Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Vuosi sitten eduskunta käsitteli kunta-
ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain ja hyväksyi
sen, yksimielisesti kylläkin, ja sen 5 §:ään
tuli määräys tästä perusterveydenhuollon
ja siihen kiinteästi liittyvän sosiaalitoimen
tehtävät järjestävästä yhteistoiminta-alueesta
tai kunnasta, ja siltä osin edellytetään noin
20 000 asukkaan väestöpohjaa. Ministerit ovat
todenneet, että noin 10 prosentin jousto tässä voitaisiin
hyväksyä, eli noin 18 000 asukkaan alue
silloin riittäisi alueeksi, jolla voidaan järjestää lain
mukaan nämä palvelut, jotka ovat niitä kaikkein
tärkeimpiä kunnallisia peruspalveluita.
Tämä jäykkä pykälä on
aiheuttanut jo nyt suuria ongelmia noin 10—15 alueella
koko maassa tai lähinnä Etelä- ja Keski-Suomessa.
Pohjois-Suomea ja saaristoalueita ja kielellisesti kaksijakoisia
alueita koskevat poikkeusmomentit on tässä laissa,
sen 5 §:ssä, mutta muilta osin tämä on erittäin
jäykkä. Esimerkiksi pohjoisessa Keski-Suomessa
on Viitasaaren kaupungin ja Pihtiputaan kunnan muodostama kiinteä kuntapari,
jonka kunnat ovat järjestäneet nämä peruspalvelut yhdessä ja
varsin onnistuneesti. Siinä ei ole muita kuntia, ja näiden
kahden kunnan yhteinen asukasmäärä on
noin 12 000. Nyt ne ovat lähestyneet monta kertaa
valtioneuvostoa, ministeriötä, siinä mielessä,
että voisivat säilyttää tuon
hyvin alkaneen, pari kolme vuotta kestäneen mallinsa eikä niiden
tarvitsisi lähteä etsimään kumppaneita
lääninrajan tai maakuntarajan takaa, kun oman maakunnan
puolelta ei kumppania löydy, mutta vastaanotto ministeriön
puolella on ollut aika kylmä. Laki on laki: 20 000
on lähtökohta, ja on vain hyvin pieni joustovara.
Olen tästä asiasta tehnyt lakialoitteen, jossa esitän,
että tuo raja pudotettaisiin 12 000:een erityisin
perustein, ja perusteena voisi olla muun muassa tällainen
kiinteä yhteistyö, joka kunnilla on perinteisesti
ollut ja josta on hyvät kokemukset, mutta väestömäärä ei
riitä tämän lain säännökseen.
Näin voitaisiin joustaa järkevästi niitten
todella tärkeiden palveluiden järjestämisessä,
jotka tässä ovat kysymyksessä.
Toivon, että valiokunta tämän lakialoitteen käsittelisi
ja ratkaisisi hyvin nopeasti sen takia, että valtioneuvosto
joutuu jo joulukuussa ottamaan kantaa kuntien suunnitelmiin tältä osin
ja antamaan näille kunnille, jotka eivät täytä tätä lain
säännöstä, uhkia, että niitten
on pakko alistua tämän pakkolain alaisiksi. Tämä ei
ole viisasta mielestäni, vaan toivoisin, että vaikka
sellainen jousto ja pääsääntö pysyisivät
ennallaan, otettaisiin tällaiset tietyt erityisperusteet
huomioon ja silloin voitaisiin joustaa lain nojalla yksiselitteisesti.
Herra puhemies! Pääministeri Vanhanen ollessaan
vielä rivikansanedustajana viisi vuotta sitten syyskuussa
2002 välikysymyksen ensimmäisenä allekirjoittajana — aihe
oli välikysymyksessä "kansalaisten perusoikeuksien
toteutuminen terveydenhuollossa" — totesi ensimmäisen
allekirjoittajan puheessaan muun muassa näin: "Me emme
ole suuruuden ekonomian kannattajia, kun puhutaan ihmisten palveluista.
Suuruuden ekonomian sijasta puhumme mieluummin pienuuden läheisyydestä."
Herra puhemies! Tässä lakialoitteessa on kysymys
pääministerin tuolloin mainitsemasta pienuuden
läheisyydestä eikä siitä suuruuden
ihannoinnista, joka nyt on liiaksi vallalla. Suomessa on erilaisia
alueita, erilaisia seutuja, ja näin jäykkä järjestelmä,
mikä tähän lakiin tuli, on kohtuuton
ja johtaa erittäin huonoihin lopputuloksiin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kiitän näistä kauniista
sanoista ed. Nurmea. Totean, että näitä alueita
tai seutuja on toistakymmentä koko maassa, vähintään,
voi olla enemmänkin, ja niitä on eri maakunnissa.
Tiedän, että Pohjois-Savossa on, mutta myös
eteläisessä Suomessa. Todennäköisesti
on myös ed. Nurmen kotivaalipiirissä, jossa oli
eräästä kunnasta ed. Rehulan kanssa juuri
puhetta. Jos tätä lakia toteutetaan niin kuin
laki on kirjoitettu, se johtaa kyllä ikäviin konflikteihin
kuntien kesken, kun niitä ruvetaan pakolla ajamaan sellaisiin
järjestelyihin, jotka eivät ole luontevia. Joissakin
kohdin on pakko mennä tiukkoihin määräyksiin,
mutta ei järjen käyttö saa olla kielletty
lainkaan pohjalta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En halua pitkittää keskustelua,
mutta tämä asia on todella tärkeä,
koska juuri eilen viimeksi ollessani Tammelassa kuulin ei nyt ihan
Paras-hankkeesta mutta esimerkiksi suurkuntien tuomasta probleemasta,
joka tulee sitten mukana, kun ruvetaan valitsemaan valtuustoja:
jos kunta on kovin suuri, niin kuinka laita-alueitten edustavuus
voidaan sitten vaalipiirin reunoilla taata. Vastaavanlaisesta asiastahan
tässäkin on kysymys. Tämä on
tullut ainakin allekirjoittaneelle perin selväksi niinä kahdeksana
vuotena, kun hallinto- ja tarkastusjaostossa kuntataloutta on saanut
seurata, ja tilanne on todella vaikea.
Kuten jo edellisessä puheenvuorossani toisen asian
kohdalla mainitsin, niin olemme isojen haasteiden edessä.
Uskon, että suomalaisella sisulla ja osaamisella pystymme
ne ratkaisemaan, mutta joustavuutta se vaatii eikä hirttäytymistä tiettyihin
lukuihin. Toivon, että pystytään neuvottelemaan
toimiva ja järkevä tulos.
Keskustelu päättyi.