Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esittelypuheenvuorona voin todeta, että valiokunnan
mietintö on varsin tiivis. Vuodelle 2003 vahvistetun talousarvion mukainen
menoarvio eduskunnassa oli ilman Valtiontalouden tarkastusvirastoa
runsaat 107,9 miljoonaa euroa, joka alitettiin noin 6,5 miljoonalla
eurolla. Menojen loppusumma tilinpäätöksen
mukaan oli yhteensä 101,4 miljoonaa euroa, jolloin talousarvion
toteutuma oli 94 prosenttia.
Menojen kasvu edelliseen vuoteen nähden on 27 prosenttia,
mikä johtuu lisärakennuksen investointimenoista.
Ilman niitä eduskunnan käyttömenot olivat
11,6 prosenttia edellistä vuotta suuremmat. Merkittävin
säästö, 1,9 miljoonaa euroa, oli lisärakennuksen
kaluste- ja laitemäärärahassa. Valituksista
johtuen rakentamisen aloituksen myöhentyminen vaikutti
siihen, että lisärakennuksen kalustaminen siirtyi
siis kokonaisuudessaan tälle vuodelle.
Valtiovarainvaliokunta toteaa, että tilintarkastus
on suoritettu hyvän tilintarkastuksen edellyttämässä laajuudessa
ja tilintarkastajat eivät ole havainneet huomauttamista
eduskunnan vuoden 2003 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä eduskunnan hyvään hallintoon
nähden.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Niin kuin täällä valtiovarainvaliokunnan
herra puheenjohtaja totesi, tässä käsittelyn
pohjana on puhdas tilintarkastuskertomus ja myöskin, voi sanoa,
puhdas mietintö. Yhdyn kaikkeen siihen, mitä valiokunnan
puheenjohtaja ed. Ala-Nissilä aiemmin tuossa totesi. Kuitenkin,
kun tämä mietintö päättyy
sanoihin, että tämä on "kansliatoimikunnalle
tiedoksi ja niihin toimenpiteisiin ryhtymistä varten, joihin
ne antavat aihetta", voisi kuvitella, että tällaiset
tiiviit mietinnöt ja puhtaat kertomukset eivät
ikään kuin antaisi aihetta mihinkään.
Nyt, arvoisat kollegat, tämä on se hetki, jolloin
voi vaikuttaa eduskunnan työskentelytapoihin, mihin suuntaan
asioita halutaan kehitettävän, miten täällä halutaan
sisäisesti toimittavan. Tämän mietinnön
ja puhtaan tilintarkastuskertomuksen pohjalta ei ole mitään
kielteisiä elementtejä, mutta ei tässä ole
muutenkaan sellaisia kannanottoja, jotka kansliatoimikuntaa velvoittaisivat
toimimaan jollakin uudella tavalla tai jollakin tietyllä tavalla.
Siksi tämä keskustelu, mitä tässä salissa
mahdollisesti tänään käydään,
kirjautuu pöytäkirjaan eduskunnan tahdoksi ja
on oikeastaan ainoa signaali kansliatoimikunnalle täysistunnon
mielipiteestä, mitenkä eduskunnan toimia ja hallintoa
tulisi kehittää. Siksi rohkaisen teitä kertomaan
mielipiteenne, ettei tarvitse kuppilassa tai jossain muualla sitten
sanoa, että meinasin sanoa tai oli aivan lähellä,
etten ottanut kantaa.
Sitten tähän mietintöön
sen verran, että täällä on kuvailtu
näitä erilaisia menomääriä ja
prosentteja. Myöskin tässä yhteydessä viittaan
jo kakkosasiaan, joka koskee Valtiontalouden tarkastusviraston vastaavaa
tilinpäätöstä ja mietintöä,
että henkilöstökulujen osuus on 76,6
prosenttia. Tämä siis Valtiontalouden tarkastusviraston
suunnalla. Suurin piirtein samassa sarjassa on eduskunnan henkilöstömenojen
osuus kokonaiskäyttömenoista. Tämän
tuon esiin sen vuoksi, että havahtuisimme huomaamaan, miten ihmisvaltaista,
miten työvaltaista, tämä toiminta on.
Sen vuoksi korostan tältä paikalta sitä,
että eduskunnan instituutiona tulisi hahmottaa roolinsa
työnantajana mahdollisimman hyvin. Tällä tarkoitan
esimerkiksi sitä, että henkilöstöstä pidetään
huolta, henkilöstöä koulutetaan, henkilöstöpalvelut
ovat ajantasaisia, henkilöstöpolitiikan asemaa
kaiken kaikkiaan sisäisessä hallinnossa tulisi
korostaa ja huomioida. Samoin tähän liittyvät
palvelussuhteen ehdot, ovat ne sitten oikeuksia tai velvollisuuksia,
jotta ne kulkisivat tässä ajassa mahdollisimman
hyvin ajan tasalla. Tällaisella arvokkaalla instituutiolla
kuten eduskunta on eräänlaisena riskinä se,
että rakenteet luutuvat tai jäädään
ajasta jälkeen juuri tämän kaltaisissa
asioissa.
Toinen seikka, mihin kiinnitän huomiota, on käyttömenot.
Tässä mietinnössäkään
ei ole katsausta muuta kuin yhden vuoden osalta. Eduskunnan käyttömenot
ovat 11,6 prosenttia kasvaneet, kun riisutaan investoinnit sieltä menoista pois.
Se on aika korkea luku käyttömenojen kasvukertoimeksi
tällaisena lähes nollainflaation aikana. En tarkoita,
että pitäisi ryhtyä varsinaisesti nuukailemaan
ja sitä kautta vaikeuttamaan demokratian toimintaa ja toimivuutta
eduskunnassa, mutta kyllä tällaisen asian yhteydessä on
perusteltua kiinnittää huomiota siihen, että jokaisen
eduskunnassa työskentelevän intresseissä on toimia
mahdollisimman taloudellisesti. Se on eri asia kuin nuukailu. Eli
toivoisin, että eduskuntakin pystyisi vakauttamaan käyttömenonsa
tietyllä tavalla ennustettavampaan tasoon ja, voisiko sanoa,
eräällä tavalla tietylle uralle.
Kolmas seikka, joka on vielä tässä yhteydessä todettava,
on palveluasenne. Eduskunnan henkilökunta on erittäin
hyvin motivoitunut työtehtäviinsä. Edustajien
työskentelyolosuhteista yritetään kaikin
tavoin tehdä mahdollisimman hyviä. Ainakin siltä osin
se tulee esiin, että henkilöstö äärimmäisen
kohteliaasti ja avuliaasti suhtautuu edustajiin, ja se on todella
hyvä asia. Se ei ole itsestäänselvyys.
Sitä pitää hoitaa ja huoltaa, jotta tämmöinen
palvelumotiivi, palveluasenne oikean tyyppisesti, ei mitenkään
alistuva, vaan tasavertainen kumppanuus, myös säilyy
talossa. Nämä ovat tällaisia vähän
talon henkeen liittyviä asioita, mutta sitä kautta
sitten vuoretkin siirtyvät, jos se henki on kunnossa ja
väistämättä myös turvallisuus.
Se on valitettava asia, että yhä enemmän
joudumme keskustelemaan turvallisuudesta, näin myös
eduskunnassa. Tämä on yksi kasvava suunta varmaankin
tulevaisuudessa, että olosuhteet maailmassa ja ympärillämme
muuttuvat siihen suuntaan, että on pakko entistä enemmän
kiinnittää huomiota turvallisuuskysymyksiin.
Herra puhemies! Aivan lopuksi vielä sitten sinne kansliatoimikunnan
suuntaan viestiksi, että edelleen me edustajat toivomme,
että kansanedustajien toimintaedellytyksistä huolehditaan vähintään
niin hyvin kuin tähänkin asti. Vastikään
meillä on uusi lisärakennus. Ei voi väittää, että työskentelyolosuhteet
olisivat huonot, mutta maailma menee kaiken aikaa eteenpäin.
Ei riitä, että olemme paikallamme, vaan niistä edellytyksistä tulee
huolehtia jatkuvasti ja niitä tulee myös jatkuvasti
tutkailla sitä taustaa vasten, että niitä voidaan
aina myös tilanteen vaatimalla tavalla kehittää jatkossakin.
Keskustelu päättyy.