12) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalain uudistamista
on vaadittu ainakin salin vasemmalla laidalla toistuvasti. Olemme
vaatineet työttömyydenaikaisen perusturvan parantamista,
mutta siihen ei ole ryhtynyt pääministeri Vanhasen
kumpikaan hallitus eikä Sata-komitea. Näin työmarkkinoilla
vaikeimmassa asemassa elävät eivät saa
perusturvaansa sentinkään tasokorotusta yli 10
vuoteen, eivät siitäkään huolimatta,
että työttömyys on suomalaisen köyhyyden
suurin yksittäinen syy. Paras puoli tässä hallituksen
esityksessä on se, että työssäoloehto
yhdenmukaistetaan ja lasketaan kaikkien osalta 34 viikkoon. Vastaavasti
lyhennetään myös yrittäjien
työssäoloehtoa 6 kuukautta.
Vaikka siirtymiä palkkatyön ja yrittäjyyden
ja työttömyyden välillä selkeytetään,
ei esimerkiksi yrittäjien perheenjäsenen työttömyysturvaoikeutta
ja oikeussuojaa paranneta millään lailla. Tästähän
me olemme useamman kerran äänestäneet,
mutta tämä Vanhasen porvarihallitus ei halua parantaa
pienyrittäjien tilannetta edes sellaisessa tilanteessa,
jossa ei ole kyse suurista rahoista muille kuin sille, joka tämän
työttömyysturvalain kuiluun tipahtaa.
Minulla on yksi hyvin läheinen esimerkki täältä Helsingistä,
jonka otin hoitaakseni. Oli yrittäjän puoliso,
joka oli erehtynyt puolisonsa yritykseen töihin. Siitä työsuhteesta
kaikki velvoitteet oli maksettu, niin kuin kuului, työnantajan
puolelta. Sitten tämä puolisotyöntekijä ilmoitti
työhallinnolle kaikki työpätkät
niin kuin kuului. Mistään huijauksesta ei ollut
kummaltakaan puolen kyse. Tämä pätkätöissä ollut
puoliso sitten ilmoitti myöhemmin työpätkänsä eräässä lapussa, josta
sitten virkailija huomasi, että työnantajalla on
sama sukunimi kuin tällä työntekijällä.
Siitä käynnistyi prosessi, joka on mielenkiintoinen
siltä osin, että työtön oli
joka vaiheessa toiminut juuri niin kuin viranomaiset olivat neuvoneet, niiden
ohjeitten mukaan ja luottaen, että viranomaisten ohje pitää paikkansa.
No, kuinka ollakaan, käynnistyi 16 000 euron takaisinperintä,
ja toinen puoli tässä oli sitten sen puolison
ratkaisu, että hän lopetti sen oman yritystoimintansa.
Olen kyllä ihmetellyt sitä, miten tämän
hallituksen aikana edes tällaisiin seikkoihin ei puututa,
jotka ovat malliesimerkkejä valtavan huonosta byrokratiasta.
Ei maksaisi kovin paljon korjata, päinvastoin, madaltaisi
sitä kynnystä, että ihmiset uskaltaisivat
alkaa yrittää. Toivon kyllä, että jatkossa
näihin asioihin kiinnitettäisiin enemmän
huomiota.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä aktiivitoimien
korotusosa 200 päivän ajalta samoin kuin muutosturvan
keston jatkaminen 200 päivään on hyvä asia,
samoin kuin tämä jo äsken edellisessä esityksessä keskusteltu
koulutuksen mahdollistaminen työttömyysturvalla.
On aivan oikein kannustaa hakeutumaan koulutukseen, jos siinä on
puutteita, ja sillä tavalla lisätä ammatillisia
valmiuksia. Mutta kysymys kuuluu, kykeneekö koulutustarjonta
vastaamaan tarpeeseen. Suuremmilla paikkakunnilla on koulutusmahdollisuuksia,
mutta niin on työttömiäkin. Pienemmillä paikkakunnilla
koulutusmahdollisuuksia on vähän ja ne ovat usein
pitkän matkan päässä, mutta
vastaavasti suhteellinen työttömyys voi olla kaksinkertainen,
jopa yli, koko maan tasoon nähden. Näin erityisesti
Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa.
Työurien pidentämiseksi hallitus esittää lisäpäiväoikeuden
nostamista vuodella. Se tuskin jatkaa työuria tai muuttaa
tilannetta parempaan suuntaan työmarkkinoilla, mutta voi
olla kohtalokas sille työttömälle, jonka
kohdalle tämä heikennys osuu. Ja se osuu enemmin
tai myöhemmin, vaikka nämä suojasäännöt
lakiin on kirjoitettu. Monelle ikääntyneelle työttömälle
paras vaihtoehto olisi kunniallinen saattohoito eläkkeelle,
mutta nyt se monen kohdalla karkaa ulottumattomiin. Korostan, että paino
on sanalla kunniallinen.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi huomio: Esityksessä kerrotaan,
että uutena etuutena maksettaisiin 21 työttömyyspäivältä peruspäivärahan
korotusosaa tai ansio-osaa niille, joilla 3 vuoden työssäoloehto
täyttyy. Tätä perustellaan sillä,
että se kannustaa nopeaan työllistymiseen. Juuriko
se työllistäminen on tuosta kiinni? Olen aivan
varma siitä, että jokainen, jolla työpaikka
on noin vähän takana, alta kuukauden päässä,
ottaa muutenkin sen työpaikan vastaan. Mutta tämä kohta minusta
kuvaa lainvalmistelijoitten ihmiskäsitystä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! En lähde toistamaan suotta samoja
asioita ed. Mustajärven kanssa, mutta haluan korostaa samalla tavalla
kuin edellisessäkin lakiesityksessä, että olisi
vakavasti, nyt vihdoin vakavasti otettava huomioon se todellinen
tilanne, mikä on tällä hetkellä työttömyyskassoissa
päällänsä. Lakiesityksen lausunnoissa
on todettu hyvin selväsanaisesti, että vaikka
uudistukseen sisältyy ehdotuksia, jotka yksinkertaistavat
lain toimeenpanoa, työttömyysetuuden erilaisten
korotusosien katsotaan hankaloittavan työttömyysetuuksien
maksatusta. Kansaneläkelaitos toteaa lausunnossaan, että korotusosien
ja muutosturvan lisän suhde hämärtyy
muutoksen myötä ja useilla eri perusteilla maksettavat
korotusosat aiheuttavat hankaluuksia ja epäselvyyksiä toimeenpanossa.
Myös Finanssivalvonta on kiinnittänyt lausunnossaan huomiota
eri etuuksista työttömyyskassoille aiheutuvaan
lisätyöhön.
Ja jos tämä ei herätä meitä tilanteessa,
jolloin voi ihan suomeksi sanoa, että työttömyyskassat ovat
syvällä nesteessä, niin milloin me sitten
herätään siihen, että ihmiset
odottavat kolme neljä kuukautta omia päivärahojaan
jo tänä päivänä, ja vuoden
alusta sinne ollaan lyömässä uutta lainsäädäntöä,
joka entisestään vaikeuttaa ja hidastaa, kun päinvastoin
työttömyyskassojen yhteisjärjestö on
monta kertaa edellyttänyt eduskunnalta toimia, jotka selkeyttäisivät
työttömyysturvalainsäädäntöä ja
helpottaisivat käsittelyjonoja ja vähentäisivät
sitä painetta, mikä siellä tällä hetkellä on.
No, en malta olla sitten lukematta teille ku-ningasotsikoita
tästä lainsäädännöstä,
ja toivon, että se saisi edustajakollegani miettimään,
onko todellakin tarpeellista säätää näin
monimutkais-ta ja ihmeellistä lainsäädäntöä.
Meillä on 6 luvun 3 §:ssä seuraavat kohdat:
"3 a. Korotusosan ja korotetun ansio-osan maksaminen pitkän
työuran päätyttyä. 3 b. Korotusosan
ja korotetun ansio-osan maksaminen työllistymistä edistävien palvelujen
ajalta. 3 c. Muutosturvalisän ja muutosturvan ansio-osan
maksamisen edellytykset." No, siitä sitten revit siellä työttömyyskassan
virkailijana varmasti perperiä ja pelihousuja. Mutta ei
siitä mitään.
Sain virikkeen tänä päivänä saamastani
puhelinsoitosta, joka liittyy tähän ihanaiseen
työssäoloehtoon. Nuorta miestä oli kannustettu
työhön kertomalla, että hänen
jouduttuaan työttömäksi, hänellä työssäoloehto
ei valitettavasti täyttynyt, kun puuttui kuusi tuntia työssäoloaikaa.
Ja voi että sitä riemun päivää,
kun ilossa ripaskaa tanssien palaa kotiin peeaana ja nauttii jälleen
kerran elämästään sitten ehkä sosiaaliturvan
varassa tai sitten ei.
No, se sai virittämään itseni tunnelmaan,
ja synnytin runon liittyen tähän lakiin: "Työssäoloehto
vaiko tuonen kehto? Ja lisäpäiväoikeus, järjestelmän
soikeus. Sovitellut päivät ja vähennetty
etuus, vuorotteluvapaa, vakuutusmaksu. Ruokakaapissani enää Nappe-koiran
naksut. Kassojen jono, määrä ja kesto,
varmasti toteutuu rahantulon esto. Työllisyysohjelmalisä,
tästä ei puutu enää kuin olemattoman
lapsen lapsilisä, ja voi pyhä isä, kansasi
kiittää."
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä puheenvuorot näyttävät
menevän niin literääleiksi, että jatkan
siitä, mihin ed. Kyllönen lopetti.
"Tuonen lehto, öinen lehto, siell’ on hieno
hietakehto, sinnepä, onnettomat, työvoimaetuuslainsäädännön
saatan." Nimittäin jonnekin se pitäisi todella
saattaa ja säätää tilalle sellainen
selkeä, yksinkertainen ja yhtenäinen lainsäädäntö, joka
ei aiheuttaisi tämän tyyppisissä suhdannetilanteissa
kolmen tai viiden kuukauden odotuksia kassoissa. Nimittäin,
kun työttömyyskassoja on nyt syyllistetty siitä,
että kun siellä ei ole tarpeeksi työntekijöitä tai
milloin mitäkin, hoitamassa näitä etuuksia,
joitten saamatta jääminen aiheuttaa todella suuria
ongelmia, niin syyhän ei ole niinkään
siinä, että ihmisiä ei olisi palkattu,
vaan ei yksinkertaisesti ilman pitkähköä koulutusta ole
mahdollista löytää sinne ihmisiä,
jotka selviäisivät tästä nykyisestä viidakosta,
joka on tässä salissa säädetty.
Tässä salissa se pitäisi korjatakin.
Muilta osin toistan tämän lainsäädännön
yh-teydessä sen, mitä sanoin tuossa edellisessä kohdassa
työvoimapalvelulain ongelmista, erityisesti tämän
nyt käsittelyssä olevan etuuden osalta siltä osin
kuin se vähentää näitä työttömyysetuuspäiviä.
Se on ongelma, joka vie todennäköisesti merkittävän
tehon tältä sinänsä monia hyviä asioita
sisältävältä lainsäädännöltä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä hallituksen
esityksessä on yksi hyvä kohta, jolle pitää nyt
nostaa hattua, tämä sovitellun työttömyyspäivärahan
36 kuukauden enimmäisaika, joka kumotaan tässä,
koska tämähän on ollut sellainen kuollut
kirjain vuodesta 1994 asti. Sitä on siirretty ja lykätty
aina eteenpäin ja sitähän ei ilmeisesti
ole jouduttu käyttämään luultavasti
missään kassassa, nyt viimeistä vuotta
en tiedä, miten lie ollut, mutta siinä on ollut
aika jäykkäniskaista porukkaa tuolla ministeriössä,
jotta aina on isketty hanttiin sieltä ja sitten jotenkin
tämä poliittinen taho on niin heiveröinen
ja heikko, ettei ole voinut tämmöistä poistaa.
Tämä on niin kuin tolkuton juttu. Tämä on
hyvä asia tässä.
Mutta sitten en lähde käymään
läpi näitä muita, koska ed. Mustajärvi
kävi jokseenkin läpi nämä oleelliset
kohdat tässä laissa. Mutta tämä aktivointikeskustelu,
mikä käytiin, iso asia on myös tähän
kokeiltu ympätä sisälle. Kysehän
on siitä, jotta koulutukseen lähtemistä kannustetaan ja
pyritään saamaan johonkin tämmöiseen
toimenpiteeseen ja uutta ammattia tai entistä hankkia,
mutta kun tällä hetkellä monet työttömät
sanovat, että ei työvoimatoimisto osaa heille
sanoa, mihin kannattaisi lähteä eikä oikeastaan missään
osata sanoa, mitkä ovat ne ammatit, missä työtä saa,
ainakaan Itä-Suomessa. Jos haluaa olla kotikonnuilla tai
lähiseutuvillakin, niin mieluummin ne ihmiset hakisivat
semmoisen ammatin, missä tulisi leipää ja
töitä. Kyse on niin isosta murroksesta kaiken
kaikkiaan suomalaisessa yhteiskunnassa, että me emme tiedä,
mihin ne ihmiset kouluttautuisivat, koska tuotantoelämä siirtyy
näköjään nytkin tuonne halpamaihin
ja silloin käsillä tehtäviä juttuja
ainakaan ei tiedetä, saako vierasta työtä.
Yrittää, jos käy ja löytää hyvän
jutun, niin okei, ja sieltä löytyisi niin kuin markkinapohjaa,
mutta sekin on aika riskialtista puuhaa. Sen takia minä sanon
näin, että kun lähdette koulutukseen,
niin vakuutusyhtiölääkärin homma
on kaikkein paras. Ei tarvitse kuin kirjoittaa, jotta ’terve’ ja
epäselvä nimikirjoitus ja se on homma siinä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tätä lakiesitystä voi
pitää varsin hyvänä moneltakin
osin. Ed. Lahtela mainitsi yhden hyvän puolen, ja onhan
tässä selvä parannus muun muassa se,
että työssäoloehto lyhenee ja muutosturva
pitenee. Voi olla, kuten ed. Mustajärvi sanoi, että tämä ensimmäisen
20 päivän järjestelmä saattaa olla
vähän kuolleena syntynyt kirjain, mutta sen sijaan
pidän erittäin hyvänä tätä 200
päivältä maksettavaa korotusosaa ja korotettua
ansio-osaa silloin, kun osallistuu itse aktiivitoimiin. Tämähän
on osa sitä pakettia, jota äsken edellisessä lakiesityksessä käsiteltiin
eli sen sijaan, että pyrittäisiin siihen ajatukseen,
että koulutuksessa olemalla pidennetään
työttömyyspäivien määrää,
niin sen sijaan maksetaan siitä parempaa korvausta siltä ajalta,
kun osallistuu koulutukseen. Eli tämän tyyppiseen
aktivointiin uskon, ja että se tulee olemaan hyvinkin järkevää.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tuohon, mihin ed. Satonen lopetti, kannattaa
huomioida se, minkälainen tilanne on eri puolilla Suomea
ja sitten, kun vertailee isoja kuntia, pienempiä kuntia,
isoja työmarkkina-alueita, pienempiä työmarkkina-alueita,
niin siellähän on mahdollista saada heti työttömyyden
alkaessa koulutuskokonaisuus, päästä sinne
tai sitten ainakin osakoulutuskokonaisuus. Sitten 500 päivän kulumisesta
iso osa saattaa mennä siihen, että vaikka olisi
kuinka opinhaluinen, niin ei kerta kaikkiaan avaudu niitä opiskelupaikkoja
ja silloin ilman omaa syytä se 500 päivän
aika kuluu.
Mutta tämä aktivointikeskustelu on mielenkiintoinen
sillä lailla, että kun vertaa, miten työttömiä aktivoidaan
työttömyyden alkupäässä,
heitä aktivoidaan nyt pienillä porkkanoilla, mutta loppupäässä sillä,
että heillä tukitaso laskee huomattavasti. Muuttuuko
siinä ihminen perusluonteeltaan sitten, kun tämä vaihtuu
näin radikaalisti, että tämä tukemisen
tapa, porkkana kepiksi, niin minusta on aika villiä ajatella,
että se samainen ihminen siinä vaiheessa muuttuu
työhaluisesta työhaluttomaksi sitten, koska nämä toimenpiteet
vaihtuvat ihan päinvastaisiksi.
Vastaavasti työnantajia kannustetaan vastikkeettomalla
täysin tarveharkitsemattomalla matalapalkkatuella, jossa
tuki tulee kuin manulle illallinen, kunhan tietyt ehdot täyttyvät.
Ne ehdot ovat sopiva ikä ja se, että työnantaja
maksaa työntekijöille riittävän
pientä palkkaa. Minä ymmärtäisin
sen, jos valtion tukea annettaisiin siitä, että pystyy
maksamaan parempaa palkkaa, mutta tosissaan niin päin,
että maksaa riittävän pientä palkkaa,
niin tämä kannustinmekanismi on kyllä aika
outo.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Puutun tässä lakiesitysnipussa
vain kahteen asiaan. Niitä on täällä toki
jo sivuttu, ja ne näyttävätkin olevan
ihan oleellisia asioita myös muiden edustajien osalta.
Esityksen mukaan työvoimakoulutukseen osallistuvien
koulutustukietuuspäivät lasketaan jatkossa työttömyyspäivärahan
500 päivän enimmäiskestoon. Hyvä on
huomata, että hallituksen esityksessä, kun se
arvioi vaikutuksia, todetaan, että uudistus vähentää työttömyysturvan
koulutusetuusmenoja ja vähentää siksi,
että 500 päivää saaneille maksetaan
työmarkkinatuen tasoista etua. Säästö on
7,5 miljoonaa euroa. Hallituksen esityksessäkin siis todetaan,
että säästöä syntyy,
kun ansiosidonnaiselta koulutustuelta tai työttömyyspäivärahalta
pudotaan runsaan 22 euron työmarkkinatuelle.
Jatkossa vähänkin pidempään
työvoimakoulutukseen osallistuva työtön
toteaa koulutuksen päättyessä olevansa
erittäin matalan perusturvan ja toimeentulotuen varassa.
Siitäpä on sitten kaikkien näiden toimeentulovaikeuksien
keskellä kannustavaa yrittää etsiä työtä.
Tämä kannattaa muistaa. Kysymys on siis aina näissä heikennyksissä myös
siitä, että ne kohdistuvat yhteen ja samaan ryhmään,
siihen ryhmään, joka putoaa perusturvan varaan.
Sellainen on myös tämä toinen merkittävä heikennys,
työttömyysturvan lisäpäiväoikeuden ikärajan
korottaminen vuodella. Lakiesityksen vaikutusarvion mukaan säästöä syntyy
17 miljoonaa euroa. Molemmat muutokset ajavat kymmeniätuhansia
nyt ansioturvalla olevia työttömiä työmarkkinatuen
varaan, enkä voi kyllä parhaalla tahdollakaan
yhtyä SAK:n eläkkeelle siirtyneen puheenjohtajan
Lauri Ihalaisen ylistyspuheeseen, jonka hän käytti
tammikuisesta sosiaalituposta, jonka osasia molemmat heikennykset ovat.
Sen jälkeen heikennykset on todella myönnetty,
mutta edelleenkin hyväpalkkainen kolmikantaeliitti vakuuttaa,
että lakimuutosten kanssa voidaan elää ja
että ne muodostavat kokonaisuuden. Me tiedämme,
kuka täällä elää paremmin, kuka
huonommin. Ne kymmenettuhannet työttömät,
jotka näiden lakimuutosten ja laman seurauksena putoavat
työmarkkinatuelle, eivät todellakaan hakkaa käsiään
tämän kokonaisuuden kunniaksi. Siksi tarvitaan
kansanliikettä työttömien toimeentulon
heikennysten torjumiseksi. Perusturvan tasoa on korotettava ja työttömyyskassojen
toiminta saatava normaaliksi.
Tällä hetkellä työttömyyskassojen
etuuksien maksatustilanne on täysin häpeällisellä tolalla. Jonot
ovat edelleenkin kolme neljä kuukautta. Tutustuin viikonvaihteessa
sangen perusteellisesti tähän jonotustilanteeseen.
Metallityöväen työttömyyskassa
käsitteli kesäkuun viimeisellä viikolla
jätettyjä ensimmäisiä hakemuksia,
ja pian ovat vuorossa varsinaiset ruuhkakuukaudet heinäkuu
ja elokuu. Jonotusaika jatkuu, ja vielä sitten kaiken lisäksi
syksyn lomautukset ja lisääntyvät irtisanomiset
lisäävät työttömien
hätää ja ahdinkoa. Tilanne on täysin
laiton. Meillä on voimassa työttömyysturvalaki,
joka takaa työttömille toimeentulon. Työttömät
itse osallistuvat paitsi veronmaksajina myös työttömyyskassan jäseninä vakuutusmaksujen
maksamiseen, mutta tästä huolimatta työtön
joutuu odottamaan neljä kuukautta ilman rahaa, ilman että kukaan
osallistuu niihin kuluihin, ottaa vastuuta siitä vahingosta,
mikä aiheutuu, kun tämä työttömyysvakuutusjärjestelmä ei
toimi.
Tähän todellakin pitäisi saada pikaisia
muutoksia, ei kosmeettisia sellaisia, mitä täällä säädettiin
viime kevätkaudella ja ennen kesätaukoa, vaan
todellista työttömyysturvalain yksinkertaistamista
ennen kaikkea tarvitaan. Nyt tällä esityksellä lisätään
rönsyjä, erilaisia korotuksia, korotustasoja,
erilaisia määräaikoja, erilaisia ikärajoja
jne., ja koko ajan hidastuu työttömyyskassojen
kyky toimia ja toteuttaa meidän lainsäädäntöämme,
niin työttömyysturvalakia kuin myös työttömyyskassalakia.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä työttömyysturvalain
uudistus pitää sisällään
kiistatta hyviä asioita, ja osin ymmärrän
tätä kritiikkiä, että tähän
tulee myös semmoista monipolvisuutta, joka varmasti jossain
määrin lisää tätä tulkintavaikeutta.
Mutta ihan kahteen asiaan kiinnitän erityistä huomiota.
Minusta näihin aktiivitoimenpiteisiin osallistumisen kannustaminen
sen 200 päivän aikana totta kai on kiistaton parannus
ja hyvä asia, koska kyllähän meillä pitää olla
tavoitteena se, että työttömyys ei ole
mikään pysyvä olotila vaan mahdollisimman
lyhyillä työttömyysjaksoilla kannustetaan
ihmisiä siirtymään uusiin työpaikkoihin,
ja tähän liittyy osittain myös tämän
palkkatyön ja yrittäjyyden välinen siirtymä,
sen selkeyttäminen ja helpottaminen.
Kun minä ajattelen tätä edessä olevaa
taantumaa, niin minusta se voi olla parhaimmillaan juuri se testipaikka.
Jos me onnistumme tämän asian hoitamaan hyvin,
niin me merkittävällä tavalla voimme
alentaa myös työttömyyden tasoa. Me voimme
lisätä ihmisten valmiuksia nimenomaan sopeutua
uusiin tilanteisiin, koska tätä vaatimustahan
meidän pitää keskeisesti tukea.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen kannustavuusvaikutuksesta olen
kyllä täysin eri mieltä. Muun muassa
tämä koulutustukeen tehtävä heikennyshän
suoranaisesti johtaa siihen, että työntekijä,
joka menettää työnsä ja samalla
työllistävän ammattinsa, joutuu uudelleen
kouluttautumaan, ja vähän meillä on sellaisia
kokonaan uuteen ammattiin johtavia koulutusohjelmia, jotka ovat
lyhyempiä kuin kaksi vuotta. Käytännössä työtön,
joka on jonkin aikaa työttömänä ja
saa sitten työvoimakoulutuksen, putoaa perusturvan varaan
ja on todella siinä noidankehässä silloin,
kun ehkä koulutuksesta valmistuu.
Keskustelu päättyi.