6) Laki lapsilisälain 7 §:n ja toimeentulotuesta
annetun lain 11 §:n muuttamisesta
Virpa Puisto /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eilen ed. Sarkomaan lapsilisiä koskevan
aloitteen pohjalta käytiin tässä salissa lähes
kaksituntinen keskustelu, jonka yhteydessä tuli eri ryhmien
aloitteita käsitellyiksi koskien lapsiperheiden tukia ja
ennen kaikkea lapsilisiin kohdennettavia muutoksia.
Omalta osaltani haluan korostaa, että kyseinen lakialoite
on tarkoitettu helpottamaan kohdennettuna köyhimpien lapsiperheiden
elämäntilannetta, jolloin tämä kaikille
tarkoitettu 10 euron korotus kohdentuisi ostovoiman korotuksena
myös köyhimpien osalta, kun sitä ei yhteensoviteta
toimeentulotuen kanssa.
Toivon, että tässä salissa laajaa
kannatusta saanut lakialoite otetaan vakavaan harkintaan ja myönteiseen
käsittelyyn hallituksen esityksen ohessa rinnakkaislakialoitteena.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen myös allekirjoittanut
ed. Puiston tekemän lakialoitteen ja kannatan sitä erittäin
lämpimästi. Kyse on kaikkein köyhimmistä lapsiperheistä,
ja siinä tosiaan esitetään sitä,
että tämän korotuksen, joka lapsilisiin
tulee, saisivat myös nämä perheet, jotka
toimeentulotuella ovat.
Jos muistetaan vähän historiaa, aikoinaan
lapsilisät vuoteen 94 asti olivat toimeentulotukiperheillekin
sellaista tuloa, mitä muille perheille tällä hetkellä,
eli niitä ei laskettu toimeentulotukinormiin. Vuodesta
94 lähtien ne on laskettu, ja näin ollen nämä perheet,
jotka saavat toimeentulotukea, joutuvat käyttämään
tämän lapsilisän ihan kaikkeen, tavallaan
syövät lapsilisän.
Toimeentulotuen kohdalla on vuosien varrella myös tehty
leikkauksia, on heikennetty esimerkiksi asumiskuluja, kun 7 prosentin
omavastuu tuli toimeentulotukeen, ja joinakin vuosina 90-luvun alkupuolella
ei myöskään suoritettu indeksitarkistuksia.
Tämä on erittäin kannatettava lakialoite,
ja toivon, että tämän asian kanssa tehdään
töitä vakavalla mielellä täällä eduskunnassa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Puisto kumppaneineen jättäessään aloitteen
on oikeilla jäljillä kiinnittäessään
huomiota lasten asemaan ja toimeentulotukeen siinä asiassa.
Mutta tässä paistaa taas se onneton linja, tämä onneton
Kiinan-malli, missä tämä kohdistuu vain
yhteen, ensimmäiseen lapseen. Eihän näin
voi olla olemassa. Kyllä teillä hyvä periaate ja
hyvä asia on olemassa, mutta tämän olisi
pitänyt käydä niin, että kaikkien
lapsien, jokaisen lapsen osalta olisi se sama 10 euroa. Tällä pohjalla
olisi jotain pohjaa ja todellisuuden tuntua olemassa. Ei, tässä tehdään
pilkkaa semmoisista perheistä, missä on monta
lasta ja suuret toimeentulo-ongelmat. Tämän pitää kohdistua
koko lapsikatraaseen eikä vain siihen ensimmäiseen. Tämä kiinalaismallinen
esitys on minusta huono tähän tilaisuuteen ja
tähän tilanteeseen.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä lakialoite
on erinomainen. Olen siinä mielessä ihan pahoillani,
että en ollut nähnyt tätä. Olisin
mielelläni allekirjoittanut tämän. Tässä otetaan
huomioon juuri kyllä perheen tilanne, niin ettei korotusta
tässä tilanteessa anneta ja oteta toista kautta
pois.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle voin sanoa, että tämän
Kiinan-mallin, jonka hän oppi eilisestä keskustelusta,
tyyppistä keskustelua ja tällaisia heittoja ei
pidä käyttää eduskuntasalissa
suomalaisesta hyvinvointipolitiikasta ja lapsipolitiikasta puhuttaessa.
Se on minusta irvailemista vakavan asian kanssa, lasten tukimuotojen
kanssa.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Toivoisin myös ed. Seppo Lahtelan
suhtautuvan vähän vakavammin tähän
lakialoitteeseen, koska aikoinaan lapsinormia leikattiin ja aina
lapsiperheissä on myös se ensimmäinen
lapsi eli kyllä tämä lakialoite kohdentuu
erittäin hyvin lapsiperheisiin. Tietysti olisi paras mahdollinen
keino, että toimeentulotuen perusnormia kaiken kaikkiaan
lähdettäisiin korottamaan, mutta sen tyyppistä halukkuutta
nyt ei uudeltakaan hallitukselta ole kuitenkaan löytynyt.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela kritisoi hallituksen esitystä,
että lapsilisän korotus kohdistuu vain ensimmäiseen lapseen,
ja oli kiivaasti sitä mieltä, että sen
olisi pitänyt koskea kaikkia lapsia. Olen tästä asiasta erinomaisen
paljon samaa mieltä. Meidän ryhmällämme
on siitä lakialoite, että näin tapahtuisi alle
7-vuotiaiden lasten osalta. Ihmettelenkin sitä, että keskustaryhmä ei
ole pystynyt tässä asiassa omiin ministereihinsä vaikuttamaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustajat Puisto ja Koskinen kiinnittivät huomiota
siihen, että olen kritisoinut ja tehnyt kyseenalaiseksi
lapsiperheitten aseman ja näköalan. Näin
ei ole olemassa, vaan nimenomaan olen kiinnittänyt huomiota
siihen, että kaikille lapsille pitää nähdä saman
näköinen näköala, saman näköinen
pohja. Tässä on vähän mennyt
sillä lailla — ed. Koskinen puheenvuorossaan mainitsi,
että kun hallituksen linja on tämän tyyppinen.
Ei tämä ole hallituksen esitys. Tämä on
kansanedustajan lakiesitys ja siihen liittyvä asia olemassa.
Hallituksen kanssa tällä ei ole juuri mitään
tekemistä, mutta se on hallituksen linjan mukainen. Siihen
nähden pitäisi nähdä lapsiperheitten
asema ja hallituksen linja. Ne ovat eri asia. Kyllä kaikki
lapset perheissä ovat yhtä tärkeitä.
Usein ne monilapsiset perheet ovat kaikkein vaikeimmissa asemissa
silloin, kun toimeentuloasioita käsitellään,
päätetään ja niitten tarpeellisuutta
pohditaan.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Eikö tässä voida
rakentaa niin sanotusti kirkkoa keskelle kylää?
Tämä ed. Puiston aloite on oikean suuntainen.
Tämä on parempi kuin hallituksen esitys. Tämä on
parannus selvästi. Mutta on totta tietenkin, että tahtotilan
tulevaisuudessa pitää olla sen tyyppinen kuin
ed. Lahtela esittää, että myöskin
toisesta, kolmannesta ja kaikista lapsista tultaisiin saamaan. Mutta
tällä hetkellä on arvioitu näin,
että varaa ei ole kuin ensimmäiselle lapselle
antaa, mikä on valitettavaa. Tämä ed.
Puiston esitys kuitenkin parantaa huomattavasti heikoimmassa asemassa
olevien perheiden asemaa. Siinä mielessä, vaikken
ole allekirjoittanut, tervehdin tätä lämmöllä ja
uskon, että tämä myöskin läpi
menee, koska tässä on selvästä parannuksesta
kysymys.
Arvoisa puhemies! Toivottavaa on, että talouskasvun
hedelmistä pääsemme nauttimaan tämän
hallituskauden aikana myös niin, että myös ed.
Lahtelan kaipaamat suuret lapsiperheet voivat päästä osallisiksi
myöskin yhteisen hyvän jaosta ja näin
ollen ei vain ensimmäinen vaan myöskin muut lapset.
Tämä olkoon tahtotilamme, mutta tämä on
ensimmäinen askel siihen suuntaan. Niin kuin totesin, hallituksen
esitykseen verrattuna tämä on selkeä parannus.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Varmasti olisi koko eduskunnassa tarpeen tarkastella
taas kerran koko toimeentuloturvajärjestelmän
kokonaisuutta. Toimeentulotukihan on viimesijainen toimeentuloturvan
muoto. Miten sitä kohennetaan, miten tarkistetaan sen määräytymisperusteita
vuosien saatossa, kun yleinen elintaso nousee, kun elinkustannukset,
erityyppiset kustannukset muuttuvat? Sen pitäisi olla tällainen
perustarkastelun kohde, miten sitten otetaan huomioon lapsiluku
jne., mutta muuten on hyvin vaikea lähteä yksittäisratkaisuilla
paikkaamaan esimerkiksi lapsilisässä tapahtuvia
muutoksia toimeentulotuen normituksiin. Semmoinen olisi ehkä tulevaisuutta
ajatellen parempi linja, että määräajoin katsottaisiin
toimeentulotuen määräytymisperuste ja
tehtäisiin tällaisia vuosihuoltoja siihen koko mitoitukseen
eikä sitten olisi tällaista jatkuvaa tilkkutäkkikiistelyä siitä,
minkä sosiaaliturvan muodon osan pitäisi näkyä suoraan
lisänä toimeentulotukinormeissa, minkä taas
ei.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Johannes Koskinen totesi, että tämä pitäisi
kokonaisvaltaisesti tarkastella. Olen samaa mieltä ja nimenomaan
niin, että koko lapsilisä kokonaisuudessaan, ei
siis palasina, pitäisi poistaa nimenomaan siitä laskentakaavasta,
että se otetaan huomioon toimeentulotukea määriteltäessä,
koska kaikkein hankalimmassa asemassa olevien perheiden kohdalla
todellakin tämä lapsilisä lasketaan tuloksi
ja otetaan huomioon toimeentulotukea määriteltäessä.
Toinen asia on toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla se, että heillä on
asumiskustannuksista 7 prosentin omavastuuosuus. Nyt, kun kokoomus
ei ole hallituksessa, hallitus voisi tehdä hyvän
esityksen eduskunnalle siitä, että tämä omavastuuosuus
poistetaan. Senhän piti olla kannustava elementti näille
köyhille ihmisille etsiä pienempiä asuntoja,
mikä oli todellakin mahdotonta.
Ed. Virpa Puiston lakialoite on todella oikean suuntainen. Kun
ed. Takkulakin toteaa, että se menestyy, miksipä ei
sitten menestyisi?
Lopuksi ed. Seppo Lahtelalle haluaisin todeta, että kun
Kiinan-mallia aina kovasti jotenkin aliarvioidaan, kiinalaisia on
1 300 000, mikä on aika tavalla riittävästi
tälle maapallolle, ja se heidän mallinsa, että he
yrittävät pitää väkilukua mahdollisimman
alhaisena, (Ed. S. Lahtelan välihuuto) on heille aivan
hyvä malli, eikö niin, ed. Seppo Lahtela, mutta
ei tämä nyt ole mikään Kiinan-malli.
Siellä tuskin lapsilisiä on tällä tavalla.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Omasta puolestani haluaisin myöskin
kiinnittää huomiota siihen, että erilaisia
etuusjärjestelmiä pitäisi kuitenkin aina
jaksaa hyvässä lainsäädäntötyössä katsoa
suhteessa toisiinsa. Sen vuoksi ed. Puiston lakiesitys on hyvä,
koska siinä on yritetty juuri tämän korotuksen
osalta katsoa sitä, että se ei vaikuttaisi huononnuksena
toisaalla. Mutta mielestäni olisi hyvä lainsäädännön
perustelu ylipäätänsä se, että oli
kysymys sitten lapsilisistä tai toimeentulotuesta, asumistuesta
tai mistä tahansa sosiaalisista tulonsiirroista tai veroratkaisuista,
että ne katsottaisiin todellakin kokonaisuutena niin, että se
hyvä tarkoitus, joka on ollut lisätä nyt
esimerkiksi tässä tapauksessa lapsiperheiden ostovoimaa
tällä vaatimattomalla korotuksella, myöskin
toteutuu ilman, että sitten joku toinen asia lyö sitä korvalle.
Tämä edellyttäisi hallinnonalojen ylimenevää yhteistyötä,
mutta ennen muuta sitä, että tällaiset
taloudelliset vaikutukset ja perhekohtaiset vaikutukset aina selvitettäisiin
ja tehtäisiin tarvittavat muutokset myöskin muualle
niin, että se, mitä halutaan tehdä, todella
toteutuisi.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskisen näkemys on varsin hyvä ja
kattava ja ne arkiviestit, mitä itselle tulee tästä toimeentulotuen
normista, kuten hienosti sanotaan — oli sellainen puhelu
esimerkiksi tänään, jossa yksinhuoltajaäiti
sanoi, että kun markat muuttuivat euroiksi ja kaikki hinnat
huomaamatta nousivat, vaikka normit eivät ole paljon muuttuneet,
niin tällaiset pienet asiat syövät sitä pientä tuloa
huomaamatta eikä se normikysymys tällä lakialoitteella
paremmaksi muutu. Myöskin sitä arkirealismia on
se, että ministeriön kanta tälle asialle
ei ole ollut myönteinen. On tässä muitakin
muistoja menneiltä ajoilta viime keväältä,
jotka viittaavat siihen, että tällä ei
oikein niin myönteistä asiankulkua jatkossa olisi
kuin tässä keskustelu on antanut edellyttää.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä oikeusministerin ajatus
siitä, että tätä asiaa pitäisi
käsitellä kokonaisuutena eikä palasina,
on minusta hyvin kannatettava. Tämä ed. Puiston
esitys, joka on vähän samaa sukua ed. Lövin
tekemälle esitykselle, että yksinhuoltajakorotusta
ei otettaisi huomioon, on tavallaan aluksi aika luonnollinen, mutta
sitten kun sitä alkaa analysoida tarkemmin, niin ei loppujen
lopuksi kovin looginen.
Jos lähdetään tästä ed.
Tiusasen ajatuksesta, että olisi parempi, että toimeentulotukeen
ei ollenkaan katsottaisi lapsilisiä mukaan, niin nyt minä en
tiedä, mitä hän tarkoittaa. Olisiko hän sitä mieltä,
että toimeentulotukinormia pitäisi pienentää ensin
lapsilisän verran ja sitten se lapsilisä olisi
siitä erillään, jolloin lopputulos on
sama. Siinä olisi toimeentulotukiasiakkaitten kannalta
se ikävä puoli, että silloin se lapsilisien osuus
tästä ei olisi indeksillä suojattu, kun
taas se toinen osuus on. Kun hallitus esittää lapsilisiin korotusta,
se merkitsee, että lapsilisien ostoarvo tämän
vaalikauden aikana pienenee, ja silloin tämä ed.
Tiusasen ratkaisu myös tämän vaalikauden
ajalta olisi epäedullisempi toimentulotukiasiakkaille kuin
muille. Jos ed. Tiusanen tarkoittaa, että lapsiperheitten
normia pitäisi lapsilisän verran korottaa, silloin
hän mullistaa koko järjestelmän täysin,
koska suurin piirtein kaikki pienipalkkaiset työssäkäyvät
lapsiperheet tulisivat toimeentulotuen piiriin, ja se olisi ehkä aika
epäkäytännöllinen ratkaisu,
anteeksi nyt vain. Silloin pitäisi keksiä jotakin
toisia tapoja parantaa lapsiperheitten asemaa.
Sitten jos ajateltaisiin sitä, että kun lapsilisiä nyt
näytetään ilmeisesti kerran neljässä vuodessa
korotettavan, joko toteutuneen inflaation verran tai sitten vähän
vähemmän, niin jos tämä otettaisiin
käytännöksi, että sitten se
korotus jätetään aina ottamatta huomioon
toimeentulotuessa, joka toisaalta myös itse nousee inflaation
verran joka vuosi, niin muutaman kymmenen vuoden kuluttua oltaisiin
tilanteessa, joka olisi aivan nurinkurinen, koska silloin toimeentulotukiperheitten
ansio nousisi aina kaksi kertaa inflaation verran. Mutta sitten
ymmärrän, että ed. Puisto tosiasiassa
ajaa, käyttää tässä ikään
kuin keppihevosena mahdollisuutta parantaa toimeentulotukea saavien
lapsiperheitten asemaa, ja se on sinänsä kunniallinen
tavoite, vaikka se ei ehkä kauhean looginen tämä toteutustapa
ole.
Jos halutaan näille lapsiperheille ohjata lisää rahaa,
niin tekisin sen aivan toisella tavalla. Ensinnäkin en
suosisi vain sitä yksilapsista perhettä, koska
tämähän pitäisi tietysti tehdä niin,
että pannaan se raha sinne normiin, nostetaan ensimmäisen
lapsen lapsilisää 10 eurolla ja sitten muut jätetään
ennalleen. Lapsiperheitten varsinainen köyhyys koskee kyllä monilapsisia
perheitä, joten siinä mielessä tämä ratkaisu
ei olisi muutenkaan looginen. (Ed. Puisto: 10 euroa on rahaa kuitenkin!) — Joo.
Mutta jos halutaan lapsiperheille ohjata lisää rahaa,
niin tekisin niin, että tämän yleisen
toimeentulotukinormin päälle laittaisin tämmöisen
lasten harrastuksiin korvamerkityn osuuden, koska se, mikä köyhien
perheitten osalta on ikävää, on se, että ne
joutuvat jäämään pois partiosta
ja jalkapalloseurasta ja muusta sellaisesta. Olisi sellaista rahaa,
jota voi käyttää näitten lasten
harrastuksiin ja vain niihin, jotta tällaista köyhyyden
periytymistä, jota tämä kaveripiiristä syrjäytyminen
sitten myös aiheuttaa, ei vastaavassa määrin
tapahtuisi. Toisin sanoen jos hallitukselta sattuu löytymään
lisää rahaa köyhien lapsiperheitten tukemiseen,
niin ohjaisin sen kyllä toisella tavalla kuin mitä ed. Puisto
on tässä esityksessään ehdottanut.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Soininvaaran puheenvuoro oli vähän
sen tyyppinen, että väärin sammutettu.
Mielestäni, jos ajatellaan tätä historiaa
taaksepäin, niin vuoteen 94 asti oli tosiaan niin, että lapsilisät
eivät vaikuttaneet toimeentulotukilaskelmaan lainkaan eli
toimeentulotukiperheet saivat käyttää lapsilisät
ilman, että se vaikutti toimeentulotukeen tulona. Jos ajatellaan
sitä, millä tapaa tätä mallia
nyt halutaan luoda, niin ed. Soininvaara esitti toimeentulotukeen
korvamerkityn harrastusrahan. Ihan tervetullut vaihtoehto, mutta
tässä nyt ajatellaan ja ajetaan takaa sitä,
että lapsilisä nousee ja ne perheet, jotka ovat
toimeentulotuessa, eivät hyödy tästä lapsilisän
noususta. Mielestäni tämä on erittäin
oikeudenmukainen esitys sen suhteen, että nämä perheet
nimenomaan saisivat myös hyödyn lapsilisän
korotuksesta, joka meidän budjettimme kautta nyt tulee.
Jos rahaa olisi käytössä ja jos silloin,
kun ed. Soininvaara oli ministerinä, olisi ollut hyvää tahtoa,
niin toimeentulotukeen olisi tehty perusnormin korotus. Se olisi
ollut ainut oikea ratkaisu, mutta hallitukset eivät ole
halunneet sitä tehdä, ei myöskään
tämä hallitus.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin ed. Soininvaaran puheenvuoroa,
niin vähän samanlainen olo tuli, että tehtäköön
asiat, mutta vain toisin. En yhtään väitä,
että tämä on hallinnollisesti kovin fiksu
esitys, enkä väitä sitäkään,
että se olisi kaikin osin looginen. Se mikä se
on, se on tie, joka voidaan tässä tilanteessa
viedä mahdollisesti läpi, jolla voidaan saada
edes tämä 10 euron lisäys, tulkoon se
ensimmäisen lapsen tai minkä hyvänsä nimissä.
Jos se kymmenellä eurolla nostaa sen köyhän
perheen ostovoimaa kuukaudessa, niin se tapa, miten se tulee, niin
minulle käy joku muukin. Mutta tämän
tyyppinen, kuin Soininvaaran korvamerkitty harrastusraha, niin meillä on
ollut laissa harkinnanvarainen toimeentulotuki, jota ei ole käytetty,
kunnat eivät käytä sitä. Jos
me rupeamme laittamaan harrastusrahaa, niin se menee kauppaneuvoksen tyttärelle
samalla tavalla. Siihen meillä nyt ei ole varaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella ongelma on se, että pienten
perheiden käytettävissä olevaa rahaa
on vaikea nostaa, niiden pienituloisten perheiden, joilla on toimeentulotuki.
Nimenomaan sitä tässä yritetään,
että vähän enemmän jäisi
taskuun, ettei se korotus, 10 euroa, vähennä sitten
toimeentulotukea esimerkiksi samalla summalla. Sama koskee asumistuen
lisäämisongelmaa, sitäkin on esitetty
tässä salissa monta kertaa, että asumistuen
korotus ei vastaavasti vähennä toimeentulotukea,
ja siihen omaa mekanismia.
Ed. Soininvaara analysoi minun puheenvuoroani oikealta, vasemmalta,
ylhäältä ja alhaalta ja mietti mitä se
tarkoitti. Se tarkoitti sitä, mitä ed. Marjaana
Koskinen totesi, siis sitä, että lapsilisiä ei
oteta huomioon, niin kuin ennen vuotta 94, toimeentulotukea määriteltäessä.
En tiedä hajottaako se minkä systeemin, mutta
joka tapauksessa pienituloisten perheiden lasten asema on todella hankala.
Jos sitten nämä perheet pannaan elämään
lapsilisillä, niin kyllä se lapsilisän
ikään kuin alkuperäinen ideakin, ainakin
osittain, häviää tässä tämän
tyyppisessä rahoituksessa.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että jo toisena iltana peräkkäin täällä käydään
hyvin tärkeää perhepoliittista keskustelua,
ja mikäpäs siinä. Minusta tämä ed.
Puiston aloite on sinänsä ihan tervetullut, ei minulla
ainakaan ole mitään sitä vastaan, jos
perheen elinoloja kohennetaan, ja uskon tässä ihan aloitteentekijän
vilpittömyyteen. Mutta minusta kyllä ed. Soininvaara
oli oikeassa analyysissään, nimittäin
jos me nyt kuitenkin lähdemme katsomaan lapsiperheiden
elämää tänä päivänä Suomessa.
Minä voin välittää kaikille
jotka ovat kiinnostuneita tilastotiedot siitä, missä köyhyys lapsiperheissä on
tänä päivänä suurinta.
Ja se köyhyys on suurinta silloin, kun lapsiperheen kohdalle
pannaan kolme plus, sieltä alkaa kurjuus. (Ed. Puisto:
Sinnekin tulee se 10 euroa!) — Se tulee sinne myös,
mutta se tulee myös silloin sinne, missä sen vaikutus
ei vielä oikeastaan tunnu missään. Mutta
se on hyvä, että tästä asiasta puhutaan,
koska tässä on kyllä semmoista jännitettä,
joka minun mielestäni on aivan turha. Se voitaisiin laukaista
pois sillä suoruudella, että jokainen vain yksinkertaisesti
miettisi, mitä tarkoittaa, kun käytettävissä olevat
tulot jaetaan kahden, neljän, kuuden tai kahdeksan hengen kesken.
Mitä se tarkoittaa tässä maassa? Minusta siinä ei
tarvita sen pitemmälle menevää matematiikkaa,
jokainen voi tehdä sen omassa mielessään.
Ja kun tiedetään, mitä tutkimukset osoittavat
lapsiperheiden köyhyydestä, niin tämä asia olisi
korjattavissa ja erittäin pienillä taloudellisilla
korjauksilla, jos haluttaisiin.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietysti ne yksilapsisetkin perheet, jotka saavat
toimeentulotukea varmasti ovat köyhiä, ei sitä muuten
annettaisi. Mutta haluan ed. M. Koskiselle nyt vielä kerran
yrittää sanoa sitä, että kun vuonna
94 tämä lapsilisä pantiin toimeentulotukinormin
sisään, se oli kyllä toimeentulotukiperheille
pitkällä aikavälillä hyvä sijoitus.
Ajatellaan, minä en nyt muista enää euromääräisesti
ulkoa näitä normeja, mutta kun ensimmäisen
lapsen lapsilisä on 90 euroa ja se toimeentulotukinormi
muistaakseni noin 200 euroa, niin jos olisi ollut niin, että lapsilisä on
90 euroa ja toimeentulotukinormi 110 euroa ja yhteensä siis
200 euroa, niin silloin ne indeksikorotukset, jotka vuoden 95 jälkeen
ovat koskeneet toimeentulotukea, mutta eivät lapsilisiä,
olisivat näitten perheitten osalta koskeneet vain sitä 110:tä euroa
eikä koko 200:aa euroa. Silloin ne olisivat kärsineet
siitä lapsilisien ostoarvon alenemisesta, jota on tapahtunut
vuodesta 95 alkaen ja jota tulee tapahtumaan myös tällä vaalikaudella,
koska tämä lapsilisien korotushan on pienempi
kuin ennustettu inflaatio.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaara nyt jollakin tapaa ymmärtää tämän
toimeentulotuen perusnormilaskelman aika väärin.
Jos ajatellaan, että vuoteen 94 asti lapsilisiä ei
laskettu ollenkaan toimeentulotukinormiin, on eri asia puhua siitä,
mikä on perheen normi ja mikä on lapsikorotus,
joka toimeentulotuessa huomioidaan, kuin se, että lasketaan
lapsilisiä tänne sisään. Jos
lapsilisät eivät ole ollenkaan vaikuttaneet toimeentulotuen
normilaskelmaan, niin silloin tämä on ollut ylimääräistä,
perheen käytettävissä olevaa ylimääräistä tuloa.
Ed. Särkiniemelle haluan vastata sen, että kaikkein
suurimmassa ahdingossa toimeentulotukiasiakkaista ovat yksinäiset,
koska heidän perusnorminsa on kaikkein pienin. Niissä perheissä,
joilla on useampia lapsia, lapsinormit korottavat normia sen verran,
että normi nousee jo aika suureksi; se täytyy
koko aika muistaa, kun tätä keskustelua käydään.
Kaikkein hankalimmassa tilanteessa ovat ne perheet, jotka ovat yksinhuoltajia.
Niiden määrä toimeentulotukiasiakkaista on
viime vuosien aikana kasvanut.
Keskustelu päättyy.