Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aloitteessani esitän toimivallan
siirtoa tuomioistuimelta poliisille rattijuopumustapauksissa niin,
että poliisi voisi määrätä ajokiellot
ilman byrokratiaa. Törkeissä rattijuopumuksissa
toimivalta jäisi edelleen tuomioistuimelle. Rattijuopumukseen
liittyviä ajokieltoja koskevassa lainsäädännössä on
todella turhaa byrokratiaa, joka aiheuttaa huomattavaa lisätyötä erityisesti
syyttäjille ja tuomioistuimille, mutta jonkin verran myös
poliisille.
Nyt voimassa olevan lainsäädännön
mukaan tieliikennelain mukaisen ajokiellon määrämiseen
tarvitaan tuomioistuinkäsittelyä. Rikoslain 23
luvun 3 §:n mukaan rattijuopumukseen syyllistynyt henkilö voidaan
tuomita sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi
kuukaudeksi. Teosta määrättävä rangaistus
voi siis olla sakkoa tai enintään kuusi kuukautta
vankeutta. Tämä rangaistusmaksimi ei siis estä teon
käsittelyä rangaistusmääräysmenettelyllä.
Tieliikennelain 78 §:n rattijuopumustapausten osalta ajokiellon määrää tuomioistuin.
Edellä mainittu ajokiellon määräämistä koskeva
tieliikennelain 78 §:n 1 momentti siis estää asian
käsittelemisen suoraan rangaistusmääräysmenettelyllä poliisin
toimesta. Mikäli poliisille annettaisiin oikeus määrätä ajokielto
rikoslain 23 luvun 3 §:ssä mainituissa tavanomaisissa
rattijuopumustapauksissa, ei näitä asioita tarvitsisi lainkaan
viedä käräjäoikeuden istuntoon.
Tällä menettelyllä säästettäisiin
huomattavan paljon yhteiskunnan maksamia kustannuksia syyttäjien ja
tuomioistuinten työmäärän vähentyessä.
Voimassa olevan lainsäädännön
mukaisesti poliisi käsittelee nykyisin eri pituisiin ajokieltoihin
johtavia ajo-oikeusasioita. Tässä yhteydessä poliisi
joutuu jo nykyisinkin määräämään
erittäin paljon ajokieltoja jo pelkästään
tieliikennelain 75 § 2 momentin nojalla, joka koskee törkeää piittaamattomuutta
liikenteessä. Uudistuksella ei ole vaikutusta kansalaisten
oikeusturvaan, koska halutessaan ajokieltoon määrätty
henkilö voisi valittaa ajokieltoasiasta ja viedä ajokieltoasian
tuomioistuimen ratkaistavaksi. Näkemykseni mukaisesti myös
rangaistuksen ennalta estävä vaikutus olisi tehokkaampi,
mikäli rangaistus määrätään
heti teon tapahduttua. Tällä seikalla saattaisi
olla merkitystä myös yleisen liikenneturvallisuuden
kehittymisessä.
Tällä hetkellä poliisi antaa tekopaikalla
rikokseen syyllistyneelle väliaikaisen ajokiellon. Sen jälkeen
rikos menee syyteharkintaan ja syyttäjä tekee
päätöksen asian käsittelystä tuomioistuimessa.
Lopullinen ajokiellon pituus määräytyy
vasta tuomioistuinkäsittelyssä. Tämä puolestaan
kuormittaa jo ennestään täysin työllistettyjä tuomioistuimia
tapauksilla, jotka voitaisiin nopeammin, tehokkaammin ja tarkoituksenmukaisella
tavalla hoitaa jo rikoksentekopaikalla ja myös oikeudenmukaisesti
ja kohtuullisesti rikoksentekijänkin kannalta.
Byrokratia on purettavissa muuttamalla tieliikennelakia esittämälläni
tavalla. Poliisipäällystöön
kuuluva henkilö voisi määrätä lopullisen ajokiellon
samassa yhteydessä kuin määrätään sakkorangaistuskin.
Näin menettely olisi yhdenmukainen myös sen kanssa,
että poliisi on toimivaltainen määräämään
ajokieltoon toistuvien liikennerikkomuksienkin vuoksi. Rangaistusmääräysmenettelystä
annetun
lain perusteella poliisilla on mahdollisuus antaa henkilölle
rangaistusvaatimus, siis sakko, mikäli tämä on
syyllistynyt rikokseen, josta voidaan tuomita sakkoa tai korkeintaan
kuusi kuukautta vankeutta. Tällä perusteellahan
poliisi on siis jo nyt toimivaltainen myös rattijuopumustapauksissa
pois lukien törkeät rattijuopumukset.
Herra puhemies! Poliisin työmäärään
tekemäni aloite ei vaikuta kovin paljon, koska tähänkin asti
poliisi on suorittanut rattijuopumuksiin sisältyvän
rikostutkinnan. Poliisin työmäärän
lisääntyminen tulisi lähinnä ajokieltojen
määräämisestä. Mikäli
henkilö ei ole tyytyväinen poliisin hänelle
antamaan rangaistukseen, hänelle jäisi mahdollisuus
ilmoittaa tyytymättömyytensä ja hakea
muutosta tuomioistuinkäsittelyn kautta, kuten muissakin
rangaistusmääräysmenettelyn alaisissa
asioissa.
Samalla esitän muutettavaksi ehdollista ajokieltoa
koskevaa tieliikennelain 79 §:ää, jonka mukaan
vastaavalla tavalla poliisi saisi oikeuden päättää ajokiellon
määräämisestä ehdollisena
rattijuopumusten osalta. Menettely on käytössä toistuvien
liikennerikkomusten rangaistuksissa, ja se on todettu käytännössä erittäin
toimivaksi menettelyksi.
Keskustelu päättyy.