3) Hallituksen esitys eläinlääkintähuoltolaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä eläinlääkintähuoltolain
muutos on hallitusohjelman kirjauksiin sisältyvä eläinlääkintähuoltouudistus.
Eläinlääkintäpalveluiden saatavuuden
varmistaminen sekä viranomaisvalvonnan yhtenäistäminen
ja sen toimivuus, yhtenäinen toiminta koko maassa, ovat
hallitusohjelmaan kirjoitettuja tavoitteita, ja tältä pohjalta
on tätä lakimuutosta valmisteltu.
Valiokunta kiinnitti muutamiin asioihin huomiota, aivan erityisesti
teki myöskin muutamia perusteltuja ja perustelemiaan muutoksia
lakipykäliin. Näistä päällimmäisenä oli
se, että pystytään turvaamaan eläinlääkäreiden
resurssit, eläinlääkäriresurssit,
kaikkialla maassa ja niin, että se toimintatapa antaa mahdollisuuden
sellaisille joustoille. Meillä kunnat ovat erilaisia, palvelun
tarpeet ovat erilaisia, alueet ovat erilaisia, ja näin
ne pystyvät erityyppisistä lähtökohdista huolehtimaan
tästä yhteisestä tavoitteesta entistä paremmin.
Toinen asia, joka oli tärkeä, oli eläinsairauksien
ennaltaehkäisy ja toiminnan suuntaaminen erilaisesta jälkivalvonnasta
eläinten terveydenhuoltoon, suunnitelmalliseen terveydenhuoltoon.
Kolmas oli se, joka myös on kirjattu yksimielisen mietinnön
lausumana, elikkä se, että eläinlääkärikoulutuksesta
pidetään riittävällä tavalla huolta
niin, että se vastaa eläinlääkintähuollon tarpeisiin,
ja myöskin sillä tavalla, että sitä on mahdollista
kehittää niin, että varsinkin eläinlääkäreiden
pätevöitymistä voidaan myös
suorittaa muualla, ja ainakin tutkitaan se vaihtoehto, että sitä voidaan
suorittaa myöskin muualla kuin täällä Pääkaupunkiseudulla.
Puhemies! Meillä on valtakunnallisia terveydenhuolto-ohjelmia
kehitetty nauta- ja sikatiloille, mutta nyt myös muille
kotieläintiloille. Tämä ennalta ehkäisevä toiminta
on erittäin edistyksellistä, ja sillä voidaan
parantaa suomalaisen maa- ja elintarviketalouden taloudellista tulosta
ja pitää elintarviketurvallisuuden taso korkealla
sekä eläinten että tuottajien ja kuluttajien
näkökulmista.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että meillä on tähän kaikkeen
yhtenäinen ja selkeä ohjausjärjestelmä.
Siinä päällimmäinen vastuu on
Eviralla, ja sille myöskin lisäresursseja tämän
lain myötä tulee. Ne on myöskin huomioitu
tuolla budjetissa. Näin ollen pystymme myöskin
eriyttämään eläinlääkäreiden
hoitotoimenpiteet ja valvontatoimenpiteet ja sitä ristiriitaa
on ainakin vähemmin tämän lain uudistamisen
jälkeen kuin mitä tällä hetkellä,
koska nythän ovat joutuneet osittain tekemään
eläinlääkärit niin, että ovat
joutuneet valvomaan omien asiakkaidensa eläinsuojelullisia
ja myöskin tukiasioita. Siinä on osittain ollut
myöskin ristiriitaa ja vähintään,
jos ei ristiriitaa, hankalia tilanteita. Nyt sitten tästä halutaan
päästä eroon.
Valiokunta aivan erityisesti painottaa sitä, että näiden
valvontojen osalta pitää ohjauksen olla sellaista,
että se ottaa huomioon meidän tuotantoeläinten
ja myöskin maatalouden asiat niin, että sekä eläinten
että myöskin viljelijöiden, yrittäjien
hyvinvoinnista huolta pidetään. Elikkä tällä tavalla
pystytään jääviysongelmia merkittävästi vähentämään.
Sitten eläinlääkäripalveluiden
järjestämisen osalta edelleenkin säilyy
kunnilla vastuu eläinlääkäripalveluiden
järjestämisestä alueellaan ja aivan erityisesti
järjestämisestä hyötyeläinten osalta.
Se on kaikessa päällimmäisenä,
ja valiokunta monessa kohdassa on näin todennut. Kunnan
velvollisuus järjestää palveluja rajataan
kuitenkin niihin valtakunnallisiin terveydenhuolto-ohjelmiin sisältyville
eläimille. Muille kotieläimille kuin hyötyeläimille
peruseläinlääkäripalvelut olisi
järjestettävä vain silloin, jos näitä palveluita
ei ole muutoin yhteistoiminta-alueella saatavilla. Valiokunta pitää erityisen
tärkeänä, että yksityisiin palveluihin
voidaan tukeutua muiden kuin hyötyeläinten osalta
silloin, kun niitä palveluita on asianmukaisesti saatavilla.
Elikkä lemmikkieläinten ja hyötyeläinten
ero on edelleenkin selkeästi olemassa. Se on myöskin kirjattu
mietintöön, että lemmikkieläinten
osalta maksujen kustannusvastaavuus on tarkoituksenmukainen lähtökohta.
Hyötyeläinten kohdalla edelleenkin kunnilla on
mahdollisuus matkojen osalta kustannuksia subventoida.
Kiireellisten päivystyspalveluiden järjestämisestä valiokunta
toteaa, että sekin velvollisuus on kunnilla, jotka joutuvat
sen organisoimaan, kuten tälläkin hetkellä on.
Valiokunta korostaa, että päivystysalueita perustettaessa
tulee ottaa huomioon erityisesti tässäkin tuotantoeläinlääkintähuollon
tarpeet.
Eriytetty pien- ja hyötyeläinpäivystys
voi mahdollistaa paremman töiden jakamisen ja edesauttaa
ammatillista erikoistumista ja tarjota parempaa palvelua eläinten
omistajille. Valiokunta pitää tärkeänä lähtökohtana
sitä, että kunnat voivat luopua eriytetyn päivystysjärjestelmän
luomisesta, jos pienikokoisten kotieläinten tiheys päivystysalueella
on alhainen, ja näin sitten helpottaa eläinlääkäreiden
työtaakkaa ja tukeutua yksityisiin eläinlääkäreihin.
Eläinlääkintähuollon päivystys
on yleisesti arvioituna tarkoituksenmukaista järjestää nykyistä suuremmilla
alueilla, jotta eläinlääkäreiden
päivystysten lukumäärää voidaan
vähentää ja yksittäisen kunnaneläinlääkärin
varsin raskasta työtaakkaa saadaan kohtuullistettua. Valiokunta
katsoo, että kuntien yhteistoiminta-alueiden muodostuminen
voi myös edesauttaa toimivan eläinlääkintähuollon
järjestämistä. Tässä on
tietenkin pidettävä huolta siitä, että niillä päivystysalueilla,
jos ne kasvavat, on sitten yhtä aikaa mahdollisesti myöskin
useampia päivystäviä eläinlääkäreitä,
ei vain yhtä. Me olemme tänne tekstiin kursivoineet,
että me korostamme, valiokunta korostaa, että kunnallisten
eläinlääkäripalvelujen saatavuus
ja laadun korkea taso tulee turvata maan kaikissa osissa. Se on
varsin tärkeä perusperiaate.
Puhemies! Lopuksi vielä yksi huomio, johon valiokunta
on kiinnittänyt huomionsa, ja se on lääkeluovutusasiat.
Se ei varsinaisesti tähän lakiin kuulunut, mutta
meillä eläinlääkintäpuolella lääkeluovutuslainsäädäntöä ollaan
uudistamassa, ja siitä myöskin täällä muutama
sana on.
Elikkä eläinlääkintälainsäädäntö ei
tällä hetkellä kykene vastaamaan esimerkiksi
eläintilojen koon kasvamisen asettamiin vaatimuksiin sairastuneiden
tuotantoeläinten hoidon järjestämisessä.
Valiokunta korostaa, että päivystysalueiden laajentuessa
entisestään tuotantoeläinten eläinlääkkeiden
luovuttamista koskevia säännöksiä on
joustavoitettava ja ajanmukaistettava vastaamaan terveydenhuollon
kehitystä. Jatkossa esimerkiksi tilalla tavanomaisesti
esiintyvissä tautitapauksissa tulisi tuotantoeläinten
terveydenhuollon piiriin kuuluvalla tuottajalla olla mahdollisuus
aloittaa uusien sairaustapausten lääkitseminen
eläinlääkärien ohjeiden mukaisesti
välittömästi oireiden ilmaantuessa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että lääkeluovutusta koskevaa lainsäädännön
uudistustyötä kiirehditään ja
se tehdään välittömästi.
Puhemies! Valiokunta laittaa myös terveisiä ministeriölle
siitä, että kun tämä tuotiin
lisäbudjettilakina, mikä on sinänsä harvinaista
näin ison, merkittävän lainsäädäntöuudistuksen
osalta, valiokunnalle jäi varsin vähän
aikaa tämän asian käsittelyyn, ja siitä emme
kovin mielissämme olleet. Toki teimme laajan kuulemisen
asian osalta, mutta emme pidä tällaista menettelyä kovin hyvänä,
ja myös sekin täällä mainitaan.
Puhemies! Lopuksi tuo valiokunnan yksimielinen ponsi, joka kuuluu
tällä tavalla: "Valiokunta edellyttääkin,
että maamme eläinlääkinnän eläinlääkäritarve
sekä mahdollinen tarve lisätä koulutettavien
eläinlääkäreiden määrää arvioidaan
pikaisesti."
Kiitoksia valiokunnalle erinomaisesta työstä yksimielisyydenkin
nimissä.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä on todella poikkeuksellinen
menettely. En muista vastaavaa, että ensi vuoden talousarvioon,
tai ylipäänsä seuraavan vuoden talousarvioon,
liittyvä esitys, budjettilaki, annetaan kevätistuntokaudella
eduskunnalle, niin kuin tässä kesäkuun
15. päivänä annetussa eläinlääkintähuoltolain
muutoksessa. Tämä on erittäin poikkeuksellinen
menettely. Lisäksi tällä oli tietysti,
totta kai, se vaikutus, että se sitoo tietysti maa- ja
metsätalousministeriön voimavaroja ennen budjettiriihtä. Tämän
kaltainen menettely ei voi todella olla myöskään
vastuuministeriön asian kannalta oikea.
Toinen puoli on se, että tässä luodaan
nyt kuitenkin — huolimatta mietinnön painotuksesta — subjektiivista
oikeutta lemmikkieläimille tilanteessa, jossa meillä ensinnäkin
maatalouden, karjatalouden ja maitotalouden, paineet ovat erittäin kovat.
Siellä pitää turvata apu. Tämähän
ei ole mikään Helsingin ongelma, nyt puhutaan
koko maata koskevasta laista.
Kolmas on eläinlääkärien
päivystys ja työssäjaksamisen kysymykset
sen lisäksi, että tietysti koulutuksessa tarvitaan
näitä valiokunnan ihan oikein korostamia erikoistumishommia,
ja me vastaamme tällä lailla tämän
päivän tilanteeseen. Minä olen hyvin
huolissani nimenomaan eläinlääkärikunnan
kyvystä ja jaksamisesta näissä paineissa,
joissa pitäisi ehdottomasti kuitenkin ensi sijalle laittaa
kovassa paineessa olevan maitotilallisen tilan toiminnan tukeminen
verrattuna siihen, että koiran ja kissan hoidossa on naapurustossa
ongelmia. Tämä on aika vakava kysymys. Tältä osin
kiinnitän huomiota siihen, että tilanteessa, jossa
meillä ei laatukriteerien ohella ole kunnolla pystytty
vanhustenhuoltoon vastaamaan, lemmikkieläinten osalta vihreät
varmasti saivat nyt sulan hattuun, että jaksavat muutaman ydinvoimalan
rakentaa tällä voimalla kuluvan syksyn aikana.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö eläinhuoltolaiksi
on lopputulos pitkästä prosessista. Kaksi työryhmää on
valmistellut tätä asiaa, ja nyt on mietintö valmistumassa.
Tavoitteena on, aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi, eläinhuoltolain
uudistaminen, eläinlääkintäpalvelujen
saatavuuden varmistaminen koko maassa ja viranomaisvalvonnan toimivuuden turvaaminen,
myöskin koko maassa.
Valiokunta on painottanut tässä ennalta ehkäisevän
toiminnan merkitystä eläinten hyvinvoinnin kannalta,
ja huomiota on kiinnitetty kuntien hyvin kirjaviin olosuhteisiin
järjestää palveluja. Niin kuin puheenjohtaja
totesi, kuntien tehtävänä on tulevan
lain mukaan järjestää hyötyeläimille
peruseläinpalvelut arkisin. Näitä hyötyeläimiä ovat
maatalouteen ja elinkeinotoimintaan liittyvät eläimet
ja jotkut ihmisiä palvelevat eläimet, muun muassa
koirat. Tämä kaikki on ihan hyvää asiaa,
ja tähän uudistukseen on resurssejakin lisää,
ja samalla huolehditaan eläinlääkärien
jaksamisesta työssä.
Oma huoleni koiraharrastajana liittyy siihen, mitä ed.
Rajamäki kritisoi, miten näiden lemmikkien eläinlääkäripalvelut
järjestetään. Täällähän mainitaan,
että muille kotieläimille kuin hyötyeläimille
peruseläinlääkäripalvelut olisi
järjestettävä vain silloin, jos näitä palveluita
ei muutoin yhteistoiminta-alueella ole saatavilla elikkä niitä yksityisiä palveluja
ei tule. Se nyt jää vähän arvoitukseksi,
(Puhemies: 2 minuuttia!) miten näitä yksityisiä palveluja
syntyy. Samalla palvelujen saatavuus, hinta—laatu-suhde,
nämä kaikki ovat niitä kysymyksiä,
(Puhemies: 2 minuuttia täyttyy!) joihin haetaan vastausta.
Mielestäni tätä uudistusta olisi hyvä seurata.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin eläinlääkintähuoltolain
uudistaminen on äärettömän tärkeä asia
ja äärettömän tarpeellista,
ja voi sanoa, että esitys on todella erittäin
kannatettava nimenomaan maa- ja metsätalousvaliokunnan
tekemin täsmennyksin. Minusta valiokunta on aivan oikein
korostanut hyvinkin vahvasti tuotantoeläinten eläinlääkintähuollon
turvaamista. Toki tätä lakitekstiä lukiessa
jää miettimään, onko lain jako
hyötyeläimiin ja muihin riittävän
selvä, (Ed. Rajamäki: Juuri näin!) tuleeko
se aiheuttamaan jotain tulkintaongelmia käytännön
eläinlääkintähuollossa.
Mutta tässä esityksessä on monia
erittäin hyviä muutoksia, muun muassa ennalta
ehkäisevän terveydenhuollon kehittäminen,
siihen panostaminen, päivystysalueitten suurentaminen ja
toiminnan joustavoittaminen kaiken kaikkiaan. Pidän myös
hyvin tärkeänä valiokunnan huolta eläinlääkäreitten
riittävyydestä kaiken kaikkiaan ja nimenomaan
sellaisten eläinlääkäreitten
riittävyydestä, jotka todella pystyvät
tänä päivänä ja tulevaisuudessa
panostamaan hyötyeläinten terveydenhuoltoon. Mutta
kaiken kaikkiaan tämän lain muutoksin epäilemättä kyetään
parantamaan suomalaista eläinlääkintähuoltoa.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys eläinlääkintähuoltolaiksi
ja maa- ja metsätalousvaliokunnan mietintö aiheesta
ovat tarpeellisia ja hyviä. Mietinnössä valiokunta
korostaa muun muassa, että kunnallisten eläinlääkäripalveluiden
saatavuus ja laadun korkea taso tulee turvata maan kaikissa osissa.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota päivystyspalveluissa
ilmenneisiin ongelmiin. Palveluiden saatavuuden ja päivystysvelvollisuuden
raskauden aiheuttamista ongelmista johtuen eläinlääkäreiden
saatavuus, ja nimenomaan hyötyeläinlääkäreiden
saatavuus, on haja-asutusalueitten kunnissa usein hyvinkin hankalaa.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota eläinlääkäreiden
määrään. Vaikka opiskelijoiden
määrää on kahden vuoden takaisesta
55:stä lisätty 70:een, tästä huolimatta
näyttää, että erityisesti hyötyeläinten
osalta eläinlääkäreitten riittävyys on
ongelma ja tarve on pikaisesti arvioitava uudelleen. Valiokunnan
lausumaehdotus "Eduskunta edellyttää, että maamme
eläinlääkinnän eläinlääkäritarve
sekä mahdollinen tarve lisätä koulutettavien
eläinlääkäreiden määrää arvioidaan
pikaisesti" on tarpeellinen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä meidän mietinnössämme,
kuten itse lakiehdotuksessakin, on kolme tärkeää seikkaa:
se etukeno, millä mennään, nyt ennakoidaan
tervey-denhuollossa ja ehkäistään sairauksia,
eläinlääkäreitä on
oleva riittävästi tulevaisuudessa, ja siihen jopa
varataan lisää rahaa, ja eriytetään
tämä palvelutoiminta ja valvonta, jotka ovat olleet
erittäin hankalia asioita nyt, kun näin ei ole.
Ed. Rajamäki hyökkäsi kovasti subjektiivista oikeutta
vastaan, ja itse asiassa meillä valiokunnassa olikin kaikilla
huolena se, että ei ikään kuin luotaisi
tätä subjektiivista oikeutta, mistä Rajamäki
puhuu, mutta näinhän juuri ei tehty. Subjektiivista
oikeutta ei tule, vaan oikeus välttämättömään
päivystykseen on silloin, kun sitä palvelua ei
muualta ole saatavilla. Itse asiassa tämä laki
parantaa sitä tilannetta, että keskellä yötä kenenkään
ei kannata soittaa kissan hampaankolotuksen, hammaskiven takia,
koska siitä voidaan periä asianmukainen maksu.
Tämän puhelun vastaanottaminen voidaan tehdä maksulliseksi niin,
että uusavuttomat ihmiset eivät puhelinsoitoillaan
ruuhkauta päivystystä, eli tämä uudistus vie
parempaan suuntaan eläinlääkäreitten
kuormitusta.
Kun alueet suurenevat, päivystyksiä voidaan jakaa
niin, että eläinlääkärit
siellä kentällä jaksavat ja saamme myös
sinne syrjäisemmille seuduille tulevaisuudessa niitä eläinlääkäreitä houkutelluiksi,
kun he samalla voivat tätä ammattitaitoaan käyttää (Puhemies:
2 minuuttia täyttyy!) kunnon maksua vastaan myös
pieneläinpuolella.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On todellakin erittäin tärkeätä,
että myöskin lemmikkieläinten hoito järjestetään.
Mutta nyt on kysymys nimenomaan siitä, että meidän
pitää turvata lisäpanostuksilla erikoistumisen
kautta kotieläintuotannon ja meidän maatalouden
priorisointi, jotta tässä vaikeassa tilanteessa
pystytään maataloustuotantoa ja myös
tuottajien jaksamista tukemaan. Sitten tulee kyllä kysymys
siitä, että kyllä tässä luodaan,
huolimatta mietinnön hienoista sanakäänteistä,
ikään kuin subjektiivinen oikeus tilanteessa,
jossa kunnaneläinlääkäri on
ainut. Hänelle syntyy tästä käytännössä ilmiselvästi
paineita, ja ennen kaikkea tulee tiettyjä uhkakuvia koko
tämän järjestelmän kannalta.
Täytyy sanoa, että tässä tapauksessa
taisi jäädä sosialidemokraattien varaan
Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliiton kotieläinasiamiehen ja
MTK:n huoli tässä asiassa. Käytännön
kenttätilanteessa kyllä tuottajat tulevat kokemaan
tämän vielä ongelmaksi. Mutta se on nyt
hyvä, että se on täällä pöytäkirjoissa,
teidän huoleton asenteenne.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta tuosta mietinnöstä käy
hyvin selkeästi ilmi koko valiokunnan asenne, mikä se
on ja mikä pää edellä ajetaan,
elikkä tuotantoeläinpuoli, hyötyeläinpuoli,
se on aivan selvä asia. Se, miksi koko tuohon lakiesitykseen
on kirjoitettuna myöskin tämä lemmikkieläinpuoli,
johtuu tietysti siitä, että ne tukevat toinen
toisiaan, ja jos ei molempia puolia olisi, meillä olisi
paljon suurempi ongelma eläinlääkäreiden
saatavuudesta. Kun kotieläintiloja on yhä harvemmassa,
niin työtilaisuudet ovat niin vähäisiä ainakin
aika ajoin eläinlääkäreillä,
että se peruspalkka jää niin pieneksi,
että ei kerta kaikkiaan ole joka puolelle Suomea silloin
eläinlääkäriä saatavilla.
Siksi on tärkeää, että se mahdollisuus
myöskin pieneläinten hoitoon on. Sitä kautta
ne tukevat toinen toisiaan. Se painotus, joka tuolla on, sanon sen
kolmannen kerran, on erittäin selkeä, se on hyötyeläinpuolella.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Näihin painotuksiin pitäisi
kuulua nimenomaan päivystystoiminnan järjestäminen
niin, että se toimii sekä hyötyeläinpuolella
että myös lemmikkieläinten kohdalla.
Sen lisäksi eräs eläinlääkärien
joukko on nimenomaan tarkastuseläinlääkärit,
jotka seuraavat muun muassa kuljetuksia ja niiden eläinsuojelun
tasoa. Kaiken kaikkiaan ymmärrän, että tässä ei
ole kysymys mistään helposta asiasta. Eläinten
hyvinvoinnista huolehtimisessa eläinlääkinnän
keinoin on pulaa ammattilaisista ja osaajista, mutta yritystä pitää olla,
ja tässä tietysti avainasemassa on maa- ja metsätalousministeriö.
Kun olen tutustunut tähän mietintöön,
niin tässä tietysti näkyy myös
se, että valiokunta on ollut aktiivinen.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan käyttää puheenvuoron
viljelijöiden jaksamisesta. Nimittäin tämä valvonta-asia
liittyy oleellisesti siihen, että eläinsuojelukysymyksissä on
erittäin usein kyse myös siitä, että viljelijän
henkinen sietokyky on ollut äärirajoilla ja hän
on katkennut siellä tilalla. Näin eläinten
huono kohtelu johtuu siitä. Ei toki ole kenenkään
etu, että kun eläinsuojeluvalvonnassa huomataan
rikkeitä, voidaan muutaman päivän päästä lukea lehdestä,
että isäntä on hakenut köyttä ja
roikkuu karjaladossa. Siksi on tärkeää huolehtia
eläinten hyvinvoinnin lisäksi myös isäntäväen
hyvinvoinnista, ja erityisesti näissä eläinsuojelukysymyksissä se
on ensiarvoisen tärkeää. Olemme myös tämän
asian mietinnössä nostaneet esiin. Toivottavasti
se johtaa toimenpiteisiin.
Yleiskeskustelu päättyi.