2) Valtion tilinpäätöskertomus vuodelta 2006 Valtiontalouden tarkastusviraston erilliskertomus
eduskunnalle
valtion varainhoitovuoden 2006 tilinpäätöksen
ja valtion tilinpäätöskertomuksen tarkastuksesta
Matti Ahde /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta perustettiin eduskuntaan
kesäkuun alussa tänä vuonna. Valiokunnalle
on keskitetty valtiontalouden parlamentaariseen valvontaan kuuluvat
tehtävät, jotka aiemmin kuuluivat Valtiontilintarkastajille
ja valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostolle.
Tavoitteena on, että valiokunta tuottaa valvontahavaintonsa
mahdollisimman uusina ja selkein kannanottoehdotuksin eduskunnan
tietoon. Valiokunta voi viedä merkittävät
tarkastushavaintonsa mietinnön muodossa suoraan eduskunnan päätettäväksi.
Tarkastusvaliokunnan työssä keskeistä on
valvoa, että eduskunnan tahto on toteutunut kulloinkin
käsiteltävänä olevassa asiassa.
Eduskunnan uudessa tarkastusvaliokunnassa olemme käsitelleet
valtion tilinpäätöskertomuksen vuodelta
2006 ja antaneet siitä ensimmäisen mietintömme.
Tilinpäätöskertomusta käsiteltäessä meillä on
ollut käytössämme myös ulkoisen
tilintarkastajan eli Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomus.
Olemme esittäneet useita havaintoja tilinpäätöskertomuksen
kehittämiseksi.
Tarkastusvaliokunta edellyttää hallituksen
aikaistavan tilinpäätöskertomuksen antamista
niin, että eduskunta voi käsitellä tilinpäätöskertomuksen
tulevaisuudessa kevätistuntokaudella. Menettely mahdollistaa
sen, että eduskunta voi saamansa tilinpäätösinformaation
perusteella ohjata seuraavan vuoden talousarvion valmistelua haluamallaan
tavalla. Lisäksi valiokunta esittää kannanottoja
muun muassa seuraaviin asioihin: valtion tuottavuusohjelma ja yliopistot,
liikenneväylät ja liikenteen määrärahat,
Puolustusvoimien helikopterihankinnat sekä vanhustenhuollon palvelujen
saatavuus kunnissa. Valiokunta on ollut kannanotoissaan yksimielinen.
Arvoisa puhemies! Kansalaisten veronmaksajina on saatava varmuus
siitä, että verovaroja käytetään
tehtyjen päätösten mukaisesti ja taloudellisesti
järkeviin kohteisiin. Tarkastusvaliokunnan perustamisen
myötä eduskunnalla on entistä paremmat
edellytykset huolehtia ohjausroolistaan, vahvistaa eduskunnan budjettivaltaa
ja budjetin päätöksentekovaltaa ja tuloksellisuuden arviointia.
Valiokunnan työssä keskeistä on hallituksen toiminnan
vaikuttavuuden ja tulosten arviointi. Hallituksen tilinpäätösraportoinnin
osalta uuden valvontaelimen on kyettävä tarkastelemaan
valtion taloudenhoitoa ja lainsäädännön
yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja hallituksen kulloisenkin talouspolitiikan
tuloksia ja vaikutuksia.
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden kehyspäätös
on politiikanteon tärkeä väline, jonka
vaikutuksiin on valiokunnan mielestä kiinnitettävä selvästi
enemmän huomiota myös tilinpäätöskertomuksessa.
Menokehysanalyysin tarve korostuu etenkin hallituksen vaihdosten
yhteydessä, kun uusi hallitus mitoittaa kautensa menot
kehyspäätöksessä. Valiokunta
katsookin, että kestävän ja pitkäjänteisen
finanssipolitiikan kannalta on aivan keskeistä, että menojen
kehitystä ja kehysmenettelyä arvioidaan luotettavalla
tavalla vuodesta ja hallituskaudesta toiseen. Samoin hallitusohjelmalla
ja hallituksen asettamilla vaikuttavuustavoitteilla on tärkeä merkitys
arvioitaessa hallituksen toimia ja aikaansaatuja tuloksia.
Mielestämme hallituksen tilinpäätösraportoinnin
keskeinen vaatimus ja haaste on kertoa hyvien tulosten lisäksi
oikeat ja riittävät tiedot myös toiminnan
puutteista ja epäkohdista. Eri syistä tällaiset
tiedot saattavat unohtua tai jäädä kertomatta.
Näin on tapahtunut nyt käsiteltävänä olevan
tilinpäätöskertomuksenkin yhteydessä. Tarkastusvaliokunta
kannustaa ministeriöitä nykyistä avoimempaan
ja kriittisempään tulosten arviointiin ja tuomaan
rohkeammin esiin myös toiminnan puutteita ja mahdollisia
riskejä.
Arvoisa puhemies! Valtion tuottavuusohjelmaa koskien tarkastusvaliokunta
korostaa, että tuottavuusohjelman näkökulmaa
tulee laajentaa voimakkaasti laatutekijöihin ja yhteiskunnalliseen
vaikuttavuuteen. Julkiset palvelut ovat vaativia asiantuntijapalveluita,
kuten opetustyötä tai hoitotyötä,
joiden tuottaminen edellyttää useimmiten tiivistä vuorovaikutusta
ja asiakkaan osallistumista.
Julkisilla palveluilla on yhteisöllinen luonne, ja
ne tuottavat hyötyä koko suomalaiselle yhteiskunnalle.
Tarkastusvaliokunta painottaa, että tuottavuusohjelman
tavoitteena tulee olla ennen muuta tuottavuuden parantaminen eikä henkilöstömäärän
vähentäminen, joka näyttää olevan keskeinen
osa nyt olemassa olevaa niin sanottua tuottavuusohjelmaa. Samalla
on pidettävä kiinni julkisten palvelujen hyvästä laadusta.
Yliopistojen kohdalla on huomiota kiinnitettävä esimerkiksi
opiskelijamäärään yhtä opettajaa
kohden. Suomen yliopistoissa tämä suhdeluku on
moniin kilpailijamaihin ja Suomeen verrattavissa oleviin maihin
verrattuna todella huono.
Eduskunta on useassa yhteydessä ja moneen kertaan edellisellä vaalikaudella
kiinnittänyt huomiota rataverkon ja maantieverkon kunnossapitoon
ja määrärahojen lisäystarpeeseen.
Esimerkiksi perustienpidon osalta valiokunnat ovat toistuvasti ilmaisseet
huolensa perustienpitoon osoitettujen määrärahojen
niukkuudesta. Etenkin alemman tieverkon heikko kunto ja siltojen suuri
korjaustarve on tuotu esille.
Tilinpäätöskertomusten tekstiosassa
kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriön osalta
etupäässä myönteisistä seikoista
ja tavoitteet täyttäneistä mittareista.
Tarkastusvaliokunnan mielestä tilinpäätöskertomuksista
välittyy eduskunnalle liikenteen infrastruktuurin tilasta
positiivisempi kuva kuin mihin todellisuudessa olisi aihetta. Esimerkiksi
vuoden 2005 tilinpäätöskertomuksessa
kerrottiin siltojen kunnon heikkenemistä hidastetun lisäämällä korjaustoimintaa
niin, että huonokuntoisten siltojen määrä oli
enää 774. Kuvauksesta saa helposti sen mielikuvan,
että huonokuntoisten siltojen määrä oli
saatu ratkaisevasti supistettua. Vuotta aikaisemmin niitä oli
kuitenkin 777, eli vähennystä oli vain kolmen
sillan verran. Tällä hetkellä niitä on
noin 1 000. (Ed. Mannisen välihuuto) Saadun informaation
perusteella eduskunnan onkin vaikea todentaa lausumiensa edellyttämiä toimia
ja tehdä päätöksiä seuraavan
vuoden talousarviosta. — Nämä luvut ovat
tieviranomaisilta ja ovat keskenään vertailukelpoisia,
ed. Manninen. Minä olen ne tarkistanut, mutta ennen kaikkea
ne on tarkistanut Valtiontalouden tarkastusvirasto, jonka lukuihin
tässä nojaan. (Ed. Mannisen välihuuto) — Ministerillä on
ehkä halu sitten antaa samaa kuvaa kuin mikä välittyy
tästä ministeriön tilinpäätöskertomuksesta,
että mitkään asiat eivät ole
ongelmallisia. Tämä on vähän
karrikoiden sanottu, mutta tällainen mielikuva valiokunnalle
yksimielisesti syntyi asiantuntijakuulemisen perusteella ja jälkeen.
Puolustusvoimien budjetista noin kolmannes on käytetty
puolustusmateriaalihankintoihin. Hallituksen tavoitteena on ollut,
että suunnittelun luotettavuutta parannetaan ja hankintojen
toteuttamista tehostetaan siten, että hankintamäärärahojen
siirtyvien erien osuus käytettävistä määrärahoista
on enintään 13 prosenttia. Tavoite ei ole toteutunut,
sillä siirtyvien erien osuus on entisestään
kasvanut ja oli 31,9 prosenttia. Lähes puolet siirtyvistä eristä aiheutui
yksistään helikopteri- ja ilmatorjuntaohjushankkeiden
viivästymisestä.
Tarkastusvaliokunta katsoo, että puolustusmateriaalin
hankintamäärärahojen siirtyvien erien
suuri määrä on ongelmallinen sekä Puolus-tusvoimien
toiminnan että valtiontalouden kannalta. Puolustusvoimien
materiaalihankintojen suunnittelun luotettavuutta tulee ehdottomasti parantaa,
jotta vastaavanlaisilta hankintojen viivästymisiltä voidaan
jatkossa välttyä.
Arvoisa puhemies! Suomessa vanhusten avopalveluiden tarjonta
on supistunut selvästi ja esimerkiksi kodinhoitoavun kattavuus
on laskenut lähes puoleen vuoden 1990 tasosta. Kotipalvelun
sisällöt ovat myös kaventuneet ja niiden
ehkäisevä ja kuntouttava rooli on heikentynyt.
Suomi on jäänyt vanhuspalvelujen kattavuudessa
jälkeen muista Pohjoismaista. Tarkastusvaliokunta pitää tällaista
kehitystä erittäin huolestuttavana, sillä avohoitoon
kuuluvilla kotipalveluilla on keskeinen merkitys vanhusten kotona
asumisen tukemisessa. Vanhukset ovat asuinkunnastaan riippuen hyvin
erilaisessa asemassa palvelujen saatavuuden ja palvelujen laadun
suhteen. Täs- sä tasa-arvoisuus suomalaisessa
yhteiskunnassa ei todellakaan toteudu. Valtion viranomaiset eivät ole
kyenneet informaatio- ja laatuohjauksen keinoin riittävästi
ohjaamaan kuntia, poistamaan eriarvoisuutta. Perustuslaki edellyttää kansa- laisten
yhdenvertaista kohtelua. Eriarvoisuuden poistamiseksi tarvitaan
paitsi tehokkaampia ohjauskeinoja myös ammattitaitoisen
hoitohenkilöstön saatavuuden ja riittävyyden
varmista-mista.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Mielenkiintoista kuultavaa tarkastusvaliokunnan
puheenjohtajalta. Itse hallituksen puolelta katsottuna odotan teidän työltänne
paljon siinä mielessä, että on hyvä,
että tarkastustoimintaa, nimenomaan valtion toimenpiteiden
tuloksellisuuden arviointia, tehdään nyt eduskuntatasolla.
Sitä on tehty tietysti tarkastusviraston toimesta, mutta
on hyvä saada tämä keskustelu vielä likeisemmin
eduskuntatasolle, koska täällä tehdään
myös päätöksiä näistä toimenpiteistä budjetin
hyväksymisen ja lainsäädännön yhteydessä.
Valiokunnan puheenjohtaja otti esiin tämän prosessin
aikaistamisen, tilinpäätöskertomuksen aikaistamisen.
Olemme valtiovarainministeriössä sitä selvittäneet.
Meillä ei periaatteessa ole mitään sitä vastaan,
etteikö asiakirjoja saataisi aikaisemmin valiokunnan käsiteltäväksi,
ja allekirjoitan sen logiikan myös, että mitä aiemmin
se käsittely on, sitä paremmin se pystyy vaikuttamaan
tulevan vuoden budjetin laadintaan. Ongelma ei ole pelkästään
tekninen vaan oikeastaan siitä johtuva, että kun
ministeriöt laativat omia tilinpäätöstietojaan,
niin jos tätä prosessia aikaistetaan valiokunnan
esittämällä tavalla, niin silloin täytyy
hyväksyä se, että ministeriöt
tekevät alustavien tietojen, osin puutteellisten tietojen, varaan
tilinpäätöskertomustaan ja siinä voi
olla virheitä, tahattomia virheitä puutteellisista
tiedoista johtuen. Mutta katsotaan, mitä tälle
aikataululle voidaan tehdä.
Minusta on erittäin hyvä, että valiokunta
on ottanut seurattavakseen tuottavuusohjelman, koska siinähän
ei ole mitään järkeä, että vähennetään
vaan henkilökuntaa mutta mitään uutta toimintamallia
ei kuitenkaan tilalle pystytä keksimään.
Tässä tuottavuusohjelmassa on erittäin vahva
motiivi. Alkuun suoritamme ne tuottavuustoimenpiteet, jotka edellinen
hallitus päätti, reilut 9 000 henkeä valtionhallinnosta,
ja nyt otamme vielä kehysvaiheessa 4 600 lisää.
Tämä on erittäin suuri haaste mutta välttämätön,
vähän samaan tapaan kuin äsken puhuimme
kuntatyön osalta. Jos ikäluokan suuruus on noin
30 000, niin näyttäisi siltä,
että meillä ikäluokkien pienentyessä valtaosa
koulutetuista nuorista joutuisi menemään työhön
joko valtiolle tai kunnalle eikä käytännössä yksityiselle
sektorille jäisi enää yhtään
osaajia. Tästä syystä on järkevää,
että valtio ja kunnat tehostavat omaa toimintaansa. Mutta
siinä on olennaista se, että omaksutaan uusia palvelujen
tuottamistapoja ja työskentelytapoja, jotta työolosuhteet
pysyvät hyvinä ja kestävinä.
Olisi positiivista, että tässä jatkonkin
kannal-ta — vaikka en ole mikään esittämään
ohjeita tai edes toiveita valiokunnalle, mutta toivoisin tätä — valiokunta
arvioisi tätä tuottavuusohjelmaa useamman vuoden
aikana ja etsisi myös hyviä käytäntöjä,
missä virastoissa tai ministeriöissä on kehitetty
parhaita käytäntöjä, jotka ovat
tehostaneet toimintaa, parantaneet palvelun laatua ja myös
lisänneet taloudellista tehokkuutta.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ihan lyhyt kommentti.
Valiokunta varmasti pitää lähtökohtana
sitä, että tuottavuutta täytyy pystyä kriittisesti
arvioimaan ja kohottamaan myös julkisessa hallinnossa.
Mutta ne mittarit, joilla nyt toimitaan, eivät ole oikeat
ja riittävät, sanotaan näin. Siksi me
haluamme, että tähän palataan. Me aiomme
ottaa tästä ihan tämmöisen pitemmän
aikavälin keissin, jonka valiokunta tulee käymään
perusteellisemmin läpi.
Sitten tästä eduskunnan halusta saada tilinpäätöskertomus
tänne kevätistuntokaudella. Se on itse asiassa
välttämättömyys, jotta tämä tilinpäätöskertomus
voi hyödyntää tätä budjettiprosessia.
Ja kun meille kerrottiin valtiovarainministeriön toimesta,
että ruotsinnos kestää puolitoista kuukautta,
että se on yksi keskeinen syy, miksi sitä ei ole
voitu antaa aikaisemmin, niin jos me emme onnistu ruotsinnosta saamaan
nopeammassa ajassa — sillä jo ratkaistaan tämä ongelma — niin
sitten me vähän ihmettelemme. Nyt kun eduskunta
ponnessaan edellyttää, että se tulee
kevätistuntokaudella, niin minä uskon, että se on
myös täysin mahdollista ja välttämätöntä.
Ed. Mirja Vehkaperä merkittiin
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on erinomaista, että valtiovarainministeri
jäi tänne kyselytunnin jälkeen antamaan
sen arvon tälle työlle, mikä minun mielestäni
sille kuuluu.
Tästä tuottavuusasiasta. Tässä,
jos nyt jossakin asiassa, se suuri urosteko sekä VM:n kannalta
että eduskunnan kannalta olisi se, että me tämän
mittariston löytäisimme. Se saattaisi olla, nyt
omalta osaltani puhun vaan — tarkastusvaliokunnan yksi
jäsen yhdestätoista vaan — että me
yhdessä VM:nkin ja tarkastusviraston kanssa löytäisimme
ne mittarit ja sovittaisiin niistä. Toivon, että ministerillä on
aikaa kuunnella oma puheenvuoroni tästä, jossa
sitten enemmän kuin minuutissa yritän selvittää,
mikä minusta oli tärkein oivallus tässä yhteydessä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä tuottavuusohjelma on valtiovarainministeriön
ja uuden hallituksen nostettua edellisen hallituksen tavoitteita
muuttunut kyllä määrärahojen
vähentämistavoitteeksi ja rahaleikkuriksi. Siinä ei
ole kyllä realistisesti asioita toiminnallisesti tarkasteltu.
Siinä on epärehellisyyttä. Se on oikeastaan
muuttunut naamioiduksi juustohöyläksi ja myöskin
ideologiseksi palvelujen ulkoistamisen välineeksi. Otetaan
esimerkiksi puolustushallinnossa siivoustoimeen kohdistuvat yhtäkkiset
järjestelykuviot, Metsäntutkimuslaitoksen toimintaan
kohdistuvat asiat ja jopa poliisin ja rajamiesten, operatiivisten,
määrään kohdistuu nyt uhkia.
Oletteko te, herra valtiovarainministeri, realistisesti toiminnan
ja turvallisuuden näkökulmista valmis arvioimaan hallituksessa
uudelleen näitä kaavamaisia tuottavuusleikkurilukuja?
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että tarkastusvaliokunta
on ottanut yhdeksi keskeiseksi työnsä painopisteeksi
tuottavuusohjelman ja sen arvioinnin. On myös enemmän
kuin paikallaan, että tuottavuudelle löydettäisiin
oikeat mittarit. Se, että tuottavuusohjelma alun perin
lähti liikkeelle siitä, että valtiovarainministeriöstä iskettiin
kovat luvut pöytään, sellaiset luvut,
joihin ei ole vielä tässäkään
vaiheessa päästy, nimenomaan, että puhuttiin
henkilöstön vähentämisestä,
ei ole ollut hyvä asia. Itse pahoittelen sitä,
että tämä ohjelma on osittain antanut
tuottavuudelle huonon maineen, vaikka tuottavuus asiana on erittäinkin hyödyllinen
ja paikallaan.
Myös olen ollut huolissani siitä, mitä tämä ohjelma
on tehnyt valtiolle työnantajana, mitä se on tarkoittanut
valtiotyönantajan maineelle. Jotta valtio pystyisi kehittämään
toimintaansa, olemaan houkutteleva työpaikka niille ihmisille,
jotka valtiolle tulevaisuudessa tulevat töihin, ja jotta
voisimme tarjota hyvin järjestettyjä, järkevästi järjestettyjä palveluja
kansalaisille, oikeiden mittarien löytäminen on
erinomaisen tärkeää. Toivotan tarkastusvaliokunnalle
menestystä sen työssä tässä asiassa.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunta on saanut aikaiseksi
ensimmäisen mietintönsä valtion tilinpäätöskertomuksesta.
On tyydytyksellä pantava merkille se työskentelytapa,
millä tavalla tarkastusvaliokunta on tämän
työnsä aloittanut. Siinä työskentelyssä ei
ole todellakaan vaikuttanut yhtään se, onko hallituspuolue,
onko oppositiopuolue, onko suuri vaiko pieni puolue. Tämä on
erinomainen alku, miten tämä tarkastusvaliokunta
on aloittanut työnsä.
Kun täällä on nyt noussut esiin — kiitos
myöskin valtiovarainministerille, että hän
on vaivautunut jäämään todellakin
kyselytunnin jälkeen tänne keskustelemaan — tämä tuottavuusohjelma,
niin minä haluaisin nyt alleviivata sitä, mikä usein
unohtuu, kun puhutaan tuottavuuden parantamisesta ja tuottavuuden
parantamisen tarpeesta, ja (Puhemies koputtaa) minkä valiokunta otti
esille, kun se oli asiantuntijakuulemisissa ilmennyt, (Puhemies:
Aika!) että rekrytointitarve valtiolle tulee olemaan työelämään
tulevien ikäluokkien pienuuden vuoksi yksityiseen sektoriin verrattuna
suhteellisen suuri. Tämä huomio jää usein
vaille huomiota.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos valtiovarainministerille, että olette
jäänyt tähän keskusteluun mukaan.
Tarkastusvaliokunta on aloittanut työnsä,
niin kuin tässä todetaan, vasta tässä syyskaudella
ja käsittelee nyt ensimmäistä kertaa
tilinpäätöskertomusta. Haluan todeta,
että kuitenkin se, että valtion toiminnan tuloksellisuus
nyt tuodaan eduskuntakeskusteluun tähän saliin,
on erittäin hyvä, niin kuin puheenjohtaja Ahde
tässä totesi, ja silloin voidaan keskustella,
mikä on asetettujen tavoitteiden ja mahdollisesti määrärahojen selkeä yhteys,
niin kuin täällä on nostettu ihan tässä mietinnössä esille.
Esimerkkinä totean, kun tässä mietinnössä käsitellään
myös omaishoitoa ja vanhustenhoitoa, että jos
me olemme tehneet lakeja, joilta me odotamme nimenomaan hyvää palvelua
ja toimintaa, niin tässä on hyvin selkeästi
nähty se, (Puhemies: Minuutti!) että se ei välttämättä ole
ollut niin.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Tästä tuottavuusohjelmasta: Yksityisellä sektorilla
tuottavuus on kasvanut mittavasti ja julkisella sektorilla huomattavasti
vähemmän. Paljon Suomessa on puhuttu, että julkisen
palvelun tuottavuutta on vaikea mitata. Sen minä allekirjoitan,
sitä on monesti vaikea mitata, mutta sitä ei ole
mahdotonta kehittää. Joskus kun lähdetään
tämmöisiä varsin mittaviakin haasteita hakemaan,
varsin mittavia htv-vähennyksiä hakemaan, niin
kyllä siinä vaan vähän on niin,
että pakko on kohtuullisen hyvä konsultti eli
vapaaehtoisesti tämmöisiä ei ole toistaiseksi
kovin paljon tapahtunut. Takuuvarmasti tässä prosessin
aikana tulee huonoja tuottavuuskehityksiä ja sitten takuuvarmasti
tulee hyviä tuottavuuskehityksiä. Sen takia peräänkuulutinkin
sitä, että olisi hyvä, jos valiokunta
pystyisi tässä pitkin matkaa pointteeraamaan niitä hyviä,
uusia käytäntöjä, mutta myös
ottamaan sitten esille niitä tuottavuuskehityksiä,
joissa ei ole aidosti tuottavuutta uusilla toimenpiteillä pystytty
kehittämään. Ei tässä ole mistään
ideologiasta kyse. Kyllä minä sen tietäisin,
jos olisi. Kaavamainen se ei ole siinä mielessä,
että jos se olisi kaavamainen, niin se olisi varmasti henkilöstömäärään
sidottu, ihan puhtaasti näin, mutta tässä on
otettu huomioon eri hallinnonalojen erilaiset tilanteet ja haasteet.
Tästä ulkoistamisesta: Minulle se työntekijä, joka
toimii julkista palvelua tuottavana mutta yksityisen työnantajan
palveluksessa, on aivan yhtä arvokas, hänen palvelunsa
on minulle aivan yhtä arvokas, kuin se, jonka palkanmaksaja
on valtio tai kunta. Tästä olemme eri mieltä,
mutta me arvostamme kaikkea työtä.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tilintarkastusvaliokunnan ensimmäinen
kertomusmietintö on käsittelyssä, ja
ihan mielenkiintoinen mietintö. Valiokunta arvioi siinä hallituksen toimintaa,
sen tuloksellisuutta. Minun mielestäni tulisi vielä enemmän
arvioida sitä, miten nämä päätökset
vaikuttavat yhteiskunnan kehitykseen, lisäävätkö ne
tasa-arvoa, lisäävätkö ne eriarvoisuutta
ja miten oikeudenmukaisuus kehittyy kansalaisten keskuudessa.
Tästä eriarvoisuudesta yhtenä esimerkkinä on tuloerojen
huikea kasvu. Vuosina 1995—2005 pienituloisimman kymmenyksen
tulot ovat kasvaneet 9,7 prosenttia. Suurituloisimman kymmenyksen
tulot ovat kasvaneet 59 prosenttia, ja jos tästä suurituloisimmasta
kymmenyksestä otetaan vielä suurituloisin kymmenys,
se kaikista rikkain prosentti, niin heidän tulonsa ovat
kasvaneet tänä vastaavana aikana 107,5 prosenttia.
Siis on todella huikea eriarvoisuuden kasvu tapahtunut tässä maassa.
Minä toivoisin, että vastaisuudessa, kun erilaisia
ratkaisuja tarkastusvaliokunnassa tehdään ja arvioidaan,
myöskin puututtaisiin tähän, mitkä ovat
ne syyt, mitkä johtavat näin huikeaan tuloerojen
kasvuun.
Tätä voi katsoa myöskin, jos katsotaan
prosentteina, toisella tavalla, miten esimerkiksi on maksettu varallisuusveroa
vuonna 2004 tulokymmenyksittäin. Siinä rikkain,
varakkain tulokymmenys kansasta, 10 prosenttia, on maksanut 94,3
prosenttia varallisuusverosta. Elikkä kun varallisuusvero
poistettiin, se oli lahjoitus Suomen kaikista rikkaimmille ihmisille,
ja tämä suurituloisin kymmenys on saanut myöskin
muutoin veronalennuksia. Heidän veronalennuksensa ovat
kaikista suurimpia jopa prosentuaalisesti, nettotulonlisäys
jopa prosentuaalisesti on suurempi kuin pienituloisten tai keskituloisten.
Esimerkki palkkaverotuksen muutoksista vuodesta 2003 vuoteen
2007, reaalinen muutos, josta inflaatiotarkistukset on puhdistettu
pois, siis nettotulon muutos: Kun 20 000 euroa ansaitseva
sai verohelpotusta 5 prosenttia, niin 200 000 euroa ansaitseva
sai 5,1 prosenttia. Prosenttina se ei ole kovin suuri ero, mutta
jos katsotaan euroina, sitten tuleekin eroa. 20 000 ansaitsevalla
se nettotulon lisäys oli 743 euroa, mutta 200 000 euroa
ansaitsevalle se oli 4 869 euroa. Elikkä tämä eriarvoisuus
on juuri verotuksesta johtuen myöskin lisääntynyt,
ja kaikista hankalin tilannehan on kaikista pienituloisimmilla,
joilla veronalennukset ovat käytännössä olleet
lähes nollaluokkaa.
Tätä taustaa vasten, herra puhemies, esitän seuraavan
lausumaesityksen: "Eduskunta toteaa, että valtion toiminnan
suunnittelussa ja sen jälkikäteisarvioinnissa
tulee yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden lisäksi
aina ottaa huomioon myös taloudellinen ja muu oikeudenmukaisuus.
Eduskunta kiinnittääkin oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
huomiota siihen, että varallisuusveron poistaminen suurilta
varallisuuksilta, joiden tuottaman tulon verotus on vastaavaa ansiotuloa
keveämpää, kevensi edelleen muutaman
kymmenentuhannen rikkaimman verotusta Suomessa, ja edellyttää siksi,
että hallitus valmistelee vuoden 2009 talousarviota varten
esityksen varallisuusveron perimisestä jälleen
suurista varallisuuksista."
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Uutena kansanedustajana olen mielenkiinnolla
seurannut tarkastusvaliokunnan työskentelyä ja
tutustunut sen ensimmäiseen mietintöön,
mietintöön vuoden 2006 tilinpäätöskertomuksesta.
Tämä mietintö tulee uskoakseni olemaan
hyödyllinen työkalu tulevien vuosien talousarvioiden
valmistelussa, erityisesti jos tilin-päätöskertomus
saadaan käsittelyyn jo kevätistuntokaudella, kuten
mietinnössä on esitetty.
Yksi mielenkiintoisimmista asiakokonaisuuksista tarkastusvaliokunnan
mietinnöstä löytyy otsikon "Tuottavuuden
tila ja mittaaminen" alta. Mietinnössä todetaan,
että tilinpäätöksessään
oikeat ja riittävät tiedot on esittänyt
noin 50 prosenttia tilivirastoista. Vuonna 2006 riittävillä tuottavuustavoitteilla
ohjattujen ja tästä oikeat ja riittävät
tiedot esittävien tilivirastojen osuus oli 14 prosenttia.
Tulevaisuudessa erityisen suuria haasteita riittää niille
virkamiehille, jotka kehittävät tuottavuuteen liittyviä luotettavia
mittareita.
Huomioni kiinnittyi myös tarkastusvaliokunnan valtion
tuottavuusohjelmaa koskevaan kannanottoon. Kuten kaikki tiedämme,
väestö ikääntyy ja sen johdosta
palveluiden kysyntäkin kasvaa. Samanaikaisesti työvoiman
tarjonta vähenee työelämään
tulevien ikäluokkien pienuuden vuoksi. Uhkana on julkisen
talouden merkittävä alijäämä ja
velkaantuminen, jos julkisten palveluiden kustannukset eivät
pysy hallinnassa.
Arvoisa puhemies! On todella tärkeää,
kuten tarkastusvaliokuntakin painottaa, että tuottavuusohjelman
tavoitteena tulee olla ennen muuta tuottavuuden parantaminen eikä henkilöstömäärän
vähentäminen. Hallintovaliokuntakin on eräässä kannanotossaan
korostanut sitä, että henkilöstöjärjestöt
tulee ottaa täysipainoisesti mukaan tuottavuuden kehittämistyöhön.
Tämä on mielestäni erittäin
tärkeä näkökulma.
Lakivaliokunta on puolestaan todennut lausunnossaan, että oikeuslaitoksen
perustehtävä on tarjota oikeusturvaa yksilöille,
yrityksille ja yhteisöille. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on jo useassa tapauksessa katsonut Suomen rikkoneen oikeudenmukaista
oikeudenkäyntiä koskevaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen
määräystä, koska oikeudenkäynti
on kestänyt kohtuuttoman kauan. Suomen maine saa tahran
jokaisesta yksittäisestä tapauksesta, jossa maamme
katsotaan rikkoneen Euroopan ihmisoikeussopimuksen määräyksiä.
Vastaavanlaisia valituksia on vireillä useita. Tällainen
kehitys ei ole hyväksyttävää,
ja tilanteeseen tulisi puuttua asiaan kuuluvalla tavalla. Suomi
on sitoutunut noudattamaan Euroopan ihmisoikeussopimusta. Niinpä maamme
hallituksen on pidettävä huoli siitä,
että oikeuslaitoksemme saa käyttöönsä riittävästi
varoja valtion talousarviosta eikä tuottavuusohjelmalla
lohkaista entisestään oikeuslaitoksen resursseja.
Arvoisa puhemies! Yleensä valtion tuottavuusohjelmassa
korostetaan pelkästään henkilöstömäärän
vähentämistä, ilman että kiinnitetään
huomiota henkilöstön pätevyyteen ja sen osaamiseen.
Tarkastusvaliokunnan mietinnössä lähestytään
tätä ongelmakenttää oikealla
tavalla. Rekrytoimalla asiantuntevaa ja pätevää työvoimaa
voidaan tuottavuutta parantaa, ja tätä kautta henkilöstövähennyksetkin
saattavat olla mahdollisia ilman että palveluiden laatu
kärsii.
Toivottavasti hallitus huomioi tulevassa työssään
tarkastusvaliokunnan kannanotot.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän eduskuntaan tulemisen
ehkä hurjin uhkakuva olisi ollut se, että täällä olisi
vain tarkastusvaliokunnan jäseniä paikalla ja
sitten he—ne jotka ovat tehneet tämän
mietinnön — pohdiskelisivat sitä, mitenkä hyviä me
olemmekaan kera meidän kunnianarvoisten neuvosten. Mutta
tämä uhkakuva ei ole toteutunut eikä toteutumassa. Erinomaisen
hienoa oli kuulla esimerkiksi ed. Ruohonen-Lernerin äskeinen
puheenvuoro, jossa hän osoitti sen, kuinka tämä tuottavuusohjelma
ja siihen liittyvät kaikki erilaiset ulottuvuudet ovat
ehkä kaikkein olennaisimpia asioita tällä hetkellä koko
valtionhallinnossa. Ja miksi? Juuri siitä syystä,
jonka valtiovarainministeri toi omissa puheenvuoroissaan jo esille.
Ennen kuin menen itse tuohon äsken mainittuun asiaan,
kiinnitän aika mielenkiintoiseen asiaan huomion, josta
meidän täytyy valiokuntana ottaa opiksi. Nimittäin
ed. Kuoppa käytti täällä sinänsä ihan
ok puheenvuoron, asiallisiin tilastoihin perustuvan puheenvuoron,
ja oli ottanut asian esille. Se oli kompakti esitys, ja se johti
johonkin elikkä ponnen, lausuman, esittämiseen. Tämä on
tiptop, ei mitään huomautettavaa. Mutta tämän
tekee mielenkiintoiseksi se, että kun vasemmistoliitolla
on edustaja, aktiivinen edustaja, tarkastusvaliokunnassa, niin hän
ei ole tuonut sanallakaan juuri näitä asioita
esille valiokunnassa. Silloin tietysti tilanne muuttuu aika mielenkiintoiseksi,
koska mehän tunnemme nyt aika orvoksi itsemme sen suhteen,
että vasemmistoliitolla on ollut salattua tietoa, arvokasta
tietoa, joka olisi pitänyt ponsittaa ehdottomasti mutta
jonka he pitävät omassa tiedossaan ryhmässään
ja sitten tuovat yllätyksenä tänne. Tehkää niin
jatkossakin, kyllä se meille passaa, mutta sen arvokkuus ei
niin nouse.
Nyt minä voin vakuuttaa, että tämä ponsi
tulee tuhoutumaan äänestyksessä. Tämä on
hallituskysymys meille, se tuhoutuu sen takia, että te ette
ole tuoneet sitä esille valiokunnan työssä ja sillä siisti.
Tämä on tietysti leikkiä, tämä hallituskysymysosuus
tässä puheenvuorossa, mutta se on puoliksi totta
kuitenkin. Elikkä minä toivoisin, että me
voisimme opetella tästä jotakin ihan uutta ja
sillä tavalla, että käytettäisiin
kaikki se henkinen pääoma, mikä on käytettävissä,
seuraavien mietintöjen laadun parantamiseen. Tämä ei ole
moitetta, ed. Kuoppa. Demokratiassa teillä on tämä oikeus,
ja kun vielä puhuu hyvin ja on looginen, niin vielä parempi.
Mutta sitten asialla on toinenkin puolensa.
Arvoisa puhemies! Tuottavuudesta: Se tuli mielestäni
hyvin ovelasti monella eri tavalla esiin. Ensimmäinen vaihe,
missä se tuli esiin, oli se, kun kävimme pääluokkakohtaisesti
ja ministeriökohtaisesti läpi koko tämän
paksun plunttakasan. Siellä sitten huomattiin se, kuinka
toisaalta tavoitteen asetanta voi olla hyvinkin vaihtelevaa, sanoisinko,
vaatimatonta ja varman päälle pelaavaa. Ja toisaalta
rohkeus itsekritiikkiin, itsearviointiin ja sen tuloksen julkistamiseen
on aika vaatimatonta ollut, ehkä suorastaan miltei olematonta.
Ainoastaan ympäristöministeriön kohdalla
on ollut kanttia kansliapäälliköllä — kai
se kansliapäälliköstä kiinni
on — ilmoittaa, että pieleen meni osittain, vaikka
kuinka yritettiin. Tämä on ympäristöministeriölle
erittäin suureksi arvoksi annettava ja lausuttava, mutta
se samalla kuvaa sitä, kuinka ambitiotason pitäisi
olla ministeriöissä aivan toisella tasolla. Tässä katsannossa,
kun valtioneuvoston kanslia kantaa huolta siitä, että nyt
nämä tarkastusviraston raportit tulevat oikealla
tavalla valiokunnan ja eduskunnan kautta valtioneuvostoon ja valtioneuvoston
kanslian tietoon, se linkitys tulee eräällä tavalla
ratkaisemaan sen, millä tavalla nämä ajatukset
ja havainnot tulevat luuksi ja lihaksi.
Henkilökohtaisesti minulle oli melkoinen yllätys
se, että kun kuulimme valtiovarainministeriön
tuottavuusohjelman projektinjohtaja Kuuselaa, niin tämä anti
oli aika yksiniitistä, jos voisi niin sanoa. Se oli niin
kuin numeraalista tuottavuutta ja siinä kaikki. Sellaisella
ratkaisevalla tekijällä kuin laatutekijällä ja
sitä kautta vaikuttavuudella ei näyttänyt
olevan mitään sijaa tässä ajattelussa.
Se johdattaa meidät arvioimaan sitä, mitä valiokunnan
kunnianarvoisa puheenjohtaja täällä jo
totesi, että mittareita tarvitaan kiitolaukkaa ja äkkiä tähän
hommaan. Se on aivan välttämätöntä.
Jos seuraavan vuoden aikana tässä edistytään,
niin se olisi huikean hieno saavutus. Silloin sillä rupeaa
olemaan jo sitä merkitystä, ohjausvaikutusta,
mikä meidän työllämme pitäisi olla.
Mitä tämä laatutekijä merkitsee?
Tietysti siinä tilanteessa, kun henkilökunta pienenee,
sen jäljellä olevan henkilökunnan laatu,
osaamisen taso, on aivan ratkaiseva. Nyt on tietysti ollut viime
aikoina merkkejä, kahdenlaisia merkkejä, siitä,
että tähän laatutekijään
on kiinnitetty huomiota mutta huonolla tavalla. Ensimmäinen
havainto oli jopa Helsingin yliopiston rehtorin havainto siitä,
että jos ei liksaa ole tarpeeksi käytettävissä, niin
rekrytoidaan maisteri opettamaan elikkä lehtori opettamaan
tohtorilehtorin tai tohtoriprofessorin sijasta. No, sehän
tietysti merkitsee niin sanottua lehtorisoitumista, joka ei ole
yliopiston arvon ja tavoitteen mukaista. Tämä aivan
täsmälleen sama asia tulee sitten jopa liikelaitoksissa, keskusvirastoissa
esiin sillä tavalla, että jos sellaisilla osa-alueilla,
millä pätevyys, siis se osoitettu pätevyys,
on selvästi heti näkyvissä tuloksissa
elikkä siis laatu paranee niissä päätöksien perusteluissa
ja valinnoissa, niin jos sitä pätevyyttä ei
ole osattu arvostaa rekrytoinnissa, niin silloin on tehty iso virhe
itse sen toimeliaisuuden kannalta. Elikkä tässä katsannossa
minun mielestäni tämän mietinnön
tärkein asia on juuri tämä, ja se on
nyt tuotu erittäin hyvin esille.
Sitten aivan lyhyesti, kun ed. Kallio saapui paikalle: Jos minä muistan
oikein, niin ed. Kallio oli aikoinaan heko-työryhmässä,
siinä parlamentaarisessa heko-työryhmässä,
jäsenenä. Eikö näin ollut? (Ed.
Kallio nyökkää) — Kyllä. — Se palasi
mieleeni, kun kävimme tätä heko-asiaa tuolla
tarkastusvaliokunnassa läpi. Nimittäin kun nyt
saimme Patrialta kuvauksen siitä, mitä on todellisuudessa
tapahtunut, ja vertasin sitä siihen, mitä meille
ed. Kallion kanssa parlamentaarisessa seurantaryhmässä aikoinaan
esitettiin, niin näillä asioilla ei ole mitään
muuta yhteistä kuin että ilmeisesti helikopterimerkkisistä laitteista
oli kysymys informaation kohteena, mutta ei mitään muuta.
Tämän seurannan kyllä soisi jatkuvan
hyvin aktiivisesti, ja pitää ihailla sitä täsmällisyyttä ja
selväpiirteisyyttä, tietoisuutta näistä asioista, mikä Patrialla
näistä asioista tällä hetkellä on.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tarkastusvaliokuntaa
tästä hyvästä mietinnöstä.
Mielestäni tarkastusvaliokunta kiinnitti moneen tärkeään
asiaan mietinnössään huomiota. Haluan
tässä omassa puheenvuorossani keskittyä niistä yhteen,
joka koskee tuottavuusohjelmaa.
Salissa on käyty jo tuottavuusohjelmasta hyvää keskustelua,
kuten myös edellisellä kyselytunnilla, mutta mielestäni
tarkastusvaliokunta kiinnittää huomiota tärkeään
näkökulmaan, kun se painottaa, että tuottavuusohjelman
tavoitteena tulee olla ennen muuta tuottavuuden parantaminen eikä henkilöstön
määrän vähentäminen.
Minusta monesti keskustelussa tuottavuuden parantamisella tarkoitetaan
yksin ja ainoastaan henkilöstömäärän
vähentämistä, vaikka me tiedämme, että esimerkiksi
terveydenhuollossa tuottavuus ei parane henkilöstöä vähentämällä,
vaan hoitoketjuja tehostamalla ja luomalla toimivia hoitoketjuja.
Eli kiitän tarkastusvaliokuntaa tästä hyvästä kannanotosta.
Puhemies! Tarkastusvaliokunta nostaa myös esimerkkinä tuottavuusohjelman
osalta yliopistot ja korkeakoulut, ja tältä osin
kannan kyllä suurta huolta meidän yliopistojemme
perusrahoituksen osalta. Hallitusohjelman mukaisestihan yliopistojen
perusrahoitusta tullaan lisäämään
20 miljoonalla eurolla vuodessa, mutta valitettavasti tuottavuusohjelma
leikkaa siitä peräti 11 miljoonaa, ja näin
ollen tuo yliopistojen lisärahoitus on vain 9 miljoonaa
euroa. Tältä osin toivon, että eduskunta
nyt sitten budjetin yhteydessä tulee tätä yliopistojen
perusrahoitusta tarkistamaan.
Puhemies! Ihan lyhyesti haluan todeta myös huoleni,
joka liittyy Metlan toimintaan eli Metsäntutkimuslaitoksen
toimintaan. Kuulin viime viikolla, että sekä tuottavuusohjelmasta
johtuen että myöskin ensi vuoden budjetista johtuen
olisi suunnitelmissa, että Metlan alueellisia toimintoja
oltaisiin karsimassa jopa niin, että kolme neljä yksikköä lopettaisi
toimintansa. Tätä en kyllä missään
tapauksessa voi kannattaa. Esimerkiksi Kannuksen toimintayksikön
työ Keski-Pohjanmaalla on erittäin tärkeää,
ja toivon, että myös tältä osin
tuottavuusohjelmaa voidaan tarkistaa.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Helikopterihankinnasta olen ed. Pulliaisen
kanssa samaa mieltä. Toki lähtökohdiltaan
yhteispohjoismainen hankinta oli ihan hyvä ja perusteltu,
mutta valitettavasti tämä käytännön
toteutus on ollut sitten aivan jotain muuta, mitä aikanaan
odotimme.
Mutta mennään tähän tarkastusvaliokunnan mietintöön,
joka on ansiokas ja historiallinen. Tässä on otettu
esiin monia tärkeitä asiakokonaisuuksia. Itse
puutun ainoastaan yhteen asiakokonaisuuteen lyhyehkösti,
ja se on tuottavuusohjelma. Mielestäni on äärettömän
tärkeää, että tarkastusvaliokunta
on ottanut tuottavuusohjelman läpivalaisuun. Tämä hanke
on monella tapaa hyvin ristiriitainen, ja siihen liittyy monia niin
periaatteellisia kuin käytännönkin ongelmia.
Lähtökohtana tietysti on aivan oikein, että tuottavuutta
lisätään ja tarpeetonta työtä karsitaan
valtionhallinnossakin. Mielestäni tuottavuusohjelma on
kannatettava erityisesti silloin, kun se kohdistuu oikealla tavalla
eri hallinnonalojen toimintojen, rakenteiden ja tietotekniikan käytön
parantamiseen ja sitä kautta henkilöstötarpeiden
määrittelyyn.
Tämä hallituksen fokus tässä tuottavuusohjelmassa
on kuitenkin mielestäni jossain määrin väärä.
Tuottavuusohjelma ei juurikaan sisällä muuta kuin
tarkat henkilöstön vähentämistavoitteet
ja niiden mukaisesti toteutettavat määrärahaleikkaukset.
Ministeri Katainen kyllä totesi, että tämä ohjelma
ei ole kaavamainen, mutta minun arvioni on, että tämä on
joka tapauksessa liian kaavamainen kuitenkin. Kunkin ministeriön
vastuulle on jätetty tässä tuottavuusohjelmassa
näiden leikkausvaatimusten toteuttaminen. Tämä on hyvin
ongelmallista, sillä silloin kun eri hallinnonaloille jaetaan
täsmälliset vähennystavoitteet, ei välttämättä ole
voitu riittävästi punnita mahdollisuuksia tosiasiallisesti
vähentää henkilöstöä.
On myös syytä painottaa, että mahdollisuudet
tuottavuuden kohottamiseen ovat eri aloilla kovin erilaisia.
Mielestäni tämä erittäin
kaavamainen henkilöstön vähentäminen
ei riitäkään tuottavuusohjelmaksi. Vähentämisaikataulussa
pitäisi edetä sitä mukaa kuin tuottavuushankkeet
eri hallinnonaloilla etenevät. Nämä kehittämishankkeet
ja kehittämistoimenpiteet pitäisi suunnitella
ja toteuttaa siten, että henkilöstö on
vahvasti koko ajan mukana. Uskon, että tuottavuus kasvaa
parhaiten, jos kehittämishankkeissa painotetaan henkilöstön
osaamista ja motivoivaa henkilöstöjohtamista.
On myös syytä todeta, että eduskunnankin
taholta on moneen kertaan perätty sitä, että henkilöstö ja
henkilöstöjärjestöt otetaan
täysipainoisesti mukaan tuottavuuden kehittämistyöhön.
On helppo myös yhtyä tarkastusvaliokunnan näkemykseen
siitä, että tuottavuusohjelman näkökulmaa
tulee laajentaa voimakkaasti laatutekijöihin ja yhteiskunnalliseen
vaikuttavuuteen. Julkisten palvelujen ja tehtävien tuottavuutta
pitää mitata ja arvioida juuri vaikuttavuudella
eikä esimerkiksi sijoitetun pääoman tuotolla.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen siihen, että tarkastusvaliokunta
mietinnössään viittaa valtiovarainvaliokunnan
pariinkin mietintöön sisältyvään
kantaan siitä, että henkilöstön
vähentämisen tulee tapahtua luonnollisen poistuman avulla.
Mielestäni on tärkeää, että nämä eduskunnan
linjaukset ja kannat huomioidaan myös silloin, kun hallintoa
kehitetään. Kaiken kaikkiaan tämä tuottavuusohjelma
on hanke, jota on syytä seurata tarkkaan jatkossakin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan alkuun sanoa kiitokset
tarkastusvaliokunnalle hyvästä mietinnöstä.
On kysymys uudesta valiokunnasta, joka on vasta aloittanut ja osoittaa
heti sen, että on todella hyvin perehtynyt asiaan ja tehnyt
hyvän mietinnön. Aika on ollut myös vähäinen,
ei ole kulunut pitkää aikaa, kun syksyllä vasta
työ on aloitettu.
Tarkastusvaliokunta lähtee nostamaan esille, että on
hyvin tärkeää, että tavoitteiden
saavuttamista arvioidaan, ja tämä on mielestäni
keskeinen asia. Ja kuten puheenjohtaja Ahdekin nosti esille, on
tärkeää tuoda esiin niitä asioita,
mitkä ovat tuloksina olleet hyviä, ja kertoa niistä,
mutta on myös tärkeää, että toiminnan
puutteista ja epäkohdista kerrotaan ja nimenomaan riittävällä tarkkuudella,
että ne myös sitten seuraavissa vaiheissa voisivat
tuottaa uutta toimintaa ja etsittäisiin uusia, selkeitä ratkaisuja,
miten niihin epäkohtiin saadaan selvä parannus.
Kuten tarkastusvaliokuntakin korostaa, on tärkeää,
että tavoitteiden saavuttamista ja tulosten kriittistä arviointia nimenomaan
syvennetään. On hyvä, että tämmöinen
lähtökohta tarkastusvaliokunnalla on ollut.
Puheenvuorossani oikeastaan puutun vain yhteen asiaan, joka
on siellä aivan lopussa, mutta ennen sitä myös
haluan muutaman sanan sanoa tästä tuottavuusohjelmasta,
joka täällä on useammassa puheenvuorossa
noussut esille. Se, että tuottavuusohjelmaa käsiteltäessä on
otettu esimerkkinä yliopistot ja korkeakoulut, on mielestäni
myös hyvä asia, ja siinä esimerkissä nousevat nämä sivistysvaliokunnan
kannanotot ja asiantuntijakuulemiset esille. Erityisesti haluan
kiittää tarkastusvaliokuntaa siitä, että tässä kohdassa,
missä yliopistojen ja korkeakoulujen tilaa kuvataan, on
hyvin tarkasti nostettu esille juuri ne ydinongelmat, mitkä siellä ovat,
ja lähdetty siitä, mikä Suomessa on tilanne,
että jos yliopistoissa ja korkeakouluissa tavoitellaan
laatua, niin kyllä tietysti silloin opiskelija—opettaja-suhdelukuun on
saatava muutos. Kun sitä verrataan kansainvälisiin
huippuyliopistoihin, niin siellä suhde on jopa alle 10,
niin kuin täällä kertomuksessa todetaan,
kun Suomessa se on lähes 20. Tämä luku
jo osoittaa sen, jos hyvään perusopetukseen ja myöskin
tutkimukseen pyritään, että resurssit ovat
pienet.
Samoin siellä nostetaan esille, että vaarana
on, että henkilökuntaa rekrytoitaessa tingitään
tieteellisestä pätevyydestä kustannusten
alentamiseksi. Tämä heikentää yliopistojen
toimintakykyä, ja hallitusohjelman tutkimusta ja koulutusta koskevat
hyvät tavoitteet jäävät toteutumatta. Yliopistojen
kansainvälinen kilpailukyky ja vaikuttavuus edellyttävät,
että ne voivat myös laadullisesti parantaa toimintaansa.
Ja tietenkin on huolehdittava siitä, minkälaista
henkilöstöä, tutkijoita, meillä on
yliopistoissa; se meidän tulee turvata, että tuottavuusohjelman
myötä me emme määrää vähennä emmekä myöskään
jätä huomioimatta sitä, että saisimme
parhaat mahdolliset opettajat ja tutkijat näihin yksiköihin.
Tarkastusvaliokunta on siis todella tässä tehnyt
hyvää työtä, ja varmasti monesta
muustakin kohdasta olisin vastaavanlaisen esimerkin saanut, mutta
tämä jo osoittaa erittäin hyvin sen, millä alueilla
silloin on ongelmia, jos tuottavuusohjelmaa lähdetään
rakentamaan siltä pohjalta, että vain henkilöstöä vähennetään
ja henkilöstön resursseja pienennetään.
Sen vuoksi tämän halusin tässä nostaa
esiin.
Arvoisa puhemies! Täällä viimeisenä asiana on
tilimuistutuskertomuksen myötä nostettu esiin
vanhustenhuolto. Ne toteamukset, mitkä kertomuksessa ovat,
ovat minusta merkittäviä, ja toivon, että nämä ovat
sellaisia, että nämä eivät nyt
jää pelkästään tähän
tilintarkastuskertomukseen, vaan näistä seuraa
toimenpiteitä. Nimittäin mielestäni niistä havainnoista,
mitkä tänne on kirjattu, oikeastaan selvästi
voisi kysyä hallituksen suuntaan, eikö jo tämän
kertomuksen myötä ja näitten kirjausten
myötä nyt ole palattava siihen kysymykseen, milloin
saamme Sirkka-Liisa Kivelän, selvityshenkilön,
jo esittämiä asioita selkeästi alulle,
näitä lakeja ja toimenpiteitä, mitä Sirkka-Liisa
Kivelä on selvityksessään, raportissaan,
nostanut esille. Yksi oli vanhustenhoitoon liittyvä laki,
mutta on myös näitä muita asioita.
Kyllähän täällä selvästi
todetaan se, minkä olemme jo aikaisemminkin todenneet,
että perustuslain vastaista on se, että kansalaiset
ovat hyvin eriarvoisessa asemassa näitten palvelujen suhteen,
miten vanhustenhoidossa saa erilaisia palveluja. Tarkastusvaliokunta
tästä toteaa mielestäni hyvin, että vanhukset
ovat asuinkunnastaan riippuen hyvin eriarvoisessa asemassa palveluiden
saatavuuden ja laadun suhteen. Nämähän
ovat ilmenneet monissa, niin kuin täällä viitataan,
lääninhallituksiin tulleissa kanteluissa, ja edelleen
koko ajan varmasti näitä kanteluita tulee lisää,
joista nämä ongelmat kyllä selkeästi nousevat
esille.
Vielä haluan tästä mietinnöstä ihan
suoran lainauksen lukea. Täällä todetaan:
"Valtion viranomaiset eivät ole kyenneet informaatio- ja
laatuohjauksen keinoin poistamaan eriarvoisuutta. Nykyinen tilanne
ei ole myöskään perustuslain mukainen,
sillä perustuslaki edellyttää kansalaisten
yhdenvertaista kohtelua." Eli meillä nyt on näitä informaatio-
ja laatuohjauskeinoja, meillä on laatukriteereitä asetettu
vanhustenhuoltoon, mutta niitä ei toteuteta. Se on mielestäni
kyllä hälyttävää, ja
kiitos tälle tarkastusvaliokunnalle, että tarkastusvaliokunta
on myös tämän nostanut esille.
Vielä tähän jatkoksi: Tarkastusvaliokunta
on nostanut myös tämän esille, että kun
palvelujen tarve koko ajan lisääntyy ja me tarvitsemme
ammattitaitoista henkilöstöä jatkuvasti
lisää, niin se saatavuus ja riittävyys
on turvattava ja todella kattavasti, koska silloin me pääsemme
siihen hoidon laatuun. Jos me lähdemme sitä saatavuutta
ja riittävyyttä kattavasti turvaamaan, silloin saavutetaan
myös laatua. Henkilöstövoimavarojen alimitoitushan
meillä on se, mikä vaikeuttaa sitä laadun
toteutumista, ja sitten tietenkin työ myös muodostuu
hyvin raskaaksi. Se ei ole houkuttelevaa uusien henkilöiden
rekrytointia ajatellen, ja nuorien ihmisten saamisessa on vaikeuksia,
me emme saa uusia työntekijöitä vanhustenhuoltoon
hyvin helposti. Nämä kaikki tarkastusvaliokunta
on hyvin nostanut esille — kiitos siitä!
Toivon, että tämä mietintö eri
kohdiltaan, mitä täällä muitakin
on — paitsi nämä, mitä tässä mainitsin,
tässä mietinnössä nostetaan
esiin myös nimenomaan tämä tilinpäätöskertomuksen
kehittäminen, ja varmasti sillä tavoitteena on
tämä — ei ole vain mietintö,
vaan kehittämisessä on toimenpiteitä,
jotka otetaan työn alle, ja selvästi nähdään,
että sillä kaikella, mitä me täällä eduskunnassa
teemme, oli se sitten laki tai erilaisia asioita, tulee olla yhteiskunnallisia
vaikutuksia, joita arvioidaan ja joiden tuloksia seurataan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tarkastusvaliokunta on tehnyt ensimmäisen
mietintönsä, ja se on varsin hyvä, mielenkiintoista luettavaa.
Varajäsenenä en päässyt mukaan
työhön, kun aikataulut eivät sitä mahdollistaneet, mutta
ehkä se on sen tähden juuri näin hyvä,
että en ole ollut sitä sotkemassa.
Herra puhemies! Täällä on tuottavuusohjelmasta
paljon puhuttu, ja siitä vain lyhyesti totean sen, että se
asian suuruuteen nähden on ollut aivan liian vähän
eduskunnan käsittelyssä, ja olisin jopa voinut
ajatella, että tarkastusvaliokunta olisi edellyttänyt,
että hallitus toisi sen ihan vaikka selontekona tai tiedonantona
eduskunnalle erikseen käsiteltäväksi,
koska sen vaikutus nyt ja lähivuosina on lähes
hallitusohjelmaan verrattavissa oleva eli painopisteet, mihin sillä pyritään, mitkä
keinot
otetaan ja käytetään ja mikä sen
vaikutus on valtionhallinnon palvelutuotantoon ja toimivuuteen,
ovat todella tärkeitä asioita. Nykyinen hallitus
on kovasti tämmöinen keskittävä hallitus.
Kaikin tavoin valtionhallintoa keskitetään ja
kuntia kasvatetaan jne., ja sitten kun tehdään
vielä tällaista työtä, niin
se aiheuttaa kysymyksiä, joita olisi syytä eduskunnassa
vakavasti pohtia ja ihan myös linjata.
Herra puhemies! Sitten tämä liikenteen infrastruktuuria
koskeva osio on myös mielenkiintoinen tässä.
Erityisesti kiinnittää huomiota tämä siltakysymys,
(Ed. Pulliainen: Aika hauska!) jonka valiokunta on ottanut esille. — En
nyt tiedä, ed. Pulliainen, onko tämä hauska,
mutta mielenkiintoinen, sanotaan niin. — Jos meillä on
ollut 774 huonokuntoista siltaa ja määrä ei
ole vähentynyt — tai siis vähän
aikaisemmin on ollut kolme enemmän ja sitten määrä on
kolmella vähentynyt, ja nyt kuitenkin on jo sitten lähes
1 000 tällaista — niin tilanne on kyllä vakava
ja aiheuttaa ihan huolta siitä, missä kunnossa
todella meidän tiestömme on. Ja kun silloista
on kysymys, joiden yli pitäisi päästä turvallisesti,
niin kysymys herää, kuinka paljon näitten
tuhannen sillan joukossa on sellaisia, jotka ovat jo liikenneturvallisuudelle
luomassa vakavan uhan. Tähän valiokunta on hyvin
kiinnittänyt huomiota, pontta ei ihan ole tästä sentään
tehty, mutta tähän kursiivilla painettuun kohtaan
on kyllä syytä vakavasti yhtyä ja odottaa
hallitukselta toimenpiteitä, ainakin selvitystä,
kun on tulossa liikennepoliittinen selonteko.
Herra puhemies! Valiokunta esittää muutaman
lausuman poistamista eli on siis käynyt läpi eduskunnan
vuosien mittaan hyväksymiä lausumia. Niiden osalta
kiinnittää huomiota ehkä eniten tämä köyhimpien
lapsiperheiden toimeentulon parantaminen, tätä asiaa
koskeva lausuma, jonka valiokunta esittää tarpeettomana
poistettavaksi. En nyt tarkistanut, mitä tässä itse
ponnessa on tarkkaan ottaen sanottu, kun sitä ei ole tähän
mietintöön sisällytetty, se on siellä kertomuksessa,
mutta kuitenkin syvä huoli lapsiperheiden, köyhimpien
lapsiperheiden, toimeentulosta on meillä tässä maassa
syytä olla.
Tällä hetkellä on tilanne se, että vaikka
palkankorotukset ovat kohtuullisen korkeita, niin hinnat ovat nousemassa
kaikilta osin aika voimakkaasti, korot ovat nousussa, ruuan hinta
on nousussa, energian hinta on nousussa, kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelut ovat kalliimpia ensi vuonna hallituksen päätösten
jälkeen. Varsinkin useampilapsisissa perheissä,
joissa on vain yksi tulonsaaja, se palkankorotus ei kata kyllä niitä menojen
kasvuja, mitkä nyt ovat käsillä. Valtiosihteeri
Sailas sanoi pari iltaa sitten, että inflaatio on karkaamassa
käsistä, ja se on ihan varma, että näin
tulee nyt käymään ensi vuonna.
Eli vielä täytyy palata siihen asiaan, että köyhimpien
lapsiperheiden toimeentulon parantaminen on välttämätöntä.
Hallitus sitoo indeksiin esimerkiksi sosiaali- ja terveyspuolen
maksut, jotka ovat lapsiperheille ehkä kaikkein raskaimpia
kuitenkin, kohdistuvat siis lähinnä lapsiperheisiin,
sairaisiin ja vanhuksiin, mutta ei esimerkiksi lapsilisiä sidota
indeksiin. Tähän pitää kyllä vakavasti
puuttua.
Uskon kyllä, että ed. Ahde ja hänen
joukkonsa on hyvin sosiaalista, inhimillistä joukkoa tarkastusvaliokunnassa,
mutta vähän perusteluja voisi siihen saada kyllä,
onko tämä lausuma todella aikansa elänyt
vai pitäisikö uusi tässä pyrkiä saamaan
aikaiseksi, jotta tämä nelivuotiskausi, jonka
alussa vasta ollaan, vaalikauden alussa, ei päättyisi
siihen, että meidän lapsiperheemme ovat entistä enemmän
kurjistuneet, ne lapsiperheet, joissa köyhyys on arkea.
Niitä perheitä on meillä kymmeniätuhansia,
koska meillä on 130 000 köyhissä perheissä elävää lasta.
Tämä on hyvin iso ja vakava kysymys.
Herra puhemies! Lopuksi täällä on
vielä tästä vanhustenhuollosta tekstiä,
ja myös sillä puolella on suuria ongelmia, koska
vanhusten määrä on niin voimakkaassa
kasvussa, niin kuin kaikki tiedämme. Nyt tämä palkkaratkaisu
oli kuntasektorilla kaiken kaikkiaan suuri, ja Tehy teki siihen vielä ylimääräisen
lisän — todella ansaitun li- sän hoitajien
palkkauksen kannalta — ja tämä aiheutti
kuntatalouden kannalta vakavan tilanteen. Kyselytunnilla tätä asiaa
pohdittiin. Jäin miettimään kyllä sitä,
että kun valtionosuudet kattavat kuntien tuloista noin
20 prosenttia ja jos niihin tulee vain indeksitarkistukset ja kustannukset nousevat
aika vauhtia, niin siitä palkankorotuksesta jää kuitenkin
erittäin suuri osa kuntien maksettavaksi. Se johtaa ainakin
vanhusvoittoisissa kunnissa siihen, että tilanne kärjistyy
ja se 21 prosenttiakaan kuntaveroprosenttina ei tule riittämään,
vaan ensi syksynä, kun kunnallisvaalit ovat ohi, melkein
jokainen kunta, ainakin tämmöinen maaseutukunta
ja monen moni kaupunkikuntakin, joutuu korottamaan veroprosenttia, ja
sekään ei kauheasti tuota, koska pieneläkeläiset
eivät sitä kunnallisveroa mahdottomasti pysty
maksamaan eli tulotaso on alhainen. Tämä johtaa
suureen ongelmaan jatkossa.
Eli kuntien väliset erot kärjistyvät,
ja erityisesti, kun ed. Korkeaoja on lähdössä pois
täältä, vetoan keskustaan, että nämä keskustalaiset
kunnat, joissa vanhusväestön osuus on valtavan
suuri, ovat suurissa vaikeuksissa. Minulle lähetti äsken
hankasalmelainen kunnallispoliitikko viestin ja sanoi, että tämä näyttää aivan
hurjalta, ei tässä enää ole
minkäänlaista intoa ehkä lähteä kunnallisvaaleihin,
kun on vain niukkuutta jaettavana ja jakajien määrä eli
eläkeläisten määrä, vanhusten
määrä, on kasvussa. Tämä edellyttäisi myös,
että ehkä meidän pitäisi saada
se vanhustenhuoltolaki ja sitä kautta päästä tähän
asiaan sisälle oikein kunnolla.
Nämä kysymykset, herra puhemies, ovat tärkeitä, mitkä valiokunta
on nostanut tässä tarkastelun kohteeksi.
Mutta ehkä vielä ponnekkaammin pitää näihin
paneutua. Nämä ovat niitä peruskysymyksiä tässä meidän
yhteiskunnassamme.
Matti Ahde /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Valiokunta kävi pitkän keskustelun
tästä köyhimpien lapsiperheiden toimeentulotuen
tämänhetkisestä tilasta Suomessa, ja
valiokunnan ajattelu kulki täysin samaa rataa kuin ed.
Kankaanniemen. Valiokunta jopa keskusteli siitä, mitä valtiovarainvaliokunta
oli yksimielisesti lausunnossaan toivonut, että me esittäisimme
poistettavaksi tämän lausuman, koska hallitus
oli kertonut, että se ei enää tämän
vuodelta 2003 olevan eräällä tavalla
vanhentuneen lausuman perusteella halua toimia, ja nyt valiokunta on
tekemässä uutta pontta tästä samasta
asiasta, joka on todennäköisesti jämäkämpi
ja vielä paremmin ajassa kiinni. Me tyydyimme tähän
ja päädyimme nyt tähän menettelyyn,
mutta se keskustelu oli juuri tuollainen kuin mitä ed.
Kankaanniemikin pohti tuossa puhujapöntössä.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tuottavuusohjelman ja kehyspäätösten
pohjalta valtio vähentää työntekijöitä noin
14 000 henkilötyövuoden verran tulevien
neljän vuoden aikana. Tarkastusvaliokunta on pitänyt
tavoitetta perusteltuna työvoiman tarjonnan vähetessä ja
väestön ikääntymisen kasvattaessa
julkisia menoja.
Tuottavuusohjelman henkilöstövähennykset eivät
kuitenkaan voi perustua kaavamaiseen matemaattiseen laskentamalliin.
On tärkeää, että kansalaisten
tarvitsemien palvelujen tarve ja niitä tuottamaan tarvittavien
työntekijöiden määrä selvitetään
tarkoin, ennen kuin vähentämistoimiin ryhdytään.
Esimerkiksi vanhukset ovat asuinkunnastaan riippuen joutuneet jo
nykyisellään hyvin eriarvoiseen asemaan palveluiden saatavuuden
ja laadun suhteen. Valtio ei ole kyennyt informaatio- ja laatuohjauksella
saamaan korjausta tilanteeseen, vaikka jo perustuslaki edellyttää kansalaisten
yhdenvertaista kohtelua. Eriarvoisuuden poistamiseksi onkin syytä harkita
nykyistä tehokkaampien, esimerkiksi lainsäädäntöön
perustuvien ohjauskeinojen käyttöönottoa,
ja tähän tarvitaan riittävät
työntekijäresurssit. Jo nykyisellään
lääninhallitusten resursointi sosiaali- ja terveystoimessa
on riittämätön. Kummalliselta tuntuu,
että esimerkiksi alkoholiasioissa lääninhallituksissa
askartelee useita työntekijöitä, mutta
ihmisen hoitamiseen liittyvissä asioissa vain pari kolme.
Henkilöstön määrän
väheneminen ei saa johtaa julkisen hallinnon laadun heikkenemiseen. Henkilöstöresurssit
ovat jo tällä hetkellä monin paikoin
varsin niukat, ja mahdollisuudet tuottavuuden lisäämiseen
eri aloilla ja alueilla ovat hyvin erilaiset. Esimerkiksi vankiloiden
miehitys on alimitoitettu, ja oikeudenkäynnit takkuavat riittämättömien
henkilöstöresurssien vuoksi.
Olemme ympäristövaliokunnassa tunteneet huolta
myös ympäristöhallinnon resursseista. Ympäristöministeriön
hallinnonalalla on suuria haasteita, ja niiden hoitaminen edellyttää osaavaa
henkilöstöä ja vankkaa tietopohjaa. Tuottavuusohjelman
toteuttaminen henkilöstön määrää pienentämällä ei
saa johtaa ympäristöhallinnon laadun heikkenemiseen.
Hallitus on päättänyt huippuyliopiston
perustamisesta. Samaan aikaan yliopistot eivät niukentuvilla
voimavaroilla ja supistetulla henkilöstöllä saavuta
asetettuja tavoitteita. Suomen yliopistoissa opettaja—opiskelija-suhdeluku
on kilpailijamaihin verrattuna huono. Tehokkuuden tavoittelu henkilötyövuosia
vähentämällä, kun samalla pidetään
kiinni tutkintojen tulosta-voitteista, on johtanut halpatuotannon
suosimiseen. Jo nyt julkaistaan tilastoja, mitkä yliopistot tuottavat
tutkintoja halvimmilla hinnoilla. Tämä merkitsee
sitä, että meillä jäädään
huippuyliopistosta huolimatta entistä enemmän
jälkeen maailman johtavista yliopistoista.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Tarkastusvaliokunta
kiinnitti ansaitusti huomiota siihen, että tilinpäätöskertomuksessa
annetaan liian myönteinen kuva rata- ja tieverkon kunnosta. Saadun
informaation perusteella eduskunnan on ollut vaikeaa tehdä liikenneverkkoja
koskevia oikeita päätöksiä seuraavan
vuoden talousarviota käsiteltäessä. Tässä lienee
selitys myös siihen, miksi määrärahoja
turvattoman Viitostien korjaamiseen ei ole herunut. Nyt kun huonojen
päätösten syitä on löydetty,
tilanteeseen on saatava korjaus. Viitostietä käyttävien
ihmisten henkeä ei saa enää riskeerata
liian ruusunpunaisilla näkemyksillä, jotka eivät
pidä paikkaansa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Kuopan tekemää lausumaehdotusta.
Ihan muutama sana tästä tarkastusvaliokunnan
tulevaisuudesta ehkä enemmänkin. Meillähän
on tarkastuslautakunnat kunnissa. Melkein voi toivoa, ettei nyt
sitten tälle valiokunnalle käy samaa arvostusinflaatiota
kuin kunnissa on käynyt tarkastuslautakunnille. Elikkä tänne
kyllä kerätään isoja asioita.
Tässäkin kun lukee näitä lauseita,
niin täällä kovasti on "yhteiskunnallista vaikuttavuutta",
"kriittistä arviointia syvennetään" jne.
Mitä se sitten tarkoittaa itse asiassa? (Ed. Pulliainen:
Sitä, mitä on kirjoitettu! — Ed. Ahde:
Ed. Virtanen voi varmaan avata!) — No, tässä nyt
vaan pyörittelen tätä, että tämmöisiä lauselmiahan
näissä tarkastuskertomuksissa on ja on ilmeisesti
tilintarkastajienkin lausunnoissa ollut aika pitkälle. — Esimerkiksi
kun on tämä köyhyysongelma, mikä meillä on
täällä puheissa, niin mehän
teemme nyt päätöksiä budjetissa siitä,
miten me hoidamme köyhyysongelmaa. On mielenkiintoista
nähdä sitten ensi vuonna tähän aikaan,
mitä tarkastusvaliokunta lausuu tästä asiasta,
koska mehän olemme jo nyt siitä eri mieltä, tekeekö nykyinen
budjetti sitä.
Elikkä tällä nyt haen vaan sitä,
että on aika tärkeätä, että tämä lautakunta
saisi sitten semmoisen arvonannon tässä suhteessa
ministeriöihin, (Ed. Pulliainen: Luotamme ed. Kauppilaan!) suhteessa
virkamiehiin. — No, minä nyt tässä varoittelen
tästä. — Elikkä tämmöiset
ohjausvaikutuksethan ovat merkityksettömiä, jos
hallitus toimii niin kuin se tähän saakka on toiminut,
taikka ministeriöt. Me saamme täällä kyllä rutista
kovasti siitä, milloin mitäkin tietä ei
ole rakennettu, paljonko tulee kuolonuhreja sen takia, kun ei ole rakennettu.
Siinä mielessä olisi hyvä, jos tällä lautakunnalla
olisi sitten painoarvoa niin, että myöskin aina
senaikainen hallitus ottaisi vakavasti tämän.
Tästä kannattaa kyllä minusta keskustella
tänäänkin ja ehkä sitten jatkossa
seurata, miten tämä lautakunta toimii.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Puutun yhteen asiaan vaan tässä kertomuksessa.
Se koskee liikennehankkeita. Minusta tässä on
aika hyvin kuvattu sitä tilannetta, mikä meillä on
ollut tiedossa ja mikä nyt jatkuu tuossa ensi vuoden talousarvion
osaltakin: meillä tämä alempiasteinen
tieverkko heikkenee. On tiedossa ollut jo tähänkin
mennessä, että se on heikossa kunnossa, mutta
ensi vuodelle näköjään heikkenee
yhä edelleen.
Kun tuossa muistutin mieleen itselleni, mitä siinä lukikaan,
niin siinähän lukee, jotta päällystetyt
tiet, siis huonokuntoiset tiet, lisääntyvät vuoteen
2011 mennessä — se on hallituksen tavoite — 600
kilometriä ja sitten soratiet, joiden kunto on heikko,
huono, lisääntyvät 300 kilometrillä,
mikä tarkoittaa sitä, että hallitus on
asettanut aika kovat tavoitteet, että pitää heikentää tiestön
kuntoa. Toivoisi, että nyt vihonviimein nämä eduskunnan
lausumat, kuten todetaan tässä mietinnössä tarkastuskertomuksesta,
otettaisiin jo vakavasti. Nythän asia tietysti on eduskunnan
käsissäkin, kun meillä on budjetti käsillä,
niin että voi kysyä, minkä takia me annamme
heikentää tiestön kuntoa. Eduskunnalla
on budjettivalta käytettävissään.
Sen sijaan tässä tehdään semmoisia
ratkaisuja kuin rekkaparkkia, jota ollaan rakentamassa ilmeisesti,
jolla sitä ongelmaa ei ratkaista. Nekin rahat voitaisiin
käyttää vaikka Itä-Suomen teihin,
se kun on idässä päin tämä rekkaparkkikin,
niiden tekemiseen.
Ei saisi käydä niin kuin tuossa Savonlinnan Kyrönsalmen
sillan osalta. Sitä on tässä peräänkuulutettu
nyt jo toista kertaa täällä eduskunnassa,
milloin pidetään maailman lyhyimmän ohitustien
vihkiäiset siellä. Sinne alettiin tehdä sitä Savonlinnan
ohitustietä, ja kun rahat vedettiin pois, niin sinne tuli
semmoinen 30—40 metriä pitkä sillanpätkä,
joka on ikään kuin rakennettu sinne, että siitä se
lähtee. Nyt sitten kaiteeseen on tehty reikä,
jotta siinä voidaan sitten ilmeisesti vaikka kiikaroida
lintuja sitten tai bongailla mitä vain siinä.
Se pitäisi ehdottomasti vihkiä, se on maailman
lyhin ohitustie. Tämmöiseen ne rahat näköjään
menevät.
Sitten rataverkko on tietysti toinen kysymys. Kun katsoo ennen
kaikkea Itä-Suomen näkökulmasta, niin
siellä uhkia on koko ajan ollut sillä tavalla,
että se ylöspäin menevä — siis
Nurmeksesta eteenpäin, sinne Ouluun, menevä — rataosuus
on koko ajan purku-uhan alla ollut. Nyt se hanke ilmeisesti, se
purkaminen, rullaaminen, on jäissä, ja toivon
mukaan siihen saadaan rahoja, koska se on tärkeä puutavarankuljetusreitti,
siinä raaka-aineet kulkevat ja valmiit tavarat. Koska Oulussa
on hyvä satama, niin sinne ilmeisesti viedään
satamaan kanssa tavaraa. Siinä mielessä odottaisi,
että tämä pannaan kuntoon. Sekin on tietysti
eduskunnan heiniä, mutta tietysti, jos hallituksenkin kuulo
on kunnossa, voisi varautua siihen, jotta ei joka vuosi sanottaisi
samaa, mitä tähän mennessä on
tehty.
Sitten ed. Kuopan esitys, jota ajattelin kannattaa, mutta tuossa
ed. Kauppila ehti sitä kannattaa: Kysehän on semmoisesta
isosta periaatteellisesta jutusta, joka minusta pitäisi
uskaltaa tunnustaa täällä salissa, jotta
silloin kun aikanaan tämä varallisuusvero poistettiin,
se oli, sanotaan, mitä minä olen ollut täällä eduskunnassa,
kaikkein suurin töppäys ja pahin temppu — annetaan nyt
ihan lahjaksi rahaa, ilman mitään vastapainoa,
semmoisille ihmisille, jotka voivat tosi hyvin, ovat kaikkein rikkaimpia,
omistavat paljon, ja sitten he itse eivät edes odottaneet
sitä. Nimittäin muistan hyvin, että kun
annettiin lupaus, että eduskunta tulee poistamaan sen varallisuusveron,
niin kun jotain ihmistä haastateltiin telkkarissa, oliko
se jo samana iltana, niin hän sanoi, että voi
mahoton, en ois osannut odottaakaan, että monta miljoonaa
tulee näin vaan. Voi kuvitella sitä, jotta kun
he itse eivät edes uskoneet siihen, niin sitten tämä eduskunta
tekee semmoisen päätöksen, (Ed. Pulliainen:
Sehän tuli sitten yllätyksenä!) hötkästään
tämmöinen rikkaammille.
Minusta tässä ed. Kuoppa on sinnikkäästi
tapellut sen puolesta, niin kuin itsekin kyllä osin tässä — nyt
ei ollut esitystä, mutta Kuopalla on esitys. Toivoisi,
että eduskunta nyt tekee tämmöisen ponnen
tässä, hyväksyy, että edes vuoden
2009 alusta voitaisiin tämä ottaa uudelleen käyttöön.
Niille rahoille kyllä löytyy tiestön
korjauksessa tai vaikka hoivatöissä ihan riittävästi käyttöä,
näillekin muutamalle kymmenelle, jopa sadalle miljoonalle
eurolle.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Tarkastusvaliokunnan mietintöhän
on hyvin historiallinen: ensimmäinen mietintö tältä valiokunnalta.
Minä uskon ja luotan siihen, että valiokunta tulee
toimimaan niitten periaatteitten mukaisesti, mistä päätös
tehtiin silloin, kun valiokunta muodostettiin, enkä missään
tapauksessa ole ed. Kauppilan kanssa samaa mieltä, että voisi
käydä sillä tavalla kuin joissakin kaupungeissa
ja kunnissa ehkä tarkastuslautakunnalle on käynyt.
Jyväskylässä kyllä näin
ei ole. Minun mielestäni tarkastusvaliokunnan tulee pitää korkeata
profiilia, tarttua asioihin määrätietoisesti
käyttäen monipuolisesti asiantuntijoita. Voisin
kuvitella sillä tavalla, että tarkastusvaliokunta
voisi olla eduskunnan ja hallituksen omatunto, jossa puututaan kaikkein
kipeimpiin asioihin.
Puhemies! Muutaman asian otan esille tästä valiokunnan
mietinnöstä ja ennen kaikkea tämän valtionhallinnon
tuottavuusohjelman, johon valiokunta on kiitettävällä tavalla
kiinnittänyt huomiota. Valtiovarainvaliokuntahan lähti
siitä, että henkilöstön vähentämisen
tulee tapahtua ennen kaikkea luonnollisen poistuman avulla ja että ohjelman
toimeenpanossa on muutoinkin tärkeää noudattaa
suunnitelmallista ja hyvää henkilöstöpolitiikkaa,
jossa lähtökohtana on virastojen kyky suoriutua
myös jatkossa tehtävistään.
Edelleen me totesimme valtiovarainvaliokunnan lausunnossa, että vain
tällä tavalla valtionhallinto pystyy kilpailemaan
uudessa tilanteessa työvoimasta ja parantamaan palvelukykyään.
Edelleen todettiin se, että henkilöstön
määrän väheneminen ei myöskään
saa johtaa julkisen hallinnon laadun heikkenemiseen ja että henkilöstöresurssit
ovat jo tällä hetkellä monin paikoin
varsin niukat ja mahdollisuudet tuottavuuden lisäämiseen
eri aloilla ja alueilla ovat myös hyvin erilaiset.
Hallintovaliokunta toteaa sen, että henkilöstö ja
henkilöstöjärjestöt on otettava
täysipainoisesti mukaan tuottavuuden kehittämistyöhön.
Voi kysyä, onko tapahtunut näin. Itse olen sitä mieltä, että näin
ei ole tapahtunut. Nimittäin jatkuvasti tulee henkilöstöjärjestöjen
taholta kritiikkiä siitä, eri hallinnonaloilta,
itse asiassa jokaiselta hallinnonalalta, että heitä ei
ole otettu tähän kehittämistyöhön
mukaan. Ja minun täytyy sanoa, että tämä on
typerää. Kyllä henkilöstö myöskin
valtionhallinnossa on voimavara. Jos aidosti halutaan tuottavuutta
kehittää, niin kyllä silloin henkilöstön
osaaminen ja resurssit pitää työhön
ottaa mukaan. Täällä todetaan se, että tuottavuusohjelman
henkilöstövähennykset eivät
voi perustua kaavamaiseen matemaattiseen laskentamalliin, koska
mahdollisuudet tuottavuuden kohot-tamiseen ovat eri aloilla ja alueilla
erilaiset. Tarkastusvaliokunnan lausuma on ihan tyydyttävä. Itse
olisin jopa toivonut, että se olisi voinut olla vieläkin
tiukempi, mutta joka tapauksessa kiitettävällä tavalla
valiokunta tähän hyvin keskeiseen asiaan ja myöskin
ongelmaan on ottanut kantaa.
Minulla on käytettävissä tämän
Vanhasen kakkoshallituksen, porvarihallituksen, talouspoliittisen
ministerivaliokunnan valtionhallinnon tuottavuusohjelmaa koskeva
pöytäkirja, ja tämä on karmeata
luettavaa, tämä on karmeata luettavaa. Nimittäin
täällä todetaan se, että ministeriöiden
tulee varmistaa, että niiden hallinnonalalla toteutetaan
tuottavuustoimenpiteitä siten, että henkilöstövuosien
vähenemä mukaan lukien jo toteutettu väheneminen
on vuoteen 2011 mennessä seuraava: noin 10 000
ihmistä. Noin 10 000 ihmistä! Suurimmat
vähennykset tapahtuvat muun muassa puolustusministeriön,
opetusministeriön jnp. aloilla.
Miten tätä käytännössä tehdään?
Siis tätä tuottavuusohjelmaa ollaan viemässä jo
nyt hallituksen toimesta pakottaen ministeriöt ja ministerit toimimaan,
ministeriöissä toimivat ihmiset, siihen suuntaan,
että tuottavuus haetaan henkilöstöä vähentämällä.
Eihän tämä ollut tarkoitus, ei ainakaan
silloin, kun sosialidemokraatit olivat hallituksessa ja tuottavuusohjelma
käynnistettiin. Mutta näyttää siltä,
että porvarihallituksen tarkoitus on näin tämä asia
viedä eteenpäin, ja se on lyhytnäköistä ja
kerta kaikkiaan uskomatonta. Minulla on tuore tieto siitä Puolustushallinnon
rakennuslaitoksen osalta, kun täällä todetaan
se, että Puolustushallinnon rakennuslaitoksen kehittämistä nopeutetaan
vähentämällä omaa palvelutuotantoa
noin 220 henkilötyövuotta vuoteen 2009 mennessä,
mikä tarkoittaa siis ensi vuotta. Tiedän sen,
että nyt on käskytetty rakennuslaitoksen johtoa
sillä tavalla, että tämä hallituksen
talouspoliittisen ministerivaliokunnan tekemä periaatepäätös
toteutetaan mahdollisimman nopeasti siten, että rakennuslaitoksen
vajaasta 400 siivoojasta ollaan vähentämästä 220 siivoojaa
ulkoistamalla niitä toimintoja. Eihän se näin
voi olla.
Väitän myöskin, että kun
näitä ulkoistamis- ja yksityistämis-
ja henkilöstön vähentämistoimenpiteitä on
tehty, niin tietyissä toimissa ja hallinnonaloilla se on
vain lisännyt kustannuksia. Ja tämä on
se asia, mihin minä toivon tarkastusvaliokunnan vielä tarkemmin
puuttuvan. Ei tuottavuutta ja tuottavuuden kehittämistoimenpiteitä voi
viedä sillä tavalla eteenpäin kuin tässä hallituksen
periaatepäätöksessä tehdään.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta tekee todella tärkeää työtä,
sen kertoo jo tämä meidän mietintömmekin,
jossa kerrotaan, että tilinpäätöskertomus
käsittää kolme osaa, jossa on yhteensä 543
sivua. Voi kuvitella vaan, mikä kahlaaminen siinä on,
kun käydään budjettia läpi tavallaan
toimintojen kautta tämän tarkastusvaliokunnan
toimesta. Se on tärkeää työtä,
ja valiokunta tekee hyvää työtä.
Sen tulee saada sille kuuluva arvostus, ja niinhän se saakin
sen varmasti. Mutta tämän valiokunnan toimintatapa
tulee sitten meille tutuksi, kun valiokunta on nyt aloittanut toimintansa
ja pää-semme näkemään,
mitenkä tämä työ käytännössä sujuu.
Kun täällä puhuttiin valtionhallinnon
tuottavuudesta, sen tilasta ja mittaamisesta, niin tämähän
on äärettömän vaikea asia, mitenkä tuottavuutta
mitataan. Mielestäni keskeistä on se, että laatu
ja tuloksellisuus ovat hyviä, ja tähän
tietenkin vaikuttaa myös palvelu. Jos ihminen saa hyvää palvelua
esimerkiksi, kun virastossa asioi, niin saattaa olla, että asia
selkenee yhdellä yhteydenotolla. Jos taas ei pysty kommunikoimaan kunnolla
ja selittämään asiaa selkeästi,
niin voi olla, että kun asia ei tule selväksi,
niin ihminen ottaa sitten toisen kerran taikka muihin tahoihin yhteyttä,
koska asia ei ole selvennyt. Kunnon kommunikaation kautta olisi
saattanut olla, että asia olisi selvinnyt jo yhdellä yhteydenotolla. Tämä liittyy
mielestäni hyvin läheisesti tähän
ed. Laitisen mainitsemaan seikkaan, että henkilöstön
asema ja arvo tulee nähdä ja siitä henkilöstöstä tulee
pitää hyvää huolta.
Mielestäni keskeistä on, niin kuin valtiovarainvaliokunta
jo 2005 ja 2006 on sanonut, että henkilöstön
vähentämisen tulee tapahtua luonnollisen poistuman
avulla, jolloinka kun ihmiset jäävät
eläkkeelle, niin sitä myöten väki
virastoissa vähenee. On myös noudatettava hyvää ja suunnitelmallista
henkilöstöpolitiikkaa, että saadaan myös
uusia työntekijöitä sitten tänne
valtionhallintoon ylipäätänsä,
koska näyttää olevan niin, että valtionhallintokin
menettää työntekijöitä,
kun työntekijöistä on kilpailemassa yksityisiä tahoja,
jotka voivat antaa haasteita ja ehkä parempaa palkkaakin
henkilöille.
Tarkastusvaliokunta on ottanut esille lakivaliokunnan lausunnon
tässä ja toteaa, että "Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on jo useassa ta- pauksessa katsonut Suomen rikkoneen oikeudenmukaista
oikeudenkäyntiä koskevaa Euroopan ihmisoikeussopimuksen
määräystä, koska oikeudenkäynti
on kestänyt kohtuuttoman pitkään". Tämä mielestäni
pitää ottaa vakavasti ja tästä pitää pitää huolta,
että saadaan asiat semmoiseen malliin, että ne
kestävät kriittisen tarkastelun.
Tähän läheisesti liittyy myös
valitusten käsittely. Mielestäni oikeuslaitoksille
on annettava riittävästi resursseja, että valituksia
voidaan käsitellä nopeasti, mutta kun lausuntoja
joudutaan asiantuntijoilta pyytämään,
niin sehän tietenkin hidastaa valitusten käsittelyä.
Se täytyy tietenkin ymmärtää.
Kun puhutaan henkilöstöstä ja osaamisesta, niin
ympäristöministeriön hallinnonala on
mielestäni ihan yksi keskeisimmistä kohteista,
missä pitää olla osaavaa henkilöstöä ja
vankkaa tietopohjaa, koska siellä ollaan tekemisissä tärkeiden arvojen
kanssa, joihin kuuluu muun muassa puhdas suomalainen ympäristö,
ja sen arvo varmasti nyt tämän ilmastokeskustelun
ja energiakeskustelun yhteydessä tullaan yhä enemmän
ymmärtämään. Itämeri-keskustelu
on myös herättänyt ihmiset tajuamaan
ympäristön ja vesistöjen arvon, vaikka
itsestäänselvää se varmasti
suomalaisille on ollut aina.
Sitten muutama sana yliopistoista. On surullista lukea, että sivistysvaliokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että opiskelijamäärä opettajaa
kohti on Suomessa huono. Suomen suhdeluku, siis opettaja—opiskelija-suhdeluku,
on eräissä vertailuissa Suomessa lähes
20, kun se kansainvälisissä huippuyliopistoissa
on jopa alle 10. Tämä kyllä pitää ottaa
myös vakavasti. Nyt kun huippuyliopistoja ollaan luomassa,
niin on pidettävä kirkkaana mielessä,
mikä tekee huippuyliopiston, ei pelkästään
raha vaan osaaminen. Täytyy myös sanoa, ainakin
ymmärsin näin, että Oxfordissa ei ole
pelkästään pääsytutkinnot
ja pienet ryhmät, vaan siellä on monia muita kriteerejä,
joilla tämä opiskelija-aines sinne valitaan, ja se
on molemminpuolista yhteistyötä. Siellä sitoudutaan,
niin opiskelijat kuin opettajatkin, tuloksen tekemiseen eli hyvään
tutkimukseen ja hyvään opiskeluun. Siitä voi
lukea lisää täältä tekstistä.
Liikenteestä voisi kertoa perusradanpidosta ja tieverkosta.
Paineet liikennepoliittista selontekoa kohtaan tuntuvat olevan hurjat.
Puolustusmateriaalihankinnoista täällä on myös
mainittu, muun muassa nämä surullisen kuuluisat
helikopterit, joita on tilattu mutta ei ole vielä saatu.
Siitä varmasti saamme selvityksen, mikä siellä tökkii,
lähiaikoina. Puolustusmateriaalin hankinta kallistuu nopeasti,
ja sehän on haaste kaikille maille ympäri Eurooppaa.
Mutta sitten kun puhutaan vanhustenhuollosta, niin toivon, että hallitus
todella selvittää mahdollisuudet siirtää omaishoidontuki
Kelalle ja tämä tapahtuisi mahdollisimman pian,
koska teksti, mitä tämä mietintö kertoo
vanhustenhoidosta ja omaishoidosta, on sen suuntaista, että toivon,
että näissä seikoissa pystytään
etenemään nopeasti, että voimme turvata
omaishoitajien aseman, koska heitä on huomattavasti enemmän
kuin omaishoidon tuen saajia on. Vanhusten avopalvelut ja kotiapu
ovat selkeästi vähentyneet, mikä on mielestäni
myös erittäin huolestuttavaa. Mutta mitenkä me
tarjoamme palvelut, se on se ongelma. Meillä on pulaa ammattitaitoisesta
väestä. Se näkyy jokapäiväisessä elämässä jo tänä päivänä,
ja siihen on kerta kaikkiaan vaan löydettävä ratkaisuja.
Ne saattavat todella tuoda meidän toimintatapoihimme uudistuksia,
jotka voivat olla ihan myönteisiäkin.
Yksi keskeinen seikka on, kun puhutaan henkilöstöpolitiikasta,
koulujen tilanne, mistä saa päivittäin
palautetta. Siellä pitäisi opettajille pystyä takaamaan
sellaiset työolosuhteet, että opetusryhmät
ovat riittävän pienet ja se olisi inhimillistä niin
oppilaille, vanhemmille kuin sitten tietenkin opettajille. Sillä lailla
me saisimme sinne yliopistoon taikka eri ammatteihin osaavia, tasapainoisia
nuoria.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti lopuksi. Mielestäni
tämä keskustelu oli rohkaiseva, koska eri eduskuntaryhmien
toimesta kuitenkin nähtiin, että on tärkeää,
että meillä on eduskunnassa toimiva parlamentaarinen
taloudellinen valvontajärjestelmä tämän
uuden lautakunnan muodossa, joka rakentaa kiinteän yhteyden
Valtiontalouden tarkastusvirastoon ja pystyy hyödyntämään
sen asiantuntemusta reaaliaikaisesti, siis nopeammin kuin mihin
me olemme tässä parlamentaarisessa valvonnassa
tottuneet.
Tässä keskustelussa haluan kahteen asiaan vielä kiinnittää huomiota.
Toinen on tämä tuottavuusohjelma. Se ei voi olla
henkilöstön vähentämisohjelma,
vaan siinä täytyy tämän yhteiskunnan
palvelukyvyn ja laadun tulla yhdeksi keskeiseksi mittariksi, kun
tuottavuutta tulevaisuudessa arvioidaan. On tietenkin itsestäänselvää,
että henkilöstön mukaanottaminen näiden
tuottavuusohjelmien rakentamiseen on ihan ratkaisevaa, koska näitä tuottavuuden
parantamistoimia ei voida tehdä millään
pakkolailla eikä käskytyksellä. Tämä on
joukkuepeliä.
Sitten tämä laatu- ja informaatio-ohjaus.
Onko se riittävä väline vanhustenhuollossa,
lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä,
sosiaalipalveluissa, sitä täytyy meidän
pohtia suhteessa normiohjaukseen, onko riittävä tämä laatu-
ja informaatio-ohjaus, tarvitaanko voimakkaampi asete joidenkin
palvelujen turvaamisessa.
Lopuksi, puhemies, haluan todeta vain sen, että tärkeää on,
että valiokunta kehittyy eduskunnan puolustajaksi. Siis
parlamentaarisessa järjestelmässä on
oleellista, että sitä, mitä eduskunta päättää,
sitten toimeenpanevat poliittiset elimet toteuttavat. Tässä suhteessa
on tärkeää, että me tuomme näitä tarkastushavaintoja
eduskunnan tietoon reaaliaikaisesti. Tämä valiokunta
ei voi alkaa tehdä operatiivisia päätöksiä ongelmien korjaamiseksi,
vaan se voi tuoda ja sen pitää tuoda näkyviin
niitä ongelmia, joita poliittisessa päätöksenteossa
ja meidän hallinnossamme esiintyy.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En malta olla käyttämättä vielä puheenvuoroa,
koska tämän kertomuksen sisältö on
niin tärkeä, se mitä ed. Ahde sanoi,
ajankohtainen seuraaminen, mitä yhteiskunnassa tapahtuu,
eli eduskunnan toiminnan valvominen ja demokratian toimimisen näyttäminen.
Kun tehoja vaaditaan lisää, niin se pelkästään
ei voi olla sitä, että ulkoistetaan ja yksityistetään.
Erään asian — en ole yleensä sortunut
tähän — haluan nyt sanoa ja haluan saada
sen pöytäkirjaan. Muistan, kun olin 90-luvun alussa
Puolustusvoimien palkkalistoilla ja palveluksessa, silloin kun en
ollut vielä eduskunnassa ollut, ja toimin muistaakseni
silloin Hämeen rykmentin sotilaslääkärinä — se taisi
olla nimike siihen aikaan — ja tein työterveyskertomuksen,
johonka laitoin lauseen "henkilöstö on tärkein
voimavara". Myöhemmin, kun vierailin rykmentissä,
siellä ollut komentaja totesi, että se on hyvä lause,
ja se oli minun työterveyskertomuksestani, ja se jäi
elämään. Siitä tuli ihan valtakunnallinen
projekti Puolustusvoimissa, kuinka henkilöstö on
huomioitava ja pidettävä sitä niin sanotusti
hyvänä. Haluan omalta osaltani olla tekemässä parhaani
sen eteen, että valtionhallinnon ja julkisen sektorin työntekijöitä kohdellaan
mahdollisimman hyvin.
Keskustelu päättyi.