3) Hallituksen esitys laeiksi kunnallisen eläkelain,
kunnallisen eläkelain voimaanpanolain 3 §:n
ja valtion eläkelain muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
kunnallisen eläkelain ja eläkelain voimaanpanolain
sekä valtion eläkelain muuttamisesta puuttuu erittäin
merkittävään suomalaisen eläkejärjestelmän
epäkohtaan.
Nykyisellään työkyvyttömyyseläkkeellä olleen
henkilön eläke voi pienentyä, kun hän
tulee ikään, jolloin hän siirtyy vanhuuseläkkeelle.
On selvää, että tämä on
aiheuttanut paitsi taloudellisia myös periaatteellisia
ongelmia eri tulonsaajien ja eläkkeensaajien välille.
Hallituksen esitys korjaa tämän epäkohdan.
Esityksessä korotetaan työkyvyttömyyseläkkeisiin
tehtävän kertakorvauksen määrää ja
eläkeiän täyttymiseen jäljellä olevalta
ajalta laskettavan eläkkeen karttumisprosenttia. Ansiotasossa
otetaan jatkossa huomioon myös tutkintoon johtava opiskelu
ja muun muassa pienten lasten hoitaminen kotihoidon tulella, mikä on
erinomainen asia myös mahdollisuuksien tasa-arvon kannalta.
Lisäksi ehdotetaan, että osa-aikaeläkkeen
alaikäraja korotettaisiin 60 vuoteen ja eläkkeen karttuminen
osa-aikaeläkkeen ansion alenemasta poistettaisiin, mikä vaikuttaa
ainakin tämän sinivihreän hallituksen
tavoitteisiin eläköitymis-iän siirtämisestä ja
työurien jatkamisesta.
Vastaavat lakimuutokset yksityisellä puolella on jo
hyväksytty. Teknisistä syistä nämä käsitellään
nyt erikseen. Mutta kun täällä on jo
aiemmin tänään muun muassa pankkeja nimeltä mainittu,
en malta olla mainitsematta, että suuri osa näistä muutoksista
on innovoitu Kuntien eläkevakuutuksessa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Eläkejärjestelmäämme
tuli 2005 eläkeuudistuksen yhteydessä niin sanottu
elinaikakerroin. Eläkeuudistus uhkasi luoda köyhyysloukun
työkyvyttömyyseläkkeellä oleville
henkilöille, koska työkyvyttömyyseläkkeellä olevat
eivät olisi kyenneet vaikuttamaan eläkkeensä suuruuteen
tekemällä työtä 63 ikävuoden
jälkeen, koska he eivät olisi olleet työhön
kykeneviä ja olisivat olleet työelämän
ulkopuolella. Näin ollen he eivät olisi voineet
saada myöskään ikävuosien 63
ja 68 välillä ansiotuloista kertyvää 4,5
prosentin niin sanottua superkarttumaa. Helsingissä helmikuussa 2008
meitä oli 32 kansanedustajaa, jotka teimme asiasta kirjallisen
kysymyksen ja kysyimme, mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä,
että työkyvyttömyyseläkeläiset
eivät jää eläkeuudistuksessa
väliinputoajien kastiin.
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva lakiesitys
parantaa nuorena työkyvyttömäksi tulevien
työkyvyttömyyseläkkeen tasoa sekä estää eläkkeen
pienenemisen työkyvyttömyyseläkkeen muuttuessa
vanhuuseläkkeeksi. Nämä ovat oikein hyviä parannuksia.
Kiitos niistä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun luki hallituksen esitystä,
joka nyt on lähetekeskustelussa, täytyy sanoa,
että teksti on aika ongelmallista, että sen pystyisi
omaksumaan ja ymmärtämään ainakaan
ensimmäisellä ja toisella lukemisella, kun näistä karttumista
ja muista vastaavista puhutaan. Varmasti hallituksen esitys sisältää muutamia
parannuksia, joita muun muassa ed. Katajakin täällä otti
esiin, siltä osin, kun karttuma on mahdollista, eli sitä laajennetaan.
Mutta, arvoisa puhemies, otan esille valtion eläkelain
muuttamisesta erään asian, joka liittyy asianomaisen
lakimuutosehdotuksen 14 §:ään. Muistamme
sen, että tässä ollaan nyt nostamassa osa-aikaeläkkeen
ikärajaa tällä kertaa 58 vuodesta 60
vuoteen, ja niin kuin ed. Kuusisto täällä totesi,
muistaakseni 2005 vuoden alusta sitä nostettiin 56 vuodesta
58 vuoteen sen kuuluisan suuren eläkemuutoksen yhteydessä.
Vaikka täällä hallituksen esityksessä todetaan,
että tällä ei ole mitään
perustuslaillisia vaikutuksia, niin kuitenkin on kentältä tullut
sen suuntaisia viestejä, että tässä kyllä loukataan
joittenkin kansalaisten tasa-arvoa siltä osin, että viiden
vuoden sisällä nostetaan eläkeikää ja
erityisesti osa-aikaeläkeikärajaa neljällä vuodella.
Se tarkoittaa sitä, että vuonna 1952 ja sitä ennen syntyneet
ovat päässeet ja pääsevät
osa-aikaeläkkeelle 58-vuotiaina, mutta, niin kuin tiedämme, moni
lähes yhtä pitkän työuran tehneenä ei
nyt sitten pääse samalla tavoin, eli välillä 1953
ja 1959 syntyneille tämä muutos tulee kahdella vuodella
lisättynä, mikäli nyt olen ymmärtänyt tämän
hallituksen esityksen oikein. Siltä osin voi miettiä sitä,
että tässä ikään kuin
nämä ihmiset joutuvat sinnittelemään
kaksi vuotta pidempään aktiivisessa työssä.
Muun muassa eräässä virastossa on
osa-aikaeläkkeellä olevia henkilöitä,
jotka ovat suurin piirtein saman ikäisiä kuin
ne, jotka nyt joutuvat kahdella vuodella nostamaan sitä rajaa,
jolloin pääsevät osa-aikaeläkkeelle
eli ovat kaksi viikkoa töissä ja kaksi viikkoa
vapaalla, niin kuin tällä hetkellä on
mahdollista. Se kritiikki on ollut nimenomaan sen suuntaista, että jotkut
joutuvat kärsimään siitä. Hallituksen
esityksessä sivulla 8 mielenkiintoisella tavalla perustellaan
tätä nostamista, ja siinä sanotaan, että yhtenä keinona
eläkemenojen hallitsemiseksi ehdotetaan, että osa-aikaeläkkeen
ikärajaa nostettaisiin 60 ikävuoteen ja se koskisi
vuonna 1953 ja sen jälkeen syntyneitä henkilöitä.
Jäin vaan pohtimaan sitä, eikö tähän
olisi ollut mahdollista saada jonkinlaista liukumaa niiden henkilöiden
osalta, joita tämä nyt koskettaa, jotka ovat suunnitelleet,
että lähtevät osa-aikaeläkkeelle
ja antavat nuoremmille mahdollisuuden tulla esimerkiksi valtion
virkaan, kun siellä tuottavuusohjelmista ja muista puhutaan.
Silloin olisi voinut tätä ajatella. En tiedä sitten,
onko mahdollista tehdä siirtymäsäännöksiä sillä tavoin, että sinne
jotakin liukumaa tulisi.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Suomeen on viime vuosikymmenten aikana luotu
eläkejärjestelmä, jonka oikeudenmukaisuudesta
voidaan olla montaa mieltä. Esimerkiksi ylisuurten eläkkeiden
leikkaamiseen tulisi käydä käsiksi ripeästi,
jotta vastaavasti pienimpiä eläkkeitä voitaisiin
korottaa inhimilliselle tasolle. Valitettavasti nykyisellä hallituksella
ei näytä olevan pienintäkään
halua tämän suuntaisiin muutoksiin.
Tällä hetkellä Suomessa maksetaan
kovaa laskua niistä yhteiskunnan laiminlyönneistä,
jotka kohdistuivat 1990-luvun lama-ajan lapsiin. Heidät
jätettiin oman onnensa nojaan pärjäämään, kun
työttömyyden ja ylivelkaantumisen tsunami pyyhkäisi
maan tasalle turvalliset kodit ja kasvuympäristöt.
Tänään tässä salissa
paikkaamme sitä, mikä olisi monen nuoren kohdalla
ollut ehkäistävissä.
Arvoisa puhemies! Lähes 2 000 nuorta siirtyi vuonna
2007 työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveyden
häiriöiden vuoksi. Varsinkin nuorten naisten osuus
on kasvussa. Mielenterveyden ja käyttäytymisen
häiriöt ovat edelleen kasvava syy työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtymisten yhteydessä. Kansaneläkelaitoksen
tilastojen mukaan vuodesta 2000 vuoteen 2007 on masennuksen takia
alkaneiden sairauspäivärahakausien määrä kasvanut
16—29-vuotiailla miehillä 91,7 prosenttia ja naisilla
159,4 prosenttia.
Mielenterveyden häiriöt ovat yhä useammin syynä myös
nuorten työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen.
Vuodesta 2000 vuoteen 2007 mielenterveyden häiriöiden
takia eläkkeelle jääneiden alle 30-vuotiaiden
määrä enemmän kuin kaksinkertaistui.
Pelkästään viime vuonna mielenterveyshäiriöiden
vuoksi eläkkeelle siirtyi 1 900 nuorta, joista
yli 400:lla syynä oli masennus. Tarkastelujaksolla masennuksen
vuoksi eläkkeelle siirtyneiden nuorten miesten määrä kasvoi
66,7 prosenttia ja naisten määrä peräti 181,8
prosenttia.
Tutkimusten mukaan nuorten mielenterveyshäiriöiden
aiheuttaman työkyvyttömyyden kasvun syynä on
heidän tukiverkostonsa rapautuminen. Häiriöstä kärsivien
nuorten aikuisten ongelmiin tulisi puuttua terveydenhuollon eri
sektoreilla nykyistä aiemmin. Terveydenhuollon aktivoiminen
ei kuitenkaan yksin riitä. On kehitettävä perheiden
turvallisuutta, koulujen ja opiskeluympäristöjen
toimivuutta sekä työelämän joustoja.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tarkoituksena tässä yhteydessä on
parantaa nuorena työkyvyttömiksi tulevien työttömyyseläkkeiden tasoa
sekä estää eläkkeen pieneneminen
siinä vaiheessa, kun työkyvyttömyyseläke
muuttuu vanhuuseläkkeeksi. Pidän hallituksen esitystä inhimillisenä ja
kannatettavana. Toivon kuitenkin, että nykyinen hallitus
ei syyllistyisi uudestaan samoihin virheisiin, joita tehtiin 1990-luvun
lamaa hoidettaessa, kun laman uhrit jätettiin yksin kantamaan
työttömyyden ja vararikon taakkaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on niin kuin
rahanvaihtajat Pietarin kaduilla. Tämä antaa yhdellä kädellä,
ja toinen käsi on jo asiakkaan taskussa. Näin
se vaan tässäkin kysymyksessä on. Tätä voi
verrata moniin aikaisempiin lakiesityksiin. Siinä on jotain
parannusta, mutta useampi huononnus, ja parannusesitys tässä on
tämä elinaikakertoimen parantaminen näille,
jotka jäävät nuorina työkyvyttömyyseläkkeelle.
Tätähän alun perin ei olisi pitänyt
ottaa käyttöön ollenkaan. Täällä siitä äänestettiin,
ja mahtoikohan meitä olla vähän alle
30, kun oltiin sitä mieltä, että tämä ei
ole hyvä järjestelmä, koska ... No, eivät
tässä salissa olevat henkilöt sitä koe, kun
kuitenkin ovat nämä palkkiot sen verran kohtuullisia
ja eläke-ehdot, etteivät tule hirveästi näkemään
nälkää. Mutta ne, jotka sattuvat pitkään
elämään ja ovat pienillä palkoilla
olleet, sattuvat elämään tuonne yli yhdeksänkymppiseksi, niin
sitten vasta huomaa sen eron, mitä tämä elinaikakerroin
tarkoittaa heidän elämisen tasossaan ja leivän
pituudessa ja voin paksuudessa palasen päällä tai
Voilevin tai mitä näitä levitteitä on.
Ei voita kuulemma saa oikein syödäkään.
Sitten tässä ovat nämä heikennykset.
Tässähän on kaksi merkittävää heikennystä,
ja kyllä hallituksen pitäisi ymmärtää,
mitä se esittää. Nimittäin missään
näissä laskelmissa ei näy, mitä tarkoittaa,
kun nostetaan tätä osa-aikaeläkkeen ikärajaa
60 vuoteen. Sitä on perusteltu siellä jossakin
perustelussa sillä, jotta tällä säästetään
eläkemenoja. Mutta kun katsoo ne ihmiset, jotka ovat osa-aikaeläkkeelle
jääneet, useimmalla on joku semmoinen juttu, jotta
siellä on väsymistä työssä ja
jaksamisongelmia, halutaan lähteä kevennettyyn
työhön ja sovitaan työnantajan kanssa
tämmöinen menettely. Kun poistetaan tällainen
järjestelmä, sehän tarkoittaa sitä,
että eivät nämä ihmiset siitä sen
pirteämmiksi tule ja fiksummiksi ja terveemmiksi. Hehän
tulevat käyttämään lääkäripalveluita
enemmän, mahdollisesti lääkkeitä enemmän,
ja sairauskulut kasvavat sitä kautta. Sitten siinä tulee
sairauspoissaoloja, kun ovat töissä. Sekin maksaa.
Se maksaa työnantajalle ja maksaa tietysti Kelalle osan.
Sen takia sitä kokonaisvaltaista laskelmaa ette löydä tästä esityksestä.
Kun kysyin silloin aikanaan, kun tämä yksityisen
puolen eläkelaki oli täällä käsittelyssä,
niin ei sieltä löytynyt asiantuntijoillakaan sitä,
että olisi ynnätty yhteen nämä asiat.
Sen takia minusta tämä osa-aikaeläkkeen
ikärajan nosto ei ole mitenkään viisas
ajatus. Eli tässä on työnnetty jo käsi
pahasti taskuun ja heikennetään näiden
ihmisten asemaa.
Sitten toinen asia on tämä vuorotteluvapaalain
mukainen korvaus taikka eläkkeen kertyminen, kun on vuorotteluvapaalla.
Tässähän nykyisessä on 75 prosenttia
siitä vuorotteluvapaakorvauksesta, ja se putoaa 55 prosenttiin.
Se on selkeä heikennys, ja kun mietitään
tätä vuorotteluvapaajärjestelmää kaiken
kaikkiaan, mitä varten se on tehty, niin tämä on
leikkaus. En usko, että monikaan sen takia jättää lähtemättä vuorotteluvapaalle,
mutta minkä takia näitä ihmisiä rangaistaan,
kun kyseessä on vähän samanlainen ajatusrakenne,
mitä tässä aikaisemmassa osa-aikaeläkejutussa?
Kyllähän sen ihmisen on tarkoitus latautua siinä ja
mahdollisesti jopa sivistää itseään
sinä aikana ja hankkia uutta ammattitaitoa, niin miksi
häntä rangaistaan nyt siitä sitten, kun hänen
ajatuksensa on jatkaa työssä sen vuorotteluvapaan
jälkeen? Kuvitellaan, että 68:aan tietysti jaksaakin
tehdä sitten, kun saa huilata vähän välissä,
niin miksi häntä nyt rangaistaan sitten tällä,
että hänen eläkekertymänsä onkin
pienempi? Sen takia minusta nämä pitäisi
nyt valiokunnassa katsoa ja eduskunnan muuttaa, että ei
näitä heikennyksiä tehtäisi,
ja tuo elinaikakerroinsysteemi, kun sitä ei kokonaan voi
purkaa, niin tehdään tämä pieni
parannus tässä. Tämä on se plussa-
merkki koko lakiesityksessä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tämä vuorotteluvapaalaki
jatkuu, mutta niin kuin ed. Lahtela sanoi, tässä on myös
huononnuksena tämä eläkekorvauksen pienentäminen
20 prosentilla. Mutta nyt toivoisi todella, että kun ihmiset
päättävät käyttää sitten vuorotteluvapaata,
niin lähinnä työnantaja ottaa sitten
asiakseen palkata nimenomaan työttömän työntekijän
tilalle, jotta pystyttäisiin vaikuttamaan siihen, että nuoret
saisivat ensikosketuksen työelämään
ja työttömät pääsisivät
työelämään. Sen tämä varmaan
mahdollistaa, että työttömille avautuu
näitä työpaikkoja. Mutta kun tämä vuorotteluvapaalain
aikainen korvaus on jo työttömyyskorvauksesta
muistaakseni 70—75 prosenttia, niin se on aika pieni, ja
sitten kun miettii, että siitä pienestä palkasta
vielä tämä eläkekertymä pienenee,
niin se on aika vähäinen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Ajattelin ensin olla hiljaa, mutta en sitten
malttanut. Tämän lakiesityksen sivulla 11 on erittäin mielenkiintoinen
lauselma: "Osa-aikaeläkkeen ikärajaa ehdotetaan
nostettavaksi ja eläkkeen karttuminen ansion alenemasta
poistettavaksi. Ikärajan nosto vaikuttaa pidentyneen työnteon kautta
osa-aikaeläkkeen jälkeisen vanhuuseläkkeen
tasoa nostavasti, mutta karttuman poisto ansion alenemasta alentaa
sitä. Lopullinen vaikutus eläketasoon riippuu
siitä" — huom: siitä — "millaisia
valintoja vakuutetut tekevät uuden lainsäädännön
vallitessa." Täytyy kyllä ihan näistä laeista
päättävänä henkilönä kysyä,
kukahan kansalainen näissä lakimuutoksissa, mitkä liittyvät
eläkelakeihin, pysyy enää mukana, ja niitten
tulkitseminen on kyllä mielestäni ihan yhtä helppoa
kuin heinänteko talvipakkasella.
Keskustelu päättyi.