7) Hallituksen esitys laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta,
laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta ja laeiksi eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämän käsittelyssä olevan
valtionosuusuudistuslain lähtökohtana olivat Paras-puitelain
linjaukset muun muassa hallinnonalakohtaisten valtionosuuksien yhdistämisestä.
Tämä linjaus on nyt toteutettu tässä laissa
yhdistämällä yleinen valtionosuus sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen, kirjastojen, kuntien
yleisen kulttuuritoiminnan ja asukaskohtainen taiteen perusopetuksen
valtionosuus yhdeksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudeksi. Valtionosuuksien
yhdistämisen johdosta uudistetaan opetus- ja kulttuuritoimen
rahoitusta koskeva laki. Yhdistämisen vuoksi myös
sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta
annettu laki osittain kumotaan ja uudistetaan.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuutta koskevien esityksien keskeisenä tavoitteena
on vahvistaa kunnallisten peruspalveluiden rahoituksen kokonaistarkastelua.
Valtionosuuksien yhdistäminen ja kokoaminen valtiovarainministeriön
hallinnonalalle vahvistaa peruspalveluohjelmamenettelyn tavoitetta
lisätä poikkihallinnollisuutta kuntien järjestämissä palveluissa
ja niiden rahoituksessa. Tältä osin lain on katsottava
olevan jatkoa sille kehitykselle, joka alkoi päämi- nisteri
Vanhasen ensimmäisen hallituksen aikana aloitetulla peruspalveluohjelmamenettelyllä.
Menettely
vakinaistettiin puitelain mukaisesti osaksi valtio—kunta-neuvottelumenettelyä säätämällä
siitä kuntalaissa.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta ehdotetun lain tavoitteena
on selkiyttää lain sisältöä tilanteessa,
jossa merkittävä osa lain soveltamisalan piiriin
kuuluneista toiminnoista siirtyy kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
annettavan lain soveltamisalaan.
Uudistuksessa ei muuteta lähtökohtaisesti
valtionosuusjärjestelmän perusrakennetta. Kunnan valtionosuus
lasketaan jatkossakin siten, että kullekin kunnalle erikseen
lasketusta valtionosuuden laskennallisesta perusteesta vähennetään kunnan
omarahoitusosuus, joka on kaikissa kunnissa asukasta kohti yhtä suuri.
Yhdistettävissä valtionosuuksissa on yksi yhtenäinen,
kiinteä valtionosuusprosentti, joka kuvaa koko maan tasolla
valtion ja kuntien välistä kustannusten jakoa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 34,04 prosenttia.
Uudistuksen tarkoituksena ei ole muuttaa yksittäisten
kuntien valtionosuuksien määräytymisperusteita,
vaikka alun perin olikin tällainen tavoite tehdä iso
valtionosuusuudistus tässä vaiheessa. Uudet valtionosuuden
määräytymisperusteet olisivat kuitenkin
aiheuttaneet isolle osalle kunnista liian suuria muutoksia, joita
ei katsottu voitavan tehdä kuntatalouden heikentyessä yleistaloustilanteen
huonontumisen vuoksi. Suurempi ja perusteellisempi uudistus, jolle
edelleen on tarvetta, jää siis odottamaan parempia
taloudellisia aikoja. Isommalle uudistukselle todellakin on, niin
kuin totesin, edelleen tarvetta ja sen valmistelua on syytä jatkaa.
Työssä on myös hyödynnettävä alivaltiosihteeri
Hetemäen verotyöryhmän aikaansaannoksia.
Hallitushan antoi kehysriihessä tuolle Hetemäen
työryhmälle tehtäväksi pohtia
myöskin kuntien veropohjan laajentamista, ja tätä työtä on syytä sitten
hyödyntää, kun isompaa uudistusta lähdetään,
voi tietenkin sanoa, jälleen kerran valmistelemaan.
Vaikka tämän uudistuksen lähtökohtana
ovat nykyiset valtionosuuden määräytymisperusteet, valtionosuuksien
yhdistämiseksi on kuitenkin tarpeen tehdä eräitä muutoksia
ja niitä tässä lakiesityksessä on
tehty. Nämä muutokset koskevat esiopetuksen ja
perusopetuksen oppilaskohtaisen valtionosuuden muuttamista ikäluokan
eli 6—15-vuotiaiden asukasmäärään
perustuvaksi. Uudessa järjestelmässä ei
olisi erillistä erityisopetuksen korotustekijää eikä kouluverkkotekijää.
Erityisopetuksen kustannukset sisältyvät kuitenkin
kustannuspohjaan, ja kouluverkkotekijä on korvattu uudella
asukastiheyteen perustuvalla korotustekijällä.
Nykyisessä suoraan eri ylläpitäjille
oppilasmäärän perusteella maksettavassa
esi- ja perusopetuksen valtionosuudessa ei ole ollut tarvetta kotikuntien
maksuosuuksiin. Kun esi- ja perusopetuksen valtionosuudet maksetaan
jatkossa kunnille kunkin kunnan oppilasikäluokan perusteella,
edellyttää uusi järjestelmä kotikuntalaskutusta
oppilaan käydessä koulua muualla kuin omassa kunnassaan
eli toisen kunnan, kuntayhtymän, valtion tai yksityisen
ylläpitämässä peruskoulussa.
Ylläpitäjällä on oikeus saada
kotikuntakorvaus. Uudistus ei vaikuta oppilaan oikeuteen hakeutua
opetukseen kotikuntansa ulkopuolella. Kotikuntakorvaus perustuu
kunnan esi- ja perusopetuksen laskennallisiin kustannuksiin ja se
olisi porrastettu 6-, 7—12- ja 13—15-vuotiaille.
Kunnan kotikuntakorvauksen perusosa vahvistettaisiin vuosittain
valtiovarainministeriön päätöksellä ja
nämä korvaukset maksettaisiin opetuksen järjestäjille
keskitetyssä VM:n hallinnoimassa kotikuntakorvausjärjestelmässä.
Keskitetyssä järjestelmässä esi-
ja perusopetuksen järjestäjiltä kerättäisiin
puolestaan tieto oppilaiden kotikunnista ikäryhmittäin
ja valtionosuuden maksamisen yhteydessä nämä korvaukset vähennettäisiin
valtionosuudesta ja maksettaisiin opetuksen järjestäjille.
Arvoisa puhemies! Uuteen järjestelmään
sisältyy kuitenkin uuttakin, näinä uusina
valtionosuusperusteina erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan
ja saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat. Erityisen
harvan asutuksen lisäosan perusteena on maakuntien vertailussa
alhainen asukastiheys, saaristokunnan lisäosan perusteena
saaristokunta-asema ja saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosassa
saamenkielisten suhteellinen osuus kunnan asukkaista. Tämän porrastuksen
ja luokittelun tarkoituksena on vähentää näiden
pysyvästi vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olleiden
kuntien taloudellista riippuvuutta vuosittain myönnettävästä harkinnanvaraisesta
avustuksesta. Vuonna 2010 erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan
sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosia
maksettaisiin 28 kunnalle yhteensä noin 30 miljoonaa euroa.
Kuntien harkinnanvarainen rahoitusavustus puolestaan muuttuu
harkinnanvaraiseksi valtionosuudeksi, valtionosuuden korotukseksi,
ja sen rahoitus sisällytetään yhdistettyyn
valtionosuusmomenttiin. Tältä momentilta osoitetaan
vuosittain sen perusteluissa todettu määräraha
harkinnanvaraiseen valtionosuuden korotukseen. Nämä korotukset
sitten myönnetään nykyistä vastaavien
perusteiden nojalla osana kuntien valtionosuuspäätöstä.
Vuosittain myönnettävien, talousarvioesityksen
perusteluissa määriteltyjen korotusten kokonaismäärä vaihtelisi
kuntatalouden tilan ja poikkeuksellisten tarpeiden edellyttämällä tavalla.
Sinänsä korotuksen myöntämisperusteet
säilyisivät nykyisinä.
Uudistus toteutetaan lähtökohtaisesti valtion ja
kuntien välillä sekä kuntien välillä kustannusneutraalisti,
mutta ensi vuonna kuntien valtionosuutta lisätään
kuitenkin yhteensä tuolla 30 miljoonalla eurolla, joka
siis mahdollistaa sen, että tämä erityisen
harvan asutuksen, saaristokunnan ja saamelaisten kotiseutualueen
kunnan lisäosajärjestelmä voidaan toteuttaa
siten, että sitä ei todellakaan muilta kunnilta
pois leikata, vaan se on aitoa lisärahaa tälle
kuntajoukolle.
Tässä uudistuksessa on otettu huomioon eräitä muitakin
kuntatalouteen vaikuttavia muutoksia. Uudistuksessa korvataan kunnille
vuoden 2010 veroperustemuutoksesta johtuvat kuntien verotulojen
menetykset, yhteensä 375 miljoonaa euroa. Lisäksi
uudistuksessa otetaan huomioon muun muassa tehtäväsiirroista
aiheutuvia muutoksia, ja kaikissa muutoksissa lähtökohtana
on kustannusneutraalisuus valtio—kunta-suhteessa.
Tämä ehdotettu valtionosuusuudistusta koskeva
lakipaketti on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2010 alusta,
ja lakeja voitaisiin siis soveltaa ensimmäisen kerran päätettäessä valtionosuuksista
ja rahoituksesta ensi vuodelle.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! On varmaan paikallaan tarkastella, millaisessa
kuntatalouden tilanteessa tätä hallituksen esitystä viedään
läpi. Kuntien talous erilaistuu, samoin käy työllisyyden,
työttömyyden ja elinkeinorakenteen, ja ennemmin
tai myöhemmin myös väestölliset
tekijät realisoituvat kiihtyvällä vauhdilla.
Sanalla sanoen paras tapa kuvata kuntien kehitystä on mosaiikkimaistuminen.
Jopa naapurikunnat ja seutukunnat saattavat kulkea ihan eri suuntiin.
Löytyy isompia kuntia, joiden kuntatalous ja palvelutuotanto
ovat heikoilla, ja samanlaisessa tilanteessa elävät
monet maaseutumaiset kunnat. Ehkä kuitenkin syvän
maaseudun kunnissa tilanne on kaikkein vaikein.
Kunnat laativat parhaillaan leikkauslistoja, ja valtio tulee
perässä joko julkisilla ehdotuksilla tai työstäen
omia listojaan piilossa. Tämä valtionosuusuudistus
toteutetaan kustannusneutraalisti, joten se ei vakiinnuta valtio—kunta-suhdetta
tai pelasta kuntataloutta kriisistä, joka syvenee hyvin
nopeasti. Kuntatalouden pakossa puristetut Paras-hankkeen liikkeelle
saamat yhteistyöharjoitelmat eivät tuota parasta
tulosta, kun kunnat eivät kykene ennustamaan omaa tilannettaan edes
vuoden tai kahden päähän.
Arvoisa puhemies! Tämä on se iso kehys, jossa
kuntatalous kokonaisuutena toimii. Haluan kuitenkin nostaa esille
vahvasti positiivisen puolen, joka tähän hallituksen
esitykseen sisältyy, ihan siitä syystä,
että sitä kautta puututaan aivan perimmäisiin
kysymyksiin. Erityisen harvan asutuksen kunnat, saaristokunnat ja
saamelaisten kotiseutualueen kunnat saavat aivan oman lisäosansa.
Laskentakaavan mukaan kaikki muut kunnat osallistuisivat näiden
kuntien talouden turvaamiseen, ja se on aivan oikein.
Saamen kielellä ja kulttuurilla on itseisarvo ja aivan
erityinen asema myös perustuslaissa. On ollut suorastaan
kansallinen häpeä, että saamelaisalueen
kunnat ovat joutuneet sinnittelemään niin pitkään
kuntakurimuksessa ja rukoilemaan valtiolta armon paloja. Viime kaudella
esimerkiksi Utsjoen valtuuston puheenjohtaja sanoi, että heille
Utsjoella riittäisi se, kun he pääsisivät normaalin
kuntakurimuksen tilaan, se olisi se ensimmäinen askel tervehdyttää kunnan
taloutta.
Nyt saamelaisalueen kuntien tilanne paranee oleellisesti, kun
siihen yhdistetään erityisen harvan asutuksen
tuki. Esimerkiksi Utsjoki saa lisää 1 200
euroa, Enontekiö 800 ja Inari melkein 500 euroa asukasta
kohti laskettuna. Se alkaa jo tuntua, vaikka rakenteelliset ongelmat
ovatkin syvät.
Myös erityisen harvan asutuksen tuki tunnistaa valtaosan
niistä kunnista, jotka ovat vaikeassa tilanteessa. Esimerkiksi
Savukoskella on asukkaita kymmenesosa siitä, mitä on
tuo kahden asukkaan raja neliökilometriä kohden.
En kuitenkaan esitä, että tässä valtionosuusmuutoksessa
pitäisi Savukoskelle osoittaa kymmenkertainen määrä lisätukea.
Tietenkin niissä kunnissa, joissa jäädään
rajan väärälle puolelle, päätös karvastelee,
mutta apua niihin kuntiin voi löytyä esimerkiksi
rakennemuutostuen kautta.
Arvoisa puhemies! Sekä kunta- että valtionhallinnossa
eletään jatkuvan ja yhä kiihtyvän murroksen
aikaa. Sama on työmarkkinoilla ja elinkeinoelämässä.
Siksi olisinkin mielelläni nähnyt, että sellainen
nopean toiminnan kriisiapu, harkinnanvarainen apu, olisi säilytetty
ainakin tämän pahimman murrosvaiheen yli, sillä mikään
laskennallinen malli ei ennakoi eikä tunnista kaikkia niitä tekijöitä,
jotka eteen tulevat yksittäisissä kunnissa.
Tämä uudistus ei poista kuntatalouden ja valtio—kunta-suhteen
perusongelmaa. Siihen viittasi myöskin ministeri omassa
puheenvuorossaan. Mitään radikaaleja ja olennaisia
muutoksia ei tule, eikä näitä kuntatalouden
ongelmia ratkota ilman perusteellista veropolitiikan uudelleen arviointia.
Nyt valittu iso veroalelinja on siirtänyt verotuksen
painopisteen kuntiin ja välillisiin veroihin ja tehnyt
kuntien aseman entistä haavoittuvammaksi, koska valtio
velkaantuu hurjaa vauhtia. Siitä uudesta velasta iso osa
otetaan, ei suinkaan kuntien peruspalveluitten turvaamiseen, vaan
hyvätuloisten ja varakkaiden veroalen jatkamiseen. Sitä linjaa
ei kovin sosiaaliseksi ja oikeudenmukaiseksi voi sanoa.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! En lähde toistamaan ed. Mustajärven
sanomaa, mutta kerron tässä teille kaikille, että tuen
kaikkea, mitä hän sanoo, vilpittömästi.
Lisäisin kuntien problemaattiseen tilanteeseen vielä erittäin
haasteellisen huoltosuhteen elikkä työssä käyvien määrä ja
elättäjien määrä tahtoo
vähentyä ja entistä enemmän
on eläkkeelle jääjiä ja heitä,
joita olisi tarpeen huoltaa, ja varsinkin pohjoisessa ja Itä-Suomessa
pienissä kunnissa tämän haasteen kanssa
painitaan joka viikko, joka kuukausi ja joka vuosi.
Tämä lakipaketti, voisi sanoa, muhkeudessaan
tietenkin hämmentää ensimmäisen
kauden kansanedustajan varsinkin, kun ensimmäisillä sivuilla
jo meille rohkeasti kerrotaan, että on tarkoituksena tehdä nykyistä yksinkertaisempi,
selkeämpi ja ennen kaikkea läpinäkyvämpi
järjestelmä, joka kannustaa kuntia. Jollakin tavalla
yritin tietysti vaaleanpunaisten silmälasieni läpi löytää sen
yksinkertaisuuden tästä, mutta ilmeisesti olen
niin yksinkertainen kainuulaisedustaja, että en päässyt
vielä lain syvimpään ytimeen.
No, kuten edustajakollega Mustajärvi täällä kiitti
syrjäisyyslisän, erityisen harvan asutuksen lisän,
huomioimisesta, ja kyllähän siellä nyt
oma kotikuntakin kellottaa oikein komiasti, mutta siitä pääsemmekin
siihen problematiikkaan, mikä liittyy Kainuuseen ja kainuulaiseen
elämänmuotoon, että millä tavalla
alueen kylät, kunnat ja kaupungit tulkitaan syrjäisiksi.
Kainuussa on pitkiä välimatkoja muissakin kunnissa
kuin Puolangalla ja Suomussalmella, ja on tullut paljon palautetta
siitä, kuinka huomioidaan nämä kunnat, jotka
elävät todella haasteellisessa taloudellisessa
tilanteessa, ja mikä on sitten se isäntä-
tai emäntäkunta, joka ottaa nämä kuntatalouden ikeessä tempuroivat
kaverinsa huostaansa silloin, jos tulee tilanne, että valtio
antaa pientä keppiä ja porkkanaa siihen, että jonkinlaisia
yhteistyörakenteita pitäisi laajemminkin luoda
ja kuntia yhdistää.
Tässä asiassa toivoisinkin, että valiokunnassa kiinnitettäisiin
tähän huomiota, pyydettäisiin myös
Kainuusta kuultavaksi kuntia, jotka eivät ole nyt tulossa
tämän harvan asutuksen erityislisän piiriin,
ja sen lisäksi, kun nyt on mahdollisuus, vetoaisin sydämestäni
meidän armaaseen ministeriin, että huomioitaisiin
Kajaanin kaupungin erittäin haasteellinen ja vaikea tilanne. Rakennemuutostuki
ei pelasta kaupungin taloutta, eikä se tietenkään
ole siihen tarkoitettukaan, mutta kaupungissa edellytetään
niin radikaaleja muutoksia kaikilla toimialoilla, että voisi
sanoa kansalaisliikkeen käynnistyneen puolustamaan niin
opetusta, kulttuuria kuin kaikkia muitakin palveluita. Ja huomauttaisin
vielä sen, että yllättävää kyllä,
vaikka kuntaliitos Vuolijoen kanssa tehtiin, niin jälkikäteen
paljastui semmoisia miljoonahankkeita, jotka olivat unohtuneet ikään kuin
tekemättä aikoinaan ja sitten nämä ovat
kaatuneet tämän yhdistelmäkunnan kautta
kaupungin niskaan, ja nyt ollaan kyllä todella todella
syvällä. Mutta me Kainuussa emme ole tottuneet varsinaisesti
ruikuttamaan, me kerromme todellisen tilanteen ja minkälaista
tarvetta meillä olisi apua saada.
Toisena asiana haluan nostaa kysymyksen, josta puhutaan paljon
liittyen lukiokoulutukseen ja näitten valtionosuuksien
muutokseen. Jos ymmärrän oikein, niin nyt tässä esimerkiksi
kainuulaisella filiaalilukion mallilla olisi myös mahdollisuus
jollakin tasolla selviytyä — jos osasin tulkita
tätä lainsäädäntöä oikein — että kuntien
yhdistymisellä, koulutuksen järjestämisluvan
muutoksella osaksi toisen kunnan tai kuntayhtymän lukiokoulutusta
tunnusluku lasketaan erikseen kullekin entiselle lukiokoulutuksen
järjestäjälle. Mutta tietysti täällä on
nämä takaportit vuosilukuineen, jotka sitten herättävät
kysymyksiä, että minkälaisia kombinaatioita
yhdessä on tehtävä.
Suurin syy, minkä takia kiinnitin ministerin huomiota
nimenomaan Kainuuseen, on se, että olen kuullut, että on
kiinnostusta tähän kuntayhtymämalliin,
ja liittyen näihin rahoituskysymyksiin niin nyt, kun esimerkiksi
Kainuun kunnista Puolanka ja Suomussalmi ovat saamassa tätä erityisen
harvan asutuksen lisää, on noussut keskustelu
siitä, että kun yhdessä järjestämme
palveluita sosiaali- ja terveydenhuollon osalta niin perusterveydenhuollossa
kuin erikoissairaanhoidossa, niin mikä osuus siitä kuuluu
maakunnalle ja mikä kunnalle ja ajatellaanko sitten niin,
että kunta on oikeutettu saamaan sen ja tarjoamaan palveluita tämän
syrjäisyyden vuoksi aiheutuneista vaikeuksista tai kadotetuista
palveluista kansalaisilleen, vai kuuluuko se sitten sinne yhteiseen
pottiin. Tätä on varmaan pohdittava myös
sitten, jos tätä kuntayhtymäasiaa lähdetään
laajentamaan.
Tässä oikeastaan tämänhetkiset
suurimmat murheet ja jatketaan kohta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Valtionosuuksia jaetaan 7,7 miljardia euroa vuonna
2010. Tietenkin Pääkaupunkiseudulta tulijana miettii,
missä se näkyy oman kotikunnan tai oman vaalialueen
kuntien kassassa. Valitettava tosiasia on, että tasausjärjestelmä vie
Pääkaupunkiseudulta kaiken, mitä on valtionosuuksien kautta
tullut ja laskettukin, jolloin herää kysymys,
miksi tällainen järjestelmä on yleensä olemassa.
Se on näennäisjärjestelmä, ja
pohdituttaa, onko tämäkään itse
asiassa askel oikeaan suuntaan. Eräällä tavalla
me harhaanjohdamme näitä kaupungeissa asuvia henkilöitä kertomalla
usein, että näin paljon ja näin paljon
valtionosuuksiin tulee lisää. Mutta valitettava
tosiasia on usein, että niitä ei sentin senttiä saata
tulla sinne kunnan kassaan, jolloin voi pohtia tavallisen ihmisen
näkökulmasta, mitä totuutta me kerromme heille,
minkälainen on todellisuus niiden kuntien kannalta.
Valtionosuusuudistuksessa pyritään tekemään
tämä mahdollisimman kustannusneutraalisti valtio—kunta-suhteessa
sekä kuntien kesken. Olen kylläkin kuullut, että kun
on käytetty näitä tiettyjä parametrejä,
niin ne ovat johtaneet epämieluisaan tulokseen, minkä jälkeen
parametreja on jälleen korjattu, jotta on päästy
tähän neutraaliin tilanteeseen. Herätän
tässä kysymyksen, onko itse asiassa tämä oikein
vai pitäisikö meidän tosiasiassa nähdä,
että kun uusi järjestelmä tehdään,
niin se ei välttämättä johda
siihen, mikä on kuntien välillä oleva
nykyinen rahanjako, joka on syntynyt vuosien välisenä aikana. Olisi
mukava nähdä, mikä olisi se oikea rahanjako,
kun lähdetään oikein katsomaan niitä kuntien
sosioekonomisia tilanteita ja sitä, kuinka paljon on maahanmuuttajia
Pääkaupunkiseudulla, ja sitä rasitetta,
joka on syntynyt.
Pohdinta liittyy myös siihen, tässä esittelytekstissä on
puhuttu, että tämä vahvistaa kunnallisten
peruspalveluiden rahoituksen kokonaisuutta laittamalla sen yhden
putken malliin. Tosiasiassa rahoitushan ei tästä vahvistu
mihinkään, koska yhtään lisää rahaa
ei ole välttämättä tulossa.
Jotkut kunnat saattavat saada vielä vähemmän
rahaa lukuun ottamatta näitä tiettyjä kuntia,
joissa jaetaan sitä 30:tä miljoonaa euroa uudestaan,
saaristokunnat ja muut vastaavat. Voidaan kuitenkin todeta, että yksinkertaistahan
se
on, kun jatkossa tulee yleiskatteellisesti huomattavasti paljon
enemmän rahaa, mutta sen, että puhutaan rahoituksen
vahvistamisesta, jättäisin kyllä sanomatta.
Sitäkään, tuoko tämä läpinäkyvyyttä lisää,
en tiedä, kuten täällä ed. Kyllönenkin
pohti. Voi puhua, että tässä on tavoite,
mutta onko sitten läpinäkyvää se,
että tulee yksi rahasumma, jota korjataan valtion tasausjärjestelmällä.
Tietenkin se läpinäkyvyys löytyy siitä,
että jos nämä parametristöt
on tehty oikein tänne laskennan taustalle, niin silloinhan
me tiedämme tasan tarkkaan, että rahaa jaetaan
oikein.
Meillähän näkyi jo tällä hetkellä valiokunnissa
tämä uusi lainsäädäntö.
Esimerkiksi sivistysvaliokunnassa ei enää käsitelty
perusopetusta ja sen rahoitusta laisinkaan lukuun ottamatta valtionapuina
annettavia eriä. Voisi todeta, että eduskunnan
sivistysvaliokunnassa tältä kohdin meidän
vaikutusvaltamme on huomattavasti heikompi kuin aikaisemmin. Ainoa
asia, jolla me voimme lähteä vaikuttamaan, on
valtionapurahat ja niiden jakoperusteet, joissa voimme ohjata kuntien
opetustointa samaan suuntaan. Tästä herää tietenkin
pohdinta siitä, että kun me pyrimme yhden ohjausvälineen
poistamaan meidän keinovalikoimastamme ja meille jää normit
ja informaatio-ohjaus, ovatko ne riittäviä keinoja,
joilla me takaamme maassa tasa-arvoisen kohtelun kansalaisille.
Toinen varapuhemies:
Ehkä annetaan ensin puheenvuoro ministerille — ahaa,
ehtii olla mukana vielä. Tässä taas on
näitä aikatauluongelmia, ministeri joutuu poistumaan,
mutta otetaan tähän väliin repliikit
salista ja sitten ministeri kootusti kommentoi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed.
Lauslahti siitä, kannattaako näin paljon työtä tehdä ja
laskea näitä valtionosuuksia näin monimutkaisilla
kaavoilla, kun kuitenkin tämä verotulon tasaus
tasoittaa ne meidän saamamme valtionosuudet siten, että esimerkiksi Helsinki
saa 277 euroa asukasta kohti ja Espoo saa alle 1 euron per asukas
vuodessa. Keskimäärin suomalainen kunta saa 3 000
euroa per asukas vuodessa. Eikö ole mitään
muuta laskentajärjestelmää, joka yksinkertaistaisi
tämän asian, kun kuitenkin kaikki valtionosuudet
menevät johonkin muualle kuin niihin kaupunkeihin, jotka
ovat täällä etelässä?
Me hyväksymme sen kuitenkin, mutta eikö tämä ole
turhaa työtä tämä koko paperi?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahden ja osittain ed. Asko-Seljavaarankin
puheenvuorot tässä edustavat yhdenlaista hyväosaisten
kapinaa. Onhan se totta tietysti, että Helsinki ja Espoo
saavat vähemmän asukasta kohti valtionosuuksia
(Ed. Asko-Seljavaara: Ei saa mitään!) kuin esimerkiksi
Utsjoki ja Inari. Mutta minä olen ollut huomaavinani, (Ed.
Asko-Seljavaara: Niin!) että Utsjoella ja Inarilla verrattuna
Helsinkiin ja Espooseen on jotain eroakin. (Ed. Asko-Seljavaara:
Mutta miksi tämä lasketaan?) Kun suomalainen demokratia,
jota tässä salissa ikään kuin
ylösrakennetaan, on päätynyt arvioimaan,
että ne erotkin pitää ottaa huomioon,
niin tämä on sitten yksi seuraus siitä.
Varmaan laskentajärjestelmät voivat olla yksinkertaisempiakin,
mutta perusasian pitää pysyä.
Ed. Lauslahdelle: jos sivistysvaliokunnan vaikutusmahdollisuudet
ovat entisestään vähentyneet, niin minä kyllä epäilen
sitä, että se johtuu siitä, että sivistysvaliokunnan
jäsenet eivät ole halunneet käyttää heille
perustuslaissa kuuluvaa oikeutta tehdä niitä päätöksiä,
joita täällä voidaan tehdä,
jos halutaan.
Outi Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esityksestä pyritään
tekemään neutraali, ja nyt ainakin ensi vuoden
osalta on ollut vaikea kunnissa näiden hatarien tietojen
pohjalta tehdä selkeitä laskelmia, ja on jäänyt
hieman epävarmuus siitä, onko tämä aidosti
neutraali ja kompensoidaanko nämä muutokset kunnille.
Toinen seikka, jota haluaisin kysyä, on tämä kotikuntakorvaus.
Onko tällä tarkoitus myös madaltaa kuntarajojen
yli tehtävää yhteistyötä koulun
ja opetustoimen osalta?
Kolmas seikka, jota haluaisin kysyä, on, huomioiko
tämä esitys nyt lainkaan lapsivaltaisia kuntia.
Täällä tietysti harvaanasutuilla alueilla tämä asukastiheys
vaikuttaa kertoimeen, mutta miten esimerkiksi kasvukunnissa, joissa
lapsimäärä suhteessa vanhenevaan väestöön
saattaa olla varsin suuri ja verotuotot myöskin vanhempainvapaiden
vuoksi pieniä, on tämä huomioitu?
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan erityisesti ed. Lauslahden ja ed. Asko-Seljavaaran
puheenvuoroihin kiinnittää huomiota. Tämä oli
tyypillistä pääkaupunkiseutupoliitikkojen
mielenilmaisua siitä, miksi koko Suomi halutaan pitää asuttuna. Itse
näen sen näin, että valtionosuusjärjestelmä on hyvin
tasapuolinen ja oikeudenmukainen, jos näin halutaan Suomessa
elää. Miksi suuryrityksien pääkonttorit
sijaitsevat Helsingissä mutta varsinaiset tehtaat ovat
meidän kotikylässämme ja me siellä käytännössä teemme
sen tuloksen ja täällä kuitenkin yritykset
ottavat sen yhteisöverotuoton? Toisaalta, miksi taas Vuosaaren
satama rakennettiin pääasiassa verovaroin? Suomi
on täynnä kilpailukykyisiä satamia, mutta
ne joudutaan kuntien ja paikallisten rahojen varoilla rakentamaan.
Kyllä minusta oli yllättäviä puheenvuoroja.
Janne Seurujärvi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtionosuusjärjestelmä on
todella monimutkainen ja perustuu poliittisiin päätöksiin,
joita tässä talossa tehdään,
ja nämä puheenvuorot huomioiden täytyy
todeta, että hyvä niin, että tähän
kytkeytyy tämä poliittinen harkinta. Nimittäin
järjestelmän takana olevien erilaisten parametrien
merkitys eri puolilla maata on varmasti erilainen. Täällä on
työttömyyskerrointa, sairastavuuskerrointa, päivähoitokerrointa,
vammaisuuskerrointa, lastensuojelukerrointa ja syrjäisyyskerroin,
joka muun muassa omassa maakunnassa Lapissa näyttelee merkittävää osaa.
Mitä tulee erityisen harvan asutuksen kuntien ja saamelaisten
kotiseutualueen kuntien lisäosaan, niin voin omasta kotikunnastani
sanoa, että Inarin kunta on Suomen suurin kunta, pinta-alaltaan
17 000 neliökilometriä, jossa palvelut tuotetaan
vajaalle 7 000 asukkaalle. Se jo kertoo jotain siitä,
että palveluiden tuottaminen on varmasti toisenlaista kuin
täällä Pääkaupunkiseudulla.
Eli jos vaihtoehtoina olisivat olleet (Puhemies: Minuutti!) pieni
ja rikas ja laaja ja ei niin rikas, niin mikä jottei sellaiseen
kuntaan (Puhemies: Ed. Piirainen, vastauspuheenvuoro!) voisi itsekin
olla ...
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri mainitsi tämän
kustannusneutraalin, ja nyt haluan tässä vaiheessa nostaa
esille tämän Kainuun hallintokokeilun, johonka
myös ed. Kyllönen viittasi. Se tarkoittaa Kainuun
kuntien sisällä sitä, että Kajaanilta
otetaan ja annetaan sitten näille kolmelle kunnalle. Se
ei ole siinä suhteessa tasa-arvoista, kun se ottaa sen
alueen sisältä ja siirtelee sitten harvaanasutuille
seuduille. Näillä kuntaliitoksillahan on ollut
tämä negatiivinen vaikutus siinä mielessä, että niitä ei
ole haluttu tehdä, kun menetetään valtionosuuksia,
ja tätä kautta tilanne kurjistuu entisestään.
Niin kuin täällä on todettukin, niin palvelujen
tarjonta tuolla harvaanasutuilla seuduilla on aivan erilaista kuin
täällä Pääkaupunkiseudulla.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahden numeroihin ja tämän
tyyppisiin asioihin en ota kantaa, mutta siihen minä voin
ottaa kantaa ihan Oulun läänin kansanedustajana
ja Taivalkoskella syntyneenä mölliäisenä,
että jonkinlainen kohtuus pitää olla
siinä, minkälainen on se asuinympäristö, minkälainen
on se kunta, mistä tullaan, ja miten kunta tulee toimeen
verrattuna esimerkiksi Helsinkiin.
Joskus tuntuu, kun kuuntelee tätä keskustelua, että,
ministeri, olisi kaikkein parasta, kun pantaisiin koko Suomi yhdeksi
kunnaksi ja valtio jakaisi kaikille tarpeen mukaan ihan niin kuin
Neuvostoliitossa ja Venäjällä ennen vanhaan.
Siitä vaan kaikille. Ei minkäänlaista
päätösvaltaa näille kunnille,
kun kerta ne valittavat ja valittavat. Helsinki valittaa, että pitää antaa,
ja Inari valittaa, ettei saa tarpeeksi. Pannaan yksi, joka ... (Ed. Seurujärven
välihuuto) — Aha, anteeksi. — Pannaan
yksi hallinto koko maahan, niin sillä se selviää.
Valtio ja ministerit päättävät
ja sillä sipuli, ja kunnanvaltuutetut sitten tottelevat.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Ensimmäinen varapuhemies:
Minuutti on nyt mennyt! Pysytään nyt minuutissa!
Tuula Peltonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni on hyvä, että ed. Lauslahti
otti esille tämän päättäjän
mahdollisuuden vaikuttaa ohjaukseen. Yhtä lailla sivistysvaliokunnassa
istuvana olen ajatellut tätä samaa asiaa, minkälaista
pottia me käsittelemme loppupeleissä ja mitä sieltä sen
sisältä löytyy.
Erittäin huolestunut olen siitä, miten kuntapäättäjä näkee
tämän asian nyt jo tällä hetkellä ja tulevaisuudessa
eli miten siellä kunnissa osataan hahmottaa, mikä on
opetuksen osuus, ja miten paljon tästä sitten
on vaadittavissa koulutussektorille esimerkiksi.
Tasausjärjestelmään liittyen voin
kertoa, kun täällä sanottiin, että aina
on Helsinki esillä ja sen osalta asiat, kyllä myös
Jämsän kansanedustajana, että yhtä lailla
meillä Jämsässä ollaan hyvin huolestuneita
tästä tasausjärjestelmästä ja
toivotaan sen kehittymistä sillä tavalla, että aina
ei olla siinä kovan kärsijän kohtalossa.
Ensimmäinen varapuhemies:
Olen merkinnyt vastauspuheenvuorot edustajille Kaltiokumpu, Tölli,
Elsi Katainen ja Lauslahti, jonka puheenvuorosta debatti käynnistyi,
minkä jälkeen ministeri Kiviniemi kommentoi käytyä debattia.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Lauslahti käytti oikein hyvän
puheenvuoron. Se todistaa, minkä takia me tuolta maakunnista
ympäri Suomea olemme täällä edustamassa
Suomea, koska jos me jäisimme helsinkiläisten
edustuksen varaan, kyllä meille varmaan huonosti kävisi.
Suomihan on sivistysvaltio. Kaikissa kunnissa ei ole valitettavasti
samanlaisia mahdollisuuksia verotulojen saantiin ja palvelujen järjestämiseen,
ja tasausta on tehtävä. Valtion laitokset ovat
täällä Helsingissä, verot tulevat
Helsinkiin, Pääkaupunkiseudulle, eikä niitä valtion
laitoksia ole kovin paljon ollut tuonne maakuntiin muuttamassa ja
verotuloja tuottamassa. Tämä on erittäin
hyvä esitys ja erittäin hyvä asia, että viimeinkin
tämä jatkuva harkinnanvaraisten puoleen kääntyminen
vähenee näiden kuntien osalta. Oikein hyvä.
Ministeri ja hallitus ovat tehneet erittäin hyvää työtä.
Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun peruspuitelaki hyväksyttiin,
siinä todettiin, että valtionosuusjärjestelmää uudistetaan
niin, että otetaan huomioon olosuhde- ja palvelutarvetekijät,
ja siihen on hyvin tärkeä syy. Meidän
perustuslakimme sanoo näin: "Julkisen vallan on turvattava,
sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut
ja edistettävä väestön terveyttä."
Tämän vuoksi, koska kuntien perustehtäviin
kuuluu järjestää peruspalvelut, täytyy myös
julkisen vallan tehtäviä antaessaan huolehtia,
että kunnilla on tosiasialliset mahdollisuudet huolehtia
tästä tehtävästään.
Se ei onnistu, jos ei meillä ole valtionosuusjärjestelmää,
joka ottaa huomioon olosuhde- ja palvelutarvetekijät, ja riittävän
hyvin toimivaa verotulojen tasausjärjestelmää.
Siinä ei ole kysymys (Puhemies: Minuutti!) mistään
epäoikeudenmukaisuudesta, vaan juuri näin peruspalvelujen
rahoittamisen järjestelmän täytyy toimia.
Elsi Katainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tasausjärjestelmällä on
todella perusteensa, ja ne perusteet ihan kaikki edustajat varmasti
tässäkin salissa tietävät. Toki järjestelmiä voi
yksinkertaistaa ja tehdä läpinäkyvämmäksi,
mutta periaatteessa täysin paikkansa pitävä.
Jos koulutuksesta tässä vaiheessa nimenomaan
puhutaan, niin alueellisesti tasa-arvoinen koulutus on koko Suomen
kilpailukyvyn edellytys. Ei todellakaan voida jättäytyä vain
sen varaan, että suurten verokertymien kunnissa on varaa
ja oikeus kouluttaa lapsia ja nuoria koko yhteiskunnan tämän
hetken ja tuleviin tarpeisiin. Mitä koulutukseen tulee,
muistetaan myös se näkökulma, että alueet
ja maakunnat ovat vuosikymmeniä ja pitempäänkin
jo kouluttaneet väkeä kustannuksellaan Etelä-Suomen
keskuksiin.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kunnilla on itsehallinto meidän lainsäädännössämme.
Eikö itsehallintoon kuulu myös kyky huolehtia
omasta taloudestaan, eikä niin, että joka kerta
tullaan sanomaan, että joku toinen huolehtii?
Yhteisöveron tuotosta muutama sana. Ed. Pakkanen sanoi,
että Helsinkiin valuu kaikki. Yhteisöveron tuotto
lasketaan työpaikkojen suhteessa, eli jos tehtaan työntekijöistä jokainen
tuo kassarassaan mukaan rahaa.
Meidän luksushienoudesta täällä Pääkaupunkiseudulla
muutama sana. Meillä on kallista asumista, kalliit elinkustannukset,
meidän lapsemme ovat huomattavasti suuremmissa luokissa kuin
jossain muualla. (Ed. Kaltiokumpu: Ja verot halvemmat!) — Verot
ovat kohtuullisen halvat, siinä olette oikeassa. — Lisäksi
meillä menee ... Jos otetaan esimerkkinä, meillä on
tasausjärjestelmä ja tuolla sivistysvaliokunnassa
on käsitelty koulujen perustamis- ja peruskorjausavustuksia,
niin valitettava tosiasia on, että meillä on myöskin
piilossa olevaa rahansiirtoa, (Puhemies: Minuutti on nyt mennyt,
ed. Lauslahti!) jossa 50 prosenttia menee maakuntaan ja 25 prosenttia
ovat Pääkaupunkiseudun korvaukset.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Mielestäni on vähän
tarpeetonta tehdä vastakkainasettelua eri kuntien välillä tässä valtionosuusjärjestelmässä.
Me olemme yhdessä täällä eduskunnassa
päättäneet, että kaikkialla
Suomessa pitää järjestää peruspalvelut
mahdollisimman laadukkaasti ja huolehtia niiden saatavuudesta, ja
sen turvaamiseksi tämä valtionosuusjärjestelmä on
kehitetty, jonka osana sitten on myös tämä verotulotasausjärjestelmä.
Eli kyllä tässä on vahva tämmöinen
Robin Hood -henki, eli rikkailta otetaan ja köyhille annetaan,
mutta senkin pitää tapahtua kohtuudella, niin
että kaikki kokevat, että siinä on vahva
oikeudenmukaisuuden mentaliteetti taustalla. Pitää pystyä ottamaan
huomioon erilaisissa kunnissa olevat olosuhde- ja palvelutarvetekijät
ja nimenomaan se kyky maksaa veroa. Sille tämä kaikki
perustuu.
Mutta tunnustan kyllä sen, että kyllä sellaisen yksinkertaisen,
selkeän, läpinäkyvän, kannustavamman
valtionosuusjärjestelmän tekeminen on hirveän
haastavaa. Meillä asiantuntijat ovat todellakin tehneet
parhaansa, että näin kävisi, mutta koska
tässä järjestelmässä pitää ottaa
huomioon niin monta eri osatekijää, niin näiden
tavoitteiden saavuttaminen on kyllä äärimmäisen
vaikeaa. On selvää, että yhä parempiin
tuloksiin pitää toki tässäkin
tämän yksinkertaisuuden, selkeyden ja läpinäkyvyydenkin
osalta jatkossa päästä.
Monessa puheenvuorossa pohdittiin sitä, onko tämä nyt
kustannusneutraali eli tapahtuuko tässä nyt kuitenkin
kuntien välillä kustannusten siirtoa, tai sitä,
että jotkut saavatkin tässä enemmän kuin
toiset. Kyllä tämä kustannusneutraalisti
on tehty, ja tässä kompensoidaan hyvinkin tarkkaan ne
menetykset, mitä muutoin koituisi. On kyllä niin,
että ylipäänsä valtionosuusuudistuksia
on vaikea tehdä silloin, kun sitä lisärahaa
kovin paljoa ei ole käytettävissä. Nyt
sitä oli tuo 30 miljoonaa käytettävissä,
mutta itse olen sitä mieltä, että kun
siihen isompaan uudistukseen lähdetään, niin
olisi hyvä päättää jo
hallitustasolla alun perinkin tietty summa, jonka puitteissa sitä uudistusta
lähdetään tekemään.
Silloin on huomattavasti helpompi tehdä siitä parempi,
niin että se ihan oikeasti huomioi nykyistäkin
paremmin näitä olosuhde- ja palvelutarvetekijöitä ja
sitä kautta on parempi uudistus. Eli todellakaan ei ole niin,
että joku kunta tässä olisi saamassa
tämän myötä vähemmän
rahaa. Sinänsä indeksikorotukset huolehtivat siitä,
että jokainen kunta ensi vuonna on sen myötä sitten
kyllä myös lisärahaa saamassa.
Lapsivaltaisten kuntien huomioon ottamisesta tuli täällä myös
kysymys. Viime vaalikaudella tehdyssä valtionosuusuudistuksessa
valtionosuusjärjestelmää rukattiin siihen
suuntaan, että tämmöiset kasvukunnat
tulivat siinä aikaisempaa parempaan asemaan. Eli kun ikään
kuin sitä näkökohtaa on huomioitu aikaisemmissa
uudistuksissa, niin näissä uudistuksissa, joita
nyt tehdään, näiden kuntien osalta ei
heikkenemistä tapahdu.
Sitten täällä kysyttiin myöskin
tästä Kainuun kuntayhtymän tilanteesta.
Varmasti oikeudenmukaista on, että kun lisärahaa
kunnille tulee ja kunnilta kuitenkin kuntayhtymälle myös
rahaa menee, niin myös tästä ikään
kuin lisäosuudesta sitten oikeudenmukainen siivu kuntayhtymälle koituu,
koska kuntayhtymä tai maakuntaliitto huolehtii niin isosta
osasta kuntien tehtäviä, että kyllä tämä oikeudenmukaisuuden
näkökulmasta näin varmasti olisi järkevää tehdä.
Mutta haasteita ilman muuta tälle valtionosuusjärjestelmälle
tulee jatkossa aiheuttamaan myös se, että kuntakentässä tapahtuu
edelleenkin vahvaa eriytymistä tämän
huoltosuhteen heikkenemisen kautta ja sitä ei tapahdu pelkästään
kuntakohtaisesti, vaan meillä on kokonaisia seutukuntia,
joissa tilanne huoltosuhteen näkökulmasta heikkenee
dramaattisesti. Siinä mielessä eivät
nämä valtionosuusuudistukset tule tähän jäämään,
vaan olemme ikään kuin jatkossakin sen haasteen
edessä, miten pystymme parhaiten tätä järjestelmää kehittämään
siihen suuntaan, että palvelut pystytään
kaikkialla Suomessa järjestämään.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Oli kovin hämmentävää seurata äskeistä keskustelua
ja huomata, miten erimielisiä hallitusryhmien kansanedustajat
ovat valtionosuusjärjestelmän aivan keskeisistä perusteista.
Kyllä tasausjärjestelmä on oleellinen
osa nykyistä valtionosuusjärjestelmää,
ja uskon, että se on sitä myöskin jatkossa.
Sanon tämän, vaikka tulen kaupungista, joka tässä tasauksessa
on hävinnyt jatkuvasti, mutta sitä tarvitaan ilman
muuta.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan hallituksen tavoitteena
on uudistaa valtionosuusjärjestelmää siten,
että siitä tehdään nykyistä yksinkertaisempi,
selkeämpi ja läpinäkyvämpi.
Tavoitteena on myös, että järjestelmästä kehitetään nykyistä kannustavampi.
Tämä lakiesitys ei näitä luonnehdintoja
täytä.
Nythän tässä esityksessä hallitus
esittää, että kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annettavaan lakiin kootaan valtiovarainministeriön hallinnonalalle
eräin poikkeuksin nykyisistä hallinnonalakohtaisista
valtionosuuksista yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon,
esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen, kuntien
kulttuuritoiminnan ja asukaskohtaisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen
valtionosuudet. Tämä merkitsee sitä,
että tämä alkuperäinen kunnianhimoinen
tavoite valtionosuusjärjestelmän perusteelliseksi
uudistamiseksi on supistunut siihen, että nyt tehdään
pääasiassa vain ne muutokset, joita valtionosuuksien
yhdistäminen edellyttää. Tämä on
minulle suuri pettymys, sillä perusteellisempi kuntien
rahoitus- ja valtionosuusuudistus olisi tarpeen. Nykyisessä järjestelmässä on useita
ongelmia, näihin on muun muassa Vattin selvityksessä viitattu.
Nyt nämä epäkohdat jäävät
korjaamatta. Työ jää seuraavalle hallitukselle.
Tätä suppeampaa lähestymistapaa on ymmärtääkseni
perusteltu sillä, että niin kuntien kuin yleinenkin
taloustilanne on heikentynyt eikä tässä tilanteessa
ole perusteita perusteelliselle uudistukselle. Luulenpa, että tässä jo
vaalien läheisyyskin alkaa vaikuttaa. Tämä ei
ole helppo ratkaisu, perusteellinen uudistus, ja se ei tietenkään kohtele
kaikkia kuntia neutraalisti.
Sinänsä pidän perusteltuna sitä,
että kunnan peruspalvelujen valtionosuudet kootaan valtiovarainministeriön
hallinnon alle. Tämä on ihan hyvä esitys
tältä osin.
Yksittäisen kunnan tai kuntalaisen näkökulmasta
tämä hallituksen lakiesitys ei aiheuta muutoksia
kuin poikkeuksellisen harvaanasutuissa ja saaristokunnissa. Nämä ovat
kuntia, jotka ovat jo pitkään eläneet
harkinnanvaraisten avustusten varassa. Tämän harkinnanvaraisen
avustusjärjestelmän ongelma onkin ollut siinä,
että siitä on käytännössä tullut
eräiden kuntien kohdalla pysyvä osa rahoitusta.
Nyt tämän uudistuksen jälkeen on syytä odottaa,
että näiden kuntien talouden suunnittelu helpottuu,
siitä tulee pitkäjänteisempää.
Sinänsä pidän myös välttämättömänä, että se
rahamäärä, 30 miljoonaa euroa, mikä näille
saaristo- ja harvaanasutuille kunnille osoitetaan, ei jatkossakaan
ole poissa muilta kunnilta, vaan tullaan jatkossakin maksamaan valtion
varoista.
Mitä sitten tulee kuntatalouden akuuttiin tilanteeseen,
niin tämä esitys ei tuo siihen mitään apua
oikeastaan näitä harvaanasuttuja ja saaristokuntia
lukuun ottamatta. Kuntien palvelutuotannon turvaamiseksi olisi jo
tänä syksynä tarvittu tuntuva lisäys
kuntien valtionosuuksiin. Tätä ei kuitenkaan näytä olevan
tulossa, niinpä katseet täytyy kääntää ensi
vuoden talousarvioesitykseen. Mielestäni on välttämätöntä,
että hallitus ottaa kuntien talousahdingon tosissaan eikä jätä kuntia
yksin ongelmineen. Lomautukset ovat jo tällä hetkellä arkipäivää kunnissa.
Kuntien ensi vuoden tuloveroprosenteista ei ole vielä mitään lopullista
tietoa, mutta uskon, että aika monissa kunnissa veroprosentit
tulevat nousemaan. Kuntien velka on myös lisääntymässä,
eli tilanne on todella vakava.
Arvoisa puhemies! Pitäisi huomata myös se, että kuntien
taloutta tukevilla toimenpiteillä valtio voisi osaltaan
edistää talouden elpymistä tässä tilanteessa.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuntien ja kuntayhtymien peruspalveluiden
valtionosuudet olivat kymmenen vuotta sitten noin 4,3 miljardia
euroa, kun tuo summa tänä vuonna on noin 9,3 miljardia
euroa. Kymmenen vuoden aikana valtionavun osuutta kunnille on nostettu
noin 46 prosenttia valtion kirjanpidon mukaan. Se on merkittävä kädenojennus
kunnille peruspalveluiden ylläpitoon. Se on myös
aluepolitiikkaa parhaimmillaan ja kuvaa valtion ja kunnan välistä kumppanuutta
kustannusten jaossa.
Lähtökohtaisesti nyt tehtävässä uudistuksessa eivät
kuntien valtionavut muutu euromääräisesti lukuun
ottamatta 30 miljoonan euron lisäystä syrjäisille
ja saaristokunnille. On erityisen hyvä asia, että uudistuksessa
parannetaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa olevien
kuntien asemaa ja vähennetään näiden
riippuvuutta vuosittain myönnettävästä harkinnanvaraisesti
rahoitusavustuksesta, josta järjestelmästä emme
tietenkään vieläkään
pääse eroon.
Nyt esitettävä uudistus tukee peruspalveluohjelmaa
ja korostaa valtionosuuksien yleiskatteellisuutta. Se myös
kokoaa yhteen kunnallisten peruspalvelujen rahoituksen yhden putken
malliksi. Lisäksi lisätään poikkihallinnollisuutta
ja poistetaan osaltaan kuntien hallinnollisia sektorirajoja. Nämä ovat
kaikki hyviä asioita. Tuo yhden putken malli pitääkin
sisällään paljon. Siinä yhdistetään
sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen, kirjaston,
kuntien kulttuuritoimen ja asukaskohtaisen taiteen perusopetuksen valtionosuudet,
siis selkeyttä ja yksinkertaisuutta. On kuitenkin syytä huolehtia,
ettei esimerkiksi kulttuuritoimi huku kunnissa kustannusme-noiltaan
suurien sosiaali- ja terveydenhuollon tai opetustoimen budjetteihin.
Kulttuurisektorille suunnatut osuudet on todella kunnissa käytettävä korvamerkitysti.
Kunnissa kamppailemme tietysti peruspalvelujen tarjonnasta, mutta
kulttuuritarjontaa ei kunnissakaan pidä unohtaa.
Keskeinen muutos tapahtuu esi- ja perusopetuksessa, joka muutetaan
ikäluokkapohjaiseksi järjestelmäksi.
Kuntien tuleekin huomioida kotikuntakorvaukset ensi vuoden talousarvioitaan laatiessaan.
Samaten kuntien väliset perusopetusta koskevat sopimukset
pitää nyt tarkistaa. Ylläpitäjämallin
poistuessa perusopetuksesta mahdollisen korvauksen perusteena ei
ole enää yksikköhinnan ylittävä kustannus
vaan koko kustannus valtionosuuden tullessa ikäluokan mukana
kunnille.
Uudistuksen mukana järjestelmässä ei
olisi enää erillistä erityisopetuksen
korotus- eikä kouluverkkotekijää. Miten
käy kouluverkkolisän tai vammaiskorotuksen, jotka
eivät sovi ikäluokkapohjaiseen menettelyyn? Entä erityisopetuksen? Etenkin
pienten kuntien kohdalla näistä on huolehdittava.
Arvoisa puhemies! Nyt keskustelussa olevassa esityksessä on
järjestelmään tehty välttämättömät
muutokset. Muutokset ovat enemmän kuin tarpeellisia, jotta
myös tarpeetonta byrokratiaa pystytään
vähentämään. Kuitenkin tätä kahden vuoden
kehittämistyötä on syytä jatkaa,
jotta järjestelmä saataisiin kokonaisuudessaan
uudistettua. On myös toivottavaa, että uudistuksen
myötä poistuvat epäselvyydet sen osalta,
onko järjestelmä laskennallinen vai korvamerkitty.
Valtionosuusuudistus on tervetullut, jotta järjestelmästä todellakin
saataisiin yksinkertaisempi ja läpinäkyvämpi.
Valtionosuusuudistuksen on myös tuettava Paras-hankkeen
tavoitteita. Sen on myös kannustettava kuntia tuottavuuden
parantamiseen ja myöskin elinvoimaisempien kokonaisuuksien hallintaan.
Myös monikunnallisia palvelujen tuottamisratkaisuja on
edelleen etsittävä ja edistettävä.
Lisäksi on huolehdittava esimerkiksi pienten lukioiden
korkeamman valtionosuuden säilymisestä silloinkin,
kun ne yhdistetään isommiksi yksiköiksi,
jotta alueellinen tasa-arvo lukio-opetuksessa voidaan taata. Alueelliseen
tasa-arvoon onkin syytä kiinnittää huomiota äskeisiinkin
debattipuheenvuoroihin viitaten, jos jatkossakin mielimme pitää tasa-arvoisen
ja laadukkaan koulutuksen koko Suomen vahvuutena.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin voin todeta, että yhdyn
kaikkiin niihin toiveisiin ja ajatuksiin, joita ed. Kyllönen
tässä aiemmin keskustelussa esitti Kainuuta koskien.
Sitten tähän itse valtionosuusuudistukseen
on tietysti pakko sanoa, että tässä on
hyvinkin paljon monia myönteisiä asioita. Tietyllä tavalla tämä kuitenkin
selkeyttää tämän valtionosuuslainsäädännön
säädöksiä, sisältöä,
parantaa kuntien tietynlaista ennakoitavuutta seuraavien varainhoitovuosien
osalta, ja epäilemättä myös
kotikuntakorvaus lisää kuntien seurantamahdollisuuksia
valtionosuuksien osalta. Totta kai sitten tämä uudistus
myös turvaa peruspalveluitten rahoitusta näitten
tiettyjen harvaanasuttujen kuntien osalta.
Mutta tietysti voisi myös, kun tätä sisältöä lukee
ja tämän lain esityksiä käy
lävitse, pohtia tai ainakin tehdä myös
sen tyyppisen kysymyksen, miksi tehdä uudistus, jonka mukaan
mikään ei saa muuttua laskentaperusteissa kunta—valtio-suhteessa
eikä myöskään kuntien välillä.
On kyllä erittäin helppo yhtyä ministerin
näkemykseen siitä, että on syytä jatkaa
tällaisen laajemman valtionosuusuudistuksen tekemistä,
jonka yhteydessä voidaan sitten arvioida muun muassa näitten
maan suurien kaupunkien, tietyllä tavalla metropolikeskittymien,
erityistarpeita. Niitä erityistarpeita tässä tuntui
keskustelun aikana olevan.
Kaiken kaikkiaan tähän keskusteluunkin viitaten
on kyllä äärettömän
tärkeää, että tällaista
vastakkainasettelua tämän maan sisällä ei
synny.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä keskeiset
muutokset nykyiseen ovat valtionosuuksien kokoaminen valtiovarainministeriön
hallinnonalalle, esi- ja perusopetuksessa valtionosuusperusteen
muuttuminen määräytyen oppilasmäärän
sijasta kunnan 6—15-vuotiaiden määrän
perusteella, esi- ja perusopetuksen järjestäjän
oikeudesta saada kotikuntakorvaus oppilaan kotikunnalta määrääminen
sekä siirtyminen yhteiseen valtionosuusprosenttiin kuntien
peruspalvelujen valtionosuuksien osalta. Lisäksi valtionosuusjärjestelmän
uusina osina ovat erityisen harvan asutuksen ja saaristoisuuden
perusteella sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnille
myönnettävät lisäosat. Samoin
tässä perusopetuksen, lukiokoulutuksen, taiteen
perusopetuksen ja yleisten kirjastojen rahoituksessa luovutaan perustamiskustannuksiin
myönnettävistä erillisistä valtionosuuksista
ja siirrytään valtionavustusjärjestelmään.
Ammatillisen peruskoulutuksen tuloksellisuusrahoituksen osuutta
laajennetaan nykyisestä. Toiminnan tuloksellisuus otetaan
ammatillisen lisäkoulutuksen rahoituksen määräytymisperusteisiin.
Arvoisa puhemies! Esi- ja perusopetuksen, kirjastojen, kuntien
yleisen kulttuuritoimen sekä asukasperusteisen taiteen
perusopetuksen valtionosuus siirretään siis valtiovarainministeriön hallinnonalalle
ja samalle momentille myös STM:n hallinnonalalta sosiaali-
ja terveystoimen valtionosuudet. Yhtään väheksymättä sosiaali-
ja terveyssektorin tarpeita herää kuitenkin väkisin kysymys,
kuinka valtion raha tulevaisuudessa riittää koulutuksen
ja kulttuurin hankkeisiin. Yhden valtionosuuden järjestelmä on
herättänyt tältä osin jo paljon
kritiikkiä.
Samoin luonnollisesti erityisopettajana olen huolestunut siitä,
kuinka erityisopetuksen järjestämiseen on jatkossa
valmiuksia, kun siihen ei enää tulevaisuudessa
laskettaisi omaa korotettua yksikköhintaa. Syökö joku
muu opetuksen osa-alue tai sosiaali- ja terveysosa-alue tulevaisuudessa
erityisopetuksen pottia, se on vaarana ja asettaa kuntapäättäjät
vahtikoiriksi mitä eniten.
Arvoisa puhemies! Valtionosuusjärjestelmän muutoksen
ei tulisi heikentää kuntien mahdollisuutta tuottaa
peruspalveluja. Yhden huolen tähän tuo kyllä se,
että ollaan yhdistetyn prosentin varassa. Hallitusohjelmassa
on kirjattu, että uusien tehtävien sekä tehtävien
laajennuksen osalta valtionosuuden tulisi olla vähintään
50 prosenttia. Tästä tulisikin pitää kiinni.
Onhan selvää, ettei kuntien talous nyt kestä mitään
uutta tehtävää ilman sille kuuluvaa rahoitusta.
Kuitenkin näkyvissä on jo nyt tehtävien
laajennuksia kustannusneutraalisti, eli tuskin tässä on
tarkoituskaan hallitusohjelmaa noudattaa. Myöskään
minkään kunnan valtionosuuden ei pitäisi
vähentyä muutoksesta johtuen. Tähän
toivoisi valtionosuusjärjestelmältä erityisesti
uudistuksia, tästä kävimme jo täällä äskettäin
keskustelua, tasauserien käyttö kun tällä hetkellä tahtoo
koitua suurempien kuntien kovaksi kohtaloksi. Todellisuudessa kuntien
rahoitusosuus on kasvanut kaiken aikaa. Viime vuosina se näkyi
kuntien tilanteessa ikävästi.
Arvoisa puhemies! Ammatillisen peruskoulutuksen tuloksellisuusrahoituksen
osuutta ollaan lisäämässä 2
prosentista 3 prosenttiin. Hieman ihmetyttää,
miksi halutaan säätää jo nyt
korkeampi prosentti, ilman että on tehty mitään
vaikutuslaskelmia. Myös ammatillisen lisäkoulutuksen
yksikköhintoja halutaan porrastaa tuloksellisuuden perusteella.
Näistä olisi varmasti suotavaa saada jotain laskelmia
siitä, mitä toimenpiteillä odotetaan
oikeasti aikaansaatavan. Vähän tässäkin
mennään ikään kuin perä edellä puuhun,
vaikuttavuusmittareita on kyllä esitelty mutta muutokset
tehdään ennen kokemuksia, ennen tuloksia.
Kaiken kaikkiaan valtionosuusjärjestelmä nähdään
edelleen tarpeellisena siitä huolimatta, että määrärahataso
ei vastaisi olemassa olevaa tarvetta. Perustamishankkeiden osalta
esitetään valtionosuuksissa siirtymistä harkinnanvaraisiin,
samoin yksikköhinnoista kohtuullisina pidettäviin
kustannuksiin. Jos siirrytään täysin avustuspohjaiseen
rahoitukseen, kuntien toivomus luonnollisesti on, että hankekohtainen
rahoitus säilyy edes nykyisellä tasolla. Erityisen
huolissaan ovat asiantuntijat olleet siitä, että näillä muutoksilla
valtio vetäytyisi muun muassa peruskoulujen, lukioiden
ja kirjastojen investointien rahoittamisesta. Kuitenkin rahoituksen
tulisi olla ensi sijassa toteutusaikaista eikä jälkirahoitteista,
jälkirahoitteisuus kun tuo kunnille omat ongelmansa. Toivomus
olisi myös, että valtionosuuksiin tehtäisiin
kerralla tasokorotus ja myös seurattaisiin kustannuskehitystä rahoituksen osalta.
Arvoisa puhemies! Kunnissa on myös kaiken kaikkiaan
turhauduttu hankerahoituksen hoitamiseen ja nythän sitä tällä esityksellä ollaan
vain lisäämässä. Se sitoo jo
tällä hetkellä luvattoman paljon työtä.
Herää myös kysymys, missä suoritetaan
perustamishankkeiden priorisointi, voidaanko se tehdä kunnissa,
onnistuuko se vai olisiko nyt rahoitusjärjestelmää uudistettaessa
luotava myös kriteeristö priorisointiin. Hyvää esityksessä on
se, että myös toteutusaikaista rahoitusta ollaan
tuomassa hankeselvityksen myötä.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Esityksessä on monia hyviä ja
kannatettavia asioita. Muun muassa poikkeuksellisen harvaan asutukseen
perustuva tuki on tervetullut uudistus Lapissa ja kielilisä saamelaisten
kotiseutualueella on hyvä asia. Myös kotikuntakorvausjärjestelmän muutos
on erinomainen asia, se, että oppilaan kotikunta on velvollinen
suorittamaan kotikuntakorvauksen, jos oppilaan esi- tai perusopetuksen järjestäisi
muu kuin oppilaan kotikunta.
Lapissa on paljon kausityöntekijöitä,
etenkin matkailualalla. Osa heistä on perheellisiä,
jotka tulevat muualta. Tähän asti maksuperuste
on määräytynyt siten, että opetuksen
järjestävä kunta ei ole saanut aina korvausta,
vaan se on mennyt asuinkunnalle. Täytyy toivoa, että uudistus tuo
helpotusta tähänkin tilanteeseen ja korvaus jakautuu
oikeudenmukaisemmin. Esityksessä ollut kaava laskuperusteista
ei avaudu aivan helposti, ja sen takia on vaikea ennakoida, mitä tämä tuo
tullessaan.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Valtionosuusuudistuksen tavoitteena tosiaan
pitäisi olla selkeyden, yksinkertaisuuden ja läpinäkyvyyden
lisääminen. Joskus esitettiin tavoitteeksi, että järjestelmän
pitäisi olla semmoinen näin kuntien kannalta,
että suhteellisen yksinkertainenkin kunnanjohtaja taskulaskimen
kanssa pystyisi nopeasti laskemaan budjettia varten, mitkä seuraavan
vuoden valtionosuudet ovat. Tämä lakiuudistus
nyt ei ihan tähän vielä yllä,
ja tässähän olikin ministerin sanoja
lainaten tarkoitus isompi remontti sitten jatkossa käynnistää.
Sinänsä tätä perusrakennetta
vastaan, vaikka Pääkaupunkiseudulta olenkin, en
halua tässä esiintyä. Eli jotta saadaan
tasapuolisesti lakisääteiset palvelut eri puolilla
valtakuntaa toteutettua, varmasti tarvitaan myös jonkinlaista
tasausjärjestelmää, sen tyyppistä,
mikä nykyäänkin on, mutta ehkä siinä jotain
hienosäätöä voisi olla paikallaan
vielä tehdä.
Nykyisessä valtionosuusjärjestelmässä ja myös
tässä lakiehdotuksessa on aivan oikein pyritty
tasapuolisuuden edistämiseen sillä tavalla, että palvelujen
toteuttaminen on mahdollista. Tätä tarkoitusta
varten on näitä palvelutarvetekijöitä täällä eli
muun muassa väestörakenteeseen liittyviä kertoimia,
kuten työttömyyskerroin, sairastavuuskerroin,
päivähoitokerroin, vammaisuuskerroin ja lastensuojelukerroin.
Mutta jotain siitä puuttuu.
Maamme suurimmissa kaupungeissa varsinkin maahanmuuttajien väestöosuus
on melko korkea, pyöritään jo 10 prosentin
maissa. Maahanmuuttajien ja varsinkin maahanmuuttajalasten kotoutumisen
edistäminen on tärkeätä. Esimerkiksi
kouluissa ja muissakin palveluissa tarvitaan erityistä panostusta,
mikäli kotoutumisen tukeminen aiotaan hoitaa hyvin. Maahanmuuttajat
ovat lisäksi jakautuneet maassa varsin epätasaisesti.
Niin kuin sanoin, metropolialueilla näitä on paljon
enemmän, ja tämä olisi semmoinen asia,
joka valtionosuusuudistuksessa pitäisi tunnistaa ja pitäisi
ottaa huomioon. Olisi oikeudenmukaista ja kohtuullista, että maahanmuuttajien väestöosuus
huomioitaisiin valtionosuuksissa. Olisikin hyvä pohtia
maahanmuuttajakertoimen liittämistä valtionosuuden
perusteisiin. (Ed. Rajamäki: Olisi hyvä hallita
sitä turvapaikkajärjestelmää!)
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitan puheenvuoroni antamalla tunnustusta kollegalle.
Nimittäin ed. Kallio tapansa mukaan käytti täällä hyvän
puheenvuoron tähän asiaan liittyen. Itsekin minulle
jäi hieman karvas maku tuosta lyhyestä pyrähdyksestä,
joka äskettäin debatissa käytiin. Nimittäin
vastakkainasettelu, joka tässä salissa tuli kuntien
välillä esille, on jostain kumman syystä lisääntynyt
viime aikoina. En tiedä, mistä se johtuu, mutta
se on kohtuullisen huolestuttava piirre siinä mielessä,
että kuitenkin valtionosuusjärjestelmänkin
taustalla olevat perusteet, olivat ne parametrit sitten minkälaisia
hyvänsä, varmasti kestävät oikeudenmukaisuusvertailun.
Tämä tasausjärjestelmä, joka taustalla
on kaikkine muuttujineen, pyrkii tietysti siihen, että kuntien
erilaisia olosuhteita tällä järjestelmällä tasataan
niin, että asumisen, elämisen ja yrittämisen
edellytyksiä on tasaisesti koko maassa. Se tavoite, joka
tälle hallituskaudelle asetettiin ja hallitusohjelmaan
kirjattiin valtionosuusjärjestelmän yksinkertaistamisesta
ja läpinäkyvyyden lisäämisestä,
jonka tässä useammassakin puheenvuorossa muun
muassa ed. Juurikkala toi ansiokkaasti esille, on varmasti oikeansuuntainen
tavoite.
Tämä taloustilanne nyt tämän
uudistuksen osalta sai aikaan jarrutuksen, ja siltä osin
kuin järjestelmää nyt tässä vaiheessa
uudistetaan, se on tietysti hyvä asia. Mutta tämä iso
valtionosuusjärjestelmän remontti siirtyi nyt
sitten tulevaisuuteen, kuinka kauas, niin varmasti jo seuraava eduskunta
ja hallitus sitä sitten tykönään arvioi.
Totta kuitenkin on se, että tätä valtionosuusjärjestelmän
uudistamista on tehty tässä talossa aiempien eduskuntien
ja aiempien hallitusten aikana. Tuossa kollegoiden kanssa keskusteltiin
ajasta, jolloin oli kantokykyluokitus ja nyt poistunut kuntakalleusluokitus.
Nämä ovat olleet osa monimutkaista valtionosuusjärjestelmää aiemmin
ja ovat siten olleet yksiä muuttujia tämän
järjestelmän sisällä.
Mitä tulee sitten näiden palveluiden tuottamiseen,
en halua itse sen enempää tätä vastakkainasettelua
lietsoa, mutta on aivan selvää, että jos vaikka
verrataan Espoota, joka on 241 565 asukkaan kaupunki, pinta-alaltaan
528 neliökilometriä, palveluiden järjestäminen
täällä tälle väestölle
on monella tapaa erilaista kuin kotikunnassani Inarissa, 6 866
asukasta ja 17 334 neliökilometriä, kaikkine
vivahteineen erilaista. En sano, että olisi automaattisesti
niin, että meillä on vaikeampaa. Espoossa varmasti
on omalta osaltaan vaikeaa niissä asioissa, joissa tämä suuruuden
mittakaava niitä haasteita tuo, mutta ennen kaikkea taloudellisen
kantokyvyn kannalta nämä ovat niitä kriittisiä tekijöitä kuntien
palvelutuotannossa.
Arvoisa puhemies! Tässä uudistuksessa on erinomaisen
hyvä asia, että siitä hallitusohjelman
kirjauksesta lopulta kyettiin pitämään
kiinni, että erityisen harvan asutuksen, saaristo-osuuden
sekä saamelaisuuden tuomat lisäkustannukset kunnille
huomioidaan. Sillä tavalla se 30 miljoonan euron lisäys
valtionosuusjärjestelmään, joka on siis
järjestelmään tuotu lisäraha,
vaikka tässä puhutaan kustannusten kattamisesta
muiden valtionosuuksia saavien kuntien osalta, on perusteltu. Nämä 12
Lapin kuntaa muun muassa, jotka itse parhaiten tunnen, siltä osin
näillä perusteilla varmasti tuon lisäosan
ovat ansainneet. On myös huomioitava, että tässä yhteydessä tulee
huomioiduksi kroonisissa talousvaikeuksissa olevien kuntien taloudellisen
tilanteen parantaminen niin, että harkinnanvaraisten avustusten osalta
jo vuosikausia listalla olleet kunnat tulevat sitten jatkossa saamaan
merkittävän lisäyksen valtionosuuksiin.
Se on oikea ja kohtuullinen menettely.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten tämäkin keskustelu
on jo tähän mennessä osoittanut, kysymys
kuntien valtionosuuksista on siinä määrin
merkittävä, että on paras aloittaa suoraan
perustuslaista, etenkin kun arvostamani hallintovaliokunnan
puheenjohtaja, ed. Tölli täällä jo
lainasi perustuslain 19 §:n 3 momenttia, jonka nyt tässä toistan.
Siinähän sanotaan, että julkisen vallan
on turvattava sen mukaan, kuin lailla tarkemmin säädetään,
jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut
ja edistettävä väestön terveyttä.
Julkisen vallan on myös tuettava perheen ja muiden lapsen
huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata lapsen hyvinvointi
ja yksilöllinen kasvu. Julkisen vallan tehtävä on edistää jokaisen
oikeutta asuntoon ja tukea asumisen omatoimista järjestämistä.
Arvoisa puhemies! Korostan nyt tässä yhteydessä erityisesti
velvollisuutta edistää ihmisten terveyttä.
Minä toivon ja mielelläni uskonkin, että tämä nyt
käsittelyssä oleva lakiesitys valtionosuuksien
uudistamisesta edistää kansalaisten terveyttä.
Toivon, että se edistää omaa terveyttäni,
ja erityisesti toivon, että se edistää omaa
mielenterveyttäni. Minun mielenterveyttäni viimeisten
kuuden ja puolen vuoden aikana on tässä salissa
merkittävästi koetellut se, kun pääsen
tai joudun kuuntelemaan kulloistenkin hallituspuolueitten edustajien
kertomuksia siitä, kuinka merkittäviä valtionosuuksia
kunnille taas annetaan ja kuinka tyytyväisiä kuntien
pitäisi näihin valtionosuuksiin olla.
Epäilen, että en ole ainoa edustaja tässä salissa,
en ole ainoa, vaikka ei otettaisi edes oppositiopuolueitten edustajia
huomioon, jolle syntyy vähintäänkin skitsofreenisia
tunteita, kun kuulee tällaista puhetta ja kun toisaalta
tietää, mikä tilanne kunnissa on vallinnut.
Tässä salissa viran puolesta, käytän
nyt tällaista ilmausta, vakuutetaan, että kunnilla
täytyy mennä hyvin, kun ne saavat niin paljon
valtionosuuksia, ja kun kunnissa toisaalta näemme, että ei
siellä nyt oikein hyvin mene, kun tässä salissa
säädetään merkittävästi
enemmän tehtäviä kuin osoitetaan voimavaroja
niitten tehtävien hoitamiseksi, niin minä hartaasti
toivon, että tämmöinen terveyttä ehkäisevä puheenpito
voitaisiin lopettaa, ja toivon, että tämä lakiesitys
olisi omiaan edistämään sitä kehitystä.
Äsken lukemani pykälä, johon ed.
Töllikin viittasi, on merkittävä nimenomaan
siinä katsannossa, että Suomen perustuslaki ja
eduskunnan tahto, joka sen perustuslain on säätänyt,
on ollut sellainen, että kaikilla suomalaisilla pitäisi
olla suhteellisen tasavertaiset elämisen edellytykset, ja
ellei niitä edellytyksiä ole, niin julkisen vallan toimin
pitää sitten huolehtia siitä, että ne
edellytykset ovat paremmat kuin ne ikään kuin
itsestään tai sen kunnan omien pyrkimysten tai
kunnan oman kyvyn seurauksena käytännössä ovat. Eli
tästä syystä me tarvitsemme sekä valtionosuusjärjestelmän
että tasausjärjestelmän, jolla saamme
asiat eri puolilla Suomea siihen tilaan, että suomalaiset
voivat kohtuudella tuntea asuvansa isänmaassa, joka pitää heistä huolta.
Se on yhtäläinen oikeus niin utsjokelaiselle,
kuopiolaiselle kuin helsinkiläiselle ja espoolaisellekin.
Se, että valtionosuusjärjestelmät tuottavat
erilaisia valtionosuuksia asukasta kohti Espoossa, Kuopiossa ja
Utsjoella, on seurausta siitä, että elinolosuhteet
näissä kunnissa ovat erilaisia ja niitä tässä tasataan.
Valtionosuusjärjestelmä on ollut niin vaikeaselkoinen
ja monimutkainen, että sitä on syytä yksinkertaistaa,
tehdä läpinäkyvämmäksi.
En ole vakuuttunut, onko asia näin, mutta toivon hartaasti,
että tämä lakiesitys siihen johtaa, että joskus
vallitsisi sellainenkin tilanne, että eduskunnassa edes
yksi tai muutama edustaja voisi ymmärtää,
mitä valtionosuudet tarkoittavat ja mitä ne oikeasti
ovat, ilman että budjettineuvos Raija Koskisen pitää tulla
meille se kertomaan. On sinänsä aivan hyvä,
että hän tulee, koska sen jälkeen ne,
jotka aidosti haluavat, voivat siitä jotakin ymmärtää.
Tänäkin vuonna me voimme ymmärtää sen,
että kunnat saavat nettona 24 miljoonaa enemmän
valtionosuuksia sosiaali- ja terveyspalveluittensa tuottamiseen
kuin viime vuonna, mistä me tietysti voimme, rehellisiä kun olemme,
todeta, että eihän se mihinkään
tässä tilanteessa riitä, mutta on edes
hyvä, että tiedämme, miten tosiasiat
ovat.
Arvoisa puhemies! Kun täällä on käyty
keskustelua siitä, mitä sivistysvaliokunta voi
tehdä ja mitä muut valiokunnat voivat tehdä ja
mitä eduskunta voi tehdä, niin varmuuden vuoksi
lopetan siihen, mistä aloitinkin, eli lainaamalla perustuslakia,
joka määrittelee 2 §:ssä aika
keskeisesti sen, mitä eduskunta voi tehdä ja millä valtuuksilla.
Sehän kuuluu näin: "Valtiovalta Suomessa kuuluu
kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta."
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä hyvin
useissa puheenvuoroissa on tänä päivänä todettu,
valtionosuusuudistus tarvittaisiin siis laajempana ja toivotaan,
että tämä hanke etenee. Tältä uudistukselta
todella odotettiin paljon ja nyt se jäi tämmöiseksi
pieneksi ripaukseksi. Ehkä nämä esimerkit,
mitkä tässä nyt muutamalla sanalla tuon
esille, toisivat konkreettisesti esille sitä, mitä tämä tarkoittaa meidän
alueellamme.
Tuossa aikaisemmin jo mainitsin, että esimerkiksi Kainuussa
kolme kuntaa saa nyt syrjäisen seudun valtionosuusuudistusta
mutta sitä vastoin maakuntakeskus Kajaani menettää 6
euroa per asukas. Kun meillä on tämä yhteinen
palvelujen järjestämiskuntayhtymä, se
on siitä aluetalouden potista pois. Meillä on
Suomessa kuntia, joiden valtionosuudet ovat suuremmat kuin verotulot. Tällä on
pyritty tietysti takaamaan se, että kunnat pystyvät
tuottamaan palvelunsa myös harvaan asutulla seudulla. Tämä on
mielestäni oikein.
Ed. Lauslahti totesi puheenvuorossaan, että yhteisövero
jaetaan työpaikkojen suhteessa. Näinhän
se on. Mutta otan esimerkiksi Kajaanin, jota kohteli metsäteollisuuden
rakennemuutos niin kovakouraisesti ja vei työpaikat Kajaanista. Yhteisöveromenetys
arvioiden mukaan on noin 5 miljoonaa euroa vuositasolla. UPM:n työpaikat vastaavasti
Helsingin seudulla säilyivät.
Kaiken kaikkiaan Kajaani on 1990-luvulta lähtien menettänyt
valtionosuuksia noin 30 miljoonaa euroa. Kun ajattelee, että Kajaani
on maakuntakeskus, kolme kertaa suurempi kuin seuraavat,
Suomussalmi, Kuhmo ja Sotkamo, sillä on tiettyjä vastuita
myös palvelujen järjestämisen suhteen.
On korkeakoulukehittämistä, ammattikorkeakoulu,
yliopisto, maakuntamuseo, kirjasto ym., elikkä vastuut
ovat huomattavasti suuremmat puhumattakaan kehittämispanoksista.
Kajaanin ja Vuolijoen liitos, joka toi merkittävästi
alijäämiä lisää ja
myös vähensi valtionosuuksia ja toi myös
lainakantaa lisää, on näkynyt Kajaanin
taloudessa, joka on nyt todella ongelmien kourissa. Toivon todella,
että myös maakuntakeskusten rooli uudessa valtionosuusjärjestelmässä otetaan
huomioon.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmin ed. Ukkola vastauspuheenvuorossaan
hieman kärjisti ja totesi, että pitäisikö koko Suomen
olla valtion hallussa. Sinänsä se herättää pohdinnan,
olisiko pitänyt, kun meillä on Paras-selonteko
tulossa tänne eduskuntaankin, aidosti pohtia valtion ja
kuntien välistä työnjakoa ja myöskin
niitä rahoitussuhteita, vastaavatko ne tämän
päivän yhteiskunnan haasteisiin. Jollain tapaa
kaipaisin tämmöistä kokonaisvaltaisempaa
keskustelua, jossa mietittäisiin meidän rakenteitamme
ja samalla rahoitusta rinnakkain. Nyt meillä on yksi osa-alue
tässä käsiteltävänä.
Koska tässä toimitaan puhtaasti kustannusneutraalisti
ja pidetään eräällä tavalla
tilanne ennallaan, hallituksen esitys jättää myös
pohtimaan sitä, ohjaako ja kannustaako se kuntia kehittymään
ja muuttamaan rakenteita mukaan lukien kuntien yhdistymiset, vai
johtaako se pitämään kunnissa tilanteen
ennallaan.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä lainsäädännössä ei
oteta lainkaan huomioon sitä vakavaa talouden ja teollisuuden
kriisiä, missä monet teollisuuspaikkakunnat tällä hetkellä palvelujen
rahoituksessaan ja järjestämisessään ovat.
Tässähän reagoidaan harvan asutuksen
ja saaristotekijään, muut ovat lakisääteisen
indeksikorotuksen ja väestökehityksen mukaisia
tarkistuksia. Tämä on aika vakava havainto tässä taloustilanteessa
ja perusturvallisuuteen liittyvässä tilanteessa
hallituksen lähestymistavasta.
Siinä lisärahassa, jota paljon markkinoidaan, 770
miljoonaa euroa, on aika paljon vanhoja oravannahkoja. Viime keväänä tehtiin
yhteisöveroa ja kelamaksua koskevat johtopäätökset
ja jos verrataan nyt ensi vuoden talousarviota edelliseen tilanteeseen,
niin tässä lasketaan uudelleen niitä järjestelyjä,
jotka ovat sisällä jo aikaisemmissa ratkaisuissa.
Erityisesti tässä jää reagoimatta
se, että ensi vuoden kuntatalouden alijäämä ylittänee
800 miljoonaa euroa, johon itse asiassa tässä vastataan
ehkä noin 250 miljoonan euron edestä.
Herra puhemies! Laajemminkin on ollut hämmästyttävää,
että ennen kuin hallitus ja valtiovarainministeri tajuavat
edes, että ollaan vapaassa pudotuksessa, syvässä talouskriisissä,
joka, kuten aikoinaan syksyllä noin vuosi sitten totesin, on
1920-luvun lopun kaltainen Euroopalle ja Suomellekin, niin hallitus
ryhtyy keskustelemaan poistumisstrategioista tilanteessa, jossa
nyt vasta tämän kriisin vaikutukset julkisessa
taloudessa ja kuntataloudessa alkavat näkyä.
Hallituksen elvytys on täysin kestämätön, kaksi
kolmasosaahan on veronkevennyksiä, jotka tehtiin huhtikuussa
2007 Säätytalon hallitusohjelmaneuvottelujen mukaan
huolimatta siitä, että maa järisi. Vuosi
sitten vetosimme, että veroratkaisuissa ja myöskin
tässä Kelan työnantajamaksun poistamisessa,
joka tarkoitti 1 100 miljoonan euron jättämistä tässä vaikeassa
tilanteessa valtion talousarvion rahoituksen varaan, hallitus olisi
pysähtynyt vakavasti tekemään johtopäätöksiä.
Hallitus mainostaa, että se ei nosta tuloveroa. Eipä nostakaan,
se pakottaa kunnat nostamaan kunnallisveroa ja kiristämään
menotalouttaan, kun valtionosuudet eivät nouse tarpeeksi.
Vakavampi puoli tässä on se, että tämä kriisi alkaa
voimakkaammin näkyä työttömyyden
kasvuna erityisesti nuorissa ikäluokissa. 20—29-vuotiaiden
työttömyys tulee olemaan erittäin vakava
kysymys tilanteessa, jossa eläköityminen voimistuu
ja samaan aikaan on uhkana syntyä pitkäaikaistyöttömien
nuorten vakava yhteiskunnallinen kriisi. Tällä hetkellä ainut
tapa, jolla nuorten pitkäaikainen syrjäytyminen
työmarkkinoilta voitaisiin estää ja jolla
myöskin tämän kriisin sosiaalisia vaikutuksia
voitaisiin hallita ja pehmentää, on, että kuntien
perusturvallisuuspalvelut, sosiaali- ja terveydenhuolto ja opetustoimi pidetään
nyt kunnossa. Tämä on kansallinen kysymys. Esimerkiksi
nuorten ja lapsiperheiden palvelut, syrjäytymisen torjunta
ja perusopetuksen voimavarat on kyllä nyt keskeisessä asemassa.
Viesti kouluista opettajilta on kyllä pysäyttävä.
Meidän pitäisi nyt viimeistään
se ymmärtää.
Valtion osalta valtiovarainvaliokunnassa on kuultu taloustaustoja,
Taloudellisen tutkimuslaitoksen ja Suomen Pankin arvioita ja tässä tilanteessa
meidän valtionvelan hoidossa auttaa alhaiset korot ja myös
se, että ensi vuonna velka suhteessa bruttokansantuotteeseen
on ehkä noin 40 prosenttia, mikä on kansainvälisesti
alhainen luku ja nykyisellä velkaantumistahdilla myös
velanhoitokustannukset pysyvät hallinnassa. Tällöin
on erittäin tärkeää, että kuntatalous
ja nämä turvallisuuden etulinjassa olevat palvelujärjestelmät
pidetään kunnossa, varsinkin kun Suomi ei tule
olemaan toipujien etujoukossa Euroopassa. Tämä kriisi
tulee pahenemaan työttömyyskriisinä ja
perusturvallisuuskriisinä. Tältä osin
lyhyesti on syytä todeta, että valtionvelan hoitaminen on
helpompaa kuin työttömyydestä ja syrjäytymisestä aiheutuvan
inhimillisen laskun maksaminen ja tämä korostaa
erityisesti kuntatalouden tukemisen tarvetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että meissä kansanedustajissa on
henkilöitä, jotka ovat myös kuntapäättäjiä. Silloin
tietää sen todellisen elämän,
jota kunnissa koetaan, vastuun ihmisten perustarpeista ja myöskin
perusturvallisuudesta. Tämän vuoksi todella tarvitaan,
että kunnille osoitetaan voimavaroja. Aivan kuten täällä edellisessä puheenvuorossa
tuotiin esille, on vakava huoli siitä, että on
nuoria ikäluokkia, jotka syrjäytyvät
työelämästä. Tähän
tulisi voida panostaa nimenomaan niin, että kolmas sektori
voisi luoda ja synnyttää työpaikkoja.
Aina, kun työtä tekee, jotain saa. Sen takia näkisin,
että kunnille tulee panostaa juuri niihin toimiin, joilla
estetään syrjäytymistä niin
nuorimpien ikäluokkien osalta kuin myös pian eläkkeelle
jäävienkin osalta.
Arvoisa puhemies! Toivon, että jatkossa kiinnitämme
entistä enemmän huomiota kuntien taloudelliseen
tilanteeseen. On aivan oikein todettu, että on parempi,
että tilanteessa, jossa velkaannutaan, valtio velkaantuu
enemmän kuin kunnat, koska silloin asia on kokonaisuutena enemmän
hallittavissa ja kunnilla on kuitenkin vastuu ihmistä lähellä olevista
perustarpeista.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys
on monella tavoin perusteltu. Mutta kyllä pidän
jonkinmoisena pettymyksenä sitä, että niitä uudistustarpeita,
joita tässä vuosien varrella on valtionosuusuudistukseen kohdistettu,
ei ole pystytty tähän esitykseen tuomaan. Otan
nyt esimerkin ajankohtaisesta aiheesta, lastensuojelusta. Lastensuojelukerroin säilyy
tässä ennallaan, ja sehän ottaa huomioon vain
nämä raskaat lastensuojelutoimenpiteet eli huostaanotot
eikä siten kannusta kuntia panostamaan ennalta ehkäiseviin
toimenpiteisiin.
Kaiken kaikkiaan tässä valtionosuuslainsäädännössä nimenomaan
ennaltaehkäisyn merkitys jää edelleen
puuttumaan, vaikka siihen on kohdentunut, puhutaanpa sitten terveydenhuollosta
tai sosiaalipalveluista, paljon toiveita, että valtionosuusjärjestelmässä pystyttäisiin
kannustamaan kuntia panostamaan yhä enemmän ennaltaehkäisyyn.
Keskustelu päättyi.