11) Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunnan toimintakertomus
2003
Outi Ojala /vas (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvostossa ja tietysti myöskin
Suomen valtuuskunnassa viime vuonna keskeisesti esillä olleita
asioita olivat nimenomaan pohjoismaalaisten kansalaisten oikeuksien
turvaaminen ja rajaesteiden poistaminen täällä Pohjolassa
ja toisaalta myöskin pohjoismaisen yhteistyön
ja neuvoston toiminnan ankkuroiminen tänne kansallisiin
parlamentteihin ja meidän omiin valiokuntiimme. Tätä työtä siis tehtiin
niin täällä Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa.
Se oli kaikkien yhteinen lähtökohta, vaikka nyt
käsittelemme nimenomaan Suomen valtuuskunnan toimintakertomusta.
Tässä rajaesteiden poistamisessa edettiin
viime vuonna Tanskan entisen pääministerin Poul Schlüterin
selvitystyön merkeissä, ja voisin mainita konkreettisia
esimerkkejä. Ehkä toimintakertomuksen esipuheessa
sanotaan hieman liioitellen, kun todetaan, että edettiin
ripeästi — joissakin asioissa edettiin ripeästi
mutta tiedän, että monissa voisi ehkä edetä vieläkin
ripeämmin. Mutta joka tapauksessa viime vuonna saatiin
aikaan se, että tulliongelmiin pystyttiin puuttumaan ja
niitä pystyttiin vähentämään
ja hyväksyttiin yhteiset ammattitodistukset. Samoin hyväksyttiin
uusi pohjoismainen sosiaaliturvasopimus ja kyettiin nopeuttamaan
väestörekisteriin pääsemistä eri
Pohjoismaissa; sehän on liikkuvuuden kannalta aika olennainen
asia, että pääsee nopeasti väestörekisteriin,
jos muuttaa maasta toiseen, ja siten erilaisten etuuksien piiriin.
Olennaistahan tässä tietysti on se, että Pohjoismaiden
neuvosto voi vain olla se primus motor, joka pyrkii aktivoimaan
hallituksia, ja hallituksistahan sitten lopulta on kiinni, miten
näissä rajaesteiden poistamisissa edetään.
Poliittista tahtoa ja halua tarvitaan hallituksilta.
Pohjoismaiden ja meidän baltialaisten naapuriemme välinen
yhteistyö eteni yhä enemmän, voi sanoa,
siihen suuntaan, että olemme tasaveroisia kumppaneita tänä päivänä,
ja nimenomaan, kun Baltian maat ovat myöskin Euroopan unionin
jäseniä, niin suunta on ollut selvästi siihen
suuntaan, että kehitetään poliittista
yhteistyötä hyvin vahvasti. Näin on käynyt,
ja tämä on vahvistunut tietysti tänä vuonna.
Näköpiirissä on selvästi myöskin
se, että lähialueiden yhteistyön painopiste
pohjoismaisessa yhteistyössä tulee siirtymään
yhä enemmän kohti Venäjää.
Sekä pohjoismaalaisten että myös
baltialaisten ministereiden ja parlamentaarikkojen yhteiskokouksissa
mielestäni paitsi että käsitellään
näitä tärkeitä yhteisiä asioita
myöskin vahvistetaan keskinäisiä yhteistyösuhteita
ja edistetään yhteistoimintaa. Mielestäni
hyvä esimerkki oli myöskin eräänlainen
like-minded-ryhmä, joka oli tietysti suurempi kuin kolme
Pohjoismaata ja kolme Baltian maata EU-neuvotteluissa, mutta kyllä tämä yhteistyö
on
myöskin tavattoman tärkeää kaikilla
näillä tasoilla, jotta syntyy yhteistä tahtoa.
Eräs esimerkki pohjoismaisen yhteistyön ja Baltian
välisen yhteistyön kehittymisestä on
se, että Viro, Latvia ja Liettua kutsuttiin Pohjoismaisen
Investointipankin, Nordiska Investeringsbankenin osakkaaksi. Tästähän
sovittiin pääministeritapaamisessa viime vuoden
neuvostoistunnossa Oslossa. Tällä hetkellä meneillään
on selvitystyö, jossa arvioidaan, mitkä muut pohjoismaiset
laitokset olisivat mahdollisesti niitä, joissa tätä omistajapohjaa
voitaisiin laajentaa. Tämä on erittäin
mielenkiintoinen ja haasteellinen tehtävä.
Viime vuonna järjestettiin myöskin Lundissa Pohjoismaiden
neuvoston ja Baltian yleiskokouksen neljäs yhteinen kokous — näitähän
järjestetään joka toinen vuosi — ja
siellä teemoina olivat nimenomaan rikollisuuden, kuten
huumekaupan, torjuminen, korruption vastustaminen, kansalaisturva
ja siviilikriisinhallinta sekä EU:n aluepolitiikkaan ja
pohjoiseen ulottuvuuteen liittyvät kysymykset, eli yhteisesti
molempia kiinnostavat asiat.
Lappeenrannassa puolestaan oli niin sanottu perinteinen kesäkokous,
ja siellä käsiteltiin nimenomaan lähialueyhteistyötä ja
pohjoisen ulottuvuuden ympäristökumppanuutta ja
Luoteis-Venäjän tilannetta. Ja kuten sanottu,
55. istunnon aiheet olivat Eurooppa-yhteistyö, rajaesteongelmat
ja pohjoinen ulottuvuus, edelleen yhteiset pohjoismaiset työmarkkinat,
ihmiskauppa, kansanterveys, kuluttajansuoja, ympäristönsuojelu
sekä lähialueyhteistyö.
Palaan tähän kansalliseen ankkurointiin myöhemmin,
mutta haluaisin jo ehkä tässä yhteydessä todeta
sen, että meillä on siis nyt uusi järjestelmä käytössä myös
omassa eduskunnassamme ja se mahdollistaa sen, että myös
meidän omat erikoisvaliokuntamme voivat olla, jos haluavat, mukana
näitten asioiden käsittelyssä ja arvioida sitä,
onko syytä myös meidän ryhtyä joihinkin toimenpiteisiin
täällä eduskunnassa näiden asioiden
eteenpäinviemiseksi.
Pohjoismaisesta budjetista olisin halunnut tässä sanoa
muutaman sanan, koska tämä herätti muun
muassa viime vuonna keskustelua ja kun olen havainnut, että tästä jopa
esiintyy jossain määrin väärää tietoa
virkamiestenkin keskuudessa ja meidän poliitikkojen keskuudessa.
Viime vuonnahan koko Pohjoismaisen budjetin suuruus oli 811 miljoonaa
Tanskan kruunua, siis kattaen kaikki eri alueet, ja siitä Pohjoismaiden
neuvoston osuus oli 31 miljoonaa Tanskan kruunua eli siis alle puoli
prosenttia. Tämä on hyvä pitää ... — Anteeksi,
taisin sanoa väärin, se on alle 5 prosenttia,
ei puoli prosenttia vaan alle 5 prosenttia. Se on pysynyt ennallaan,
siinä ei ole tapahtunut suuria heittoja suuntaan eikä toiseen.
Mutta on hyvä pitää mielessä,
jos verrataan sitten joihinkin muihin kansainvälisiin toimintoihin,
paljonko niihin käytetään rahaa, että Pohjoismaiden
neuvoston oma budjetti maksetaan kokonaisuudessaan eduskunnan kansainvälisen toiminnan
budjetista. Siis se, mitä Suomi maksaa Pohjoismaiden neuvostolle,
maksetaan eduskunnan budjetista, kun sen sijaan eräiden
muiden osalta maksetaan osittain ulkoasiainhallinnon budjetista
nämä rahat ja ne eivät sillä tavoin näy
eduskunnan taloudenpidossa. Tästä on aivan selvää väärinkäsitystä,
arvoisa puhemies, ja toivonkin, että ainakin nyt eduskunnassa
kansanedustajien tietoon sitten saatetaan nämä asiat,
ettei väärinymmärrystä ja ehkä,
voisiko sanoa, turhaa kilpalaulantaa ainakaan ole siltä osin.
Haluan myös kommentoida sitä, että siitä Suomen
osuudesta, jonka me maksamme Pohjoismaiden neuvoston toimintaan,
maksetaan myöskin sihteeristökuluja Kööpenhaminassa,
eli kysymys ei ole pelkästään meidän
omista menoistamme, vaan hyvin keskeiseltä osalta me maksamme
myös muita kuluja. 17,5 prosenttia on Suomen osuus neuvoston
kokonaisbudjetista, ja yhteistyöbudjetista se on yhtä suuri.
Se menee bruttokansantuotteen perusteella, ja me maksamme tässä suhteessa
myöskin niitä sihteeristökustannuksia
riippumatta siitä, onko siellä suomalaisia sihteereitä tai
suomalaisia työntekijöitä. Onneksi siellä on,
mutta siitäkin pitää olla tavattoman
tarkkana, että jatkossa meillä on suomalaisia
niin ministerineuvostossa kuin neuvostossakin. Esimerkiksi olen
tiennyt, että Euroopan neuvoston osalta Strassburgin sihteeristön
budjettikulut eivät näy ollenkaan eduskunnan budjetissa,
vaan ne maksetaan ulkoasiainhallinnon puolelta. Euroopan neuvostolla
on kuitenkin erittäin iso sihteeristö Strassburgissa.
(Ed. Elon välihuuto) — En halua, ed. Elo, mitään
kilpalaulantaa. On aivan paikallaan, että on, ja tiedän,
että Euroopan neuvostokin monelta osin kaipaa jopa lisää rahaa,
mutta ettei tule väärinkäsityksiä.
No niin, takaisin sitten näihin käsiteltäviin
asioihin. Muista valtuuskunnan käsittelemistä asioista
olisin halunnut mainita tosiaan ympäristöasiat
ja Itämeri-yhteistyön. Se on aika mielenkiintoista,
että itse asiassa pohjoismainen yhteistyö, Itämeri-yhteistyö,
lähialueyhteistyö kaiken kaikkiaan ja pohjoinen
ulottuvuus ja arktinen yhteistyöhän tavallaan
kytkeytyvät aika tiiviisti yhteen. Onkin nähtävissä niin,
että samat henkilöt ovat joiltakin osin näissä mukana,
jos eivät suoraan, niin sitten ainakin Pohjoismaiden neuvoston
kautta edustettuina. Pohjoismaista kielisopimusta myöskin
käsiteltiin, samoin kuin kansalaisjärjestöjen
kanssa tehtävää yhteistyötä.
Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että meillä on erittäin hyvä yhteistyö meidän
ulkoministeriömme pohjoismaisen yhteistyön sihteeristön
ja yhteistyöministerin kanssa. Samoin teemme myöskin
tiivistä yhteistyötä Pohjola-Nordenin
eli myös kansalaisjärjestötahon kanssa,
jota itse pidän tavattoman tärkeänä.
Myöskin, vaikka Ahvenanmaan edustajat virallisesti
kuuluvat Suomen valtuuskuntaan, ahvenanmaalaisethan ovat omien maakuntapäiviensä valitsemia
edustajia elikkä eivät ole siis eduskunnan jäseniä vaan
maakuntapäivien valtuuskunta, mutta yhdessä tapaamme
aina vuosittain.
Suomen valtuuskunnan toiminnasta voisi sanoa nimenomaan, että se
pitkälti noudattelee samoja linjoja kuin koko neuvostonkin
toiminta, mutta ennen kaikkea siis olemme kiinnittäneet huomiota
kansalliseen ankkurointiin. Aikaisemminhan se oli niin, että neuvoston
päätökset lähetettiin tiedoksi
erikoisvaliokuntiin ja ymmärtääkseni
ne joko pistettiin mappiin ö tai sitten ehkä katsottiin
mutta eivät ne yleensä herättäneet
sen suurempaa kiinnostusta. Ne hautautuivat muiden töiden
alle, näin olen ymmärtänyt, aika tavalla.
Nythän on jo mahdollisuus, että erikoisvaliokunnat
antavat myöskin lausuntonsa valtuuskunnan kertomuksesta,
niin kuin nyt tästäkin kertomuksesta, niin kuin
tapahtui edellisen vuoden kertomuksen kohdalla. Mutta nyt jatkossa
meillä on siis järjestelmä käytössä,
jossa meillä valtuuskunnassa on nimetty raportoijat eli
vastuuhenkilöt, ja aina kun neuvosto hyväksyy
joitakin uusia päätelmiä istunnossaan,
me jaamme nämä vastuualueet omassa valtuuskunnassamme.
Sillä tavoin on vastuuhenkilö, joka nimenomaan
sitten täällä Suomessa meidän
omassa valiokunnassamme pitää ne asiat esillä tai
ainakin huolehtii siitä, että jos todetaan, että ei
tarvitse tehdä mitään, ei tehdä,
mutta ottaa niiden asioiden osalta vastuun itselleen. Tämä on
erittäin hyvä järjestelmä. Se
on nyt juuri käynnistynyt, joten tietysti kokemuksia tältä osin
vielä tarvitsemme.
Arvoisa herra puhemies! Olen nyt kyllä jo ylittänyt
aikani. Voin jatkaa myöhemmin, mutta olisin vielä todennut
tähän sen asian, että tällä hetkellä käydään
aika vilkasta keskustelua — meinasin sanoa ilmeisesti alitajuisesti
kiistelyäkin — ainakin siitä, mikä on
pohjoismaisen yhteistyön tulevaisuus, mikä on
Itämeri-yhteistyön tulevaisuus vai haetaanko ratkaisua
niin sanotusta pohjoiseurooppalaisesta parlamentaarisesta yhteistyöstä,
kuten Norjan kansankäräjien puhemies Kosmo totesi
Itämeri-konferenssissa runsas viikko sitten Bergenissä.
Tämä on hyvin akuutti ajankohtainen asia, miten
järjestetään näitten monien
organisaatioiden toiminta siten, että vältymme
päällekkäisyydeltä, toisaalta,
että saamme parhaan mahdollisen hyödyn myöskin siitä,
että meillä on nämä toimintamallit
olemassa, toimintamuodot. Itse olen aikaisemmin esittänyt
sitä, että Itämeren parlamentaarisesta
konferenssista tehtäisiin pohjoisen ulottuvuuden parlamentaarinen
elin. Voi olla, että on joku muu ratkaisu, joka on parempi,
mutta esimerkiksi ajatus siitä, että Arktinen
neuvosto korvaisi vaikkapa Itämeri-yhteistyön,
ei varmastikaan oikein tunnu järkevältä,
koska silloin tietysti mukaan tulisi sellaisia maita, jotka eivät
kuitenkaan tosiasiassa varmasti osallistuisi, vaikkapa Kanada ja
USA, ja en usko, että niillä on sillä tavoin
kiinnostusta.
Pidän tärkeänä, että Itämeri-yhteistyötä kehitetään,
pohjoismaista yhteistyötä vahvistetaan. Niiden
osalta voidaan todeta, että tälläkin
hetkellä Pohjoismaiden neuvoston sihteeristö on
kantanut vastuun tästä yhteistyöstä ja
hoitanut sihteeripalvelut. Nyt tilanne on se, että kun
henkilön toimiaika täyttyi Pohjoismaiden neuvostossa — sääntöjen
mukaan ei voi toimia kuin kahdeksan vuotta — nyt Tanska
pelasti meidät tilanteesta. Tanskan folketing palkkasi
suomalaisen henkilön toimihenkilöksi sinne, jotta
meidän tärkeät kontaktimme ja yhteytemme,
joita on luotu Venäjän suhteen ja Itämeri-alueella,
eivät katoaisi kuin tuhka tuuleen.
Tämä, arvoisa puhemies, tässä lopuksi
vain osoitukseksi siitä, että näitä asioita
on kyllä syytä miettiä, jotta me pystymme
olemaan suomalaisittain aktiivisesti mukana tässä toiminnassa. Meillä on
osaavia henkilöitä, meillä on kapasiteettia,
meillä on tahtoa, mutta päällekkäisyyttä nyt
on ja epätietoisuutta siitä, kuka tätä kehitysprosessia
vetää: vetävätkö sitä parlamenttien
puhemiehet, vetääkö sitä Pohjoismaiden
neuvosto vai vetävätkö sitä maiden
hallitukset. Helsinki-sopimus on kuitenkin valtioiden välinen
sopimus, ja hallitustenkin tässä pitäisi
olla aktiivisesti mukana. Arvostan sitä, herra puhemies,
että puhemiehet olivat aktiivisesti liikkeellä,
ja meidän on syytä jatkaa vuoropuhelua pohjoismaisen yhteistyön
tulevaisuudesta.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olisin jatkanut juuri siitä,
mihin ed. Outi Ojala oman puheenvuoronsa päätti.
Mikä on pohjoismaisen yhteistyön tulevaisuus?
Minusta ed. Ojala erinomaisella tavalla luonnehti Pohjoismaiden
neuvoston työtä, sen monia ulottuvuuksia, ja historiallisesti
hyvin ymmärrämme, että 50-vuotisella
kokemuksella, mikä Pohjoismaiden neuvostolla on, Suomenkin
jäsenyys lähes yhtä pitkään,
se on ollut hyvin keskeinen väylä Suomen naapuruussuhteiden
rakentamisen osalta, Suomen Pohjola-politiikan rakentamisen osalta
ja sitä kautta myöskin ollut omalla tavallaan
viemässä Suomea myöskin osaksi Eurooppaa.
Pohjoismaiden neuvosto on tässä suhteessa tehnyt
erinomaisen tärkeätä työtä,
ja sillä on edelleenkin, arvoisa puhemies, keskeinen rooli
ennen kaikkea kulttuuriyhteistyön saralla.
Arvoisa puhemies! Ajat ovat muuttuneet siitä, kun 50-luvulla
Pohjoismaiden neuvosto perustettiin. Ajat ovat hyvin olennaisesti
muuttuneet ennen kaikkea kymmenen vuotta sitten kylmän
sodan jälkeen, kun Eurooppa murtui, jakolinjat murtuivat
Euroopassa ja yhteistyö lähti aivan uudella tavalla
liikkeelle. Se heijastui myöskin välittömästi
Pohjolaan. Itämeren alueelle perustettiin useitakin elimiä samoille
vesille, missä Pohjoismaiden neuvosto työskentelee.
Ed. Ojala viittasikin näihin elimiin. Baltian maat tietysti
järjestäytyivät Baltia-neuvoston puitteisiin,
luotiin Barentsin alueelle yhteistyöjärjestelmä Barentsin alueen
neuvosto, jossa on myöskin parlamentaarista ulottuvuutta
mukana, Euroopan unioni, mukana on myöskin Venäjä,
ja sitten vielä tämän päälle
syntyi Arktinen neuvosto, jossa yhteistyö ulottuu jo myöskin
Pohjois-Amerikkaan, sekä Yhdysvaltoihin että Kanadaan.
Tämän prosessin ehkä kulminaatiopisteenä luonnollisesti
Pohjolan kannalta on ollut Itämeri-neuvoston työ,
Itämeri-neuvoston perustaminen ja siihen parlamentaariselta
puolelta parlamentaarinen konferenssi, joka todella piti Bergenissä viikko
sitten oman vuosittaisen kokouksensa. Tuossa yhteydessä jouduttiin
pohtimaan hyvin vakavasti sitä, mitä me teemme
hallitusten tasolla, kun elimiä on jo suhteellisen runsaasti
ja ne tekevät selvästi myöskin päällekkäistä työtä,
ja tarve on myöskin parlamentaarisella puolella päästä koordinoimaan
tätä vuorovaikutusta.
Mitä me teemme Itämeren suhteen ennen kaikkea,
kun tilanne on sen kaltainen, että Euroopan unionin laajentumisen
jälkeen käytännössä Itämerestä on
muodostunut Euroopan unionin sisämeri? Siellä on
yksi ulkopuolinen valtio mukana, jolla on kapeat rantakaistaleet,
kuitenkin hyvin strategisissa paikoissa, eli ennen kaikkea Venäjä.
Venäjähän on aktiivisesti mukana Itämeri-neuvoston
puitteissa, ja voi hyvin sanoa, että Itämeri-neuvoston
kautta on sekä hallitustenvälisesti että myöskin
parlamentaarisella puolella saatu Venäjä aktiivisesti
ottamaan huomioon Itämeren alueen yhteiset tarpeet ja intressit.
Unionin laajentuminen heijastuu myös siihen, että tämä unionin
pohjoisen ulottuvuuden ohjelma, jossa arvoisa puhemies on hyvin
merkittävällä tavalla toiminut aloitteentekijänä,
oikeastaan kulminoituu jatkossa — se täytyy avoimesti tässä todeta — Venäjä-ohjelmaksi.
Itsestään selvästi tietenkin sen keskeisin
yhteistyökulma on Venäjän suuntaan. On
pitkään keskusteltu siitä, pitäisikö pohjoisen
ulottuvuuden ympärille rakentaa vastaavan tyyppinen parlamentaarinen yleiskokous
kuin Välimeren ohjelman puitteissa unionissa on tehty.
Ei liene tarkoituksenmukaista se, että me jälleen
rakentaisimme uuden parlamentaarisen elimen, ja ehkä viisaus
on siinä, että käytetään
olemassa olevia rakenteita hyväksi. Aivan totta, kuten
ed. Ojala tässä totesi, useat meistä ovat
olleet liikkeellä sillä ehdotuksella, että jos
pohjoiselle ulottuvuudelle tarvitaan oma parlamentaarinen kehikkonsa,
niin käytettäköön Itämeri-neuvoston
piirissä työskentelevää tai
siihen kytkeytyvää parlamentaarikkokonferenssia hyväksi
ja muutettakoon se sitten alueen yleiskokoukseksi, joka kattaisi
silloin Itämeren ranta-alueet, kaikki rantamaat, ja siihen
kuuluisivat sitten mukaan Itämeren välittömästä ympäristöstä ulkopuolelta
kaksi Pohjoismaata eli Norja ja Islanti. Näin syntyisi
tällainen pohjoisten alueiden yhteistyöohjelma,
parlamentaarinen elin myöskin, ja sillä olisi
sitten varmasti oma vaikutuksensa unionin päätöksentekoon.
Olennaista on luonnollisesti silloin, että tässä elimessä olisi
mukana Euroopan parlamentin edustus. Nyt tulemme, puhemies, sitten
siihen vaikeuteen, johon ehkä pienillä välihuudoillakin
jo reagoimme ed. Outi Ojalan puheenvuoron yhteydessä, tulemme resurssikysymyksiin.
Ennen kaikkea tietysti täytyy lähtökohtana
olla sen, että jos tällainen uuden tyyppinen parlamentin
yleiskokous synnytetään Itämeren alueelle,
niin sen tehtävänä tulee kyllä olla
sitten se keskeisin dynamo tässä yhteistyössä ja
sen tehtävänä on sitten koordinoida tätä muuta
työtä, jota tehdään arktisessa
neuvostossa Barentsin alueella, ja nähdäkseni
myöskin Pohjoismaisen neuvoston ja Baltian Baltic Assemblyn
asema tulisi ymmärtää tässä laajemmassa
kokonaisuudessa. Mutta vaikeutena on se, että me elämme
niukkenevien resurssien puitteissa sekä suhteessa siihen
aikaan, mitä parlamentaarikoilla on käytettävissä,
jos me puhumme parlamentaarisesta puolesta, että myöskin
resurssien suhteen ihan taloudellisessa mielessä. Silloin
meidän täytyy jostakin kulmasta pyrkiä hakemaan niitä voimavaroja.
Arvoisa puhemies! Kyllä esitän ihan avoimesti
sen ... Ed. Outi Ojala viittasi siihen, että Pohjoismaisen
neuvoston rahoitus tulee eduskunnasta, ja se tulee täysimääräisesti
eduskunnasta, ja hän viittasi siihen, että eduskunnan
kansainvälisen yksikön budjetista sitä rahoitetaan.
Nyt minulla ei ole prosenttiosuuksia, mutta en varmasti ole täysin
väärässä, jos sanon, että nimenomaan eduskunnan
kansainvälisen yksikön toiminnassa Pohjoismaiden
neuvoston myönteinen rooli, myönteinen merkitys,
on erinomaisen suuri, ehkä vähän tarpeettomankin
suuri suhteessa niihin tarpeisiin, mitkä nyt sitten jatkossa
ovat meillä olemassa.
Esittäisin sitä vakavasti harkittavaksi, olisiko tarkoituksenmukaista
sekä Suomen eduskunnan tasolla että myöskin
laajemmin Pohjolassa, kun näistä asioista keskustellaan
muissakin maissa, miettiä, että sitä voimavaraa,
joka nyt taloudellisesti, henkilöresurssien puitteissa,
myöskin parlamentaarikkojen osallistumisen kautta on kanavoitu
vahvasti Pohjoismaiden neuvostoon, määrätietoisilla,
mutta asteittaisilla askeleilla siirrettäisiin tähän
muuhun parlamentaariseen yhteistyöhön, ennen kaikkea
siihen yhteistyöhön, joka on käynnistymässä mahdollisesti
entistä vahvemmin Itämeri-neuvoston piirissä.
Siellähän ollaan perustamassa työryhmää, jonka
tavoitteena on kartoittaa, miten tämä Itämeren
parlamentaarikkokonferenssi kytkettäisiin paremmin osaksi
tätä hallitustenvälistä yhteistyötä Itämeren
piirissä ja nimenomaan tavoitteena, kuinka se institutionalisoitaisiin
sitten pysyväksi yleiskokoukseksi. Jos tuohon suuntaan olemme
menossa, niin silloin meidän täytyy sitä ennen
jo olla selvillä siitä, että meillä on
kunnolliset voimavarat siihen käytettävissä.
Itse en näe oikeastaan muuta mahdollisuutta, kuin että meidän
täytyy silloin tarkastella avoimin mielin niitä voimavaroja,
jotka ovat tällä hetkellä Pohjoismaiden
neuvoston käytössä, ei siitä näkökulmasta,
että me aliarvioisimme Pohjoismaiden neuvoston työtä,
vaan arvioimme vain uudelleen sen, että tarkoituksenmukaisimmalla
tavalla tuemme pohjoisilla alueilla tapahtuvaa sekä hallitustenvälistä yhteistyötä
että ennen
kaikkea parlamentaarista yhteistyötä. Minun näkemykseni mukaan
Itämeri-neuvosto ja sen parlamentaarikkokonferenssi ovat
tässä suhteessa varteenotettavia.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ensinnäkin haluan lausua arvostuksen sanat
siitä, että Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja
ed. Outi Ojala on todella paneutunut Pohjoismaiden neuvoston työhön
ja myöskin omilla puheenvuoroillaan osoittaa sen, että perehtyneisyyttä on
ja myöskin ajatuksia siitä, mitä tulevaisuudessa
pitäisi tehdä ja tullaan tekemään.
Itse olin 80-luvulla muutaman vuoden ajan Pohjoismaiden neuvoston
vakituisena jäsenenä ja viime kertomusvuonnakin
olin varajäsenenä, mutta tietysti seuraan hyvin
tarkkaan sitä työtä, mitä Pohjoismaissa
tehdään tämän yhteistyön
hyväksi.
Tosiasiahan on, että epäilykset kyllä myöskin kansanedustajien
keskuudessa Suomessa ovat varsin suuret siitä, mikä rooli
pohjoismaisella yhteistyöllä tämän
päivän yhä kansainvälisemmässä maailmassa
on, jossa sellaiset organisaatiot kuin Euroopan neuvosto, johon
Suomi liittyi vuonna 89, ja Euroopan unioni, johon Suomi liittyi
95, ovat tulleet meille suomalaisille hyvin tärkeiksi ja
ajankohtaisiksi. Mutta kyllä se tosiasia on myöskin
minun nähdäkseni, että me tarvitsemme
pohjoismaista yhteistyötä, me tarvitsemme Pohjoismaiden
neuvostoa, ja on tärkeä tosiaan se keskustelu,
johon ed. Ojala päätti oman puheenvuoronsa ja
josta ed. Kiljunen jatkoi, eli tämä Pohjoismaiden
ja toisaalta myöskin Baltian maiden yhteistyö mukaan
lukien myöskin Venäjän tietyt osat, jotka
rajoittuvat muun muassa Suomeen tai Baltian maihin, eli miten saadaan Venäjä mukaan
tähän yhteistyöhön.
Tosiasia on myös se, että suurten uudistusten aika
sinänsä on ohi Pohjoismaitten osalta, sellaisten
kuin yhteiset työmarkkinat tai passivapaus. Tällaisia
aloitteita ei enää ole olemassa eikä oikeastaan
ole syytä tehdäkään.
Mutta itse tässä omassa puheenvuorossani kyllä nostaisin
hyvin vahvasti esille sen, mitä Pohjoismaat ja nyt Euroopan
unioniin liittyneet Baltian maat voisivat yhdessä tehdä yhteistyön lisäämiseksi
Euroopan unionin sisällä näitten maitten
välillä. Joskus Suomessa on esitetty se ajatus,
että kun me suomalaiset olemme, sanoisin, muka myönteisempiä Euroopan
unionille kuin esimerkiksi Ruotsin ja Tanskan kansalaiset, niin
sen takia meidän suomalaisten ei kannattaisi pyrkiä kovin
läheiseen pohjoismaiseen yhteistyöhön
EU:n sisällä.
Oma käsitykseni kuitenkin on — mihin minun
mielestäni kyllä EU-vaaleihin osallistuminen viittaa,
se matala prosentti, mikä meillä on, 41 — että meillä kuitenkin
syvällä Suomen kansassa on epäilys siitä,
mikä on Suomen rooli Euroopan unionissa, miten me voimme
hyötyä Euroopan unionista jne. Joka tapauksessa
meillä on myöskin hyvin kriittisiä ja
syvällä olevia epäilyjä siitä,
mitä Euroopan unioni meille antaa.
Me tiedämme, että tanskalaiset ovat kaikkein kriittisimpiä,
ruotsalaiset ehkä sen jälkeen. Kyllä tämä antaa
silti minun mielestäni mahdollisuudet toimia yhteistyössä Euroopan
unionin sisällä, ja totta kai Norja ja Islanti,
jotka ovat nyt ulkopuolella, itse asiassa, nämä kaksi
maata, hyötyisivät siitä yhteistyöstä,
joka toivottavasti lisääntyy Euroopan unionissa,
puhumattakaan sitten Viron, Latvian ja Liettuan uudesta roolista nyt,
kun ne ovat olleet jäseniä toukokuun alusta alkaen.
Ehkä ed. Outi Ojala pystyy jotenkin kokoamaan paremmin
niitä ajatuksia kuin minä siitä, mitä tässä suhteessa
voitaisiin tehdä. Mutta henkilökohtainen käsitykseni
on kuitenkin, että koko yhteistyön painopiste
on yhä voimakkaammin siirtymässä nimenomaan
Euroopan unionin suuntaan kaikkien edellä mainittujen maitten osalta.
Kun eilen olin Oslossa ja keskustelin norjalaisten kanssa heidän
EU-jäsenyydestään — riippuen
tietysti, kenen kanssa keskustellaan — niin kyllä Norjassakin
kovaa halua on Euroopan unioniin liittymiseen.
Ed. Ojala myöskin puhui täällä tästä kansallisesta
ankkuroinnista eduskunnan valiokuntiin. Itse asiassa toivoisin,
että tätä ankkurointia, tai ehkä nimitän
sitä seurannaksi, voitaisiin myöskin tehdä EU:ssa
käsiteltävien asioitten osalta — vähän
niin kuin suuri valiokunta Suomessa ohjaa ja seuraa tätä työtä — pohjoismaisella
tasolla mukaan lukien Baltian maat ja voitaisiin jotenkin tämä ankkurointi
järjestää.
Puhemies! Ihan lopuksi haluan todeta sivulta 26, jolla puhutaan
kieliasioista, varsin mielenkiintoisen kohdan, kun todetaan näin — puhutaan
kulttuuri- ja koulutusvaliokunnasta: "Valiokunnan kesäkuun
kokouksessa Pohjoismaiden kielineuvosto kertoi uudesta pohjoismaisesta kielitilanteesta,
jossa englannista on tullut toinen kieli ja työkieli. Tämä johtaa
Pohjoismaiden kielten käyttöalan kaventumiseen."
Tämä on tosiasian toteamista. Mutta tämä on
kuitenkin tosiasia, joka meidän suomalaisten kansanedustajienkin kannattaa
kyllä panna merkille.
Oikeastaan oli aika yllättävää,
jos en sanoisi hätkähdyttävää,
lukea eräs tilasto pari vuotta sitten, jonka mukaan esimerkiksi
tanskalaisista ja ruotsalaisista 30—40 prosenttia on valmis
hyväksymään englannin yhteiseksi kieleksi.
Uskon, että mitä pidemmälle mennään
tulevaisuuteen, mitä enemmän nuoret sukupolvet
pääsevät esille ja kertomaan omat näkemyksensä,
sitä enemmän englannin kieli tulee valtaamaan
alaa myöskin pohjoismaisessa yhteistyössä.
En halua ottaa kantaa siihen, onko se hyvä tai huono. Jos se
lisää keskinäistä yhteisymmärrystä,
niin minun mielestäni se on hyvä.
Ed. Matti Ahde merkitään
läsnä olevaksi.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on paikalla
sekä Pohjoismaiden neuvoston jäseniä että myöskin
valiokunnan puheenjohtaja ed. Cronberg. Sitten täällä on
paikalla muuten edustajia, joita kiinnostaa tämä pohjoisen
Euroopan arkkitehtuuri tilanteessa, jossa on pidettävä vahvasti
huolta siitä, että pohjoinen Eurooppa ei painoarvoltaan
vähene ja häviä kokonaisessa Euroopan
kartassa. Nyt tietysti Pohjoismaiden neuvostolla on ollut äärimmäisen
tärkeä rooli esimerkiksi pohjoisen Euroopan yhteiskuntien
vapaan liikkuvuuden takaajana ja yhteiskunnallisessa arvokeskustelussa,
joka myöskin sitten ihan konkreettisesti on näkynyt
siinä, että osittain on päädytty
hyvin samantapaisiin yhteiskuntapoliittisiin valintoihin. Varmasti
Pohjoismaiden neuvosto on ollut myöskin äärimmäisen tärkeä kanava
Suomelle ikään kuin katsoa länteen aikana,
jolloin se ei ollut niin helppoa.
Sitten 90-luvun alussa heti jouduttiin kohtaamaan tilanne, tulisiko
Baltian maita kutsua jäseniksi Pohjoismaiden neuvostoon.
Tähän ei päädytty. Olen ymmärtänyt,
että siellä eri poliittiset puolueet olivat keskenään
eri mieltä tästä asiasta. Voihan olla,
että tämä ratkaisu, mikä nyt
sitten valittiin, että Baltian maat ikään
kuin jäivät tämän neuvoston
ulkopuolelle, on ollut aivan oikeakin. Voimme esimerkiksi kysyä,
onko Liettualla enemmän intressejä katsoa sinne
keskiseen Eurooppaan ja onko sitten niin, että Pohjoismaiden,
varsinkin Suomen ja Ruotsin, ja toisaalta sitten Baltian maiden
välillä olisi ollut niin vahvoja yhteiskuntapoliittisia
suuntautumiseroja, että tällainen olisi ollut
aika keinotekoinen yhteenliittymä. Mutta kuitenkin pohjoisen
Euroopan arkkitehtuuri on vahvasti kehittynyt 90-luvulla juuri tämän
tilanteen takia, että Neuvostoliitto lakkasi olemasta ja
ikään kuin tämä rautaesirippu
Itämeren keskeltä lopullisesti sitten hävisi.
Paras ilmenemismuoto tälle uudelle yhteistyölle
sitten oli vuoden 96 Itämeri-neuvosto, käsittääkseni
pitkälle Ruotsin silloisen pääministerin
aloite. Itämeri-neuvostossa on tavoiteltu jotakin sellaista,
joka varmasti asettaa meille haasteita pitkälle tulevaisuuteen
siitä, kuinka koko Itämeren alueella luodaan vakautta,
vaurautta, turvallisuutta, huolehditaan ympäristöstä.
Yhteinen meri on hyvin usein nykyään puheissa,
ja siitä on huolehdittava, mutta on todettava, että erilaisia yhteistyöverkostoja
niin kansalaisyhteiskunnassa kuin valtioiden ja parlamentaarikkojen
kesken Itämeren ympäri on tavattoman paljon ja
Itämeri-neuvosto voisi vielä vahvistua ikään
kuin niiden tällaisena valtiollisena yhteenliittymänä.
Euroopan unionin pohjoinen ulottuvuus on tullut keskusteluun
mukaan, ja Pohjoismaiden neuvostollahan on ollut kiitettävän
aktiivinen rooli ja omistajuus Euroopan unionin pohjoisessa ulottuvuudessa.
Voisi melkein sanoa, että kaikkein virkistävimmät
ja konkreettisimmat ajatukset siitä, mitä Euroopan
unionin pohjoinen ulottuvuus voisi olla, ovat pitkälti
tulleet Pohjoismaiden neuvoston piiristä ja tästä täysi
tunnustus ja kiitos. Nyt kuitenkin sitten olemme tilanteessa, jossa
joudumme pohtimaan sitä, mikä on ikään
kuin tämän pohjoismaisen yhteistyön asema
koko pohjoisen Euroopan arkkitehtuurissa, viimeisten 10—15
vuoden aikana hyvin vahvasti, jopa aivan radikaalisti muuttuneessa
geopoliittisessa tilanteessa, jota sitten leimaa vielä globalisaatio,
tarve muodostaa yhteyksiä Pohjoismaiden rajojen ylitse
hyvinkin kauas Atlantin ylitse ja muualle.
Ed. Outi Ojala, joka on tämän eduskunnan pohjoismaisessa
yhteistyössä ehkä kaikkein ansioitunein
edustaja ainakin siltä ajalta, kun itse olen ollut eduskunnan
jäsen, mainitsikin, että Norjan parlamentin puhemies
on hiljattain parlamentaarikkojen Itämeri-konferenssissa
tehnyt aloitteen siitä, että pyrittäisiin
muodostamaan pohjoisen Euroopan parlamentaarinen ulottuvuus. Meistä kukaan
ei aivan tarkkaan tiedä, mitä tällä aloitteella
tavoitellaan, mutta joka tapauksessa se ilmentää nyt
sitä pyrkimystä, että pohjoista Eurooppaa
tulisi vahvistaa ei ainoastaan hallitusten tasolla vaan myöskin
parlamenttien kesken aivan samaan tapaan kuin Euroopan unionissa
jo on pitkälle vakiintunut Välimeren yhteistyö,
jolla myöskin on vahvat omat budjettilinjansa ja nyt hiljattain
saatu oma parlamentaarinen ulottuvuutensa.
Tästä kaikesta meidän pitäisi
tässäkin eduskunnassa nyt sitten keskustella,
siitä mikä olisi esimerkiksi Pohjoismaiden neuvoston
asema tässä uudessa pohdinnassa. Ajattelen pitkälti,
niin kuin ed. Kiljunen, että juuri kun esimerkiksi Pohjoismaiden
neuvoston budjetin Suomen osuus, se 17,5 prosenttia, todellakin
on eduskunnan budjettiasia, niin me voimme käydä keskustelua
siitä, millä tavalla tulevaisuudessa esimerkiksi
näitä voimavaroja voitaisiin taitavasti suunnata
uudelleen niin, että hyödynnettäisiin
Pohjoismaiden neuvostoon vuosikymmenten aikana kertynyttä asiantuntemusta
ja sitä kulttuuria, jota me varmasti kaikki arvostamme.
Ajankohtaiseksi varmasti tulee silloin pohtia sitä, tulisiko
Pohjoismaiden neuvoston jollain tavalla ikään
kuin siirtää omia voimavarojaan esimerkiksi Itämeri-neuvoston
käyttöön. Itämeri-neuvoston
budjetti on aivan minimaalinen verrattuna Pohjoismaiden neuvoston
budjettiin, ja käsittääkseni myöskin
Suomen osuus rajoittuu paljolti siihen, että ulkoministeriöstä on
ikään kuin sekondoitu sinne virkamies pääsihteeriksi,
joka on nyt virkavapaalla Suomen ulkoministeriöstä.
Näin ei tietenkään voi jatkua, jos näemme,
jos näkymme on se, että Itämeren alue
tulee olemaan pohjoisen Euroopan vahva keskus ja myöskin
se foorumi, jolta tehdään yhteistyötä Venäjän
kanssa ja jossa Euroopan unionilla on kasvava merkitys tilanteessa,
jossa todellakin, niin kuin fraasi ja hokema jo tänä vuonna
on niin moneen kertaan kuulunut, Venäjää lukuun
ottamatta esimerkiksi kaikki Itämeren rantavaltiot ovat
Euroopan unionin jäsenmaita.
Olen aivan vakuuttunut siitä, että tähän
voidaan löytää ratkaisu, jossa ikään
kuin ei hukata sitä pääomaa, jota Pohjoismaiden
neuvostoon on kertynyt, mutta samalla kuitenkin myönnetään, että näitä tämmöisiä köyhempiä
pikkuveljiä — ja nyt
en tarkoita mitään maita, vaan näitä instituutioita,
jotka kamppailevat hyvin niukan rahoituksen ja niukkojen resurssien
turvin — pitäisi yhteisen pohjoismaisenkin edun
nimissä vahvistaa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan omalta taholtani vastata hieman täällä eri
puheenvuoroissa esiin tulleisiin asioihin.
Aivan ensiksi minun täytyy aloittaa tästä: Minä koen
jotenkin vähän onnettomana tämän
tilanteen, että aina päädytään
tähän samaan tilanteeseen näissä keskusteluissa,
tarvitaanko sitä Pohjoismaiden neuvostoa, ja jos tarvitaan,
niin ei kai sitä tarvita ainakaan nyt niin hyvin resursoituna
tai muuna kuin mitä se on, ja kuitenkin samanaikaisesti
toisaalta myönnetään, että Pohjoismaiden
neuvosto ja pohjoismainen yhteistyö on ollut monella tavalla
aloitteellinen ja avannut ovia. Muistutan edelleenkin jälleen
kerran siitä, että silloin, ennen kuin Baltian
maat olivat edes itsenäistyneet uudelleen vielä,
Pohjoismaiden neuvosto aloitti yhteistyön niiden kanssa.
Meidän oli helpompi aloittaa se yhteistyö, vaikka hallitukset
eivät vielä olleet ehkä niin valmiita. Eli
on nähty, mitä tapahtuu, on uskallettu vastata haasteisiin
ja aloittaa yhteistyötä, vaikka tiedetään,
että samanaikaisesti ainakin jotkut näkevät, että se
voi syödä resursseja pois meiltä, tai
kyseenalaistetaan tärkeys.
Kysyn näin päin: Mitä kansalaiset
ajattelevat pohjoismaisesta yhteistyöstä? Siis
nyt on hyvä ymmärtää, ettei
tämä ole vain poliitikkojen leikkiä ja
virkamiesten leikkiä, vaan pohjoismaisella yhteistyöllä on
niin valtavan vankat juuret kansalaisyhteistyössä.
On Pohjola-Norden-järjestöt kaikissa maissa. Pelkästään
Pohjola-Nordenin nuorisojärjestöjäseniä on
noin 6 000. On kouluyhteistyötä. On Nordplus-stipendiohjelmia.
Esimerkiksi viime vuonna lähes 6 000 koululaista
ja yli 250 luokkaa oli tämmöisessä koululaisvaihdossa.
Minä voisin luetella vaikka kuinka paljon näitä lukuja,
jotka kertovat siis kansalaisten toiminnasta.
Siinä mielessä minä myönnän,
että täällä on helppo käyttää puheenvuoroja,
että meillä on varmaan liikaa resursseja ja niitä voitaisiin
joko antaa Itämeri-yhteistyöhön tai muuten
miettiä. Ruotsissa ja muissa Pohjoismaissa on todellakin onnistuttu
kyllä typistämään resurssit
ihan minimiin. Niitä ei ole kyllä sitten annettu
mihinkään muuhun yhteistyöhön,
ed. Hautala ja ed. Kiljunen, vaan ne on viety parlamentilta kokonaan pois.
Tämähän se tilanne on, ja kyllä te
saatte sitä, mitä te pyydätte, minä olen
aivan varma. Mutta haluan nyt muistuttaa, että meillähän
aikoinaan oli niin, että meillä Pohjoismaiden
neuvoston Suomen valtuuskunnalla silloin, kun muun muassa puhemies
Suominen oli valtuuskunnan puheenjohtajana 91, ja vielä vähän
aikaa silloin, kun minäkin olin valtuuskunnan puheenjohtaja, oli
tavallaan ikään kuin oma sihteeristö,
mutta ei ole enää. On kauan aikaa sitten tehty
jo niin, että Pohjoismaiden neuvoston sihteeristössä toimivat,
jotka ovat meidän valtuuskunnassamme sihteereinä,
toimivat kansainvälisessä yksikössä ja monilla
päätyö itse asiassa on ihan muut asiat kuin
Pohjoismaiden neuvoston asiat. Ehkä tämäkin
on hyvä täällä todeta.
Siitä me olemme varmaan kaikki yhtä mieltä täällä,
että me haluamme olla ja olemme hyvin aktiivisia kehittämässä Itämeri-yhteistyötä,
tai olkoon se sitten pohjoiseurooppalaista yhteistyötä.
Jos puhutaan pohjoiseurooppalaisesta, niin sitten minä heti
tietysti kysyn, missä on Irlanti ja missä ovat
britit, mutta olkoon se nyt millä nimellä tahansa,
me olemme aktiivisia. Sitten on syytä kysyä, ovatko
nämä muut yhtä aktiivisia. Onko esimerkiksi
Saksa, joka on erittäin suuri ja merkittävä EU-jäsenmaa?
Saksa on kyllä edustettuna tietenkin näissä kokouksissa
silloin, kun vuosittain järjestetään
tämä kahden päivän Itämeri-konferenssi;
totta kai sieltä tulee Bundestagista edustajat Berliinistä ja
saamme laajemmankin osanoton. Vuosittain pysyvä komitea
pitää muutaman kokouksen, valmistelee itse asiassa seuraavaa
kokousta. Sehän on se tehtävä, me emme
voi tehdä mitään muuta kuin valmistella seuraavaa
kokousta. Me emme voi tehdä mitään päätöksiä väliaikana.
Se on ihan naurettavaa kyllä. Näin se on, mutta
en minä ole nähnyt, että siellä olisi
suurta aktiviteettia saksalaisten puolelta osallistua kustannuksiin.
En ole nähnyt mistään muustakaan maasta.
Ehkä vuorollaan järjestetään
tämä konferenssi.
Mutta kuten olen sanonut aikaisemmin, Pohjoismaiden neuvoston
sihteeristö on vastannut sihteeristöpalveluista
ja osoittanut yhden henkilön, joka ei pelkästään
ole tehnyt Itämeri-yhteistyötä, vaan
muutakin, ja vastannut hänen palkkakustannuksistaan ja
matkakustannuksistaan, jotka ovat aika merkittävät.
Tältä osin muita halukkaita ei ole valitettavasti
löytynyt. Se on levännyt meidän varassamme.
No, kyllä minä tietysti näen tämän
myöskin niin, että kysymys ei ole tavallaan ainoastaan
parlamentaarisesta yhteistyöstä, vaan kysymys
on tietysti siitä, minkä sijan hallitukset näkevät
tulevaisuudessa Itämeri-neuvostolla. Eiväthän
nämä nyt voi eri tahtia kulkea. Jos se on mitätön,
niin mitätön on tämä parlamentaarikkopuolikin.
Samanaikaisesti on hyvä muistaa, että myös Itämeri-yhteistyössä kehittyy
ja on kehittynyt vahva kansalaisjärjestötoiminta.
Nyt oli tänä keväänä Pärnussa
neljäs kansalaisjärjestöfoorumi, ja kussakin
yhdessätoista jäsenmaassa, kun täytyy
muistaa, että Itämeri-yhteistyössä ovat
siis Norja ja Islantikin mukana, on tällaiset pienet kansalliset
valtuuskunnat yhteydenpitoon, niin kuin näissä on
ollut focal pointit. Ne pitävät sitten yhteyttä keskenään
väliajalla, ja nyt seuraavan kansalaisjärjestökokouksen
pitäisi olla ensi vuonna Puolassa, näin ainakin
on suunnitelmissa. Eli myöskin tämä Itämeri-yhteistyö pikkuhiljaa
kehittyy. Tietysti meillä on sitten yliopistoverkostot
ja kaupunkien verkostot ja niitä on paljon muitakin, mutta
tavallaan voi sanoa, että on tämä hallitustenvälinen,
parlamentaarinen ja kansalaistenkin taso olemassa.
Kysymys on siitä, mihin olemme valmiita satsaamaan
ja kuinka paljon, ja siitä mielestäni on käytävä keskustelua,
mutta todellakaan ei riitä yksin, että Suomi tai
Pohjoismaat ovat mukana, vaan täytyy saada myöskin
nämä muut kumppanit mukaan aivan tosissaan. Kyllä vielä on
paljon tehtävää ennen kaikkea näissä muissa
maissa, että ne innostuisivat yhtä paljon kuin
me.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei varmaan ole epäilystä kenelläkään
siitä, ettei pohjoismainen yhteistyö olisi murroksessa
ja ettei Pohjoismaiden neuvostoa, ministerineuvostoa ja yleensä pohjoismaista
yhteistyötä tulisi tällä hetkellä arvioida
uudelleen. Uskoisin, että se olisi tehtävä myös
mahdollisimman rakentavassa mielessä eikä ehkä suoraan
tällä resurssitasolla.
Pohjoismainen yhteistyö on käynyt läpi
monta vaihetta. Ensimmäinen oli lainsäädäntöyhteistyö,
jossa passiunioni ja yhteiset työmarkkinat olivat todella
maailmanlaajuisestikin ainutlaatuisia esimerkkejä. Pohjoismaiden
välinen yhteistyö löysi uuden haasteen
tässä kylmän sodan loppuessa Baltian
maiden integroinnissa eurooppalaiseen yhteistyöhön.
Se on tällä hetkellä päättynyt.
Baltian maiden kiinnostus myös pohjoismaista yhteistyötä kohtaan
ei ole enää yhtä suuri kuin se aikanaan
on ollut. (Ed. O. Ojala: Ei pidä paikkaansa!) — Ehkä tästä voidaan
sitten olla eri mieltä.
Ajatus siitä, että pohjoismainen yhteistyö voisi
olla Pohjoismaiden yhteinen äänitorvi Euroopan
unionissa, ei käsittääkseni ole kuitenkaan
onnistunut. Ehkä sitä on aika vaikeakin viedä eteenpäin,
koska mailla on hyvin erilaisia intressejä. Näkisinkin,
että Pohjoismaiden yhteistyön tavoitteet on määriteltävä uudelleen.
Vaikka organisaatioita tulee ajatella uudelleen, yhteistyötä on jatkettava.
Niin kuin täällä tuli esille, Pohjoismaiden
yhteistyö on suomalaisille tärkeää tällaisella
tunnetasolla.
Mitkä asiat nyt olisivat tärkeitä tulevaisuuden kannalta?
Ensinnäkin olemassa olevista toiminnoista se yhteistyö,
jota harjoitetaan kansalaisyhteiskunnan ja kulttuurin parissa, on
aivan ratkaisevan tärkeä ja nimenomaan sitä pitäisi
kehittää, luoda sille uusia resursseja ja vahvistaa
nimenomaan kulttuuritasolla tätä yhteistyötä.
Tässä näkisinkin, että ehdotukset
siitä, että innovaatiotoimintaa ja tutkimustyötä tehtäisiin
yhteispohjoismaisesti, eivät ole yhtään
niin kantavia ajatuksia kuin kulttuuriyhteistyö ja sen
lisääminen ja nimenomaan tukeminen kansalaistasolla.
Toinen asia, joka nyt nousee haasteeksi niin Euroopassa kuin
Suomessakin, on kysymykset, jotka liittyvät turvallisuuteen.
Tässä nyt on kylmän sodan jälkeinen
perinne pohjoismaisessa yhteistyössä, että turvallisuus-
ja ulkopolitiikka ei kuulu Pohjoismaiden neuvoston asioihin. Nyt on
aivan uusi tilanne ja tilanne on arvioitava uudelleen. Kylmän
sodan jälkeen joudumme sovittamaan yhteen sisäisen
ja ulkoisen turvallisuuden. Eri maissa on erilaisia ratkaisuja,
ratkaisuja, jotka kansalaisten oikeuksien kannalta eivät
ole parhaita mahdollisia. Yhteistyö tiedustelupalveluiden,
poliisin ja muiden välillä korostuu, mikä edellyttää tiettyä arvopohjaa.
Näkisin, että nimenomaan pohjoismaisella yhteistyöllä olisi
tässä tärkeä osuus. Uusi haaste
pohjoismaiselle yhteistyölle olisi yhteiskuntavarmuus ja
demokratia, tavalla, joka pystyy todella näkemään
ulkoisen ja sisäisen turvallisuuden yhdessä, ja
sitä kautta luotaisiin uutta pohjoismaista ajattelua. Tämä ei
tarkoita sitä, ettei oltaisi kehittämässä Euroopan
unionin yhteistä ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaa
eikä muita liittoutumia, vaan se tarkoittaa vain sitä,
että meillä on eräänlainen yhteinen
demokraattinen arvopohja, joka nimenomaan näissä kysymyksissä tulee
nousemaan erittäin tärkeäksi.
On tärkeää arvioida uudelleen näitä kansainvälisiä yhteistyökuvioita,
joissa Pohjoismaat ovat mukana: Pohjoismaiden neuvosto, Arktinen
neuvosto, Itämeren yhteistyö ja pohjoinen ulottuvuus.
Kaikilla on erilainen painotus. Itse tulen juuri Arktisen neuvoston
kokouksesta Grönlannista, joka sinänsä on
mielenkiintoinen ja jossa ilmastonmuutos tavallaan nousee tärkeimmäksi
asiaksi.
Näitä yhteistyökuvioita on mielestäni
arvioitava, totta kai, Suomen kansainvälisten suhteiden ja
niihin liittyvän hyödyn kautta, mutta myös
sen kautta, miten Venäjä liittyy tähän
yhteistyöhön ja miten meidän suhteemme
Venäjään sitä kautta kehittyy.
Pohjoismaiden neuvosto on ollut mukana lähialueyhteistyössä ja
on tavallaan kiitettävästi ottanut nimenomaan
pohjoisen ulottuvuuden huomioon. Arktinen neuvosto integroi siperialaisia
alkuperäiskansoja yhteistyöhön. Itämeri-yhteistyö painottuu
ennen kaikkea Kaliningradiin ja Pietarin alueelle ja pohjoinen ulottuvuus puolestaan
Luoteis-Venäjälle. Tässä on
hyvin erilaisia painotuksia, joista mielestäni tulisi keskustella
sillä lailla, että tavallaan saataisiin selville,
mikä näistä vaihtoehdoista olisi Suomen
kannalta nyt paras, tai ehkä tulisi nimenomaan monia vaihtoehtoja
monitasoisesti kehittää rinnakkain. Olisi tärkeätä,
että eduskunnassa käytäisiin yleiskeskustelu
näistä kysymyksistä siten, että saataisiin
kuva siitä, mikä meille olisi tulevaisuudessa
tärkeää.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä hieman jatkaa debattia
ed. Outi Ojalan kanssa. Hän toi tässä esille
minusta tärkeitä seikkoja, jotka liittyvät
tuon yhteistyöjärjestelmän kehittämiseen.
Hänellä oli tietysti varaumia sen suhteen, että hän
katsoo, että monet puheenvuorojen käyttäjistä täällä olivat
ikään kuin tarttumassa niihin resursseihin, jotka
Pohjoismaiden neuvostolla on, siitä näkökulmasta,
että aliarvostettaisiin sitä työtä,
mitä Pohjoismaiden neuvosto tekee.
Minusta ed. Cronbergin puheenvuoro, jonka hän juuri äsken
tässä piti, oli aivan erinomainen ja se luonnehti
hyvin sitä, millä tavalla, voisiko sanoa, tämä järjestelmä,
arkkitehtuuri, eri tyyppiset yhteistyöjärjestelmien
muodot ovat muuttuneet Pohjolassa. Meidän täytyy
tunnistaa tämä muutos ja antaa sille muutokselle
myöskin sille kuuluva aito tuki sikäli kuin se
vastaa, ja niin kuin se vastaakin, kansalaisten ja ihmisten tarpeisiin.
Nyt ed. Ojala totesi, että Pohjoismaiden neuvosto on
ollut aloitteellinen monissa niissä asioissa ja jopa edelläkävijä,
edellänäkijä moniin niihin muutoksiin
nähden, jotka nyt tässä ovat esillä.
Se on varmasti totta, ja kun muutoksia on tapahtunut, niin juuri
niiden muutosten vuoksi Pohjoismaiden neuvoston rooli on myöskin muuttunut.
Kun me joudumme sen tunnistamaan, niin silloin meidän täytyy
tietysti arvioida näitä yhteistyöasioita
uudelleen. Ed. Ojala kysyi, mitä kansalaiset ajattelevat,
eikö pitäisi kysyä, mitä kansalaiset
ajattelevat. Varmasti kansalaisille on aidosti Pohjoismainen yhteistyö tärkeätä,
ja viittasittekin, ed. Ojala, Nordplus-hankkeisiin, stipendiohjelmiin,
erityyppiseen kulttuuriyhteistyöhön, mikä on
osa meidän luontevaa elämistämme.
Mutta yhtä lailla, jos kysyy, mitä kansalaiset ajattelevat,
niin varmaankin juuri se kysymys onkin oikein, mitä kansalaiset
ajattelevat tästä lähialueiden yhteistyöstä.
Eivät he keskeisten omien tarpeidensa kannalta pelkistä tätä yhteistyötä Pohjoismaihin,
siihen, mihin se Pohjoismaiden neuvoston työ ankkuroituu
maantieteellisesti ja toiminnallisesti, vaan kyllä kansalaisille
tämä Pohjola on selvästi laajempi käsite.
Kansalaiset pohtivat luonnollisesti ympäristönsä tilaa
Pohjolassa, pohdiskelevat Itämeren tilaa ympäristöllisestä näkökulmasta,
he pohdiskelevat ihmisten liikkuvuuden ehtoja ja edellytyksiä.
Tietenkin, kun valtaosa Pohjolan maista on osa Euroopan unionia,
niin liikkumisen esteet ovat vähentyneet — tietysti
idän suuntaan Venäjälle meillä on
vielä liikkumiseen liittyviä esteitä olemassa.
Opiskelu, akateeminen yhteistyö on hyvin keskeisellä sijalla,
taloudellinen vuorovaikutus tietysti laajassa mitassa, kaupunkien,
maakuntien välinen yhteistyö on kehittymässä reilusti
ylitse sen, mikä on perinteinen Pohjoismaiden neuvosto
ottaen Itämeren alueen kokonaisuutena.
Minusta oli aivan erinomainen tämä ed. Cronbergin
puheenvuorossa esiin nostettu turvallisuuskysymys. Ja turvallisuus
nimenomaan syvemmin ymmärrettynä kuin vain perinteisenä sotilaallisena
turvallisuutena, ymmärrettynä tämän laajan
turvallisuuskäsitteen varassa, jossa on tietysti kysymys
kaikista uhkista, jotka vaikuttavat inhimilliseen hyvinvointiin
täällä Pohjolassa, ympäristöongelmista
sitten terrorismiin, erityyppisiin muihin näihin, voi sanoa,
uusiin turvallisuusuhkiin. Niiden hallinnassa tietenkin tiivistyvä yhteistyö ja
nimenomaan muunkin tyyppinen yhteistyö kuin sotilaallinen
yhteistyö on mitä tarpeellisinta, ja sille me
tietysti joudumme luomaan sitten yhteistyöpuitteita.
Tämän oivaltaminen ei ole sitä, että me
torjuisimme sen perinteisen pohjoismaisen yhteistyön merkityksen.
Se on merkittävää jatkossakin, mutta
sen suhteellinen merkitys nimenomaan kansalaisten näkövinkkelistä on
ilman muuta, aivan ehdottomasti, vähentynyt. Sen vuoksi
myöskin tämän hallintojärjestelmän,
myöskin parlamentaarisen seurannan täytyy liikkua
tässä mukana.
Ed. Ojala kysyi sitten, onko Saksa aktiivinen. Me puhumme Itämeri-neuvostosta,
yhteistyöstä, ja Saksa on tietysti yksi jäsenvaltio
mukana Itämeri-neuvostossa. Onko Saksa suuntautunut Pohjolaan
Itämeren alueelle, onko se aktiivinen? Minusta sitä kysymystä tärkeämpi,
onko Saksa aktiivinen, on kysymys, onko Saksan syytä olla aktiivinen.
Jos ed. Ojala on sitä mieltä, niin kuin toivon,
että Saksan on syytä olla aktiivinen myös pohjoisen
suuntaan, niin eikö meidän täydy luoda
niitä toimintamuotoja, että tälle aktiivisuudelle
annetaan tilaa?
Ehkä kaikkein olennaisin seikka, minkä vuoksi
halusin hieman polemisoida ed. Ojalan suuntaan, oli se, kun hän
pohdiskeli Saksaa, liittopäivien osallistumista muun muassa
Itämeren parlamentaarisen yleiskokouksen toimintaan. Hän
arvioi, että saksalaiset tulevat nyt noin vähän
mukaan tähän prosessiin. Mutta hyvin tärkeää on kyllä oivaltaa
se, mikä tässä Itämeri-yhteistyössä onkin
olennaista. Kysymys ei ole niinkään, onko Saksa
Saksana aktiivisesti siinä mukana — sekin on tärkeätä — vaan
ovatko Saksan osavaltiot mukana aktiivisesti. Ja ne ovat mukana
aktiivisesti. Schleswig-Holstein, Hampuri, Saksan osavaltiot ovat
kokeneet tämän Itämeri-yhteistyön
juuri siksi foorumiksi, jolla he pystyvät vaikuttamaan, olemaan
aktiivisia niissä kysymyksissä, jotka jo tässä aikaisemmin
lueteltiin, jotka ovat ihmisille, myöskin saksalaisille,
Itämeren alueen lähistöllä asuville
saksalaisille tärkeitä asioita.
Tulee myöskin sama tilanne Puolan osalta, ja täsmälleen
sama on se ulottuvuus Venäjän kohdalla. Venäjä on
suurvalta kuitenkin maailman mitassa, euraasialainen suurvalta.
Sillä on jopa globaalit intressit, ja silti meidän
täytyy Venäjä pitää tässä mukana
ja tunnistaa, että Venäjän alueiden edustautuminen,
ennen kaikkea Itämereen rajautuneiden alueiden edustautuminen,
Leningradin alueen, Karjalan alueen, Kaliningradin alueen edustautuminen
tässä yhteistyössä on äärimmäisen
tärkeätä, ja sille me tarvitsemme nyt tätä foorumia.
Sen vuoksi nyt puhumme näistä uusista rakenteista,
joita on tarpeen synnyttää.
Kun sitten olemme tunnistaneet uusien rakenteiden tarpeen, niin
valitettavasti näin on vain, että rakenteet eivät
synny ilman resursseja, ilman taloudellisia resursseja, ilman inhimillisiä resursseja.
Ne resurssit ovat rajalliset, ja kun ne ovat rajalliset, meidän
täytyy tunnistaa, missä se ikään
kuin ajan henki, aalto liikkuu. Ja kun se liikkuu nyt tällä suunnalla,
niin silloin meidän täytyy ottaa käyttöön
aidosti niitä voimavaroja, jotka ovat aikaisemmin niin
absoluuttisen voimakkaasti pantu perinteiseen pohjoismaiseen yhteistyöhön.
Ne on nyt vain otettava käyttöön tähän
uuden tyyppiseen yhteistyöhön, silti aliarvioimatta
tämän perinteisen pohjoismaisen yhteistyön
merkitystä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! On pakko tulla tänne korokkeelle,
koska voi olla, että kaksi minuuttia ei riitä.
Haluaisin kommentoida sekä ed. Tarja Cronbergin puheenvuoroa
että myöskin ed. Kimmo Kiljusen puheenvuoroa.
Ed. Cronberg totesi tai epäröi, mahtavatko Baltian
maat jatkossa olla kiinnostuneita yhteistyöstä Pohjoismaiden
kanssa. Tietenkään en minä voi mitään
sataprosenttista vakuutusta antaa, että näin tulee
aina olemaan, mutta ainakaan tällä hetkellä mielestäni
ei ole viitteitä siitä, että kiinnostus
olisi vähentynyt. Bergenissä tapasimme viimeksi
yhteisesti ja suunnittelimme ensi vuonna Pärnussa järjestettävää seuraavaa
baltialais-pohjoismaista yhteistä kokousta ja sen asialistaa
siellä. En usko, että olen yksin tämän
ajatuksen kanssa, vaan vähän tuntuu siltä,
että he ovat ehkä jopa enemmän kiinnostuneita
yhteistyöstä Pohjoismaiden kanssa kuin Itämeri-yhteistyöstä sinällänsä.
Ainakin toistaiseksi. Mutta tilannehan voi muuttua. Se voi hyvinkin
olla muutosvaiheessa, enkä minä sano, että näin
on ikuisesti, mutta jotenkin tietysti tämä pohjoismainen
yhteistyö on nyt vakiintunut, kun valiokunnat ovat myöskin
aloittaneet yhteisen työnsä. Näinhän
on muun muassa suunniteltu, että ensi keväänä Pärnussa
valiokunnat itse asiassa ottavat tietyt teemat ja tekevät
läheisempää yhteistyötä.
Mutta se jää nähtäväksi.
En todellakaan ainakaan itse halua nähdä näitä vastakkaisina
tai ristikkäisinä, mutta järkevä työnjako
pitää löytyä, se on aivan selvä.
Kannatan myös itse ed. Cronbergin ajatusta ja olen siitä aikaisemmin
itsekin puhunut, että eduskunnassa keskusteltaisiin kokonaisvaltaisesti
näistä kansainvälisistä yhteistyömuodoista.
IPU:a tähän tuskin kannattaa sekoittaa, mutta
juuri esimerkiksi Arktinen neuvosto, Pohjoismaiden neuvosto, Itämeri-konferenssi ja
nämä, jotka kuitenkin ovat alueellisia.
Ed. Kiljuselle olisin todennut sen verran — minä en
nyt kyllä ole aivan varma, mutta hän halusi vähän
ehkä provosoidakin tai sitten ymmärtää väärin.
Minä en ainakaan missään vaiheessa ole
halunnut millään tavalla olla jarruttamassa sitä,
että kehitetään ja muutetaan toimintoja.
On tietysti vähän harmi, että Pohjoismaiden
neuvoston toiminnasta puhuminen jää jotenkin minulle valtuuskunnan
puheenjohtajana. Onneksi ed. Cronberg on salissa, mutta tietysti
voi vähän kysyä, missä ovat
muut suomalaiset valtuuskunnan jäsenet. Kyllä minun
täytyy tietysti todeta myöskin se, että joskus
suomalaisten heikko tai vähäinen osallistuminen
kokouksiin herättää kieltämättä kiusallista
huomiota meidän kollegoissamme. Muissa Pohjoismaissa kyllä sillä tavoin
arvostetaan ja ollaan paikalla. Tietysti meillä on ikäviä päällekkäisyyksiäkin
ollut, mutta en usko, että ne ovat ainoa syy.
En myöskään mielestäni antanut
millään tavalla ymmärtää,
etteivät Saksan osavaltiot olisi kiinnostuneita. Nimenomaan
Schleswig-Holstein on ollut kantava voima kaiken aikaa parlamentaarikkojen
Itämeri-konferenssissa, ja myöskin Mecklenburg-Vorpommern
erittäin aktiivisesti osallistuu näihin Itämeri-kokouksiin.
Myöskin kun konferenssiin tulevat edustajat Bundestagista
tai Bremenistä tai Hampurista, kyllä he ovat aktiivisia
ja he ovat erittäin määrätietoisesti
ja hyvin valmistautuneita ja heillä on asiaa. (Ed. Kiljusen
välihuuto) — Anteeksi? (Ed. Kiljunen: Liiankin
aktiivisia!) — Kyllä me tiedämme. Me olemme
istuneet Standing-komiteassa julkilausumaa kirjoittamassa.
Tarkoitin lähinnä sitä, että resurssoinnin
kannalta, että kun me puhumme tavallaan työn kehittämisestä,
silloinhan me puhumme resursseista, niin kuin täällä on
puhuttu. Mutta niin kuin sanoin, että Pohjoismaiden neuvosto,
vaikka kuinka monennen kerran edelleen totean, Pohjoismaiden neuvosto
on vastannut sihteeripalveluista, koordinoinnista Itämeri-konferenssissa,
eivätkä muut ole kantaneet siitä huolta.
Me olemme kyllä mielellämme tarjonneet sitä mahdollisuutta
myös muille, mutta eipä se ole näyttänyt
kiinnostavan. Joka tapauksessa voimme jatkaa tätä keskustelua.
Turha täällä enää väitellä siitä.
Mutta kyllä todellakin väitän, että pohjoismainen
yhteistyö on valtioiden välillä solmittu,
ja kyllä minusta on aika iso kysymys, jos Suomi nyt yksipuolisesti
lähtee rajusti ajamaan esimerkiksi sellaista linjaa, että nyt
resursseja vähennetään. Tietysti meidän
yhteistyöministerimme osallistuu budjetin käsittelyyn,
niin kuin koko valtuuskuntakin on osallistunut budjetin käsittelyyn.
Jos tämän suuntainen ajattelu on laajempaakin
eduskunnassa, tietysti siitä on hyvä saada tietää,
ennen kuin menemme Ahvenanmaalle muutaman viikon kuluttua seuraavaan
neuvoston syyskokoukseen, jossa myös budjettiasiat ovat
esillä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Jos yksi asia tässä keskustelussa
on tullut selväksi — ja, puhemies, tämä on
itse asiassa viestimme teille — se on se, että eduskunnassa
tulisi myöskin koordinoida eri pohjoisen Euroopan yhteistyöelimissä eduskuntaa
edustavien delegaatioiden ja edustajien työtä.
Me emme voi jatkaa enää niin, että me
menemme sinne vain edustamaan ikään kuin niitä mielipiteitä,
mitä me juuri sillä hetkellä satumme
edustamaan. On ollut suuri puute, että vielä ainakaan
tällä vaalikaudella tällaista koordinointia
ei ole tapahtunut. Tämä täytyy kyllä saada
aikaan sen takia, että nyt on todellakin hyvin ratkaiseva
aika sen suhteen, mitkä ovat Suomen eduskunnan suuntautumisvaihtoehdot
ja valinnat tässä tilanteessa, jossa pohjoisen
Euroopan arkkitehtuuri on muuttumassa.
Ed. Ojala, minusta voidaan ihan rauhallisesti keskustella siitä,
mihin näihin eri yhteistyömuotoihin esimerkiksi
eduskunta veronmaksajien rahoja kanavoi. Niin kuin tiedätte,
me käymme täällä katkeria keskusteluja
siitä, kun julkisia varoja ei ole liikaa. Kun muissa asioissa
on sallittua keskustella siitä, mihin me niitä käytämme,
kyllä varmasti myös pohjoismaisessa yhteistyössä tällaisen
täytyy olla sallittua.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Hautala sanoi täsmälleen
sen olennaisen seikan, minkä kanssa me olemme nyt vaikeuksissa,
kun tämä yhteistyöjärjestelmä Pohjolan
tasolla on nyt muuttumassa. Se on aidosti ilmassa, se on muuttumassa.
Me tarvitsemme sekä hallitustenvälisten elinten
osalta nyt arviota siitä, missä se painopiste
on, että ennen kaikkea myöskin meitä koskien
parlamentaarisella tasolla.
Tämä ensimmäinen tehtävä on
todella, että puhumme samaa kieltä. Sen vuoksi
olisi hyvin tähdellistä, että me, jotka
olemme olleet aktiivisia näissä foorumeissa koskien
Pohjolan yhteistyötä, voisimme sillä tavalla
istua yhteen, ja mielellään puhemiehen opastuksella
ja ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa, että löytäisimme
sen suomalaisten linjan, jota lähdetään
ajamaan. Tältä osin tulee sitten keskeiseksi se
jatko, mitkä ovat ne käytettävissä olevat
resurssit, sekä resurssit taloudellisessa mielessä,
parlamentaaristen osallistujien mielessä että myöskin
ja ennen kaikkea sen virkakoneiston mielessä, joka on tähän
käytettävissä. Tässä suhteessa
minä olen vahvasti sitä mieltä, että meillä olisi
uudelleenarvion paikka.
Ed. Ojala viittasi minusta aivan oikein siihen ongelmaan, että Pohjoismaiden
neuvosto vastaa itse asiassa Itämeri-neuvoston kuluista
keskeisimmin ja nimenomaan virkamiespuolella, ja sehän
on ongelma. Se nimenomaan on ongelma. Siitä pitäisi
päästä irti jo pelkästään
sen vuoksi, että Pohjoismaiden neuvosto ei ole hallitustenvälisellä foorumilla
mukana eli ei ole Itämeri-neuvostossa mukana, mutta on
keskeisesti mukana tietysti täältä taustatukea
antamassa tälle parlamentaariselle vuorovaikutukselle.
Luonnollisesti tämä osallistumispohja tulisi taata
ja siihen resurssit taata kustakin kansallisesta parlamentista tai
sitten alueellisista parlamenteista, mikä koskee esimerkiksi
Saksan osavaltioita. Tämän suuntaisesti me emme
pääse liikkeelle niin kauan kuin me ikään
kuin jumiudumme siihen tilanteeseen, että Pohjoismaiden
neuvosto on se runko tässä, vaan meidän
täytyy oivaltaa se, että tähän
tulee Itämeri-neuvoston tasolla toisen tyyppinen pohja
ja sitä kautta löytyy sitten sitä tahtoa myöskin
saada rahoitusta näistä muista maista.
Keskustelu päättyy.