10) Hallituksen esitys laeiksi nestemäisten polttoaineiden
valmisteverosta sekä sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annettujen lakien muuttamisesta sekä laiksi
yksityisestä huvialuksesta suoritettavasta polttoainemaksusta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Muutamia perusteluja tuleville esityksillemme.
Liikennepolttoaineen hinnat ovat kohonneet viime aikoina huomattavasti öljyn
maailmanmarkkinahintojen nousun johdosta, ja valtiovalta on nyt
omilla toimillaan entisestään nostamassa liikennepolttoaineen
hintoja korottamalla bensiinin valmisteveroa 5,5 senttiä litralta
ja dieselin valmisteveroa 6,2 sentillä litralta. Tämä kiihdyttää entisestään
inflaatiota, ja se nostaa julkisen liikenteen kustannuksia. Erityisesti
Linja-autoliitto on huolissaan siitä, että kustannukset nousevat,
ja lipun hintojen korottaminen johtaa siihen, että matkustajamäärät
entisestään laskevat. Tämä on
vastoin niitä tavoitteita, mitä myöskin
tämän hallituksen esityksen perusteluissa on, koska
tässähän nimenomaan ilmaston suojeleminen
on yksi keskeinen peruste.
Asiantuntijakuulemisessa kävi kuitenkin selväksi
valiokunnassa, että näillä hinnankorotuksilla,
mitä tässä esitetään,
ei ole kansalaisten kannalta tämmöistä ohjaavaa
merkitystä, vaan kansalaiset tulevat käyttämään
liikennepolttoaineita ja sähköä samalla
tavalla kuin aikaisemminkin sen johdosta, että niin sanottu
turha käyttö loppujen lopuksi on hyvin vähäistä.
Julkisen liikenteen ja henkilöliikenteen lisäksi
myöskin raskaalle liikenteelle tästä aiheutuu huomattavat
lisäkustannukset. Hallituksen esityksen perusteluissa mainitaan,
että tämän lisäkustannukset
ovat 80 miljoonan euron luokkaa vuodessa. On selvää,
että hallitus kerää tällä lähinnä vain
varoja valtion kassaan elikkä noin 300 miljoonaa euroa.
Nämä tulevat maksuun sitten tietenkin tavallisten
kuluttajien maksamina korkeampina hintoina niin polttoaineverossa
kuin sähköverossakin, ja kotitalouden sähkölasku
kallistuu huomattavasti. Sen lisäksi myöskin kunnat ja
palvelut joutuvat maksamaan tätä korkeampaa sähköveroa.
Herra puhemies! Ehdotan, että ensimmäinen ja
toinen lakiesitys hylätään. Ehdotan myös
kahta perustelulausumaa:
"Eduskunta edellyttää hallituksen valmistelevan
valtion vuoden 2009 talousarvion yhteydessä päätettäväksi
ohjelman liikenteen päästöjen rajoittamisesta
muun muassa siten, että otetaan käyttöön
tietullit tai ruuhkamaksut suurilla kaupunkiseuduilla, sisällytetään
talousarvioehdotukseen riittävät määrärahat
näiden kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tason parantamiseksi
ja matkalippujen hintojen kohtuullistamiseksi sekä yleensäkin
raideliikenteen ja muun joukkoliikenteen edistämiseksi
ja hintatason alentamiseksi myös koko maassa."
Ja toinen: "Eduskunta edellyttää hallituksen valmistelevan
esityksen uuden, suoran sähkölämmityksen
käyttöönoton vähentämisestä ja vaihtoehtoisten
lämmitysmuotojen, kuten esimerkiksi lämpöpumppujen
ja kaukolämpöverkoston, riittävästä tukemisesta."
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ja
siitä annetussa lausunnossa käsitellään
energiaveroja ja on esitetty niin sähköveroon
kuin polttoaineveroihin semmoisia 100 miljoonan euron kokoisia korotuksia
sinne tänne ja kertavaikutuksenaan kaikkiaan noin 300 miljoonaa
euroa. Käteen jäävä suurin ongelma
on joukkoliikenne, joka sitten hallituksen toisessa esityksessä autoveroja
koskien myös heikentää joukkoliikenteen
mahdollisuuksia. Kun tässä käsitteillä olevassa
laissa dieselin verotusta korotetaan ja vielä kaiken lisäksi enemmän
kuin bensiinin, niin yksityisautoilulle on tulossa paljon etuja
verrattuna joukkoliikenteeseen, jolle ei ole esitetty ensi vuoden
budjettiin eikä nykyisillä lakiehdotuksilla, siis
muillakaan, mitään asiaa edistäviä toimenpiteitä.
Sen vuoksi ehdotan oman ryhmäni, sosialidemokraattien,
puolesta lausuman eduskunnan hyväksyttäväksi,
kun se nämä lait tulee hyväksymään, ja
lausumaehdotukseni kuuluu näin:
"Hallituksen on ryhdyttävä välittömästi
toimiin joukkoliikenteen suhteellisen edun heikkenemisen estämiseksi.
Joukkoliikenteen on oltava osa Suomen ilmastopolitiikkaa. Suurten
kaupunkien joukkoliikenteen tuki tulee aloittaa jo ensi vuonna.
Lisäksi on tarkasteltava esimerkiksi työsuhdematkoja,
matkalippujen arvonlisäveroa, polttoaineiden verokohtelua
linja-autoliikenteessä ja rataliikenteen matkustajapalveluja."
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Alkuun kannatan ed. Kumpula-Natrin tekemää lausumaehdotusta,
ettei se unohdu tässä virrassa, prosessissa.
Mutta tämä hallituksen esitys liittyy omalta osaltaan
auto- ja ajoneuvoverolainsäädäntöön,
ja tässä puhuttiin myös polttonesteiden
hintojen korotuksesta. Tämä, mikä on
puutteena todettu näiden kaikkien asianomaisten hallituksen
esitysten kohdalla, on ollut nimenomaan se, että joukkoliikenne
on jätetty semmoiseen vaillinaiseen asemaan, missä se
nyt on, ja vaikka hallitus on luvannut suurten kaupunkien joukkoliikennetuen
aikaistamista, niin se aikaistus on esitetty alkamaan vasta vuonna
2009. Toivotaan yhä, että hallitus oppii tehdyistä virheistä ja
aikoo aientaa sen alkamaan jo ensi vuoden alusta, koska joukkoliikenteessä sekä linja-autoliikenteen
puolella että ratapuolella on aivan olennainen osa sen
toimivuus, saatavuus, hinta ja monet muut käytännölliset
seikat suhteessa siihen, että yksityisautoilua ei hyödynnetä sen
pelkän edullisuuden takia, vaan se tulee vasta tarpeeseen
ja todelliseen sellaiseen.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esityksellä nestemäisten
polttoaineiden valmisteverosta ei mielestäni juuri lainkaan
ole vaikutusta kansalaisten matkustustapoihin. Esityksen ainoaksi
vaikutukseksi jääneekin vain valtion kassan täyttäminen
eikä ilmaston parantuminen, vaikka hallitus esitystään
niin perustelee.
Koska hallituksella ei ole todellista esitystä kansalaisten
matkustustapojen muuttamiseksi eli esitystä joukkoliikenteen
toimivuuden ja edullisuuden edistämiseksi, kannatan ed.
Kuopan hylkäysehdotuksia sekä myös lausumaehdotuksia.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Sinänsä on hyvä,
että verotuksen painopiste on kulutuksessa. Kun ottaa huomioon
Suomen suuren pinta-alan ja auton käytön tarpeellisuuden,
on myös sitten seurattava sitä, että tämä korotusehdotus
ei tule kohtuuttomaksi kansalaisten kannalta, mutta se varmasti
voidaan arvioida tulevaisuudessa. Samoin asiaa on seurattava elinkeinonharjoittajien
kannalta sikäli kun asia liittyy kuljetuksiin ja nostaa
tuotteiden hintoja.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on yksi niistä kaikista
vastenmielisimmistä laeista, kun on vedottu tähän
suomalaisten holtittomaan yksityistalouksien sähkön
kuluttamiseen ja muuhun. Vähän aikaa kaupungissa
asuttuani huomasin, että aikoinaan puhuttiin siitä,
että ei saisi olla kuin 60 prosenttia nämä kaikki
välilliset muut osat tässä sähkölaskussa,
mutta kun asuu tässä keskustassa, niin verrattuna
siihen sähkönkulutukseen kaikki nämä kuukausimaksut
ja siirtomaksut ovat yli 90 prosenttia siitä. Miten pääministerinkin
logiikan mukaan ihmiset huolestuisivat siitä, kuinka sähkölaskuja
pienennetään, kun nämä vakituiset
maksut Pääkaupunkiseudullakin ovat täysin
kohtuuttomat verrattuna siihen kulutukseen? Päinvastoin
siihen tulee semmoinen olo, mitä nyt sitten väliä on
tällä omalla kulutuksella, kun nämä maksut
ovat mitä ovat.
Sitten täällä ovat taas tulleet esiin
nämä dieselit ja muut. Taksikuskit senkin tietävät
hyvin. Tässä juuri asiantuntijana toimi ehkä Helsingin parhaalla
taksilla ajava, jolla on tämmöinen todellinen
hybridiauto, asiantuntijana siinä mielessä, että tiesi,
että Toyota on lopettanut tämän dieselin
kehittelyn jo sen takia, että kun sillä ajetaan alikäyttöisenä kaupungeissa
kolmea-, neljää-, viittäkymppiä,
niin nämä pienhiukkaspäästöt
ja typen oksidit ovat niin myrkyllisiä ja tappavia, ettei
siinä ole mitään järkeä.
Silti tämä hallitus ajaa tämän
dieseljutun nyt tässä, mediassa, julkisuudessa,
nostaa korkealle, että tämä on joku parannus.
Todellisuudessa tällä liikennepolitiikalla, mikä Tampereella
ja Helsingissäkin vallitsee, se olisi joukkokanteen paikka
ja syyte olisi jostain pikkuhiljaisesta taposta tai siis kuolemantuottamuksesta.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Miapetra Kumpula-Natri on ottanut lausumaehdotuksessaan
tärkeän seikan esille, joka on suurten kaupunkien
joukkoliikenteen tuki. Siitähän oli muun muassa
eilen Lahden valtuustossa keskustelu kaupungin budjetin käsittelyn
yhteydessä. Toivon, että kun suurten kaupunkien
joukkoliikenteen tuki tulee käsittelyyn, niin Lahti saa siitä myös
oman osuutensa.
Toivon, että myös muut mainitut seikat, joista ed.
Kumpula-Natri täällä mainitsee esimerkiksi työsuhdematkat,
matkalippujen arvonlisäveron, polttoaineiden verokohtelun
linja-autoliikenteessä ja rataliikenteen matkustajapalvelut,
ovat seurannan alla, ja mikäli siellä on sellaista,
mikä vaatii muutoksia, niin siihen on pystyttävä reagoimaan
ja asiat on kyettävä korjaamaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, kun ed. Nurmi mainitsi
Lahden valtuuston, totean, että Tampereen valtuustossa
tuntui olevan ymmärrystä myös sille,
koska TM-niminen lehti ja Tieteen Kuvalehti juuri tästä samasta
asiasta, tästä dieselistä, kun ei se
saa happea, ja alikäytöstä, ovat puhuneet.
Jopa vihreät Tampereella, jotka ovat yleensä aika äänekkäitä, olivat
hiljaa tässä asiassa. Ja selkeästi, niin
kuin nyt tuli taas esiin A-studiossa tai jossain jopa näistä uusista
muista vaihtoehtoisista polttonesteistä, ei sekään
nyt ihan niin taida olla. Tässä asiassa ainakin
on kansallekin jaettu aika yksinkertaista ja selkeätä tietoa,
että ei kansanedustajien pitäisi ainakaan mennä tähän
hallituksen ainoaan nyt meille tarjoamaan hyvään
juttuun, vaan lähteä tuonne ed. Kumpula-Natrin
suunnalle ja juuri aikaistaa näitä kaikkia joukkoliikennetukia,
kun valtuustotkin ymmärtävät tämän.
Keskustelu päättyi.