Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämä rahankeräyslainsäädännön
uudistaminen on ollut esillä loppukesästä tiedotustilaisuuden
ja julkisen keskustelun muodossa varsin voimakkaasti. Tämän
valmistelu on kestänyt valitettavasti erilaisista syistä näinkin
pitkään. Tarkoitukseni oli tuoda tämä jo
aikaisemmin eduskuntaan. Tämä lainsäädäntöhän
on ollut luvattoman kauan nykyisen kaltaisena voimassa.
Tämän rahankeräyslainsäädännön
uudistamisella olemme halunneet tehostaa myös rahankeräysten
viranomaisvalvontaa. Valvonta koostuisi ennakollisesta lupaharkinnasta
sekä jälkikäteisestä tilitysten
ja niihin liittyvien varojenkäytön valvonnasta.
Luvan antamisedellytykset, lupahakemukset, hylkäämisperusteet
ja luvan peruuttamisperusteet säänneltäisiin
laissa täsmällisesti. Tämän
lakiuudistuksen keskeinen asia on tietysti se, että kansalaisen
on aina voitava tietää ja luottaa siihen, miten
häntä pyydetään osallistumaan
valvottuun toimintaan eli tämmöiseen kansalaisten
tai sosiaalisen toiminnan tukemiseen. Tältä osinhan
meillä on ollut valitettavia esimerkkejä siitä,
että rahankeräystoiminnassa on ollut rikollista
ym. toimintaa, ja kansalaisten luottamus tähän
perinteiseen osallistumismuotoon on selvästi kärsinyt.
Luonnollisesti viranomaisten osalta on ollut puutteita myöskin
tämän valvonnassa ja seuraamisessa.
Valtioneuvoston asetuksella voitaisiin antaa tarkempia ohjeita
ja säännöksiä esimerkiksi niistä tiedoista,
joita rahankeräysluvan haltija on velvollinen ilmoittamaan
myös keräystä toimeenpannessaan. Rahankeräyksiä koskevia
tietoja, mitkä ovat hyvin tärkeitä, voitaisiin
julkaista esimerkiksi Internetissä, jolloin kansalainen
voi itse halutessaan myös varmistaa luvan olemassaolon ja
kerääjän aikaisempien keräysten
onnistumisen.
Tähän lakiin esitetään otettavaksi
erillistä rahankeräyksen käytännön
toimeenpanijaa, esimerkiksi yhtiötä, koskevat
säännökset. Laissa asetettaisiin lähtökohtainen
vaatimus erillisen pankkitilin eli tämän rahankeräystilin
avaamisesta kutakin rahankeräystä varten. Lupaviranomaisille
säädettäisiin oikeus kieltää rahankeräyksen jatkaminen
ja rahankeräyksellä saatujen varojen käyttäminen
ja kerättyjen varojen luovuttaminen rahankeräystililtä tai
luvansaajan muulta pankkitililtä. Kiellon tehosteeksi voidaan
tietysti käyttää myös uhkasakkoa,
ja erittäin tärkeätä on, että myöskin
pelote ja uskottavuus tässä valvonnassa kasvaa
sillä tavalla, että rahankeräysrikoksen rangaistusasteikkoa
esitetään kovennettavaksi. Nykyinen enimmäisrangaistus
nousisi kuudesta kuukaudesta kahteen vuoteen vankeutta.
Tärkeintä on, että lupaviranomaisella
on ehdoton oikeus saada tietoja aina rahankeräyksen toimeenpanijoilta,
talletuspankeilta ja muilta viranomaisilta. Rahankeräysten
valvontaa varten voitaisiin perustaa myös poliisin pitämä valtakunnallinen
rahankeräysten valvontatiedosto. Yhden kihlakunnan aluetta
laajemmat rahankeräysluvat keskitettäisiin myös
Etelä-Suomen lääninhallitukseen, jolle
tulisi myös valtakunnallisia rahankeräysten ohjaustehtäviä.
Tämän aiheuttamat niin sanotut kustannukset tämän
järjestelmän osalta jäävät
kyllä marginaalisiksi. On arvioitu, että enintään
0,5 prosenttia koko niin sanotusta keräyssummasta jouduttaisiin käyttämään
tämän tyyppiseen asiaan, joten se ei ole kovin
olennaista. Itse olen pitänyt myös tärkeänä,
kun tässä edetään sitten ohjeistuksessa
ja asetuksessa eteenpäin, että myös järkeä voidaan käyttää myöskin
näiden niin sanottujen lupaviranomaiskustannusten perinnässä,
vähän katsoa, minkä tyyppinen keräys
on myös kyseessä, ettei se nouse todella kohtuuttomaksi.
Olen myös pitänyt tärkeänä ja
ohjeideni mukaisesti on valmisteltu ja hallitus on myös
hyväksynyt sen, että tässä rahankeräyslainsäädännön uudistamisessa
on myös mahdollista taloudellisissa vaikeuksissa olevan
yksittäisen henkilön tai perheen auttaminen niin,
että voidaan toimeenpanna rahankeräys, joka on
kohdistettu siihen lähipiiriin, esimerkiksi vanhempansa
menettäneiden lasten tukemiseen. (Ed. Pulliainen: Naapurinapu!) — Naapurinapu,
kuten ed. Pullianen totesi. — Meillähän
on ollut valitettavasti sellaisia tilanteita, että kansalaiset
ovat reagoineet lähellä olevan hätään
ja keränneet rahaa ja yllättäen on tullut
poliisi tai viranomainen vastaan. Tällaisten rahankeräysten
toimeenpanoaika luonnollisesti rajoitettaisiin enintään
kuuteen kuukauteen ja keräysalue yhden kihlakunnan alueeseen,
että väärinkäytöksiä ei
myöskään ole. Mutta on tärkeätä, että tällainen
naapuriapu ja lähimmäissolidaarisuus myös
rahankeräyspuolella on mahdollinen ajatus.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ministeri äsken
esitteli, niin hallitus on tässä asiassa toiminut
oikein, tosin hitaasti, ja ehkä tässä puheenvuorossani
tulee ilmi, että myöskin vähän
vajavaisesti ja huonosti valmistellen tämän esityksen.
Mutta uskon, että tämä valiokuntakäsittelyssä on
vielä saatavissa parempaan järjestykseen. Kun
otin tätä aineistoa vähän mukaan,
niin harvoin pystyn ikään kuin omassa asiassani
puhumaan niin aidosti ja, väittäisin, osittain
jopa vähän asiantuntijanakin tässä hommassa.
Nimittäin tänään sain tiedoksiantotodistuksen,
missä kutsuttiin käsittelyyn asianomistajana käräjäoikeuteen
19.9. kello 9. Kysymys on rahankeräysrikoksesta, monta
muutakin asiaa tässä on olemassa, törkeä petos
jne., mitä tähän syntyy ja tulee. Nimittäin
tämä keräystoiminta on toinen haara,
minkä poliisi on onnistuneesti tutkinut ja selvittänyt.
Ensimmäinen tietenkin oli tämä syöpälasten
tukisäätiökeräys, missä aavistuksen
verran meni rahaa myöskin sinne kerättävään
kohteeseen mutta todella vähän.
Tämä liittyy veteraaneihin ja Suomen-poikiin Virossa,
talvi- ja jatkosodan aikana taistelleisiin vapaaehtoisiin, ja heille
kerättävään rahaan, ilmoitusmyyntiin.
Omalta osaltani, kun itse sen aidon, oikean yhdistyksen puheenjohtajana
toimin, niin omaakin persoonaani tässä väärinkäytettiin
ja uskottavasti kerättiin 450 000 euroa, mistä ainuttakaan
lanttia ei mennyt sinne oikeaan kohteeseen. Tämä pääkonna,
joka tässä onnistuneesti kesän tuolla
häkissä on ollut ja odottaa oikeudenkäyntiä — toivottavasti
myöskin säilyy siellä häkissä — kaikki
käytti ilonpitoon, iloiseen elämään,
ruokaan, juomaan, ja mitä siihen iloon sitten muuta kuuluukin.
En sitä käy tässä toistamaan,
koska ymmärrän, että ed. Salo poliisimiehenä tietää,
mitä nämä ilot ovat olemassa silloin,
kun rahaa paljon käytetään. (Ed. Salo: Voi
vain kuvitella, ed. Lahtela!)
Näin arvellen ymmärrän erittäin
hyvin, kuinka tässä aiheessa on useita satoja
asianomistajia, asianomaisia ja kuinka heidän tuntojansa
on käytetty, ikään kuin kerättäisiin
hyvään tarkoitukseen, hyvin perustein. Yhtenä perusteena
oli se, että kun yhteiskunta, valtiovalta, ei ole hoitanut tätä veteraanien
asiaa ja heidän taloudellisia korvauksiaan, he antavat
nyt tässä aidosti, hyvin sydämin ja koko
rahan, kun se lyhentämättömänä menee
perille. Mutta ennustan myöskin, että kun nykyinen
onneton lainsäädäntö on olemassa,
niin kun tässä vastapuoleltani tapaan tunnetun
Bodom-omaisten avustajan, tämän Lampelan, hän käyttää sellaiset
palopuheet, että hyvä, kun ei synny eikä tule
ja käy niin, että tämä vapautetaan ja
vielä valtio korvausvelvolliseksi joutuu. Toivon ja uskon,
että näin ei käy, mutta tämmöinenkin
vaara on olemassa.
Tämän hallituksen esityksen pohjalta tämä selvä keräystoiminta
on yksinkertainen ja järjestyksessä. Mutta silloin
kun mennään markkinoinnin ja keräyksen
välimuotoon, täällä sanotaan,
että keräyksessä saa antaa vain tunnuksen, minkä ymmärrän,
että se tunnus on varmaan joku postikortti, että olette
osallistuneet hyvään keräykseen jne.,
mutta sen jälkeen kun myydään vastaavin
perustein jotain mainostilaa, myydään vasaroita
tai kirveitä tai kyniä ja kerrotaan, että kun tämän
ostat ja lunastat, niin olet hyvässä asiassa mukana
ja nimi julkaistaan jossain kalenterissa jne., niin kuin erään
valtakunnallisen järjestön markkinoinnissa käytetään,
niin tämä ei täällä vaan
selviä eikä se ole selkeästi tänne
kirjoitettu niin, että se olisi myöskin samojen
säädösten alla.
Täällä todetaan, että pitää antaa
selkeä selvitys siitä keräyksestä.
On nähtävissä niin, että vaikka
yritänkin puolustaa yksityistä elinkeinonharjoittajaa,
joka markkinointimielessä kerää ilmoituksia,
rahaa — jakosumma lienee niin, että puolet kerääjälle,
toinen puoli hyvään tarkoitukseen — niin
olen kyllä sitä mieltä, että pitäisi pystyä enemmän
menemään sinne aitoon, oikeaan keräyskohteeseen.
Näissä, missä itse olen mukana, keräyskulut
ovat, niin kuin ovat nämä luvanmyöntäjät
kertoneet, pienimmät, mitä Suomessa yleensä on
ollut olemassa, jolloin ne ovat prosentin, kahden luokkaa. Näin
arvellen kun mietitään sitä, pitäisikö olla
etukäteen mietitty joku raja, paljonko keräyskulut
saavat olla prosentuaalisesti siitä kerätystä summasta,
jos joku raja sinne laitetaan, 10, 20 tai 30 prosenttia — kaikilla
se ei onnistu silläkään, vaan se on jopa 50:n
luokkaa — niin tässähän tuntuu
olevan semmoinen automaatio, että se summa kyllä tulee täyteen
ja kuluja löytyy niin paljon, että se laissa tai
asetuksessa kirjoitettu raja tulee täytettyä ja laillisuus
toteutettua. Toivon, että valiokuntakäsittelyssä myöskin
tämä asia pohditaan ja nähdään
vähän oikeammalla pohjalla.
Tässä on hyvä esitys. Oikeusministeriössä on tätä pohdittu,
ja sisäasiainministeri esitteli tämän,
ja on todettu, että olisi erillinen tili, keräystili,
jota käyttämällä tämä asia
voitaisiin toteuttaa, mutta kun miettii, paljonko sen tilin hoidosta pitää maksaa,
paljonko sen valvonnasta pitää maksaa, niin epäilen,
vaikka ministeri Rajamäki lupasikin, että kulut
ovat kohtuulliset, että ne ovat kohtuuttoman suuret moneenkin
keräykseen ja keräyksen tuottoon nähden
tämä ei onnistu eikä käy. Ymmärrän
kyllä, että se ei voi toimia myöskään
talkooperiaatteella: kulut pitää jotenkin saada
korvattua. Mutta kyllä kun kansalaiset hyvään
tarkoitukseen rahaa antavat, pitäisi olla myöskin
yhteiskunnalla semmoinen mahdollisuus, että se hyvässä hengessä voisi
vähän normaalia pienemmillä kuluilla
tämän valvonnan hoitaa ja tehdä.
Niin kuin sanoin, esityksessä on paljon hyvää. Sen
olisi pitänyt tulla jo vuosikausia ennen. Mutta vielä väitän,
että tämä on erittäin lepsu.
Toivon, että se valiokunnassa terävöityy
ja ne ongelmakohdat, mitä täällä itse
näen erityisen suurina, tulisivat kuntoon ja järjestykseen.
On valitettava asia, että kun ihmisillä on halu
antaa hyviin tarkoituksiin rahaa, halu tukea hyviä hankkeita
ja hyviä tarkoituksia, niin nyt kun paljon tätä julkisuutta
on ollut olemassa, missä ne rahat menevät aivan
väärään tarkoitukseen tai ne
keräyskulut ovat niin suuret, että sinne todelliseen
tarkoitukseen ei mene paljon mitään, ovat ihmiset
tulleet erittäin epäluuloisiksi ja tämä auttamisen
halu on tullut sellaiseksi, että ei ole mahdollisuutta
aidosti antaa sitä rahaa niin, että se menisi
perille loppuun saakka. Jotenkin itselleni on muodostunut tunne
siitä, että kirkon kautta tapahtuva apu ja välittäminen
ehkä vie parhaiten sen rahan perille, mutta en sitäkään
menisi tässä nyt vannomaan, etteikö sielläkin
saattaisi olla semmoisia kuluja, mitkä voisivat olla jossain
muualla kuin sen keräyksen kohdalla.
Niin kuin ministeri esitteli, tämä naapuriapu
ja siihen liittyvä rahankeräysmahdollisuus on
nykyaikaa, ja se on onnistuneesti otettu tänne matkaan.
On aivan ihmeellinen tunne olemassa, kun todetaan, että viranomainen
ilmestyy silloin, kun naapurille kerätään
johonkin pankkiin rahaa todellisen kriisin ja hädän
edellä, ja ensimmäinen viranomainen suurin piirtein,
mikä sinne tulee, on verottaja, mikä sanoo, että tämähän
on veronalaista tuloa sille orvolle, perheelle, minkä hyväksi
tämä keräys on toteutunut ja käynyt.
Tämä verotuskysymyskään ei ole
kyllä kuitenkaan ihan loppuun saakka ainakaan näin
maallikon luettavissa niin, ettei tämä verottaja
voisi tähän hyvään tarkoitukseen
olla puuttumatta, ja sekin on valiokunnassa puitava niin, ettei
sille verottajalle sanansijaa tähän jää silloin,
kun perille se apu todella on menossa.
Herra puhemies! Toivon, että pystyn valiokunnan jäsenten
kautta myöskin tähän asiaan vaikuttamaan,
mutta toivon myöskin, vaikka en näekään
käsittääkseni hallintovaliokunnan jäseniä,
ainakaan useampia, täällä paikalla, että siellä käytettäisiin
järkeä ja perehdyttäisiin tähän asiaan
niin perusteellisesti, että siitä tulisi ainakin
puolet parempi kuin hallituksen vaatimaton esitys tällä kertaa
näyttää olevan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä. Tämä naapuriapukysymysten
hoitaminen tässä yhteydessä on erittäin
tervetullut uudistus, koska yleensä näihin tapauksiin sisältyy
juuri dramatiikkaa, perheen vanhempien menetyksiä, tulipaloja,
onnettomuuksia jne. On tietenkin luonnollista, että silloin
kun viranomaisille tehdään ilmianto, että kysymyksessä olisi rahankeräysvastainen
toiminta, viranomaisten on myöskin näihin puututtava.
Mutta sen varmasti jokainen viranomainen tekee hyvin velvollisuudentunnosta
ja ikävällä mielellä siinä mielessä, että siitä yleensä saattaa
olla seuraamuksia, muun muassa veroseuraamuksia, joihin täällä on
viitattu.
Rahankeräysjärjestelmään
liittyy, niin kuin täällä on jo mainittu,
myöskin harmaata taloutta ja järjestelmällistä,
organisoitua rikollisuutta, myöskin hyvin suurilla rahoilla.
Sitä tehdään pienimuotoisesti myöskin
pienillä rahoilla, jolloin tapaukset eivät välttämättä tule
koskaan viranomaisten tietoisuuteen. Ongelma on ne rahankeräystavat,
joita tehdään puhelimitse tietokonetta käyttäen,
joissa rahan lahjoittaja ei koskaan näe kerääjää,
puhumattakaan että hän pystyisi katsomaan, onko
kysymys aidosta rahankeräysluvasta ja siihen kuuluvasta
todistekortista. Perinteisestihän nopeasti meille esitetään
vain esimerkiksi lääninhallituksen leima, joka
on tänä päivänä hyvin
helppo väärentää, valmistaa,
ja tämä pelkkä leima luo uskottavuutta
siitä, että nyt on kysymyksessä laillinen
rahankeräyslupa. Näin valitettavasti ei aina ole.
Toivoisi, että valiokunta myöskin mietinnössään
miettii juuri näitä kohteita, kuinka pystytään
jo ennakoivasti estämään se, etteivät
ihmiset hyvässä uskossa mene laittamaan rahaa
sellaiseen keräykseen, missä näyttää olevan
selvästi kysymyksessä väärinkäytös
tai väärennetty lupa tai niin edespäin.
Näihin asioihin tässä hallituksen esityksessä ei
oteta kantaa, mutta luulen, että valiokunta asiantuntijakuulemisessa
syventyy vielä pitemmälle, miten voitaisiin tehdä sellainen
järjestelmä, joka olisi mahdollisimman aukoton.
Keskustelu päättyy.