastaa sekä Euroopan unionin
että euron — ei kukaan ole esittänyt,
että nämä hajotettaisiin — (Puhemies
koputtaa) että se merkitsee sitä, että me
tarvitsemme kovempaa pankkikuria, me tarvitsemme valtioitten välistä talouspoliittista
ja finanssikuria ja… [Puhemies antoi puheenvuoron
seuraavalle puhujalle.]
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Nämä vastaukset ovat
väistämättäkin spekulatiivisia,
koska esitykset tähän mennessä eivät
ole niin selkeitä, että pystyisi kaikkea ennakoimaan.
Mutta noin karkeasti ottaen, jos semmoisen maan pankki, joka ei
osallistuisi pankkiunioniin, kriisiytyisi, sitten se maa itse hoitaisi
sen pankin kuntoon saattamisen kaikilta osin, eli veronmaksajat
ja tietysti sitten riippuen kyseisen maan hallituksen päätöksistä pankkien omistajat
siihen osallistuisivat. Tämäkin on vielä auki
oleva kysymys, että miten suhtaudutaan vaikkapa ei-euromaan
pankin tytäryhtiöön tai että ovatko
kaikki pankit vai vain suuret pankit mukana tässä eurooppalaisessa
ratkaisussa.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu pankkiunionista kuvaa hyvin eurooppalaisen
päätöksenteon tämän
hetken ongelmia. Heitetään tällainen
otsake "pankkiunioni". Toinen tarkoittaa sillä pelkkää pankkivalvonnan
tehostamista, toinen hyvin pitkälle menevää yhteisvastuuta
maiden ja niiden pankkisektoreiden kesken. Jos heitetään
tällainen termi ja sieltä sitten Euroopan johtajat
puhuvat löysiä, melkoisen löysiä,
vapaasti tämän teeman ympäriltä,
niin sitten voi tulla hyvinkin erilaisia käsityksiä.
Edustaja Pekkarinen ymmärtää yhdellä tavalla,
ja edustaja Soini ja muut markkinavoimat toisella tavalla.
Mikä tämän korjaisi, olisi tietysti
se, että kunnolla valmisteltaisiin ne asiat ennen kuin
niitä tuodaan tämmöiseen epäkypsään
keskusteluun. Tässä on se suuri ongelma, että voitaisiin
hyvin Lipposen sanoin puhua, että nyt on tämmöinen eurooppalainen
direktoraatti, poliittisesti vino, joka heittelee tämmöisiä epäkypsiä ajatuksia
ja aiheuttaa markkinahämmennystä ja reaktioita, kun
pitäisi pikemminkin huolella valmistellulla esityksellä poistaa
niitä negatiivisia reaktioita. Kysyisin pääministeriltä:
milloin Eurooppa-neuvosto ottaa asian todella käsiinsä ja
pistää kunnollisen valmistelun näihin
asioihin ennen kuin niitä heitetään raakoina
julkisesti riepoteltaviksi?
Pääministeri Jyrki Katainen
Tässä on oikeastaan semmoinen tilanne, että nämä ovat
niin isoja uudistuksia, että ne vaativat huolellista pohdintaa,
ja tässä vaiheessa kenelläkään
ei ole tarkkaa kuvaa, mitä esimerkiksi pankkiunioni teknisesti
ottaen voisi tarkoittaa. Eli tämä on pohdintakeskustelua,
ja sillekin on oltava sija. Meidän pitää käydä Suomessa
tätä keskustelua, mitä me haluaisimme
pankkiunionilta. Jos me ajattelemme, että siitä on
jotakin etua saavutettavissa, sen jälkeen pitää sitten
ryhtyä siihen valmistelutyöhön, että tehdään
tästä eurooppalaista lainsäädäntöä.
Mutta jos me tyrmäämme sen ajatuksen, niin että ei
siitä ole mitään hyvää saavutettavissa,
niin sitten ei kannata myöskään sitä valmistelua
tehdä.
Minä en usko, että tämän
keskustelun ympärillä on semmoista riskiä,
että se vaikuttaisi hermostuttavasti markkinoihin. Tämä on
niin iso kysymys, että on ihan hyvä pohtia, ja
jokaista mielipidettä, joka esitetään,
ei kannata ottaa Jumalan sanana. Kyllä meillä on
jokaisella tilaa tässäkin asiassa keskustella
ja pohtia vähän vapaammin ääneenkin
ennen kuin mennään sitten yksityiskohtiin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Tästä aiheesta viimeisen kysymyksen esittää ensimmäisen
kysymyksen esittäjä Timo Soini.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Kun Euroopan keskuspankki luotiin, siinä oli
aika monta hyvää elementtiä Saksan keskuspankin
toiminnasta: vahva valuutta, alhainen inflaatio ja politiikasta
riippumattomuus. Nyt ollaan astumassa, ja on astuttu jo, latinalaiseen
euroon: politiikka pelaa, inflaatio lähtee rahan painamisen
kautta liikkeelle ja valuutta ei ole enää vahva.
Oletteko huolissanne tästä, että Saksa
jäi yksin ainoana puolustamaan Euroopan keskuspankin keskeistä perintöä,
toisin kuin Suomen edustaja EKP:ssä, Liikanen, oli tässä latinalaisessa
porukassa mukana? Ja vielä, kun puhutaan yhteisvastuusta, tässä on
syytä muistuttaa, että EU:n perussopimuksen pykälät
123 ja 125 kieltävät velkojen yhteisvastuun, ja
nyt niitä yhteisvastuita on jo kaksi vuotta toteutettu.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Pääjohtaja Liikanen tekee
itsenäisiä ratkaisuja EKP:n neuvostossa. Jos katsotaan
EKP:n ratkaisujen tuloksia, ottamatta kantaa siihen itse ratkaisuun,
niin ne nyt ovat olleet ainakin lyhyellä tähtäimellä ihan
rohkaisevia, mutta se ei tietysti kerro tulevaisuudesta paljon mitään.
Mitä tulee sitten euron arvoon, niin tässä ihan muutama
kuukausi sitten eduskunta kantoi huolta siitä, että euro
on liian vahva. Nyt kun me katsomme euron arvoa, niin se palvelee
suomalaista teollisuutta paremmin kuin kruunu Ruotsia. Eli arvo
vaihtelee, ja arvo vaihtelee nimenomaan maanosan tai valuutta-alueen
taloudellisen kunnon perusteella. Niin kuin tiedämme, euroalue
ei ole mitenkään erittäin vahvassa kunnossa,
mutta jos historiallisesti katsotaan euron kurssia, kyllä se
on kohtuullisen stabiilina pysynyt. Onneksi se ei tässä tilanteessa
ole liian vahva, koska se tästä vielä puuttuisi,
että me häviäisimme valuuttakisassakin
vientiteollisuutemme kanssa.