3) Valtioneuvoston kirjelmä valtioneuvoston jäsenten
sidonnaisuuksista (ministeri Lehtomäki)
jatkui
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Oletin, että ministeri käyttää ensimmäisen puheenvuoron
tästä asiasta, koska oletin eilisen lyhyen keskustelun
pohjalta, että hänelläkin kiinnostusta
tähän asiaan on. Se, minkä takia otin
asian eilen esille, liittyy nimenomaan siihen, että ihmettelin,
mikä teki tämän muutosilmoituksen ministeri
Lehtomäen sidonnaisuuksista ajankohtaiseksi, ja kun en
kerta kaikkiaan päässyt asiasta selville, mikä on
se syy, niin silloin on luontevaa kysyä.
Perustuslain 63 §:hän lähtee
siitä, että ministerin on viivytyksettä ilmoitettava
sidonnaisuuksistaan. On erikseen määritellyt tietyt
asiat, jotka pitää ilmoittaa, mutta sitten on
myöskin tämmöinen yleislause: "- -
ja muista sidonnaisuuksistaan, joilla voi olla merkitystä arvioitaessa
hänen toimintaansa valtioneuvoston jäsenenä."
Ja tämä minusta on tässä perustuslaissa
avainkohta. Oleellistahan on ensinnäkin se, mistä ministerin on
ehdottomasti ilmoitettava, mutta myöskin se, mitkä asiat
tekevät hänestä jäävin,
ja sen arviointi on sitten hyvinkin hankalaa tietyissä tilanteissa.
Mutta jos ajatellaan tätä nimenomaista Talvivaara-hanketta,
sehän on jättihanke, siinä on myöskin
ympäristöministeriöllä, ympäristöhallinnolla
hyvin vahva rooli ja tämän kaltaisissa tilanteissa
minusta ministerin pitää olla äärimmäisen
varovainen. Jos on vahva viranomaisvallankäyttö,
tiedonsaantioikeus ja myöskin vahva henkilökohtainen
taloudellinen intressi, niin nämä yhdessä luovat
sen vaarallisen asetelman. Ja siinä mielessä on
ihan mielenkiintoista kuulla se, mitenkä ministeri Lehtomäki
itse arvioi nyt tilannetta.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Mustajärvi totesi,
sidonnaisuusilmoituksessa käsitellään
lähtökohtaisesti valtioneuvoston jäsenen
omia omistuksia. Mutta, arvoisa puhemies, minä olen itse oman
harkintani perusteella tältä osin tullut siihen
tulokseen, että soveltaisin tässä laajempaa tulkintaa
ja että tässä saattaa olla perustuslain
tarkoittama muu sellainen sidonnaisuus kyseessä, jolla
voi olla merkitystä arvioitaessa valtioneuvoston jäsenen
toimintaa. Tämä on siis oman harkintani tulos.
Sillä ei ole mitään erityistä ajankohtaisuutta,
mutta se tietysti linkittyy siihen tosiasiaan, jonka ed. Mustajärvi
tuossa toi esille, että minulla on silloin tällöin
myöskin viranhoidollisissa tehtävissä edessäni
kysymyksiä, jotka linkittyvät toimialaan tai yksittäiseen
yritykseen.
Käsitykseni on, arvoisa puhemies, että sidonnaisuusilmoitus
sisältää sidonnaisuuden arvioinnin kannalta
riittävän informaation. Luonnollisesti sidonnaisuus
ja esteellisyys ovat eri asioita ja valtioneuvoston jäsenenä arvioin
ja punnitsen esteellisyyttä, jos sellainen konkreettinen
päätöksentekotilanne eteen tulee.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! On ihan hyvä, että tästä asiasta
on saatu tämänkin päivän aikana
tiedotusvälineitten kautta lisäinformaatiota.
On aivan oikein, niin kuin ministeri Lehtomäki sanoi, että sidonnaisuuksien
ilmoittaminen ja jääviys ovat kaksi eri asiaa,
siitä me olemme aivan samaa mieltä. Mutta perustuslaki,
samaten kuin jääviyden arviointi, lähtee kuitenkin
siitä, että kansalaisilla pitää olla
oikeus ja mahdollisuus ihan oikeasti arvioida sitä, mikä on
poliittisen päätöksenteon asema ja mitkä tekijät
voivat vaikuttaa poliitikon asioitten valmisteluun ja päätökseen
ja kuinka käytetään sitä kaikkea
tietoa, mitä ministerikin saa. Siinä mielessä kiinnostava
kohta on se tässä yksittäisessä tapauksessa,
kuinka pitkään nämä osakkeet
ovat olleet kenenkin hallinnassa, omistuksessa.
Mutta lainsäädäntömuutos
on minusta kiistaton, että voitaisiin pohtia sitä,
täsmennetäänkö ilmoitusvelvollisuutta
niin, että omistukset suoraan ylenevässä ja
alenevassa polvessa ja myöskin puolison omistukset tulevat
ilmoitusvelvollisuuksien joukkoon. Pelisääntöjen
selkeyttäminen minun mielestäni on kaikkien kannalta
aivan ehdottoman tärkeää. Se on tärkeää ministerin kannalta,
että ministeri tietää, kuinka hänen
tulee toimia. Se on tärkeää eduskunnan
kannalta, koska meille on annettu velvoite seurata ministerien toimintaa,
sidonnaisuuksia, ja asetelma kuitenkin on niin, että ministerit
aina, niin kuin koko hallituskin, nauttivat eduskunnan luottamusta eikä toisinpäin.
Ja siinä mielessä olen ihmetellyt kyllä sitä,
kuinka nämä ministerien sidonnaisuusilmoitukset
menevät läpihuutojuttuina eduskunnassakin. En
ole varma, oliko tämä ensimmäinen kerta,
kun asiasta edes keskusteltiin, mutta joka tapauksessa pelisäännöt
on saatava selviksi.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on aika kunnioitettavaa,
että ministeri Lehtomäki avaa kuitenkin tämän
pelin, ja toivon, että samaa kansalaisrohkeutta osoittavat myös
muut ministerit tässä suhteessa.
Kannatan näitä ed. Mustajärven tekemiä linjauksia
siitä, että mitä avoimempia ja läpinäkyvämpiä ja
myös perhepiirin huomioivampia, sidosryhmät huomioivampia,
nämä ilmoitukset ovat, mitä ministerin
asemassa olevat henkilöt antavat, sen vakuuttavampaa on,
että me olemme tietoisia siitä, mihin ministerit
perustavat käsitystänsä, ketkä ovat
heidän sidostahonsa, ja myös siitä, ketkä tietyllä tavalla
saattavat vaikuttaa heidän kantoihinsa. Kyse ei ole siitä,
ettemmekö uskoisi, että ministerit tekevät
itsenäisiä ja omaan harkintaan perustuvia päätöksiä.
Kyse on enemmänkin uskottavuudesta näitten päätösten teossa.
Nyt tässä ministeri Lehtomäen tapauksessa, edelleenkin
kiitos tästä avoimuudesta, mielestäni
on edelleenkin aika mielenkiintoista, että me saamme kuulla
lehdistöltä, tiedotusvälineiltä, kuinka
paljon näitä osakkeita on — meille annetussa
ilmoituksessa on vain "merkittävä määrä" — ja
meille myöskään ei ole ilmennyt, koska nämä osakkeet
on hankittu, koska niillähän on saattanut olla
ainakin yleisön mielessä vaikutusta mahdollisesti
jo tehtyihin hallituksen päätöksiin.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä,
että meillä on edustajien kanssa aika pitkälle
menevä yksimielisyys siitä, mitä tämä perustuslain
tarkoittama sidonnaisuusilmoitus lähtökohtaisesti
tarkastelee, ja sehän lähtökohtaisesti
tarkastelee ministerin omia omistuksia. Mutta tässä olen
tapauskohtaisesti käyttänyt sitä harkintaa,
että tässä voi olla sellainen muu sidonnaisuus,
jolla on arviointia tehtäessä vaikutusta, ja olen
siksi halunnut saattaa tämän asian eduskunnan
tietoon.
Kun sitä on kysytty, niin todettakoon, että käsitykseni
mukaan osakeomistus on tältä vuodelta, mutta mielestäni
sidonnaisuuden arvioinnin kannalta juuri se, että kyseessä on
merkittävä määrä, on
se olennainen seikka, koska jos se on ei-merkittävä,
sillä ei ole sidonnaisuuden arvioinnin kannalta silloin
samanlaista merkitystä.
Puhemies! Toivon, että mietimme kuitenkin aika tarkasti
sitä, olisiko jonkinlaisia säädösuudistuksia
tarpeen tehdä. Mielestäni nykyinen säädäntöpohja
on kohtuullisen hyvä ja se aivan oikealla tavalla jättää valtioneuvoston
jäsenelle itselleen kohtuullisen laajaa harkintavaltaa,
koska kyllä valtioneuvoston jäsenen itse pitää tietää ja tunnistaa,
milloin on sellainen linkitys, että sillä voi
olla merkitystä. Valtaosalla noista lähipiirinkään
toiminnoista ei ole sellaista linkitystä, jolla on sidonnaisuuden
kannalta merkitystä. Ja uskon, että me kaikki
olemme täällä sitä mieltä,
että meidän poliittisten toimijoiden tehtävänä on myös
turvata omien läheisten ihmistemme, ystävien,
sukulaisten ja kylänmiesten, täysiä kansalaisoikeuksia
ja myös yksityisyyden suojaa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minustakin on arvokasta, että ministeri
Lehtomäki on nyt täydentänyt tätä omaa
ilmoitustaan, ja sitä osataan ilman muuta arvioida ja arvostaa.
On tärkeätä, että tässä suhteessa
pystytään avoimeen keskusteluun.
Yhdyn ministeriin myöskin siinä, kun hän
totesi, että sidonnaisuusilmoituksessa, totta kai, lähtökohtaisesti
kysymys on omista omistuksista ja niiden aiheuttamista riippuvuuksista.
Mutta saattaisi olla paikallaan vähän, niin kuin
ministerikin omassa puheenvuorossaan totesi, selvittää sitä,
pitäisikö säädöksiä tässä suhteessa
täsmentää, pitäisikö täsmentää siihen
suuntaan, että myöskin lähiomaisten merkittävät
omaisuudet, jotka aiheuttavat sitten myöskin päätöksentekoon
sidonnaisuuksia, olisivat tässä selvityksen piirissä.
Siinä on myöskin itse asiassa toinen puoli, joka
koskee lähiomaisten intimiteettiä näissä kysymyksissä.
Tämä ei ole kovinkaan selkeä, helppo
asia, mutta tämä on ainakin selvittämisen
arvoinen asia, ja on syytä pohtia vakavasti, pitäisikö tässä myöskin
säädösuudistuksiin mennä. Arvostan,
että ministeri Lehtomäki on nyt tämän
keskustelun avannut.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Eihän tässä kukaan
halua omistusoikeutta asettaa kyseenalaiseksi, ei ministerin eikä hänen läheistensä.
Se on päivänselvä asia. Minäkin
olen tällaisen kansankapitalismin kannattaja. Monessa tilanteessa
hyvin laajalle levinnyt pienosakeomistus on terveempi omistuspohja
yritykselle kuin keskittynyt omistus. Siinä mielessä tämä on aivan
selvä asia. Mutta tämän omistamisen ja vahvan
taloudellisen intressin ja vahvan julkisen vallankäytön
välillä pitää olla sidokset
selvinä niin, että tämä asetelma
on kaikkien kannalta läpinäkyvä ja että intressejä voidaan
sitten hyvin monipuolisesti arvioida kaikkien kansalaisten toimesta.
Mutta kyllähän minusta tämä on
kuitenkin selvä, että esimerkiksi lasten, vanhempien
ja puolison omistuksesta syntyy myöskin ministerille aivan
yhtä lailla taloudellinen intressi kuin omasta omistuksestaankin.
Ja minusta on täysin selvää, että siinä suhteessa
tätä kokonaistilannetta ja kokonaisarviointia
tehdessä tämä omistus tulee jatkossa
ottaa huomioon. Nehän, jotka ovat esimerkiksi hallintoneuvoston
jäseninä olleet joskus tai ovat nyt, joutuvat
tekemään itse hallintoneuvoston jäseninä sisäpiiriläisilmoituksen
omista ja perheenjäsentensä omistuksista ja sidonnaisuuksista,
ja siinä mielessä on aika nurinkurista, kun katsoo
sitä, minkälaista valtaa hallintoneuvoston jäsenet
käyttävät, tai paremminkin eivät
käytä: he joutuvat paljon tiukemmin ilmoittamaan myöskin
läheistensä sidonnaisuuksista kuin sitten ministeri,
joka voi päättää valtavan isoista asioista
ja kuitenkin on mukana prosessissa, jossa saapi tietoa paljon ennemmin
kuin moni muu saa. Ja se tieto myöskin osakeomistuksessa
on käypää rahaa.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täällä ed.
Mustajärvi totesi, että taitaa olla ensimmäinen
kerta, kun tämän tyyppisestä asiasta
tässä salissa keskustellaan. Näin varmasti
on. On ollut maan tapa, ettei keskustella. Mielestäni nyt
tämän maan tavan on hyvällä tavalla
kuitenkin asettanut ed. Mustajärvi ja myös ministeri Lehtomäki
kyseenalaiseksi. Ministeri Lehtomäen avaus tässä asiassa
on ollut erittäin kunnioitettava ja tullut hyvään
tarpeeseen.
Olen samaa mieltä, että säädöspohjaa
on hyvä vielä katsoa, millä pohjalla
valtioneuvoston jäsenen sidonnaisuus ilmoitetaan. Eilen
keskustelimme täällä oikeuskanslerin
ollessa läsnä nimenomaan myös kunnanvaltuutettujen
sidonnaisuuksista. Se keskustelu osaltaan on tätä samaa linjaa,
nimenomaan kysymys sidonnaisuuksista, mahdollisista esteellisyyksistä jne.
Sitä tarvitaan entistä enemmän.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! On syytä varmaan kerrata jotain
tällä vaalikaudella tapahtunutta. Kun perustuslakia tarkistettiin,
oikeusministeriö esitti alustavassa työssään
myös, että lakia valtioneuvostosta on syytä tarkistaa
osittain liittyen siihen, mitä tulee uudesta perustuslaista,
osittain liittyen muun muassa ministerien äitiyslomiin.
Muistatte varmaan keskustelun isyyslomista, mutta siinä yhteydessä oikeusministeriö
otti
esille myös muut tarkistustarpeet, muun muassa nämä sidonnaisuudet siinä vaiheessa.
Silloin Valtioneuvoston kansliassa työryhmä työskenteli.
Työryhmä silloin omalta osaltaan jo totesi, että myös
näiden sidonnaisuuksien osalta, kun lakia tullaan tarkistamaan
joka tapauksessa, on syytä tarkistaa. Tämä työ on
siis aloitettu ja linjattu, ja tämä on määrä saattaa
eteenpäin Valtioneuvoston kansliassa, koska vastuu sen
lain valmistelusta on siellä eikä oikeusministeriössä.
Mutta oikeusministeriö on tämän hankkeen
laittanut liikkeelle jo vaalikauden alussa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mustajärvi totesi, että valtioneuvoston jäsen
saa virkansa puolesta esimerkiksi sellaisia yhtiöiden toimintaan,
tuleviin ratkaisuihin liittyviä tietoja, joilla tiedoilla
voi olla suurikin merkitys ajatellen esimerkiksi puolison käymää osakekauppaa.
Ihan selvyyden vuoksi haluan tuoda esiin tähän
keskusteluun sen, että jos valtioneuvoston jäsen
tällaisia tietoja menisi eteenpäin kertomaan ja
jos sitten niiden tietojen valossa ja perusteella ulkopuolinen henkilö onnistuu
tekemään hyviä osakekauppoja, niin siinä toteutuu arvopaperimarkkinarikos
joka tapauksessa, siis riippumatta siitä, ovatko nämä perheenjäsenten osakeomistukset
etukäteen tiedossa vai eivät.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Silti mielestäni sisäpiiritietoa
levitettäessäkin tai sen levittämättömyydessäkin
on hyvä hälventää niitä epäilyksiä,
ja mielestäni se tapa, millä ministeri Lehtomäki
on nyt tullut julkisuuteen, on hyvä tapa ehkäistä sitä keskustelua,
joka olisi saattanut syntyä, jos tämä olisi
tullut tietoon jotakin muuta kautta.
On totta, että valtioneuvoston jäsenillä on
yhtäläinen vaitiolovelvollisuus, mutta kieltämättä jos
puolisolla, lapsilla, vanhemmilla tai vaikkapa sisaruksella on merkittävää omistusta
joissakin yhteisöissä, joihin valtioneuvoston
päätöksenteolla vaikutetaan, niin totta
kai on tärkeätä, että me, jotka
olemme tekemässä tätä päätöstä, tiedämme,
että valtioneuvoston jollakin jäsenellä saattaa
olla taustalla tällainen taho. Toisaalta taas mielestäni
julkisuuden ja kansan oikeus on tietää, että tähän
toimintaan saattaa liittyä jotain, mitä kannattaa
katsoa myös tarkemmalla luupilla.
Sitten, arvoisa ministeri Brax, on hyvä, että oikeusministeriö ja
itse asiassa valtioneuvosto on yrittänyt toimia tällä alalla.
Se on nyt lykkäytynyt siihen seuraavaan mahdolliseen lakimuutokseen,
mutta kyse onkin nyt siitä, että tällä hetkellä me
tarvitsemme uskonpalautusta politiikkaa ja poliitikkoja kohtaan.
Sen uskonpalautuksen ykkösaskelma on oma-aloitteisuus.
Edelleen toistan sen saman, minkä sanoin edellisessä puheenvuorossa,
että minä kehotan, että muut ministerit
toimivat samoin kuin ministeri Lehtomäki on nyt toiminut
eli uskaltavat ilmoittaa silloin, kun he kokevat, että heidän
lähipiirinsä omistajuudet saattavat jollakin tavalla vaarantaa
heidän uskottavuuttaan, tai toisaalta, kun on tärkeä tieto,
mikä ihmisillä pitää olla, että lähipiirin
omistajuus on vaikuttamassa heidän päätöksentekoonsa.
Nämä tiedot olisi hyvä tuoda myös
eduskunnan tietoon.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Voisiko ministeri Brax vähän
valottaa sitä lainsäädäntötyötä,
miltä pohjalta se on laitettu liikkeelle, kertoa näistä yleisistä tavoitteista
ja suuntaviivoista? Avainkäsitteethän tätäkin
asiaa arvioitaessa ovat sidonnaisuus, niistä ilmoittaminen,
ja sitten jääviys. Ne liittyvät erottamattomalla
tavalla toisiinsa.
Mutta kertaan vielä sen, että minusta on päivänselvä asia,
että henkilöllä on aivan yhtä vahva
taloudellinen intressi paitsi oman myöskin lasten, vanhempien
ja puolison omistusten kautta. Se on ihan selvä asia, siitä syntyy
se taloudellinen intressi kokonaisuudessaan.
Kun esimerkiksi jääviyden lajeja on hyvin monenlaisia,
on osallisuusjäävi, edustusjäävi, intressijäävi,
palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi ja yhteisöjäävi,
niin tämän asian arvioiminen ei missään
tapauksessa ole kovin yksinkertaista. Sen takia selkeät
pelisäännöt ovat meidän kaikkien
uskottavuuden kannalta tärkeitä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu liittyi
ihan oleellisesti äskeiseen demokratiakeskusteluun eli
siihen, kuinka kansalaisten sekä lainsäätäjien
ja valtioneuvoston jäsenten välistä luottamusta
voidaan vahvistaa. Minusta on erittäin hyvä, että nyt
tämä keskustelu käydään.
Tuntuu vaan siltä, että kunnissa ovat jo nämä pelisäännöt
paljon selvemmät kuin täällä valtion puolella
ja lainsäätäjäpuolella. Kunnissa
ne kyllä tiedetään. Siellä esimerkiksi
valtuutettu on esteellinen, jos asia koskee häntä tai
hänen lähipiiriään, puolisoa
tai lapsia, muun muassa tämmöinen omistajuus,
hitasasunto, esimerkkinä.
Minä vielä nyt pyydän, että ministeri
Brax sanoo selkokielellä sen, että, eikö niin,
esteellisyys tulee siitä, mitkä ovat ne omistussuhteet,
ja se on olemassa jo nykylaissa. Sitä ei, vaikka se on
puolison omistus, tarvitse enää lähteä lailla
uudelleen säätämään,
vai onko meillä nyt tulkintaongelma?
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni ministeri
Lehtomäki on toiminut ansiokkaasti, kun hän on
itse ilmoittanut tämän "merkittävän"
sidonnaisuuden. Olen itse ollut yli 23 vuotta tässä salissa
ja en muista aikaisemmin, että tällä tavoin
kuin ed. Mustajärvi on ottanut esiin olisi käyty
keskustelua ja minun mielestäni ihan asiallista keskustelua.
Tämä kokonaisuutena varmasti panee miettimään
moniakin asioita.
Vielä kunnioitus ministeri Lehtomäkeä kohtaan
senkin johdosta, että jos — kun käsitykseni mukaan
valtioneuvostolla on Talvivaaran uraanilupahakemus — tätä keskustelua
ei olisi käyty, niin voi olla, että se myöhemmin
olisi pulpahtanut sitten esiin. En tiedä, miten ministeri
tekee, katsooko, että hän mahdollisesti on siinä käsittelyssä jäävi,
kun hän on tällaisen merkittävän omaisuusmassan
ilmoittanut perhepiirillään olevan. Mutta minun
mielestäni tämä on ollut puhdistava ja
asiallinen keskustelu.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Perustuslain 63 §:n
mukaisesti pitää ilmoittaa siis omat ja sitten,
niin kuin ministeri Lehtomäki on toiminut, ne, joilla voi
olla merkitystä arvioitaessa hänen toimintaansa
valtioneuvoston jäsenenä.
Ed. Sirnö kehotti muitakin ministereitä toimimaan
samalla tavalla. Käsitykseni mukaan kaikki ministerit ovat
koko ajan toimineet samalla tavalla, eli tämän
kaltaista ilmoitettavaa ei ole, ei ainakaan itselläni ole,
ja tiedän sen tasan tarkkaan, että ei ole. Tältä osin
siis mitään semmoista, joka politiikan puhdistumisen
nimessä nyt täytyy tehdä kaikkien muidenkin,
ei ole olemassa. Siitä, että ministeri Lehtomäki
toimii esimerkillisesti ja ensimmäisen kerran, koska hänelle on
tullut tämmöinen tilanne eteen, ei seuraa, että muillakin
olisi tällainen tilanne, jos kerran sellaista tilannetta
ei ole.
Sitten taas kun katsotaan, mitä valtioneuvoston laista
puuttuu, niin selkeyden nimissä olisi varmaan hyvä,
että valtioneuvoston lakiinkin erikseen kirjoitettaisiin
samankaltainen säännöstely, mikä löytyy
hallintolain 27 ja 28 §:istä, koko se
lista erilaisista esteellisyystilanteista plus vielä sitten
se kaatotilanne. Täytyy muistaa, että on erilaisia
tilanteita, joissa voi kokea, että voi hyötyä tai
voi syntyä haittaa. Se voi olla hyvin moninainen, ja täysin
suljettuhan se lista ei ole koskaan.
Mutta aivan niin kuin ed. Hiltunen kertoi, esteellisyys sinänsä on
aina, ja jokaisen valtioneuvoston jäsenen tietenkin tästä näkökulmasta
täytyy olla ja hän on tietoinen lähipiirinsä erilaisista tilanteista.
Mutta se on kyllä aivan eri asia kuin se, että politiikan
puhdistaminen vaatisi sitä, että ihmisellä,
joka lähtee politiikkaan mukaan, pitää olla
koko suvun lupa ilmoittaa suvun kaikki omistukset. Miten ihmeessä vain
alas- ja ylöspäin? Esteellisyys voi hyvin voimakkaasti
syntyä esimerkiksi sisareen tai veljeen.
Tästä näkökulmasta nyt toivoisin,
että kaikilla pysyisi vielä jäitä hatussa
ja pidetään nämä kaksi asiaa
erillään. Siis siitä, että ministeri
Lehtomäki on toiminut 63 §:n näkökulmasta
hienosti ja oikein, kun tilanne on syntynyt, ei synny välttämättä eikä itse
asiassa synny ollenkaan sitä, että sinänsä perustuslain
63 §:ssä olisi mitään
uudistustarvetta. Perustuslaki on juuri perattu, eivätkä myöskään
vasemmistoliiton edustajat siinä johtamassani työssä nähneet,
että 63 §:ssä on mitään
muutostarvetta. Ihan rauhassa varmaan löydämme
tähän nyt järkeviä asioita,
mutta nämä asiat pitää pitää nyt
erillään.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Braxille, että ainakin
me vasemmistoliiton kansanedustajat olemme yrittäneet puhua
koko ajan asiasta ilman mitään puoluepoliittista
paatosta, ihan asiasta asiana, koska se on meidän kaikkien
etu. Siihen liittyen, kun Brax viittasi lainsäädäntövalmisteluun,
en saanut kyllä vieläkään mitään
viitteitä siitä, mihin suuntaan tätä lakia
ollaan viemässä. Kyllä te jotain voitte
valottaa siitä, mitä tuleman pitää.
Palaan siihen, että kyllä se on minun mielestäni
aika mielenkiintoinen tilanne, että jos monellakaan hallintoneuvostolla
ei ole kovin paljon päätäntävaltaa,
tiedonsaantioikeus on, niin hallintoneuvoston jäsenet kuitenkin
ilmoittavat hyvinkin tarkasti myöskin lähipiiristään
asioita, niin kuin olen esimerkiksi minä tehnyt. Kyllä tässä on
minusta ihan selvä epäsuhta sen suhteen, kuinka isoa
valtaa käyttää, mitä ilmoittaa,
mitkä ovat sidokset ja kuinka niitä pitäisi
pystyä sitten kaikkien kansalaisten arvioimaan. Toivon
ministeri Braxilta sitä, että valotatte hieman,
mihin suuntaan te olette kehittämässä lainsäädäntöä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! On ymmärrettävää,
jos ei ensimmäisellä kerralla kuule. Tätä lakia
valmistelee Valtioneuvoston kanslia, se ei ole siis oikeusministeriössä.
Ei oikeusministeriössä, kun katsottiin, onko tarvetta
muuttaa perustuslakia, kukaan asiantuntijoista eikä täällä edustetuista
puolueista nähnyt, että 63 §:ssä on
muutostarpeita. Sen sijaan huomattiin, että siinä valtioneuvostolaissa on,
jota ei siis valmistele oikeusministeri eikä ministeri
Brax, ja sen takia ministeri Brax ei valota sitä enempää.
Vastasin teille sen, mikä minulla on tieto. Se ajatus,
mikä oikeusministeriössä on ollut, on,
että valtioneuvostolaissakin samalla tavalla ihan selvyyden
vuoksi luetellaan, niin kuin hallintomenettelylaissa, esteellisyyssyyt.
Minä sanoin tämän jo äsken ja
toistan uudelleen, ja tämä vastaus on itse asiassa
käsittääkseni aika tyhjentävä tältä osin,
mutta toistetaan se niin monta kertaa kuin tarvitsee.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan selvyyden vuoksi muun muassa ed. Vistbackan
puheenvuoron johdosta:
On kaksi eri asiaa, ja ministeri Brax kyllä jo tätä asiaa
selvitti, mutta yritän omalta osaltani vielä osallistua
tähän samaan selvittämiseen. On yksi
asia se, mitä valtioneuvoston jäsenen pitää ilmoittaa
sidonnaisuuksistaan. On toinen asia se, minkälaisissa tilanteissa
ministeri on jäävi osallistumaan päätöksentekoon
eli hän on esteellinen. Tätä esteellisyysasiaahan
käsitellään parhaillaan perustuslakivaliokunnassa,
niin kuin kaikki tiedämme, mutta jos esimerkiksi valtioneuvostoon
tulee jotakin yhtiötä koskeva asia, jolla on suuri
merkitys tämän yhtiön taloudellisen toiminnan
kannalta, ja esimerkiksi ministerin sisar on hyvin merkittävä omistaja
tässä yrityksessä, niin on ihan selvää,
että tällainen ministeri on esteellinen osallistumaan
tätä yhtiötä koskevaan päätöksentekoon
ja hänen on siinä tilanteessa itsensä jäävättävä.
Toinen asia on sitten se, mitä säädetään
siitä, mitä valtioneuvoston jäsenten
pitää etukäteen tiettyjen menettelyjen
mukaisesti ilmoittaa sidonnaisuuksistaan, enkä tällä ota
siihen kantaa, halusin vaan tuoda esiin tämän
eron ilmoittamisvelvollisuuden ja esteellisyyden osalta. Ei siis
ole niin, että jos ei jotain sidonnaisuutta tai sukulaisten
omistuksia olisi ilmoittanut, niin sitten ei olisi myöskään
jäävi, vaan jäävi on siitä riippumatta,
minkälaisia ilmoitusvelvollisuuksia valtioneuvoston jäsenille
säädetään.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten sanottua, ilmoitusvelvollisuus on eri
kuin vapaaehtoisesti annettu ilmoitus. Mielestäni, kun
arvioidaan vaikkapa ministerin toimintaa, siihen arvioon sisältyy
myös arvio siitä, mitkä ovat hänen sidoksensa.
Edelleenkin korostan sitä, että mielestäni
ministeri Lehtomäki on toiminut hienosti tässä,
ja ok, ehkä sitten kaikki ministerit ovat ilmoittaneet
kaikki mahdolliset, mitkä itse kokevat vaikuttavan tähän
asiaan. Tämä oli ehkä vaan silmiinpistävää tällä kertaa,
kun oli erikseen tuotu meille tämä asia.
Pitää katsoa ne sidonnaisuudet nyt läpi,
onko todella niin, että kaikki kytkyt vaikkapa erilaisiin
voimalaitoksiin tai joihinkin muihin on perattu näissä ilmoituksissa,
mitä ministerit ovat antaneet, koska vaikka ministeri jääväisikin
itsensä varsinaisessa päätöksenteossa,
niin koko valtioneuvoston uskottavuuden kannalta on toki hyvä,
että on tiedossa myös ne sidonnaisuudet, jotka
saattavat yksittäisten ministereitten toimintaan vaikuttaa
ja jotka saattavat vaikuttaa vaikkapa siihen käytäväkeskusteluun,
mikä varsinaisen päätöksenteon
ulkopuolella tehdään.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt kun tätä keskustelua
käydään näin pitkään,
niin mieleeni tuli ed. Ruohonen-Lernerin käyttämä puheenvuoro
näistä tuttavuussuhteista sun muista. Jos sitten
tähän kaatopykälään
menevät myös ystävyys-, perhetuttavuussuhteet
ym., silloin tietenkin mennään hyvin pitkälle.
Silloinhan me emme kohta pysty keskustelemaan toistemme kanssa.
Myös näissä valinnoissa on hyvin tarkkaa,
keitä mihinkin valitaan ja mitkä ovat ne perusteet.
Nyt täällä on jo tämänkin
päivän aikana käytetty sellaisia puheenvuoroja,
että ainakin allekirjoittanut rupeaa miettimään,
että ei savua ilman tulta.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Lehtomäki teki erinomaisen
hienosti, kun hän ilmoitti näistä omista
tai perheensä osakkeista. Kuitenkin olisin sen verran halunnut
tietää lisää tästä,
kun ydinvoimaistunto hallituksessa pidettiin, oliko se nyt 6.5.,
onko ne osakkeet hankittu ennen sitä vai jälkeen
sen istunnon, koska sillähän voi olla sitten tietyllä tavalla
... Kysymys on Talvivaarasta, joka mahdollisesti hakee uraanin kaivuulupaa,
ja uraanihan myydään sitten ydinvoimayhtiölle.
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolan kysymyksessä tulikin
jo tämä, että mahdollisesti ehkä joskus
kuitenkin saattaisi olla. Muistini mukaan olen ollut työmatkalla
silloin, kun valtioneuvosto on ydinvoimaesityksestä päättänyt.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Jos teillä on aikaa, käykää katsomassa
hallintolain 27 ja 28 §. Näette, kuinka
monta syytä on olla esteellinen, ja ajatus siitä,
että ne kaikki syyt yritettäisiin etukäteen
tyhjentää siihen listaan, mikä pitää antaa,
on syvä mahdottomuus. Se vaatisi silloin sitä,
että muun muassa pitäisi luetella kaikki läheiset
ystävät mutta myös ne ihmiset, joita
epäilee julkisiksi vihamiehikseen, ja sukua hyvin laajasti
jne. Tämä on aivan mahdoton ajatus, että nämä kaksi
asiaa olisivat yhteneväiset.
Vielä varmuuden vuoksi, ettei nyt vaan jää väärää käsitystä,
alaikäisistä lapsista. Eli ministerin vanhemmuus
koskee niitä lapsia ja ministeri tekee muun muassa päätöksiä lasten
omaisuudesta. Siltä osin nämä merkittävät
omaisuudet pitää jo nyt ilmoittaa — ja
myös itse olen ilmoittanut — tältä osin
kuin ministeri itse vastaa. Sen sijaan en tiedä yhtään
tilannetta, jossa olisi niin, että jonkun puoliso olisi
ministerin holhouksen alla ja tältä osin siis
suoraan ilmoitettavissa. Jos tämä auttaa tätä tilannetta
hahmottamaan, ministeri ilmoittaa siis ne, mitkä koskevat
häntä itseään, omaa lastaan
sekä näissä tilanteissa, mitkä nyt ovat
tulleet esiin. Sitten on ihan erikseen valtava mahdollisuus niitä tilanteita,
joissa ollaan jäävejä, ja ajatus, että nämä kaksi
laitettaisiinkin päällekkäin, on kyllä aika
kestämätön ja hankala, itse asiassa mahdoton
toteuttaakin.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan oikeusministeri Braxille, kun varmaan
jonkinlaista jatkotyötä tämäkin
keskustelu aiheuttaa. Tuntuisi jotenkin luonnolliselta ottaa esimerkkejä myös
esimerkiksi sisäpiiriläisyystiedoista, joita esimerkiksi
kansanedustajista me, jotka olemme hallintoneuvostoissa, myös
toimitamme — aviomiehemme, lastemme, lähipiirimme
tiedot — ja sen takia minusta tämän asian
läpikäyminen tulevaisuudessa tämän
esimerkin myötä osoittautuu varmaan hyvin tarpeelliseksi. Jotenkin
ikävää, ettei se ole tullut mieleen ennemmin
kuin yhden ministerin esimerkin kautta.
Keskustelu päättyi.