6) Lakialoite laiksi järjestyslain 14 §:n muuttamisesta
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt olemme tärkeällä asialla
tärkeällä paikalla. Niin kuin on toisessa
käsittelyssä esitetty, käsiteltävä laki
voidaan hyväksyä taikka hylätä. Nyt
on tullut se hylkäysesityksen tekemisen paikka.
Niin kuin viikolla käydyssä ensimmäisen
käsittelyn keskustelussa esille toin, on syntynyt järjestyslakiin
sellainen tarve, että pitää korjata niitä virheitä,
mitä siinä on tullut taikka syntynyt taikka tapahtunut.
Itse katsoin tätä avarampaa maailmaa. Katsoisin,
että siinä ei ole mitään virhettä korjattavana,
vaan olisi pitänyt tämä asia saattaa
jotenkin muuten järjestykseen.
Kysymys siitä, saako koiraa viedä toriaikana torille,
uimarannalle, lasten leikkipuistoon ja vastaaviin paikkoihin, on
tämän hyväksyttävän taikka
hylättävän lain sisältö ja
muutoksen sisältö. Sen osalta täytyy
todeta terveisiä tuoden myöskin tuolta Valkealasta,
missä maalaisväki oli veteraanien hyväksi
järjestettävässä hirvijahtitapahtumassa,
että yleinen käsitys oli Valkealassa sellainen,
että ei pidä samaistaa Helsinkiä ja maalaiskuntia,
syvää maaseutua, koko Suomea samoille ohjeille,
samalle järjestykselle kuin mitä se vaatii täällä tiheästi
asutuilla seuduilla kuten Pääkaupunkiseudulla
ja erityisesti Helsingissä. Tähän nähden
tämä hallituksen esitys, mitä tässä on
ajettu takaa, lienee jo kolme hallitusta takana, on tehty siihen
aikaan, kun pääministerinä oli Paavo
Lipponen. Tämä hallintovaliokunta on lähtenyt
ja hirttäytynyt siihen matkaan, että se hallituksen
esitys oli ainut ja oikeaan osunut. Ehkä se niissä olosuhteissa
siltä vaikuttikin. Mutta kun tämä käsittely
eduskunnassa ja valiokunnassa on toteutunut ja käynyt,
siihen on jäänyt ehkä semmoinen hevosen
kokoinen reikä. Voisi sanoa, että koirankuljettajan,
taluttajan ja koiran kokoinen reikä, millä koiralla
oli mahdollisuus mennä toriaikana torille, kunhan se oli
kytketty ja hoidettu. Tämän pohjalta tämä antaisi
ehkä laajemmankin näköalan laajempaan
tarkasteluun, tarkasteluun niin, että on aika erikoinen malli
olemassa, että ne, jotka esittävät, myöskin käsittelevät,
hoitavat ja tekevät.
Tässä, ed. Hiltusen lakialoitteen pohjalta
kun tämä on toteutunut ja käynyt, aloitteen
allekirjoittajana ovat kaikki hallintovaliokunnan jäsenet.
Hallintovaliokunta on käsitellyt tätä asiaa muodollisesti
kuullen poliisijohtaja Jorma Toivosta ja erityisasiantuntija Janne
Kanervaa. Niin kuin ensimmäisessä käsittelyssä sanoin,
olisi tässä kannattanut kuulla ehkä jotain
koiran taluttajaakin, joka tätä asiaa näkee
ja ymmärtää. Siltä osin ei ole
tietysti mikään huono asia, että pysytään
hallituksen esityksen linjoilla ja yritetään viedä läpi
kaikki se, mitä hallitus esittää, riippumatta
siitä, mitä se hallitus esittää ja
on tehnyt ja on toteutunut. Mutta mielestäni sellainen
näköala, että jos sen jälkeen
todetaan, että on jotain korjattavaa ja uudistettavaa,
niin miksi ei uudisteta vähän paremmin ja vähän
sillä lailla niin kuin se kansanomaisemmin sattuu tähän
suomalaiseen yhteiskuntaan, tähän järjestelmään,
järjestelmään sellaiseen, missä olosuhteet
ovat aivan erilaiset Helsingissä ja Utsjoella, puhumattakaan
että verrataan Helsinkiä, Taavettia tai mitä tahansa
maaseutupaikkakuntaa tähän asiaan? Tässä pakotetaan,
ajetaan suomalaisia sellaiseen ruotuun, missä helsinkiläisten
ehdoilla tehdään myöskin maaseutua koskevat
päätökset ja se päätöksenteko.
Tätä asiaa katsoen ja nähden toivon — ja
sitä varten erityisesti tämän puheenvuoroni käytänkin,
että jos tämä nyt tulee hyväksyttyä. Kun
salia katselen, luulen, että sille hylkäykselle ei
saata tällä ymmärtämyksellä löytyä riittäviä perusteita
niin, että tähän löytyisi sellaiset
saatesanat kuitenkin matkaan tavalla taikka toisella, ainakin pöytäkirjaan
kirjoitettuna, että nämä viranomaiset,
jotka tämän asian puitteissa taistelevat, taistelevat
ja toimivat tuolla maaseudullakin, oppisivat ymmärtämään
ja näkemään sen merkityksen, milloin
se koiran kuljettaminen on rikesakon veroinen ja milloin se ei sitä ole.
(Ed. Hemmilän välihuuto) — Suomalaisista
viranomaisista, ed. Hemmilä, valtaosa on sellaisia poliisimiehiä,
niin kuin ed. Hemmilä ja ed. Salo siinä rinnan
istuvat, mutta on siellä paljon sellaisiakin, jotka eivät
omaa semmoista samaa maalaisjärkeä, mitä teidän
edustamallanne aatteella on tässä asiassa olemassa.
Siltä varalta on hyvä nähdä,
että pitää ymmärtää myöskin
se käytännön järki, milloin
se on rikesakon arvoinen tehtävä ja tapahtuma
olemassa.
Tämä näköala, mitä tässä haluan
nyt esittää, on se, että toivottavasti
tulevaisuudessa hallitukset tekevät sellaisia esityksiä,
mitkä eivät hirtä Helsingin järjestyksen
perään koko maata kaikkine kuvioineen ja hankaluuksineen.
Miksi ei voitaisi tehdä, joskus kokeilla, että tehdään
laki ja päätökset maaseutua varten ja
sitten helsinkiläiset ujutetaan samaan asiaan mukaan. Katsottaisiin,
miten se asia toimii ja pelaa.
Ehkä tästä kesän ja syksyn
aikana tuli hyvä, kouriintuntuva esimerkki, kun Helsingistä oli
vähän aikaa sähkö poissa. Koko
Pääkaupunkiseutuhan oli kaaoksen partaalla. Sen
sijaan sehän on Vehkalahdella, Luumäellä ja
muualla maaseudulla tavanomaista, siihen on totuttu ja opittu. Tämän
pohjalta täytyy ajatella, että pitäisi
nähdä, että maa on eriarvoista, olosuhteet
ovat erilaiset jossain muualla kuin täällä,
ja tehtäisiin sen mukaan ja otettaisiin opiksi aina siitä,
mitä muuttuvat olosuhteet vaativat ja tekevät.
Niin olisi tässäkin ollut mahdollista tehdä.
Mutta, herra puhemies, niin kuin sanoin, koska epäilen,
että salissa ei yksimielisyyttä hylkäykselle
löydy, niin jätän esityksen nyt tällä kertaa
tekemättä, mutta omasta mielestäni jonkin verran
koiran puolesta ja eduskunnan puolesta tässäkin
yritin puhua.
Ed. Miapetra Kumpula merkitään
läsnä olevaksi.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Järjestyslaki on meille kokonaan
uutta lainsäädäntöä.
Sillä on korvattu kunnalliset järjestyssäännöt.
Laki säädettiin edellisen eduskuntakauden lopulla.
Valiokuntavalmistelu ja sen pohjalta tapahtunut eduskunnan yksimielinen
päätöksenteko perustui laajaan asiantuntijakuulemiseen.
Arvoisa puhemies! Lain tulkinnasta syntyi erimielisyyttä.
Kielitoimisto tulkitsi mielestämme säädöksen
aivan oikein. Tästä huolimatta hallintovaliokunta
päätyi tarkistamaan sanamuodon erään
pykälän kohdalta eli 14 §:n muuttamisen osalta
niin, että tulkinnalle ei jää enää virheellistä mahdollisuutta.
Tästä, herra puhemies, tässä käsiteltävänä olevassa,
lakialoitteen pohjalta tapahtuneessa asian käsittelyssä on
kysymys. Siis me lähdimme hallintovaliokunnassa siitä,
että tässä vaiheessa lain asialliseen,
aineelliseen sisältöön ei puututa, tehdään
vain sellainen tarkistus, että niitä virheellisiä tulkintoja,
joita lain pykälän sanamuodosta oli tehty, ei
enää voi jatkossa tehdä.
Herra puhemies! Jatkoa ajatellen, kun kysymys on uudesta lainsäädännöstä,
on varmaan tarvetta koota korjausta edellyttäviä asioita.
Tästä valiokunta on osaltaan viestittänyt
sisäasiainministeriöön, ja ministeriö tulee
tarkoin seuraamaan lain täytäntöönpanoa
ja kokoamaan korjausehdotuksia ja tuomaan aikanaan valmistellun
esityksen eduskunnan käsittelyyn.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroon haluaisin
todeta, että se oli todella mielenkiintoinen, värikäs
ja sinänsä hyvä, että se oli
siis koiran puolesta pidetty puheenvuoro. Kaikki puheenvuorot, jotka ovat
eläimen hyvinvoinnin puolesta esitettyjä, ovat
toki kannatettavia. Tuotantoeläinten puolesta lisää,
myös niiden puolesta, ed. Seppo Lahtela, näitä puheenvuoroja,
myös turkiseläinten hyvinvoinnin puolesta enemmän
niitä puheenvuoroja ja myöskin kokonaan sen järjestelmän
tarkasteluun enemmän puheenvuoroja, miten eettistä se
on.
Mutta tuohon rinnastukseen Valkeala kontra Helsinki, ei nyt
Valkealassa varmaan sellaista toria ole, johon tätä tarvitsisi
soveltaa. Edelleenkin huomasin, että STT:n uutisissa mainitsitte
Haminan torin, siis Vehkalahteahan ei enää ole,
edustaja, vaan on Hamina, ja Haminan torilla olisi teidän
mukaanne yksi koju ja yksi nakkikoju, siis kaksi kojua, mutta kyllä Haminan
torilla enemmän niitä kojuja on, joten ei sitä Haminaakaan
sinänsä pitäisi nyt niin mollata.
Siihen, että on sähköt poikki usein,
niin kuin sanoitte Vehkalahdella, nykyään Haminassa,
en oikein usko. Ehkä se on vain kotitilalla tai siellä lähempänä,
mutta noin yleensä kyllä Kymenlaaksossa kohtuullisen
hyvin virta kulkee eikä katkos ole jokapäiväinen
ilmiö.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan tekemän esityksen
leimaisin perjantai-iltapäiväkeskusteluiksi. Ne
ihmiset, jotka koiria omistavat ja haluavat vastuullisesti toimia
koiriensa kanssa, varmasti ovat tämän hallintovaliokunnan
esityksen takana. Koiria ei ole hyvä viedä uimarannalle,
ei lasten leikkipaikoille, ei myöskään
kauheasti toreille.
Jos nyt ajatellaan sitä heikkoutta, mikä tähän järjestyslakiin
jäi, se on kissakysymys, koska kissojen pitäisi
olla samaan tapaan poissa toreilta, lasten leikkipaikoilta ja uimarannoilta,
mutta tässä on aika paljon tullut polemiikkia
sen suhteen, että maaseudulla, jossa on taajama-alue aika
harvaanasutulla paikallakin, kissoja ei ole niin totuttu kytkemään.
Toivon, että tätä asiaa nyt seurataan
kissojen kohdalla. Pääkaupunkialueella varmaan
tulee aika suuri ongelma, jos kissat ovat reilusti kaduilla ja joka
paikassa, missä on mahdollista tämän
lain perusteella nyt olla. Näen, että on kaiken
kaikkiaan tehty oikein sen suhteen hyvin, että tämä vastaa
sitä käsitystä, jonka olen saanut keskusteltuani
niiden koiraihmisten kanssa, jotka ovat tähän
astikin tosiaan vastuullisesti lemmikeistään pitäneet
huolta. Puhun asiasta, mikä on aika tuttu, koska omistan
viisi koiraa ja niitä päivittäin lenkitän.
Ongelma oli myös se, että kun koirat eivät
aikaisemmin joka kunnan järjestyssäännön
perusteella välttämättä olleet
kytkettyinä, tuli näitä ongelmia, missä koiralaumat
tai koirat hyökkäsivät myös
pienempien koirien kimppuun. Meillä on iltapäivälehdissä näitä ikäviä juttuja,
joissa on siis raadeltu pikkukoiria. Tämmöistäkin
keskustelua käytiin silloin, kun tätä järjestyslakia
juuri ruvettiin tekemään, ja näen tämän
ihan hyvänä näin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan tässä on
hyvä käyttää puheenvuoro, nimittäin
olen itse tätä lakipykälää käynyt
esittelemässä ainakin muutamissa eläinsuojelujärjestöjen
palavereissa ja siksipä olen tehnyt runsaasti tutkimustyötä liittyen
tähän pykälään. Heti
ensimmäiseksi voi sanoa, että kyseinen pykälä ja tämä momentti,
missä puhutaan näistä toreista ja lasten
leikkipaikoista ja kuntopoluista, koskee myös kissaa. Tämä on
täsmälleen samanlainen kissaan kohdistuva säädös,
mikä esimerkiksi aiemmin on ollut Helsingin kaupungin järjestyssäännössä.
Itse tulen Tampereelta ja meillä oli hieman eri tilanne
kissan suhteen. Meillä oli ehdoton kytkentäpakko,
mutta koska Helsingissä on toiminut ihan hyvin, että tämä kyseinen
momentti koskee kissaa, niin minä pidän erittäin
hyvänä sitä säätelyä,
että se on tältä pohjalta tehty kuin
tässä järjestyslaissa.
Sen haluan sanoa, että minusta on ihan hyvä, että valiokunta
korjasi tämän, nimittäin tämä aiheutti
monenlaisia tulkintoja. Kun pyysin avustajaani tekemään
kalvon, jossa hän sitten kertoisi tästä pykälästä,
niin hänkin oli sitä lukiessaan käsittänyt,
että tämä kytkettynä-sana oli
sitten valiokunnan lisäämänä kohdistettu
kaikkeen, niin toriin kuin lasten leikkipaikkaankin, vaikka se kohdistui
ainoastaan kuntopolkuun. Totta kai edelleenkin on vaikea sanoa vaikka
kissanomistajalle, että muuten kissa saa olla kuntopolun
viereisellä metsällä, mutta jos se menee
kuntopolulle, pistä sille valjaat siinä vaiheessa.
Totta kai näissä on aina ongelmia sitten käytännön
sovellutuksissa, mutta minun mielestäni tämä perusperiaate,
millä tämä pykälä on
nyt kirjoitettu, on hyvä ja korostan, että suurimmassa
osassa isoja ja keskisuuria kaupunkeja ei muutu juurikaan koirien
ja kissojen osalta tämä säännöstely
tämän järjestyslain myötä.
Tämä on hyvin paljon saman tyyppinen, tutkin nimittäin
kaikkien isoimpien kaupunkien ja keskisuurten kaupunkien järjestyssääntöjen
tämän pykälän asiaan tutustuessani.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En nyt vaihteeksi puhu kissasta mitään, mutta
sen verran voisin todeta ed. Tiusaselle, että jos ed. Tiusanen
ymmärsi lukemansa perusteella, että olisin jotenkin
väheksynyt, että Hamina olisi vähäisempi
paikka kuin Helsinki, niin todettakoon tässä,
että Hamina on henkisesti todennäköisesti
jopa vahvempi kuin Helsinki. Saattaa olla tilanne, että niin
Haminassa kuin Helsingissä kuin jossain muuallakin olosuhteitten
niin ääripäässä ollessa
voi olla, että sillä torilla ei ole kuin yksi
kahvikauppias ja yksi kalakauppias tai nakkikauppias eikä keitään
muita. Ketä se silloin häiritsee, jos tämä koirantaluttaja
käy kahvin taikka nakin ostamassa? Ei ketään.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Lopuksi totean vielä sen, että tällä lainsäädännöllä,
joka siis säädettiin viime eduskuntakauden lopulla, korvattiin
todella järjestyssäännöt, jotka
olivat kuntien päättämät. Niissä oli
aika paljon vaihtelua, mutta kuten ed. Viitanen totesi, pääosin
tämä lainsäädäntö noudattaa
nyt sitä linjaa, mikä muun muassa täällä Helsingissä ja
useimmissa muissa suurissa kaupungeissa on ollut järjestyssääntöihin
kirjattuna ja kaupunkien itsensä valtuustojen päättämänä.
Kun kyse on käytännön elämää ja
sen monimuotoisuutta säätelevästä lainsäännöstä ja
uudesta, koko maata koskevasta lainsäädännöstä, on
varmaan niin, että lain soveltamisen yhteydessä tulee
esille erilaisia tulkintatilanteita ja tarkistustarpeita tulevaisuudessa.
Siitä syystä, vaikka laki on todella huolella
valmisteltu, siitä hallintovaliokunnan ja muiden, lausunnon
antaneiden valiokuntien taholle parhaat kiitokset vielä tässä yhteydessä,
tästä huolimatta voi tulla eteen tilanteita, että on
tulevaisuudessa tarve tehdä tarkistuksia, ja kuten totesin,
näitä esille nousevia kysymyksiä kootaan
ja lainsäädäntöä seurataan
erityisen huolella, sen käytännön soveltamista.
Aikanaan, jos tarvetta ilmenee, tehdään tähän
lainsäädäntöön sitten
tarvittavat tarkistukset.
Keskustelu päättyy.