11) Hallituksen esitys laiksi Senaatti-kiinteistöistä
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ajattelin Senaatti-kiinteistöjä koskevan
hallituksen esityksen yhteydessä käsitellä hiukan
laajemmin aikanaan valtion omistuksessa ollutta kiinteistövarallisuutta.
Täällähän lain perusteluissa todetaan,
että valtion kiinteistövarallisuutta hallinnoi
Senaatti-kiinteistöjen lisäksi kolme muuta valtion
liikelaitosta, kahdeksantoista virastoa sekä kaksi valtion
talousarvion ulkopuolista rahastoa, ja yksi kiinteistötoimialalla
toimivista, valtion sataprosenttisesti omistamista kiinteistöyhtiöistä on
Kapiteeli Oy.
Arvoisa puhemies! Ne kiinteistöt, joista ajattelin
puhua, ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia. Esimerkkeinä voidaan
mainita Imatran Valtionhotelli, Punkaharjun Valtionhotelli, vanhat
Takaharjun sairaalan rakennukset Punkaharjulla, jotka ovat tällä hetkellä Punkaharjun
kuntoutuskeskus Kruunupuiston hallinnassa, Hotelli Finlandia. Nämä ovat
ymmärrettävästi aikanaan jääneet
valtion tarpeiden ulkopuolelle ja ovat tulleet luovutetuiksi ulkopuoliseen käyttöön
lähinnä vuokralle. Valtion kiinteistöjen uudelleenjärjestelyjen
myötä nämä kiinteistöt
tulivat Kapiteeli Oy:n hallintaan, ja tällä hetkellä Kapiteelin
toiminta-ajatuksen ja yhtiöjärjestyksen mukaisesti
yhtiön on realisoitava ne korkeimpaan mahdolliseen arvoon
ja pyrittävä pääsemään
niistä mahdollisimman pikaisesti eroon.
Nyt on käynyt esimerkiksi sillä lailla, että näitä Takaharjun
kiinteistöjä Punkaharjulla, jotka ovat kulttuurihistoriallisesti
arvokkaita — puolet kiinteistöistä on
Punkaharjun kuntoutussairaalasäätiön
omistuksessa — Kapiteeli on markkinoimassa, ja vuosien
saatossa, 30 vuoden kuluessa, kuntoutussairaalasäätiö on
panostanut noiden rakennusten peruskorjauksiin ja ylläpitoon
vanhoja markkoja yli 100 miljoonaa. Tällä erää,
kun Kapiteeli haluaa niistä luopua, se pyrkii hinnoittelemaan
ne käypään arvoon, elikkä joudutaan käytännössä maksamaan
nämä rakennukset toiseen kertaan. Tämä tuntuu
kohtuuttomalta. Olisi perusteltua, että tämä vanha,
arvokas kiinteistömassa säilyisi edelleen valtion
omistuksessa, niissä olisi yleisöllä käyntimahdollisuus
ja ne palvelisivat siinä hengessä, mikä aikanaan
niillä on ollut, yleisöä siinä tarkoituksessa,
joksi ne on rakennettu.
Siinä mielessä, arvoisa puhemies, olisi syytä nyt,
kun tämä menee valtiovarainvaliokuntaan, pohtia
sitä, onko syytä tämän kaltaiset
kiinteistöt siirtää esimerkiksi Senaatti-kiinteistöjen
hallintaan tai valtion johonkin muuhun kiinteistölaitokseen,
koska täällä lain perusteluissa todetaan, että Senaatti-kiinteistöjen
kiinteistökannasta viidennes on luokiteltu rakennustaiteellisesti
tai kulttuurihistoriallisesti arvokkaiksi. Elikkä viitekehys
on täällä lain puitteissa luotu tämän
kaltaisille rakennuksille, ja minä toivon, arvoisa puhemies,
että tämä asia selvitetään,
jos ei nyt tämän lain hyväksymisen yhteydessä,
niin hallituksen toimesta, ja arvioidaan tämän
kaltaisten rakennusten omistus ja hallinta uudelleen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi
Senaatti-kiinteistöistä ansaitsisi minusta hyvin
perusteellisen lähetekeskustelun. On selvää,
että valiokunnissa tästä asiasta tullaan
hyvin paljon puhumaan, mutta minusta tämä kattaa
myös monia ongelmallisia kysymyksiä aivan erityisesti puolustushallinnon
sektorilla.
Puolustushallinnollahan on erittäin paljon kiinteistöjä,
ja ne muodostavat hyvin merkittävän osan Senaatin
kiinteistöistä. Kuitenkin nämä puolustushallinnon
kiinteistöt ovat periaatteeltaan yhden käyttäjän
yhtä tarkoitusta varten olevia kiinteistöjä.
Näin ollen näiden käyttötarkoitus
poikkeaa aivan täysin vapailla markkinoilla olevien kiinteistöjen
käyttötarkoituksesta. Tietysti samaa voidaan osaltaan
sanoa monista muistakin Senaatti-kiinteistöjen kiinteistöistä, mutta
tämä käyttötarkoitus poikkeaa
aivan täysin yleisperiaatteesta juuri puolustuskiinteistöjen
osalta. On toki puolustushallinnollakin eräitä kiinteistöjä,
jotka saattavat olla lähellä normaaleja kiinteistömarkkinoita,
ehkä joitakin koulutuskiinteistöjä kaupunkitaajamissa,
mutta tyypilliset varuskuntakiinteistöt: varikot, varastot,
linnakkeet, ovat selkeästi aivan täysin normaalista kiinteistömassasta
poikkeavia.
Kun Senaatti-kiinteistöiltä kuitenkin edellytetään,
että se on taloudellista tuottoa tekevä, tässä tulee
ongelma juuri puolustuskiinteistöjen osalta, mitenkä niille
voidaan taloudellista tuottoa laskea, mitenkä voidaan jollekin
varastolle tai valmiuslinnakkeelle laskea taloudellinen tuotto. Pitäisi
kerta kaikkiaan hyväksyä, että nämä kiinteistöt
ovat niitä käyttötarkoituksia varten,
joita varten ne ovat.
Edelleen ongelmallisia kysymyksiä tulevat olemaan turvallisuuskysymykset.
Minä uskon, että näihin Senaatti-kiinteistöjen
taholta on tiettyjä ratkaisuja haluttu etsiä,
mutta silloin kun on kysymys kansakunnan turvallisuuden kannalta olennaisista
kiinteistöistä, kuten ovat linnakkeet, valmiuslinnakkeet,
esikunnat jne., niin tämä on täysin normaalista
kiinteistökäytännöstä poikkeavaa
kulttuuria. Siksi toivon, että valiokuntakäsittelyssä,
ennen muuta valtiovarainvaliokunnassa, tajuttaisiin erityisluonne,
jota on puolustushallinnon sektorin kiinteistöillä,
mutta aivan varmasti myös monilla muilla hallinnonaloilla,
poliisihallinnossa, opetustoimen sektorilla, kulttuurikohteissa;
näissä kaikissa on selkeästi normaaleista
kiinteistömarkkinoista poikkeavat tilanteet. Vaarana näet
on, että jos asetetaan tuottovaatimuksia näille
yhden käyttäjän, yhden tarkoituksen,
kiinteistöille, jotka aikanaan on tehty nimenomaisesti
tiettyä toimintatarkoitusta varten, niin kyseisen hallinnonalan
toimintavarat kuluvat juuri kuvaannollista sanontaa käyttäen kuolleen
lehmän maksamiseen, näitten kiinteistöjen
laskennallisiin menoihin.
Vaarana silloin on, että itse toimintatarkoitus vaarantuu.
Ehkä edelliseen puhujaan Pekka Nousiaiseen viitaten tällaisen
tärkeän kulttuurirakennuksen kohtalo on vaarassa.
Tämä sama saattaa koskea monia muistomerkkejä,
historiallisia kohteita, joita onneksi meidän maassamme
on melko runsaasti; kuinka niille voidaan tuottotavoitteet laskea.
Samoin yliopistot ovat saaneet, muun muassa Jyväskylän
yliopisto on saanut, merkittäviä lahjoituksia
aikanaan, jotta yliopisto on voinut syntyä ja kehittyä.
Nyt sitten, kun on tapahtunut näitä omistusjärjestelyjä,
näistä tulee taas laskennallisia menoja, jotka
valitettavasti eivät ole pelkkää laskennallisuutta,
kun pitää löytyä sitten menoille
maksu. Eli erittäin vahvasti haluaisin painottaa valiokuntakäsittelyä varten toiminnallisia
näkökohtia erityisesti puolustushallinnon osalta,
mutta myös kaikkien muidenkin hallinnonalojen osalta.
Senaatti-kiinteistöistä ei saa tulla itsetarkoitus.
Pitää hyväksyä, että sen
kiinteistöt eivät voi tuottaa, vaan niillä on
oma käyttötarkoituksensa. Esimerkiksi Ruotsissa
puolustushallinnon kiinteistöissä on tietty osa
hyväksytty sellaisiksi, että ne eivät
voi tuottaa. Nämä ovat juuri nimetyt yhden käyttäjän
yhtä käyttötarkoitusta varten oleviksi
kiinteistöiksi, ja näissä hyväksytään
laskennallinen tappio, joka maksetaan sitten muulta kuin asianomaisen
hallinnon käyttövaroista. Vaarana on, jos järkevää näkökohtaa
puolustushallinnossa ei tajuta, että joudumme tulevina vuosina
ja melko pian pohtimaan varuskuntien sulkemisia, varikoiden ja varastojen
lakkauttamisia, ja tämä ei voi missään
tapauksessa olla mielekästä, kenties valmiuslinnakkeiden
lopettamisia jne.
Käyttötarkoitus pitää ymmärtää,
mitä varten kiinteistöt ovat, ja tämä sama
tulee nähdä myös tulevaisuutta ajatellen.
Ei varmaankaan ole niin, että puolustushallinnolla tänä päivänä on
ne kiinteistöt, jotka riittävät myös
tulevaisuuteen. Jatkossakin tarvitaan uusia hankittavia alueita,
uusia rakennuksia ja rakennelmia. Näidenkin osalta määräävää on
juuri se käyttötarkoitus, mitä varten
ne ovat. Toivon, että Senaatti-kiinteistöjen osalta
näihin asioihin löytyy järkevä näkemys
ja että kuullaan myös asianomaisen hallinnonalan
työntekijäjärjestöjä — siellä on
paljon käytännön asiantuntemusta — otetaan
huomioon turvallisuusnäkökohdat ja harkitaan,
missä määrin on yleensä mielekästä,
että kaikki kiinteistöt ovat Senaatti-kiinteistöjen
hallinnassa, koska nykyäänkin on tultu toimeen
aiemmillakin järjestelmillä.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että nämä käyttötarkoituskysymykset
erityisesti voitaisiin ottaa valiokuntakäsittelyssä huomioon.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Nousiaisen puheenvuoro innoitti minua
sanomaan asiasta muutaman sanan valtion omistamien kiinteistöjen
osalta ja ennen kaikkea kulttuurihistoriallisesti arvokkaitten rakennusten
osalta. Ed. Nousiainen mainitsi muun muassa, että valtio
omistajana pyrkii hinnoittelemaan käypään arvoon
tällaisia rakennuksia, ja toivoi, että linja tässä suhteessa
muuttuisi.
Aikaisemmin, kun maassamme Rakennushallitus oli vastuussa keskeisesti
valtion kiinteistöistä, jo tuona aikana — minulla
on kokemuksia 80-luvulta — valtio omistajaosapuolena laiminlöi kulttuurihistoriallisten
rakennusten kunnossapitämistä, korjaamista, jopa
peruskorjaamista.
Minä kerron esimerkkinä Jyväskylän
Valtiontalosta. Jyväskylän Valtiontalo on Alvar
Aallon alkuaikojen tuotantoa 20-luvun lopulta. Olin silloin kaupungin
virkamiehenä apulaiskaupunginjohtajana. Muistan lähettäneeni
seitsemän tai kahdeksan kertaa kiirehtimiskirjeen peruskorjata
Jyväskylän kaupungin keskustassa oleva Alvar Aallon
vanha Valtiontalo. Sitä peruskorjaamista ei koskaan tapahtunut,
vaan sitten 90-luvun loppupuolella kiinteistövaihtojen
kautta tuo talo tuli Jyväskylän kaupungille ja
on nyt käytännöllisesti katsoen lähes
samassa kunnossa kuin silloin ja osa tulevaa musiikki- ja taidekeskusta, johon
kaupunki toivoi myöskin varoja saavansa valtiovallalta.
Kun kaupunki haki varoja tuon rakennuksen peruskorjaukseen, niin
niitä ei myöskään tullut. Minä kerron
tämän vain esimerkkinä nimenomaan kulttuurihistoriallisesti
arvokkaiden rakennusten osalta, kun ne ovat monta kertaa hyvin kalliita
peruskorjata ja arvokkaita, ja ne pitää todella
myöskin pitää kunnossa ja korjata. Kaikkien
osapuolten yhteistyö on ensiarvoisen tärkeää,
ja tällä tarkoitan ennen kaikkea valtiota omistajana,
jos valtio on omistaja, kuntaa ja miksei elinkeinoelämääkin.
Tällä tavalla pelastetaan Suomessa ed. Nousiaisen
mainitsemia monia kulttuurihistoriallisia rakennuksia. Varsinkin,
jos on kysymys maailmankuulusta arkkitehdistä Alvar Aallosta
ja hänen tuotannostaan, niin se pitäisi kiireellä meidän
kaikkien yhteistyöllä saada pelastettua.
Valtion tulisi kiinteistöjen omistajana myös toivoni
mukaan ottaa joustavampi neuvotteluasenne kaiken kaikkiaan kuntiin
päin ja nimenomaan kuntiin päin, oli sitten mikä organisaatio omistajana
tahansa. Minä haluan tässä nyt sanoa sen
kaikella ystävyydellä, että minun pitkän
urani aikana kunnallisissa tehtävissä valtio on
valitettavasti omistajana ollut yksi niistä vaikeimmista
osapuolista eikä sen kanssa sopimuksen aikaansaaminen ei
ole suinkaan ollut helppoa. Nyt kun me puhumme Senaatti-kiinteistöistä,
tai puhumme mistä tahansa valtion omistamasta organisaatiosta
tai organisaatiosta, joka omistaa kiinteistöjä,
niin huomattavasti joustavampi asenne olisi paikallaan. Sillä tavalla
monet asiat ratkeaisivat koko maassa, niin täällä Helsingin
seudulla kuin maakunnissakin.
Tässä mielessä, kun vastaisuudessa
tulee asetelma, josta edustajat Oinonen ja Nousiainen mainitsivat,
minä toivoisin ripeämpiä otteita senkin
vuoksi, että monet valtion omistamat kiinteistöt
ovat tavallaan tulppana jopa kaupunkien keskustojen kehittämisessä ja
ovat sillä tavalla avainasemassa, että jos saisi
sopimuksen aikaan valtion omistamien kiinteistöjen ja asianomaisen organisaation
ja kuntien kanssa, niin saattaisi tietyltä osalta kokonaisen
keskustan kehittämisen pää aueta ja lähteä aivan
uuteen suuntaan.
Vielä palatakseni alkuun: Minä haluan korostaa
ed. Nousiaisen puheenvuorossa kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden
rakennusten pelastamista tässä maassa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin sen periaatteen,
että valtion tulee huolehtia omaisuudestaan järkevällä tavalla
siten, että omaisuus "tuottaa", vaikka, kuten täällä ed.
Oinonen hyvin sanoi, sitä, voidaanko sitä aina
näissä kiinteistöasioissa sitten sillä tavalla ajatella,
sopii kyseenalaistaa.
Lähinnä pyysin tämän puheenvuoron
kuitenkin viitaten osittain siihenkin, mitä ed. Vielma äsken
sanoi, liittyen erityisesti sellaisiin tapauksiin, joissa valtio
tällaisen liiketoimintayksikön kautta on neuvottelevana
osapuolena kunnan tai yritysten kanssa. Minun oma kokemukseni, ei niin
pitkältä ajalta kuin ed. Vielmalla, ei myöskään
kunnallisena virkamiehenä vaan luottamusmiehenä,
on aivan sama kuin ed. Vielman. Valtio on erittäin sitkeä neuvottelukumppani.
Me Vammalassa olemme hyvin tietoisia olleet erityisesti sellaisesta
tilanteesta, jossa valtio lopettaa jonkin paikkakunnalla olevan
toiminnan. Sen jälkeen kyllä poliittiselta taholta,
niin ministereiltä kuin edustajilta ja ylipäätään
kaikilta poliittisilta toimijoilta, tulee kyllä myötätuntoa
ja tulee sitä, että on hyvä, että saataisiin
uutta toimintaa, ja kunta velvoitetaan uutta toimintaa sinne järjestämään.
Mutta pitkä työ on siinä, että saadaan,
on se sitten Senaatti-kiinteistöt tai Laatumaa tai jokin
muu yksikkö, joka sitä hallinnoi, ikään
kuin sellaisella hinnalla, joka on realistinen johonkin muuhun toimintaan,
se alue sieltä ostettua ulos, koska se näkyy siellä näiden
yhtiöiden taseissa ongelmallisena ja se tekee sen tilanteen.
Tässä on nyt sellainen tilanne kaikkinensa, että oikea
käsi ei tiedä sitä, mitä vasen
tekee, ja kun kumminkin sekä valtion kannalta että koko Suomen
kannalta olisi merkittävää, että päästäisiin
toimintaa kehittämään ja erityisesti
niille alueille, joilta toiminta on lopetettu, saataisiin uutta
toimintaa, niin tässä pitäisi ottaa järki
käteen ja löytää joustavuutta
tarvittaessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On varmasti niitä tilanteita,
aivan kuten edelliset puhujat edustajat Satonen ja Vielma toivat
esille, joissa on hyvä, että valtio toimii joustavasti
ja tehokkaasti ja mielekkäästi. Näin
toki tulee olla.
Mutta kun puhuin tästä, että tarvittaisiin
myös se periaate, että on kiinteistöjä,
jotka eivät tuota, niin tämä pitäisi
tunnustaa niiden kiinteistöjen osalta, jotka on rakennettu
ihan muuta tarkoitusta kuin tuottotarkoitusta varten. Tämän
periaatteen hyväksymisen näkisin hyvin välttämättömäksi
tämän hallituksen esityksen jatkokäsittelyssä asianomaisessa
valiokunnassa, valtiovarainvaliokunnassa, ja niissä valiokunnissa,
joissa annetaan lausunto, sillä muuten tämä menee
aika lailla hölmöläisten hommaksi, jos
vaaditaan vaikka joltakin linnakkeelta, valmiuslinnakkeelta esimerkiksi,
tuottoa. Jos ajatellaan vaikka puolustusvoimien ampumatarvikevarastoa,
voidaan ajatella, että verrataan sitä varastoihin,
joita olisi vapailta markkinoilta saatavissa, mutta on kuitenkin
täysin erikoistavarasta kyse, jota näissä käsitellään
ja varastoidaan. Ei niitä voida sijoittaa mihin tahansa
latoon tai peltihalliin. Kyllä puolustusvoimien materiaaleilla
on oltava aivan tarkoituksenmukaiset omat varastointikohteet nimenomaan
tarkoituksenmukaisuus- ja turvallisuussyistä.
Pitäisin hyvin välttämättömänä,
että lähdettäisiin siitä, että on
kiinteistöjä, jotka tuottavat, joilla voidaan
tehdä bisnestä, mutta on myös kiinteistöjä,
jotka ovat nimenomaan tiettyä tarkoitusta varten, ja niiden
ei tarvitse tuottaa, vaan niihin hoidetaan valtion rahoitus muuta
kautta.
Keskustelu päättyy.