Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
on kysymys lain tarkentamisesta, muutoksista koskien vapaan sivistystyön vuosille
2009—2012 ajoittuvan kehittämisohjelman toimeenpanoa.
Esityksessä ollaan nimenomaan täsmentämässä vapaan
sivistystyön toiminnan tavoitteita sekä vapaan
sivistystyön oppilaitosmuotojen tehtäviä sekä oppilaitoksen
ylläpitämisluvan sisällön määrittelyä.
Lakiin sisältyy myös oppilaitosten yhteistyötä koskeva
velvoite, ja siellä on myös rahoituksen osalta esityksiä erillisistä laatu-
ja kehittämisavustuksista, opintoseteliavustuksista ja
rakenteellista kehittämisohjelmaa tukevista avustuksista.
Vapaa sivistystyöhän muodostuu pitkän
kehityksen tuloksena syntyneistä oppilaitosten verkostosta
ja niiden antamasta opetuksesta. Vapaalle sivistystyölle
on ominaista, että koulutuksen tavoitteista ja sisällöstä päättävät
oppilaitosten ja organisaatioiden taustayhteisöt pääsääntöisesti
itse ylläpitämislupansa rajoissa. Koulutusta ei
säädellä opetussuunnitelmin tai tutkinnon
perustein. Olennainen piirre on ollut myös osallistumisen
vapaaehtoisuus. Vapaan sivistystyön lait ovat olleet perinteisesti
valtionapulakeja, joissa toiminnan sisältöä on
säädelty suhteellisen vähän,
ja säätely on tapahtunut aina viime vuosikymmenelle
saakka valtionavun saamiselle asetettujen yksityiskohtaisten valtionavun
ehtojen kautta. Sitten vuonna 1998 annettiin uusi laki vapaasta
sivistystyöstä, ja lakia on muutettu sitten myöhemminkin
laajemmin vuoden 2006 alusta, jolloin näistä opintokeskuksista
toimintasääntöjen osalta säädettiin
ja myös kesäyliopistojen rahoitussäännöksiä uudistettiin.
Nyt nämä esillä olevat toimenpiteet
koskevat nimenomaan järjestämislupien uusimista,
elikkä vapaan sivistystyön tavoitteet ja tehtävät
määriteltäisiin ja uudistettavassa lainsäädännössä ylläpitämisluvat
uusitaan, rahoitusjärjestelmää uudistetaan
2010 alkaen siten, että se muodostuisi laskennallisesta
perusrahoituksesta sekä toiminnan keskeisiä tavoitteita
tukevasta avustusmuotoisesta laatu- ja kehittämisrahoituksesta,
jonka osuus olisi enintään 15 prosenttia. Ongelmaksi nousee,
miten tämä rahoitetaan, sillä valtiovarainministeriön
esityksessä on leikattu erillisiä valtionavustuksia
sekä kansalaisopistojen valtionosuuksia. 15 prosenttia
valtionavustusten määrässä merkitsee
valtionavustusten osuuden viisinkertaistamista eli opetukseen käytettävien valtionosuuksien
lisäämisen tarve on tietenkin ensisijainen.
Tässä käynnistetään
myös uuden rahoitusmallin käyttöönottoa
koskeva valmistelutyö niin, että siihen voidaan
asteittain siirtyä, sekä organisoidaan perusrahoituksen
määräytymisen ja tilasto- ja tietopohjan
parantamiseen liittyvä selvitys ja valmistelutyö.
Tässä on tärkeää varmaankin
selvittää, mitkä tekijät korottavat
nimenomaan näitä opetuksen järjestämisen
kustannuksia.
Vapaan sivistystyön osa-alue on merkittävä maakunnallisesti,
ja siinä tehdään paljon hyvää kasvatustyötä.
Olemme Keski-Suomen kansanedustajat juuri eilen tavanneet kuuden
kansanopiston edustajia ja keskustelleet heidän kanssaan
tästä lakiuudistuksesta. He toivat esille hyvin
tärkeänä sen, että lainsäädännön
tulisi tunnustaa kansanopisto nimenomaan omaksi oppilaitosmuodokseen,
joka tarvitsee omat erityispiirteet ja sen huomioivan yhteiskunnan
tuen. Oleellista on myös, että tulevaisuudessakin
kansanopistojen tunnusmerkkejä olisi arvo- ja aatepohjaisuus.
Näin kansanopisto voi edelleenkin toteuttaa ylläpitäjänsä sivistys-
ja koulutusnäkemystä ja on silloin suomalaisen
kansanvaltaisen yhteiskunnan hyväksi työtä tekevä oppilaitos.
Kansanopistojen perustana on vapaa sivistystyö, muut
tehtävät pohjaavat opiston sivistystehtävään
ja pedagogiseen erityistehtävään, ja
monialaisten kansanopistojen tehtävät täydentävät toisiaan.
Tästä kävimme hyvin paljon keskustelua,
ja siellä todettiin se piirre, että halutaan edelleen
vahvistaa ja pitää vahvana tätä sivistyksellistä merkitystä ja
halutaan sitä korostaa myös tuossa lain sisällössä.
Arvoisa puhemies! Pystyäkseen tasavertaisesti muiden
oppilaitosmuotojen kanssa toimimaan kansanopistot tarvitsevat sekä riittävän
perusrahoituksen että kehittämisen mahdollistavan
tuen. Vapaan sivistystyön kehittämisohjelman loppuraportin
ja annetun lakiesityksen linjaukset ovat siinä mielessä oikean
suuntaisia. Suoritepohjaiseen perusrahoitukseen täytyy
liittyä yksikköhintojen porrastus kustannuksiltaan
kalliimpien kohderyhmien opetuksessa. Nimenomaan vammaiset, opinnollisen
kuntoutuksen ryhmät sekä maahanmuuttajat ovat
tästä hyviä esimerkkejä. Viimeisten
vuosien aikana kansanopistojen perustamiskustannusten rahoitus on myös
käytännössä ollut aika olematonta,
ja tähän haluttaisiinkin kovasti kiinnittää huomiota, että nämä oppilaitokset
voisivat säilyttää edelleen tämän
opetuksensa tunnuspiirteet.
Opistojen pitkien linjojen opiskelijat tulevat myös
hyvin monelta suunnalta ja ympäri maata. Nykyisin, kun
ajatellaan tätä aluepohjaista koulutuksen suunnittelua,
niin se ei aina sovi näihin valtakunnallisiin oppilaitoksiin,
ja tämä tulisi opistojen mielestä ottaa
huomioon koulutuksen ennakointityössä. Sivistystyön
linjan opiskelijat ovat ainoita toisen asteen koulutuksen opiskelijoita,
jotka joutuvat maksamaan opintomaksuja. Kun lisäksi ammatillisen
koulutuksen opintososiaaliset edut ovat paremmat kuin vapaan sivistystyön,
niin voidaan puhua myös siitä, toteutuuko tasa-arvoinen
koulutuksen saavutettavuus tässä mielessä opistojen
kohdalla.
Kansanopistot haluavat puhua myös hyvin paljon välivuodesta
ja välivuosimahdollisuudesta, ja heidän mielestään
tulee ihan rehellisesti tunnustaa, että kansanopistojen
työ on niin sanottua valmistavaa tulevaisuuteen ja jatko-opintoihin,
ja sillä tavalla he tarjoavat mielellään
tätä välivuosimahdollisuutta. On myös
tutkimuksin osoitettu, että kansanopisto voisi parantaa
nuoren opiskelutaitoja, vahvistaa itsetuntoa, parantaa motivaatiota
ja auttaa nuorta tulevaisuudensuunnittelussa, ja näin voimme
nähdä erään hyvin tärkeän
elementin tässä kasvatustyössä kansanopistojen
taholta. Tällä tavalla voidaan myös hyvin
pitkälle ja hyvin paljon torjua tätä nuorten syrjäytymistä.
Erityisesti Keski-Suomessa kansanopistot ovat myös
tehneet hyvin vahvaa yhteistyötä ja verkostoituneet
paljon, ja nyt toivomus olikin kovasti, että tätä yhteistyövelvoitetta,
jonka tämä esitys pitää sisällään,
suotaisiin myös sitten eteenpäin tuonne muihin
jatko-opintoihin eikä pelkästään
vain näille opistoille. Ja heillä oli myös
paljon esityksiä siitä, että tämä sivistys-sana
tulisi lisätä tänne lakiin joihinkin
pykäläkohtiin, koska sitä he korostivat
erittäin tärkeänä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tähän lakiin sisältyy
siis oppilaitosten yhteistyötä koskeva velvoite,
ja olen ainakin itse saanut erityisesti kansanopistokentästä yhteydenottoja sekä tämän
lain johdosta että sitten tämän kehittämisohjelman
johdosta, jonka lopputulokset ovat tietysti vielä avoimia,
minkälaiseksi sitten lopullisesti ollaan lakeja säätämässä.
Joka tapauksessa on tärkeää, että kansanopistojen
keskeiset toimintaperiaatteet, itsenäisyys ja vapaus määritellä itse
arvopohjansa ja tehtävänsä, säilyvät.
Erityisiä huolia on noussut niistä kansanopistoista,
joissa tällä hetkellä on myös
ammatillista koulutusta, että tarkoittaisiko tämä yhteistyövelvoite
käytännössä sitä, että kun
ammatillisten oppilaitosten kanssa yhteistyö lisääntyisi,
niin nämä kansanopistot joutuisivat ikään
kuin tältä osin supistamaan tätä omaa
toimintaansa eivätkä enää pystyisi
jatkamaan tätä yhteistyötä.
Siis tällaisia pelkoja on esiintynyt.
Esimerkiksi sain eräältä kansanopiston
rehtorilta kirjeen, jossa hän kertoo, että heillä on
vapaan sivistystyön linjalla linja vaikeasti kehitysvammaisille
opiskelijoille ja samalla he kouluttavat myös koulunkäyntiavustajia,
jotka avustavat ja harjoittelevat tällä kehitysvammalinjalla.
Jos nyt kävisi niin, että tuo koulunkäyntiavustajalinja
siinä kansanopistossa loppuisi, niin myös tämä kehitysvammalinja
kärsisi ja kenties siitäkin jouduttaisiin luopumaan,
ja sen vuoksi on tärkeää, että tämä tasapaino
säilyisi.
Keskustelu päättyi.