4) Hallituksen esitys vuoden 2007 neljännen lisätalousarvioesityksen
(HE 131/2007 vp) täydentämisestä
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hyvin tiiviisti: neljäs lisätalousarvio,
verotuloarvio, kasvaa 199 miljoonalla eurolla. Tässä oikeastaan tuloarvion
kasvusta suurin osa johtuu yhteisöveroennusteen korotuksista.
Aivan yhtä lailla hienoisia täsmennyksiä on
tulossa, kun olemme saaneet vuoden 2006 verotuksen valmiiksi ja
näin ollen täsmennettyä verotulokertymää.
Yhteisöveron tuottoarvion nousu johtuu hyvinkin vaikeasti
ennakoitavista muutamien yritysten odotettua paremmista tuloskehityksistä,
ja näin ollen myös onnittelut näille
yrityksille mutta onnittelut myös suomalaisille veronmaksajille,
verotulot kasvavat. Verotulot pienenevät autoveron tuoton
kohdalla ymmärrettävistä syistä 132
miljoonalla eurolla.
Neljännen lisätalousarvion täydennykseen määrärahavähennyksenä on
esitetty 149,4 miljoonan euron suuruisia eriä. Näistä isohko
osa tulee tämmöisistä aikataulusyistä,
puolustusmateriaalihankintojen määrärahoissa
vähennetään 65,6 miljoonaa euroa tilausvaltuuksista
aiheutuvien menojen maksuaikataulumuutoksista johtuen, samoiten
maa- ja puutarhatalouden energiaveroihin myönnettyä määrärahaa
ehdotetaan vähennettäväksi, koska EU:lta
tuli komission valtiontukilupa niin myöhäisessä vaiheessa,
että niitä ei ollut teknisesti edes mahdollista
myöntää.
Tuusulan kunnalle Jokelan koulukeskuksen tragedian vuoksi jo
tälle vuodelle ehdotetaan miljoonan euron harkinnanvaraista
valtionosuutta erilaisten tästä tragediasta kohdistuvien
kustannusten maksamiseen, samoiten tapauksen tutkimiseen 100 000:ta
euroa.
Valtionvelan korot pienenevät 50 miljoonalla eurolla
siitä syystä, että aiemmin tänä vuonna olemme
pystyneet lyhentämään valtionvelkaa ennakoitua
enemmän, elikkä onnea Suomi.
Kun katsomme tätä kokonaisuutta, niin tuloarvioiden
korotuksen ja määrärahatarpeen pienentymisen
johdosta valtionvelan nettokuoletuksia lisätään
348 miljoonalla eurolla, joten vuoden 2007 kohdalla valtionvelan
lyhennys on 3 miljardia euroa. Tämä on siis esitys,
joka varmasti taas vaikuttaa merkittävästi ensi
vuonna korkomenojen alentumiseen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kiinnittää tässä neljännen
lisätalousarvioesityksen täydentämiskohdassa
erityisesti kolmeen seikkaan huomiota.
Ensinnäkin opintorahaan ja asumislisään
ehdotetaan 6 miljoonan euron vähennystä, koska määrärahan
tarve on tulevalle vuodelle arvioitua pienempi. Siihen haluaisin
sanoa, että on hienoa, että hallitus on pystynyt
korottamaan opintorahan kuukausimääriä 15
prosenttia, sen mitä opiskelijat juuri ennen vaaleja halusivat,
ja tämä lupaus on pystytty täyttämään.
Hyvä asia myös on se, että opiskelijan
omien tulojen rajoja voidaan korottaa, mikä on sinänsä hyvä asia,
vaikka olenkin sitä mieltä, että opintotuen
tulisi olla sen suuruinen, että opiskelija pystyy pääsääntöisesti opiskeluaikanaan
keskittymään opiskeluun, ja opiskelun itsessään
tulee sisältää työharjoittelua niin,
että asianomainen oppii sopeutumaan työelämään
ja oman ammattinsa tuomiin työelämän haasteisiin.
Toinen seikka, mikä on varsin inhimillinen teko hallitukselta,
on se, että kuntien harkinnanvaraista rahoitusavustusta
korotetaan Tuusulan kunnan tapahtumien johdosta, kuten täällä on
jo aiemmin kerrottu. Se on oikein ja hyvä teko.
Kolmas seikka, johonka kiinnittäisin huomiota, on puolustusmateriaalihankinnat.
Tiedän, että suuret hankinnat tietenkin pitää kilpailuttaa,
päivänselvästi, ja se on EU-politiikkaa,
mutta kuitenkin, mitä olen mediasta ymmärtänyt,
kaikki EU-maat eivät kuitenkaan näin tee, enkä ymmärrä,
miksi Suomen pitää olla tässäkin
mallioppilas ja kilpailuttaa kaikki, kun tässä voisi
vähän suosia suomalaista ja käyttää samantapaista
toimintalinjaa kuin muutkin EU-maat.
Vielä haluan sanoa huomioita seuraavasta kappaleesta:
"Autoveron tuottoarviota ehdotetaan vähennettäväksi
132 miljoonalla eurolla. Vähennys aiheutuu vuoden 2008
alussa voimaan tulevaksi ehdotetusta autoverotuksen muutoksesta,
jonka odotetaan vähentävän uusien autojen
rekisteröintiä vuonna 2007." Tätä kehitystä on
mielenkiintoista seurata, mitenkä asiat muuttuvat ja mitkä ovat
tämän ja ensi vuoden numerot.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus täsmentää esityksessään
vuoden 2008 tulo- ja menoarviota. Hallituksen täsmennykset
koskevat kuntien ja valtion tekemiä palkkaratkaisuja, jotka
tuovat lisää rahaa kunnille, mutta vähentävät
mahdollisuuksia valtionvelan lyhentämiseen.
Tuottavuusohjelman osalta olen ainakin yhdeltä osin
eri mieltä. Oikeusministeriön henkilöstövähennykset
pitäisi kokonaan välttää. Oikeusministeriön
henkilöstövoimavaroja on suunnattava sen sijaan
eri aloihin erikoistuneiden tuomarien palkkaamiseen. Oikeuslaitoksen
resurssipula on johtanut esimerkiksi syyteharkinta-aikojen ja käsittelyaikojen
pitenemiseen, ja sitä kautta kansalaisten oikeusturvaa
on heikennetty. Oikeuslaitoksen resurssit ovat riittämättömät
ja käsittelyajat liian pitkiä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on kiinnittänyt asiaan huomiota.
Arvoisa puhemies! Hallitus arvioi, että autoveron tuotto
vähenee noin 104 miljoonalla eurolla. Voi tietysti olla,
että erityisesti vähän polttoainetta
kuluttavien ja dieselautojen myynti lisääntyy
merkittävästi ensi vuoden aikana. Ylipäänsä pitäisikin
kiinnittää enemmän huomiota autoilun
ja liikenteen valtavaan verotukseen. Kun liikenne maksaa vuosittain
6 miljardia euroa veroja, se saa takaisin korkeintaan kolmanneksen
verotuloista. Vaikka liikenteen päästöihin
pitää kiinnittää huomiota, on
toimiva liikenne kilpailukykymme elinehto. Odotan, että liikenteen
toimintaedellytyksiin kiinnitetään vuoden 2009
budjetissa enemmän huomiota.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Hieman hengästyttää,
kun tuolta työhuoneesta juoksee, mutta koetetaan saada
tasaantumaan.
Valtiovarainministeri Katainen onnitteli Suomea tästä 50
miljoonan euron lisälyhennyksestä taikka siitä pelivarasta,
joka syntyy tämän lainanlyhennyksen myötä.
Sen innoittamana oikeastaan halusin tämän puheenvuoron
käyttää.
Eli nyt vuodenvaihteessa valtiomme velkataakka on noin 55 miljardia
euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että edelleen
korkoja maksetaan joka vuosi noin 2,4 miljardia eli pelkkien lainojen
korkojen hoitoon menee rahaa Suomessa saman verran kuin koko puolustusministeriön
budjetti on. Tämä kuvastaa hyvin tätä kokoluokkaa,
eli joka vuosi korkoina karkaa taivaan tuuliin noin 2,4 miljardia
euroja, jos näitä lainoja ei aktiivisesti hoideta.
Nyt kun maamme hallitus jatkaa edellisen hallituksen kokoomuslaista
talouspolitiikkaa, tämän vuoden 3 miljardin lainanlyhennyksen
jälkeen tulevina vuosina jää noin 150
miljoonaa euroa enemmän pelivaraa eli rahaa käyttää pysyvästi
muihin toimenpiteisiin, eli lainan korot vähenevät
tuon verran. Ensi vuonna lainoja on tarkoitus lyhentää 2
miljardilla. Se luo pelivaraa noin 100 miljoonaa.
Näillä toimilla varaudutaan ennen muuta siis Euroopan
laajuisestikin ottaen yhteen suurimpaan väestön
ikärakenteen muutokseen ja sen tuomiin kustannuksiin. Terveydenhuoltomenot kasvavat,
ja tarvitsemme paljon satsauksia teihin, ratoihin, eli pelivaraa
pitää saada pysyvästikin. Siksi tässä mielenkiinnolla
odotan, minkälainen on sosialidemokraattien varjobudjetti,
minkä verran lainoja ollaan lyhentämässä.
Se on oleellinen kysymys, kun tässä eteenpäin
mennään.
Ihan näin lopputoteamana voisi todeta, että ennen
lamaa maamme velkataakka oli vajaa 10 miljardia. Laman aikana se
pakon edessä nousi noin 70 miljardiin, ja nyt ollaan pääsemässä 55 miljardiin,
kun velkaa aktiivisesti lyhennetään. Palkansaajien
tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander totesi Helsingin Sanomissa
syksyllä, että ihanteellista olisi saada valtionvelka
sille tasolle, jolla se oli ennen lamaa. Minun mielestäni tämä on
meidän kaikkien syytä muistaa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin täytyy kyllä kiitellen
kehua: ihan hyvä, järkeenkäypä esitys.
Ehkä varoja voisi kohdistaa vähän muuhunkin
kuin velanhoitoon. Arvio tälle vuodelle oli 34,5 miljoonaa.
Se oli siis arvio, ja 3 miljardilla eurolla voidaan velkaa lyhentää,
mikä on lähtökohtaisesti hyvä asia.
Mutta lähinnä ajattelen, että varoja
voisi kohdistaa vähän etenkin investointityyppisiin
hankkeisiin. Nehän ovat siis kertaluontoisia menoja.
Mutta niin kauan kuin valtiovarainministeri on vielä paikalla,
kysyisin: Aikooko hallitus tarkentaa ensi vuoden talousarviota?
Täällä tällaiset 50 miljoonan
euron potit liikkuvat muun muassa, kun valtionvelkojen korot pienenevät,
tosi hyvä asia. Olen kiinnittänyt huomiota siihen,
että tämän vuoden arvio valtion talletusten,
siis kassavarojen, korkotuotoiksi on 100 miljoonaa euroa. Meillä on
käsissämme täällä lisäbudjetti, jossa
tämän vuoden kassavarojen korkotuotto arvioidaan
180 miljoonaksi. Arviointivirhe on siis 80 miljoonaa, sama prosentteina,
kun sattuu olemaan niin pyöreät luvut.
Nyt hallitus arvioi, että ensi vuonna talletuskorkoja
kassavaroille saadaan 130 miljoonaa euroa. Tämä on
5 miljoonaa vähemmän kuin vuonna 2006 tilinpäätöksen
mukaan on jo kertynyt, ja se on 50 miljoonaa vähemmän
kuin kertyy tänä vuonna. Mihin tämä arvio
voi perustua yhäti nousevien korkojen ja vahvistuvan valtiontalouden
maailmassa, tähän toivoisin valtiovarainministerin
vastaavan. Ymmärrän jopa sen, että tällainen
pikku luku voi tuolla budjettivirroissa mennä vähän
pieleen, mutta kysyisin, onko hallituksella sitten tarkoitus tuoda
vielä täydentävä esitys, että saataisiin
nämä kassavarojen korkotuototkin jotenkin, ettei
sanoisi, keskustelua kestävälle tasolle. Nyt ne
on kerta kaikkiaan alakanttiin arvioitu.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia hyvästä kysymyksestä.
Meillä on seuraavana kohtana — valitettavasti
nyt aikataulusyistä en pysty jäämään — tulevan
vuoden talousarvion täydennysesitys, ja siinä otetaan
huomioon tämän vuoden velanmaksusta aiheutuva
korkosäästö. Se huomioidaan siinä näistä kassavarojen
korkoarvioista. Niitähän kukaan ei osaa tarkkaan
arvioida. Kukaan ei tiedä, mikä on korkokehitys
ensi vuonna. Toivon mukaan se on alaspäin. Tällä hetkellä näyttää, että enempikin
on upside-riski olemassa, joten oikeastaan niiden varaan ei kovin
paljon pysty kyllä tulevaisuutta rakentamaan.
Enempi me tiedämme siitä, mitä tulevaisuus pitää todennäköisesti
sisällään, eli vuodesta 2009 alkaen meidän
taloutemme on käytännössä puhtaasti
tuottavuuden varassa ja työpanoksen lisääntyminen
ei enää lisää talouskasvua.
Se on oikeastaan se olennainen, minkä varaan pitää sitten
tulevien vuosien budjetteja laatia.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kun olemme vaatineet lisää rahaa,
niin valtiovarainministeri Katainen on sanonut, että mitään
pysyväisluontoisia maksuja ja lisämenoja ei voida kattaa
satunnaisilla tuloilla. Nyt tässä lisäbudjetissa
ja tämän täydennysosassa esitetään
esimerkiksi tuloverojen kasvuarvio. Varsinaisessa neljännessä lisäbudjetissa
sanottiin, että se on 710 miljoonaa euroa, ja tässä täydentävässä tulee
vielä 331 miljoonaa euroa lisää. Kun
katsotaan, mikä oli toinen lisäbudjetti ennen
juhannusta, silloin tuloveroarviota kasvatettiin 336 miljoonalla eurolla.
Eli yhteensä tuloveroarvio on kasvanut 1 377 miljoonaa
euroa. Jos työllisyys pysyy edes kohtuullisena, niin että mitään
suuria romahduksia työllisyydessä ei tule, kyllä minun
mielestäni, herra valtiovarainministeri, tuloveron kasvu on
ehdottomasti pysyvää tuloa valtiolle.
Tätä taustaa vasten en voi ymmärtää sitä nihkeyttä,
mikä valtiovarainministerillä ja hallituksella
on esimerkiksi kuntataloutta kohtaan. Tässä lisätalousarviossa
nyt esitetään 4,5 miljoonaa euroa kuntien harkinnanvaraisiin
valtionosuuksiin, josta summasta miljoona euroa Tuusulan kunnalle
elikkä 3,5 miljoonaa euroa jaettavaksi muille kunnille,
kun vuonna 2005 harkinnanvaraisia valtionosuuksia oli 40 miljoonaa
euroa.
Kun tiedetään kuntien ongelmat — vain
kuusi suurinta kaupunkia pärjää hyvin,
niitten verotulokertymä on hyvä, mutta sitten
on valtavan suuri määrä kuntia, joitten
talous on todella tiukilla, ja ne tarvitsevat ehdottomasti lisärahoitusta
selviytyäkseen palvelujen tarjoamisvelvoitteesta — ja kun
valtiolla on, ehdottomasti sillä on, pysyväisluontoisia
tuloja ja ne kasvavat paljon enemmän, mitä on
arvioitu, niin valtion pitäisi ehdottomasti myöskin
tässä lisätalousarviossa lisätä kuntien harkinnanvaraisia
valtionosuuksia huomattavasti enemmän kuin mitä nyt
esitetään. Tämä 19 miljoonaa
euroa tälle vuodelle on todella säälittävän vähän
verrattuna siihen, mitä esimerkiksi vuonna 2005 oli. Silloin
oli tosiaan 40 miljoonaa euroa.
Tällä valtio voisi merkittävästi
tasata kuntien välisiä tuloeroja, joita muun muassa
ed. Manninen täällä arvosteli todeten,
että veroprosenttien erot ovat kohtuuttoman suuria: Kauniaisissa
tiettävästi 16 prosenttia ja monissa kunnissa
pitkälti yli 20 jo. Tätäkin taustaa vasten
olisi välttämätöntä,
että kuntien harkinnanvaraisia valtionosuuksia lisättäisiin
vähintäänkin 40 miljoonaan euroon.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne taas, jos innostuu vähän.
Mutta kun täällä on tosiaan tämä Tuusulan
kunnan kohta selkeästi mainittu, niin sen verran tästä taas,
että tämä kaikki ... Tässäkin
tapauksessa tietysti jokainen tajuaa, että tämä on
asian jälkihoitoa. Tässä on tietysti
kyse katastrofihoidosta tai -avusta siinä mielessä,
että jossain iltapäivälehdessä oli, ja
muutenkin, että parikymmentä psykologia on paikalla
nyt sitten, kun on tämmöinen juttu tapahtunut.
Mutta tämä asenne, mikä on tässä suomalaisessa
mielenterveyden, lasten ja nuorten mielenterveyden, hoidossa — meillähän
oli täällä jo siitä keskustelua,
että ei ollut budjetoitu tänne perinteiseen nuortenpsykiatriaan,
käytän nyt tätä sanaa siis vielä,
tämän hallituksen taholta näitä rahoja,
jotka sitten jälkikäteen sinne laitetaan — on
tässä jotenkin niin vinksahtanut, ja tässä se
näkyy, että tähän satsataan
sitten järjettömästi rahaa jälkikäteen.
Mutta kun ajatellaan sitä, mitä kunnallisella tasolla
sitten mainittiin siitäkin, että rehtorit eivät
tiedä, onko koulukuraattoreita tai sosiaalipuolella psykologeja
edes käytössä, niin mitä kansalaistaidon
opettaja sanoi sitten tästä, kun netissä voi
keskustella mistä vaan? Kun kansalaistaidon opettajalta
kysyttiin tästä filosofian opettamisesta, miten
filosofeja opetetaan, niin kansalaistaidon opettaja sanoi, että meillä ei
kyllä ole Nietzscheä käsitelty ollenkaan
täällä, että ilmeisesti, kun
hän oikein ajatteli, Nietzscheä täytyisi
ruveta käsittelemään, että nuoriso
tietäisi, missä mennään.
Kuvannee minun mielestäni myös sitä vinoutumaa,
mikä on tapahtunut kaiken näköisessä nuorison
suojelemisessa taikka kasvamisessa, ja jotenkin tuntuu, että täällä kun
kuuntelee ja katselee näitä, mihin tätä rahaa
satsataan, niin jotenkin lääkärien
tämmöinen lääkäri—hoitaja-systeemi
ja lääkkeet ja tämmöinen elämä pelissä -asenne,
että kaikki on ruumiillistunut, ovat tulleet jotenkin helpommaksi
ja turvallisemmaksi tieksi ratkaista näitä juttuja,
ja sitten tosiaan käytetään vasta tätä,
mitä tarvittaisiin ennaltaehkäisyyn, ja heti väliin
tulevaa psykologiaa ja psyykkistä hoitoa. Sitä vasta
sitten jälkikäteen.
Mutta tässä, voisi sanoa, ei voi olla väärempää juttua,
kun tämän ajan ehkä kaikista keskeisin
filosofi on Nietzsche. Kun puhutaan arvokeskustelusta, kun puhutaan
siitä kehittymisestä ja luovuudesta ja innovaatiosta,
niin nuoriso, tämän päivän nuoriso,
nopeassa kehityksessä, kun se hakee uusia arvoja, hakee
luovuutta. Nietzsche jopa, jos suomalaisittain sanoisi, että kun sydän
märkäni, näki kaiken tämän
pahuuden ja ilkeyden ja huonouden ja kehnouden, niin hänen suullaan
tämä Zarathustra, joka oli vaan airut tälle Übermenschenille,
jos hän käytti saksalaista sanaa, sanoi, että silti
myöntää elämä kaikissa muodoissaan
sanoa kyllä, että minä olen vain kyllä-sanoja,
englanniksi "jee", niin kuin Beatles lauloi, myöntäjä,
että elämä on sallittava kaikissa sen
muodoissa, ja siihen liittyy se nuorten, poikien, lasten ja tyttöjen,
kasvattaminen siihen, että he saavat sitä ravintoa
sille omalle erikoislaadulleen tässä jutussa.
Silti minusta tuntuu, kun minä katson vielä, kun
täällä eduskunnassa jotkut ovat mädäntyneet
toistakymmentä vuotta, jotkin edustajat, että edelleen
täällä on tällainen, varsinkin
vasemmalla puolella, käsitys, että tässä on
kyse jostain fasisti- tai natsifilosofista. Todella kyseessä on,
niin kuin minä sanoin, urheilullinen filosofia. Ratsasti
nuorena, mutta putosi hevosen selästä.
Tässä jotenkin kiteytyy se semmoinen käännekohta,
mitä taas voisi oikeistohallitukselta sen verran odottaa,
että kun on tämmöinen lähtökohtainen
halu arvottaa uudelleen maailmaa ja saada tämä innovaatio,
luovuus ja taiteilijat mukaan tähän, niin tässä justiin
niin kuin ajankohtaiseksi tulee filosofi, joka niin kuin, tuolta
olen lukenut, yrittää vieläkin niin kuin
... Tietysti jotkut viisaat ovat sanoneet yleisönosastolla,
ettei missään nimessä saa piilottaa,
koska silloin se tulee kiinnostavaksi — sitten taas tietysti
kaikki pervertikot pääsevät siihen kiinni
ja rupeavat heittelemään sitten näitä fasistisia
juttuja.
Mutta tosiaan tämä jotenkin tässä ajankohdassa
kuvastaa sitä, missä me nopeassa muutoksessa ja
tämmöisessä kriisiintyneessä ajassa
olemme, että tätä äärimmäisissä muodoissa
väärin käsiteltyä ja vääristeltyä,
tiettyjen tarkoitusperien ja poliittisten syitten takia vääristeltyä,
filosofia tarvittaisiin ehkä kaikista eniten, niin kuin
minä sanoin jo. Ja huom., jos tässä olisi
ed. Pulliainen, niin hän huutelisi, että missä se
Freud on, niin Nietzschestä on sanottu, että Nietzsche
olikin Freud ennen Freudia, että tämä alitajunnan,
piilotajunnan, taidepuolen ja tunteen merkitys oli Nietzschellä hyvin
valtava tässä filosofiassa.
Eli tälle aikakaudelle erittäin merkittävä henkilö,
suunnannäyttäjä, joka vaikutti aina Eino Leinosta
alkaen. Helkavirsiä kakkonen on hyvin nietzscheläisvaikutteinen
teos. Helkavirsiä kolme on sitten minun kirjoittamani,
jota silloin viime kaudella luinkin tässä katsellessani
ed. Ahoa ja Viinasta silmiin, silloin kun oli ollut aika tiukkaa
politiikkaa.
Mutta kuitenkin vielä kerran: Minkä takia — tätä tavallaan
ei kyllä ole mitenkään eritelty tätä miljoonaa
euroa erillisen avustuksen maksamiseen Tuusulan kunnalle, siinä on
tietysti kaikennäköisiä korvauksia ja
muuta — minä en löytänyt tuolta
mistään semmoista selkeyttävää tai
jotain arvottavaa tai jotenkin, voisi sanoa nyt filosofisesti, hallituksen
filosofisesti kohdistavaa tarkoitusperää tälle,
muuta kuin että yritetään korjata näitä vahinkoja
mutta ei sitten mennä asiassa varsinaisesti eteenpäin
ja säilytetään edelleen tämä lääkitsevä,
siis ei lääkehoito vaan lääkitsevä,
psykiatrinen kelaterapian mahti tässä?
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Tämän sekä seuraavan eli
ensi vuoden talousarviota täydentävän
listan ja esityksen osalta on todettava, että on erittäin
tärkeätä, että on mahdollisimman
hyvin arvioitu tuloperusta. Se on eduskunnan budjettivallan ja päätöksenteon
kannalta erittäin tärkeä. Samalla kun
pidetään hyvänä tietysti velan lyhentämistä,
tältä osin se, että entistä suurempia tuloarviotarkennuksia
tulee loppuvuoteen, ei ole eduskunnan budjettivallan kanssa linjassa.
Tähän on eduskunnan taholta jatkuvasti kiinnitetty huomiota.
Varsinkin tilanteessa, jossa valtiontalous on historiallisen
ylijäämäinen ja kuntatalous
ja erityisesti perusturvapalvelujen rahoitus on mennyt entistä heikommaksi
ja kiristyy ensi vuottakin koskien, niin tässä suhteessa
hallituksen ja valtiovarainministeriön linja ei ole perusteltavissa.
Ikääntymiseen pitää varautua,
mutta ei huomenna, vaan nyt. Terveydenhuollon palvelurakenteet,
henkilöstö, niiden pitää olla
kunnossa nyt. Muussa tapauksessa ikääntymiseen
ei kyetä valmistautumaan. Samoin myöskin, kun
ajattelee alueellista ja kansallista kilpailukykyä, jos infrastruktuuriin
panostaminen on sellaisella heikolla tasolla kuin se tänä päivänä on,
niin siltä osin kustannukset laiminlyönnistä ovat
kyllä valtionvelan korkoa suuremmat meidän kehityksemme
kannalta. Samoin esimerkiksi tuottavuusohjelman, joka seuraavan
esityksen yhteydessä on enemmän esillä,
osalta kartta ja maasto eroavat niin merkittävästi
keskenään, että tullaan aiheuttamaan
toiminnallisesti ja asiallisesti suurta vahinkoa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä palata tähän
Tuusulan kunnan harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen lisäämiseen.
Uskon, että sekin raha osaltaan auttaa sen solmun avaamisessa,
mikä on hyvin tärkeää meidän
yhteiskunnassamme. Nimittäin olisi upeaa, jos hallitus
voisi löytää määrärahoja,
niin että voitaisiin löytää syyt,
miksi nuoret ja lapset voivat pahoin. Sitten kun ne syyt löydettäisiin,
niin niihin epäkohtiin voitaisiin puuttua. Ei riitä,
että hoemme, että olemme Pisa-tutkimuksessa hyviä,
kun koulupahoinvointi kuitenkin on tosiasia tänä päivänä kouluissa.
Keskustelu päättyi.