17) Hallituksen esitys laiksi suhdanneluonteisista avustuksista
eräiden asuinrakennusten korjauksiin annetun lain muuttamisesta
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Meneillään oleva matalasuhdanne
on koetellut ja koettelee vielä jatkossa erityisen rajusti
rakennusalaa. Viime vuoden lopulla alkaneet lomautukset ja irtisanomiset
ovat lisääntyneet tämän vuoden
aikana, ja ensi talvena rakennusalaa uhkaa suurtyöttömyys.
Yksi arvio on, että ensi talvena on työttömänä jopa
50 000 rakennusalan ammattilaista.
Tänä vuonna uusia asuntoja arvioidaan aloitettavan
14 000. Tämä on kovin vähäinen,
matala taso, sillä esimerkiksi vuosien 2001—2007 keskiarvo
oli 33 500 asuntoa per vuosi. Vtt:n arvion mukaan uudisrakentamisen
vuositarve maassamme on keskimäärin 30 000
asuntoa vuodessa lähivuosien aikana. Tänä vuonna
myös toimitilarakentaminen vähenee eikä myöskään
teollisuus uskalla tässä vaikeassa suhdannetilanteessa
tehdä edes vanhentunutta kapasiteettia korvaavia investointeja.
Nyt, kun uudisrakentaminen näyttää olevan
jumissa, katse kääntyykin vääjäämättä korjausrakentamiseen
ja siellä meillä on todellakin paljon tarvetta.
Tämän vuoden ensimmäiseen lisätalousarvioon
sisältynyt suhdanneluonteinen korjausavustus oli periaatteessa
oikean suuntainen ja hyvä avaus. Korjausavustus toimiikin
parhaimmillaan monelle asunto-osakeyhtiölle liikkeellepanevana
kannustimena. Ongelmana mielestäni tässä alkuvuoden
esityksessä oli kuitenkin se, että aikarajat olivat
aivan liian tiukat. Väitänpä, että monet
hankkeet tyssäsivät heti alkuunsa, kun monessa
yhtiössä katsottiin, että hankkeiden
aloittamiseen ei ehditä tänä vuonna.
Tämä on tietysti sinänsä järkevää käyttäytymistä,
sillä hätiköiden suunnitellut ja kiireessä toteutettavat
korjaushankkeet voivat myöhemmin tulla todella kalliiksi.
Tässä mielessä tämä nyt
käsittelyssä oleva lakiesitys on tarpeen ja perusteltu.
On myös hyvä huomata, että hallituskin
katsoo elvytystoimet edelleen tarpeellisiksi. Meillähän
on jo monissa puheenvuoroissa hallituksen taholta väläytetty niin
sanottua exit-strategiaa. Se onneksi nyt sitten antaa odotuttaa
itseään. Lama ei Suomessa ole vielä lähimainkaan
ohi.
Mielestäni on hyvä, että tähän
esitykseen on sisällytetty energiatehokkuus ja energian
säästö. Kiinteistöt ja niiden
käyttö kuluttavat kaikesta energiasta noin 40
prosenttia ja asuinrakennusten osuus tästä on
noin kaksi kolmasosaa. Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttääkin
myös Suomessa merkittäviä toimenpiteitä kiinteistö-
ja rakennusalalla. Kun mietitään rakennuskannan energiatehokkuuden
parantamista ja päästöjen vähentämistä,
niin olemassa olevan rakennuskannan korjaaminen on uudisrakentamista
tärkeämpi ja tehokkaampi tapa päästöjen
vähentämiseen.
Arvoisa puhemies! Tässä mielessä korjausavustusten
suuntaaminen 1.4.2010—31.12.2010 välisellä ajalla
energiatehokkuutta parantaviin korjauksiin on perusteltua ja tarpeen.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä laki ja pelastaa tuhansia rakennusalan työpaikkoja.
Samalla saamme kurottua tätä korjausvelkaa, mikä on
kertynyt tässä vuosien aikana, kun saamme parannettua
näitä rakennusten energiatehoja.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Viime sunnuntaina kuolleen loistavan kirjailijan vielä loistavampi
luomus Konsta Pylkkänen totesi, että jälkiviisaus
on viisauden imelin laji, ja nyt minä sitä harjoitan.
Kun tätä lakia, jota nyt ollaan jatkamassa,
säädettiin alkuvuodesta, niin en ollut ainoa,
mutta varmaankin kovaäänisin edustaja, joka täällä sanoi,
että laki on hyvä, mutta sen kestoaika on aivan
riittämätön. Näinhän
tässä kävi. Minä sanoin silloin,
että tämä tulee johtamaan siihen, että suunnittelutarjouspyynnöt
ruuhkautuvat, urakkatarjouspyynnöt ruuhkautuvat ja koko
homma ruuhkautuu. Siitä aiheutuu pikemminkin rakennuskustannusten
nousua kuin niitä alentavaa kilpailun lisääntymistä.
Tämä kiire tulee johtamaan väistämättä huonoon
lopputulokseen, ja näin siinä kävi.
Minä oletan, että ministeri Vapaavuorikin
sen tiesi. Mutta kun valtiovarainministeriö ilmeisesti oli
päättänyt, että nyt tämän
kustannusvaikutuksia yritetään tällä tavalla
rajata, niin varmaankin valtion kustannuksia saatiin rajattua, mutta
yhteiskunnan kustannuksia lisättyä. Siltä osin
on hyvä, että hallitus on nyt tullut itseymmärrykseen
ja esittää jatkettavaksi tätä lakia,
mutta ehkä olisi voinut toivoa, että sitä olisi
voitu saman tien jatkaa tuonne juhannukseen saakka. Nyt tämä kolmen
kuukauden lisäys voi johtaa siihen, että tulee
uusi turha kiire, ja kaiken kaikkiaan tämä on
hyvä mutta varoittava esimerkki siitä, mihin joudutaan,
kun yritetään saada säästöjä aikaan siellä,
missä niitä ei tämmöisin keinoin
pitäisi tehdä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei voi väittää,
ettei ed. Virtanen ollut aikoinaan aivan oikeassa tässä asiassa,
ja nyt vaan käytiin tämmöisen polun kautta
tähän tilanteeseen ja sen kanssa on nyt elettävä.
Tämähän on myönteinen prosessi
joka tapauksessa, ja kun puhutaan paljon finanssikriisistä ja sen
tuloksena syntyneestä talouskriisistä, niin ei se
aina huono asia ole. Siitä on hyvinkin paljon nyt nimenomaan
tässä tapauksessa maailmanlaajuisesti myönteistä tulosta
sen puolesta, että nyt infraa pannaan kuntoon. Jos meillä olisi
voimakas talouskehitys, siis talouskasvu, niin tällaista infraan
kajoamista ei missään nimessä tapahtuisi.
Se olisi niin tolkuttoman kallista, ettei siihen, vaikka halua olisi
ja tarvetta, ryhdyttäisi. Elikkä muulta osalta
viittaan siihen, mitä ed. Virtanen juuri sanoi.
Keskustelu päättyi.