4) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2008
jatkui
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että oikeuskansleri
on täällä itse paikalla, saapunut toisen
kerran kuulemaan tätä lähetekeskustelua,
joka nyt valitettavasti ainakin minun osaltani jää hyvin
lyhyeksi, koska täytyy lähteä muualle.
Mutta haluaisin kiittää ensinnäkin
oikeuskansleria siitä, että tämä on
erinomaisen selkeä kertomus niistä päätöksistä ja
ratkaisuista, joita oikeuskansleri on tehnyt. Erittäin
mielenkiintoista oli lukea esimerkiksi näistä vaalirahoihin
liittyvistä ratkaisuista plus ministerien käyttäytymiseen
liittyvistä sähköpostiviesteistä.
Siitäkin olen kiitollinen, että oikeuskansleri
katsoi, että myös ministerillä on sananvapaus,
oikeusministerillä on sananvapaus. Tässähän
oli useampiakin kanteluja, jotka koskivat entisen oikeusministerin Koskisen
julkisia lausuntoja. Näin täytyy demokraattisessa
yhteiskunnassa ollakin. Ministereillä on sananvapaus, ja
oikeus tekee omia päätöksiään.
Sitten olisin halunnut puuttua erääseen asiaan,
kysyä itse asiassa: Onko mahdollista, että nämä ihmisoikeusasiat
jotenkin keskitettäisiin jommallekummalle, todennäköisesti
eduskunnan oikeusasiamiehelle, koska tulee olemaan tämä Ihmisoikeusinstituutti,
niin että ne olisivat yhdessä paikassa? Sillä tavalla
päätöksenteko ja ratkaisujen tekeminen
ei hajaantuisi kovin moneen lohkoon. Silloin olisi oikeusasteillakin
tiedossa se, mistä pystyy katsomaan, minkälaisia päätöksiä laillisuusvalvojat
ovat tehneet esimerkiksi sosiaaliturvaan liittyvissä asioissa
ja myös sananvapausasioissa.
Lisäksi kysyisin oikeuskanslerilta: Onko mitään
mahdollisuutta sellaiseen ratkaisuun tai käytäntöön,
että jollakin konstilla tuomioistuimet alimmasta ylimpään,
myös korkein oikeus, saisivat opetusta tai niiden edellytettäisiin
noudattavan Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen konventin päätöksiä (Puhemies:
2 minuuttia!) sekä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisuja.
Tällä hetkellä vähän
näyttää siltä, että näin
ei tapahdu.
Kiitoksia, puhemies, kun annoitte puhua muutaman minuutin yli.
Toinen varapuhemies:
Ei nyt minuutteja sentään, sekunteja!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy onnitella arvoisaa oikeuskansleria
siitä, että kyllä oli taitavasti valittu
asiasisältö tähän kertomukseen
liittyen tähän vaalirahoitusilmoituksien käsittelyproblematiikkaan.
Siihen liittyi vielä huikeaa dramatiikkaa, kun täällä ed.
Söderman toivoi tämän käsittelyn
pöydälle yli viikonvaihteen ja kun muistamme,
mitä kaikkea on tapahtunut tällä viikolla
huipentuen luottamuslauseäänestykseen.
Arvoisa oikeuskansleri, kiinnitän huomiota tässä erinomaisessa
ja tarkassa selvityksessä, mutta ehkä liian sivistyneessä,
sivulla 109 olevaan pohdiskeluun, joka alkaa sanoilla — se
on vasen palsta — "yhteenvetona totean seuraavan". Sitten
te, arvoisa oikeuskansleri, käsittelette ensin asiaa noinpäin,
ja sitten te käsittelette sitä asiaa sanoen, että kyllä sitä nyt
voisi tarkastella noinkinpäin.
Nyt, kun otetaan sitten huomioon, mitä tässä asiassa
on tapahtunut kaiken kaikkiaan sen jälkeen, kun te allekirjoititte
tämän kertomuksen, niin oletteko nyt tullut pohdiskelleeksi
sellaista asiaa, olisiko ehkä tulevissa kertomuksissa vähän
niin kuin, mitenkä nyt sanoisin, reippaampi ilmaisu niin,
että viesti menisi sinne asianomaisille virkamiehille todellakin
perille, että tapahtuisi jotakin konkreettista.
Tuntuu siltä, että näin sivistynyt
ilmaisutapa kuin teillä tässä palstassa
sivulla 109 on — joka on tietysti upeata luettavaa, asia
normaaliälyllä varustelulle ihmiselle kyllä tulee
selväksi — jos on vähänkin omapäinen
virkamies, ei näytä viesti oikein perille menevän
ja erikoisesti valmisteluvastuussa oleville virkamiehille, niin
voisiko ajatella, että pikkuisen terävöittäisi
sitä ilmaisua, viestintää, (Puhemies:
2 minuuttia!) siitä saattaisi tulla hyvä tulos.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Oikeuskansleri on tuonut tänne käsittelyymme
varsin korkealaatuisen asiakirjan, ja niin kuin juuri todettiin,
vaalirahoitusilmoitusten käsittelyn aineisto tässä on
hyvin ajankohtainen. Valitettavasti ed. Söderman ei ole
nyt tilaisuudessa olla täällä paikalla,
kun hän pyysi tämän käsittelyn siirrettäväksi
nyt torstain istuntoon. Mutta joka tapauksessa yleinen ongelma Suomessa
edelleen jatkuu, ja se on se, että yhä useammat
kansalaiset yhä useammin tuntevat tarvetta kääntyä eduskunnan
oikeusasiamiehen tai valtioneuvoston oikeuskanslerin puoleen huolineen.
Tämä ongelma on tietysti muulla tavalla ratkaistava
kuin oikeusasiamiehen tai oikeuskanslerin toimin, eli lainsäädännön,
kansalaisyhteiskunnan kehittämisen kautta, mikä merkitsee
myös sitä, että ihmisten luottamus yhteiskuntaan
ja täällä yhteiskunnallisesti tehtäviin
päätöksiin kasvaisi, ei olisi tarvetta
näiden valitusmekanismien käyttöön.
Se, mikä liittyy nyt tähän vaalirahoitusongelmatiikkaan,
on se, että hallitus sai todella hyvin laajan tuen äänestyksessä,
ainoastaan 27 paikalla olevista kansanedustajista vastusti luottamuslausetta.
Tämä tietysti toisaalta herättää sen
vanhan kysymyksen, onko enemmistö aina oikeassa. Mutta
kiitoksia oikeuskanslerille, että tämä kysymys
on myös niin kirjoitettu ja tehty, että sitä on hyvä ja
helppo lukea.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Näihin muutamiin kysymyksiin haluan
tässä vastata.
Ensinnäkin ed. Ukkola kysyi ihmisoikeusjuridiikan keskittämisestä jompaankumpaan
laillisuusvalvontaan, joko oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille.
Minä näen, että tämä ei
sikäli ole mahdollista, että kaikissa kanteluratkaisuissa
läpäisyperiaatteella silmäillään
myös ihmisoikeus- ja perusoikeuspuolta elikkä jokaisessa
tapauksessa se puoli myös katsotaan. Kaikissa se ei tietystikään
nimenomaisesti ratkaisussa näy, mutta se on kuitenkin sitäkin
taustaa vasten arvioitu.
Sitten tuomioistuinten ihmisoikeustietoisuudesta. Meillä on
riippumattomat tuomioistuimet, ja niiden ratkaisuihin, jos ne pysyvät
lain puitteissa, ei voida puuttua. Tämä on lähinnä kai koulutuskysymys,
ja ymmärtääkseni tuomioistuinten koulutusta
on kyllä lisätty.
Ed. Pulliainen kiinnitti huomiota laillisuusvalvonnan ilmaisuihin
ja kaipasi terävämpää sanankäyttöä.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa, mihin viitattiin,
on jokainen sana kyllä tuolta osin punnittu ja sanottu
niin pitkälle kuin lain puitteissa on sanottavissa. Varsinaista
lainvastaisuutta siinä ei siltä kohdin, mihin
viitattiin, ollut löydettävissä.
Keskustelu päättyi.