Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnassa kävi eilen Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu,
ja kaikki vaativat yhdessä vanhustenpalvelulakia. Taustalla
on oikeusasiamiehen selvitys, joka paljasti vanhusten erittäin
huonon kohtelun. Selvitys paljasti muun muassa sen, että laitoksissa
asuvat vanhukset eivät saa riittävästi
ravintoa, heidät on sidottu sänkyihin ja heidän
päivittäisessä puhtaudessaan oli suuria
puutteita. Ulkoilusta voitiin vain haaveilla. Lisäksi tiedämme,
että monet omassa kodissaan asuvat vanhukset eivät
saa riittävästi tukea ja apua arjen selviytymiseen.
Vanhusten tilanne on mennyt koko ajan heikompaan suuntaan, mutta
hallitus ei ole tehnyt mitään asian hyväksi.
Vanhukset eivät voi odottaa, kyse on tästä päivästä.
Kysynkin nyt ministeri Risikolta:
Miksi hallitus ei tuo vanhustenpalvelulakia jo tämän
eduskunnan käsiteltäväksi?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On kyllä todella väärin
sanottu se, että mitään ei ole tehty,
ja silloin te kyllä puhutte muunneltua totuutta. Silloin
välikysymyskeskustelussa teille kerroin siitä,
että me olemme tekemässä vanhustenhuoltoon
lainsäädäntöä, koska
on päädytty siihen. Me annoimme vuonna 2008 laatusuositukset,
ja heti ruvettiin seuraamaan, miten ne lähtevät
liikkeelle. Ne eivät lähteneet liikkeelle sillä tavalla,
niitä ei otettu niin vakavasti siellä päätöksenteossa
kuin olisi pitänyt, ja siitä syystä päädyimme
tämän lain tekemiseen. Se on osa meidän
sosiaalihuollon lainsäädäntöä.
Sosiaalihuollon lainsäädäntö käsittää lähes
20 erityislakia ja sen lisäksi nämä uudet lait,
mitä tarvitaan. Se on mittava työ, mutta me olemme
priorisoineet sillä tavalla, että tämä ensimmäinen
versio ja luonnos yritetään saada ensi kevääksi
kyllä näytille. Kyllä se sieltä tulee.
Mutta pitää myös muistaa, arvoisat edustajat,
että laki ei yksin takaa hyvää hoitoa.
Tarvitaan paljon, paljon muutakin, ja kaikki ei ole rahasta kiinni. Suuri
osa on myös ammattitaidosta ja myöskin siitä kiinni,
että on riittävästi henkilöstöä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Lisäkysymyksiä voidaan tehdä tähän
vastaukseen.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyse on kuitenkin tästä päivästä,
ministeri Risikko. Hallituksella olisi ollut aikaa koko tämä hallituskausi
hoitaa vanhusten palvelut kuntoon. Demareiden ykköstavoite
tälle kaudelle oli ikääntyvien ihmisten
palveluiden parantaminen. (Ed. Zyskowicz: Miten se jäikään
viime kaudella hoitamatta!) Jos uusi vanhustenpalvelulaki tulee
voimaan vasta seuraavalla hallituskaudella, sen vaikutukset näkyvät
aikaisintaan 3—4 vuoden päästä.
Hallituksella olisi ollut mahdollisuus reagoida myös oikeusasiamiehen
esille ottamiin ongelmiin. Päinvastoin hallitus on vaikeuttanut kuntien
tilannetta. Tämän seurauksena kuntien palveluita
on nyt ajettu alas. Tiedämme, että monet kunnat
ovat leikanneet esimerkiksi vanhusten kotipalveluita ja kotona asuminen
on entistä vaikeampaa.
Kysynkin ministeri Risikolta edelleen: miksi ette ole turvanneet
vanhusten palveluiden laatua kunnissa, vaikka vanhusten palveluiden
heikosta tilasta on puhuttu koko tämä hallituskausi?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Me olemme tehneet erilaisia selvityksiä siitä,
minkälainen se laatutaso siellä on. Valvira, joka
käynnisti sosiaalipuolen lainsäädännön
ja tämän yleisen lainsäädännön toteutumisen
arvioinnin ja yleensäkin sosiaalipuolen palvelujen arvioinnin
nyt vuodenvaihteessa, on erityistä huomiota kiinnittänyt
nimenomaan vanhusten palveluihin. Varmasti kysyjä on nähnyt
niitä arviointituloksia. Elikkä me olemme keväällä saaneet
tulokset siitä, miltä nyt näyttävät
nämä palvelut, ja siellä on sekä kehitettävää että paljon,
paljon hyvää. Näyttää siltä,
että yksityisellä sektorilla tulee paremmat tulokset kuin
julkisella sektorilla.
Sitten meillä myöskin terveyskeskuksiin ollaan
nyt juuri hankkimassa sitä lisätietoa, koska terveyskeskusten
vastaukset eivät olleet riittäviä, ja
lokakuun aikana tulee sieltä lisää tuloksia. Siinä oli
paljon kehitettävää, se on ihan totta,
ja me olemme nyt nimenomaan Kaste-ohjelman kautta pystyneet miljoonia
euroja pistämään vanhustenhuollon kehittämiseen.
Ja vielä korostan: mikään laki ei
estä toteuttamasta hyvää vanhustenhuoltoa.
Meillä on lainsäädäntö ihan
kunnossa periaatteessa, mutta se on vaan siroteltu eri lakeihin.
Jos niitä kaikkia noudatettaisiin, niin aivan varmasti
kaikki ... mutta niin kuin sanoin, ei pelkkä lainsäädäntö riitä,
vaan se on osaamista, se on vuorovaikutusta, se on sydäntä,
päätä ja kättä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Sekä kysymys että vastaus pysytetään
nyt minuutin puitteissa, niin saadaan useampi kysymys tähän
keskusteluun.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Vanhustenpalvelulaki tarvitaan ja pian. Ministeri
Risikko totesi täällä, että yksin
laki ei riitä vaan tarvitaan myöskin henkilöstöä.
Jos katsotaan viime vuotta, viime vuonna kunnat säästivät
350 miljoonaa euroa henkilöstömenoista. Valitettavasti
tämä johti siihen, että useissa kunnissa
erityisesti määräaikaisia työsuhteita
ei enää jatkettu, ja tämä kohdistui
myös sosiaali- ja terveyspalveluihin. Viime vaalien alla
kaikki puolueet, kaikki täällä eduskunnassakin
olevat puolueet, asettivat ykköstavoitteeksi vanhusten
palvelut, että me saamme sairaille, yksinäisille,
apua odottaville vanhuksille palveluita.
Kysynkin teiltä, ministeri Risikko, ja ehkä myös
teiltä, ministeri Katainen: miksi hallitus unohti nämä vaalien
alla annetut lupaukset, ja miksi niin moni vanhus joutuu edelleenkin
odottamaan palveluita turhaan?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Jos vielä luettelee sitä,
mitä kaikkea on pyritty tekemään: nämä laatusuositukset, niiden
seuranta, se että on kuntia koulutettu, meillä on
näitä erilaisia kehittämishankkeita, koko
Suomessa on erilaisia vanhustenhuollon kehittämishankkeita,
meillä on tällä hetkellä meneillään
palveluasumisen kehittämistä sillä lailla,
että nimenomaan tämä pitkäaikaishoiva
muuttaisi muotoaan, kotiin vietävät palvelut,
kodinomainen palveluasuminen jne.
Meillä on myöskin terveydenhuoltolaissa otettu
nämä vanhusten neuvolat, siellä on pykälä sitä varten,
vanhuksille nimenomaan tällainen neuvonta- ja palveluohjaus.
Meillä tulee 75-vuotiaille palvelutarpeen arviointi, ja
sitten meillä on esimerkiksi palveluseteliä kehitetty.
Meillä on tehty tosi paljon töitä, että palvelut
olisivat laadukkaampia ikäihmisille. Meillä on
paljon tekemistä, se on ihan totta, mutta kaikki ei ole
siitä kiinni, etteikö lainsäädäntö ole
kunnossa. Ja vielä kerran sanon, että moni asia
päätetään siellä kunnassa.
Ja vielä sanon sen, että esimerkiksi lähihoitajien
määrä on lisääntynyt
vuosien varrella nimenomaan vanhustenhuoltoon.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä vanhusten
asia on niin tärkeä, että se ansaitsee
oman lakinsa. Mutta se ei riitä. Eilen tosiaan kun täällä kävivät
nämä eläkeläisjärjestöt esittämässä tarpeitaan,
niin heidän tutkimuksensa mukaan ikäihmisten suurimmat
ongelmat ovat eläkkeiden pienuus ja terveyspalvelujen riittämättömyys.
Takuueläkkeen jälkeenkin Suomessa on lähes
puoli miljoonaa pienituloista vanhusta ja eläkeläistä.
Määrä vain kasvaa, kun asumis- ja terveyskulut
ovat lisääntymässä. Porvarihallitus
ei näytä olevan kiinnostunut pientä työeläkettä saavien
asemasta. Sosialidemokraatit tulevat esittämään
vaihtoehtobudjetissaan eläkeläisten asumistuen
parantamista ja sen laajentamista.
Arvoisa puhemies! Miksi hallitus on unohtanut raatajasukupolven,
pientä työeläkettä saavien ihmisten
aseman parantamisen?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Kyllä on erityisen vaikea myöntää,
että tämä hallitus olisi unohtanut pienituloiset
eläkeläiset tilanteessa, jossa pienin eläke
on ensi vuoden maaliskuun 1. päivän jälkeen
685 euroa. Se miksi korotetaan niitä kaikkein pienimpiä eläkkeitä,
se on tämän hallituksen viesti siitä,
että kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten toimeentuloa
halutaan muuttaa ja parantaa. Meillä on lukuisa joukko
ihmisryhmiä, joiden elämäntilanne odottaa
lisää taloudellisia panostuksia, mutta tämä valinta
on tässä hallituksessa tehty ja tämä valinta
on tehty niiden kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten
puolesta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ministeri Risikon vastauksesta pisti korvaani
se, että sanoitte, että kun näitä palveluita
on tutkittu, niin yksityisellä puolella saadaan parempia
tuloksia kuin julkisella puolella. Mutta kun tulee tällainen
vastaus, niin pitäisi esittää seuraava
kysymys, eli johtuuko se siitä, että siellä yksityisissä hoitolaitoksissa
asuu ihmisiä, joilla on enemmän rahaa? Heillä on
mahdollisuuksia ostaa niitä palveluita. Samalla tavalla
kaikissa niissä ratkaisuissa, mitä täällä eduskunnassa
ja kunnissa on tehty, eli yksityistetään kunnallista
kotihoitopalvelua, siivouspalvelut pitää ostaa
yksityisesti näillä palveluseteleillä,
niihinkin tarvitaan sitä omaa rahaa. Johtuisiko tämä kaikki
siitä, että paremmin tienaavat, parempaa eläkettä nyt
saavat vanhukset selviävät edelleen paremmin,
ja ne, jotka tarvitsevat sitä kunnallista apua, he eivät sitä saa,
koska kunnat eivät saa riittävästi määrärahoja?
Eikö nyt olisi (Puhemies: Minuutti!) aika säätää laki
vaikka siitä, että kunnallisia kodinhoitajia pitää olla
tietty määrä per vanhus per kunta?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Tarkennan sitä, mitä Valvira
tutki. Se tutki sitä, minkälaista laatua määrätyillä kriteereillä meidän
vanhustenhuollon laitoksissa annetaan. Niitten tulosten perusteella
näyttää siltä, että yksityisellä sektorilla
tulokset olivat paremmat. Me mietimme sitä, mikä siihen
voisi olla syynä. Ei ole varmasti mitään
yhtä syytä, eikä sillä tavalla
voi vetää vahvoja johtopäätöksiä.
Mutta kyllä yksi tekijä saattaa olla, että yksityisiä etukäteisvalvotaan
paremmin, koska siellä pitää olla määrätyt
kriteerit täytettynä, ennen kuin annetaan edes
lupia. Julkisella sektorilla ei tällaisia etukäteislupamenettelyjä ole.
Tämä on ihan vaan tällainen yhtäkkinen,
eräänlainen johtopäätös,
mutta se ei ole täydellinen tietenkään. Siihen
mitä sanotte, että pitäisikö olla
määrä ihan laissa sanottuna, niin sanoisin,
että laissa on erittäin vaikea sanoa sitä,
kuinka monta hoitajaa pitää olla per henkilö,
koska kaikki riippuu aina hoitoisuudesta eli siitä, miten
suuri hoidon tarve on.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä ministeriltä tätä kammottavuutta, mikä tällä hetkellä,
nimenomaan tällä hetkellä, on tässä vanhusten
tilanteessa, että kun laitospaikkoja suljetaan, pitkäaikaisosastoja
suljetaan, meillä on vanhuksia, joilla todella ei ole paikkaa, minne
päänsä kallistaa: siis miten me voimme lähteä tekemään
jotakin tulevaisuudessa, kun nämä vanhukset ja
heidän omaisensa maksavat tämän tosiasian?
Heille ei ole paikkoja. Kotona asuu niin huonossa kunnossa olevia
dementikkoja ja muista sairauksista kärsiviä,
että siitä voisi tehdä jo rikosilmoituksia.
Samaten sellaisissa hoitolaitoksissa, jotka on tarkoitettu hyväkuntoisille
vanhuksille, on niin raskashoitoisia vanhuksia, että se
määrä hoitajia, joka on laskettu hyväkuntoisille,
nyt hoitaa näitä huonokuntoisia. Jos eivät
omaiset ehtisi käydä siellä syöttämässä, niin
meillä olisi kuolemantapauksia.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin ed. Tallqvist tuossa
toteaa, niin meillä on juuri tämän tyyppisiä tilanteita,
eikä kukaan kiellä sitä. Näistä pitää ehdottomasti
päästä pois, että näitä ei enää olisi.
Ja sitä työtä pitää tietysti
siellä kuntatasolla ja valtion tasolla tehdä.
Me emme sitä missään nimessä kielläkään.
Mitä se sitten edellyttää? Se edellyttää sitä,
että siellä kunnissa on hoidon porrastus otettu
huomioon eli on sekä hyväkuntoisille kotiin vietäviä palveluja
ja ennalta ehkäistään sitä,
ettei tulekaan huonompi tilanne, ja sitten on niitä, jotka
ovat ihan täysin hoivan ja hoidon tarpeessa, ja kaikkea
siltä väliltä. Valitettavasti Suomessa
on vielä sitä, että meillä on vaan
sitä kotihoitoa tarjolla ja terveyskeskuksen vuodeosasto
muttei mitään siltä väliltä.
Sellaisiakin kuntia valitettavasti vielä on. Se hoidon
porrastus on se A, eikä ole tarkoitus, että kun
puhutaan kotiin vietävistä palveluista, että se
olisi turvatonta se kotona oleminen. Sitten pitäisi olla paikka,
jossa on turvallista ikääntyä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vanhustenhoitoon liittyy osin myös omaishoito.
Niin kuin me kaikki tiedämme, kunnittain vaihtelee, kenelle
myönnetään omaishoitaja, kenelle ei,
ja vaihtelua on myöskin korvauksissa, vaikka määriteltyjä suosituksia
korvaussummasta on. Mutta erityisesti se, että vaikka laissa
on vapaapäiviä, monessa kunnassa tätä lain ohjeistusta
ei noudateta. Joissakin kunnissa ei ole lainkaan intervallipaikkoja.
Arvoisa puhemies! Nämä asiat ovat tiedossa, ja
tässä salissa näistä on usein
keskusteltu. Olisin kysynyt arvoisalta ministeriltä:
Onko ministeriössä mitään
selvää ohjeistusta kuntiin nähden, että edes
lähes samalla tavoin kohdeltaisiin niitä henkilöitä,
jotka ovat omaishoidon tarpeessa, koska se on yhteiskunnalle aina
halvempi kuin laitospaikka?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka nosti erittäin tärkeän
kysymyksen elikkä omaishoitajat. Omaishoitajat todella
tekevät rankkaa työtä, ja he antavat
oikeastaan elämänsä toiselle ihmiselle.
Ja heitä tuetaan taloudellisesti aivan liian vähän,
ne ovat hyvin pieniä ne palkkiot, ja omaishoidontuki
on vielä määrärahasidonnainen,
ja sitten vielä eri kriteereitä on eri kunnissa. Sitä me
pyrimme nyt helpottamaan, että tasavertaistettaisiin omaishoitajien
asema. Kun puhutte näistä lakisääteisistä vapaapäivistä,
niin laki on laki. Vapaapäivät pitäisi
pystyä pitämään, mutta kun kaikilla
paikkakunnilla ei ole paikkaa, mihinkä sen omaisensa laittaa.
Nyt on tehty kolme isoa muutosta: Toimivan terveyskeskusohjelman
avulla on järjestetty, että me saataisiin esimerkiksi
terveyskeskus auttamaan tässä. Toinen asia on
se, että näitä palveluseteleitä voi
käyttää. Jotkut kunnat käyttävät
niitä ansiokkaasti vapaapäivien helpottamiseksi. Sitten
vielä kolmas on tämä perhehoitolakiin
tehtävä muutos, (Puhemies: Minuutti!) että me voimme
käyttää perhehoitoa tässä omaishoitajien
apuna.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän se on niin, että kansakunnan
henkistä tilaa mitataan sillä, kuinka me hoidamme
niitä ihmisiä, joiden ääni kuuluu
yhteiskunnassa kaikista heikoimmin. Kyllä vanhukset ovat
tällainen ihmisryhmä. Vaikka te epäilette,
että laki ei sinänsä tuo ratkaisua näihin
inhimillisiin ongelmiin, niin peräänkuulutan sitä,
että te nyt valmistelisitte tämän lain
tälle eduskunnalle, koska te olette siihen sitoutunut.
Me emme tiedä, ketkä jatkavat missäkin
puolella aitiota ensi kaudella. Kysynkin ministeri Risikolta:
Voisiko ajatella, että toisitte sen lakiehdotuksen
tälle eduskunnalle ja sitten vielä niin, että tähän
hoito-osuusarvioon laitettaisiin liittyen vielä oma näkökulmansa,
koska erittäin huonokuntoiset vanhukset omaisineen odottavat
hädissään sitä, kuinka pärjätään
päivästä toiseen? Tämä on kestämätön
tilanne.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Aivan kuten tuossa äsken totesin,
sanon vielä kerran: ensi keväänä meillä on
se ensimmäinen luonnos valmiina. Se on iso, mittava työ,
ja voin teille sanoa, että kaikki eivät edes kannata
tässä yhteiskunnassa vanhustenhuoltolakia. Onneksi
täällä talossa sitä kannatetaan,
ja minä itse koen, että sitä tarvitaan,
vaikka se ei kaikkea ratkaisekaan.
Meillä on paljon muutakin meneillänsä.
Otetaan esimerkiksi tämä kotikuntalaki. Ajatelkaa, me
saimme sen pitkän pitkän ajan jälkeen,
sitä on siis kymmeniä vuosia odotettu, että kotikuntalaki
saataisiin tehtyä, ja nyt se saatiin, se oli täällä lähetekeskustelussa,
se, että voi valita kotipaikkakuntansa, mennä toiselle
paikkakunnalle lähemmäs esimerkiksi omaisia.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Me jokainen saavutamme sen iän
jossakin vaiheessa elämäämme, että tarvitsemme
vanhuspalveluja. Siksi on hyvä keskustella tästä yhdessä jo
hyvissä ajoin.
Puhemies! Kysyisin molemmilta ministereiltä, kun keskustelussa
on ollut pitkän aikaa se teema, pitääkö omaishoidon
tuki siirtää Kelaan vai ei, mikä on kantanne
tähän asiaan. Se on hyvä tietää myöskin
budjetinaluskeskustelussa ja miettiä omaishoidon kokonaisuutta,
miten haluamme sen tulevaisuudessa järjestää.
Tämä painaa mieltäni tällä hetkellä.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Sata-komiteahan teki sellaisen esityksen,
että omaishoidon tuki ja hoitotuki yhdistettäisiin
ja ne siirrettäisiin Kelalle. Se kuitenkin osoittautui
aika kompleksiseksi jutuksi, ja sitä vastaan oltiin myöskin
hyvin paljon esimerkiksi omaishoitojärjestöissä,
järjestöväki ja ne, jotka käyttävät
näitä hoitotukia, ovat sitä vastaan,
että ne yhdistettäisiin. Se on vielä selvityksen
alla, onko se järkevää vai ei. Mutta
sanon tästä Kelaan siirrosta, että siinä on
hyvä puoli se, että se yhtenäistäisi
kriteerit, mutta jos ei yhtään ole enempää rahaa,
niin se ei auta, vaan jotta se ihan oikeasti toisi apua niille omaishoitajille,
siinä pitäisi olla enemmän rahaa.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä alkuperäinen
kysymys lähti tästä oikeusasiamiehen
raportista, jossa hän huolehti ympärivuorokautisessa
hoidossa olevien vanhusten perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisesta.
Siinä hän selvitti, että näihin
vanhuksiin kohdistetaan pakkokeinoja ja pakotteita näissä laitoksissa,
muun muassa sidotaan sänkyyn ja sidotaan tuoleihin ja suljetaan
huoneisiin, sellaisia temppuja, jotka vankilassa tai suljetussa
laitoksessa voidaan tehdä ainoastaan lain mukaan. Hän
vaati sitä, että ne perustuisivat lakiin, jossa
olisi selvät edellytykset sille, kuka päättää ja
mitä voidaan tehdä, ja että ne kirjataan.
Nyt olisi vähän niin kuin teidän perustuslaillinen
velvollisuutenne tehdä tälle asialle jotakin,
koska näissä laitoksissa on tällä hetkellä täysin
laiton tila.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Herra puhemies! On ilo sanoa, että tätäkin
lakia tehdään. Ajatelkaa, kuinka monta lakia on
ollut odottamassa, että niitä tehtäisiin,
ja nyt tämäkin tehdään. Elikkä tämä pakotteita
ja rajoittamista koskeva lainsäädäntökin
on nyt meneillänsä. Se liittyy nimenomaan vanhuksiin,
mutta se liittyy myöskin vammaisiin, koska me emme voi
ratifioida kansainvälistä vammaispoliittista sopimusta,
jos meillä eivät ole kotikuntalaki ja tämä rajoittamista
koskeva lainsäädäntö kunnossa.
Aivan totta, kuten sanoitte, me tarvitsemme tämän rajoittamista
ja pakotteita koskevan lainsäädännön.
Siinä määritellään,
miten voi rajoittaa, voiko pakottaa. Se on myöskin turvatekijä työntekijöille,
koska tällä hetkellä on paljon turvallisuusuhkia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sattumalta minulla on mukana tämä ikäihmisten
palvelujen laatusuositus, jonka te, ministeri Risikko, annoitte
helmikuussa 2008. Tämä on erittäin kattava.
Tämä on ihan hyvä pohja sille laille,
mutta tätä ei nyt valitettavasti vaan ole noudatettu.
Kysyisinkin teiltä, kuten ed. Tallqvistkin sanoi, meillä on
liian huonokuntoisia vanhuksia nykyisin kotona:
Voisimmeko saada mahdollisesti vanhainkodit takaisin tai vanhuuden
kodit, joissa nämä meidän elämän
viimeiset vuodet voitaisiin viettää turvallisesti?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Haluan vielä sanoa sen, kun täällä todettiin,
että tämä keskustelu koskee kaikkia meitä:
aivan totta, koska jos olemme onnekkaita, niin meistäkin
tulee vanhoja. Ja siihen, että meidän pitäisi
saada vanhainkodit takaisin: kyllä minä enemmän
puhuisin tällaisesta kodinomaisesta palveluasumisesta ja
siitä, että sinne saisi niitä palveluja
ja voisi sen oman kaappikellon kanssa siellä sitten olla,
eikä niin, että siinä on vaan joku sairaalasänky.
Mutta se ei ole yksin meistä hallituksen väestä kiinni,
vaan jokainen kunta päättää itse,
miten hoitaa vanhuksensa.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri herkästi menee kuntien
päätäntävallan selän taakse.
Totta kai kunnissa ratkaistaan paljon asioita, mutta ellei ole normiohjausta,
niin kuten tarkastusvaliokunta aikoinaan selvitti, nämä informaatio-ohjaussuositukset
jne. eivät pure ja kansalaiset, vanhukset eivät
saa yhdenvertaisia palveluja asuinkunnasta riippuen. Eivät
ne suositukset auta, ja sen vuoksi tarvitaan tiukempaa ohjausta
ja tarvitaan resursseja. Nytkin esimerkiksi Espoossa palveluja heikennetään:
laboratorioita suljetaan, vanhukset pakotetaan matkustamaan yhä pitemmälle,
palveluja keskitetään jne.
Aiotteko te toimia niin, että tämä tarkastusvaliokunnan
tahtotila, että suositusten sijasta tarvitaan normiohjausta
tiukempaa säätelyä lain tasolla, menee
eteenpäin?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämäkin on hoiros.
(Naurua) Nimittäin hallitusohjelmassa me kirjasimme sillä tavalla,
että suositusten sitovuustasoa nostetaan, ja se teko on
tehty jo esimerkiksi koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa, neuvolatoimintaa
koskevissa asioissa. Siinä annettiin pilvin pimein suosituksia
vuosien varrella, eivätkä ne toteutuneet. Nyt
annettiin asetus ja sillä nostettiin vaativuustasoa, ja
nyt tehdään vanhustenhuollon laatusuosituksiin
sitovuustason nosto eli laki. Aivan oikein, olen kanssanne samaa
mieltä, joskus vaan on näin tehtävä.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Täällä on useassa
puheenvuorossa kiinnitetty huomiota siihen, että tarvitsemme vaihtoehtoja,
jotka ovat tavanomaisen normaalikodissa asumisen ja laitoshoidon
välillä. Ja ettei jää epäselvyyttä,
etteikö tämänkin suhteen paljon tehtäisi,
niin näitähän rakennetaan valtion tuella
satoja joka vuosi. Olemme ympäristöministeriössä yhdessä Hannes
Mannisen johtaman valtiovarainvaliokunnan kanssa onnistuneet tällä vaalikaudella
nostamaan tämän erityisryhmien investointiavustuksen
45 miljoonasta 110 miljoonaan vuosittain. Rakennamme siis useita
satoja erilaisia tämmöisiä palvelutalokonsepteja koko
ajan emmekä pelkästään vanhuksille,
vaan kuten ed. Hiltunen kiinnitti huomiota, myös monille
muille kaikkein heikoimmassa asemassa oleville: pitkäaikaisasunnottomille,
kehitysvammaisille, päihde- ja mielenterveyskuntoutujille jne.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sata-komitea on valmistellut lainsäädäntöpohjaa
omaishoitoon, ja omaishoitajat ovat odottaneet tätä lainsäädäntöä jo
useita vuosia, ja nyt sitten toivovat sitä, että tämä Sata-komitean
työ luo heille vihdoin ja viimein laaja-alaisen oikeusturvan.
Omaishoidossa hoitotilanteet ovat entistä vaikeampia, ja
se vaatii omaishoitajilta aina vain enemmän ja enemmän.
Kunnat ovat myös jättäneet entistä herkemmin
hoidettavat omais-hoitajien hoidettavaksi, ja tuen saanti on joskus todellisten
taistelujen takana. Nyt tämän seurauksena omaishoitajat
tarvitsevat omaa lakia.
Arvoisa ministeri, kun olen saanut tietooni sen, että olette
aikoinaan todennut, että työtä tämän
Sata-komitean jälkeen jatketaan omassa työryhmässä,
mutta tietojeni mukaan tätä työryhmää ei
ole kuitenkaan perustettu, kysynkin nyt teiltä:
Aiotteko te vesittää omaishoitajille tärkeän omaishoitolain?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kuten kysyjä tietää,
meillä on olemassa omaishoitolaki, joka tehtiin viime kaudella.
Olin itse kanssanne samassa valiokunnassa sitä tekemässä,
ja se on erittäin hyvä laki, mutta varmasti viittaatte
nyt sitten tähän hoitotukeen ja tähän
liittyvään lainsäädäntöön.
Sata-komitea on pohtinut sitä hoitotukea ja kelasiirtoa.
Nyt on tarkoitus jatkaa sitä nimenomaan, koska Sata-komitea
lopetti toimintansa, jätti muutamia asioita siinä kohtaa
auki, ja me otamme kyllä kopin siitä. Meillä on
esimerkiksi — en nyt tarkkaa päivää muista — syyskuun
aikana ensimmäinen kokous tällä työryhmällä,
joka pohtii virkamiestasolla ensin, mitä pitää alkaa tehdä jatkotyönä,
ja sitten katsotaan. Ja aivan varmasti myös omaishoitoliitto,
järjestö, tulee siihen työhön
mukaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Sata-komitean eli sosiaaliturvan uudistamiskomitean
työn jatkoperkuu on menossa. Hallitus saa iltakouluunsa
lokakuun loppuun mennessä selvityksen siitä, mitä on
tehty, missä ollaan nyt ja millaisia linjauksia tulevaisuuden
osalta tehdään. Esimerkiksi kysymys siitä,
mitä omaishoidon tuen maksamisen tulevaisuuden osalta tehdään:
jatkovalmisteluja ministeri Risikko tekee omalla vastuutontillaan, omalla
vastuualueellaan, ja tämä Sata-komitean jatkotyöstö omalta
osaltani, kun se minulle kuuluu, kyllä etenee. Näiltä osin
tältä hallitukselta varmuudella tulee linjauksia,
joilla jatkovalmistelua edistetään.