18) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2009
jatkui
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kai pitää valittaa,
että jouduttiin vaivaamaan valtion oikeuskansleri vielä tänne
uudestaan ja näin myöhään illalla,
mutta se oli sikäli oikeastaan hänen omaa syytään,
että hänen esiintymisensä täällä viimeksi
ja etenkin televisio jälkeenpäin innostivat oikeastaan
tähän puheenvuoroon.
Nämä kuntapäättäjien
sidonnaisuudet ovat olleet esillä vaali- ja puoluerahoitusta
uudistaneessa Tarastin työryhmässä, ja
työryhmä esitti, että uudessa kuntalaissa
velvoitettaisiin myös kuntapäättäjiä ilmoittamaan
sidonnaisuutensa. Sysäyksenä tähän
oli se, että oli keskusteltu ja muutamassa virallisessa
selvityksessäkin todettu, että näillä suurilla
kauppaketjuilla käytännössä näyttää olevan
omat edustajansa kunnallisvaltuustoissa ja -hallituksissa ja ne
saavat sitten liikehuoneilleen erittäin hienoja paikkoja
kunnissa. Sitä ovat pienyrittäjät arvostelleet
hyvinkin rankasti, että näin on menetelty.
Edellisen esiintymisensä jälkeen oikeuskansleri
ilmoitti, että hän haluaa, että sekä kuntapäättäjän
esteellisyys että jääviys selvitetään,
ja piti suurena vaarana, että näillä kuntien
päätöksentekijöillä on
kytköksiä, jotka vaarantavat päätöksenteon
riippumattomuuden. Sen sijaan hän piti ministereiden jääviyssäännöksiä hallintomenettelylaissa
huomattavasti selvempinä.
Näitä osuuskauppaliikkeiden hallintoneuvostojahan
ei ole pidetty kovin vakavina asioina esteellisyyden kannalta, kunnes
huomattiin, että joissakin osuusliikkeissä hallintoneuvoston
jäsenillä on liikkeen henkilökunta-alennukset,
jotka saattavat nousta, jos ostaa auton tai vaatteita tai ruokatarvikkeita
koko vuoden, merkittäviksi eduiksi ja sitovat henkilön
lähemmäksi sitä osuusliikettä kuin
itse pelkkä hallintoneuvoston jäsenyys, ja tästähän
sitten käytiin keskustelua, että asialle tarttis
tehdä jotain.
Nyt nämä ministerit, jotka ovat tässä vastuussa,
ministerit Tölli ja Brax, ovat lehtitietojen mukaan tavanneet
sitten MetropoliAreenan tapahtumassa Kuntamarkkinoilla ja siellä ilmoittaneet, että
eivät
aio esittää lakimuutosta koskien kuntapäättäjien
sidonnaisuuksia esimerkiksi S-ryhmän osuuskauppojen edustustoissa,
mitä siis eniten on moitittu. Kuitenkin sitten Brax korosti, että sekä puolueet
että kunnanvaltuustot itse voisivat vapaaehtoisuuden pohjalla
puuttua tähän ja kunnat voisivat ylläpitää sidonnaisuusluetteloita julkisesti
ja voisivat siis mennä siihen vapaaehtoisesti. Tietysti
tässä on se puute, että näitä kunnallisia
päättäjiähän ei voi
niihin pakottaa. Brax ilmeisesti hiukan katuen puheenvuoroa Areenalla
sitten blogissaan laajensi tätä asiaa ja vaati
jo sitten siinä, että kuntalain uudistusta valmisteleva
virkamiestyöryhmä, jonka ministeri Tölli
taas on asettanut, ottaisi tämän kysymyksen esiin.
Samaa Tölli on sitten jälkeenpäin sanonut,
että uudessa kuntalaissa tästä pitäisi
olla selvät säännökset. Näin
tämä asia liikkuu.
Olisin kysynyt valtioneuvoston oikeuskanslerilta, onko teillä jollain
tavalla tarkoitus kehittää tätä asiaa.
Minusta tämä mahdollisuus, että uuteen
kuntalakiin tulee tästä selvemmät esteellisyysmääräykset
ja määräys siitä, että tärkeimmät sidonnaisuudet
merkitään, niin voisi tietysti olla ratkaisu,
jolla tässä päästäisiin
eteenpäin. Mutta kun kulkee tuolla maailmalla ja menee
Suomessa pitkin pitäjiä ja keskuksia, niin on
kyllä joskus merkillepantavaa, kuinka hyvässä paikassa
aina siellä on joku ABC-huoltamo. Tässä voi
olla jokin kytkentä, johon pitäisi puuttua.
Arvoisa puhemies! Olisin puhunut vielä yhdestä asiasta,
joka saattaa olla vakavampi. Se on kysymys korruptiosta. Nythän
tämä hallitus on ollut aika toimelias siinä,
että se puuttuu niin sanottuun harmaaseen talouteen eli
kysymykseen siitä, että kansalaiset ovat valmiita
naruttamaan valtiolta verotuloja eri konsteilla ja tällä tavalla kiertämään
yhteiskunnallisia velvollisuuksia. Mutta korruptiohan on jotain
toista. Korruptiohan on sitä, että jollakin ihmisellä on
valtaa ja vaikutusvaltaa ja hän käyttää sitä väärin
joko omaksi hyödykseen tai sitten jonkun ystävän
tai järjestön hyödyksi. Minusta tähän
nyt ei ole puututtu kovin hyvin.
Ministeri Brax on kyllä tuonut näitä Grecon vaatimia
lakiehdotuksia, minusta osittain puutteellisina mutta kuitenkin,
tänne eduskuntaan. Mutta sitä Grecon vaatimaa
erityisyksikköä, joka paneutuisi korruptioon ja
yrittäisi estää sitä, ei ole.
Siitä ei ole minkäänlaista esitystä.
Hän on nimittänyt tämmöisen
verkoston kaikista niistä tahoista, jotka toimivat korruption
kohdalla, niin kuin keskusrikospoliisi, joka tekee sitä hyvinkin vakuuttavalla
tavalla, ja valtiovarainministeriö ja ties kuka, mutta
tässä verkostossa ei oikeastaan ole päästy
keskusteluja pidemmälle.
Kauan siellä suunniteltiin semmoista Ruotsin mallin
mukaista korruptioselvitystä, jossa asiantuntijat olisivat
selvittäneet, missä tilanteessa korruptiota voi
esiintyä; minä en tiedä. Mutta aina kun
on kysymys esimerkiksi luvista, niin silloin on virkamiehellä mahdollisuus
edellyttää tai toivoa tiettyä voitelua.
Rakennusalalla, kaavoituksessa sitä on tavattu hyvin paljon
ja nyt sitten valitettavasti myös valtion eri liiketoiminnoissa.
Jos otetaan ihan tämä aika lähihistoria,
niin meillä on ollut siis vakavia korruptiotapauksia Afganistanin
suomalaisjoukoissa, Patrian kaupoissa Sloveniassa, Suomen kehitysavussa
Costa Ricassa ja nyt sitten Destiassa ja Merenkulkuhallituksessa
ja aika paljon vaalirahoituksessa sekä säätöissä että Nova
Groupissa. Tästä huolimatta oikeastaan tähän
ei ole reagoitu sillä tavalla, että olisi pohdittu,
millä tavalla tämä voitaisiin estää.
Suomi oli silloin, kun tämä hallitus lähti
liikkeelle, maailman vähiten korruptoitunut maa Transparency
Internationalin mukaan; nyt se on ollut kaksi vuotta kuudentena.
(Välihuuto vasemmistoliiton ryhmästä) — Se
on pientä luisua alaspäin, mutta minä pidän
aika selvänä, että korruptiota on paljon
enemmän kuin uskomme. — Tämmöinen
korruptioselvitys Ruotsin tapaan voisi löytää ne
paikat, joissa sitä esiintyy, ja sitten yrittää estää sitä ennakolta,
ja se olisi hyvin hyödyllinen.
Minä ehdotin sitä kerran yhdessä demokratiaseminaarissa.
Korruptio kuuluu sikäli demokratiaan, että jos
korruptio etenee niin kuin Latinalaisessa Amerikassa monessa maassa
on tehnyt, niin demokratia on suuressa vaarassa. Puheenvuoro johti
siihen, että tämän korruptioverkoston
puheenjohtaja ja Keskuskauppakamaria edustava jäsen siinä verkostossa
vastustivat tätä ehdotusta, ja vaikka olivat itse
sitä puuhanneet vuosikaudet siellä. Tämän
korruptioverkoston edustaja sieltä Keskuskauppakamarista
selitti minulle jälkeenpäin, että se
olisi niin kamalan syyllistävää. Mutta
minä pidän kyllä paljon parempana sitä,
että etsitään nämä paikat,
joissa korruptiota esiintyy, ja yritetään estää se,
kuin sitä, että annetaan sen tapahtua, koska kun
korruptio pääsee näihin rakenteisiin
kiinni, siitä on hyvin vaikea päästä irti.
Minä toivon, että oikeuskansleri voisi jossain
muodossa yrittää edistää sitä,
että tämmöinen korruption vastustamiseen erikoistunut
elin voitaisiin asettaa meidän maassamme.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En ole aivan varma, mitä yksiselitteisesti
ed. Söderman esitti tehtäväksi näitten
osuuskauppojen ja vastaavien hallintoneuvostojen kohdalla. Oletan,
että tarkoititte edustajistoja. Minulla ei ole mitään
sitä vastaan, että läpinäkyvyyttä lisättäisiin
tältä osin. Voitaisiin edellyttää esimerkiksi valtuutetuilta
selvitystä yhteyksistään näihin edustajistoihin.
Mutta ikinä en ole ollut osuuskaupan edustajistossa. Itse
asiassa, sanotaan, olen ollut valtakunnallisessa edustajistossa,
mutta en näissä paikallisosuuskaupoissa. Todennäköisesti
ehkä olisin tullut valituksi, jos olisin asettunut ehdokkaaksi.
Sen sijaan osuuspankissa olen ollut ja haluan kyllä korostaa
sitä henkilökohtaisen kokemuksen perusteella,
että kyllä osuuskauppojen ja osuuspankkien edustajistojen jäsenet
ovat niitten kyseisten yritysten, jotka ovat siis osuuskuntia, niitten
osuuskuntien jäsenten edustajia siellä osuuskuntiensa
hallinnossa valvomassa sitä toimivaa johtoa sen sijaan,
että he olisivat ensisijaisesti siellä ikään
kuin osuuskauppojensa ja osuuspankkiensa agentteja kunnallishallinnossa.
Voi olla, että tietysti tämmöistäkin
pyrkimystä esiintyy, mutta siis heidäthän
on valittu sinne vaaleilla, jäsenistön valitsemina
vaaleilla, ja jos siitä esimerkiksi seuraisi esteitä osallistua
kunnalliseen vallankäyttöön, niin sitä en
oikein pidä suotavana. Mutta en nyt näe mitään
estettä sille, etteikö sitä voisi julkaista
tai julkistaa, jos joku on esimerkiksi S-kaupan edustajistossa,
koska kyllä hän nyt kertoo siitä julkisesti
ainakin sinne pyrkiessään, (Puhemies: 2 minuuttia!)
kun vaalilistoilla kerran on nähtävissä.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Todella on hienoa, että oikeuskansleri
on paikalla. Se on tärkeätä eduskunnalle,
että näitä keskusteluja kuitenkin käydään.
Tämä ed. Södermanin viittaus ABC:hen
on ihan vakava asia. Ne ovat levinneet kuin muinainen Elanto ja
nimenomaan laadullisesti kyllä parhaille paikoille, myöskin usein
niin, että alkoholiliikkeen toimipiste on siinä mukana
perässä, häntänä aina
näihin menee.
Mutta sitten erikokoiset kunnat ovat varmasti vielä tässä korruption
kaltaisessa tilanteessa eri tavalla haavoittuvia, pienet aina mielestäni enemmän
kuin suuremmat, ja monissa paikoissa on vain esimerkiksi käytännössä yksi
rakennusliike, jonka kaavatoiveisiin suhtaudutaan lähes automaattisesti
myönteisesti ja kritiikittä. Ainahan voi olla
toki myönteinen, jos asia sen ansaitsee, mutta esimerkiksi
maankäyttö- ja rakennuslain mukaan pitäisi
aina olla kuitenkin enemmän kuin yksi vaihtoehto, tuoda
esiin muita vaihtoehtoja, nollavaihtoehto, esimerkiksi rakentamisen tai
purkamisen kohdalla.
Mutta tällainen paine on etenkin työllisyysnäkökohtana
esitettynä näissä kunnissa usein kestämätön,
ja siinä sitten saadaan hyvin helposti usein maankäyttö-
ja rakennuslakia oikoen ja ehkä polkienkin myönteiset
lopputulokset. Näin ollen tämä ei ole
mikään ongelmaton asia tämä kuntakorruptio
ja se, että Suomessa monet asiat todella ovat maan tapoja.
Kun hiukan raaputtaa, niin sieltä sitten kuitenkin tulee
se korruptio vastaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olin eilisiltana saarnareissulla vaalipiirin
koillisosassa, ja ennen tilaisuuden alkamista siinä oli
jo paikalla paikallista väkeä ja aiheena ABC,
uuden ABC-aseman sijoittuminen. Kaikki ei jäänyt mieleen,
se ihmeellisyys, mitä ihmiset kertoivat siitä,
millä tavalla tämä paikan valinta oli
tapahtunut ja minkälaisia ajatuksia se oli herättänyt paikallisissa
ihmisissä. Asia varmasti kannattaa jossakin yhteydessä ehkä tutkia.
Sitten toinen asia, joka liittyy tähän korruptiojuttuun,
viime vaaleihin. Minua on harmaan talouden ja veroparatiisien vihollisena
hämmästyttänyt se rohkeus, millä merkittävät
suomalaiset poliitikot ottavat vastaan vaalirahoitusta veroparatiiseista.
Niistä ilmestyi kirja. Eräässä kirjassakin
osa tässä jo pari vuotta sitten liittyy viime vaaleihin.
Ne eivät aiheuta minkäänlaista reaktiota
missään. Pitäisikö näissä tapauksissa
kiinnittää oikeuskanslerin huomiota tai oikeusasiamiehen
huomiota siihen, että tämmöinen kirjallisuusviite
on olemassa, jos käyttäisi tämmöistä tieteellistä ilmaisua?
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on ihan selvä, että varmaan
suurin osa näistä luottamushenkilöistä,
jotka toimivat osuuskunnissa — edustajistoissa, niin kuin
tässä oikein korjattiin — toimivat hyvin
vilpittömästi ja pyrkivät valvomaan jäsenistön
etuja. Mutta siihen solidaarisuuteen tietysti liittyy sekin, että toimitaan
niin, että liike toimisi mahdollisimman hyvin.
Se, miksi tässä tuli tämmöinen
huolestuttava piirre näihin henkilöihin, oli kyllä minusta
se, kun ilmeni tämä henkilökunta-alennus,
joka on siis todella tuntuva, jos ostaa auton tai todella keskittää kaikki
ostokset. Siinä on jo semmoinen rahaetu, että luulisi
sen johonkin velvoittavan. Sen vuoksi pitäisin nyt aivan
selvänä ainakin, että pitää ilmoittautua
esteelliseksi. Mutta joka tapauksessa on olennaista, että tätäkin
ryhdytään nyt selventämään.
Kaikki tämmöinen ennakoitavassa mielessä tehtävä julkisuus
ja sidonnaisuuksien ilmoittaminen olisi minusta paras tie eteenpäin.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan viime vuosina ei ole tehty selvitystä siitä, mitenkä voitaisiin
tätä ylintä laillisuusvalvontaa Suomessa
tehostaa. Minusta olisi tässäkin esiin tulleiden
seikkojen valossa aika tehdä kokonaisselvitys siitä,
mitenkä Suomessa laillisuusvalvontaa voitaisiin saada osuvammaksi.
Ennen kaikkea on kysymys siitä, että reagointitapoja
olisi enemmän juuri siinä, että ihmiset pääsisivät
oikeuksiinsa, että se ei tulisi pelkkänä myöhäisenä huomautuksena
vaan että todella pyrittäisiin siihen, että oikeus
toteutuisi. Ennen kaikkea tällainen tarve kasvaa koordinaatiosta
ja uudelleenmiettimisestäkin myös tämän
työnjaon osalta. Samalla kun mietitään
tätä kansallista ihmisoikeuselintä, koordinoivaa
elintä, olisi hyvä aika ehkä miettiä koko
oikeuskanslerin, oikeusasiamiehen roolia tältä kannalta,
miten voitaisiin siihen alkuperäiseen ideaan palata, että kohtalaisen
nopeasti myös nämä ihmiset, jotka kantelevat,
saavat oikeutta. Siinä eduskunnan oikeusasiamies teki pari
vuotta sitten kertomuksessaan katsauksia siihen, minkä tapaisia
eräänlaisia oi-keuksien palauttamiskeinoja tai
neuvottelumenettelyjä ja vastaavia olisi käytössä muissa
maissa. Mutta selvästikin kaivattaisiin vähän
kokonaisvaltaisempaa arviota siihen, mitä vielä voitaisiin
tehdä laillisuusvalvonnan tehostamiseksi tässä meikäläisessä mallissa,
jossa on sekä oikeuskansleri valtioneuvoston puolelta että eduskunnan
oikeusasiamies ja sitten kasvava joukko näitä erillisiä asiamiehiä,
jotka valvovat myöskin eri sektoreilla lainsäädännön
toteutumista ja kansalaisten pääsemistä oikeuksiinsa.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Oikeuskanslerin
kertomuksen lähetekeskustelussa on tuotu esiin useita arvokkaita
näkökohtia. Tavalla tai toisella ne ovat sellaisia, joita
kertomuksessamme on jo kosketeltu. Keskustelussa viitattiin muun
muassa lainvalmistelun tasoon ja EU-asioiden tuomiseen eduskunnan
käsiteltäväksi. Näitä molempia
kysymyksiä käsitellään kertomuksessa
varsin laajasti.
Lainvalmistelun tasoon on usein oikeuskanslerinvirastossa jouduttu
puuttumaan. Käytännön syistä ja
jo roolimmekin mukaisesti tarkastamme hallituksen lakiesityksiä lähinnä siltä kannalta,
täyttääkö esitys perustuslain
asettamat edellytykset. Laadunvalvontaan emme voi ryhtyä.
Ongelmana näyttäisi olevan monesti liian kiireelliseksi
mitoitettu valmisteluaikataulu, mikä johtaa hätäiseen
lainvalmisteluun. Tällöin myös eri tahojen
kuuleminen saattaa jäädä lähinnä muodollisuuden
asteelle.
Myös päätöksentekijöiden
sidonnaisuudet on keskustelussa tuotu usealtakin taholta esille. Olen
kertomukseni puheenvuorossa itsekin pohtinut sitä, että erilaiset
kytkökset on syytä ottaa vakavasti. Näin
voitaisiin paremmin välttyä esteellisyystapauksilta
ja luottamusta vaarantavilta tilanteilta ja jopa rikosoikeudellisten
seuraamusten harkitsemiselta.
Arvoisa puhemies! Kiitän tilaisuudesta saada seurata
hyödyllistä lähetekeskustelua.
Keskustelu päättyi.