5) Hallituksen esitys vuoden 2008 talousarvioesityksen (HE 62/2007
vp) täydentämisestä
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Erinomaisen hyvä, että tällaista
viime tipan viilausta tehdään, ja aina se budjettiesitys
pikkasen siitä ikään kuin paranee.
Täällä ed. Pulliainen, joka tällä kertaa
ei ole nyt paikalla, aikaisemmin sanoi päivällä,
että hallitus pitää lupauksensa. Niin
se hallitus näyttää pitävän
lupauksiaan. Se jopa parantaa niitä lupauksiaan joiltakin
osin aikaisempiin esityksiinsä verrattuna, ja se, jos mikä,
on kyllä historiallista. Siitä on annettava hallitukselle
tunnustusta. Sen sijaan hallituspuolueista kokoomus on jo ehtinyt
pettää suuren osan lupauksistaan ja äänestäjistään,
niin että tässä pitää kiittää hallitusta,
ei vaaleissa käyneitä puolueita.
Tässä esityksessä käsitellään
myös tuottavuutta. Kaipaan tähän tuottavuuskeskusteluun
ihan uudenlaisia ulottuvuuksia. Kaipaan siihen sisältöä.
Tällainen henkilötyövuosiin perustuva
tuottavuusohjelma, se on liian helppo, liian suora tie markkinoida
tuottavuusohjelmaa. Sehän on vain väline, jonkinlainen
kylmä mittatikku. Pitää siis kehittää aitoja,
ymmärrettäviä mittareita, jotka mittaavat
paljon paljon enemmän jotain muuta kuin vain henkilötyövuosia.
Niitten pitää selkokielellä ymmärrettävästi
meille kertoa hintaa, laatua ja määrää ja
niitten keskinäisiä suhteita, hinta—laatu-suhteita,
määräsuhteita, ja katsotaan sitten, miten
se vaikuttaa henkilöstötarpeeseen, pitääkö kenties
palkata jopa lisää väkeä, niin
että saadaan enemmän tehtyä töitä,
jos sellainenkin ajattelu voisi tulla hyväksytyksi.
Nykyisessä tuottavuuskeskustelussa ei juurikaan puhuta
laadusta, vaan ulkoistetaan. Käytän esimerkkinä omaa
työyhteisöäni ammattikoulua. Siellä on
tarve monenlaisille huoltotöille lvi-töistä sähköön.
Totta kai siivoojat on siellä myöskin suuri ryhmä.
En olisi voinut kuvitella virassa ollessani, että ne tehtävät
olisi ulkoistettu, koska näin ja koin talon oman väen
sitoutuvan siihen työhön ihan sydämellään,
ja henkisesti tosi vahvasti he olivat motivoituneet siihen. He pitivät
huolta niin kuin omasta kiinteistöstään. Ulkopuolinen
tulee ja menee ja viuhahtaa ja lähettää aika
muhkean laskun. Hän ei sitoudu siihen taloon, ei ole osa
talon henkeä. Näissä voi olla vaihtelua
eri suunnilla, mutta näin tämä toimii
esimerkiksi koulumaailmassa tämän tyyppisesti.
No, ei ole montakaan iltaa siitä, kun televisiossa
valtiosihteeritasoinen mies kertoi, kuinka paljon terveydenhuoltoalalle
on palkattu lisää väkeä ja kuinka
tuottavuus on laskenut, ja samoihin aikoihin terveydenhuoltoalan
asiantuntija Turun suunnalta kertoi, että kun sairaalaan
joutuvan potilaan keskimääräinen hoitoaika
Saksassa on seitsemän vuorokautta, niin Suomessa se on maailman
kärkiluokkaa, neljä vuorokautta on keskimääräinen
hoitojakso, ja miten hyvin lonkkaleikkaukset onnistuvat, miten pitkään
ne nivelet kestävät tai miten vähän
keskosia kuolee, ihan muutama tuhannesta vaikeasta keskostapauksesta
menehtyy meillä. Nämä ovat maailman huippuluokkaa.
Se sitoo henkilökuntaa. Totta kai tuottavuus kärsii,
jos sitä mitataan henkilötyövuosina,
mutta entäs laatu? Miten näihin vastaa tuottavuusohjelma?
Meille esitetyissä asiakirjoissa, jotka kansanedustajille
täällä jaetaan, meillä on vaan
siellä htv, joka tarkoittaa henkilötyövuotta.
Tässä mielessä olemme kovasti polun alkupäässä,
ja nyt ei pitäisi hötkyillä.
Kun viime vaalikaudella tuottavuuskysymyksissä jollakin
lailla lähti silloinen valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
jarruttamaan ja hänen määräyksestään,
hänen päätöksellään
valtion tuottavuusohjelman tasoa pudotettiin sinne 9 000 henkilötyövuoden
pintaan, ei hänelläkään parempaa
mittaria ollut, niin uusi hallitus on korottanut riman noin 50 prosentilla
sinne 14 000—15 000 henkilötyövuoden
tasoon, olkoonkin että aika pitkällä aikavälillä.
Mutta kuitenkin vaalit vaikuttivat siihen, että tätä tuottavuutta
haetaan ihmisten selkänahasta entistä rankemmin.
Herra puhemies! Sitten lempiaiheeseeni hallitusta kehuen, joka
koskee tätä veikkausvoittovarojen uusajattelua
ja sitä, että eräiden kulttuurilaitosten
vuokrat ja Kansallisteatterin lainanhoitokulut palautetaan, aivan
niin kuin oikein on ja oli alun perinkin tarkoitettu, että ne
palautetaan, yleisten budjettivarojen piiriin eli verovaroin katettavaksi.
Olin yksi niistä, jotka jo aikanaan sanoivat, silloin
kun Kansallisteatteri pakotettiin peruskorjaamaan kiinteistönsä velkarahalla,
vaikka valtion budjetti oli muhkeasti ylijäämäinen,
että sillä tulorahoituksella tämä poloinen
teatteri — tarkoitan poloisuudella sen taloutta, en taiteellista tasoa,
en sitä osaakaan arvioida — ei tule selviytymään
lainanhoitokuluistaan. No, nyt tämä pommi on ollut
käsissämme jonkun aikaa, ja kun meillä on
myönteinen ongelma, että Veikkaus-yhtiö hyvin
hoidettuna firmana tuottaa hyvin, niin meillä on tällainen
positiivisessa mielessä liikatuoton, ylituoton ongelma,
että hallituksen ja valtiovarainministeriön kammareissa
katsotaan, että edunsaajille ei voi antaa niin paljoa kuin Veikkaus
tuottaa. Eduskunta sääti jakosuhdelain 2000-luvun
alussa täysin yksimielisesti vastoin silloisen hallituksen
näkemyksiä, vastoin valtiovarainministeriön
virkamiesjohdon näkemyksiä. Valtiovarainministeriö on
näihin päiviin saakka hakenut revanssia eduskunnasta,
vastustanut tätä milloin milläkin tavalla
konstaillen. Tässä oli jälleen yksi yritys,
ja tämä on kunniaksi koko eduskunnalle ja ansioksi
myös hallitukselle, että tämä tilanne
korjataan ja otetaan eduskunnan yksimielinen tahto huomioon jo tässä vaiheessa,
että hallitus ottaa tämän korjauksen
omiin nimiinsä. Tässä mielessä tämä veikkausvoittovarojen
kohtelu ensi vuoden budjetissa on kannatettava, ja siitä suorastaan
hallitus saa sulan vastikään aika lailla kynittyyn
hattuunsa.
Sitten, mikä on tärkeätä jatkossa?
Herra puhemies! Tärkeätä on turvata suomalaisten
rahapelitoimijoitten yksinoikeus. Se on merkittävä tekijä suomalaisessa
kulttuurielämässä, sosiaali- ja terveydenhuollon
puolella ja myös hevosjalostuksen, hevosurheilun kannalta.
Niillä on myös valtion budjettiin merkittävä tulovaikutus,
mutta ennen kaikkea tämä yleishyödyllisyys
ja hyväntekeväisyys, mikä sitä kautta
heijastuu, on tärkeätä ja se, että näissä asioissa
toimitaan eduskunnan tahdon mukaisesti. Asiantuntijakuulemisten
yhteydessä esimerkiksi virkamiesjohdolle ei ole ollut epäselvää,
mikä on eduskunnan tahto. Nyt toivoisin niin hartaasti,
että vihdoinkin saavutettaisiin valtionhallinnon ja eduskunnan
välillä sellainen linnarauha, joka jo oli viime
vaalikaudella. Silloin ei konstailtu näitten asioitten
kanssa. Tällä vaalikaudella oli tämä yritys,
että nyt saavutettaisiin sellainen linnarauha, että näitä rahoitusrakennemuutoksia
ei enää tehdä edunsaajien vahingoksi.
Tässä on mahdollisuus toimia, jos niin haluaa,
kulttuuribudjettia rukkaamalla, koska kulttuuribudjetin rahoituksesta
noin puolet on verovaroja, puolet on veikkausvoittovaroja. Muitten
edunsaajien kohdalla tämä rakenne on pääasiassa
veikkausvoittovaroista rahoitettu, siellä ei ole tätä liikehdinnän
mahdollisuutta. Tärkeätä on myös,
että nämä edunsaajat voivat luottaa tasaisen
kasvun tulevaisuuteen, siis tasaisen vauhdin taulukkoon. Siksi suhdanteiden vaihtelun
varalta hyvin hoidetun Veikkaus Osakeyhtiön voittovaroja
voidaan mielestäni rahastoida myös yhtiön
taseeseen määräajaksi. Sieltä ne
aikanaan sitten purkautuvat.
Ihan lopuksi, herra puhemies: Tässä veikkausvoittovaroja
koskevassa asiassa tämä periaate on kaikkein tärkein,
että näitä rahoitusrakenteita verovarojen
ja veikkausvoittovarojen välillä ei mennä rukkaamaan
edunsaajien vahingoksi, koska se on eduskunnan yksimielinen tahto
ollut koko tämän vuosituhannen, olkoonkin, että tässä yhteydessä edunsaajat
odottivat saavansa koko 21 miljoonaa euroa hyväkseen. Kun
budjettirahoituksen piiriin palautuvat Kansallisteatterin lainanhoitokulut
ja Oopperan ym. kulttuurilaitosten vuokrat, niin samassa yhteydessä hallitus oman
asiantuntemuksensa perusteella leikkaa Veikkaus Oy:n tuottoarviota
ensi vuodelta 11 miljoonalla eurolla, jolloinka jakokulmaan jää edunsaajille
10 miljoonaa euroa lisäresursseja, siis jaettavaa rahaa.
Ei pidä ruokkivaa kättä purra. 10 miljoonaa
on ihan hyvä asia, ja ei se sieltä Veikkauksen
taseesta se raha karkaa. Kyllä se sieltä sitten
aikanaan tulee edunsaajille.
Korostan, että tässä oli tärkein
tämä periaate. Toivon, että tätä periaatetta
nyt tästä eteenpäin kaikki tulevatkin
hallitukset noudattaisivat ja myös meidän valtiovarainministeriömme
korkein johto asettuisi nyt ihan nätisti tähän
ruotuun ja keskittyisi suurempiin asioihin kuin vaan näillä veikkausvoittovaroilla
värkkäämiseen.
Ed. Mika Lintilä merkittiin läsnä olevaksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On hienoa nähdä, että kokenut
päättäjä, ed. Saarinen, voi
oppositiosta käsin todeta, että hallitus tekee
jotain hyvääkin. Kiitoksia kiitoksista! En tosin
ole hallituksessa, mutta olen hallituspuolueen kansanedustaja.
Mutta tästä hallituksen esityksestä talousarvioesityksen
täydentämiseksi, kohdasta tuottavuus, haluaisin
jälleen kerran lausua jotakin aiemmin sanotun lisäksi.
Kuten ed. Saarinen totesi, niin tuottavuutta on vaikea mitata,
ja tärkeitä seikkoja siinä varmasti ovat
hinta, laatu, määrä ja henkilöstö,
ja siitä kokonaisuudesta varmasti tuottavuus sitten syntyy. Yksi
seikka, jonka haluaisin kuitenkin tuoda aivan erityisesti esille,
on tämä henkilöstön hyvinvointi.
Meillä on esimerkiksi terveyspuolella riittävästi
koulutettua henkilöstöä. On vain ongelmana
se, että nämä henkilöt eivät
hakeudu koulutuksensa mukaisiin tehtäviin tai eivät
ainakaan julkiselle sektorille. Miksi he eivät hakeudu
töihin? Se syy pitäisi löytää,
ja se ongelma pitäisi ratkaista. Voin sanoa ainakin yleislääkärin
kohdalta terveyskeskuksesta erään keskeisen seikan, mikä tekee
työstä vähemmän vetovoimaisen.
Sen sijaan että lääkäri saisi
hoitaa vastaanotolla potilasta, mihin hän on sitoutunut
ja mitä hän haluaa tehdä, lääkärin
aika menee tietokoneen hoitamiseen, ja se aika on pois potilaalta.
Tietokoneohjelmien järjestelmät on pystyttävä kehittämään terveydenhoitohenkilöstöä
ja
terveydenhoitoa palveleviksi niin, että potilasta voidaan
hoitaa tehokkaasti, hyvin inhimillisesti, ilman että lääkäri joutuu
koko ajan keskittymään tietokoneen hoitamiseen
ja eri sivustojen plaraamiseen laitteessa. Ihminen on psykofyysinen
kokonaisuus, ja ihmistä on hoidettava kokonaisvaltaisesti.
Tämä on nyt, voi sanoa, kadoksissa tämän
päivän potilastyössä yleislääkäritasolla.
Toivon, että löytyy järjestelmä,
joka voi korjata tietokoneohjelmat paremmin potilas—lääkäri-suhdetta
palveleviksi.
On erittäin tärkeää, että potilasasiakirjat
ovat asianmukaiset, oikeasti laaditut, oikein kirjoitetut, ja se
on erittäin tärkeää työtä.
Aikoinaan Seinäjoen kauppaoppilaitoksessa aloitettiin ensimmäisenä kyseisten
henkilöiden, muistaakseni merkonomien, koulutus, jotka
opettelivat konekirjoittamaan lääkäreitten
lausuntoja. Edelleen lääkärit voivat
lausua asiakirjoja nauhalle, josta ne sitten puretaan, mutta varsin
usein on menty siihen järjestelmään,
että lääkäristä on
tehty konekirjoittaja. Silloin on tietenkin kouluissa ja lääkärinkoulutuksessa
pidettävä huoli, että lääkäreille
opetetaan kymmensormijärjestelmä ja katsotaan,
että lääkäriksi sopeutuu ehkä juuri
sellainen henkilö, jolla on mahdollisimman monta lyöntiä minuutissa
ja joka osaa hallita laitteet mahdollisimman nopeasti. Mutta uskon,
että se vie jonkin aikaa, ennen kuin tällaisia
superihmisiä löytyy. Nuorissa lääkäreissä varmasti
niitä on ja vanhemmissakin kyllä löytyy,
mutta jokaiselle ammatille löytyy oma osaajansa. Niille
lääkäreille, jotka haluavat tehdä potilastyötä,
mielestäni olosuhteet on laadittava sellaisiksi, että he
voivat hoitaa potilaita eikä heidän tarvitse puuttua laiteongelmiin
taikka sitten hallinnollisiin tehtäviin. Toisaalta on muistettava,
että lääkärin koulutus ei saa
myöskään olla este sille, että hakeutuu
johtotehtäviin. Tällaistakin on havaittavissa.
Mutta toiseen teemaan. Tästä kunta-alan palkkaratkaisun
tukemisesta totean tyydytyksellä, että sinne löytyy
kunnille tukea, jotta voidaan pitää kunnissa työntekijöitä ja
siten pitää kunnat elinvoimaisina, ja samoin,
että sinne on tullut vielä tuloksellisuushankkeisiin
kertasatsaus. Täytyy muistaa, että osa tästä rahasta
tulee veroina takaisin, osa pyörittää elinkeinoelämää,
esimerkiksi koteihin tehtävät hankinnat, kuten
ruoka- tai pienlaitehankinnat ym. Eivät ne rahat täysin
pois ole tästä yhteiskunnan pyörittämisestä.
Sitten täällä puhutaan tietojärjestelmäkustannuksista
liittyen elatustuen siirtoon Kansaneläkelaitokselle. Elatustuki
on siis ollut kuntien hoidossa. Tässä kohtaa haluan
kiinnittää huomiota siihen, että toivon,
että hallitus pystyy osaltaan hoitamaan asian niin, että henkilöstön
tila hoidetaan asianmukaisesti, kun vetovastuu asian hoidossa muuttuu
kunnilta Kansaneläkelaitokselle.
Sosiaaliturvan uudistamiskomitean menoihin tulee myös
lisämäärärahaa. Toivon jälleen
kerran tässä kohtaa, että huomioidaan
sosiaaliturvaa uudistettaessa Paras-hankkeen tulokset ja huomiot,
samoin kuin se, kun kansanterveyslakia ja erikoissairaanhoitolakia
yhdistetään terveydenhuoltolaiksi, ja samalla
kun tätä kokonaisuutta sovitetaan toisiinsa yhteensopivaksi,
pidetään huoli, että puututaan mahdollisiin
rakennemuutoksiin. Pelkkä lainsäädännöllinen
saneeraus ei varmaankaan tässä yhteiskunnallisessa
tilanteessa ole riittävä. Ajatellaanpa esimerkiksi
ikäihmisten palveluasumista tai muita vaihtoehtoja, jotka
helpottavat vanhempien sukupolvien elämää.
Lapsilisien maksamiseen tarvittavaa määrärahaa
alennetaan. Mielestäni Suomessa lapsilisää voitaisiin
maksaa esimerkiksi vuoden pitempään.
Lisäksi täällä on vielä koululaitoksesta
joitakin mainintoja, mutta tässä kohtaa haluan
vain todeta pääsääntöisesti,
että toivon, että Suomi-koulujen rahoitus saataisiin
paremmaksi kuin se on ollut edellisen eduskunnan aikana. Mielestäni jokainen
Euroopan maa pitää huolen omasta kielestään
ja kulttuuristaan, ja Suomi-koulujen kautta Suomen tulee täyttää myös
tämä tehtävä. Tällä hetkellä Suomi-koulut,
sanotaan, natisevat varojen puutteessa.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vain lyhyesti nostaa esille ja kiittää hallitusta
siitä, että veikkausvoittovarojen jakoa korjataan
nyt tässä talousarvion täydentämisesityksessä.
Eli nyt täydennettävässä talousarviossa
vuodelle 2008 veikkausvoittovaroja ei enää käytetä taidelaitosten
vuokriin tai Kansallisteatterin peruskorjaukseen. Tällä esityksellä hallitus
korottaa veikkausvoittovaroja edunsaajille ensi vuonna 10,1 miljoonalla
verrattuna aiempaan esitykseen. Muutosten seurauksena voittovarat
kasvavat siis taiteen osalta noin 5,5 miljoonalla eurolla, liikuntatoimen
osalta 3,6 miljoonalla eurolla ja nuorisotyön osalta noin
1,3 miljoonalla eurolla. Samaan aikaan tässä esityksessä kulttuurilaitosten
ja kulttuuriyhteisöjen toimitilojen vuokriin ja muihin
tilakustannuksiin hallitus osoittaa nyt reilun 21 miljoonan euron
lisärahoituksen, jolla siirretään kyseiset
menot pois taiteen veikkausvoittovaroista edellisen eduskunnan yksimielisen
tahdon mukaisesti. Se on hyvä.
Vielä haluan lopuksi nopeasti nostaa yhden asian, joka
on jäänyt tässä huomioitta.
Yliopistojen perusrahoitukseen tässä esityksessä lisätään
5 miljoonaa euroa. Tällä lisämäärärahalla
varmistetaan muun muassa yliopistojen rakenteellista uudistamista,
ja tämä lisämääräraha
tulee ensi vuodelle ja tietääkseni myös
vuodelle 2009.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on täydentävästä lisätalousarviosta
kysymys, ja hallitus oikeasti ansaitsee kiitoksen, koska hallitus
on ansainnut tässä, kun tämä esitys
ensi vuoden talousarviosta syksyllä aiemmin annettiin,
monta moitetta. Semmoista kiitosta on nyt hyvä antaa, kun
on asioita monta kuukautta täällä eduskunnassa
opposition edustajana moittinut ja nyt hallitus on sitten hieman
perääntymässä, niin kyllä se
kiitoksen ansaitsee. Meillä on hallitus, jolla on yksi
korva ainakin, ja ehkä pitäisi aukaista toinenkin
korva. Kyllä niitä kipupisteitä edelleen
jää, tai sitten hallituksella on valikoiva kuulo.
Mutta on tärkeää, että hallitus
on perääntynyt veikkausvoittomäärärahakysymyksessä,
niin kuin me olemme oppositiosta jo puhuneet koko syksystä asti,
ja viesti on mennyt hallitukselle perille. On myös hyvä,
että hallitus tässä täydentävässä esityksessään
peruu minusta törkeän päätöksensä,
jonka se teki budjetin yhteydessä valtion erityisoppilaitosten
eli vammaisten koulutusmahdollisuuden leikkaamisesta. Myös
tuo peruminen on erittäin tärkeää.
Muun muassa Alavudella ja Hämeenlinnassa olevat koulut
olivat jo tosi hädissään.
On myös hyvä, että hallitus peruu
sen päätöksen, minkä se teki
leikatessaan työllisyysperusteisia siirtomenoja investointitarpeisiin,
ja kasvattaa yli puolella sitä määrärahaa,
jonka se vielä melko kovanaamaisesti esitteli tuossa syksyllä, kun
se antoi sen varsinaisen talousarvion ensi vuodelle: luokkaa 8 miljoonaa
oli vain pohjissa, ja nyt esitetään 16,5 miljoonaa,
niin on se vaan oikea suunta. Elän pelonsekaisessa toiveessa,
jos edelleen tulee näin suuria tappioita meidän
työllisyyslukuihin alueellisesti, että hallitus
sitten olisi valmis tarkistamaan mahdollisuuksien mukaan myös
tulevissa tarpeissa näitä työllisyysperusteisia
investointimäärärahoja, koska ehkä se on
se tieto, mikä oppositiopuolueilla — tai meillä ainakin
SDP:ssä pitkällä hallitusvastuulla — on,
että ei se työllisyyspolitiikan hoitaminen ole aina
vain iloisia ideoita, vaan myös vaikeisiin tilanteisiin
on pystyttävä hallituksen tulemaan avuksi. Tämä on
yksi määrärahatapa tehdä sitä.
Sitten vielä yksi hyvä asia, minkä hallitus
on perunut tässä näin. Se leikkasi energiatiedotuksesta
lähes miljoonan. Ja kun me puhumme ilmastonmuutoksesta,
kun me puhumme ihmisten energiansäästökäyttäytymisestä,
niin ei niitä ihmisiä voi jättää arvailujen
varaan, miten parantaa omaa energiankulutustaan, miten tehostaa energiankulutustaan.
Meillä on siihen valtionyhtiö Motiva, joka tekee
tätä tiedotusta. Nyt hallitus tässä esittää sinne
tarvittavan lisämäärärahan 900 000,
joka nyt on sattumalta juuri se summa, jonka se leikkasi itse pois
viime vuoden tasoon verrattuna, ja toteuttaa tämän
tuulivoima-atlaksen. Se on nyt euromääräisesti
Motivalle sama määrä tuloja kuin viime
vuonna, mutta valitettavasti sitten tämä tuulivoima-atlas
sen vie kokonaan. Eli emme saa yhtään lisää varoja,
emmekä edes suomalaisten energiatiedotukseen sitä,
mitä tarvittaisiin. Minun mielestäni Motivan määrärahat
tulisi tuplata. Meillä tulisi olla hyvin määrätietoista
tietoa ihmisille siitä, miten päästöjä voi omassa
arjessaan vähentää taloa rakentaessa, sähkölaitteita
valitessa tai lämmitysjärjestelmiä suunnitellessa.
Nämä olivat minun mielestäni näitä kehun
arvoisia kohtia. Ja kun hallituksen perumislistaa kävin
läpi, niin vaikka tässä se ei ole luettavissa, on
sekin hyvä asia, että päivähoidon
nollamaksuluokkaan liittyen myös sitten hallitus päätti kuunnella
oppositiota eikä uskoa omiin kirjauksiinsa ja niitä väkisten
ajaa läpi Suomea huonontamaan.
Yhden yleisemmän asian nostan vielä esiin. Kun
tässä yliopistoille tulee joku viitisen miljoonaa
tuottavuushyödyn palauttamisvarojen kautta lisää ja
Suomen Akatemia saa ulkolamput, 15 000 euroa, muuta ei
tieteelle tästä korjauksesta näy. Se
on sen takia huolestuttavaa, että me olemme Suomessa jäämässä tutkimusmäärärahoissa
alle EU-suositustason, joka olisi vain tuo 1 prosentti. Me kuulimme
tiedeneuvoston asiantuntijaa jaostossa, ja kyllä se näkemys
sieltä tuli selville hyvinkin kaikille meille jaoston jäsenille,
että emme me oikeaan suuntaan ole kehittämässä näitä tieteeseen
sijoitettavia rahoja. Siis julkisen rahoituksen osuuden pitäisi
olla tämä 1 prosentti EU:ssa, ja me olemme näillä esityksillä jäämässä alle
sen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mielenkiintoista luettavaa tämä hallituksen
esitys annetun talousarvioesityksen täydentämisestä.
Ihan muutama havainto sikäli, että YK:n rauhanturvamenojen
kasvu 2 miljoonalla eurolla perustuu tietysti tehtyihin päätöksiin,
ja perussuomalaiset ovat tukemassa tätä toimintaa.
Mielenkiintoinen minun mielestäni on tämä EU-komission
nyt vihdoin ja viimein lokakuun lopussa antama lupa maa- ja puutarhatalouden energiaverotustuen
maksamisesta. Nyt kun se viivästyi näin pitkälle,
niin sitä ei tänä vuonna ehditä enää maksaa.
Eli mikäli muistan oikein, niin tämä asia
liittyy vuoden 2005 niin sanottuun maataloustupoon, eli näin
pitkään EU pystyi pitkittämään
tällaista päätöstä,
joka on minun ymmärtääkseni maan sisäinen,
kansallinen asia.
Arvoisa puhemies! Täällä on aika
paljon puhuttu näistä hallituksen perääntymisistä ja
tarkentamisista, sanoisin näin, nimenomaan tämän veikkausvoittovarojen
jaon osalta, eli kuten ed. Saarinen täällä aikaisemmin
totesi, tässä näemme sen, millä tavoin
valtiovarainministeriön virkamiehet yrittävät
kaikin keinoin sabotoida niitä päätöksiä,
joita eduskunta on yksimielisesti tehnyt. En tiedä, arvoisa
puhemies, sattuiko tässä käymään
sitten kömmähdys uudelle valtiovarainministerille
sikäli, että hän ei huomioinut sitä,
että on eduskunnan yksimielisesti säätämä laki,
jonka mukaan asiat olisi pitänyt viedä eteenpäin,
ja myöskin se yksinoikeus olisi saattanut vaarantua hyvinkin
merkittävästi, jos tämä hallituksen
budjettiesitys olisi viety päätökseen
saakka. Kun tarkastusvaliokunta antoi lausunnon ensi vuoden budjetista,
niin tähän kiinnitimme huomiota. Itse olen hämmästynyt
siitä, että oikeuskansleri meni ja hyväksyi
siltä osin myös ensi vuoden budjetin silloin,
kun se annettiin eduskunnalle, koska minun mielestäni oikeuskanslerin
olisi tullut valvoa, että siltäkin osin ainakin näin
selvä virhe olisi korjattu, ennen kuin se esitys annetaan
eduskunnalle.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun lukee tätä raamattua — kirjaa
eestiksi — niin kuin kansanedustaja, niin kun täällä on
oltu huolissaan siitä, kuinka kansalaisopistoille ja muille saataisiin
se rahoitus kohdistettua, sitten kun se on sinne menossa kunnille
pakettina, niin kun luin tästä tämmöisestä yleissivistävästä koulutuksesta
ja muusta, mitä täällä nyt ollaan
sitten antamassa tässä, mikä tämä nimi
nyt onkaan sitten, lisätalousarvioesityksen täydentämisessä,
ja vapaan sivistystyön juttuja, niin täällä lukee
tämmöiset määritelmät
sitten, että "valtion yleissivistävien oppilaitosten
kansainvälistämiseen, maahanmuuttajien täydentävään
opetukseen, vammaisten lasten koulujen palvelu- ja kehittämiskeskustoimintaan" — hyvä
juttu
ja tuo äskeinenkin — "sekä avustuksina
oppimisympäristöjen - - viestintätekniikan
- -". Missään ei keskitetä sitä siihen,
mistä on puhuttu, ettei vaan tämmöinen
peruskasvatustyö, vapaan kasvatuksen ja uudelleenkoulutuksen
suomalainen aikuiskasvatustyö, saisi näitä määrärahoja.
Minun mielestäni tämä on aika rankka
kärjistäminen, että nämä pitäisi
pistää kansainvälistämiseen
ja maahanmuuttajien ... Siis periaatteessa nehän ovat sitä samaa
rahaa, mikä on ollut ennen käsittääkseni kansalaisopistojen
ja muitten itse päätettävissä, mihin
se suunnataan.
No sitten, tämä on hyvä juttu, niin
kuin täällä on sanottu, että nämä veikkausmäärärahat
suunnataan sinne, minne pitääkin. Ed. Saariselle
sanoisin, että olisi aika ehkä tässäkin
ottaa psyyke huomioon. Aikoinaan täällä ed.
Bryggaren kanssa jo toistakymmentä vuotta sitten olimme
kehittämässä Suomeen tämmöistä psykovalmennuksen
ja henkisen valmennuksen keskusta urheilupuolelle. Sitä ei
ole vieläkään olemassa, ja Suomi on edelleen
... Jopa psyykkaus on ainoana suomalaisena jääkiekossa
melkein se, että vastustajaa yritetään
saada heikompaan kuntoon, että sillä ei ennaltaehkäistä suomalaisten
hermostumisia, urheilijoitten ja muiden, että tämä on täysin
kesken tällä alueella. (Puhemies koputtaa)
Vielä ed. Nurmelle sanoisin, että — tultiin juuri
junassa, Tampere on tietotekniikan mahtipaikkoja, Hermia-seminaari
oli tänä aamuna — tämä on
erittäin huolestuttava juttu, että nämä lääkärit
tietokoneita ja muita vastaavia sekasotkuja hoitavat, (Puhemies
koputtaa) kun eivät ne ole yhteensopivia — lopetan
justiin tähän — ja olen täysin
samoilla linjoilla tässä, että lääkärit hoitamaan
niitä asioita, mitä heidän kuuluu.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kumpula-Natri puuttui erittäin
tärkeään asiaan, siihen, että tutkimukseen
on löydyttävä riittävästi määrärahoja.
Toivon, että se asia pystytään hoitamaan
reilaan. Elleivät EU-maat pysty järjestämään
tutkimukseen riittävästi määrärahoja,
on se vaara, että jäämme auttamattomasti
jälkeen Amerikasta ja tietenkin Aasiasta, ja Suomen osana EU-kokonaisuutta
tietenkin täytyy kantaa oma kortensa kekoon omalta osaltaan.
Luulisi ja uskon, että Suomen yliopistoista löytyisi
niin sanottuja Nobel-aivoja, sellaisia henkilöitä,
jotka yltävät Nobel-palkintoon saakka. Löytyyhän
Suomesta kykyjä urheilun, taiteen, muun kulttuurin alalta,
joka vaatii omia erityiskykyjä ja lahjakkuuksia, jotka
ovat osaavia omalla alallaan. Omasta kotikaupungistani on useita — mainitsen nyt
vain kulttuuritoimijat — runsaasti nimekkäitä kulttuuritoimijoita
ympäri maailmaa. He joko vaikuttavat Lahdessa taikka sitten
ovat syntyperältään lahtelaisia ja eläneet
siellä osan elämästään
tai asuvat edelleen siellä.
Eräs seikka liittyen näihin tutkimusmäärärahoihin
on se, että toivon, että myös sitten,
kun tutkimusmäärärahoja annetaan ja tutkimusapurahoja
jaetaan, se ei olisi aina saman kaavan mukaan; lyhennän
kansanomaisesti, että samat henkilöt eivät
aina jaa samoille henkilöille, vaan uskallettaisiin siinäkin
olla luovia ja tehdä uusia avauksia ja katsoa asioita uudesta
kulmasta.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Kun lukee hallituksen esityksiä neljännen
lisätalousarvioesityksen ja varsinaisen budjettiesityksen, siis
ensi vuoden talousarvioesityksen, täydentämisestä,
niin tulee väkisinkin mieleen, että hallituksella
oli silmät sokeina, kun se syntyi. Se on niin kuin kissanpennut,
että sitten muutaman viikon päästä vasta
silmät aukeavat ja huomataan, mitä virheitä on
tullut tehdyksi, ja sitten, kun huomataan, että virheitä on
tullut tehdyksi, niin onneksi lähdetään
korjaamaan eli tässäkin tapauksessa
veikkausvoittovarojen jakosuhde palautetaan siihen, mitä laki
edellyttää, mitä eduskunta on tahtonut,
lasten päivähoidon nollamaksuluokan suunniteltu
poistaminen perutaan. Täällä on useita
tämmöisiä kohtia, ja on tietenkin hyvä,
että silmät avautuvat edes muutamien viikkojen
päästä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun tuo aika loppui kuitenkin taas, niin sama
juttu, että minusta tämä sinänsä osoittaa
hyvää uutta poliittista käytäntöä,
että tässä on otettu opiksi näissä asioissa,
ellei se sitten ole jotain uudenlaista juonittelua, konsulttien
keksimää taas juttua.
Mutta sen verran vielä sanoisin, ennen kuin päästän
tuon erään vihreän tuonne, että tosiaan tämä sitaatti
"valtion yleissivistävien oppilaitosten kansainvälistämiseen,
maahanmuuttajien täydentävään"
kuulostaa periaatteessa sisällöllisesti siltä,
että jos ajatellaan rkp:läistä Eurooppa-ministeriä ja
vihreitä tiukempia hesalaiskeskeisiä feministejä,
niin tämähän on tavallaan hirveän
uhkaava lause koko suomalaiselle ... ja vääristelevä.
Siis kun suomalainen aikuiskasvatus ja koko systeemi on ollut äärimmäisen
eurooppalainen globaali ja universaali ja tosi hyvä, ehkä maailman
parhaita, siitä on puhuttu, yleissivistävä juttu,
niin miten tästä voidaan nyt väittää jotain
tämmöistä, että nyt sitä alettaisiin
sitten tehdä tämmöiseksi, minä luen
vielä, että "yleissi-vistävien oppilaitosten
kansainvälistämiseen"? Höpö höpö.
Siinä on selvästi jonkunlainen poliittisen kaappauksen
sävy, haisee, ja jonkinlainen yksisilmäisyys,
joka kaventaa tätä.
Keskustelu päättyi.