2) Hallituksen esitys maksupalvelulaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
maksupalvelulain säätämistä.
Kyseessä olisi kokonaan uusi laki, jolla säänneltäisiin
laajasti maksujen välitykseen ja maksuvälineiden
käyttöön liittyviä kysymyksiä.
Lakiehdotus pohjautuu vuonna 2007 hyväksyttyyn EU:n
maksupalveludirektiiviin. Direktiivin tarkoituksena on luoda Euroopan
talousalueen kattava yhtenäinen maksualue, jossa sekä kotimaan
että ulkomaan maksut hoidetaan nopeasti, luotettavasti
ja kohtuullisin kustannuksin. Direktiivin tavoitteina ovat myös
korkea kuluttajansuojan taso ja kilpailun edistäminen.
Maksupalvelulaki koskee ensinnäkin perinteistä maksunvälitystä kuten
tilisiirtoja ja suoraveloituksia. Se koskee myös pankkikortilla
ja luottokortilla maksamista. Lisäksi se koskee myös
matkapuhelimella maksamista silloin, kun teleyritys toimii yksinomaan
maksun välittäjänä eli kun matkapuhelimella
maksaminen tosiasiassa rinnastuu esimerkiksi luottokortilla maksamiseen.
Matkapuhelimella tehtävien maksujen osalta haluan heti
tässä yhteydessä oikaista julkisuuteen
levitetyn väärän tiedon. On nimittäin
väitetty, että hallitus olisi sääntelemässä matkapuhelimella
maksamista tarpeettoman laajasti ja laajemmin kuin maksupalveludirektiivi
edellyttää. Tämä väite
ei pidä paikkaansa. Direktiivi nimenomaisesti koskee paitsi
pankkipalveluita myös tietyiltä, juuri näiltä osin
matkapuhelimella maksamista. Lakiehdotus vastaa tältä osin
pilkulleen direktiiviä. Hallitus ei siis ehdota matkapuhelinmaksujen
säätelemistä yhtään
sen tiukemmin kuin direktiivi edellyttää.
Lisäksi on syytä korostaa, että maksupalvelulakia
valmistelleessa työryhmässä ovat olleet edustettuina
sekä teleyritysten edunvalvontajärjestö että liikenne-
ja viestintäministeriö. Lain soveltuminen matkapuhelinmaksuihin
ei siis ihan varmasti voi enää tässä vaiheessa
olla teleyrityksillekään uusi ja yllättävä asia.
Kuluttajien kannalta ehkä merkittävin uudistus
tässä on se, että asiakkaan vastuu luottokortin ja
muun maksuvälineen oikeudettomasta käytöstä lievenee
merkittävästi. Asiakkaan vastuu huolimattomuudesta
maksuvälineen käsittelyssä rajoitetaan
normaalitapauksissa enintään 150 euroon. Jos luottokortin
haltija esimerkiksi kadottaa korttinsa ja kortin löytäjä käyttää sitä vaikkapa
10 000 euron suuruisiin ostoksiin ennen kuin kortin haltija
ehtii tehdä katoamisilmoituksen, kortin haltija ei joudu
maksamaan ostoksiaan kokonaan, vaan vastaa niistä vain
siis tuon 150 euron osalta siihen saakka. Nykyisin kortin haltijan vastuulla
ei ole säädettyä ylärajaa. On
kuitenkin syytä ymmärtää ja
muistaa, että ehdotettu 150 euron vastuukatto ei kuitenkaan
koske tapauksia, joissa kortin haltija on menetellyt tahallisesti tai
törkeän huolimattomasti. Esimerkkinä törkeän
huolimattomasta menettelystä on luottokortin ja siihen
liittyvän tunnusluvun säilyttäminen samassa
lompakossa.
Maksupalvelulaissa säädetään
lisäksi siitä, mitä tietoja pankin tai
muun maksupalveluja tarjoavan yrityksen pitää antaa
toteutetuista maksuista asiakkailleen ja millä tavalla
tiedot pitää antaa. Kyse on siis niistä tapahtumatiedoista,
jotka asiakkaat nykyisin saavat esimerkiksi pankin tiliotteesta,
verkkopankista tai luottokorttilaskusta.
Uutta on ensinnäkin se, että jos tiedot maksuista
on sovittu annettavaksi verkkopankissa, pankin pitää säilyttää tiedot
verkkopankissa asiakkaan saatavilla vähintään
vuoden ajan. Nykyisin tietojen säilyttämiselle
verkkopankissa ei ole laissa säädettyä vähimmäisaikaa.
Toinen olennainen parannus kuluttajien kannalta liittyy siihen,
että teleyrityksille tulee velvollisuus antaa asianmukaiset
tiedot matkapuhelimella tehdyistä maksuista. Jos asiakas
maksaa esimerkiksi pysäköintimaksuja, raitiovaunulippuja
tai konserttilippuja matkapuhelimella, teleyrityksen pitää antaa
maksuista olennaisesti nykyistä tarkempi erittely, jotta
asiakas voi varmistua häneltä laskutettavien maksujen
oikeellisuudesta. Tämä on merkittävä parannus
nykytilaan, sillä puhelinlaskuihin liittyvät erittelyt
ovat, tai voivat olla, nykyisin hyvinkin ylimalkaisia.
Julkisuudessa on etukäteen esitetty väitteitä siitä,
että maksupalvelulaki ryöväisi asiakkailta kirjalliset
tiliotteet. Ilmeisesti kysymys on väärinkäsityksestä,
ainakaan se ei pidä paikkaansa. Uusi laki ei millään
tavoin estä sitä, että tiedot tilitapahtumista
annetaan edelleen kirjallisella tiliotteella niille asiakkaille,
jotka sellaisen haluavat. Asiakkaalla säilyy uuden lain
voimaantulon jälkeenkin vapaus valita, millä tavalla
hän haluaa saada tiedot tilitapahtumista. Uusi laki ei
siis pakota siirtymään verkkopankin käyttöön.
Laki tuo myös muutoksia korttimaksamisen kustannuksiin.
Ehdotuksen mukaan luottokorttiyhtiöt eivät saisi
enää estää kauppiaita perimästä asiakkailtaan
luottokortin käyttämisestä aiheutuvia
todellisia kustannuksia. Jos kauppias päättää periä luottokortin
käytöstä maksun, maksusta olisi lain
mukaan ilmoitettava etukäteen. Nykyisin korttimaksujen
provisiot sisältyvät tuotteiden hintoihin. Uuden
lain ansiosta kauppias voi halutessaan siirtää esimerkiksi
kalliiden luottokorttien käyttämisestä perittävät
provisiot vain niiden asiakkaiden maksettavaksi, jotka tällaisia
kortteja käyttävät. Kulujen läpinäkyvyys
tehostaa kilpailua ja siten toivottavasti johtaa myös kulujen alenemiseen.
Erityisesti yritysten kannalta tärkeä uudistus on
se, että rajat ylittävien maksujen suorittaminen
Euroopan talousalueella nopeutuu. Pankkien pitää toteuttaa
rajat ylittävät tilisiirrot aluksi kolmessa työpäivässä ja
vuoden 2012 alusta yhdessä työpäivässä.
Kotimaan maksut on heti lain voimaantulosta lähtien toteutettava
yhdessä työpäivässä.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana voimaantulosta
ja sitten esittely on valmis.
Direktiivin mukaan lain pitäisi tulla voimaan tämän
vuoden marraskuun alusta, siis tämän vuoden marraskuun
alusta. Hallitus ehdottaa kuitenkin, että laki tulisi voimaan
vasta toukokuussa 2010. Teleyrityksille ehdotetaan lisäksi
vieläkin pidempää siirtymäkautta
niin, että niiden pitää ryhtyä antamaan
uuden lain mukaiset laskuerittelyt viimeistään
syyskuun alusta 2010. Nämä kansalliset siirtymäajat
on katsottu tarpeellisiksi, jotta maksupalveluja tarjoavat yritykset
ehtivät kohtuudella sopeuttaa tietojärjestelmänsä ja muun
toimintansa vastaamaan uuden lain vaatimuksia. Myös Viestintävirasto
tarvitsee tätä lisäaikaa teknisten muutosten
takia. Hallitus on siis tässä asiassa päätynyt
poikkeuksellisen pitkiin siirtymäaikoihin siihen nähden,
että lain olisi pitänyt olla voimassa jo marraskuussa
ja tämän hetken tietojen mukaan tiedämme,
että komissio tulee hyvin aktiivisesti kaikkia jäsenmaita
tässä valvomaan ja kannustamaan ripeään
implementointiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Koen tämän lain ihan hyvään
suuntaan olevana, ja se on jo harkittu Euroopan yhteisön
komissiossa, kun tämä direktiivi on saatu aikaiseksi.
Muutamaan yksityiskohtaan kiinnitän vain huomiota.
Kun luottokortti häviää huolimattomuuden
takia, tai olkoon siihen nyt mikä tahansa ymmärrettävä syy,
vastuu on vain 150 euroon saakka. Minulle jää pikkuisen
epäselväksi se, onko se siis asianomainen pankki
vai onko se tämä luottokorttiyhtiö vai
mikä on se viimekätinen maksaja, joka maksaa sen
150 euron ylimenevän osan, koska joka tapauksessahan maksaja
löytyy. Tällä hetkellähän
on tilanne kai se, että jos näistä liikepankeista
on normaali pankkikortti ja sitä käytetään
väärin, niin pankki maksaa mukisematta sen väärinkäytön.
Näin minä olen ymmärtänyt.
Toinen asia on verkkopankkijuttu, elikkä onko pakko
siirtyä verkkopankin käyttöön?
Arvoisa puhemies, tämähän liittyy listalla
olevaan erääseen toiseen asiaan elikkä laajakaistajuttuun
ja siihen, millä tavalla on ylipäätään
verkkoon kytkettynä. Minusta tämä on
erittäin hyvä asia, että tämmöistä pakkosiirtymää verkkopankin
käyttöön ei tule, vaikka pankit sitä kuinka
haluaisivat. Mutta nyt vaan on sillä tavalla, että onko
tätä säädelty nyt sillä tavalla,
että tästä ei ylimääräisesti
rokoteta, kun on se toinen vaihtoehtoinen ratkaisu olemassa kuin
verkkopankki.
Sitten vielä yksi asia, joka meinasi unohtua, on se,
kun tästä hallituksen esityksestä on
jo vaikka minkälaisia tietoja julkisuudessa,
niin aiotaanko ... — Minä tulen pönttöön
lopettamaan niin ei aika lopu.
(Korokkeelta) Arvoisa puhemies! Jatkan täältä ilman
huomautusta. — Kun on näin fundamentaalisesta
asiasta kysymys, josta on jo, niin kuin ministerin esittelystä kävi
selville, olemassa vaikka minkälaista väitettä ja
uskomusta jnp., niin olisiko mitään mahdollisuutta,
kun eräissä asioissa aikoinaan, muun muassa ministeri
Liikasen aikana, oli niin, että lähetettiin Verotus
kevenee -kirjanen jokaiseen ruokakuntaan, että tästä muutoksesta
tulisi selkokielinen selvitys, mitkä ovat kansalaisen oikeudet
ja myöskin nämä 150 euron ja muut velvoitteet,
kuinka tämä homma käytännössä sujuu
tai mitä kautta pankkipalveluita tarvitseva suomalainen
yhteisö on kuitenkin laskumiehen roolissa?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin kiitokset lakiesityksen vaikutusten
arvioinnista, joka on tehty hyvin ja kattavasti. Lakiesitys on tältä osin
harvinaisen hyvin valmisteltu. Ehdotettu lainsäädäntö vaikuttaa
erittäin merkittävästi yritysten, pankkien,
luottolaitosten, teleyritysten ja lisäarvopalveluiden tarjoajien
liiketoimintaan ja aiheuttaa niille lisää kustannuksia.
Maksukorttiuudistus ja magneettijuovakorttien muuttuminen kansainvälisiksi
sirukorteiksi aiheuttaa kaupoissa maksupäätteiden
uusimista ja kuluja kauppiaille. Pienissä yrityksissä joudutaan
pohtimaan tarkoin laiteinvestointeja ja niiden kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Tiedonantovelvollisuuksien täyttämisestä yrityksille
aiheutuvat kustannukset ovat luonteeltaan jatkuvia, ja ne tulevat nostamaan
palveluista perittäviä hintoja. Kustannuksia voitaisiin
merkittävästi pienentää, jos
tiedonantovelvollisuudet voitaisiin toteuttaa laajemmin sähköisesti.
Lisäksi sääntely vaikuttaa välillisesti
mainittujen yritysten sopimuskumppaneiden, kuten esimerkiksi kaupan
alalla toimivien yritysten, liiketoimintaan. Sääntelystä aiheutuvat
kustannukset ovat niin merkittäviä, että joitain
tällä hetkellä tarjottavia palveluita
voidaan joutua lopettamaan. Myönteistä on, että sääntelystä seuraava
toteuttamisaikojen lyheneminen parantaa maksun saajina olevien yritysten asemaa
ja tehostaa markkinoiden toimintaa.
Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kannalta on tärkeää,
että Euroopan unionin sisämarkkinoilla toimiviin
yrityksiin kohdistuva sääntely on yhdenmukaista
yritysten sijaintivaltiosta riippumatta. Yritysten kilpailukyvyn
kannalta on tärkeää, etteivät
kansalliset lainsäädännöt EU:n
laajuisen maksupalvelujärjestelmän soveltamisesta poikkea
eri jäsenmaissa. Siksi jäsenmaiden välinen
yhteistyö ja EU-lähtöinen koordinointi
on erittäin tarpeellista. Esityksen mukaan kaupalla on
oikeus maksattaa asiakkaalla luottokortin käyttämisestä aiheutuvat
kulut. Jos kaupat ryhtyvät hyödyntämään
lakia, asiakas joutuu maksamaan ostostensa päälle
hinnan, joka määräytyy hänen
käyttämänsä kortin perusteella.
Asiaa on selitelty kulujen läpinäkyvyydellä,
mutta tosiasiassa korttimaksamisesta on tulossa entistä kalliimpaa.
Seurauksena voi olla käteismaksamisen lisääntyminen.
Arvoisa puhemies! Kauppa saa tällä hetkellä pankkikortilla
tapahtuvasta ostosta suorituksen yhdessä päivässä.
Hallituksen esityksen mukaan maksukortilla tapahtuvan maksun hyvitys
kauppiaalle muuttuisi sopimuksenvaraiseksi. Miten se näin
voi olla? Tilitysaikojen tulisi säilyä yhtä lyhyinä kuin
ne ovat nykyisin. Yksityisen kauppiaan mahdollisuus neuvotella tilitysajoista
on täysin teoreettinen. Pienillä kaupoilla ei
ole todellisia mahdollisuuksia käydä aitoja sopimusneuvotteluita
pankkien tai luottoyhtiöiden kanssa, vaan niille tullaan
tarjoamaan vakiomuotoista sopimusta. Sopimuksenvaraisuudesta mahdollisesti
aiheutuva tilitysaikojen pidentyminen voi aiheuttaa kaupalle lisärahoitustarpeita
ja kasvavia kustannuksia. Lakiesitys antaa nyt pankeille ja luottoyhtiöille
mahdollisuuden viivyttää yrityksille tulevia maksuja
ja tekee maksujen suorittamisen sopimusvaraiseksi. Miten tämä on
sopusoinnussa sen kanssa, että pankkien tulee siirtää rahat
ulkomaisille tileille kolmessa työpäivässä EU-
ja Eta-alueella? Vuoden 2012 alusta aika lyhenisi vielä yhteen
työpäivään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvää aika
paljon ja sitten on vielä täydennettävää,
en sano huonoa, mutta kuitenkin sellaista, mikä minusta
pitäisi valiokunnan ja eduskunnan työssä ottaa
huomioon ja mitä tästä puuttuu. Ensinnäkin
minusta ed. Pulliaisen esitys siitä, jotta tämmöinen
katekismus painettaisiin ja lähetettäisiin joka
kotiin, olisi erittäin tervetullut. Vaikka kansanedustajanakin
on noita kaikennäköisiä papereita lueskellut
aika paljon, niin minä en ole ihan tarkkaan vielä oivaltanut,
mitä nämä kaikki termit pitävät
sisällään, ja joka ei näihin
brosyyreihin ole tutustunut eikä semmoista kansanomaista
painosta tule saamaan, voi olla vielä enemmän
ulkona kuin tässä salissa olevat kansanedustajat.
Mutta yksi asia, joka täällä on puhuttanut
pitkään, on pankkien palvelumaksut. Koska tämä on
maksupalvelulaki, niin minusta tässä nyt pitäisi
se ottaa huomioon täällä eduskunnassa.
Tässähän ei esitetä mitään
rajoitteita siihen muuta kuin tätä tekniikkaa
ja kaikki jätetään markkinavoimien, niin
sanottujen markkinavoimien armoille. Todellisuudessa eivät
tuolla pankkipuolella hirveän paljon markkinavoimat taida
toimia, koska kuluttajan on hyvin vaikea saada selville sitä,
mitä se kokonaisuutena maksaa, kun jonkun pankin asiakkaana
on. Hurjimmillaan kuitenkin palvelumaksu, onko se 8 euroa, kun tiskiltä menee
maksamaan.
Kyse on siitä, eikö yhteiskunnan pitäisi
rakentaa nämä järjestelmät siten,
jotta jokainen ihminen, joka on tässä yhteiskunnassa,
voi kohtuudella hoitaa asiansa hankkimatta kalliita tietokoneita
tai opettelematta niiden käyttöä. Meillä on semmoisia
seutuja, joissa ei välttämättä ihan kaikki
toimikaan, mutta sitten on ihmisiä, jotka eivät
lähde näitä uusia värkkejä hankkimaan.
Nyt on muuttunut sitten tilanne vielä sillä tavalla
monissa paikoin, muun muassa terveyskeskuksissa, sairaaloissa, ainakin
Pohjois-Karjalassa, että siellä ei käteistä rahaa
enää kelpuuteta ollenkaan, ei edes anneta tiskiltä laskua,
vaan kun menee meilläkin paikalliseen terveyskeskukseen hammaslääkäriin,
niin siellä ei kelpaa käteinen raha, vaikka sattuisi
olemaankin lompakossa, ei saa laskua, vaan se tilitoimisto lähettää sitten
joskus kuukauden kahden päästä laskun
ja tämä ihminen, joka sattuu syrjäkylältä olemaan
lähtenyt sinne hammasta korjuuttamaan, sitten lähtee
uudelleen, pyyhkäisee taksilla mahdollisesti sinne keskikylille
ja menee pankin tiskille ja maksaa 8 euron palvelumaksun.
Sen takia minusta tämä kuvastaa sitä,
jotta ihmiset ovat hyvin eriarvoisessa asemassa sen mukaan, missä asuvat
tai mitkä mahdollisuudet tosiasiassa on käyttää joitakin
näitä uusia tietoteknisiä välineitä.
He eivät osaa käyttää kännykkää sillä tavalla,
että maksaisivat sieltä laskua, eivätkä uskallakaan,
vaikka pitkän opin jälkeen voisivat oppia näppäilemäänkin
joitain lukuja sinne. Semmoinen epävarmuus on olemassa,
toimiiko se sitten.
Sen takia minusta tähän tilisiirtomaksuun, mikä pankkien
tiskillä peritään, pitäisi kyllä nyt puuttua
ja tehdä se kohtuulliseksi. Täällä taitaa olla
ed. Skinnari joskus tästä jotain mekkaloinut ja
ed. Gustafsson oli, joo, ed. Gustafsson oli siinä aktiivinen
ja käytiin kova keskustelu, mutta siihen se taisi kuivua.
Pankit vaan nostivat maksujaan sitten. (Ed. Skinnari: Lakia muutettiin
silloin!) Vaikka kuinka kovat olivat eduskunnan toiveet, niin markkinavoimat
hoitavat näköjään sen omalla
tavallaan. Ilmeisesti joissakin pankeissa ei halutakaan asiakkaita
sinne tiskeille, vaan pannaan niin kova hinta, jotta kestäisivät nyt
erillään, niin eivät saranat kulu liian
paljon, eivät halua pienasiakkaita, ne haluavat isoja rahoja
vaan. Sen takia minä odotan, jotta tämä asia nyt
tässä eduskuntakäsittelyssä edes
huomioitaisiin sillä tavalla. Eduskunnan käsissä on
nyt nimittäin tämä homma ja uskon, että ministerikään ei
tässä hanttiin laita, jos tähän
tulee järkevä ehdotus eduskunnalta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt ovat käsittelyssä maksupalvelulaki
ja siihen liittyvät muiden lakien muutokset. Varmastikin
kyseessä on todella sellainen hallituksen esitys, jonka
vaikutukset ovat moninaiset, ja tässä vaiheessa
niiden kaikkinainen arviointi on todella vaikeata. Se on selvää,
että kun on kysymys esimerkiksi maksuvälineen
oikeudettomasta käytöstä tulevasta vastuusta
tämän kuluttaja-asiakkaan kohdalle, on mielestäni
kyseenalaista tämä 150 euron asettaminen, vaikka
puhutaan vain katosta. Kaiken kaikkiaan tämän
vastuun kyllä pitäisi olla myös selkeämmin
analysoitu, koska toisaalta tästä kuluttajasta
aivan riippumattakin voidaan käyttää tätä maksuvälinettä oikeudettomasti
esimerkiksi luottokortin monistamisen kautta.
Myöskin maksupaikkojen, mihinkä tässä ed. Lahtela
myös hiukan viittasi, tarpeellisuutta on korostettava valiokunnassa.
Tarkoitan nimenomaan sitä, että esimerkiksi kuntien
maksuja ja valtion säätämiä maksuja
voidaan käydä maksamassa ilman näitä maksupalvelulisämaksuja,
joita pankit ottavat asiakkailtaan. Näiden keskeisten asioitten
huomioiminen on tärkeätä eli se, mikä on
asiakkaan asema, miten se tässä muuttuu, tuleeko
kuitenkin sellaisia tilanteita, joissa nykykäytännöstä vielä poiketen
asiakkaan asema on entistä huonompi. Tässä mielessä tämän lain
käsittely valiokunnissa on erittäin tärkeätä, ja
toivon mukaan siihen on aikaa paneutua.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Eurooppalaisittain, kun katsotaan suomalaista pankkijärjestelmää,
me olemme edelläkävijöitä. Välttämättä direktiivit
eivät aina tuo meille sitä parasta hyvää.
Joissain tapauksissa siirrymme askeleita taaksepäin, ja
tässä on tietenkin pohdinnan paikka jatkotyössä,
mitä tässä kohdin tapahtuu.
Lähdin pohtimaan tätä lakia ihan
tavallisen kuluttajan näkökulmasta ja lähtien
siitä, että tämä laki tekstinä on
kyllä sellaista hepreaa, että tätä joutuu
kovasti lukemaan, että ymmärtää,
mistä tässä on kysymys. Onneksi oikeusministeriön tiedote
osaa kertoa asian suomen kielellä, josta pääsee
kiinni. Siitä kiitos.
Mitä tarkoittaa tämä uusi laki? Oikeastaan hyvä asia
on se, jos meillä maksut kulkevat nopeammin EU- ja Eta-alueella.
Tavallinen kuluttaja harvemmin kuitenkaan kulkee kovinkaan paljon maiden
välillä, saati sitten maksaa maiden välisiä maksuja.
Siltä osin on kysymys marginaalisesta hyödystä tavallisen
suomalaisen näkökulmasta. Se, mikä on
hyvä, on se, että tämä vastuu rajataan
150 euroon siltä osin, jos maksuvälinettä on
huolimattomasti käsitellyt tai muulla tavalla toiminut
väärin.
Samoin pohdituttaa se, mitä tapahtuu, kun jatkossa
pankki tai luottoyhtiö ei enää saisi
estää kauppiasta perimästä asiakkailtaan
maksu- tai luottokortin käyttämisestä aiheutuvia
todellisia kustannuksia. Jatkossa kauppias päättää siitä,
periikö hän asiakkaalta kustannukset vai ei. Tämä tosiasiallisesti
tarkoittaa sitä, että meille kuluttajille tulee
yksi erä lisää maksettavaksi. Tuskinpa se
kauppa lähtee tuotteiden hintoja alentamaan samaan aikaan,
kun lähtee ottamaan sitä provisiota pois. Toisaalta
tässä muutoksessa on hyvä se, että tulee
läpinäkyvämmäksi myös
se, mitkä ovat luottokortin kustannukset. Harvempi meistä kuluttajista
sitä itse asiassa tietää, minkälaisia
provisioita kauppa ottaa välistä. Toivottavasti
tältä osin sitten päästään
kilpailuun. Sinänsä voi pohtia, miksi kilpailua
ei ole tänä päivänä tehty,
koska kyllähän kaupatkin näkevät
ne provisiot tänä päivänä.
Sitten jäin pohtimaan ongelmaa matkapuhelimella tehtyjen
maksujen osalta, jotka tulisivat lakiin, silloin kun teleyritys
toimii yksinomaan maksujen välittäjänä.
Täällä on otettu esimerkkinä tässä tiedotteessa
pysäköintimaksut matkapuhelimella. Itselläni
tämä itse asiassa ei näy siellä teleyrityksen
laskussa, vaan tämä yhtiöhän
ne laskuttaa, joka toimittaa sen parkkimaksun, jolta osin kuluttaja
saa sen tiedon. Sinänsä tässä on
tulossa lisää kustannuksia teleyritykselle, ja
viime kädessä kuluttaja ne maksaa. Uudistus aiheuttaa kustannuksia
niin pankeille, luottokorttiyhtiöille ja teleyrityksille
kuin myös kuluttajille varsinkin, jos kaupat lähtevät
perimään tätä provisiota. Olisi
mukava tietää tämän lopullinen
hintalappu, mitä se tarkoittaa meidän, suomalaisten
kuluttajien, kannalta.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä lakiesityksestä annettava
mietintö on poikkeuksellisen tärkeä,
koska maksutavat ovat Suomessa ja maailmalla nopeasti muuttumassa,
siis se, miten me maksamme päivittäiset jäätelömme,
kuukausittaiset vuokramme ja joka viidesvuotiset automme. Käteisen,
korttimaksujen ja tilisiirtojen rinnalle on syntymässä useita
erilaisia, uutta tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä maksutapoja,
jotka ovat toivottavasti kuluttajalle helpompia ja kauppiaille edullisempia
kuin esimerkiksi käteinen tai luottokortit.
Hyvän esimerkin murroksen syvyydestä tar-joavat
kehittyvissä maissa kehitetyt uudet mobiilit pankkipalvelut,
joissa kännykkä käytännössä korvaa
niin käteisen, pankkitilin kuin itse pankinkin. Suomessa
mitään vastaavaa ei ole jostain syystä saatu
aikaan, ei mobiilia pankkia eikä edes kolikkokukkaroa.
Suomen kansallisen lainsäädännön
tuleekin pyrkiä tukemaan ja edistämään
uusien maksutapojen kehittämistä ja leviämistä.
Muuten Suomen rooliksi jää muualla valmiiksi kehitettyjen maksujärjestelmien
ostaminen, maahantuonti ja käyttöönotto.
Arvoisa puhemies! Kuten oikeusministeri totesi, tästä laista
on liikkeellä paljon erilaisia tulkintoja. Tämä onkin
koulukirjaesimerkki siitä, etteivät lain kohteena
olevat toimijat aina ymmärrä lainlaatijan käyttämää kieltä,
saati tarkoitusta. Insinöörien, merkonomien ja
juristien ammattijargonit ovat kolme eri kieltä eikä simultaanitulkkeja
ole käytettävissä.
Tästä esityksestä laadittavan mietinnön
onkin pyrittävä purkamaan näitä väärinkäsityksiä ja luomaan
kaikille toimijoille yhteinen ymmärrys siitä,
miten tätä lakia tulee lukea ja miten sitä tulee
panna toimeen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rakentavahenkisesti edustajatoveri Kasville
kommentti äskeisen sinänsä hyvin sofistikoidun
puheenvuoron johdosta. Minä lähden ihan toisesta
päästä liikkeelle näissä asioissa,
siitä, että tällaiset asiat koskettavat
jokaista Suomen kansalaista ja täällä asioivaa
ihmistä niin, että heidät kaikki pitää lähtökohtaisesti
ottaa huomioon. Ensimmäisenä pitää varmistaa,
että sen syrjäkylänkin toimijan, jolla on
hyvin rajoittunut liikkuminen ja välineittenkäyttö,
oikeudet on otettu huomioon, ja siellä toisessa päässä olkoon
niin sivistyneitä menettelyjä kuin olla voi, mutta
se on sitten toinen juttu.
Toinen varapuhemies:
Ministeri Brax joutuu poistumaan, joten tähän
väliin kommentteja ja vastauksia vaikkapa 3 minuuttia.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Tosiaan, valiokunnan käytettävissä olen riemumielin,
jos vain haluatte, kunnolla sitten myöhemmin.
Minä vastaan muutamiin kysymyksiin. Ed. Pulliainen
kysyi tästä niin sanotusta mahdollisesta ylimääräisestä maksusta,
joka esimerkiksi printistä vaaditaan. Tämän
hetken lainsäädäntö ei aseta
mitään esteitä. Mutta se, että kansalaiset haluavat
sen printin, on käytännössä pitänyt
sen hinnan kohtuullisena. Nyt onkin todella tärkeätä, ettei
synny väärää kuvaa, että siinä neuvottelutilanteessa,
jossa laki tuo siis uusia oikeuksia kuluttajalle, aina pitää olla
vähintään se vuoden tiliote, siis ettei
käytetä semmoista markkinointikeinoa ja muuta,
että sanotaan, että direktiivi sanoo, että pitää olla
vaan tämä sähköinen tiliote
ja paperista otetaan tällainen ja tällainen summa. Eli
sen takia oikeusministeriö on yrittänyt korjata
näitä vääriä tietoja,
ettei se neuvottelutilanne väärän tiedon
takia kuluttajan osalta johda juuri siihen ed. Pulliaisen kuvailemaan
tilanteeseen, mutta sinänsä tämä direktiivi
ei anna pohjaa määrätä jotakin
siitä paperista. Eli tässä on syytä olla tarkkana,
ja tästä tullaankin tähän ed.
Pulliaisen ajatukseen tiedottamisesta.
Minulla on oikeusministeriössä pari muutakin asiaa.
Muun muassa edunvalvontavaltuutuksen osalta on haaveiltu, että joku
päivä meillä olisi semmoiset resurssit,
että näissä kansalaisten arkeen merkittävästi
vaikuttavissa asioissa, kun uusi lainsäädäntö tuo
tiettyjä mahdollisuuksia tai jotain on hyvä tietää,
meillä olisi resurssit johonkin tietoiskuun tai tämmöiseen
peräti joka kotiin lähetettävään
tiedotteeseen. Meillä ei ole tällä hetkellä semmoista
resursointia ollenkaan. Meillä on aivan mitätön,
muutaman kymmenentuhannen euron mahdollisuus eri kansalaisjärjestöjä auttaa
voimassa olevasta lainsäädännöstä tiedottamisessa.
Esimerkiksi vammaisjärjestöjen kanssa tehdään
yhteistyötä, mutta tämmöiseen
kipeästi tarvitsisimme eduskunnan tukea. Minusta olisi
hyvä, että tämä ed. Pulliaisen
ajatus tulisi valiokunnan käsittelyssä esille.
Sitten täällä kysyttiin vielä,
kuka sitten sen yli 150 euroa — sekin oli ed. Pulliaiselta — maksaa.
Se on tietysti tärkeä kysymys. Ilmaisia lounaita
ei ole tässäkään tapauksessa,
ja se riippuu siitä, kenen kortti on. Jos se on pankin
kortti, niin pankki maksaa, ja jos se on luottoyhtiön kortti, niin
luottoyhtiö maksaa, ja silloin tietysti tosiasiassa on
kyse erilaisesta riskinjaosta. Kyllähän se silloin
jossain määrin näkyy hinnoissa.
Mutta sitten aivan viimeiseksi tähän isoon,
filosofiseen kysymykseen, joka tässä on tullut
monilta hyvin esiin, ja oikeusministeriössäkin
tutulla tavalla olemme tätä paljon joutuneet miettimään.
Edustajien Laxell ja Lauslahti ansiokkaat puheenvuorot hyvin kuvailivat
tätä tilannetta. Vuoden 2007 direktiivi sitoo
meitä, kun Suomi on joutunut siinä kohtaa suostumaan
siihen. Suomella oli duubioita tässä asiassa muun
muassa tässä soveltamisalassa, mutta kun se on
nyt voimassa, niin meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin
parhaalla kyvyllä se toteuttaa näillä siirtymäajoilla,
ja sitten tullaan tähän suureen filosofiseen kysymykseen,
kallistuvatko palvelut vai käykö niin kuin komissio
on ajatellut, että kun luodaan eurooppalainen maksualue,
luodaan samat säännöt ja kilpailu, niin
pidemmän päälle muun muassa telemaksamiseen
ja erilaisiin maksutapoihin tulee niin paljon aitoa ja kovaa kilpailua
koko Euroopan alueella yli rajat liikkuen samalla tavalla, että kuluttaja
lopulta voittaa ja merkittävästi.
Minulla on se käsitys, että eivät
ne komissiossa tässä asiassa ihan tyhjän
päälle ole tätä arviotansa tehneet,
pitemmällä juoksulla tämä varmasti
näkyy myös kilpailua lisäävänä ja
hintoja alentavana tekijänä kaikissa eri maksutavoissa, mutta
lyhyellä aikavälillä saattaa syntyä sen
kaltaisia huolia ja väärään
suuntaan vaikuttavia asioita, mistä molemmat edustajat
puhuivat täällä viisaasti. Mutta meidän
kansallinen liikkumati-lamme tässä asiassa oli
täydellisen nolla, ei voinut poiketa, kun EU rakentaa nyt
tämmöistä täydellistä,
koko EU:n kattavaa maksualuetta, mikä tosiaan tarkoittaa,
että vuoden 2012 alussa myös kaiken pitää yhden
vuorokauden aikana arkivuorokausina siirtyä. Tämä kilpailu
tulee kovenemaan ja tarjolla on erilaisia maksuvälineitä ja niitten
hinnat tulevat laskemaan pidemmän päälle.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että ministeri
ei nyt aivan heti siirry pois, koska minulla on aika tärkeä kysymys.
Kyllä täällä nyt pitäisi
olla, kun kansanedustajat puhuvat ja lakia esitellään,
myös ministerin vastaamassa kansanedustajien puheenvuoroihin.
Minä olisin puuttunut samoihin asioihin kuin tuleva ministeri
Lauslahti mutta olisin kysynyt, poistaako, tuhoaako tämä matkapuhelimella
maksun esimerkiksi ratikassa täällä Helsingissä.
Voiko jatkossa maksaa kuten nytkin?
Toinen asia on, voiko matkapuhelimella maksaa pysäköinnin.
NextPark on erinomainen järjestelmä niin Oulussa
kuin täällä Helsingissäkin. Nämä ovat
minun mielestäni kansalaisten kannalta tärkeitä asioita,
ja pakko näistä olisi ihan kansallisesti puhua,
mutta jos ei nyt ministeri vastaa, niin johan nyt on kumma. Minä toivon, että ministeri
vastaa.
Kolmas asia: Tämä on lyhyt kysymys, olisin puuttunut
näihin rajan yli meneviin maksuihin. Siinä minä en
uskokaan, että se onnistuu. Englannissa maksetaan vielä sekeillä ja
maksetaan vielä kymmenen vuotta tästäkin
eteenpäin. Tee siinä sitten maksupalvelujärjestelmä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ministereillä on semmoisia
aikatauluja, että kun eduskunta kertoo näitä järjestyksiä,
niin silloin on joskus myös tehtäviä,
jotka ministerin on pakko hoitaa, ja minulla on semmoinen tapaaminen
nyt. Olen pahoillani mutta pystyin tulemaan tänne kuitenkin.
Kännykkämaksut todennäköisesti
onnistuvat. Tälle alalle on tulossa vaikka kuinka paljon
uusia tuotteita ja kilpailua. Me olemme antaneet teleyritysten toiveiden
mukaisesti selvästi poikkeuksellisen pitkän siirtymäajan,
ettei liian nopeasta voimaantulosta aiheudu näitä ongelmia.
Valiokunnat tulevat kuulemaan kaikki nämä väitteet myös
HKL:n lipuista, ja luotan siihen, että valiokunta kyllä saa
kuvan siitä, tapahtuuko jotakin sellaista, että joku
hyväksi havaittu palvelu lakkaa tämän
esityksen myötä, vai onko toimittu oikein.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämän ehdotuksen tavoitteet
ja tarkoitus — sisämarkkinoiden toimivuus, maksujen
nopeutuminen, epävarmuuksien poistaminen, hinnoittelun läpinäkyvyys
jne. — ovat hyviä tavoitteita, mutta kuten edellä on
todettu puheenvuoroissa, tämän lain teksti on
kovin monimutkaista ja kaipaisi todellakin konkretisointia. Tässä ei
mennä niihin käytännön ongelmiin
juurikaan, ja toivon, että näitä asioita
valiokuntakäsittelyssä sitten selvitetään.
Esimerkiksi on herännyt huoli siitä, onko
tässä esityksessä riittävästi
selvitetty vaikutuksia yrittäjien toimintaan, heidän
maksuliikenteeseensä, ja tästä lain perusteluosasta
on hyvin vähän luettavissa. Käytännön
huoli, jonka haluan nostaa esille, ovat tilitysajat. Mitkä ovat
tämän esityksen vaikutukset yrittäjille
tulevien maksujen tilityksiin, pidentyvätkö tilitysajat,
kuten esimerkiksi Kaupan liitto on esittänyt, ja minkälaisia
ongelmatilanteita tästä voi seurata yrittäjien toimintaan,
mahdolliseen lisärahoitustarpeeseen ja kasvaviin kustannuksiin?
Onko myös niin, että saattaa seurata riski, että sähköisen
rahan, pankkikortin käyttö pienille yrityksille
hetkellisesti, esimerkiksi siirtymävaiheessa, tulee ongelmalliseksi
ja siirrytäänkin enemmän käteisrahan
käyttöön, kun kustannukset kasvavat?
Aikataulun osalta täällä on herännyt
myös epäluuloja siitä, kuinka kiireinen
tämä aikataulu on ja kuinka nopeasti tässä voidaan
edetä. Onko seuraamassa jonkunlaisia tietojärjestelmämuutoksia,
joita joka tapauksessa pankkisektorille tämä aiheuttaa,
ja minkälaisia toimintahäiriöitä mahdollisesti
siitä on seuraamassa? On hyvä, että tässä on
otettu pelivaraa tähän, ja toivottavasti se riittää.
Lisäksi vielä on huoli siitä, jos
Suomi on ainoa mallioppilas, joka tätä direktiiviä lähtee
toimeenpanemaan, niin mikä on sitten seuraus sen osalta.
On tärkeää, että millekään
maalle ei synny erityisiä etuja tästä.
Summa summarum, tarvitaan paljon selkokielistä rautalankainfoa
sekä yrittäjille että korttien käyttäjille,
jotta näistä turhista peloista tai aidoista kompastuskivistä voidaan
päästä eteenpäin.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
hyvin tullut esille se, että maksutavat monipuolistuvat
kovaa vauhtia. Muun muassa ed. Kasvi varsin ansiokkaasti kävi tuota
tilannetta läpi ja pohti myös sitä, miksi
me emme ole tässä asiassa edelläkävijöitä;
meillä olisi siihen ollut varmasti monessa mielessä mahdollisuudetkin.
Olen samaa mieltä, että tätä kehitystä pitää Suomessa
ennen muuta lainsäädännöllisesti
olla edistämässä, ja myös tämän
direktiivin kohdalla, joka monessa mielessä asiaa vie eteenpäin,
on hyvä, että me olemme tarttuneet siihen ja menemme
asiassa oikeaan suuntaan, vaikka toki täältä tulee
muutamia kysymysmerkkejäkin esille, joita myös
edustajakollegat ovat puheenvuoroissaan esille nostaneet. Olen ehdottomasti
sitä mieltä, että pidemmän päälle
kuluttaja tulee voittamaan tässäkin uudistuksessa.
Tällaisia vastaavia uudistuksia on Suomessa tehty aiemminkin.
Varmasti näin tapahtui aikanaan, kun pankkipalveluita siirrettiin
esimerkiksi internetiin sähköiseen muotoon. Hetkittäisiä kulurakenteen
muutoksia tuli tapahtumaan, ja ne näkyivät varmasti
pankin asiakkaiden kukkarossa miinusmerkkisinä, mutta jos
vertaamme nyt tilannetta tähän päivään,
niin tilanne on muuttunut hyvin paljon. Ennen muuta kilpailun lisääntymisen
kannalta nyt monilla — täällä viitattiin
muun muassa syrjäkyliin ed. Pulliaisen puheenvuorossa — syrjäkylien
asukkailla on internetin ja sen tarjoamien pankkipalveluiden myötä huomattavan
paljon paremmat mahdollisuudet kilpailuttaa omia asuntolainojaan
ja pankkipalveluitaan. Näin kilpailu on tuon internetin
myötä tälläkin sektorilla selkeästi
lisääntynyt.
Arvoisa puhemies! Tässä laissa on monia kuluttajan
kannalta positiivisia asioita. Yleisesti ottaen se vahvistaa maksupalveluiden
käyttäjien asemaa. Itse pidän erityisen
tervetulleena sitä, että rajat ylittävien
maksujen toteuttaminen tehostuu ja nopeutuu koko Eta-alueella. Tästä hyötyvät
varmasti maksajat ja maksun saajat mutta myös kuluttajat,
yritykset ja julkisyhteisöt.
Maksupalveluiden mukaan matkapuhelin- ja laajakaistalaskun
yhteydessä maksettavat hyödykkeet tulisi myös
eritellä entistä tarkemmin, ja tämä on
myös yksi ihan selkeä parannus tässä nopeasti
kehittyvässä maksumahdollisuuksien laajentamisessa.
Muutoksen myötä kuluttajan mahdollisuudet saada
tietoa laskun perusteista paranevat, ja kyllä tämäkin
täytyy nähdä tässä ihan selkeäksi
parannukseksi, kuten myös se, että ehdotus muuttaa
kadonneella maksuvälineellä tehtyjen maksujen
rajautumista 150 euroon. Sekin on nähtävä varsin
positiivisena kehityssuuntana.
Tämän asian valmistelussa on noussut esille se,
niin kuin täällä esittelytekstissäkin
todetaan, että teleyritysten tarjoamien maksupalvelulain mukaisten
maksupalveluiden osalta teleyritykset ovat esittäneet arvioita
siitä, että lain tuomista velvoitteista ja järjestelmämuutoksista
aiheutuvien kustannusten vuoksi näiden palveluiden tarjoaminen
mahdollisesti lopetetaan. Tämä on varmasti aivan
varteenotettava pelko, mutta itse en siihen kuitenkaan usko. Olen
tyytyväinen, että näissä lain
valmistelun neuvotteluissa päästiin alkuperäistä huomattavasti
pidempään siirtymäaikaan teleoperaattorien
osalta, ja olen kohtuullisen vakuuttunut siitä, että mobiilimaksaminen
ei tule vaarantumaan tämän pidennetyn siirtymäajankaan
myötä.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tuo loppu, mikä oli tarkoitus
nostaa esille, oli nämä syrjäkylien huolet.
Näen ennen muuta niin, että tällä palvelu-
ja maksutapojen laajentamisella ennen muuta vahvistetaan näiden
syrjäkylienkin mahdollisuuksia käyttää palveluita
laajasti. Siellä usein matka perinteiseen pankkiin saattaa
olla hyvinkin pitkä, ja nyt se tulee entistä helpommin tavoitettavaksi
nykyaikaisen tekniikan avulla.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin tämä hallituksen
esitys on varsin yksityiskohtainen ja huomaa, että tämä on
direktiiviesitys. Niin kuin täällä yleisperusteluissa todetaan,
pohjana on maksupalveludirektiivi.
Arvoisa puhemies! Tässä on monia myönteisiäkin
seikkoja, mutta kun luin näistä yksityiskohdista,
muun muassa maksupalvelulain 7 luvun 62 §:ää,
tuli mieleen vaan se, että vaikka siellä on sangen
yksityiskohtaisesti lueteltu näitä tilanteita,
missä kortin haltija ei esimerkiksi vastaa siitä oikeudettomasta
käytöstä, niin toivoisin, että valiokunnassa
vielä selvennettäisiin näitä tilanteita,
mikä on huolimattomuuden ja törkeän huolimattomuuden
rajanveto, lähinnä sen johdosta, että käytännön
elämässä on havaittu kyllä se,
että silloin kun asiakas joutuu pankin kanssa hakaukseen,
niin kyllä se useimmiten asiakas on, joka siinä maksaa
ja häviää.
Sen johdosta toivoisin, että valiokunta paneutuisi
nimenomaan näihin tilanteisiin, joissa saattaa tulla erilaisia
tulkintoja, että asiakkaalla olisi jonkinlaista ohjeistusta
lakitekstissä ja perusteluissa varsin yksityiskohtaisesti,
mutta valiokunta voisi vielä niitä tarkentaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys maksupalvelulaiksi vaikuttaa
Finanssivalvonnan, Kuluttajaviraston, kuluttajariitalautakunnan
sekä markkinaoikeuden toimintoihin. Melko monimutkaisen
esityksen ei arvioida juuri aiheuttavan lisätyötä edellä mainituissa
virastoissa. Toivotaan, että tämä arvio
on oikean suuntainen. Toivottavasti myös näiden
virastojen koulutusmäärärahat ovat riittävän
suuret valtion tuottavuusohjelmasta huolimatta, jotta tämänkin
uuden byrokratian hoitamisesta selviydytään kunnialla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Harmillista, kun ministeri joutui lähtemään
tehtäviin muualle. Hän ei sanallakaan tuossa äsken
ottanut kantaa siihen, mitä tuolla eduskunnan edestä pöntöstä puhuin
niistä ihmisistä, jotka sattuvat asumaan vähän
syrjässä ja joilla ei näitä värkkejä ole.
Ministeri kuvasi suurta tulevaisuutta, jossa EU:ssa voidaan maksaa
laskuja, vaikka sisilialaisen pankin kautta sitten saa edullista
palvelua ja se peräkylän, Tuupovaaran Öllölän
mummo sitten hoitaa varmaan tämmöisiä juttuja.
Nimittäin ne ihmiset, joista olen puhunut, ovat valitettavasti
vielä 20—30 vuotta meidän keskuudessamme ja
osa, jotka eivät osaa käyttää näitä laitteita.
Minusta ne ihmiset pitäisi ottaa huomioon.
Siirtymäajan pitäisi olla paljon muuta kuin joku
muutama kuukausi, sen pitäisi olla useampi vuosi tai vuosikymmen
ja tehdä se sillä tavalla, jotta tehtäisiin
rajoitteet selkeästi siihen, jotta pankin tiskillä ei
voi periä kohtuuttomia maksuja, niin kuin tällä hetkellä peritään.
Niillä ei ole mitään perustetta sen kustannuksen
kanssa, vaan ilmeisesti halutaan ajaa ihmiset pois sieltä kuluttamasta
niitä hienoja plyysimattoja ja saranoita, kun niistä ei
ole paljon hyötyä niille pankeille, koska muutenhan
se hinnoittelu olisi toisenlainen. Ne eivät halua palvella,
vaan ne ottavat rikkaita asiakkaita, joista hyötyy parhaiten.
Sen takia minusta eduskunnan ei pitäisi näitä ihmisiä unohtaa,
niin kuin ministeri tuossa puheessaan unohti ja kun on tässä kuunnellut
monen teidän puheita, niin kyllä semmoiset ihmiset
ovat unohtuneet koko tässä jutussa. Te puhutte
vain hienoja, miten netin kautta ja kännykän kautta
hoidellaan näitä maksuja, mutta todelliset ihmiset
jäävät unohlaan, jotka ovat siellä syrjemmässä.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietenkin aivan tarpeen uudistaa maksupalvelulainsäädäntöä vastaamaan
sitä muutosta, mikä maksupalveluliikenteessäkin
on tapahtunut, mutta kun täällä on kannettu
huolta niistä Öllölän mummoista
ja muista syrjäseutujen asukkaista, ja se on aivan oikein,
että näin tehdään, niin on myöskin
yksityiskohtia, joihin soisi kiinnitettävän huomiota
ihan kaikkienkin kannalta. Yksi on tämä kieli,
jota näissä käytetään.
Kun menee nykyään pankkikortilla pankkiautomaatille
asioimaan, niin ensimmäiseksi kysytään
sitä, onko kysymyksessä debet vai kredit. Kyllä näissä yhteyksissä voisi
aivan hyvin käyttää suomea myöskin
pankkipalvelutoiminnoissa. Ei tässä tarvita ihan
näin monimutkaista termistöä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä niihin kansanedustajiin,
kuten Esa Lahtela, jotka ovat puhuneet tavallisten ihmisten pankkiasioinnin
puolesta. Varmasti tulee aina olemaan suuri joukko kansasta, joka
ei koskaan tule käyttämään internetiä maksuvälineenä,
kuten minä esimerkiksi, eikä mitään
muitakaan automaatteja. Minä vien pankkisiirtolomakkeen pankkiin
ja maksan pankissa, enkä käytä myöskään
pankkiautomaatteja, vaan otan aina pankkivirkailijalta käteiset,
mitä asioinnissa tarvitsen.
Meitä tulee olemaan tällaisia ihmisiä monia,
ja olen periaatteesta, nimenomaan periaatteesta, menetellyt näin.
Haluan, että säilyy tämä persoonallinen
palvelu. Pidän sitä välttämättömänä.
On hävitöntä, että jotkut pankit
ovat panneet hyvin kalliit maksut tiskiltä maksamiselle,
mutta onneksi ainakin kotiseudullani on olemassa Koivunlehti-pankkiryhmä,
joka ei ota maksua tilillepanosta, ja näin ollen olen suorittanut
siellä nämä maksut ja olen hyvin tyytyväinen.
Edelleen pidän riskinä sitä, että tietoturva saattaa
mahdollistaa aikanaan hyvin paljon ongelmia, kun yksityiset käyttävät
internetiä. Silloin saattaa niihin tulla erilaisia, aina
ovelampia viruksia, ja näen vahvuutena sen, että on
pankeissa asiakaspalvelu. Kyllä minä katson pankkivirkailijoittenkin
työllisyyden puolesta. Kyllä ihmiset tarvitsevat
persoonallisen palvelun jatkossakin, ja toivon, että nämä palvelut
olisivat ihmisten käytettävissä ja mieluiten
asiakkaille ilmaisina.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Lauri Oinonen
nosti ihan oikean asian esille. Varmasti pankit näitä palveluita
tarjoavat, jos niitä palveluita käytetään.
Mutta nyt kuitenkin tämä yleinen ihmisten ajankäyttö on
muuttunut entistä kovempaa siihen suuntaan, että halutaan
maksaa ne laskut esimerkiksi sieltä kotitietokoneelta,
eikä, ed. Lauri Oinonen, niihin tämän
kaltaisia pelkoja sisälly, joita tässä esille
nostitte, että tavallisen netinkäyttäjän
tai siellä pankkipalveluita käyttävän tarvitsisi
pelätä, että jonkun viruksen kautta hänen
pankkitilinsä tyhjenisi. Mutta olen samaa mieltä siitä,
että tämä on pankeille yksi kilpailuvaltti.
Joku pankki tarjoaa näitä palveluita tiskillä ja
saa sillä ehkä lisää asiakkaita,
mutta kyllä minä näen sen niinkin, että pankin
pitää myös hinnoitella niitä palveluja
sen mukaan, mitä ne aivan realistisesti sitten pankille
maksavat.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
maksupalvelulaiksihan lähtee noista EU:n säädöksistä,
joissa edellytetään yhdenmukaista ja turvallista
maksujärjestelmää. Täällä on
tullut esille näiden yrittäjien ja erityisesti
pienyrittäjien tilanne, kun näitä laitteita,
koneita ja yhteyksiä pitää uusia. Eilenkin juuri
tuossa keskustelin erään pienyrittäjän
kanssa, joka pohdiskeli, että tulisiko vuokrata vai sitten
ostaa ja kuinka kauan ne toimivat tai että kuinka nopeasti
ne menevät vanhanaikaisiksi.
Mutta maksamisen siirtyminen näille sähköisille
korteille kyllä asettaa ison haasteen myös tämmöisten
palveluiden järjestämiseksi sillä tavalla,
että kaikkia ei sinne siirrettäisi vaan jopa julkisia
palveluja jossakin kaupunkien tai kylien sivukylillä voisi
edelleen maksaa puhtaalla rahalla. Muuten käy niin kuin
ed. Lahtela täällä hyvin on tuonut esille,
että sieltä joudutaan nousemaan tarvittaessa jopa
taksiin ja ajamaan keskelle kylää tai kaupunkia
ja maksaa se ja taas taksilla takaisin. Silloin tämä on
eriarvoistavaa kehitystä, että aina tämä tämän
suuntainen kehitys ei ole tavallisen kansalaisen kannalta oikean
suuntaista.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys varmahan
on erinomaisen hyvä, niinku täällä erustajakollegat
on monella suulla kertonu, niin täs on kuitenki pieniä sellaasia
epäselvyyksiä. Jonsei mitään
muuta, niin mä toivoosin, tääl on muutamalta
tullu hyviä ehrootuksia, eli joka taloohin jaetahan niin
sanottu pieni käteiskatekismus lyhkääsesti,
ytimekkäästi, kansan-omaasesti, niin mä luulen,
jotta se menöö tuolla mökin mummun ja
paapankin syövereihin ja sitä säilytetähän
sillä lailla, että näytetähän
jopa lapsenlapsille ja se iskostuu silloin kaiken kansakunnan syöveriin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela ja ed. Kaltiokumpu ovat käyttäneet
hyviä puheenvuoroja. On vaara, että meillä tämmöinen
maksuliikenne menee kansalaisia eriarvoistavaan suuntaan. Me tarvitsemme
sitä, että on asiakaspalvelua pankeissa, ja aivan
kuten täällä edustajakollega mainitsi,
niin tämä voisi olla myöskin pankeille
mainosvaltti osoittaa, että pankki haluaa välittää asiakkaistaan
ja palvella ihmisläheisesti ja ystävällisesti.
Monille vanhuksille esimerkiksi jo pelkkä pankissa käynti
on tärkeä sosiaalinen tapahtuma, ja tässä on
monet ulottuvuudet.
Tiedän hyvin, että pankki, joka tarjoaa minulle
ilmaisen maksupalvelun, ottaa sen sitten asuntolainan mahdollisesti
korkeammassa korossa takaisin, ei se siinä mielessä lopulta
ilmaiseksi jää. Mutta pidän tämmöisiä perinteisiä maksumenetelmiä pankin
tiskillä pankkivirkailijalle ja käteisen rahan
nostamista pankkivirkailijalta perusasioina pankkipalvelussa, eikä niitä pidä pois
viedä.
Pankit ovat mainostaneet minullekin, kuinka on hyvä maksaa
internetillä ja näillä nykysysteemeillä,
mutta minä olen halunnut sanoa, että minä pidän
huolta teidän työpaikoistanne, että minä asioin
täällä, ja he ovat olleet siitä hyvin
kiitollisia.
Näen, että tällainen perinteinen
tiskillä asiointi ja rahaliikenne tulee säilyttää.
Sitä me tarvitsemme. Pidän onnettomina niitä pankkeja,
jotka asiakkaan, tavallisen pienituloisen, työttömän, eläkeläisen
haluavat häätää pankeistaan
pois ja kokevat, että he tuovat vain hiekkaa lattialle.
En usko, että tällaiset pankit menestyvät,
vaan ne pankit, jotka ovat ihmisläheisiä, palvelualttiita, ne
pankit laajentavat verkostoaan ja perustavat uusia konttoreita.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Jäin vielä pohtimaan sitä,
mitä tämä tarkoittaa myös näiden
pankkien ja luottoyhtiöiden kannalta, kun otetaan tämä,
että pankki ja luottokorttiyhtiö ei saisi enää estää kauppiasta
perimästä asiakkaalta maksu- tai luottokortin
käyttämisestä aiheutuvia todellisia kustannuksia.
Otetaan tilanne, että meillä on tänä päivänä normaalit
pankit, jotka tarjoavat kortteja, ja samoin meillä on tullut
kaupan piiriin erilaisia maksupalvelun tarjoa-jia. Mitä tästä saattaa
syntyä? Tässä saattaa syntyä mahdollisesti
syrjintää näiden eri palveluntarjoajien
välille. Otetaan esimerkki, että S-liike on tarjonnut
pankkikortin, jossa todetaan, että ei oteta minkäänlaista
maksua sen käytöstä, ja sitten mennään
Luottokunnan kortin kanssa, josta otetaan maksu, tai mennään
Nordean kortin kanssa, josta otetaan mahdollisesti maksu. Tässä on
paikka, jonka valiokuntakin joutuu käymään lävitse,
ettei synny eräällä tavalla syrjivää kilpailuasetelmaa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahti tuossa vieressä puuttui
erittäin tärkeään asiaan sen
takia, että nythän on esimerkiksi Stockmann-kortti,
joka on samalla tavalla luottokortti kuin kaikki muutkin luottokortit,
mutta siitä ei mene mitään maksua, kuten
ei myöskään esimerkiksi S-kortista. K-marketilla
ei ole omaa korttia. Voi voi, kun minä olen K-marketin
asiakas eikä ole omaa korttia! Tämähän
on ihan selvää syrjintää, ed.
Lauslahti, eikö olekin.
Mutta voisin kysyä, että kun pyrkimys ihmisellä on,
että ei koko lompakko täyttyisi pelkästään
korteista — rahaa siellä ei ole ollut ennenkään,
mutta kohta siellä on vaan pelkkiä kortteja ja
kortteja ja kortteja — eikö tekniikka voi olla kehityksen
kärjessä siinä, että olisi vaan
yksi kortti, jolla saisi maksaa kaikki. Minun mielestäni
nyt mennään ihan hakoteille tässä meidän
uudessa direktiivissämme, jota Euroopan unioni on ajamassa:
kaikille oma kortti, kun pitäisi olla nimenomaan, että yksi
ainut maksuväline, yksi ainut kortti, joka kävisi
kaikkiin. Näin pitäisi olla.
Keskustelu päättyi.