16) Laki autoverolain 6 §:n ja ajoneuvoverolain 11 §:n
muuttamisesta
Arja Juvonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Öljypohjaisia polttoaineita
käyttävät autot ovat sekä maailmanlaajuisesti että myös
Suomessa merkittävä haitallisten hiilidioksidipäästöjen
lähde. Jatkuvasti kasvava autokanta ylläpitää ja
saattaa jopa lisätä näitä ongelmapäästöjä,
vaikka kehittyvä teknologia onnistuukin vähentämään
autokohtaisia päästöjä. Merkittävän
avun ongelmapäästöjen vähentämisessä voi
tulevaisuudessa tarjota sähköauto, koska sen käyttövoima
eli sähkö on päästöistä puhdasta
ja ympäristöystävällistä — sähköautoistahan
ei aiheudu ajon aikana lainkaan hiilidioksidipäästöjä.
Näin voidaan vaikuttaa tervehdyttävästi
suurten kaupunkien huononevaan ilmanlaatuun ja yleisemminkin vähentää liikenteen päästöistä
osaltaan
johtuvaa maapallon ilmaston lämpenemistä.
Lainsäätäjällä onkin
tärkeistä ympäristösyistä täydet
perusteet suosia sähköautoa. Samaan suuntaan vaikuttaa
myös tietoisuus siitä, että globaalin öljytuotannon
rajojen saavuttaminen lähestyy koko ajan. Valtiovallan
vahvasti positiivisesta suhtautumisesta sähköautoihin
tarjoaa esimerkin Viro, jossa valtio tukee vahvasti sähköautojen
ostajia, maksimissaan jopa 18 000 euron avustuksella ja
1 000 euron arvoisella pikalaturilla.
Esitän tässä sähköautoaloitteessa
sitä, että sähköauton ensirekisteröintiin
liittyvä 5 prosentin autovero poistetaan kokonaisuudessaan.
Samoin on perusteltua keventää 1,5 sentin päiväkohtaista
käyttövoimaveroa alimpaan käyttövoimaveron
tasoon eli 0,5 senttiin eli siihen samaan, mikä se on esimerkiksi
tällä hetkellä jo sähköhybridiautossa.
Valtioneuvoston liikennepoliittisen selonteon mukaan julkisen
sektorin roolia uuden teknologian kehittämisessä ja
käyttöönotossa tulisi kasvattaa. Uusissa
ratkaisuissa päästöjen ja energiatehokkuuden
tulee olla keskeisenä arviointiperusteena. Merkittävänä tilaajana
esimerkiksi sähköautoteknologiassa valtiolla voisi
olla tärkeä rooli sen liikkeen alkuunpanijana,
jonka myötä vähäpäästöinen
teknologia tulisi todelliseksi vaihtoehdoksi myös kuluttajille.
Panostukset sähköautojen kehittämiseen
ovat kuitenkin olleet ponnettomia verrattuna esimerkiksi Norjaan,
jossa sähköautoon siirtymistä kannustetaan erilaisilla
eduilla, kuten vapautuksilla ruuhka- ja pysäköintimaksuista
ja mahdollisuudella käyttää bussikaistaa.
Myös autovero on siellä nolla.
Miksi Suomessa ei ole vielä ryhdytty edistämään
sähköautoilua? Olisi toivottavaa, että kaikki
ymmärtäisivät latauspisteiden ja latausverkoston
pikaisen kehittämisen ja rakentamisen tarpeen sekä kaavoituksen
joustavoittamisen merkityksen esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla juuri
koskien näitä latauspisteitä.
Viime elokuussa saimme kuulla, kuinka elinkeinoministeri Jyri
Häkämies kommentoi haluansa poistaa tilapäisesti
tämän sähköautojen autoveron
ja arvonlisäveron. Tämä ministerin kommentti
oli mielestäni todella hieno, ja hyvin positiivisin mielin
jään odottelemaan nyt sitten tämän
asian kehittymistä ja jatkoa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Juvosen
tekemä lakialoite on äärimmäisen
kannatettava. Tämänhetkisessä tilanteessahan
on selkeä ristiriita, jos kerran halutaan ympäristöystävällisempiä autoja:
tässä käyttövoimaverossa on
tämmöinen kummallisuus, että sähkö-
ja bensiini- eli hybridiautoissa se on 0,5 senttiä ja sähköautoissa
1,5 senttiä. Tämähän on ihan
selkeä ristiriita, ja siihen ilman muuta pitäisi
puuttua, jos kerran halutaan ympäristöystävällisempiä autoja.
Tietysti tämä hybridi on jonkunlainen välivaihe,
ja edustaja Juvonen mainitsi tuossa puheessaan nuo latauspisteet.
Latauspisteistä pääsen tämmöisen
kätevän aasinsillan kautta semmoiseen hankkeeseen,
joka meidän seudulla on ollut käynnissä,
eli biohybridihankkeeseen, jossa on tavoitteena tämmöisiä energiaitsenäisiä maatiloja
perustaa. Olen käynyt itsekin paikan päällä katsomassa
ja ollut semmoisen auton kyydissä, mihin sähkö on
otettu itse tuotetusta sähköstä. Tavallaan
se tapahtuu niin, että mädättämällä, tislaamalla
tai puristamalla tehdään biodieseliä ja sitten
sitä moottori polttaa sähköksi ja siitä saadaan
sitten sitä sähköä siihen autoon.
Eli kyllä tässä on paljon potentiaalia,
kun vain ymmärretään tämän
asian tärkeys.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä Lindström puhui ihan
asiaa tässä. Eihän sähköautojen
määrä Suomessa ole vielä suuren
suuri, vaan viime vuoden loppuun mennessä liikenteessä oli
hieman yli toistasataa sähköautoa, joten tämän
aloitteen tarkoituksena olisi todellakin innostaa ihmisiä Suomessa
siirtymään vähäpäästöiseen
liikkumiseen.
Yhtenä esimerkkinä täytyy kertoa
omasta kotikaupungistani Espoosta, joka aloittaa Suomen ensimmäisen
sähköbussiliikennöinnin tässä syyskuun—lokakuun
aikana. Bussilinja 11 ajaa todellakin Friisilästä Matinkylän
kautta Tapiolaan. Tarkoitus on hankkia kaikkiaan kuusi sähköbussia
tänne Espooseen koekäyttöön.
Tämä on todella hienoa, että ollaan tällä tavalla
pääkaupunkiseudulla kehittämässä päästötöntä liikennettä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Näitä autoja on tosiaan
vielä vähän liikenteessä, ja niiden
hinta on yksi ongelma. Tekniikan kehityksen myötä,
eli kun nämä akut kehittyvät, hinta todennäköisesti
putoaa sitä kautta, ja hinta putoaa todennäköisesti
myös sitä kautta, että kun valmistusmäärä rupeaa
kasvamaan, niin hinta putoaa. Eli kyllä tässä tulevaisuus
on ilman muuta näissä sähköautoissa.
Keskustelu päättyi.