35) Hallituksen vuosikertomus 2012
jatkui
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevassa
hallituksen vuoden 2012 vuosikertomuksessa mainitaan useaan otteeseen kilpailutuksesta.
Vuosikertomuksessa puhutaan kilpailun edistämisen arvioinnista,
kilpailutusten myötä täsmentyneistä kustannusarvioista sekä kilpailutusta
edistävistä avustusehdoista. Hyvin on kiinnitetty
huomiota kilpailutukseen, mutta kuinkas todellisuudessa pääministeri
Katainen on toiminut?
Vuosikertomuksessa puhutaan myös hyvästä hallinnosta,
jonka toteutumista Suomi on mukana edistämässä muun
muassa Lähi-idässä sekä Pohjois-Afrikassa.
Kehotankin pääministeri Kataista näyttämään
itse esimerkkiä hyvän hallintotavan noudattamisesta,
ennen kuin lähtee jakelemaan neuvoja vieraille valtioille.
Herra puhemies! Oikeuskansleri Jaakko Jonkka huomautti 6.9.
antamassaan selvityksessä kilpailuttamatta jättämisestä sekä hyvän
hallinnon puuttumisesta antaessaan selvityksen Himasen tulevaisuusselonteosta
tehtyihin kanteluihin, mutta hän ei mielestäni
nostanut esiin asian ydintä eli koplausta, suoranaista
vallan väärinkäyttöä.
Pääministeri Jyrki Katainen koplasi oman poliittisen
intressinsä Suomen Akatemian rahoittamiseen. Akatemian
annettiin ymmärtää, että hyvä olisi,
jos rahoittaisitte. Näin rahoittajaksi saatiin arvostettu
taho, joka antoi humpuukitutkimukselle kultareunuksen. Kyseisen
laitoksen johdon nimittämisestä sekä laitoksen
rahoituksesta päättävän elimen
vetäjä eli Suomen pääministeri
käveli kaverinsa kanssa kyseisen laitoksen johdon puheille,
esitti heille, että minun kaverillani olisi minun kannaltani
kiva tutkimus ja se tarvitsee nyt rahoitusta.
Tiedehallinnon keskeisin elin laitettiin maksamaan 700 000
euroa tutkimuksesta, joka ei millään ilveellä olisi
koskaan, ei koskaan, läpäissyt sen omia valintakriteereitä.
Tämä koplaus ei eroa millään
lailla niin sanotusta Juhantalo-jutusta. Juhantalo ilmoitti aikanaan
hoitavansa SKOPin intressit, siis pankeille valtion varoja, jos
pankki huolehtii hänen intressistään.
(Eduskunnasta: Siinä se ero onkin!) Niin kuin silloin,
myös tässä tapauksessa pääministeri
Jyrki Katainen antoi Suomen Akatemian ymmärtää,
että jos he ryhtyvät rahoittamaan pääministerin
tilaustutkimusta Pekka Himaselta, valtio suhtautuu vastineeksi suopeasti
Suomen Akatemian tutkimusrahoitustarpeisiin.
Tässä on kyse koplauksesta puhtaimmillaan eikä mistään
muusta. Ei pääministeri tätä suinkaan
suoraan sanonut, mutta näin Suomen Akatemiassa asia ymmärrettiin,
varsinkin kun Pekka Himanen ei ollut passiivisesti odottamassa almuja
Kaliforniassa, vaan hän soitteli Suomen Akatemian virkamiehille
ja vihjaili pääministeristä, joka odottaa
mukavia uutisia Suomen Akatemiasta.
Herra puhemies! Suuresti ihmetyttää, eikö tosiaan
olisi 700 000 eurolle ollut parempaa käyttöä kuin
Himas-tutkimus. No, aivan varmasti olisi. Tuolle summalle olisi
takuulla ollut käyttöä vaikkapa joissakin
vapaaehtoisjärjestöissä, jotka olisivat
moisella potilla ruokkineet kymmenientuhansien kodittomien ja nälkäisten
lapsiperheiden vatsat, 700 000 eurolla. Sen sijaan veronmaksajien
rahat, kaikkien teidän kansalaisten rahat, nakattiin suoraan
Kankkulan kaivoon.
Arvoisa puhemies! Kansalaiset ovat suhtautuneet viime aikoina
hyvinkin epäilevästi suomalaisiin poliitikkoihin.
Valitettavasti tähän epäluuloon ovat
joidenkin puolueiden poliitikot antaneet myös aihetta.
Meneillään olevaan keskusteluun johtanut filosofi
Pekka Himaselta tilattu tutkimushanke, kaikki siihen liittyvä suoranainen hyvä veli
-järjestelmä sekä ilmiselvien virheiden kieltäminen
ovat vieneet kansalaisten viimeisetkin luottamuksen rippeet poliitikkoja
ja politiikkaa kohtaan. (Kimmo Sasi: Paljonko on perussuomalaisten
puoluetuki!)
Edellisellä hallituskaudella silloinen pääministeri
keskustan Matti Vanhanen istui narjotti naama punaisena samassa
tilanteessa kuin pääministeri Katainen nyt, odottamassa,
esitänkö epäluottamuslausetta vai en.
Silloin en epäluottamuslausetta tehnyt, koska ajattelin,
että virheistä opitaan, mutta katin kontit. Sama
peli se ei kun jatkuu vuodesta vuoteen ja vaihtuipa hallitus tahi ei.
Nyt se vaan tapahtuu kokoomuksen pääministerin
johdolla.
Mutta voi hyvää päivää,
pääministeri Katainen ei ilmeisesti kokenut eikä vieläkään
tunnusta tehneensä mitään väärää.
Kataiselta kysyttiin Radio Suomen pääministerin
haastattelutunnilla tämän vuoden maaliskuussa,
toimisiko hän samalla tavalla uudestaan Himas-tapauksessa.
Pääministerin vastaus oli silloin: "Kyllä."
Nyt sopisikin tämän jälkeen tiedotusvälineiden
kysyä pääministeri Kataiselta, toimisiko
hän vielä samoin.
Kansainvälisen lahjonnan vastaisen järjestön Suomen
puheenjohtaja Erkki Laukkanenkin totesi Ylen uutisissa, että riippumatta
siitä, miten asiat ovat lain mukaan menneet, Himas-sotkusta
jää huono maku suuhun ja että tulevaisuusselonteon tilaamistapa
vaikuttaa selvästi valta-aseman väärinkäytöltä.
Arvoisa puhemies! Jättämässäni
epäluottamuslause-esityksessä ei ole kysymyksessä henkilökohtainen
ajojahti pääministeri Jyrki Kataista kohtaan,
vaan kyse on puhtaasti periaatteesta ja suoraselkäisyydestä.
Jo SMP:n ajoilta saakka olemme tuominneet rötösherrat,
seteliselkärankaiset, vallan väärinkäyttäjät
ja taistelleet hyvän hallintotavan puolesta. Perussuomalaiset
eivät saa myydä arvojaan eivätkä periaatteitaan,
joten odotan, että eduskuntaryhmämme jäsenet
muistavat tämän, kun äänestämme
epäluottamuslauseesta pääministeriä kohtaan.
Pääministeri Jyrki Katainen tilasi tulevaisuusselonteon
filosofi Pekka Himaselta ilman kilpailutusta. Oikeuskansleri Jaakko
Jonkka 6.9.2013 antamassaan selvityksessä totesi, että selonteko olisi
ollut perusteltua kilpailuttaa eikä hyvä hallinto
toteutunut.
Arvoisa puhemies! Esitän, että edellä olevan perusteella
eduskunta toteaisi, että pääministeri Jyrki
Katainen ei nauti eduskunnan luottamusta.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensimmäiseksi täytyy sanoa,
että minä kannatan edustaja Oinosen esitystä lämpimästi.
Mutta toivon todellakin, että tämä on
viimeinen kerta, kun minun tarvitsee tämmöiselle
paikalle nousta tämän asian johdosta.
Edustaja Oinosen esityksessä koplaussyytös perustuu
Suomen Akatemian strategiajohtaja Leena Treuthardtin antamaan selontekoon
perustuslakivaliokunnalle. Selonteossa kerrotaan yksityiskohtaisesti,
miten pääministeri Jyrki Kataisen painostus vaikutti
Suomen Akatemian rahoituspäätökseen.
Palattuaan pääministeri Jyrki Kataisen järjestämästä tilaisuudesta
Suomen Akatemian pääjohtaja totesi, että tämä meidän
pitää tehdä, siis rahoittaa Pekka Himasen
tutkimusta, vaikka tutkimussuunnitelma ei vapaassa haussa olisi
koskaan saanut rahoitusta Suomen Akatemialta. Strategiajohtaja Leena
Treuthardt totesi, että hanke ei soveltunut luonteeltaan,
laatutasoltaan eikä valintamenettelyltään
Akatemialle.
Suomen Akatemia on valtioneuvoston suorassa käskyvallassa,
koska valtioneuvosto nimittää Akatemian pääjohtajan
ja puolet hallituksen jäsenistä. Suomen Akatemian
on käytännössä pakko tehdä,
mitä pääministeri toivoo. Tämä tuli
Suomen Akatemian hallitukselle täysin selväksi. Strategiajohtaja
Leena Treuthardtin mukaan mahdollisen kielteisen päätöksen
pelättiin vaikuttavan kielteisesti Suomen Akatemian tutkimusrahoitukseen
tulevina vuosina.
Mistä tässä asiassa todellisuudessa
on kyse? Pääministeri Jyrki Katainen on asettanut
Suomen tiedehallinnon keskuselimen, Suomen Akatemian, tilanteeseen,
jossa se joko rahoittaa Pekka Himasen hanketta tai muuten se vaikuttaa
epäsuotuisasti Akatemian käytössä olevaan
tutkimusrahaan jatkossa. Kansalaisten yhdenvertainen kohtelu on
tästä hyvin kaukana, samaten kuin valtion varojen
asianmukainen käyttö. Pääministeri
on rakentanut kavereilleen ohituskaistan, jota pitkin pääsee
ohi normaalien hakumenettelyiden ja kilpailutuksen. Tällainen
menettely ei sovi Suomeen, vaan johonkin banaanitasavaltaan. Demokraattisessa
maassa tällainen toiminta johtaisi valtakunnanoikeuden
välittömään koolle kutsumiseen.
Arvoisa puheenjohtaja! Jotkut ovat väittäneet Oinosen
ja minun vain jahtaavan pääministeri Jyrki Kataista.
Tästä ei ole kysymys. Minä toistan vielä:
tästä ei ole kysymys. Kysymys on siitä, koskettaako
lakien ja ohjeiden noudattaminen kaikkia yhdenvertaisesti vai ei.
Tässä Himas-projektissa ei noudatettu minkäänlaisia
hyvän hallintotavan menettelytapoja, kun vielä oikeuskansleri
Jaakko Jonkka raportissaan kertoo, että Akatemian hallituksen
näkemys oli yksiselitteinen: Suomen Akatemia ei olisi rahoittanut
tutkimussuunnitelman mukaista tutkimushanketta ilman pääministerin
ja valtioneuvoston kanslian taholta esitettyjä arvioita
tutkimushankkeen merkityksellisyydestä.
Raportin mukaan Akatemiassa oli käyty pitkä ja
kriittinen keskustelu, jossa pohdittiin sitäkin, voiko
Akatemia ylipäänsä kieltäytyä kyseisen hankkeen
rahoittamisesta. Miksi Akatemia luopui itsenäisestä päätösvallastaan?
Oikeuskanslerin raportissa kerrotaan vastaus tähän
kysymykseen. Ilmeisesti pelättiin mahdollisen kielteisen päätöksen
vaikuttavan epäsuotuisalla tavalla Akatemian käyttöönsä saamaan
tutkimusrahoituksen määrään
tulevina vuosina.
Vielä suora lainaus oikeuskanslerin raportista perustuslakivaliokunnalle:
"Himanen viittasi loppuvuonna myös tapaamiseensa Kesärannassa ja
tarpeeseensa päästä raportoimaan asian
etenemisestä pääministerille." Oikeuskansleri
toteaa: "Tämän toteamuksen merkitystä on
pelkästään nyt käytössä olevan
aineiston perusteella mahdoton arvioida, mutta kysymyksiä sekin
herättää."
Eikö olisi nyt aika hakea näihin kysymyksiin vastauksia?
Oliko Akatemian pelko oman rahoituksen tulevaisuudesta aiheellinen,
kun johdon nimittäjän ja rahoituksesta päättävän
elimen vetäjän, pääministeri
Kataisen kaverin tutkimushankkeen rahoitus hoidettiin ohituskaistaa
myöten?
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen vuosikertomusta
vuodelta 2012, joka on annettava perustuslain mukaisesti eduskunnalle
vuosittain. Tässä muodossa kertomus on ensimmäinen
laatuaan. Materiaalia on kiitettävästi, liitteineen
noin tuhat sivua. Sen pohjalta saa riittävät tiedot
hallituksen toiminnasta. Tietoa tarvitaan toiminnan tuloksellisuuden
arvioimiseksi ja mahdollisten korjaavien toimenpiteiden pohjaksi.
Kiinnitän puheessani huomiota vuosikertomuksen osaan
4, jossa käsitellään eduskunnan lausumien
ja kannanottojen pohjalta tehtyjä toimenpiteitä.
Valtioneuvoston selonteossa 9/2010 kiinnitettiin huomiota
metropolialueen väestökehitykseen. Ulkomaalaistaustaisen
väestön määrän ennakoitiin
kaksinkertaistuvan seuraavan kymmenen vuoden aikana. Ilmiöön
liittyy sosiaalisen eheyden ja alueiden välisen segregaation
uhkia. Eduskunta siis hyväksyy valtioneuvoston selonteon
ja hallintovaliokunnan mietinnön mukaisen kannanoton, jossa
edellytetään nykyisellä vaalikaudella
tehtäviä päätöksiä kielteisen
segregaatiokehityksen hillitsemiseksi.
Päätöksiä on vuosikertomuksen
mukaan myös tehty. On esimerkiksi poikkihallinnollinen
ohjelma, johon on varattu rahaa 3—4 miljoonaa euroa vuosina
2013—2015 asuntopoliittisen toimenpideohjelman mukaisesti.
Onko tämä riittävää?
En ole aivan varma.
Poimin tämän segregaatioasian vuosikertomuksesta
tarkoituksella. Pelkään Suomen kohtaavan samanlaisia
ongelmia, mitä oli Tukholman Husbyssä keväällä 2013.
Muutamia faktoja: Maahanmuuttajien työttömyysaste
on noin kolminkertainen kantaväestöön
nähden. Maahanmuuttajanuorten syrjäytymisriski
on jopa viisinkertainen kantaväestön nuoriin nähden.
Tällä hetkellä vieraskielisiä on
Helsingin seudulla 9,3 prosenttia. Vuoteen 2030 mennessä vieraskielisten
osuus noussee jopa 23 prosenttiin pääkaupunkiseudulla.
Ilmiön nopeus ja laajuus on mahdollisuus, mutta se
on myös merkittävä riski. Vuosikertomuksen
pohjalta voisi ajatella, että asia on hallinnassa. Se voi
olla hallinnassa nyt mutta ei enää välttämättä vuonna
2030. Maahanmuuttoasioissa on toistettu hyväksyttynä tosiasiana
väite, että tarvitsemme lisää työperäistä maahanmuuttoa. Asia
on paradigma, auktoriteettien hyväksymä ajattelutapa,
jota on syytä tarkastella kriittisesti. Jos maahanmuutto
ja segregaatio ryöstäytyvät käsistä,
kuka pystyy takaamaan maahanmuuttajien tasa-arvoisen kohtelun ja
erilaisten konfliktien ehkäisemisen? Maahanmuuttopäätös
voidaan tehdä vain kerran. Maahanmuuttajat eivät
ole reserviä, joka voidaan uudella päätöksellä palauttaa
takaisin lähtömaihinsa työvoiman kysyntähuipun
jälkeen.
Palkkatyötä on painotettu maahanmuuttajien integroimisessa
suomalaiseen yhteiskuntaan. Yrittäjyyden tukeminen on jäänyt
liian vähälle. Uuteen yhteiskuntaan tuleva on
valmiimpi ottamaan riskejä, koska menetettävää on
monella kovin vähän. Frankfurtissa yli puolet
kaikista startup-yrityksistä on maahanmuuttajayrittäjien
perustamia.
Arvoisa puhemies! Japanissa on Suomen kaltainen väestörakenne.
He ovat silti perinteisesti harjoittaneet pidättyväistä maahanmuuttopolitiikkaa.
Onko meidän paradigmamme Ranskan ja Ruotsin esimerkin seuraamista,
maiden, joissa on tehty vakavia virheitä maahanmuuttopolitiikassa
ja joissa segregaatio on jo aiheuttanut vakavia ongelmia?
Viestini on siis tämä: Hallituksen vuosikertomuksen,
valtioneuvoston selonteon ja ulkomaisten esimerkkien valossa maahanmuuttopolitiikkaamme
on syytä seurata tarkasti. Sen, mikä toimii nyt,
on toimittava maahanmuuttajille ja kantaväestölle
myös vuonna 2030. Vauhti on nyt liian kova.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on nyt
hallituksen vuosikertomus 2012. Kertomuksessa käsitellään
myös kilpailun edistämisen arviointia ja kilpailuttamista.
Arvoisa herra puhemies! Viime keväänä perustuslakivaliokunta
tutki roolinsa mukaisesti juridiselta kannalta pääministeri
Kataisen toimet niin sanotussa Himas-asiassa ja totesi, ettei asia anna
aihetta juridiseen jatkokäsittelyyn. Tämä perustuslakivaliokunnan
päätös ei kuitenkaan tarkoita sitä,
etteikö pääministerin luottamusta asiassa
voitaisi äänestyksellä mittauttaa eduskunnassa,
jonka päätökset ovat poliittisia. Aihetta
tähän äänestykseen antaa se,
että hallinnollinen prosessi, joka Kataisen poliittisella
myötävaikutuksella käynnistyi, ei ollut
oikeuskanslerin mielestä hyvän hallinnon mukainen.
Pääministeri Katainen on ollut keskeisin henkilö,
mitä tulee tulevaisuustutkimuksen tilaamiseen juuri Pekka
Himasen johtamalta tutkijaryhmältä. Pääministeri
Katainen on se taho, joka omalla poliittisella vaikutusvallallaan
saattoi hankeen potentiaaliset rahoittajat ja Pekka Himasen saman
pöydän ääreen. Tätä työtä jatkoi
Kataisen poliittinen valtiosihteeri Velipekka Nummikoski.
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Katainen
ei ole oikeuskanslerin antaman ratkaisun jälkeenkään
pyytänyt toimintaansa anteeksi, koska hän vetoaa
siihen, ettei oikeuskansleri tutkinut asiassa hänen — eli
pääministerin — toimiaan, koska ne on
jo perustuslakivaliokunnassa tutkittu. Minusta on valitettavaa,
että henkilö, joka on poliittisesti vastuussa
tästä hallinnollisen prosessin käynnistämisestä,
ei pyydä anteeksi ja myönnä virhettään
ja näin kanna asiasta poliittista vastuuta vähäisimmälläkään
mahdollisella tavalla. Toinen vaihtoehto olisi pahoitella tapahtunutta
ja saattaa asian jatkovalmistelusta vastanneet virkamiehet, kuten
Kataisen entinen poliittinen valtiosihteeri Velipekka Nummikoski,
kantamaan vastuunsa selkeällä tavalla.
Mutta niin ei voi olla, että jatketaan kuin mitään
ei olisi tapahtunutkaan. Tällaisessa tapauksessa vastauksena
kritiikkiin eivät riitä lupaukset paremmasta hallinnosta
vastaisuudessa. Tällainen lievä menettely voisi
ehkä tulla kyseeseen jollakin alemmalla hallinnollisella
ja poliittisella tasolla, kuten kunnissa, mutta tällä tasolla
se ei ikävä kyllä riitä.
En näe itse muuta vaihtoehtoa kuin äänestää pääministeri
Kataiselle epäluottamusta. Lopuksi ei voi sanoa muuta kuin
"sitä saa, mitä tilaa".
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Puutun yhteen asiaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan pääluokasta
ja lastensuojeluun.
Arvoisa puhemies! Eduskunta edellytti, että hallitus
seuraa lapsen huostaanottoa koskevan päätöksenteon
toimivuutta ja että hallitus tarvittaessa ja mahdollisimman
ripeästi valmistelee ehdotuksen sellaisen lastensuojelua
tehostavan päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta,
että päätöksen tahdonvastaisesta
huostaanotosta tekee moniammatillinen toimielin.
Tässä yhteydessä haluan vähän
sivuta tätä asiaa ja esittää sen
huolestuttavan seikan, että huostaanotettujen lasten ja
nuorten määrä on viime vuosina kääntynyt,
sanotaanpa jopa jyrkkään nousuun. Kiireelliset
huostaanotot ovat myös lisääntyneet.
Kodin ulkopuolelle on sijoitettuina noin 17 000 lasta ja
nuorta. Ja mikä merkillistä, suurin ikäryhmä on
16—17-vuotiaat lapset. Pitääkin kysyä,
eikö meidän nuorillamme ole tilaa kodeissa, jos
syntyy esimerkiksi uusioperheitä.
Yhtenä syynä huostaanottoihin saattaa olla, että tänä päivänä herkemmin
ilmoitetaan lastensuojelutapauksista, mikä sinällään
on tietysti hyvä asia. Jos jokainen menee itseensä,
tärkeintä meidän päättäjien
on satsata ennaltaehkäisyyn neuvolasta alkaen. Ongelmat
ovat tunnistettavissa, ja siinä vaiheessa on koko perheelle
annettava apua, ei yksin lapselle.
Jokainen huostaanotettu lapsi on liikaa, ja nyt jokaisen silmän
on nähtävä ja korvan kuultava lastemme
hätä ja puututtava joskus vaikeisiinkin tapauksiin.
Tämä ei tarkoita sitä, että huostaanotto
pitäisi tehdä aikaisemmin. Olemme näitä monia
traagisia kohtaloita joutuneet lehdestä lukemaan, kuinka
lapset on jopa surmattu ja tehty väkivaltaa lapsille, että kaikissa
tapauksissa ei taas kuulla ajoissa lapsen hätää.
Mutta yleensäkin ennalta ehkäisyä tulee
tehdä lapsen omassa elinpiirissä yhdessä vanhempien ja
pätevien sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Tämä työ on raskasta ja vie paljon aikaa,
mutta kyllä se tuottaa myös hyviä hedelmiä.
Ennalta ehkäisy ja kokonaisvaltainen perheen hoitaminen
monessa tapauksessa välttää huostaanoton.
Mikäli huostaanotto tapahtuu, tulee aikanaan tehdä toimenpiteet,
jotta lapsi mahdollisuuksien mukaan pääsee häntä hoitavan
ihmisen luokse tai vanhempiensa luokse. Tiedämme, että huostaanotto
on inhimillisesti katsottuna koko perhettä, jopa sukua
ja hyvin laajaa ihmisväkeä koskettava, jopa traaginen tapahtuma.
Jos ajatellaan mittapuulla, niin yksi huostaanotto maksaa yhteiskunnallemme
hyvin suuret rahat.
Toivottavasti tähän ennaltaehkäisyyn
puututaan, jotta meidän lapsemme voisivat elää terveesti
ja mahdollisimman pitkään kotona.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitän puheenvuorossani
huomiota samaan hallituksen vuosikertomuksen kohtaan kuin edustajat
Oinonen, Hakkarainen ja Saarakkala.
On perusteltua kysyä, onko epäluottamuslause
liian järeä toimenpide, onhan kyseessä sentään
pääministeri. Näennäisesti kyse
on vain 700 000 euron tilauksen kilpailutuksesta. Mitä merkitystä tällä on?
Minun mielestäni varsinainen ongelma on se ahneuden,
ulosmittaamisen, nepotismin ja röyhkeyden kulttuuri, joka
tälle hallitukselle tuntuu olevan niin leimallista. Ministerit
suhtautuvat rooteleihinsa kuin feodaaliherra nautinta-alueisiinsa.
Yksi vetää puolustusvoimauudistuksessa kotiinpäin,
väittää kirkkain silmin, ettei ole näin tehnyt,
eikä kiinni jäätyäänkään
ymmärrä hävetä. Toinen nimittää puoluesisarensa
kansliapäällikökseen ja väittää kirkkain
silmin, ettei puoluekanta liity asiaan lainkaan. Kolmas valitsee
itselleen keveimmän ministerisalkun, jossa ei juuri tarvitse
vaivata päätään vastuulla mutta
jonka puitteissa pääsee katselemaan pallopelejä,
palkkaamaan kavereita suojatyöpaikkoihin ja jakamaan rahaa
aatetovereille.
Tapaus Himanen sijoittuu tähän jatkumoon. Se,
olisiko Himaselta tilattu työ pitänyt kilpailuttaa,
ei ole relevantti kysymys, koska mitä ilmeisimmin koko
tilaus keksittiin, jotta pääministerin kaverille
saataisiin kevyttä mutta hyväpalkkaista askarreltavaa.
Siis jos työtä ei olisi tilattu Himaselta, sitä ei
olisi tilattu lainkaan. Tämä on kauheaa, mutta
kauheampaa on se, että pääministeri asemaansa
käyttäen painosti Suomen Akatemiaa rahoittamaan
hanketta, joka ei täyttänyt rahoitukselle asetettuja
tieteellisiä ja laadullisia kriteerejä.
Oliko pääministeri Kataisella laillinen oikeus toimia
näin? Epäilemättä, onhan hän
saanut synninpäästön asianmukaisilta
tahoilta. Nyt emme kuitenkaan pui sitä, vaan puimme moraalia.
Toivoisin salissa istuvien ymmärtävän,
millaista vahinkoa pääministeri Kataisen menettely
on aiheuttanut paitsi kansalaisten luottamukselle päätöksentekijöitä kohtaan,
myös Suomen Akatemialle ja sen julkisuuskuvalle.
Perussuomalaisia haukutaan protestipuolueeksi, joka saa kannatusta
pikemminkin muiden huonoudesta kuin omasta erinomaisuudestaan. Tässä on
kyllä totuuden jyvä. Perussuomalaisia äänestää se
kasvava joukko veronmaksajia, joka on kurkkuaan myöten
täynnä maan tapaa, sulle—mulle-kähmintää ja
korruptiota, koska siitähän tässä on
kysymys.
Tämä äänestäjäkunta
mielestäni velvoittaa meitä. Meillä ei
mielestäni ole oikeutta muuttua osaksi maan tapaa. Maan
tapa ei nauti luottamustani. Siksi kannatan edustaja Oinosen epäluottamusesitystä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin nostan esille tämän
niin sanotun Himasgaten ja olen pohtinut tätä.
Tietojeni mukaan perustuslakivaliokunnan — käytetään
nyt vaikka tätä termiä — syyttämiskynnys
on hyvin korkea ja käsittelee vain tätä juridista
puolta. Tämähän ei ylittynyt tämä korkea
syyttämiskynnys, mutta nyt ollaan kuitenkin periaatteiden
parissa, niin kuin edustaja Halla-aho sanoi.
Kansa antaa vaaleissa omalla äänellään
luottamuksen tai sitten epäluottamuksen äänestämällä jotain
toista. Nyt tehty epäluottamuslause johtaa äänestykseen,
ja jokaisen edustajan on pohdittava erittäin tarkasti,
mitä tekee. Uskoisin näin perustavaa laatua olevassa
kysymyksessä ja hankalassa kysymyksessä puolueiden äänijakauman hajoavan
puolueiden sisällä. Toivottavasti tätä äänestyskäyttäytymistä ei
tule ohjaamaan mikään hallituskuri tai mikään
muukaan asia, mikä ei tähän kuulu.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Jotta pysyisin kontekstissa, niin viittaan
näihin aikaisempiin puhujiin ja samoihin kohtiin tässä hallituksen
esityksessä kuin edelliset epäluottamuslausetta
esittäneet tai kannattaneet edustajat. Eli myös
minä kannatan tätä epäluottamuslause-esitystä.
Olen löytänyt tälle asialle kaksi hyvää syytä.
Mielestäni tässä on koplattu keskenään
tulevaisuusselonteko sekä kokoomuksen vaaliohjelman tekeminen.
Jos katsotaan näitä Himasen aikaisempia tulevaisuusvaliokuntaan
tekemiä tutkimuksia sekä kokoomuksen aikaisempia
vaaliohjelmia, niissä on huomattavia yhtäläisyyksiä. Epäilyshän
tästä myöskin syntyy, että olisiko
tätäkin tulevaisuusselontekoa, tätä Himasen
tutkimusta, kenties käytetty jatkossa kokoomuksen vaaliohjelmien
pohjana tai ainakin osia siitä. En tiedä. Toivottavasti
sitä ei enää siihen käyttöön kaavailla.
Toisena syynä nostan esille tämän
Jaakko Jonkan huomautuksen siitä, että hyvä hallinto
ei toteutunut tässä asiassa. Jonkan mukaan tämä kansainvälinen
tutkimushanke olisi pitänyt kilpailuttaa. Tämä toimintamalli,
jonka johdosta on päädytty siihen, että tätä tutkimusta
ei ole kilpailutettu, ja samalla on aiheutettu Suomen Akatemialla
pakkotilanne, jossa on täytynyt osallistua tähän
tutkimukseen, on syvästi paheksuttava.
Aivan lopuksi totean sen, että on liikuttavaa huomata
se, kuinka sankoin joukoin täällä omat ovat
johtajaansa puolustamassa.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Himanen lienee ollut hallituksen konsultti,
joka auttoi hallitusta kehittämään selityksiä ja
tulevaisuuden visioita. Konsulttipalveluita ei yleensä kovin
merkittävillä summilla avusteta Akatemian tutkimusmäärärahoista.
Siinä mielessä lienee luultavaa, että pääministerin
mukanaolo on vaikuttanut Akatemian päätöksentekijöitten
harkintakykyyn ja vaarantanut sen ja samalla vaarantanut myöskin
kansanedustajien poliittisen järjestelmän uskottavuutta
ja murentanut sekä Akatemian että eduskunnan luotettavuutta
tutkijoitten silmissä, jotka suhteellisen pienillä määrärahoilla
ja palkoilla tekevät vuodesta toiseen perustutkimusta,
joka on monesti kansainvälisellä tasolla ja on
mahdollistanut historiassa muun muassa tämän surullisenkuuluisan
Nokian nousun ja osin myös tuhon.
Keskustelu päättyi.