Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Työelämä asettaa
yhä tiukempia vaatimuksia jaksamiselle, osaamiselle sekä ajankäytölle. Tuottavuuden
ja paremman taloudellisen tuloksen nimissä on tehty myös
todella rajuja väen vähennyksiä. Kuormitusta
on lisätty, ja tämä on johtanut muun
muassa lisääntyneisiin paineisiin ylitöiden
tekemiseen. Yhä pienemmällä työntekijämäärällä yritetään
siis saavuttaa parempaa työn tuottavuutta. Tämä johtaa
pitkässä juoksussa väsymiseen, sairasteluihin
ja sitä kautta poissaolojen lisääntymiseen.
Tästä puolestaan seuraa loputon kierre, kun näiden
poissa olevien työpanosta koetetaan paikata vajaalla henkilöstöllä. Sairastelun
aiheuttamia poissaoloja on pyritty vähentämään
jopa maksamalla bonusta siitä, että sairauspäiviä on
nolla. Toivottavasti tämä ei johda työskentelyyn
sairaana. Kysyn asianomaiselta ministeriltä: mihin toimiin
hallitus aikoo ryhtyä, jotta työssäjaksamiseen
pystytään aidosti vaikuttamaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tämä on kyllä erittäin tärkeä asia,
koska nyt, kun me puhumme työurien pidentämisestä,
meillä ensin tietysti pitää olla työtä ja
sitten pitää olla hyvinvoivia, terveitä ja toimintakykyisiä henkilöitä,
jotka pystyvät tekemään sitä työtä.
On hyvin paljon tehty viime vuosina. On ollut erilaista Veto-ohjelmaa,
Noste-ohjelmaa, on ollut Työhyvinvointifoorumia. Meillä on
Työterveyslaitos tehnyt pitkään nimenomaan työterveyshuollon
kanssa kehittämistyötä, jotta me voisimme
työhyvinvointiin panostaa, mutta kyllä se vaan
tietenkin niin on, että ne parhaat toimet tehdään
nimenomaan siellä työpaikoilla. Valtiovalta voi
tietysti tukea tätä, ja meidän hallitusohjelmamme
on monia hyviä kirjauksia tähän suuntaan,
muun muassa se, että Työhyvinvointifoorumi, joka
on ollut jo viime kaudella, jatkuu myös tämän
kauden, ja sitten myöskin se, että meillä käynnistyy
johtamisen verkosto. Me kehitämme ikäjohtamista,
me luomme julkisen johtamisen laatukriteerit, ja tämä käynnistyy
nyt tammikuussa. Eli olemme arvoisan edustajan asian kyllä noteeranneet
ja tiedämme, että se on todella tärkeä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Elinkeinoelämän keskusliiton
johtaja Lasse Laatunen esitti vain muutama päivä sitten
julkisuudessa, että osa-aikaeläkejärjestelmä tulisi
lopettaa kokonaan. Samaan hengenvetoon hän haluaisi nostaa
vanhuuseläkeikärajan 65 vuoteen. Eikö juuri
osa-aikaeläke ole ollut eräs niistä keinoista, joilla
nimenomaan on haluttu ihmisten jaksavan työelämässä pidempään?
Se nimenomaan antaa mahdollisuuden pidentää työuria
pehmeällä tavalla, ja työurien pidentäminen
lienee myös hallituksenkin tavoitteena. Kysynkin arvoisalta
ministeriltä kantaa siihen, mikä on hallituksen
linja suhteessa osa-aikaeläkkeeseen ja mitä mahdollisia
ratkaisuja pidempään työuraan hallitus
on kaavailemassa.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillä todellakin on paljon
puhuttu tästä työurien pidentämisestä,
ja se ei ole sillä tavalla, että se tulee pelkästänsä yhteen
kohtaan siinä työuralla. Sitä tarvitaan
nimenomaan siinä alkupäässä,
keskellä ja lopussa, ja sen alkupään
toimet ovat nimenomaan niitä koulutuspoliittisia keinoja,
joista on tehty ansiokasta selvitystä, mitä siellä voidaan
tehdä, että päästään
nopeammin koulutukseen jne. Sitten on tietysti näiden työpaikkojen
luonti, ja sitten ovat ne eläkepoliittiset keinot ja työterveyshuolto. Nämä eläkepoliittiset
keinot ovat tällä hetkellä, totta kai,
nyt luupin alla kaiken tämän muun ohella. Ei meillä ole
yhtä ainoaa keinoa, jolla me sitä työuraa
pidentäisimme. Meillähän on tällainen
työryhmä kuin eläkeneuvotteluryhmä,
jota vetää Eläketurvakeskuksen Jukka
Rantala, tällainen kolmikantaryhmä, joka pohtii
sitä. Olenkin toivonut, että he toisivat esityksensä helmikuussa.
Siellä on nimenomaan tehtävänä varmistaa rahoitus
eläkkeille, pitää ostovoimaa, miettiä, millä keinoin
pidetään ostovoima ja miten työuria pidennetään.
Tähän me palaamme. Tuohon mainitsemaanne kysymykseen:
me emme ota kantaa näihin keinoihin ennen kuin (Puhemies:
Minuutti!) saadaan tämä kokonaisuus.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Vuokratyövoiman käyttö kasvaa
koko ajan. Vuokratyöntekijöiden työsuhdeturva
on täysin olematon tässä maassa. Pahimmassa
tapauksessa vuokratyöntekijälle voidaan kello
16 ilmoittaa, että ei tarvitse tulla huomenna enää töihin. Kysynkin
ministeri Ihalaiselta: mitä aiotte tehdä vuokratyövoiman
työsuhdeturvan parantamiseksi, koska tämä asiahan
on sellainen, joka aiheuttaa heille pahoinvointia ja myös
työuupumusta?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Vuokratyö ja muutkin pätkittyvän
työsuhdemuodon asiat ovat nyt meillä työn
alla. Pohditaan sitä ja valmistellaan ehdotuksia, miten me
voisimme tasavertaistaa näissä eri pätkittyvissä työsuhdemuodoissa
olevien ihmisten taloudellista asemaa, sosiaalista asemaa ja suhdetta
irtisanomisiin.
Vuokratyö on enimmäkseen määräaikaisia työsuhteita,
mutta meillä on myös fiksuja esimerkkejä siitä,
että vuokratyö voi olla myös kokoaikaista
työtä järjestämällä vuokratyö niin,
että siinä on tämmöistä moniammatillisuutta,
ja vuokratyön ei tarvitse aina olla pätkittyvää.
Se, mitä tarvitaan, on tietysti se, että tilaajayrityksen ja
vuokrafirman ja työntekijän etuja katsottaisiin kokonaisuutena
niin, että myöskin vuokratyöntekijän
asemaa voitaisiin parantaa ja pätkittyvää työsuhdetta
vähentää ja siirtyä sielläkin
enemmän kokoaikaisiin työsuhteisiin. Se on eräs
keino parantaa vuokratyöntekijöiden asemaa.
Sitten haluan lopuksi vaan korostaa, että se, mikä meillä on
kasvavin pätkittyvien työsuhteiden muoto, on tämmöiset
itsensä työllistäjät, jotka
eivät ole oikein yrittäjiä, kaikkia tunnusmerkkejä täyttäviä,
eivätkä oikein palkansaajiakaan. Heitä on
160 000, ja näiden ihmisten asema on monessa suhteessa
erittäin heikko työmarkkinoilla ja taloudellisesti,
ja tähänkin tulemme kiinnittämään
erityistä huomiota.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Hyviä asioita on tuotu esille. Onneksi
voidaan nähdä, että raamisopimuksessa
erittäin hyvin on otettu kantaa niin lainsäädännön
uudistamisen kuin yt-lain ynnä muiden osalta tähän
työssäjaksamiseen, ja sinällään
hallitus on tehnyt oivaa työtä.
Mutta kun tuotiin esille tämä eläkeiän
nostaminen, niin olisiko nyt aika tuoda tähän
keskusteluun myös havainnointi siitä, että kysymys
ei olisi vain pelkästään eläkeiän
nostamisesta, ei pelkästään 63:sta 65:een,
vaan tarvitsisi tehdä myös siinä vaiheessa
järjestelmään leikkaus, joka poistaa
superkarttuman, koska siltä osin, jos maksettaisiin edelleen
sillä samalla 4 prosentin superkarttumalla 63:sta 65:een,
tämä olisi kestämätöntä.
Ainakin eläkeyhtiöt sen tiedostavat, mutta siitä ei
ole kansalle kerrottu. Toivoisinkin, että tässä vaiheessa
puututtaisiin ja tuotaisiin reilusti myös seuraamukset
esille eläkeiän nostokeskustelussa.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Tämä on todella, niin kuin kysyjä itsekin
totesi, monen asian summa, ja olen aivan samaa mieltä.
Mihinkään yksittäiseen ei kannata nyt
tässä vaiheessa ottaa kantaa, koska kaikki vaikuttaa
kaikkeen. Olen toivonut tältä eläkeneuvotteluryhmältä,
että jo helmikuussa — koska helmikuussahan kuitenkin
arvioidaan jo hieman sitä tilannetta, meidän Suomen
taloudellistakin tilannetta, taas uudelleen — on hyvä katsoa,
mitä tapahtuu nimenomaan työurille ja miten me
voimme pidentää työuria kokonaisuutena ja
eri keinoin. Meillä on muista Pohjoismaista, meillä on
muista Euroopan maista erinomaisen hyviä esimerkkejä,
mitä siellä on tehty, ja varmasti Suomi katsoo
hyviä käytäntöjä, ja
nimenomaan inhimillisesti, ihmislähtöisesti.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tulevaan vanhuslakiin ollaan kirjaamassa
hoitajan ilmoitusvelvollisuutta hoidon epäkohtia huomatessaan.
Hoitotyön valvontaa siirretään hoitajalle,
työntekijälle. Hoitoalan valvonta on tärkeää, samoin
on hoitotyö sen tekijälle. Hoitoalalla ollaan
huolissaan siitä, mitä vaikutusta lain kirjauksella
tulee olemaan hoitajalle. Kun hoitaja ilmoittaa väärinkäytöksestä työpaikallaan,
kuka turvaa hoitajan selustan? Heikentääkö tapahtunut
hoitajan työskentelyä ja työhyvinvointia tuossa
työyhteisössä? Tätä pelkäävät
monet hoitotyön tekijät. Arvoisa ministeri: miten
on, kantaako hallitus vanhuslakia laatiessaan huolta työntekijän
työhyvinvoinnista hoitoalalla?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Tämä vanhuspalvelulaki varsinaisesti
kuuluu peruspalveluministerille, mutta puhun nimenomaan tämän
työsuojelun kannalta, koska se on siellä minun
rootelilla. On tärkeää katsoa nimenomaan
sen työntekijän näkökulmasta
näitä asioita, mutta jos ajatellaan nyt tätä, mitä täällä luonnoksessakin
on, siellä vanhuspalvelulaissa, joka siis valmisteltiin
viime kaudella, niin siellä on nimenomaan tämä ilmoittamisvelvollisuus.
Tällä pyritään nimenomaan tukemaan sitä työntekijää,
että hänen ei tarvitsisi pantata tietoa pelossa
siitä, että hän joutuu pois töistä, että se
olisi ihan lakisääteinen velvollisuus. Ainakin
itse näen sen alan ihmisenä, että se
antaisi sitä selkärankaa ja se antaisi sitä vahvuutta
ja uskallusta kertoa niistä epäkohdista.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on maassa ollut ja
paraikaa on useita ohjelmia, joilla pyritään työelämää kehittämään.
On meillä ohjelmia minkälaisia tahansa, niin viime
kädessä ratkaisut aina tapahtuvat työpaikoilla.
Tässä mielikuvien maailmassa eivät näytä oikein
hyviltä uutiset siitä, että sairaat ihmiset
ostetaan töihin. Meillä on kehitetty lainsäädäntöä siihen
suuntaan, josta hyvänä esimerkkinä on
osasairauspäiväraha, josta nyt on ollut riittävän
kauan laki voimassa, että voi olla osan sairaana ja osan
töissä kukin työkykynsä mukaan.
Arvoisa ministeri! Raamisopimukseen on kirjoitettu osatyökykyisyys
yhtenä asiana, jota lähdetään
valmistelemaan. Millä aikataululla? Joko ensi helmikuussa
meillä on tietoa, miten käytetään
ne voimat ja se energia, joka on käytettävissä kunkin
ihmisen työkyvyn mukaisesti, joko meillä on silloin
jotakin enemmän kerrottavaa kuin vain raamisopimuksen kirjaukset?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Todellakin raamisopimuksessa on tämä kirjaus,
ja siitä syystä olemme käynnistämässä tätä työtä ihan
työryhmätyöskentelyllä, koska
kuten edustaja Rehula tietää aikaisemmasta tehtävästään,
niin ei mikään maailman helpoin juttu ole tämä osatyökykyisten
saaminen työmarkkinoille. Siinä on monia kynnyksiä,
ja viime kaudella Markku Lehto teki siitä selvityksen,
ja nyt pitäisi sitten miettiä, mitkä selvityksen
tuloksista ovat sellaisia, joita voidaan laittaa käyntiin.
Kysyitte sairaana työhön menemisestä.
Siinäkin olen kyllä henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että sairaana ei pidä olla
työssä, koska siinä on vaara itselle
mutta on myöskin vaara muille.