6) Hallituksen esitys laiksi sosiaalihuoltolain muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on saanut käsiteltäväkseen
esityksen laiksi sosiaalihuoltolain muuttamisesta. Hallituksen esitys
liittyy ongelmiin siinä, että kiireellisissäkään
tapauksissa sosiaalipalveluita ei saada arvioiduiksi monissa kunnissa.
Tällä hallituksen esityksellä pyritään
nyt saamaan aikaan se muutos, että kiireellisissä tapauksissa
tämä palvelutarpeen arviointi tehtäisiin
viipymättä. Lisäksi hallitus pyrkii esityksellä vaikuttamaan
ikääntyvän väestön
palvelujensaamisiin: 80 vuotta täyttäneille sosiaalipalvelujen
tarpeen arviointi pitäisi tehdä viimeistään
seitsemäntenä arkipäivänä.
Lisäksi tämä hallituksen esitys on tarkoitus
ulottaa myös sellaisiin vammaisiin henkilöihin,
jotka ovat kansaneläkelain 30 a §:n 1 momentin
1 kohdan mukaisen eläkkeensaajien hoitotuen piirissä.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksen tarkoitus on varmasti hyvä,
edistää sitä, että apua tarvitsevat henkilöt
saavat asianmukaiset sosiaalipalvelut, ja tätä tavoitetta
haluan lämpimästi tukea. Mutta kiinnitän
edustajien huomiota siihen seikkaan, joka liittyy tähän
40 a §:n 2 momenttiin. Tässä esityksessä siis
rajataan tämä vammaisia henkilöitä koskeva
ehdotus yli 16-vuotiaisiin henkilöihin, jotka ovat tämän
kansaneläkelain mukaisen eläkkeensaajien hoitotuen
piirissä. Näin ollen tämä esitys
ei koske vammaisia lapsia. Näenkin, että tämä esitys
on myös ristiriidassa lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen
kanssa.
Lapsen oikeuksien yleissopimuksessa on artikloita, jotka koskevat
sitä, että vammaisilla lapsilla on aivan erityinen
asema palvelujen saajina. Artiklassa 23 esimerkiksi todetaan: "Sopimusvaltiot
tunnustavat, että henkisesti tai ruumiillisesti vammaisen
lapsen tulisi saada nauttia täysipainoisesta ja hyvästä elämästä oloissa,
jotka takaavat ihmisarvon, edistävät itseluottamusta
ja helpottavat lapsen aktiivista osallistumista yhteisönsä toimintaan."
23 artiklan 2 kohta on seuraavanlainen: "Sopimusvaltiot tunnustavat
vammaisen lapsen oikeuden saada erikoishoitoa sekä rohkaisevat
ja varmistavat avun ulottamisen käytettävissä olevien
voimavarojen mukaisesti - -." 24 artikla liittyy lapsen
oikeuksiin saada terveydenhoitopalveluita, mikä myös
vahvistaa sitä, että jos johonkin suuntaan ihmisoikeuksia
pitää vahvistaa, niin pitää turvata
juuri lapsen erityiset oikeudet saada tarvitsemiaan palveluita.
Lapsen oikeuksien sopimusta pidetään ihmisoikeussopimuksista
ainoana, jossa on nimenomaan tämä ikäkriteeri
mukana, ja koska kaikki tunnustavat sen, että lapset ovat
aivan erityisen suojan tarpeessa, niin tämä on
sinänsä hyväksyttävä asia.
Näin ollen on nurinkurista, että tässä lakiesityksessä tämä ikärajaus
tehdään päinvastaisella tavalla. Pidänkin
hyvin tärkeänä, arvoisa puhemies, sitä,
että tämä asia saa perustuslakivaliokunnassa
asianmukaisen käsittelyn ja tätä kysymystä ikärajauksesta
käsitellään huolellisesti myös
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa.
Toistan kuitenkin sen, että on hyvin tärkeää, että kunnat
hoitavat nämä palveluarvioinnit kaikkien henkilöiden
osalta. Erityisesti näiden vammaisten lasten lisäksi
kiinnittäisin huomiota siihen, että niiden lasten
kohdalla, joilla on syrjäytymisriski, esimerkiksi jos perheessä on
sosiaalisia ongelmia, tämä arviointi on aivan
erityisen tärkeää myöskin. Nämä lapset
elävät usein sellaisissa oloissa, että jos
mitään ulkopuolista tukea tai halua auttaa lasta
ei ole olemassa, niin lapset itse eivät välttämättä pysty
tätä apua hakemaan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! On mukava ilta, kun on kokonaisuutena hyviä lakiesityksiä käsittelyssä,
asioita edistäviä lakiehdotuksia. Siitä huolimatta
haluan tämän esityksen osalta kiinnittää huomiota
juuri tähän 40 a §:n tekstiin, joka alkaa,
aivan oikein: "Kiireellisissä tapauksissa sosiaalipalvelujen
tarve on arvioitava viipymättä." Sitten puhutaan
tästä seitsemän päivän oikeudesta
niin sanottujen ei-kiireellisten tapausten osalta. Nyt on käytännössä jo
tullut viestejä siitä, että kiireelliset
tapaukset iäkkäiden henkilöiden kohdalla
on tulkittu ei-kiireellisiksi, myöhemmin arvioitaviksi — tämä on
erittäin vaarallista, voi sanoa, jo ikärasismia — ja
on akuuttien hoitotilanteiden väärinarviointeja,
tahallisia tai tahattomia, joista tulee varmasti tilanteita, joista jo
on luettukin lehdistä, että ryhdytään
hakemaan oikeutta siitä, kuka näistä arvioinneista vastaa.
Kokonaisuutena kyse on siitä, mistä saadaan hoitoa
ja minkälaisia palveluja on tarjolla. Me elämme,
arvoisa puhemies, tällä hetkellä hyvin epävakaata
aikaa palvelujen tarjonnan ja saatavuusvarmuuden osalta. Me puhumme
täällä palvelu- ja kuntarakenneuudistuksesta
ja puhumme siitä, että kokonaisuudessaan kunnilla
on velvollisuus arvioida kaikki palvelunsa, niiden saatavuus ja
tehokkuus, sekä priorisoida niiden järjestäminen.
Me puhumme hoitotakuusta, Kansallisesta sosiaaliohjelmasta, sen
toteuttamisesta, erilaisista kehittämisohjelmista jne.
Totuus on se, että meillä on ihmisiä jonossa,
erityisesti kotihoidossa, jotka eivät saa kotipalvelua,
puhumattakaan, että se vuorovaikutus, jonka tulisi olla
hoitopaikkojen ja hoivahoidon ja kotihoidon välillä, ei
toimi. Toivon, että ei ole totta se, minkä kuulin juuri,
että muun muassa Helsingissä on tehty päätös
siitä, että toistaiseksi yhtään
ainoata omaishoidon piirissä olevaa hoidettavaa ei oteta sairaala-
tai laitoshoitoon, ennen kuin erikoissairaanhoitojonossa olevat
hoidettavat on saatettu oikeaan hoitopaikkaan. Aika hirveää yksilön kannalta!
Tähän liittyy erittäin vakava kysymys
siitä, että omaishoitajien ja kotona sairastavien
ja apua tarvitsevien osalta palveluja on heikennetty, ja tähän
liittyy myös kolmannen sektorin toiminta. Kilpailulainsäädännön
osalta hyvää tarkoittaen on palveluja tuottavilta
järjestöiltä leikattu taloudellista tukea
Raha-automaatin osalta, mikä on tarkoittanut tietysti palvelujen
alasajoa. Nyt on sitten tanner vapaa kilpailla; kilpailua ei ole
tullut. Palvelut eivät ole lakisääteisiä,
kunta ei niitä toteuta. Tällä hetkellä nämä samat
henkilöt, joista nyt kauniisti puhutaan tässä,
että omainen voi saada seitsemän päivän
kuluttua arvion, tarvitaanko hoitoa vai ei ja minkälaista,
eivät saa enää minkäänlaista
väliaikais- ja sijaisapua. Vaikka kotitalousvähennys
nostettaisiin taivaisiin, niin ne summat, joita siinä käsitellään,
ja kahden vuoden päästä tuleva veronpalautus
eivät koske niitä ihmisiä, jotka ovat
jättäytyneet pois työelämästä hoitaakseen
omaisiaan.
Toivon tämäntyyppisiä asioita ja
ennen kaikkea sitä, että hoitotakuun oheen voitaisiin
saada tähän maahan näiden palvelujen
arvioinnin yhteydessä hoivatakuu, mikä tarkoittaa
sitä, että määritettäisiin
hoitoon pääsy ja hoidon laatu ammattihenkilöstön
osalta, määrän osalta, sekä hoitopaikkojen
laadun osalta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys numero 95 laiksi sosiaalihuoltolain
muuttamisesta on varmasti tehty ihan hyvässä tarkoituksessa,
niin kuin täällä edellisetkin edustajat
ovat jo puhuneet, ei siitä varmaan ole minkäänlaista
asian epäilyäkään. Mutta kun
tätä kaikkea tarkastelee toteutuksen kannalta,
niin kyllä siinä mielessä täytyy
myöntää, että vähän
murheellisena tätä suomalaista lainsäädäntöä lukee.
Tämä koko käsittely on hyvin hallinnollinen,
ja kun esimerkiksi luette sivulta 9 hallintolain säännöksiä,
niin onhan se tietysti aika järkyttävää,
jos näille erityistyöntekijöille, jotka
tämän kohderyhmän kanssa ovat tekemisissä,
nyt lain kautta luetellaan hyvän hallinnon perusteita,
korostetaan asiakasnäkökulmaa ja hallinnon palveluperiaatteen
mukaista virkatehtävien hoitamista.
Kyllä, arvoisa puhemies, minusta näiden pitäisi
olla Suomessa niin selkeitä asioita, että ne on opiskeluvaiheessa
kullekin ammattitekijälle jo niin selkeästi selvitetty,
ettei niitä lakitekstissä tarvitsisi korostaa.
Ei se ole vaaraksi, että ne ovat täällä,
mutta tämä vaan ohjaa ehkä ajatusta vähän
toisille urille. Vai onko niin, että jos ne eivät olisi
täällä, niin sitten meillä olisi
hyvin kyseenalaista porukkaa hoitamassa näitä ihmisiä?
Voi tietenkin olla niinkin.
Samaisella sivulla vähän alempana on sitten
6 §:n tarkennuksista maininta, jota jäin kyllä ajattelemaan
meidän pitkälle byrokratisoituneessa ja aika juridisoituneessa
maailmassamme. Siinä nimittäin sanotaan, että tämän
pykälän nojalla viranomaisen on kohdeltava hallinnossa
asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa
yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin.
Ja nyt kun täällä on esimerkiksi tämä 80 vuoden
ikä, johon esimerkiksi ed. Ulla Anttila aivan oikeutetusti
viittasi, niin jätetäänkö tässä itse asiassa
mitään harkintavaltaa siltä osin, jos
potilas on vähänkin vaille 80-vuotias? Tämä herättää kyllä tämmöisen
ajatusjatkumon, että itse kauan käytännön
lääkärin työtä tehneenäkin
sitä kauhulla ajattelisin, jos tämmöisen
lainsäädännön kohteena olisin
ollut.
Sivulla 16 kuvataan ihan hyvin Suomen nykytila, ja itse asiassa
sieltä voi jo lukea, että meillä kotikäynnit
ovat vähentyneet. Tästä minun ajatukseni
tähän loppuun vielä pomppaa Tanskan-malliin,
joka täällä selostetaan ihan hyvin. Se
itse asiassa olisi ollut minun kysymykseni, jos ministeri olisi
ollut täällä paikalla, miksi tässä yhteydessä ei
olisi kopioitu meille Tanskan-mallia, jossa ainoa malli tähän
samaan on kotikäynti ja siihen liittyen se, ketkä niitä kotikäyntejä tekevät.
Kunpahan Suomessakin päästäisiin tähän. Kunnasta
riippuen siis kunta saa itse päättää:
lääkäri, sairaanhoitaja tai sosiaalityöntekijä,
fysioterapeutti tai toimintaterapeutti. Todennäköisesti he
saavat tehdä ensimmäisen kotikäynnin
kaikki yhdessä, ja heille voi riittää sanallinen
arvio ja sen mukaiset sopimukset. Ei ole mikään
ihme, että kun suomalaiset terveyspoliitikot käyvät Tanskassa,
he suurella innolla kertovat täällä, miten
ihanasti asiat siinä maassa on järjestetty. Siellä taitaa
olla vähän erilainen ihmiskäsitys kuin
meillä täällä kylmässä Suomessa.
Tanskan lainsäädännössä ei
ole säännöksiä palvelutarpeen
arvioinnista. Siellä sen sijaan on ennalta ehkäisevä kotikäynti,
jonka jo sanalta mainitsin tässä edellä.
Itse toivoisin, että näin se voisi paljon enemmän
olla: sen suuntaista vapautta, jossa — totta kai ammattitaitoinen — tämän
alan asiantuntija tekee kotikäynnin, ja hänellä on
aikamoinen arsenaali mukana, jonka hän voi saman tien ottaa
käyttöön, ilman että hän
byrokraattisesti kirjoittaa asioita paperille ja sinänsä arvioi
ne oikein, mutta työstä aikamoinen osa menee johonkin
muuhun kuin sen potilaan omaan hoitoon.
Totta kai tämä lainsäädäntö menee
eteenpäin, en minä sitä tässä epäile
enkä ole vastustamassa. Tämä on meidän
lainsäädäntömme hengen mukaista,
mutta siinä on tämmöisiä reuna-asioita, joista
olen itse asiassa aika lailla huolissani.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelemme täällä hallituksen
esityksestä 95, jossa ehdotetaan muutettavaksi sosiaalihuoltolakia
siten, että siihen sisällytetään
säännökset kuntien velvollisuudesta järjestää palvelutarpeen
arviointi. Kiireellisissä tilanteissa palvelujen tarve
olisi arvioitava viipymättä, ja ei-kiireellisissä tilanteissa
kunnan on järjestettävä pääsy
palvelutarpeen arviointiin 80 vuotta täyttäneille
ja kansaneläkelain mukaista erityishoitotukea saaville
viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä yhteydenotosta.
Täällä on tullutkin esille jo se,
miten tärkeä tämmöinen laki
on, ja erittäin mielelläni sitä kannatan.
Ainoa, mikä tuli vaan mieleen, on se, riittääkö se,
että meillä varmistetaan palvelujen tarpeen arviointi.
Mielestäni ed. Puisto piti erinomaisen hyvän puheenvuoron
siitä, eikö olisi tärkeää varmistaa
myöskin se, että meillä olisi sitä hoivaa
ja hoitoa tarjolla myös ikäihmisille. Itse kun
olen kiertänyt tämän kesän jälleen
näitä erilaisia tilaisuuksia ja kansalaiset kun
tulevat puhumaan, niin kyllä se näyttää siltä,
että vaikka hoitotakuu sinänsä toteutuu
suhteellisen hyvin operatiivisella puolella ja kaiken kaikkiaan
leikkauspuolella, niin kyllä ikäihmiset, vammaiset, pitkäaikaissairaat
kokevat, että heille hoitotakuu ei toteudu. Siitä syystä olisinkin
kannattamassa, että tätä laajennettaisiin,
että tähän muodostettaisiin nyt esimerkiksi
ikäihmisiä koskeva hoitotakuu, ja ymmärrän
oikein hyvin, että esimerkiksi vammaisia koskeva yhtä lailla.
Otan nyt ihan esimerkiksi, mihin esimerkiksi tarvitaan
sitä hoivatakuuta ja sitä takuuta, että ihminen
saa palveluita. Viittaan Sosiaaliturvaan n:o 3
tältä vuodelta, Raija Salmen artikkeliin, jossa
otsikkonakin on "Kotihoidon asiakkaan arki on kaukana
vanhuspoliittisista tavoitteista".
Toinen, johon viittaan, on tutkimusprofessori Marja Vaaraman
esitys, kun hän oli täällä eduskunnassa
meille puhumassa viime keväänä. Hän toi
esille tutkimustuloksia, joissa todetaan, että avun tarpeet
näkyy kiellettävän. Kotipalvelut on alas
ajettu ja myöskin arjen auttaminen on unohdettu ikäihmisten
kohdalla — minä nyt puhun tässä yhteydessä esimerkinomaisesti
ikäihmisistä, mutta tämä koskee
yhtä lailla vammaisia henkilöitä. Kotipalvelujen
tuottajien 15 minuutin pyrähdykset eivät riitä ikäihmisille
tänä päivänä. Kun ajattelemme
sitä, että kotipalvelulla ja kotihoidolla me edistämme
sitä, että me pystyisimme vähentämään
laitoshoitoa, ja kun on tutkittu, mitkä tekijät
aiheuttavat laitoshoitoa ja lisäävät riskiä laitoshoitoon
joutumiselle, ne ovat nimenomaan päivittäisten
toimintojen heikkeneminen, asunnon liikuntaesteet ja koettu yksinäisyys
elikkä nimenomaan eräänlainen syrjäytyminen.
Eivät siinä kuulkaa pelkät arvioinnit
auta, jos tämmöisiä tuloksia tulee tutkimuksissa.
Kyllä mielestäni tämä laki
tulee laajentaa ja puhua hoivatakuusta, siihen liittyvistä toimenpiteistä elikkä varmistaa
tämän lain avulla ei pelkkä arviointi,
vaan myöskin ne toimenpiteet, mitä arvioinnin
perusteella katsotaan tämän ihmisen tarvitsevan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
aika mielenkiintoista keskustelua ollut arvioinnista ja siitä,
onko se riittävää vai ei. Henkilökohtaisesti
näen kyllä tämän asian niin,
että tämä lainsäädäntö on
yksi osa kokonaishoitoa.
Olen tänä päivänä ollut
Lappeenrannassa kuuntelemassa ikääntyvien ihmisten
palveluista ja ollut tällaisessa vapaaehtoiskeskuksessa,
jossa todettiin muun muassa tämän lainsäädännön osalta,
että se tulee heidän mielestään
tarpeeseen ja he ovat kokeneet, että tällaisen
arvioinnin jälkeen palvelujen saatavuus on ollut selkeästi
helpompi määrittää. Minulla
on jotenkin semmoinen olotila tällä hetkellä,
kun pessimistisyys tämän lain ympärillä nyt
on pyörinyt, henkilökohtaisesti minä näen,
että tämä asia on pikemminkin hyvään
suuntaan mutta ei tietenkään riittävä.
Vanhusten palvelutarpeen arvioinnista annettava hallituksen
esitys on erittäin tervetullut sekä ikäihmisten
että heidän omaistensa kannalta. On tärkeää,
että hyvä palveluperiaate kirjataan lakiin, jotta
tiukan paikan tullen ainakaan siitä ei lähdetä tinkimään.
Yhteiskuntapoliittisesti suuren haasteen meille tuo ikääntyvien
ihmisten määrän kasvu, kun samanaikaisesti
syntyvyys maassamme vähenee. Tämä tuo
haasteen myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden
kehittämiseen: kuinka turvata ikääntyvän
väen tarvitsemat moninaiset palvelut tulevaisuudessa. Hieno
asia on, että ikääntyvät ihmiset
ovat entistä pitempään toimintakykyisiä ja
terveempiä, mutta toisaalta eliniän pidentyminen
siirtää hoidon tarvetta myöhemmäksi
ja entistä vaativammaksi. Myös näihin
kysymyksiin hakee vastausta viime aikojen keskustelu tulevaisuuden
kunta- ja palvelurakenteista.
Vanhuspolitiikan yhtenä tärkeänä tavoitteena on
ikääntyvien ihmisten terveyden ja toimintakyvyn
parantaminen sekä kotona asumisen ja omatoimisuuden tukeminen.
Tähän pyritään vaikuttamaan
myös tämän lain avulla.
Nyt käsittelyssä olevan lain keskeinen tavoite on
säätää laissa tarkemmin ikäihmisten
oikeudesta palveluntarpeen arviointiin. Jatkossa yli 80-vuotiaat
saisivat palvelujen arvioinnin seitsemän päivän
sisällä, kun he sitä pyytävät.
Nykyisin noin 70 prosenttia yli 80-vuotiaista tarvitsee jotakin
apua, mutta pääosa saa avun epävirallisesti
sukulaisilta, ystäviltä ja naapureilta. Yhteisvastuullisuus
ja naapuriapu ovat hienoja arvoja, mutta niiden varaan ei voi sosiaalipolitiikkaa
rakentaa. Monet vanhukset tulevat tai pääsevät
hoidon piiriin niin myöhään, että heidän
kotona selviytymistään on enää vaikea
tukea. Siksi riittävän varhainen tuen ja hoidon
arviointi on tärkeätä, jotta kotona asumista
voidaan tukea mahdollisimman pitkään. Pelkkä tuen
arviointi ei tietenkään riitä, kuten
tänään on jo monesti todettu. Kuntien
on myös tarjottava riittävät terveyden-
ja sosiaalihuollon palvelut.
Tässä kommentoisin ed. Akaan-Penttilän
pelkoa siitä, että tämä laki
vaikuttaisi siihen, etteivät alle 80-vuotiaat saisi tätä palveluarviointia. Henkilökohtaisesti
en siihen usko. Uskon kyllä meidän sosiaali- ja
terveydenhuoltomme henkilöstön moraaliin ja siihen,
että jos todetaan, että henkilö tarvitsee
arvioinnin, niin se tullaan tekemään, mutta tämä lainsäädäntö tuo
sen minimin, joka pitää jokaisen toteuttaa. (Ed.
Akaan-Penttilä: Toivotaan!) — Toivotaan, mutta
näin haluan uskoa.
Arvoisa puhemies! Palvelujen tuottamisesta vastuu on kuitenkin
kunnilla. Ongelmana on, että hoidon ja avopalvelujen saatavuus
on epätasaista ja se vaihtelee paljon kunnittain. Tämä on
tuttuakin tutumpi tilanne, mutta emme saa sitä tietenkään
hyväksyä. On kestämätöntä,
että asuinpaikasta riippuen palvelut voivat vaihdella huomattavasti.
Kunta- ja palvelurakenneuudistus on suunnitteilla, ja siitä ehdimme
vielä paljon keskustellakin tämän talven
aikana. Emme voi kuitenkaan jättää näitä ongelmia
tulevaisuudessa ratkaistavaksi. Kunnille on tässä ajassa
turvattava riittävät valmiudet ja valtionosuudet
palvelujen tuottamiseen. Vanhusten ennakoivaan hoitoon ja toimintakyvyn
parantamiseen sijoittaminen on välttämätöntä ja
järkevää sekä taloudellisesti
että inhimillisesti.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täällä viitattiin
mahdollisesti erilaisiin ihmiskäsityksiin, muun muassa
Tanska—Suomi-akselilla. Ainakin valtiovarainvaliokunnan
sosiaali- ja työjaosto käydessään
Tanskassa viime keväänä havaitsi tämän
näkemyseron, miten ihmiseen suhtaudutaan silloin, kun hän
apua tarvitsee. Ehkä on näin, että Tanskassa
ihminen hyvin pitkälle voi itse kertoa, mitä hän
haluaa, mitä hän tarvitsee, ja sitten sitä toteutetaan.
Meillä nyt tämänkin sosiaalihuoltolain
muutoksen yhteydessä ensin joko omaiselta tai vanhukselta
itseltään kysytään, onko vanhus
täyttänyt jo 80 vuotta tai, jos ei ole, saako
mahdollisesti kansaneläkelain mukaista eläkkeensaajan
hoitotukea. Jo tämä, että asiakas pystyy
selvittämään, saako hän tämmöistä tukea
vai ei, ei hetkessä yleensä käy ainakaan
vanhukselta eikä sairaalta ihmiseltä. Me lähestymme
asioita hallinnosta käsin ja hyvin muodollisesti. Seitsemän päivää on
toisinaan riittävä aika, joskus se on aivan liian
pitkä aika. Edelleen viittaan Tanskaan, jossa esimerkiksi
sairaalahoidon yhteydessä aina tehtiin ennen kotiuttamista
hoidon tarpeen ja palvelutarpeen arviointi.
Itse ajattelen näin, että on hyvin tärkeätä,
että tämä perustuslaillinen näkökohta
tutkitaan tarkasti. Veikkaanpa, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
saa aika monimutkaisen pohdinnan perustuslaillisen arvioinnin jälkeen
ja laki voi olla toisennäköinen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vanhustyön keskusliiton hallituksessa
käsittelimme tätä lakiehdotusta silloin,
kun se oli meillä lausunnolla. Silloin kyllä totesimme, että 75
vuotta olisi kyllä Suomessa parempi, niin kuin se on Tanskassa
75 vuotta, kun tämä arvio tehdään.
80 voi olla liian myöhään. Monet puhujat
ovat sanoneet, että se voi johtaa siihen, että ihmiset
ovat päässeet liian huonokuntoisiksi jo 80-vuotiaana.
Sitten puolustaisin Helsingin kaupunkia siinä mielessä,
että olen Helsingin terveyslautakunnan varapuheenjohtaja
ja en oikein usko, että meidän sosiaalivirastomme
tosissaan olisi sellaista määräystä antanut,
mikä lehdessä oli, että kotoa ei pääse
laitokseen, ennen kuin sairaalajonot on purettu. Mutta kun Helsingin
kaupunginvaltuuston puheenjohtajakin on täällä,
niin sanoisin kyllä, että tätä ongelmaa
ei varmaan ole Turussa eikä sitä ole Tampereella,
että terveyslautakunta ja sosiaalilautakunta eivät
toimi kunnolla yhteen. Ne pitäisi yhdistää ehdottomasti
ja luoda yhdeksi virastoksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Niin terveydenhoidon kuin sosiaalitoimen
työntekijät tekevät kovaa työtä pienellä palkalla,
ja pääosin he ovat naisia. Heidän lisäkseen
tietysti omaishoitajat ovat sellainen ryhmä, joka tekee paljon
ja pitää yllä tätä niin
sanottua hyvinvointivaltiota. Mutta tämä niin
sanottu hyvinvointi on ihan todellakin niin sanottua tällä hetkellä.
Kuntien taloudellinen tilanne on se, että ne säästävät, ne
säästävät sosiaalitoimesta,
ne säästävät terveydenhoidosta.
Tällöin tulee yksinkertaisesti tilanteita, jolloinka
vähennetään kotihoitoa, käyntejä asiakkaan
luona, ja yksinkertaisesti pääsy laitoshoitoon
vaikeutuu, vaikka sinne pitäisi potilaan tai asiakkaan
näkökulmasta saada paikka.
Toinen asia on esimerkiksi sairaalasta kotiuttaminen. Yhä enemmän
käytetään lyhytkirurgiaa, päiväkirurgiaa,
jolloinka se tie toimenpiteestä kotiin on hyvin lyhyt,
ja usein siinä pitäisi olla enemmänkin
sitä informaatiota, selostamista, seurantaa, mitä käytännössä sitten
on. Mutta ennen muuta potilaspaikkoja vähennetään,
hoivapaikkoja vähennetään, ei niinkään
lisätä, vaikka väestön ikääntyminen
sitä vaatisi. Siis elämme todella ongelmissa.
Hoitotakuuta toteutetaan, hyvä on, erilaisin menetelmin
ja erilaisin menestyksin, mutta samalla moni muu asia jää vähemmälle.
Itse laki, hallituksen esitys, on toki ihan hyvä. Periaatteessa
olen kyllä samaa mieltä ja käytännössäkin
siitä, että tämän arvion pitäisi
todellakin olla aikaisemmin kuin 80-vuotiaana, että tämä ikärakenne
on selvästi vähän väärä.
Tämä kai on nyt kiinni resursseista.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä viitattiin
Helsingin tilanteeseen, ja ed. Asko-Seljavaara totesi jo, että sellaisia
päätöksiä ei ole tehty, ja sehän
olisi jo nykyisenkin sosiaalihuoltolain vastaista, jos näin
tehtäisiin.
Minusta tämä laki on nyt erittäin
hyvä ja se tarvitaan. Ajattelen tilannetta vielä muutama vuosi
sitten, jolloinka kuntien taloustilanne oli parempi ja voitiin sisällöllisesti
kehittää palveluita. Silloin ehkä tätä lakia
ei olisi tarvittu, mutta tässä arkitilanteessa,
jossa nyt elämme, kun tehdään näitä lyhytnäköisiä säästö-
ja palvelujen heikentämispäätöksiä,
tämä on mielestäni hyvä.
Jättäisin vielä valiokuntatyöhön
sellaisen, sanotaanko, haasteen, että te vaikuttaisitte
siihen, että tähän tulisi myös
seuranta. Ei riitä, että hoidon tarve arvioidaan,
kuten ed. Puisto sanoi, vaan olisiko niin, että sitten
tulisi kuitenkin lausua jotain siitä, missä ajassa
ja millä tavalla tulee sen järjestämisvastuussa
olevan viranomaisen seurata, mitenkä se palvelu sitten
toteutuu, joka on arvioitu välttämättömäksi?
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on ihan hyvin
käyty läpi edellisissä puheenvuoroissa
tätä kuntien taloudellista tilannetta, mutta sen
lisäksi minä kyllä näen tässä sen
toisenkin ongelman, miksi tämä laki on tarpeellinen
ja miksi tämä nyt yleensä on tuotu tänne.
Eli sehän kuvastaa myös sitä, että kunnissa
se arvojen asettaminen on siinä järjestyksessä elikkä ilmeisesti
siellä on kovat asenteet olemassa. Ei se siitä voi
olla kiinni, jotta tämmöistä suunnitelmaa
ei voisi tehdä kunnassa, jos se halutaan tehdä,
vaan siellä nyt jostain ihmeen syystä tehdään ennen
joitain monumentteja tai kenttiä, mutta ihmisten palveluun
eivät riitä rahat. Siinä mielessä kyllä kai
se on ihmisten arvopohjasta kiinni. Ovatko nyt sillä tavalla
koventuneet nykyajan päättäjien arvot
kunnissa, jotta jätetään vanhukset sitten
vähän heitteille, kun tarvitsee tämäntyyppistä lainsäädäntöä tehdä?
Mutta sinällään, kun tämä tilanne
on olemassa, onhan se hyvä, että isoveli tekee
tässä säännöksen elikkä valtiovalta
sanoo, että nyt tämä on hoidettava tässä ajassa,
jolloin ihmisille tulee oikeus sitten sanoa, että hei,
minä haluan sen, ja on oikeus jopa valittaa tässä,
jos ei saa sitä palvelua siinä ajassa.
Tätä ikärajakysymystä myös
valiokunnan olisi hyvä kyllä pohtia, voiko sen
pudottaa mahdollisesti 70 ikävuoteen. Onhan nyt kuitenkin
sitä tarvetta varmasti jo aikaisemminkin, niin että se on
hyvin hassua, että pannaan joku tiukka raja tänne.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän puheenvuoron lähinnä ensinnäkin
ed. Anneli Kiljusen puheenvuoron osalta, kun hän aloitti
puheenvuoronsa sanomalla, että hyvin mollivoittoisesti
käsitellään myönteistä lakiesitystä.
Kyllä olemme todenneet, että asiat etenevät,
mutta jotta ne etenisivät hoitoa tänään
noudattavien kannalta mahdollisimman hyvin, niin kyllä asiaan paneutuneiden
ja asiaa tuntevien edustajien pitää keskustella
myös niistä osista, jotka tällä hetkellä puuttuvat.
Mielelläni tuen ed. Asko-Seljavaaran esitystä siitä,
että valiokunta harkitsisi mahdollisuutta alentaa ikäraja
75:een, joka on kautta vuosien ollut se raja, josta — on
aina tutkimuksellisestikin lähdetty siitä — vanhuusiän
palvelujen tarpeen lasketaan alkavan niillä, joilla ei
ole jotain erityissairautta.
Tähän niin sanottuun Tanskan-malliin meillä on
vielä pitkä matka. Me tulemme palaamaan siihen
muun muassa omaishoidon osalta, jolloin tullaan esittämään
saattohoitoon 600:aa euroa, mikä on 10 prosenttia Tanskan
osuudesta, jossa sen lisäksi annetaan työstä sataprosenttinen
vapautus niin kauan kuin saattohoito kestää, ja
kotisairaala.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kehitys näyttää olevan
sen suuntainen, että hoitotakuun lisäksi varmaan
tarvitaan pian hoivatakuu, sitten kun tulee näitä ongelmia.
Kun tässä viitattiin tähän ikään,
joka on todella 80 — mieluummin 75 — ja tässä on
tämä kansaneläkelain mukainen erityishoitotuki,
niin tietysti on näitä, paljonkin, ikäihmisiä,
joilla on kansaneläkelain mukainen erityishoitotuki, ja
heidänkin kohdallaan nyt jo voidaan todeta, että palvelujen
tarve on arvioitu, mutta todellakin jo nyt on ongelmana, saako tarpeelliset
palvelut, eli tämä resurssikysymys jälleen
kerran tulee vastaan ja on jo tämän päivän
tosiasia.
Mutta on tosiaan hienoa huomata, miten asiantunteva ja hyvä keskustelu
tämä on ollut. Kuuntelin sitä myös
tuolla alakerrassa omassa työhuoneessani. Täällä on
vahvaa naisenergiaa ja muutama mies siinä sivusta seuraa.
Keskustelu päättyy.