5) Hallituksen esitys laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttamisesta
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
vapaasta sivistystyöstä annettua lakia muutettavaksi
kansalaisopistojen, kesäyliopistojen ja kansanopistojen
valtionosuuksien määräytymisperusteiden osalta.
Uudistuksessa sellaisen kansanopiston ylläpitäjän,
jonka pääasiallisen koulutustehtävän muodostaa
vaikeasti vammaisille järjestettävä koulutus,
valtionosuuden määrää nostettaisiin. Opetusministeriön
vapaan sivistystyön rahoitusta pohtineen virkamiestyöryhmän
mukaan korotetun rahoituksen tarve olisi noin 1,5 miljoonaa euroa
vuoden 2006 alusta lähtien. Lisäresurssi käytettäisiin
nimenomaan erityiskansanopistoille vaikeavammaisten koulutuksesta
aiheutuvien kustannusten järjestelyyn sekä suuntaviivakoulutukseksi
määriteltyjen muiden erityisryhmien koulutuksen
tukemiseen opintosetelipilotilla pitkäkestoisessa, vapaatavoitteisessa
koulutuksessa. Tämä on hyvä asia.
Lisärahaa kuitenkin tarvittaisiin myös kansanopistojen
ja liikunnan koulutuskeskusten asuntoloissa asuvien opiskelijoiden
kiinteän asumislisän korottamiseksi esitetyllä,
tai toivotulla, 25 eurolla kuukaudessa. Nykyinen asumislisän
taso on johtanut siihen, että opiskelijoita siirtyy asumaan
asuntoloista vapaille markkinoille. Tämä ei ole
järkevää, sillä tämän
kaltaisten oppilaitosten ideaan kuuluu asuminen opiskelupaikassa,
ja sen takia opiskelijoita varten on rakennettu asuntolat oppilaitosten
yhteyteen. On arvioitu, että lisärahatuen korottamiseen
tarvittaisiin noin 700 000 euroa vuodessa.
Kansanopistojen erityisosaamista voidaan hyödyntää nuorten
syrjäytymisriskien vähentämisessä.
Opetusministeriön työryhmä selvittää parhaillaan
peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen niin sanottuun nivelvaiheeseen
liittyvien ongelmien ratkaisuja yleissivistävän
ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön ja nuorisotyön
toimenpitein. Vapaan sivistystyön osalta kehittämistoimenpiteet
tulevat koskemaan pääosin kansanopistojen tehtäviä.
Esimerkiksi Pohjois-Savossa on Lapinlahdella Portaanpään kristillinen
opisto, jossa syrjäytymisvaarassa olevat ja peruskoulunsa
päättäneet nuoret voivat korottaa peruskoulun
päästötodistuksen numeroitaan ja käydä lukion.
Oppilaat ovat korotusmahdollisuuksiin tyytyväisiä ja
saaneet paljon uutta potkua elämäänsä.
Monet erittäin potentiaaliset syrjäytyjäehdokkaat
ovat löytäneet elämäänsä uuden
suunnan ja päässeet jatkamaan opintojaan peruskoulun
ja lukion jälkeen. Pienellä panostuksella on saatu
paljon aikaan. Tällaisten järjestelmien ylläpitämiseen
valtion kannattaa osallistua. Syrjäytyminen on inhimillisen
tragedian lisäksi kallista yhteiskunnalle.
Arvoisa puhemies! Kannatan vapaan sivistystyön rahoituksen
kohtuullista lisäämistä ja täten arvokkaan
työn jatkamista. Lakiesitys on kokonaisuudessaan sangen
hyvä.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisopistotoiminnan verkosto on
ulottunut maamme jokaiseen kuntaan jo ainakin neljännesvuosisadan
ajan. Toimintaan ottaa osaa vuosittain yli puoli miljoonaa ihmistä kaikista
väestöryhmistä. Vuosikymmenten kuluessa
opistotoiminta on vakiintunut kiinteäksi osaksi suomalaista
elämäntapaa. Samalla se tarjoaa oivallisen välineen
syrjäytymisen ja sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseen
sekä sivistyksellisen tasa-arvon ja elinikäisen
oppimisen mahdollisuuksien edistämiseen kaikilla asuinalueilla.
Kansalaisopistojen toiminnasta aiheutuvat kustannukset ovat
erittäin kohtuulliset. Vapaasta sivistystyöstä puhuttaessa
onkin muistettava tämä laaja yhteiskunnallinen
rooli. Koko kansaa sivistävien palveluiden tulee olla kaikkien
saatavilla jatkossakin.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa
vuosille 2003—2008 todetaan: "Vapaan sivistystyön
luonnetta kansalaisten omiin tarpeisiin vastaavana oppilaitosverkostona
korostetaan ja sen asemaa sosiaalisen yhteenkuuluvuuden, demokraattisten
arvojen ja aktiivisen kansalaisuuden edistäjänä vahvistetaan.
Lähivuosina painopisteitä ovat kansalaisvaikuttamisen
edistäminen ja kansalaisyhteiskunnan vahvistaminen, eläkeläis-
ja vanhusväestön elämänlaatua
edistävä tarjonta, kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksien
parantaminen, maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutuksen järjestäminen sekä aikuisopiskeluun
osallistumisen edellytyksiä lisäävä koulutus
sekä syrjäytymisen ehkäisy." Tätä taustaa
vasten vapaan sivistystyön merkitys ja rooli on tulevaisuudessa
pelkästään kasvava.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva hallituksen
esitys uudistaa kansalaisopistojen, kesäyliopistojen ja
kansanopistojen valtionosuuden määräytymisperusteita.
Erityiset kiitokset hallitus ansaitsee esityksestä, jonka
mukaan vaikeasti vammaisille järjestettävä koulutus
tulee saamaan tämän lain myötä nykyistä korkeamman valtionosuuden.
Tämä muun muassa siitä syystä, että opiskelijarakenteen
muutos on asettanut erityiskansanopistot entistä suurempiin
haasteisiin. Tätä on hyvin kuvattu lain yleisperusteluissa.
Toivon, että eduskunta kuitenkin valiokuntakäsittelyssään
kiinnittää erityistä huomiota syrjäseutujen
opistojen toimintamahdollisuuksiin. Tämä hallituksen
esitys sisältää merkittävän
uudistuksen, jonka mukaan nykyisestä viisiportaisesta ryhmityksestä siirrytään
käyttämään kaikille samaa yksikköhintaa.
Tästä syystä olisikin toivottavaa, että valiokunta
tarkastelee uudistusta myös kasvavien kaupunkien kansalaisopistojen näkökulmasta.
Uhkakuvana on, että näiden taloudellinen liikkumavara
kaventuu valtionosuuksien osalta. Uudistuksen näin toteutuessa paine
opintomaksujen korottamiseen kasvaa. Ei ole tarkoituksenmukaista,
että kaikelle kansalle tarkoitettu sivistystoiminta ohjautuu
vain valikoiduille alueille ja henkilöille. Tätä en
ainakaan minä halua.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Vapaasta sivistystyöstä annetun
lain muuttaminen on perusteltu ja hyvä asia, mutta haluaisin
kiinnittää huomiota ihan yhteen asiaan, mihin
ed. Moilanen-Savolainen kiinnitti huomiota, eli vammaisten kohtaan
ja erityisesti täällä perusteluissa
todettuihin kolmeen erityiskansanopistoon: Erityiskansanopiston
kannatusyhdistys ry:n ylläpitämä Lehtimäen
opisto, Hengitysliitto Helin ylläpitämä Hoikan
opisto ja Kuurojen Liitto ry:n ylläpitämä Kuurojen
kansanopisto.
Näiden kolmen opiston asemaa tämä lakiesitys
jo parantaa, niiden taloudellisia mahdollisuuksia, mutta jokainen
meistä tietää, että nämä ovat,
erityisesti tämä Lehtimäen opisto, vaikeavammaisten
opistoja eikä valtionosuusjärjestelmä ole
turvannut riittäviä mahdollisuuksia antaa opetusta
ja turvata näiden opistojen asemaa. Kun sivistysvaliokunta
tätä asiaa käsittelee, niin se toivottavasti
kuulisi näitä opistoja, ja ennen kaikkea asetuksilla
voitaisiin sitten turvata, että nämä opistot
voivat tulevaisuudessakin jatkaa sitä tärkeää työtä,
mitä ne tekevät vammaisten ja ennen kaikkea vaikeavammaisten
hyväksi.
Keskustelu päättyy.